Protestant
België
Jonge protestantse
activiteiten
vanuit Antwerpen
zijn
is duur
in
c
"Ruimte
voor ons....
Vraag (en antwoord) spel
C
ZATERDAG 1 FEBRUARI 1964
Op vrije voeteneen naam van
een blad, dat geen blad voor de mond
neemt.
Een naam, waar een aktieve jonge
rengroep achter en borg voor staat.
Een naam van een maandblad voor
jongeren in België, aangesloten bij
Jeugd voor Christus Internationaal.
Een van de weinige Belgische bla
den zonder sensatie, Stella Artois en
Lieve Vrouwtjes.
Een blad, bescheiden van grootte,
omvang en oplaag voor 60 Fr. per
jaar. Het zwarte schaap van de
pauselijke familie.
Over dit blad nu en de mensen
die er achter staan vertellen Kees
van Alderwegen en Han de Groot je
op deze pagina meer. Ze gingen er
voor naar Antwerpen en wat ze daar
hoorden vond z'n neerslag op deze
ruimte-aflevering. Foto's: Kees van
Alderwegen.
Het staat ergens op
deze pagina, maar ter
speciale aanmoedi-
ging: wie wil schrijven
naar en met dit groep
je enthousiaste Belgen
J.V.-besturen?!kan
aan het adres Hemel-
straat 17, Antwerpen
I, terecht. En is er
zelfs meer dan wel
kom.
Dat men het als protestant In
het overwegend rooms-katho-
lieke België niet altijd gemak
kelijk heeft, hoorden we van
Chris Vonk, hoofdredacteur van
„Op Vrije Voeten" en Gerard
Siera redakteur, beiden wonend
te Antwerpen. Wie nu meteen
aan geloofsvervolging denkt
overdrijft wel enigszins. Dat be
staat in deze tijd niet meer, al
thans in België niet. Dingen ech
ter als stille discriminatie schij
nen onuitroeibaar. In een stad
als Antwerpen, zal dat wel
meevallen, denkt men. Maar
onderschat het niet! Om de een
of andere reden zijn vele rooms-
katholieken in België een beetje
bang voor de protestantse me
debevolking. Als men op de cij
fers afgaat, volmaakt ten on
rechte: in Antwerpen, waar
600.000 mensen leven behoort
maar I pet. tot een protestant
se kerk, een percentage dat,
naar Belgische maatstaven ge
zien, nog niet eens zo ongunstig
is. En als men dan ook nog be
denkt, dat er kerken zijn, die
wanhopig een ieder, die wel eens
gedoopt is, maar nog slechts
zelden in de kerk gesignaleerd
wordt, in hun registers inge
schreven houden, om naar bui
ten toch vooral een behoorlijke
kerk te lijken zullen we eerder
moeten toegeven, dat het in Bel
gië wel iets anders is om pro
testant te zijn (en te blijven)
dan in Nederland.
Geen import
Een organisatie als Youth for
Christ, die 5 a 6 jaar geleden in
België met rallies opfereerde, had
daarom ook weinig succes. In Ne
derland kun je altijd wel op een
grote kern christelijke bezoekers
rekenen. In België is dat anders
dan mag de rally-bezoeken, die
zalen met honderden mensen ge
wend is, wel even bedenken. Maar
daar komt nog iets bij: Wij Ne
derlanders zijn gek op alles wat
buitenlands is, een naam als
Youth for Christ móet hier wel
inslaan, de Belgen echter is dit
wat snobistische trekje in ons
volkskarakter vreemd, zij houden
niet zo erg van import en een
naam als Youth for Christ doet
hun net iets te Amerikaans aan.
De bar in
Dit alles stemde Gerard Siera.
medewerker van Youth for Christ,
tot nadenken. Hij was van mening
dat de zaak anders, en ook wat
Belgischer, moest worden aange
pakt. En hiermee begon het. Sa
men met wat medewerkers trok
hij de stad in met een vragenlijst
en ging daarmee de milk-bars en
soortgelijke plaatsen, waar zich
veel jeugd pleegt te bevinden, in.
Aan de hand van deze lijst kwam
het zeer vaak tot een goed ge
sprek. waaruit bleek dat de teen
ager over het algemeen toch meer
belangstelling voor geestelijke za
ken heeft, als wel vermoed wordt.
