Alles goed en u/el
Gesprek begonnen over
toekomst noodgemeenten
Christenpolitici hebben
geen belangstelling
Een woord voor vandaag
R. K. Kerk niet gekant
tegen apartheid
Oud-Kamerlid A. Zijlstra
Ui wordt morsen 90 iaar
DONDERDAG 20 FEBRUARI 1964
In Zweden een christelijke partij?
Het voorstel, dat dominee Lewi christelijke parlementsleden versterken.
stergemeente,
de Zweedse alleen
Concurreren
christen zijn
en daardoor uiteindelijk de
,- ..-j, ux discrediet zal brengen,
christelijke staatspartij te stich-J
ten heeft weinig bijval gekregen.
Christelijke parlementsleden, die
namens de drie grote partijen J?ok td,®*roep. die de.
j J „Christelijke verantwoordelijkheid voori
daarin Zitting hebben. Vinden de de gemeenschap", waarvan bisschop
bestaande mogelijkheden, om via Danc11 de voorzitter is en waarin aan-
i_,,n v,,,„ hangers van de verschillende confessies
hun partijen hun standpunten te 0p politiek terrein werkzaam zijn. heeft
doen uitkomen, voldoende. zich tot nu toe tegen de plannen voor
Deze groep van 90 christelijke afge- een christelijke partij verzet,
vaardigden wijst in het bijzonder op del De meeste kranten menen, dat het
Situatie in het Noorse parlement, de zo-' voorstel van dominee Lewi Petrus geen t j 7nmeivittinP 7al de her-
genaamde Storting, waar de christelijkeenkele garantie biedt dat er in het par- ln °e zomerziiung zal ae ner
partij steeds minder christelijk en steeds lement meer positieve christelijke klan- vormde gynode in net bijzonder net
meer nationalistisch geworden is Bo-iken zullen worden gehoord. Zij vragen probleem bestuderen van de nood-
vendicn beschikt deze partij slechts zich af of een partij, die moet concur- r j.
ijftien zetels in het parle
ment. een bewijs voor haar geringe
politieke invloed.
In Zweden wil men liever de groep
Hervormde synode
De overgangs
regeling niet
reren met andere poiitieke partijen, het gemeenten, die sinds de instelling
christelijk geloof wei werkelijk zal die- van de nieuwe kerkorde zijn ge
nen. Ook wordt gezegd, dat de stichting „Ju
van een nieuwe partij alleen maar zal sticht onder een overgangsbepa-
leiden tot een zetelverlies en dat ver-mng die op 1 januari van het ko-
splintering voorkomen moet worden. me[)d Vo£jral yanuit
de Confessionele Vereniging ig
Ds. P. Warmenhoven 'aangedrongen op een oplossing, geen^
Gisteren heeft de synode reeds een
overleden begin gemaakt met de bespreking Uit
'Van onze kerkredactiei van dit onderwerp. Gebleken is dat [gevormd kor
handhaven
- konden worden be-
ovcrgangsregeling bepaalde dat
dergelijke groep een kerkeraad
i worden van twee ouderlin-|
diaker
Badhoevedorp ia overleden de ge-ff* onder toenc.
reformeerde predikant ds. P. Warmen- van de huidige tijdelijke regeling.1 kerkvergadering die ook het beroepings
hoven. Deze pastor, die slechts 61 laar! werk op zich nam. natuurlijk
is geworden, was reeds geruime tijd ern- Deze regeling werd indertijd inge-jmet de noodgemeente.
stig ziek. Na enige tijd als hulpprediker voerd om te zorgen dat minderheden die
gewerkt te hebben werd hij beroepen niet opgevangen weiden door de plaat-
naar Reeuwijk. waar hij in 1930 in het solijke kerkeraad, ook pastorale geeste
ambt werd bevestigd. Hij diende deze lijke verzoring zouden ontvangen. Vaak
kerk tot 1947 en kwam toen naar Bad- kerkten deze mensen in wat genoemd
hoevcdorp. 1 werd „evangelisaties", waar echter
pastorale nood waarin de mensen zich
bevonden die niet door de plaatselijke
kerkeraad werden opgevangen, omdat
ze niet tot de zelfde modaliteit behoor
den. De kerkeraad van de noodgemeen
te moest bovendien in gesprek komen
met de plaatselijke kerkeraad. opdat
zo een gezamenlijk weg gevonden zou
kunnen worden.
