Residentie Orkest onder Egk in Leidse gehoorzaal Film „De grote stilte" toont erbarmen met eenzamen BOCCACCIO '70 Voorzitter N.C.B.O. in Leiden over loon- en prijspolitiek NIEUWE LEIDSE COURANT 3 VRIJDAG 14 FEBRUARI 19*4 Avond met ongewoon programma Agenda voor Leiden en Den Haag Vrijdag Jacobazaal Den Burcht, 8 uur: Ons Grunnegerland, verloate Nijjoarsveziede. Schouwburg, 8 uur: toneelgroep Cen trum met Dievenbal, voor K. en O. Huis Over 't Hoff, Gerecht 10, 8 uur: K. en O.-cursus bloemschikken. Marekerk, 8 uur: bijeenkomst Wereld gebedsdag. Bevrijdingskerk, 8 uur: bijeenkomst Wereldgebedsdag. Petrakerk, 8 uur: bijeenkomst Wereld gebedsdag. Geref. Jeugdhuis, Breestraa/t 19. 8 uur spreekbeurt ds. J- A. Smink. Zaal Koningskerk, Willem de Zwijger- laan-hoek Koningstraat, 7.30 uur: ruil- avond voor verzamelaars. Den Burcht, 8 uur: Selskip FryslSn Leiden, toanieljoun. Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met Horen en Zien (besloten voorstelling). Den Haag-Scheveningen: Kurhaus- paviljoen, 8 uur: La comédie des Jeunes met La Reine Morte. Den Haag-Scheveningen; Op Gouden Wieken, 8.15 uur: Theo Olof, viool, Maria Stroo, piano. Zaterdag Schouwburg, 8 uur: toneelavond Litte- ris Sacrum, opvoering van Blaffen tegen de Maan. Hevr. Jeugdgebouw, Moriaansteeg 2, 7.30 uur, sociëteitsavond. Foyer Gehoorzaal, 3 uur: Federatieda len Christenstudenten-associatie, prof. dr J. Sperna Weiland, hoogleraar te Am- 1 sterdam over „Honest to God". Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met Horen en Zien. Den Haag: Gebouw K. en W., 8.15 uur: Residentie-Orkest, m.m.v. solisten en Ned. Kamerkoor, uitvoering van de Hohe Messe van Bach. Den Haag: Diligentia, 8 uur: Maria Feres, zang; mm.v. harpist. Den Haag-Scheveningen: Op Gouden Wieken, 8.15 uur: toneelgroep Studio met „Pas op dat je geen woord zegt". Dorpshuis Leiderdorp, 8 uur: jazz- sociëteit The Beat, combo Leo Wenink. Welke apotheek? Geopend voor spoedeisende gevallen: Doeza-apotheek, Doezastraat 31, telefoon 21313, en de Haven-apotheek, Haven 18. telefoon 20085 (ook voor de apotheek Van Breest Smallenburg te Leiderdorp). Films Camera (2.30, 7 en 9.30 uur): Boccac cio '70 (18 jr.); woensdag: Eclips (18 jr.) Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Dr. Mabuse contra Scotland Yard (14 jr.). Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): Alleman (alle leeftijden). Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): De laatste aanval (14 jr.); maandag tot en met woensdag: Ongehuwde moeders (18 jr.) Studio (2-30, 7 en 9.15 uur): De grote stilte (18 jr.). Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Het een zame kasteel (14 jr.). Tentoonstellingen Wijkcentrum Koningskerk (Koning straat— Groenoordstraat)8 uur: Herv wijkgemeente Marekerk, Wijkavond, dr. P. L. Schoonheim over de zin van Israels De Lakenhal: tentoonstelling van schil, derijen en beeldhouwwerken uit he be zit van de Kon. musea voor Schone Kun sten van België (van 1 fehr tot 9 maart) Museum Oudheden: tentoonstelling Romeinse mozaïeken uit Tunesië (tot 15 maart). Openbare bibliotheek Reuvens, Bree- straat 27: maandag en woensdag van 1 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur, dinsdag van 1 tot 5.30 uur, vrijdag van 10 tot 5.30 eD van 7 tot 9.30 uur en zaterdag van 9 tot 4 uur; openingsuren filiaal Plantage 6 dinsdag 3.30 tot 5.30 uur, donderdag 1 tot 830 uur en vrijdag van 10 tot 