BETH CURRY en LEN POOT ONGEWENST OPONTHOUD Leek en ambt zaaien het Evangelie uit over het water Leven en werken in woonark in Hellevoetsluis DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 22 FEBRUARI 1964 Dat alles Ergens vonden we dez-3 lange zin, die echter nog lang met lang genoeg is: «Wanneer ik de wijsheid van Salomo zou bezitten, het ge duld van Job, de ootmoed van Mozes, de kracht van Simaon. de gehoorzaamheid van Abraham, het medelij den van Jozef, de tranen van Jeremia, de vaardigheid van een dichter als David, de profetenstem van Elia, de moed van Daniel, de grootheid van Johannes de Doper en de volharding en liefde van Paulus dan zou ik toch de verlossing nodig heb ben door het bloed van Je zus Christus en de vergeving der zonden naar de rijkdom van Zijn genade.' We zouden er nog heel veel aan toe kunnen voegen, bij voorbeeld: het enthousiasme van Petrus, de vurigheid van Johannes en Jacobus, de rust van Maria, en de zorg van Martha, en we zouden ook buiten de bijbel kunnen tre den en wijzen op de geloofs- overgave van vele zendelin gen, de trouw van vele pre dikanten. de moed van vele martelaren. En nog zouden we de verlossing door Jezus Christus nodig hebben. Trouw brengt ons niet tot God. Gebed brengt ons niet tot God. Vasten brengt ons niet tot God. zelfs al zouden we niet alleen weigeren vlees te aten maar alle voedsel tot ons te nemen. Niet Aswoens dag, met zijn geloften en be loften brengt ons tot God. Goede Vrijdag alleen opent ons de deur van Zijn woning an brengt ons voor het Aan gezicht van de Heilige. Want Christus zei niet: Wees geduldig als Job, of moedig als Daniel. Hij zei niet wees sterk als Samson of bewogen als Jeremia. Hij zei niet bidt als Hanna in de tempel, noch strijd als Jacob in Pniel. Hij zei: „Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw he melse Vader volmaakt is." Van Job werd gezegd dat hij vroom was en oprecht, god vrezend en wijkende van het kwaad. Dan komt het lijden en er wordt gezegd ,,In dit alles zondigde Job niet en schreef Gode niets onge rijmds toe. „Maar toen hij werkelijk God zag riep hij uit: „Daarom herroep ik en doe ik boete in stof en as." Zo leerde hij zichzelf kennen in het licht van Gods vol maaktheid. Het stof en de as zijn geen poging om Gode gelijk te worden, maar er kenning van de afstand tus sen God en ons. En die af stand is door Christus over brugd, die zonde werd voor ons, opdat wij het recht van zonen (van God) zouden ver krijgen." Nog plaats Het gebeurde op een begrafenis in een bekende stad in bet oosten des lands. De dominee, die de in de suis ran de begraafplaats vergaderde schare toeeprak, stokte even, toen sqn oog op het lint aan een van de kransen viel. Daar trof hem een vreemd opschrift: Rust lacht en alt ar nog plaats is tot ioeersiens. Voorzichtige informatie bfl een familielid, wat hier achter mocht schuilen een bijzonder theologisch inzicht? was dit van een getuige van Jehova, die vreesde dat vóór zijn tijd het geul van de 144.000 vol «on zijn? leidde ook niet direct tot een bevredigende oplossing: het was van een vriendelijke oom, men wist er zelf ook niet goed raad mee, maar men had het vreemde opschrift niet ■onder meer durven verwijderen. De opheldering kwam pa» achterna. De oom, die de krans had beateld, had aijn bestelling èn het gewenste opschrift telefonisch opgegeven: „Zet op het lint: Rust sacht, en als er nog plaats 1st tot weerziens." WOORD EN DIENST „De Heer heeft mij hier heen gestuurd, hier moet ïk werken", zegt de Ameri kaanse evangeliste (met ac cent) Beth Curry, die samen met haar Nederlandse mede werkster Len Poot verblijf