Indertijd werd gehoopt dat de tijd tot
1965 voldoende was om tot overeen
stemming te komen. Dit is niet alleen
niet gebeurd, maar in vele gevallen
heeft er zelfs geen gesprek plaatsge
vonden en zijn de verhoudingen nog
scherp als voor de instituering
de noodgemeente.
De godsdienst van Israël was een bloedige godsdienst. We
lezen het in Leviticus 1, maar ook op talloze andere plaatsen
in het Oude Testament: „De priesters zullen het bloed brengen
en dat sprengen rondom het altaar, dat bij de ingang van de
tent der samenkomst staat." 's Morgens gebeurde dit: 's avonds
gebeurde dit. Op hoogtijdagen gebeurde dit, bij belijdenis van
schuld en zonde gebeurde dit. Zelfs als een mens dankbaar
was gebeurde dit. Heel het leven van de Israëliet was ver-
bonden met dit bloed-ritueel. Een Nieuwtestamentische schrij
ver (van de Hebreeën-brief) schrijft dan ook: ..En nagenoeg
alles wordt volgens de wet met bloed gereinigd, en zonder
bloedstorting geschiedt er geen vergeving." Maar dat was het
Oude Testament, zijn we geneigd te zeggen. Die tijd ligt achter
ons. En onbewust hebben we het gevoel dat wij toch veel
hoger staan, beschaafder zijn. Weet dan, als u werkelijk het
Evangelie u-ilt geloven, dat u ook in het Nieuwe Testament
die herhaalde nadruk op het bloed vindt. Hebreeën zegt:
Christus is met Zijn eigen bloed eens en voor altijd in het
heiligdom binnengegaan." Johannes schrijft: „Het bloed van
Jezus, Zijn Zoonreinigt ons van alle zonde." En zelfs in Open
baringen lezen we over de Heiland: .Die ons liefheeft en ons
uit onze zonden heeft verlost door Zijn bloed." Wie dat weg
laat uit het Evangelie, snijdt het hart uit het Evangelie. Altijd
weer klinkt de waarschutoing: Weet dat gij het eeuwige leven
kiLnt ontvangen, maar altijd en alleen ten koste van het bloed
van Jezus Christus.
We lezen vanavond: Johannes 6 vers 28—40.
Ds. A. Hijnians
overleden
fVan onze kerkredactie)
In Amsterdam is overleden de her
vormde emeritus-predikant ds. A Hij
mans, die in het bijzonder bekend is
geworden door zijn geschrifte^ over het
zieken-pastoraat. Ds. Hijmans, die zijn
theologische opleiding aan de Rijksuni
versiteit te Utrecht ontving, begon zijn
ambtelijke loopbaan in 1916 te Gouds
waard. Hij diende voorts enkele jaren
de gemeente van Thamen a.d. Amstel,
en stond van 1928 tot en met 1946 in
Nijverdal.
In dat laatste jaar aanvaardde hij een
beroep naar Amsterdam als ziekenhuis
predikant. In 1955 ging hij met emeri
taat. Ds. Hijmans was onder meer lid
van h£t curatorium van de landelijke
AfttVoïpidë dichting Vóór de geestelijke
voncsgeüóndheid en van de hervormde
raad voor-kerk en ziefcenaorg.- In 1962
publiceerd hij nog een brochure over
geloofsgenezing.
Geref. kerken (vrijff.)
Classis wil agenda
synode drastisch
ingekort zien
Aartsbisschop van Bloemfontein
Er zijn
noodgi
sionele signatuur in een gereformeerde
bondsgemeente. Enkele van deze nood-
gemeenten zijn van vrijzinnige signa-
Tivee vragen
De vraag is nu wat er met deze ge
meenten rnoet gebeuren. De over
gangsmaatregel was bedoeld, opdat er
oplossing zou komen voor de
ke Kerk verzet zich nergens tegen
het idee van een staat met afzon
derlijk in stand gehouden rassen-
groepen. Dit verklaarde de rooms-
katholieke aartsbisschop van
Bloemfontein dezer dagen in een
persconferentie- Verschrikt spron
gen zijn ambtsbroeders de volgen
de dag op om te zeggen dat hij be
slist niet het standpunt van de
kerk had vertegenwoordigd.