12 uur openingsuren filiaal lagere schoo' Obrechtstraat: dinsdag en donderdag var 6.30 tot 930 uur en zaterdag van 1 tot 4 uur, voor de jeugd woensdag van 2 tot 5 uur; jeugdbibliotheek Plantage 6 maandag en dinsdag van 4 tot 5.30 uur woensdag van 12 tot 4.30 uur en zaterdag van 12 tot 4 uur, vrijdag voor ouderen van 630 tot 830 uur; jeugdhonk Zwarte Pad, Marnixstraat 102: vrijdag vaD 3.30 tot 5.30 uur. Wassenaar: kunstzaal Heuff, Hoflaan 7 aquarellen van Eugène Winter en klein plastiek van Hanna Schuitema, van zat 25 jan tot 13 febr.. dagelijks van 10 tot 5 uur, bovendien op woensdagavond van 8 tot 10 uur, 's zondags gesloten. Rijksmuseum voor Volkenkunde: Wow ipitsj, 12 houtsnijders van Amanamkai (tot 1 maart). Rapenburg 73 (Academie): tentoonstel ling plastiek (Jos van Kessel) en schil derijen (Steven Kwint), van 24 jan -24 febr. (dagelijks van 10-5 uur, s zondags gesloten. Voor grammofoonplaten LEIDEN. Door de ziekte van dirigent-componist Pierre Boulez kon het programma voor het abonnementsconcert van het Residentie-Orkest van gisteravond geen doorgang vinden, met uitzondering van Debussy's Rhapsodie voor klarinet en orkest. Mocht dit feit al voor menigeen een teleurstelling betekenen, we kregen daardoor in elk geval de gelegenheid kennis te maken met een van de meest vooraanstaande figuren uit het huidige Duitse muziekleven, Werner Egk, die evenals Boulez zijn sporen zowel op compositorische als op interpretatief gebied heeft verdiend. Werner Egk behoort tot de groep Duit. se componisten, die de verbinding heb ben gevormd tussen de baanbrekers op modernistisch gebied zoals Hindemith, Wébern en Schoenberg, en de groep jongeren die eerst na de laatste Wereld oorlog in Duitsland naar voren kwamen zoals Henze, Stockhausen, Klebe en Ei- Behalve Egk en Hartmann, van wie we gisteravond werken beluisterden, be horen o.m. Blacher en Orff tot deze ver- bindingsgeneraitie. Dat Egk behalve zijn eigen Variationen über ein Karaibisches Thema ook de vijfde symfonie uit 1950 van Karl Amadeus Hartmann dirigeerde, ligt in zoverre voor de hand, dat Hart mann evenals Egk veel te München ge werkt heeft en daar eveneens nauwe betrekkingen onderhield met de Beierse staatsopera. In zijn vijfde symfonie heeft Hartmann zich losgemaakt van de sterk emotionele, aan de late romantiek verwante, door Webern èn door Kodaly beïnvloede klankwereld; het is een echt speelstuk, in een muzikanteske stijl geschreven die men „neobarok" zou kunnen noemen en die soms aan Hindemith herinnert. Het harde coloriet van dit aan opvallende thema's wat arme werk de hoge strij kers en de slagwerkers ontbreken in het orkest wordt zelden onderbroken, zodat een zekere eentonigheid het gevolg Egk dirigeerde deze symfonie van 16 minuten met overtuiging, en het orkest toonde zich bereid zijn bedoelingen zo getrouw mogelijk uit te voeren. Zo konden we wel met belangstelling van deze symfonie kennis nemen, ook al werden we niet diep getroffen. Daar voor is deze stijl te weinig oorspronkelijk en de zeggingskracht te oppervlakkig. Zijn eigen variaties over een thema uit Haïti Egk maakte enige jaren geleden een reis door het Cara'jbisch gebied waarbij hij ook de Nederlandse Antillen bezocht dirigeerde Werner Egk met grote geestdrift, en ook hier volgde het orkest hem zeer gewillig. Niettemin ontkwamen we niet aan de stellige indruk, dat dit in wezen zeer geborneerde muziek is, bijna amuse