houdt op een fraaie woonboot in de Marinehaven van Helle- voetsluis. „Bijbel Club Boot" luidt de naam van de ark, die vredig wiegt op dezelfde kab belende golven, die ook de tegenover postende mijnen vegers omspoelen. De zachte regen die er viel op deze on werkelijke winterdag, schiep een ietwat sombere, gelaten sfeer in het oude stadje. Een vliegtuig verdween achter de wolken, waar de zon scheen. „God heeft de wereld red baar gemaakt", legt oud-wijk verpleegster Len Poot uit. „God heeft ons allemaal even lief en Hij steekt zijn hand uit om die door ons te laten grijpen. Daar om leren wij de kinderen dat Beth Curry ontving haar oplei ding als evangeliste in Amerika onder auspiciën van de Bible Club Movement te Pennsylvania. Deze beweging is interkerkelijk en zet zich geheel in voor de ver kondiging van Gods Woord. Aan vankelijk werkte de beweging al leen in Amerika, nu is het een wereldomvattende organisatie. In oktober 1950 begon Ann Punt, een Amerikaanse van Ne derlandse afkomst, in Amster dam. Eveneens vanuit een woon boot. Met haar medewerkster An nie Verboom verricht zij daar vruchtbare arbeid. In Dieren werkt voorts nog het echtpaar Joop en Ren# van der Wal voor de beweging. ArJt een korte oriëntatieperiode in Hellevoetsluis, samen met een medewerkster. Het vinden van woon- en voor al werkruimte bleek geen eenvou dige zaak te zijn, vandaar dat tenslotte werd uitgezien naar een woonschip. De financiën daarvoor waren er niet direct, maar ,,dank zij de bemiddeling van God, die voor een milde gever zorgde" kon het schip naar Hellevoetsluis worden gesleept. Inmiddels hebben beide dames ook al kantoorruimte aan de wal gekregen, zodat men kan zeggen, dat deze ongewone vorm van evangelisatie in deze omgeving goed aanslaat. Wanbegrip Gedurende de beginperiode waren er overigens heel ivat moeilijkheden, waarvan het wanbegrip als gevolg van de on bekendheid met de zaak wel de ergste was. Juffrouw Curry werkte als gevolg van vertrek van haar eerste assistente zelfs enkele jaren alleen, maar gaan deweg groeiden er betere con tacten, zowel met de kerkelijke als met de burgerlijke gemeen schap. Met name van gerefor meerde zijde ondervond ze veel medewerking. Uiteraard is er niet de minste sprake van „con currentie", want behalve dat het typische kerkelijke jeugdwerk vaak zich alleen op eigen kinde ren richt arbeidden juffrouw Curry en haar medewerkster op zo'n volstrekt eigen wijze, dat het als buiten het kerkelijk boek je zijnde kan worden beschouwd. Zo Bijbel-gericht als de naam van de beweging is, zo gericht kan ook de evangelisatie van de twee vrouwen in Hellevoetsluis en ook elders worden be schouwd. De opzet is met de jeugd, die daarvoor belangstelling heeft, bijbelstudie te verrichten. Niet slechts dogmatisch, maar alle uitleg met een praktische toepassing op het jonge leven. Het effect daarvan is, dat het de kinderen beter aanspreekt, zodat er gemakkelijker ,,iets blijft han gen". De eerste kinderen, die de club bijwoonden, waren die van de schipper, die de boot had ge sleept. van mensen, die in de om geving van de Marinehaven werk ten en van een dominee. Spontaan Op het ogenblik ziin er zeker zo'n 120 kinderen, die de clubs bezoeken, vanzelfsprekend in ver schillende leeftijdsgroepen. An ders zou ook de boot te klein zijn. Want al zijn er dan heel wat plaatsen in de ruime .voorka mer" van de boot gecreëerd, te veel ruimte is er stellig niet. Tij dens de club heerst er een grote gezelligheid aan boord. De kinde ren blijken met grote interesse de lessen te volgen. De reacties zijn talrijk en hoe kan het an ders kinderlijk echt en spon- Om