Aartsbisschop W. P. Whelan is pers
directeur van de conferentie van Zuid
afrikaanse bisschoppen van. de Rooms
Katholieke Kerk. Hij belegde een pers
conferentie naar hij zei omdat hij van
oordoeLia dat „de -tijd rijp is om het of
ficiële standpunt van de kerk "uiteen te
zetten."
De aartsbisschop verwees naar een
kerkelijke verklaring van 1952. waarin
gezegd werd: „De grote meerderheid
der niet-Europeanen en in het bijzonder
de Afrikaan, hebben nog niet een ont
wikkelingsstadium bereikt, dat hun inte
gratie rechtvaardigt".
Stabiel
Volgens de aartsbisschop is de toe
stand in Afrika ondanks de tekortkomin
gen stabiel, veilig en vol kansen op ont
wikkeling. Op een vraag "of hij 'apart
heid onrechtvaardig acht antwoordde de
aartsbisschop, dat de apartheidspolitiek
rheiden moet worden van de wet-
verordeningen, die ter uitvoering
van de theorie gemaakt zijn. „Is on
rechtvaardigheid inherent aan een poli
tiek van afzonderlijke ontwikkeling""
vroeg hij.
De kerk. zei hij. steunt de rechten
van de nationale minderheden en stelt
zich op het standpunt, dat de openbare
(Van onze kerkredactie)
Opnieuv heeft een classi- van de
Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)
a.mgcdrongrr op beperking van
synodeagenda. Ditmaal komt het „W0Jde"
verzoek uit de classis Alkmaar-Zaan-
dam. In een voorstel aan de particu
liere synode van Noordholland wordt
zelfs gevraagd in de eredentiebrieven
van de afgevaardigden op te nemen
dat zij alleen mogen spreken over
die zaken die tevoren hetzij door de
samenroepende kerk, hetzij recht
streeks door de adressant aan de ker
ken zijn bekendgemaakt en dus op de
mindere vergaderingen besproken
zijn.
De afgevaardigden van Noordholland
souden dan tevens dc opdracht moeten
krijgen om alle stukken die geen be
trekking hebben op zaken die door de
kerken zelf aan de orde zijn gesteld
van het agendum te doen afvoeren
Mocht hun dat niet gelukken dan wordt
het aan de afgevaardigden zelf overge
laten om te beslissen wat zij zullen doen
Ten opzichte van de appelzaken moet
dan de opdracht worden meegegevi
Repliek
Twee aartsbisschoppen distancieerden
zich van deze visie. Zo verklaarde aarts
bisschop Dennis Hurley van Natal dat
het „volkomen verkeerd" zou zijn de op
vattingen van Whelan als de officiële
houding van de kerk te beschouwen.
Aartsbisschop Owen McCann, de voor
zitter van de bisschoppenconferentie on
derschreef de opvatting van aartsbis
schop Hurley en wees er op dat de ver
klaring van Whelan niet door de confe
rentie was uitgegeven. Pas de volgende
week zullen de Zuidafrikaanse bisschop
pen bijeenkomen. Dan zal tevens de ver
klaring1 van' Whfelan besproken' worden.
T" CY-. r y 1 Dupliek*
Aartsbisschop Willam Whelan publi
ceerde echter direct daarop weer een
verklaring, waarin hij ontkende dat zijn
verklaring over de apartheid in een per
soonlijke hoedanigheid was afgelegd. In
een vraaggesprek te Bloemfontein zei
hij de verklaring uitgereikt te hebben in
het besef „dat ik de directeur ben van
de pers-, radio- en filmafdeling van de
conferentie van Zuidafrikaanse bisschop
pen en niet in mijn persoonlijke hoeda
nigheid van aartsbisschop van Bloem
fontein".
TheoL Hogeschooldag
voorbereiding heeft
bekendgemaakt, dat men van plan is
om de Theologische Hogeschooldag 1964
van de Vrijgemaakte Gereformeerde
Kerk op woensdag 30 september a s. te
houden.