mentsmuziek. wat zwaarwichtig opge diend en in alle zes variaties zeer lang gerekt. Hartmann wist in elk geval waar d' grenzen van zjjn kunnen lagen en Jolle Huokriede, de virtuoze eerste klarinettist van het Resi dentie Orkest. hield zich aan kleine afmetingen. Alleen Op orkestraal gebied en in het ritme vindt men enige blijken van oorspronke lijkheid. Egks dirigeericunst is degelijk, doch weinig genuanceerd; dit bleek in Debussy's Rhapsodie voor klarinet en orkest uit 1910, een voor het solo-instru ment virtuoos geschreven, en hier door Jolle Huckriede briljant gespeeld werk, dat echter niet op de hoogte staat van Debussy's rijpe orkestwerken uit dezelf de periode en zelfs vroeger. Terecht oogstte Huckriede een uitbun dig applaus voor zijn virtuoos spel. Bachs tweede orkestsuite in b, waar mee de avond werd geopend, maakte op ons de indruk van ondoorzichtigheid, van willekeurige dynamiek en veel te zware uitvoeringsstijl in de strijkers. Een suite bestaat uit dansen, doch hier was van dans-impulsen weinig meer te merken. De solofluitist Jelle de Wit slaagde er niettemin in ons van zijn gaaf en fraai getimbreerd spel te laten genieten. Een hoogtepunt van dit concertseizoen vormde dit concert zeker niet, doch we hebben wel kennis gemaakt met een markante dirigent en met een reper toire, dat in ons land slechts zelden tot klinken komt. Dr. J. van der Veen Cursus in Leiden over het nieuwe geneesmiddel medisch onderwijs aan de Leidse Universiteit heeft op 20 en 21 maart een cursus plaats, die gewUd is aa ontstaan en waarde van het nieuw geneesmiddel. De cursus is bedoeld voor huisartsen, internisten, kinder artsen. zenuwartsen, farmaceuten er farmacologen maar het spreekt vooi zichzelf dat iedere arts welkom is. Als spreker verlenen medewerking o.a. prof. dr. G. A Lindeboom, hoofd van de Interne Universitietsklineik van de Vrije Universitiet te Amsterdam, dr. E. H. Reerink, oud-directeur der N.V. Philips Duphar, Amsterdam en dr. D. R Laurence en dr. W. Modell, werkzaam aan het University College Hospital te Londen, resp. aan Cornell University, New York. De cursus zal worden geleid door de Leidse geleerden, prof. dr. W. R. O. Goslings en prof. E. L. Noach, welke laatste tevens voorzitter is van de aan het slot van deze bijeenkomst plaats hebbende paneldiscussie over praktische problematiek waaraan zullen deelnemen o.a. dr. P. Siderius farmaceutisch hoofd inspecteur voor de geneesmiddelen te De Haag en prof. dr. M. Tausk, die theoretische endocrinologie te Utrecht doceert en tevens directeur van de N.V. Organ on te Oss is. Puzzelprominenten 1. W. de Groot, Bakhuis Rozen- boomstraat 13. Leiden; 2. K. Hooij- meijer, Emmastraat 19. Lisse; 3. G. Sepers, Tuinstraat 10, Hazers- woude. Beroepbaar in de Geref. Kerken LEIDEN Na met gunstig gevolg af gelegd préparatoir examen heeft de classis Leiden van de Geref. kerken be roepbaar verklaard de heer A. J. Kam- pherbeek, Boulevard 21, Katwijk aan Luiken in Lakenhal hebben al een bewogen verleden LEIDEN. De raad van Leiden heeft met de aankoop van twee panelen van een drieluik van Cornelis Engebrechtsz. maandag een belangrijke daad verricht. De stukken, die het museum De Lakenhal al jarenlang in bruikleen had van ene Graaf van Limburg Stirum en die in totaal f 210.000 hebben gekost, zijn bestemd geweest voor de Pieterskerk en hebben „een verleden", waarover prof. Hoogewerff in zijn „Geschiedenis