De moeilijkheid was echter:
Hoe het gesprek voort te zetten,
want bij één of twee gesprekken
mag het toch niet blijven. Om
dit contact, zij het dan schrifte
lijk, te continueren, rees het plan
een eigen blad uit te geven. Er
werd druk getelefoneerd, Chris
Vonck, inmiddels uit het buiten
land teruggekomen, begon zijn
medewerking te verlenen en op
20 aug. 1961 werd ,,Op Vrije Voe
ten" in bijzijn van enkele domi
nees geopend. En daarmee begon
nen de werkzaamheden op het ter
rein van evangelisatie pas goed:
Elke week trokken jongeren, die
uit overtuiging enthousiasme voor
deze zaak konden opbrengen, het
centrum in om hun blad te ver
kopen. Hoe, dat lees je in een an
der stuk op deze pagina. Dat
men het blad verkoopt is noodza
kelijk, daarover vertellen cijfers
in hetzelfde stuk je meer. Maar
bovendien is men eerder geneigd
een blad te lezen als men het ge
kocht heeft, dan als men het zo
maar in handen gestopt krijgt.
En de prijs is gering....
Eigen parochie
Niet alleen op buitenkerkelijk
terrein, maar ook onder de pro
testantse jongeren zelf wordt ge
werkt. Speciaal voor hen wor
den jeugdsamenkomsten belegd,
teneinde hen het besef bij te bren
gen. dat men ondanks verschei
denheid toch één is. Dat men
soms van heinde en ver komt om
zo'n samenkomst bij te wonen,
doet ons wel enigszins aan de
toch niet van romantiek ontblo
te tijd der hagepreken denken. I
Dat deze bijeenkomsten succes
hebben (vermoedelijk ook vanwe
ge het Belgische karakter) be
wijst wel het pakkende voorbeeld,
dat een gemeente uit de Kempen,
die aan alle kanten door rooms
gelovigen (onder wie zeer fana
tieke) omringd, een zo niet moei
zaam dan toch wel moeilijk be
staan leidde, door deze bijeenkom
sten, waar zij bemerkten, dat zij
toch niet zo alleen stonden, als
zij soms wel vreesden, weer
nieuwe moed opvatte en nu nog
voortdurend contact met andere
gemeenten onderhoudt.
Enthousiast werd ook nog ver
teld over het koor. dat op deze
samenkomsten zingt en dat uit
plm. 12 leden bestaat, waarvan
het mannelijk gedeelte om duiste
re redenen het colbertje uitgela
ten heeft.
Lezingen
Er is een ogenblik stilte en dan
valt het woord „bibliotheek".
Aanvankelijk enigszins sceptisch,
worden ook wij ervan overtuigd,
dat dit op de een of andere ma
nier mogelijk moet zijn. Het is de
bedoeling in het centrum een bi
bliotheek te vestigen, waar (on
der toezicht van een bibliotheca
ris) een ieder zo maar binnen kan
lopen en een boek ter hand ne
men, het zij ter studie, hetzij ter
ontspanning. Op dat idee kwam
men, hetzij ter studie, hetzij ter
schenking van vijftig boeken ont
vangen werd. En deze verzame
ling breidde zich uit. Uit België.
Amerika, Engeland, Nederland
De naam van het blad is me
eerlijk gezegd niet helemaal
duidelijk.
I Een kort antwoord van Chris:
Wij gevangenen worden door
God op vrije voeten gesteld.
Waarom drukt u B.B., Louis
I Armstrong, Fran?oIse Hardy
op de voorpagina af?
I Alleen om het zo aantrekke
lijk mogelijk te maken. Er moet
niet een al te groot verschil
zijn (van voorpagina dan) met
I
geld vandaan moeten halen. I
Protestant zijn in België is duur.
Hoe is de samenwerking met
de R.K. kerk?
In Antwerpen zelf gaat het re-
delijk. In dorpen rond Antwer- I
pen vinden we vrij veel tegen-
werking. Het is eens een keer
voorgekomen, dat nonnen na af- 1
alle
Ze zijn enthousiast. Sommigen
schrijven na verloop van tijd
zelf artikelen. Anderen gaan
nummers voor ons verkopen.
Hoe brengt u het blad aan de
Piet Sluys.
Verzorgt de lay-out van het blad.
Het is aan hem te danken dat Op
Vrije Voeten er zo aantrekkelijk uit
ziet, dat raatrozen er naar grijpen,
alleen al omwille van de foto's en de
aangename druk, aldus hulpaalmoe
zenier G. W. Piet liet me de brief
zien van de aalmoezenier.