Wetenschappelijke
klok geluid
Prof. dr. A. Stolk ontving gis
teren een luidklok als prijs voor
de beste populair wetenschap
pelijke publicatie. De klok is on
derdeel van een nieuwe prijs,
de „Van Maerlanlprijsdie gis
teren voor het eerst werd uit
gereikt. Prof. Stolk ontving de
luidklok plus een bedrag van
vijfhonderd gulden gisteren uit
handen van prof. dr. Ph. J. Iden-
burg. tijdens een bijeenkomst in
het Internationaal Cultureel Cen
trum in Amsterdam. De prijs
is door de stichting l.V.L.O. in
gesteld als erkenning voor bij
zondere populair wetenschappe
lijke publicaties.
orden O
gevraagd
et gcbcu-
Moeten de huidige tijdelijke rege-
in overleg ling worden gehandhaafd, of 111
ze gemeenten worden omgezet
dergelijke parochiale verbanden. In dat laatste
4onfes- val zouden ze dus door de plaatseli
kerkeraad geaccepteerd moeten wor
en zoude» dan naast de regiouale wijk-
gemeente een modaliteitswijkgcmcente (Van onze parlementferedactie) I In 1944 s,0°* hU *Kh
moeten
Para-parochie
Tegen beide voorstellen zijn in het
verleden reeds bezwaren aangevoerd.
Het eerste voorstel zou in e'en bepaalde
plaats eenvoudig tot gevolg hebben dat
er twee totaal verschillende hervorm
de gemeenten naast elkaar zouden ont
staan. Daarmede zou de Hervormde
Kerk een modaliteiten-kerk zijn gewor-
De andere mogelijkheid opent evenwel
de deur voor hetzelfde bezwaar met dien
verstande dat de kerkeraad zelf alle
modaliteiten omvat. De vrees is geuit
dat straks steeds meer groepen
Eén van de oudste oud-politici
in den lande hoopt morgen 90 jaar
te worden. Het is het voormalige
vooraanstaande rol heeft
speeld. Men zou de hoogbejaarde
ook oud-journalist kunnen noe
men (hij maakte destijds deel uit
van de hoofdredactie van „De
Standaard"), ware het niet dat
hij op journalist
steeds actief is.
Na een uitvoerige bespreking kwam Zijn grole vitaliteit stelt hem in
ds. P. G. van den Hooff, de voorzit- staat nog bijna wekelijks besehouwin-
ter van de synode, tot de conclusie j gen over binnenlandse politieke
dat niemand gepleit heeft voor hand- vraagstukken te leveren aan het ,,Ge-
having van de huidige regeling. Al- reformeerd Gezinsblad", bet dagblad
gemeen werd de uitwerking van de dat nauw verwant is aan het Gere-
regeiing om te komen tot buitenge- formeerd Politiek Verbond. Tot de
reformeerde Kerken
stige bezwaren tegen bet in één partij
verband samengaan met de synodale ge
reformeerden en tegen de praktische po
litiek van de A.B.P. deden hem beslui-
Tweede-Kamerlid A. Zijlstra, z°i, teme'hcrft h*° u]< vo«'r If'È.mó."
die in het staatkundig en orga- tiveerd in geschriften als „Tenzij",
'„Kracht en doel der politiek", „Valse
profetie" en „Schriftuurlijke beginse
len". In 1948 was hij Tweede-Kamer-
kandidaat voor het G.P.V.
Behalve op politiek en journalistiek
gebied heeft de heer Zijlstra ook op ker
kelijk terrein en in het christelijke
ganisatieleven een grote activiteit
de dag gelegd. Na het aftreden van
E. Vonkenberg (in 1920) heeft hij ja-
zomerzitting van de synode op 29 -
30 juni en 1 juli opnieuw aan de
de komen.
n ren veertig mede de stoot gegeven en
f-1 zijn woord heeft er nog altijd groot
gezag.