van de Noord nederlandse schilderkunst?' uitgebreid vertelt. Drs. J. N. van Wessem, di recteur van De Lakenhal, is dan ook dankbaar dat de zijluiken, die niet alleen in artistieke maar ook in historische zin voor Leiden van betekenis zijn, aan de stad verbonden blijven. gen in Westfalen te zijn gezien en in 1660 kocht Wigbold van der Does te Noordwijk het aan. Cornelis Engebrechtsz. (14681533) een pionier in onze schilderkunst; i an onze eerste schilders in de volste an het woord. Zijn reeds brede en toch dunne schilderstechniek is wonderbaar lijk knap en sterk, zijn kleur spreekt ;owel van rijkdom als verfijning. Hij i: :én van de grondleggers van onze schil derstraditie; de tragiek was dat hij werd overschaduwd door zijn geniale leerling Lucas. In elke studie over Engelbrechtsz. nemen de Lockhorstpanelen, waartoe de thans aangekochte behoren, een centrale Beeldenstorm Bij de beeldenstorm in 1566 werd het oorspronkelijke drieluik van de Pieters kerk overgebracht naar de woning van de Lookhorsten, vlak bij de Grote Kerk. De eigenlijke opdrachtgever, het geslacht van Willem van der Does en Henrica Poelgeest, was namelijk uitgestorven. In 1651 schijnt het in kasteel Van Herdrin- LEIDEN. „Voor het eerst in haar geschiedenis heeft de christelijke vakbeweging zich tot de regering gewend met het verzoek belastingverla ging in overweging te nemen. Dat verzoek is bepaald niet irreëel, als men bedenkt dat per procent loonsverhoging de schatkist al 30 miljoen extra inkomsten heeft uit de belastingen hierop." Dit zei de heer J. ten Heuvel hof, bondsvoorzitter van het christelijke overheidspersoneel, die gister avond voor de afdeling Leiden van deze bond sprak over het loon- en prijsbeleid. deze op hun leden het beroep hebben Over het nuttig rendement van de loonsverhoging, dat de regering op 4 a 5% heeft gesteld, kon de heer Ten Heu velhof nog niets definitiefs meedelen, daar het C.B.S. eerst in april de cijfers hierover bekend maakt. Wel meende hij het nuttig dat het publiek prijsgevoeliger wordt. .Er wordt maar gekocht", zei de heer Ten Heuvelhof, „want uit enquettes in grote warenhuizen is gebleken, dat b.v. een zelfde stukje zeep veel vaker in (dure) verpakking wordt verkocht dan zonder". De tendens ons prijspeil aan te passen m een Europees prijspeil, noemde spreker een moeilijk hanteerbaar begrip, daar Europa nog lang niet voldoende is geïntegreerd een gelijk prijspeil te heb ben. Wel zag hij in Duitsland en België betere situatie, maar het verschil met deze landen wordt voortdurend kleiner Ook oefende hij kritiek op de minder vlotte medewerking van de chr. bond van werkgevers in deze. Geen verklikkers Tweede zwemwedstrijd birmenverenigingen LEIDEN De kring Gouwe-RtJnstreek van de Koninklijke Nederlandse Zwem- bond houdt zaterdagavond in de Leidse Overdekte het tweede gedeelte van dc kringzwemwedstrijden voor de ,,binnen- verenigingen". De eerste ontmoeting tus sen deze clubs, die dinsdag 7 januari jl. in het Spaardersbad te Gouda werd ge houden. leverde het volgende resultaat op LGB (Leiden) 1285.3 p; GZC (Gou da) 1309.9 p. LZC (Leiden) 1338.9 p, De Zijl (Leiden) 1348.9 p. LWV (Leiden» 1568.3 p. DONK (Gouda) 1380.2 p. Aan deze totalen worden de resultaten van de tweede ontmoeting toegevoegd, die 7.15 uur begint. gedaan alle ongeoorloofde prijsverhogin gen te melden. Dit zijn geen verklik kers". meende de heer Ten Heuvelhof, die