de studie wat aantrekkelij ker te maken, heeft de beweging bovendien een soort van cadeau stelsel ingevoerd. Een kind bij voorbeeld, dat kans ziet in één jaar 250 bijbelteksten uit het hoofd te leren, mag een gratis zomer- Flanelbord Een zaak, die de kinderen ook uitermate imponeert, is het wer ken met de zogenaamde flanel borden tijdens de lessen. Met be hulp van allerlei illustratiemate riaal wordt op deze borden de toe passing uiteengezet. Op het ogenblik telt de boot zes clubs in verschillende leeftijds groepen. Uitgestreken over acht jaar wordt met hen de hele Bij bel bestudeerd. Behalve met de kinderen pro beren de dames Curry en Poot ook contacten te legg«n en te on derhouden met de ouders van de kinderen. Deze verhouding ligt vanzelfsprekend niet zo eenvou dig, maar niettemin ie er een dui delijke kentering ten goede. De Bijbel Club Boot groeit uit tot een begrip in Hellevoetsluis. Beth Curry en Len Poot zijn daar dank- Rechts is het tcoongedeeUe van de ark, links van de voordeur is de zaal. waar de kinderen hun clubzaal hebben. Precies achter de bijbelclub-boot liggen de kruisers. „TESTAMENT VAN Ds. G. van VELDHUIZEN' iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiHmui,,,,,,,^ Slechts een potlood rest me om deze notities op te tekenen: het verslag van een ziekenhuis- Met deze zin begint het fijn zinnige boekje, dat de nog steeds diepbetreurde Rotter damse hervormde predikant ds. G. van Veldhuizen als een tes tament heeft nagelaten. Hij gaf het tot titel „Ongewenst opont houd" (uitgave Bosch Van Kenning N.V., Baarn). Onge ile* verhaal moet bijzonder goed geweest zijn, want geen van de kinderen had aandacht voor de fotograaf, toen hg zijn plaatje wenst oponthoud beter en sprekender titel had hij nooit kunnen verzinnen, want voor de ze man die zo vol was van zijn werk dat hij er feitelijk nooit toe is kunnen komen het kal- mer-aan te doen, betekende el ke minuut waarin hij zich aan dat werk onttrok inderdaad een ongewenst oponthoud. Vijftig lange dagen heeft hij zich zo'n ongewenst oponthoud moeten laten welgevallen, vijftig lange dagen waarin hij in een zie kenhuis werd verpleegd. En op een van die dsgen mijmert hij: „De schuld ligt (dus) bij mij zelf; ik heb roofbouw gepleegd, willens en wetens. Is het een ex cuus, dat ik mijn werk zo heer lijk vind? Want neem nu alleen de laatste maand, december 1962. Hoe boordevol van de meest, verrukkelijke diensten waren die adventsweken. Ik heb daarin vaker gesproken, dan strikt noodzakelijk was...." Eigen schuld, heeft hij boven de notitie van die dag gezet. Bo ven die van de volgende dag staat: Kip zonder kop en in deze notitie zoekt hij naar de fout in „onze leefwijze" „daar lig ik gedu rig over te denken". „Misschien schuilt hier ergens de oplossing. In Genesis wordt direct aan het begin verteld, dat God na zes scheppingsdagen rust. En nergens staat dan ver meld, dat God daarna Zijn rust opgeeft. God blijft van Zijn rust genieten: Zijn werk is zeer goed, is af, is volmaakt, ondanks het feit, dat God gelijktijdig Zijn werk door de mens vernield ziet en aan de arbeid moet om alle schade te herstellen welk een schade en welk een arbeid! blijft God weten van de vol tooiing waarin ook de gevallen mens zal delen in Zijn rust. Dat weten kaajt dat al Gods werk tegelijk vol rust is. De afloop er van is niet onzeker. De werker Gods is daarom niet gejaagd, niet nerveus. God gaat Zijn weg doelbewust, recht toe recht aan." En dan schrijft hij en de mens van deze tijd doet goed zijn waarschuwing niet in de wind te „Ja, wellicht schuilt hier de oplossing. Wij hollen zonder we zenlijke verbondenheid