Albertus Zijlstra is op 21 februari
1874 in Zuidhorn (Gr.) geboren. Even
als zijn politieke nazaat P. Jongeling. 1
het G.P.V.-Kamerlid, begon hij zijn
loopbaan in het christelijk onderwijs;
maar na enige .tijd aan scholen in De
Ij Lemmer en Winsurri werkzaam te zijn
geweest^ ging- hij In-1901 orde^jourfia-
listiek. Hij werd redacteur aan de
Nieuwe Provinciale Groninger Courant
en reeds in 1905 volgde zijn benoeming
tot hoofdredacteur van dit dagblad. De
ze functie heeft hij tot 1940 vervuld. In
1921 trad hij bovendien toe tot een com
missie. die de hoofdredactie van .De
Standaard" voerde. Daarvan maakten
ook prominente anti-revolutionairen als
ColijnIdenburg, De Wilde. Anema en
Schouten deel uit. Weliswaar werd Co-
lijn in 1922 in feite de enige hoofdre
dacteur, maar de commissie bleef hem
assisteren en in de jaren van Colijns
ministerschap was Zijlstra de man die
de meeste hoofdartikelen in ..De Stan
daard" schreef.
tijd schreef hij onder de schuilnaam
..Marnix" de Groningse Brieven
Groninger Kerkbode en later in De Re
formatie. Veel heeft hij ook bijgedra
gen tot de popularisering van de Wijs
begeerte der Wetsidee.
In zijn recente publicaties bevestig
de heer Zijlstra steeds weer zijn repu
tatie van beginselvast, strijdbaar calvi
nist, die zijp kritiek op de politieke ont-
wikkeling van vandaag niet onder stol
len of banken steekt. Het enige wal
hem anno 1964 met de hoogste politicu
in het land. de minister-president, ver
bindt. is dat beiden op dezelfde dag ji-
rig zijn. Mr. Marijnen hoopt morgen I!
G.P.V.
Vers verpakte
SOEPGROENTEN
Rijk aan vitaminen
Prima voor
SOEPEN en BAMI
Het zakje met de Rode Ruit
Nu ook voorgebakkeu
PATATES FRITES
Let speciaal op de goudgele
Beroepingswerk
In 1908 war
geslapt Hij WHI
de Groningse gemeenteraad
iaar later deed hij zijn intrede op het
Binnenhof. Van 1918 tot '45 is hij voor
I) de A.R Partij lid van de Tweeae Ka-
geweest.
Giessendam-Nederhardinxveld:
Jansen te Benschop.
Bedankt voor Oosterwolde (Gld.l
(toez. i; P Alblas te Schcrpenisse;
Wissenkerke: J. Th. W Quak te Mijns<
e actieve politiek 1J^ere"Ja'^'
dat jaar Lid
KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN
lljkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukUtm
te weigeren en in tc korten schrijft u dus zéér kort! Er kan r.üeen
worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats.
Anonieme brieven krijgen geen plaateruimte. Waar nodig kan in een bij
schrift van redactiewege een korte toelichting worden gegeven
Prinses Irene XXII
het ergste vind ik dat de prinses
dat alleen zaken aan de orde zullen ko
men die niet als appelzaak op een min
dere vergadering hebben gediend, want
ei' mag maar een adres zijn van appel, j gedurende een zekere tijd zowel lid-
Mochten er zaken zijn die de synode imaat Van de Hervormde als lid van de
niet zelf kan afhandelen dan moeten zei Rooms-katholieke Kerk is geweest.
ES?,? Dordrecht A. donzee,
heus dat God niet
N. J.
overgedragen, maar naar de kerken te
rug verwezen worden.
In een laatste besluit wordt uitgespro- i,..,,,., A'VIII
ken dat de afgevaardigden van Noord- VtttSCS It ene AAIII
holland opgedragen moet worden niet Gaarne akkoord met het idee v
mee te werken aan het doen uitgaan de heer Kors uit H. I. Ambacht
1 der-
Parate troepen
ook naar België
Nederlandse, niet adellijke huwe-
lijkskandidaat van een onzer prinses-
de van P
Prinses Irene XXVII
Een droevig figuur sloegen in de Ka
mer de twee zogenaamde grote chr.
partijen, toen zij reageerden op de
kwestie-prinses Irene. Geen woord van
protest over het overgaan naar de
roomse gemeenschap. Ondanks Concilie
veranderde er niets: zoals destijds Wi1
lcrn van Oranje met alle martelaren
lenen Iets blijven protestanten van vandaag voor
de publieke Rome ketters.