verder opmerkte dat de middenstand moet worden gesaneerd ten koste van t aantal onrendabele kleine bedrijven zaken. „Het is de taak van de vakbe weging te zorgen dat een zo rechtvaardig mogelijk aandeel-ln-koopeenheden van het nationale inkomen bjj haar leden terecht komt," zei hij. Vooral de prijspolitiek vraagt van ons voortdurende waakzaamheid en werk zaamheid en wij moeten de ministers blijven vragen om meer prijsbindingen op courante artikelen. Hij zag als taak de leden: a. prijsgevoelig te worden, aakzaam te blijven en c. van de re gering te vragen de prijzen binnen rede lijke grenzen te houden. Van te voren spelde de heer Ten Heuvelhof de heer K. Kes het gouden insigne van het CNV op, wegens 25-jarip lidmaatschap van de NCBO. Burg* erliike stand van Leiden LEIDEN. Geboren: Petrus Jo hannes Cornelis. z v W J Hensing en M J v d Werf; Johannes Pieter. z v J P Schouten en E M v d Broek; Jacoba, d v H Seller en T Kuijt. Brigitte Regina, d v J Kuisen en B A Pabin; Joost, z v G W Assen delft en A Kreeft; Janneke, d v A Dekker en A Pluistcr; Maria Ariad ne, d v W M A Kalkman en M Binnendijk; Eduard Wilhelmus Christiaan Johannes, z v P Wassink en E W Lardé; Pieter Andries, z v H Korenhof en G Oudshoorn. Getrouwd: J van Tongeren en M A P M Verweij. Overleden: C C M Waayer, 62 jr, echtgen v G T J Langezaal; C Gal- jaard, 69 jr, echtgen v J Bodrij. lil Noordwijk In het begin van de zeventiende eeuw werd het drieluik in Utrecht gesignaleerd, maar spoedig daarna kwam het weer naar Noordwijk, waar het nog in 1725 in een slaapvertrek hing. In 1905 vond me zijpanelen in dat vertrek (in kasteel Offem); omstreeks 1837 is het midden paneel vernietigd. Tot maandag jongst leden zijn de zijluiken in particulier bezit geweest. Voor grammofoonplaten Gevonden voorwerpen LEIDEN Damesportemonnaie munt biljet, herenhandschoenen, bankbiljet. 1 paar laarzen, aktetas, plant boekje inh. geldsbedrag, zegelring, sjaal, auto contactsleutel Opel .kinderhandschoen tjes, sleutels, regenbroek, autoreserve wiel, tas inh. scheerapp. herenportemon- naie. matrassen badtas inh. badpak, rozenkrans, bovengebit, autostep, achter klep van een aanhangwagen, span- sleutel muts. damesrok, bontmuts, etui inh. schrijfbenodigdheden, doos inh. zeep, netje met inh, bontjas, dames- handschoenen. kinderschaatsen, gou den schakelketlinkje. kinderkruiwagen, hamer vulpen, trouwring, ring met parel, gouden armband, pan, belichtings meter. herenweekendshirt, jurk auto buitenband. instrument voor neusonder- zoek. damespolshorloge. studieboek latijn rekenliniaal, kinderbril, herenbril. tandwielen. Terug te ontvangen en inlichtingen te verkrijgen aan het bureau van ge vonden voorwerpen. Nieuwsteeg 8 te Leiden, ingang poort op woensdag middag tussen 2 en 5 uur. TUSSEN DE BLADZIJDEN STUDIO „De grote stiilte", de nieuwste film van lngmar Bergman, t in ons zondagsblad van 25 januari zeer uitvoerig besproken. De film is evenwel belangrijk genoeg om er nog eens op terug te komen nu hij in Leiden draait. Op volwassen en serieuze wijze wordt hier de seksualiteit aan de orde gesteld. Bergman brengt drie mensen in een hotel bijeen: twee zusters en het achtjarige zoontje van de jongste zuster. Zij zijn op weg naar htiis en reizen door een vreemd land, waarvan zij de taal niet ver staan. De oudste zuster is ziek en daarom moeten zij hun reis voor een paar dagen onderbreken en hun intrek nemen in een oud