met de rust. Wij weten niet hoe ons werk zal uitvallen. Wij geloven niet recht in de goede afloop er van. En dus draven we rond als de spreekwoordelijke kip zonder kop. Hoe meer we daarbij de zondag als pauze, als rustteken miskennen, hoe sneller we ons dood zullen rennen. In dat op zicht zijn er heel wat meer zon dagsslachtoffers dan de maan dagochtendkrant weet op ie sommen." Vijftig dagen ziekenhuis hebben hem tot een zeer wijs man ge maakt, ook tot een dankbaar man hoewel tijden van opstan digheid hem niet vreemd zijn ge- „Ik begin er genoeg van te krijgen... dit ziekenhuis en deze kamer beginnen me de keel uit te hangen. Het is ondankbaar van me, maar ik heb er tabak Ongewenst oponthoud fijnzinnig boekje waarin een mens noteerde wat hem vijftig dagen beroerde. „De wanhoop, de opstand, het ongeloof aan het begin. Later het groeiend vertrouwen, de aanvaarding, en de hoop." Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll ziekenhuis bad: „....Ik dank U, o God, uoorl die wonderlijke weken in dit zie-l henhuis, waarin ik de dood zag' maar ook het Leven... Voor Uw kracht die me alleen in staat stelde geduldig alles te onder gaan en voor Uw kracht, die me genezing gaf en voor Uw kracht, die me nauwer aan TT verbond. Ik dank U uit de grond van mijn hart voor Uw verras singen in en met Uw grootste ga. ve, Uw Zoon Jezus Christus...." Ds. G. van Veldhuizen spreekt door die boekje nog na zijn dood. Dit verrukkelijke boekje, eigen- hik ook geschreven om ,,u een beetje te helpen, die ook deze er varingen gaat doormaken". Leek en ambt, door Henri Bouchette. Uitgave Uitg. Mfj. W. ten Have N.V., Amsterdam. Zo zorgvuldig als de R.K Kerk het priesterambt steeds heeft ge koesterd, zo zorgeloos is zij omge sprongen met het algemeen pries terschap der gelovigen; ze heeft de bezitters ervan verwezen naar de lekenstatus Daardoor verduis terde het verheven begrip: lid maat van het Volk Gods, tot de aanduiding: ongewijd en dus on ingewijd Maar er ontstond een heimwee van de gelovige om zijn priesterlijkheid weer zichtbaar en tastbaar te stellen naast die van de priester. Een drang naar gees telijke volwassenheid. En in de kerk der Reformatie kwam vaak een heimwee naar meer dan een spreker, naar een liturg, een zicht bare representatie van de priester lijkheid der Kerk in het ambt. De sacramentsviering raakte er op de achtergrond ten bate van de ver kondiging. De Reformatie heeft in haar verering van het algemeen priesterschap der gelovigen de re presentatie van Christus in het presbyterambt in de sacraments- bediening goeddeels terzijde ge schoven. Deze fel (te fel gekleurde uit spraken laten zien welke visie de r.k. auteur in dit pakkend geschre ven boek ontwikkelt. Hij dient het aan als een bijdrage tot een ont moeting en gesprek over de leek in de Kerk. En dat in het besef dat „de reformatorische broeders partij zijn in de gebrokenheid en niet tegenpartij: samen vormend de Uno Sancta" Ook prof. dr. B. 'Delfgaauw schreef ten geleide hoezeer ik ook binnen de r.k. kerk wil leven en sterven, toch neig ik er steeds meer toe in haar de hoofdschuldige aan de gebroken heid te zien. Dit alles bracht een protestantse uitgever tot publi'katie van deze studie. Wie schriftuurlijk-kerkelijk wil nadenken, vindt hier veel stof. Kuiken Een vertaler in één van de In diaanse talen van Mexico had moeite met het woord „genade". Hü wilde vertalen Joh, 1 14 „vol van genade en waarheid". Hü stelde vast, dat „ge- nade" in zekere zin een „gave" is, masr om het meer inhoud te geven besloot hy te vertalen „levende gave". Nu legde bü de tekst voor aan zy'n inheemse helper. Deze