Baamsdonksveer P. van Dongen
Priiii-pv Mfntig» Y\"Yf we ons bovendien herinneren dat de
1 tnses bi e ne aaa* 20sle eeuw de ]6de niet meer js en
Als in onze wetgeving de volledige dat er een tijd kan komen waarin we
rijheid, ook van geloof gewaarborgd elkaar zo nodis hebben dat alleen deze
dan toch al die geheimzin- vraag overblijf-: ..Bent u vóór of tésen
prinses Christus"".
Delft A. Voskamp
„Trouw" en ..Die Burger" kunnen mis
schien verhelderend werken. Met har
telijke Vlaamse groeten.
Antwerpen S. Verbeltc
nigheid rond de
Irene" Zeker vot
stenhuis had een toetreding onmiddel
lijk openbaar moeten' worden gemaakt.
Den Haag M. J. van der Harst
Prinses Irene XXXII
Zou prinses Irene ook rooms katho-
ïek zijn geworden als ze een protes
tantse verloofde had gekregen"
Zwijndrecht Mevr. Van Heine
(Discussie
en. Red.)
dit onderwerp gcslo-
Prinses Irene XXIV
Parate cenhedOn van de koninklijke
landmacht gaan dit jaar niet alleen in
Frankrijk en Duitsland oefenen, maar
ook gebruik maken van een Belgisch c j-
terrein. Drie gemechaniseerde infanterie-jde vraaS' „Wat za,1« der?
bataljons zullen ieder tweemaal een ba- worden. Laten wij ons toch
taijonsoefenmg kunnen houden in de Bel- ier8«rcn aan de r.k. kerk.
gische Kempen, nabij Leopoldsburg. In een ieder in zijn eigen kerk
Duitsland worden schiet- en tactische werken tot een onderl.nge goede
oefeningen gehouden in Munsterlager en sta"dbouding kortom: laat ons allen
Hohne en In Frankrijk oefenen de Ne-1UEFDE najagen,
derlandse troepen in het bekende La Rotterdam N. Commijs Zuilichem W. II. van Oostn
Courtine.
La Courtine wordt overigens niet zo
druk bezocht als andere jaren Dit jaar
jaan er maar twee infanteriebrigades
de 11e en de 42e. De belde bri- Zou als lidmaat van de Hervormde
Prinses Irene XXVIII
Waarom zwegen de heren Beernink pratWd'at prinses Irene tot het
Prinses Irene XXXIII
appigo. reacties om goed tt
Smallenbroek
laan? Welk een lauwheid
laksheid t.o.v. het erfgoed der vade-
Dan deed ir. Van Dis (gelukki
Haast aewenst
Tot de bouwvakkers zou ik willen zeg
gen: Nu ge weer zo met vakantiedagen
en 111 loon vooruit bent gegaan kunt
ge uw dankbaarheid niet beter tot uiting
brengen dan door te beginnen met het
voorjaar gedurende eniae maanden hal
ve zaterdagen door te werken. Dan
helpt gc de bejaarden door tehuizen
voor ouden van dagen te bouwen want
1 schreeuwend tekort aan. Vele
oek i„ de to.ro. de £cloo[ ij „vergeg.on ach, ik alkehcens- K*'ff. SCZ'Z"'V/enV wacïten
waard. Zelfs de buitenlandoe peri. on. Stomen te io'den Op dï ™-
jongeren vrij bovendien Bouwvakkers.
eer. helderder geluid horen. Protesten
en telegrammen wijzen bovendien er
op dat er nog een kern is die het
wéét.
Prinses Irene XXV
gades zullen daar zijn van 10 augustus |Kerk wel ten volle zijn beseft
tot 5 september. De 11e en 42e brigade betekent geloofsbelijdenis afgelegd te
lijn niet gemechaniseerd. 'hebben als reformatorisch christen?