hotel, dat ken nelijk betere tijden heeft gekend. Zij zijn niet in staat het leven voor elkaar te veraangenamen. Integendeel. Tussen de zusters is een grote verwijde ring ontstaan veroorzaakt door hun ge heel anders gerichte seksuele aanleg. De oudste zuster. Ester, (Ingrid Thulin) heeft gestudeerd, zjj is intellectueel, ma ger. koel, gereserveerd. In haar door een longaandoening veroorzaakte ijldromen wordt duidelijk, dat zij een afkeer heeft gekregen van de seksualiteit en zich ver beten op haar werk (vertalen) heeft ge worpen Deze seksualiteit echter, die zij meende uitgebannen te hebben, komt niettemin terug in afschuwelijke vormen; een kettingrookster en alcoholica en heeft een meer dan gewone liefde voor haar jongere zuster Anna (Gunnel Lmd- Deze is het volstrekte tegendeel: vlin- deraohtig, mollig, met eer. overmaat aan seks en zonder enige lichamelijke affec- voor haar zuster, die zij koel en zake- k in haar ziekte-aanvallen bijstaat. Een grote rol heeft Bergman toegekend in het jongetje Johan (Jörgen Lind- ström» Dit kind is de grote eenzame: vol op het - slachtoffer van de verbeten strijd tussen de zusters. Het is aandoenlijk dit kind zwijgzaam, alls opnemend, in het grote hotel te zien ronddwalen. Een andere scharnierrol is toebedeeld in de oude hotelkelner (Hookan Jahn- berg), niet te verwarren met de viriele terraskellner (Birger Malmsten). Men kan de diepere betekenis van deze film nimmer ontdekken, als men hem niet beschouwt als de laatste van Berg- grote trilogie Deze begon met „Als n donkere spiegel", waarin Bergman de vraag naar Gods zijn of niet-zijn aan de orde stelde rondom een geestes?:eke Hier werd het uitzicht op de heme1 be amen door de ziekte. De tweede in deze reeks „De Avondmaalgasten" werd be heerst door de vraag naar de dood. Ds. Ericson was het geloof in God kwi'tge- raakt doordat zijn vrouw was overleden CANERA (tot en met dinsdag) Het werk van de Italiaanse schrijver Boccac cio, die leefde in de 14e eeuw heeft wel een lang leven, want de honderd novel len onder de titel „Decamerone" worden nog steeds gedrukt en gelezen, alhoewel dit toch niet zijn enige en belangrijkste werk genoemd mag worden. Een van de sleutels tot dit „langlevensgeheim" ligt waarschijnlijk in het feit dat alle ver halen worden gedragen door het thema liefde en erotiek. Het ligt voor de hand dat de aantrekkingskracht van de film ..Boccaccio '70" daarmede ook wordl bepaald. De drie verhalen. „De verleiding van dr. Antonio", ,,De afspraak" en „De lo terij" in deze film verwerkt, worden door hetzelfde thema gedragen. Anita Ekberg en Peppino de Fillipo spelen in het eerste verhaal de hoofdrol. Regis seur is de bekende Italiaan Fellini. In het tweede verhaal speelt Romy Schnei der met Thomas Milian onder regie Visconti en Vittoria de Sica regis seert ten slotte „De loterij" met Sophia In het eerste verhaal komt een wulpse vrouwenfiguur op een grote reclame muur tot leven en brengt de preutse en protesterende dr. Ahtonio dusdanig in verwarring, dat hij ten slotte in een Tenuwinrichting terecht komt. „De afspraak" toont de tragedie van een jonge, mooie en rijke gravin, wier echtgenoot schandaal verwekt door zijn avontuurtjes. Romy Schneider komt hierin niet boven de middelmaat uit. de demonstratie van haar jonge schoon heid kan dit niet verbergen. Tenslotte „De loterij". Hierin wordt een avond van intiem samenzijn met de schone assistente