dacht een ogenblik na. Toen kwam sün uitleg: i „Het Woord van God ia vol kuiken en waarheid." Wat was het geval? De enige „levende gave" die deze mensen ge- i woon waren aan elkander te geven, waren kuikens, en dus was voor deze jongen het begrip „levende gave" identiek met kuiken. Veranderingen in Griekenland - Meeleven met vorsten huis - Papandreoe en de kwestie Cyprus - Tegen de verdragen van 1960. E nieuwe Griekse minister president, de 76-jarige Geor ge Papandreoe, heeft het met een al druk gekregen. De ziek te van koning Paul heeft het noodzakelijk gemaakt, dat een regentschapsdecreet werd gete kend. hetwelk voorziet In het overnemen van het koninklijke gezag door de 23-jarige kroon prins Konstantijn. De koning is al meer dan twee maanden niet in het openbaar verschenen. Volgens de berichten nit Athe ne was een verklaring over zijn slechte gezondheidstoestand eni ge tijd vastgehouden om geen onrust te wekken bij de bevol king voor de verkiezingen die afgelopen zondag werden ge houden. Zoals men weet, is de Griekse koninklijke familie vo rig Jaar nogal In opspraak ge weest. Een meningsverschil tussen de vroegere premier Ka- ramanlis en koning Paul en ko ningin Frederika leidde tot ver vroegde verkiesingen, die bi no vember werden gehouden. Aan- geiien geen enkele partij een beslissende meerderheid ver overde, werd zondag Jl. op nieuw gestemd. Mearderheid Sinds enkele dagen heeft Grie kenland weer een meerderheids partij. De Centrumunie van Pa pandreoe boekte een voor het naoorlogse Griekenland onbe kend grote overwinning. Zijn partij kreeg 53 pet. van de stemmen en tenminste 173 van de 300 zetels in het parlement. De rechtse Nationale radicale unie van oud-premier Karaman- lis (die zich overigens al in no vember uit de politieke arena heeft teruggetrokken en in Pa rijs in vrijwillige ballingschap leeft) was tweede met 35 pet van de stemmen en 105 zetels. Op de derde plaats kwam de communistische mantelorganisa- met 11 1 gre slechtste resulta 11 pet. en 22 zetels. Voor deze laatste groep was dit het In deze cijfers kan nog een kleine verandering komen als gevolg van het feit, dat de stemmen van de militairen vrij iaat geteld konden worden. Op het totale beeld van de politie ke verhoudingen in Grieken land kan een dergelijke wijzi ging echter geen invloed meer hebben. Voorspelling De politieke veteraan Papan dreoe. die bijna 50 jaar gele den al een begin maakte met zijn activiteiten, is nu geroepen om zijn land in de komende vier jaren leiding te geven. Zijn hoge leeftijd schijnt hierbij geen bezwaar op te leveren. Twee jaar geleden is hij met zijn nieuwste opmars begonnen. Nu heeft 'hij de partij van Ka- ramanlis, die tot november acht jaar achtereen aan het bewind was geweest verslagen. Zijn voortdurende kritiek op de re gering van Karamanlis, die hij er van beschuldigde de verkie zingen van oktober 1961 te heb ben gewonnen door knoeierijen droeg vrucht in de verkiezingen van 3 november. Papandreoe kreeg toen echter nog geen meerderheid, waarmee hij in het parlement aan het werk kon Aangezien hij niet afhankelijk wilde tijn van linkse steun voor sljn kabinet, bood hij omstreeks de Kerstdagen ontslag aan. Bij die gelegenheid voorspelde hij, dat nieuwe verkiezingen hem een absolute meerderheid zou den opleveren. Zijn voorspelling werd bewaarheid. Cyprus Voordat hij het premierschap neerlegde nam hij het initiatief tot een aantal hervormingen, die volgens vele waarr oorzaak zijn geweest dagen als premier maakte hij het onderwijs geheel gratis, waardoor tienduizenden kinde ren een kans kregen om het voortgezet onderwijs te volgen. Hij