In Duitsland worden in de eerste j Wie de draagwijdte daarvan kent kan
plaats in voor- en najaar de gebruike-lm i. nimmer de weg naar de Rooms-
lijke schietoefeningen gehouden voor ca-katholieke Kerk inslaan,
valer ie en artillerie. De artillerie gaat
naar Munsterlager en wel van 6 tot 18 Ridderkerk P- van Gelder
april en van 14 tot 19 september. Pa-.
rate tank-cn vcrkenningscenheden gaan www/a
- prTi en PriiiKfs Irene XXVI
Mag Irene alstublieft voor zichzéll
beslissen? Ik verbaas me over al dit
daar" hersteld"wordt, drie" Nederlandse negatieve reacties. En dan zegt men
pantserinfanteriebrigades kunnen oef e- nog dat Nederlanders zulke vredelie-
nen. Ze hebben wat meer tijd dan an-vende en zachtmoedige mensen zijn
derone jaren. De oefenperiode loopt nu De wijze van reageren op dit onder-
van 12 oktober tot 7 november Naar werp en op het Varaprogramma var
Hohne gaan dc 13e de 41e en de 43c onlangs doet alleen
pantscrinfantcriebrigadc.
Prinses Irene XXIX
Alle geheimzinnigheden rond de ove:
gang van prinses Irene naar het r.k
geloof, betracht van de zijde der r.k
kerk wijzen er volgens mij op dat Ro
me in de loop der eeuwen in wezen
niet veranderd is. Slechts de tactiek is
veranderd: het geweld heeft plaats ge
maakt voor de verleiding
Voorschoten A. van Duurcü
Prinses Irene XXX
Lauw en slap kwamen de heren Bee:
nink cn Smallenbroek naar voren ti
iens het Kamerdebat voor dc t v. toer
het aankwam op een oordeel over di
overgang van prinses Irene naar de
kerk Slechts twee partijleider»
•piokendc
dc Koning
der andere de New York Herald Tri
bune kenschetst in krachtiger bewoor
dingen wat dit betekent en zet daarmee
ons beschaamd. Waarom zijn wij toch
blind voor het gevaar van Rome" Oecu
mene is prachtig, maar dan dienen ook
Gods geboden betracht en Zijn inzet
tingen bewaard te worden.
Katwijk W. v.d. Oever
Prinses Irene XXXIV
De stap van prinses Irene heeft hei
rfgoed der Hervorming publiekelijk af
breuk gedaan, meer afbreuk dan meni
ge bestrijding. De motivering dezer
stap «oecumene) verdient kerkelijk en
in het openbaar beantwoord en weer
sproken te worden. In het geding is
voorts onder meer het historisch fun
dament onzer nationale vrijheden.
Hat tem J. C. van Nieukerker
Prinses Irene WW
Lange series ingezonden stukken ci
alrijke discussies in gezelschappen zin
tan ..de stap van prinses Ircre" ge
vijd. Is dat alles uit bezorgdheid
!densc instelling blijken. Denkt
lied ..Geen woorden 1
op u van toepassing verk.'a
Rotterdam
Op zijn smalst
Via uw dagblad vernam ik onlangs
enige feiten over het plan van enige
Leidse 6tuden*en naar aanleiding van
een voorgenomen groepsreis naar Zuid-
Afrika. Ik weet niet of die Nederland
se s'udenten we! degelijk beseffen hoe
belachelijk zij zich in deze zaak aanstel
len. In alle geval wordt dit hier in
Vlaanderen weeral beschouwd als Hol
land op zijn smalst". Ik. als vriend van
Nederland, vind dit erg spijtig. Nietle-
min kan ik me evenmin van deze in
druk ontdoen. Ik kan moeilijk aanne
men da: dc studentenoverhefd hier han
del: onder druk van haar verantwoor
delijkheidsbesef Er, het eventueel se-
'ecte.en der kandidaten doet me den
'<en aan me hoden ui! de nazi'ijd. Alsof
men bevreesd is dat de betreffende stu
denten de waarheid zouden te zien krij
jen.