uit een schiettent de hoofdprijs van «en loterij waarvan de loten op de kermis zeer hoog genoteerd staan Winnaar wordt een vrome koster, doch de prijs ontgaat hem doordat de ware liefde voor een gezonde jonge ke rel bij het meisje zegeviert Ongetwijfeld is dit het beste verhaal en het wordt op geestige wijze verteld doch tezamen hebben deze geschiede nissen toch eigenlijk slechts het niveau van de sterke verhalen aan de borrel tafel al zij toegegeven dat zij knap zijn verfilmd en het gehele menu sterk ge kruid is met zuidelijk temperament en geestigheid. Het is een stuk satire, dat niet meer pretendeert dan wat opper vlakkig amusement te geven en daar mede elke diepgang mist. Doordat de film niet meer heeft te geven dan wat geforceerde pikanterie blijft hij voor ons beslist verwerpelijk en onaanvaardbaar. Daar kunnen de knappe regie en de mooie kleuren niets aan anderen. (Sterke verhalen). En nu in deze film wordt het uitzicht op de hemel benomen door de seksualiteit. De gehele trilogie staat onder Paulus' woord: „Nu zien wij nog als in een spie gel der duistere rede.(in de Neder landse titelverzameling omgevormd tot „Als in een donkere spiegel") De ziekte de dood en de seks zijn de machten in het mensenleven, die het uitzicht op de He mel benemen, die God voor ons onken baar maken. Het zijn deze donkere mach ten, die leiden tot „tystnaden", tot het doffe, zinloze zwijgen). (Indrukwekkend) Eclips CAMERA (alleen woensdag) De film Eclips van de beroemde Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni is te rug in Leiden. Een frigide meisje ver breekt haar verloving, omdat ze met zichzelf geen raad weet. Ze zoekt naar een exotische droomwereld, die wel heel erg in tegenstelling is met haar dage lijks leven. Tenslotte ontmoet ze een vriendelijke jongeman op wie ze verliefd wordt, aarzelend, onzeker, vaag en wa zig. De film munt uit door knappe type ringen, onder meer van het geharrewar op de effectenbeurs in Rome. Overigens moet men wel ingesteld zijn op de stiil van Antonioni om dit soort films, dat zich in het innerlijk afspelende pro cessen in beelden wil vangen, te kunnen waarderen. (Een Antonioni) De laatste aanval REX (tot maandag) De oorlog is voor de film een moeilijk onderwerp. Het is maar zelden, dat de sfeer van de oorlog naar waarheid wordt getroffen. De Italiaanse regisseur Leopoldo Savona is met zijn film „De laatste aanval" met goede bedoelingen op stap gegaan. Hij heeft er echt geen opera van bloed en tranen van willen maken. Zijn verhaal handelt over een Ameri kaanse parachutist, die in september '43 tot opdracht had in Italië achter de Duit se linies een brug op te blazen. Het toen een verwarde tijd in Italië. Onder Badoglio was een wapenstilstand gete kend met de Geallieerden, maar de Itali aanse fascisten en de Duitsers bleven in andere delen van het land nog doorvech ten. De burgerbevolking zat lelijk in de knel. Voor de Italianen, die van nature niet bepaald dapper zijn, was het helemaal een moeilijke zaak. In het begin weet de film deze verwarde sfeer wel weer te geven, maar op den duur verloopt het verhaal weer in een zoveelste huzaren stukje. waarbij de Amerikaan steevast met zijn helm op blijft lopen, waarschijn lijk om niet op te vallen en er kennelijk geen taalmoeilijkheden zijn, want het contact met de bevolking gaat nog glad der dan de liquidatie van de Duitsers Een niet bepaald boeiend