stelde een moratorium in op de schulden van de boeren. Vooral dit laatste heeft hem volgens vele Grieken geen wind eieren gelegd. Want de boeren vormen meer dan 50 pet van de totale bevolking van Grie kenland. Tijdens de verkiezings campagne zweeg hij over Cy prus. tot zijn slotrede van vori ge week vrijdag. Toen zei hij: ..Het land zal niet vergeten en het Griekse volk zal diegenen veroordelen, die verantwoorde lijk zijn voor de misdaad van de overeenkomsten van Zürich en Londen." Dat was een klap in het ge zicht van Karamanlis, die de overeenkomsten heeft getekend. Het was tevens een aanwijzing dat Papandreoe geheel achter president Makarlos zal staan. Ontsnapt wierf i de wegens zijn verzet tegen gene raal Metaxas. Na de dood van deze dictator keerde hij naar zijn land terug, waar hij ech ter spoedig door de Duitsers gevangen werd gezet. In 1944 wist hij naar het Middenoosten tc ontsnappen. Premier Van april 1944 tot januari 1945 was hij premier, eerst van de regering in 'ballingschap, die hij zelf vormde, later van de naar Griekenland teruggekeer de regering. Tot 1951 bezette hij een aantal ministersposten. Tot de hij de Centrumunie, een sa mensmelting van gematigde groeperingen. Zijn zoon Andre as heeft onlangs zijn Ameri kaanse staatsburgerschap opge geven om zich ook kandidaat te kunnen stellen voor het parle- kandiöaat om zijn oude district aan zijn zoon over te laten. Deze kreeg daardoor een ge makkelijke zege op zijn naam. Papandreoe is tweemaal ge- Koning Paul en koningin Fre derika, op de achtergrond kroonprins Konstantijn. Hij heeft een aantal boeken geschreven over Griekenland en het politieke verleden van zijn land. Volgens insiders spreekt hij Frans en Duits en „een beetje" üngels. Dit laatste zal vermoedelijk wel meevallen.... Wijsheid Papandreoe is in zijn politie ke loopbaan onder meer pre mier geweest van de Griekse regering in ballingschap tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij was ook de eerste naoorlogse premier. Zijn eerste politieke functie was die van gouverneur- generaal van het eUand Chios in het noordoosten van de Aege- ische zee in 1917. Toen werd bij reeds een veelbelovend politi cus genoemd. Drie jaar later werd hij minister zonder porte feuille, een post die hij neer legde om zich kandidaat te kunnen stellen voor het parle ment. Hij won een zetel en ver- Zijn eerste belangrijke post \vas een ministerspost in het kabi net van Venizelos ln 1925. Achl jaar later werd hij ministei van openbare werken en ver In 1936 werd hij verbannen uw ami uci uewiiia nomen Papandreoe de oplossing van het probleem Cyprus waar schijnlijk niet heeft vereenvou digd, omdat de premier duide lijk de zijde van Makarios ge kozen heeft. Het is echter zo, dat we ons wel dienen te rea liseren, dat Papandreoe zijn verklaring heeft afgelegd tij dens de verkiezingscampagne en nog wel aan de vooravond van de verkiezingen. Het is een bekend verschijnsel, dat politi ci wat minder hard van stapel lopen, als zij eenmaal regerings verantwoordelijkheid dragen. Wellicht gaat het ook zo met premier Papandreoe, die zoveel ervaring heeft opgedaan, dat hij zich toch niet spoedig zal laten verleiden tot een politiek avontuur, dat de vrij redelijke relaties tussen Griekenland en Turkije blijvend in gevaar zou kunnen brengen. Er wordt ook van hem in de komende dagen en weken gro te wijsheid gevraagd, temeer waar aartsbisschop Makarios in de verklaring, welke Tapan- dreoe vorige week vrijdag heeft afgelegd, wellicht een excuus zal vinden om zijn obstructie- politiek voort te zetten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 14