Wat betreft het ..algemeen Neder
ands standpunt" ten aanzien
apartheid zou ik de studenten
villen zeven zich daarover nii
i'tu--ies te maken De reacties n
leiding van de paginaruil
..Mucht run Home"
Waarom durven dt twee grote prot.
chr. partijen zich niet een duidelijk en
onomwonden standpunt tegen Rome te
veroorloven? Een van de vele bewij
zen dat de macht van Rome verder
de reformatie is binnengedrongen dan
vele protestanten zich realiseren. Hoe
kunnen genoemde partijen met rooms-
katholieken in één kabinet zitting ne-1
men" Oecumene wil men. Maar wat I
zei kardinaal Alfrink na ziin terugkeer
"an he: concilie in oen preek te
Utrecht? ..Niemand behoeft bevreesd I
te zijn dat het geloof van de kerk gaat:
veranderen. Wat ooit een concilie in
zake het katholieke geloof heeft vast
gelegd zal nooit door <?cn volgend con
cilie worden ongedaan gemaakt" Met
deze verklar ng kunnen Rome vrien-
bekende ^fUjk «"zinde protestanten het doen. Zmg
Th. A. C.
(N -H
Aangenomen naar Leiden: L. Kievit tl
Putten.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Drijber: St. J. Ver
veld te Scharnegoutum
EVANG. LUTH. KERK
Beroepen: te Doesburg-Doetinchem:
G. W v. Dunnewold. prop. te Aalten.
Dr. Verkuvl bezoekt
de conferentie van
kerken in Z.O.-Azië
Dr. J. Verkuyl zal de Nederlands»
Zendingsraad vertegenwoordigen op d»
tweede bijeenkomst van de
Kerken in Zuid-Oost Azië, d
februari tot 5 maart in Bangkok «Thai
land 1 zal worden gehouden. Daar komecIJ
o.a aan de orde de onderwerpen Gods]
dienst en staat. Het christelijk gezin
de Aziatische samenleving en De v
nieuwing der kerk.
In aansluiting aan deze conferentie1
vinden allerlei consultaties plaats, o
over verantwoordelijk ouderschap. o\
Aziatische zendelingen en ook tussen
secretarissen van de nationale raden
de docenten der theologische scholen.
daden" ook
Dr. Fey niet langer
redacteur van The
Christian Century
Op 31 augustus za) dr. Harold* Fe)
het Amerikaanse oecumenische weekbl;
The Christian Century als redacteur ve,
laten Dr. Fey heeft namelijk dc benof
ming aanvaard van gastprofessor in d«
christelijke sociale ethiek aan het Chrji
W. I,uijk jr. lelijk Theologisch Seminarium van lp
dianapolis. Dr Fey blijft medewerk*
van The Christian Century.
Kerkgang neemt loe
in Stockholm
flaeht van Rome*" II
Nu de verhouding rooms-katholicis-
me-protestantisme weer zo nadrukke
lijk aan de orde gesteld wordt, inclu-
sic. de brandstapels moge ik misschien
herinneren aan Calvijn die Servet ter
dood l et brengen (zoals men wellicht Een 0,ld„r70„i. ,.an
isl^
ieder onze eigen zonden te belijden het aanUI bezoeken v:
Ck hoop op een spoedig samengaan, diensten in alle kerken van~Stockhoii.
Den Haag. G. Kap. 11 procent meer was dan op 18 novenv
)>er 1962. Men heeft voor dit onderzo»)
..Macht ran RomeIII vce..z0i!d?^^n *enDmcn, wier uiterlijk*
Kan een protestant tot burgemeester®^"d,eheden zoveel mogelijk gelijl
>e»oemd worden in 's-Hertogenboseh? r.. d' rij.nSt.n
Vo>e„s de Grojdwe, m;»r hel lh„se keek "^4,%e een
ooit. En wat gebeurt wel? Dror-n. d„ loenam<?
burgemeester werd benoemd kerken 'bracht de "°-
gemeente als Den Haag. waar op n proeent.
erkiezingen In de voorsteden van Stockholm, wal»
j het eindgemiddelde echte*
de KVP" bij de lüatlZ
SSK8 „TTe'n OD -■ -■
Nederlandse CDU- D=e jaa, J."
uuitfiana. daar In totaal woonden 45 849 gelovigen W
neemt Rome nl. de
tussen Hardinxvcld,
taande pn.iz0„da, u
K. Harte,. sKttSÜ,.'" Va" '6° k«k»