oorlogsgeval. (Het oude liedje). Dr. Mabuse contra Scotland Yard LIDO Al is dr. Mabuse 3l jaren dood, zijn streken willen maar niet verdwijnen, want zijn geest weet telkens een andere geleerde te verschal ken en hem tot willoos werktuig te ma ken van het grootste misdaadbrein aller Nu is zenuwarts dr. Pohland de in carnatie van Mabuse's boosheid gewor den. Hij komt er achter dat een ouwe professor met een elektronisch apparaat je aan andere mensen zijn wil weet op te leggen. De moorden zijn uiteraard niet van de ludht. Het operatieterrein wordt naar Enge land verlegd, waar dr. Mabuse alleen heerser wil worden. Het elektronisch apparaatje werkt niet zo perfect als aanvankelijk gedacht werd, want het blijkt dat mensen met gehoorapparaat- jes er niet vatbaar voor zijn. Scotland Yard komt daar natuurlijk achter en rust al zijn mannen met ge- hoorapparaatjes uit, zodat dr. Pohland, alias dr. Mabuse. opnieuw gepakt kan worden, tot de volgende film. Bryan Edgar Wallace is weer verant woordelijk voor deze onzin en Paul May regisseerde dit koddige produkt met in de hoofdrollen o.a. Peter van Eyck, Dieter Borsche, de dikke Wemer Peters en andere groten van het Duitse witten doek. (Volgens beproefd recept). Het eenzame spookkasteel TRIANON William Castle heeft J B. Priestley's griezelroman „The old dark house" verfilmd. Men krijgt inderdaad een griezelig geval voor ogen. Een auto verkoper komt in een eenzaam gelegen kasteel terecht, waarin de leden van een hoogst merkwaardige familie stuk voor stuk om het leven komen. Er blijkt een miljoenenerfenis in het spel te zijn en de moordende dame is nu juist degene die er het onschuldigst en lieftalligst uit ziet. Overigens krijgt zij de straf die haar toekomt, maar niet dan nadat zich een reeks afschuwelijke ge beurtenissen heeft afgespeeld. De regisseur heeft zijn best gedaan de sfeer zo geheimzinnig mogelijk te maken en met behulp van allerlei foefjes is hij daarin wel geslaagd. (Voor de liefhebbers). LUXOR De voortreffelijke film „Alleman" van Bert Haanstra is opnieuw geprolongeerd. Haanstra heeft, ondermeer verscholen in een wasmachine, allerlei Nederlanders in uiteenlopende situaties gefilmd. Het resultaat is een verrassend portret van ons allemaal. (Schitterend). Natuurhislorici hadden Macedonië-avond LEIDEN De leden van de Konink lijke Nederlandse Natuurhistorische Ver eniging afdeling Leiden, die gisteren In „Het Huys over 't Hof" IGerecht 10) de maandelijkse bijeenkomst hebben bij gewoond. kunnen weer terugzien op een leerzame avond. Tot het slagen hiervan droeg by de causerie, die voorzitter dr. S. J. Oostroom hield over de flora en fauna van Macedonië. De voorzitter nam deel aan de excursie die de Kon. Ned. Historische Vereniging vorig jaar naar de Joegoslavische pro vincie Macedonië maakte. Hij kon nu tal van bijzoderheden vertellen over de flora en fauna van de Balkanprovincic. die vorig jaar door de bekende aardbe ving (Skoplje) in de wereldbelangstelling kwam. Hij nam zijn gehoor in gedachten mee op enkele wandelingen door het fraaie Macedonische landschap dat rijk is aan prachtige flora en waar men die ren kan aantreffen, die elders in Europa zijna niet meer of in het geheel niet meer voorkomen, zoals zoals b.v. bepaalde soorten meervallen, die alleen nog in de Macedonische meren worden gevangenen een belangrijk onderdeel van het volks-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 3