HAN DE GROOT
enz., van particulieren en van uit
geverijen, ontving men boeken,
waarvan slechts een zeer klein
deel naar mijn smaak oude rom
mel was. Op 't ogenblik hebben
ze plm. 1500 boeken, zijnde stu
diewerken over theologie, geschie
denis, aardrijkskunde enz., maar
ook romans. Mocht dit plan sla
gen (1500 boeken is beslist nog
te weinig, het 5-voudige lijkt me
wel een minimum), dan zal men,
dachten we, ook wat makkelijker
contact met studerenden („uni-
versitairen", zoals zij ze noem
den) krijgen.
Ook is het de bedoeling in dit
pand, waar dan tevens de redac
tie gevestigd zal worden, een dis
cotheek te beginnen. Hier zullen
dus geregeld lezingen over folklo
ristische muziek, jazz en spiri
tuals worden gehouden.
Zakelijk
Opvallend was de zakelijkheid,
waarmee men de materie te lijf
ging. Soortgelijke initiatieven
treft men wel meer, maar hoe
zweverig gaat het dan dikwijls
toe. Na enige tijd is zo'n bewe
ging dan ook meestal opgedoekt.
Maar hier is men even nuchter
als de realiteit. Gezond wel,
Op de Internationale Youth for
Jhrist-conferentie van 1 novem-
ner jl. te Zwitserland, werd beslo
ten Chris Vonck een vaste aan
stelling voor dit werk te geven,
waardoor hij zich nu de hele dag
hieraan kan wijden. Men maakt
nl. nog steeds deel uit van deze
organisatie, alleen nu onder de
naam Jeugd voor Christus Inter
nationaal. Chris Vonck is zelfs di
recteur van de afdeling België
(de voorstelling van een gezette
vijftiger met een sigaar kan men
wat hem betreft wel achterwege
laten).
Nederland
We verkopen het blad gewoon
op straat in bars, café's en teen
agersclubs. Een café-eigenaar
I kocht een hele stapel Op Vrije
Voeten van ons. Hij deelde ze
I rond in zijn zaak. Hij gaf een
rondje vrije voeten. We delen ze
ook uit op onze samenkomsten.
I Zeven maart hebben we weer
een grote samenkomst. U komt
toch ook?
Twintig procent van de onkos
ten wordt door advertenties op
de achterpagina gedekt. (We ko
men heel moeilijk aan adver-
Iteerders.) De rest is voor onze
rekening. Door giften moeten
we hieraan komen, zo'n 7000
per jaar. We zijn nu aan onze
tweede jaargang bezig. Onze op-
I laag wordt steeds groter. Vol-
In de Antwerpse Hemelstraal ze
telt protestants „Op Vrfje Voeten".
Op een muur in diezelfde straat
bevestigden r.k. handen deze
tekst.
Kunt u me nog iets vertellen
over de inhoud van Op Vrije I
Voeten?
Gerard raadpleegt de inhoud
op de achterkant
Edith Piaf over haar ongeluk
kig leven. Of we plaatsen een I
foto van Johny Hallyday, maar I
we zetten er een ander onder-
schrift bij dan in een normaal I
teenagerblad. Hij leest voor:
,,In de Bijbel noemt men hem
een held, die er voor uit komt I
in God te geloven. In ons alle-
daagse leventje noemt men hem
een held, die met oorverdovend I
lawaai op de planken staat en
zijn toeschouwers mee in het
wilde trekt". Men kan heel een- I
voudig zeggen: We verkondigen 1
de boodschap van God op mo-
derne wijze, we passen ons bij I
de jeugd aan.
HAN DE GROOT
*2)e Waven van cAntwerpen^
naast zeer zeker ook om steun te
krijgen. Want het is moeilijk om
met een zo kleine groep zo'n
groots werk in stand te houden.
Ook Nederland behoort tot het
werkterrein: Een goede buur enz..
Iemand in Nederland, aan wie zij
veel te danken hebben, is wijlen
koningin Wilhelmina. Als je zo iets
hoort, voel je je ineens Oranje
gezind, of je dit van te voren al
was of niet. Een praatje voor de
N.C.R.V. van plm. 6 min. lever
de tot hun teleurstelling vrijwel
geen reacties op, waarop wij uit
legden, dat 's avonds i.v.m. tele
visie en de niet te onderschatten
populariteit van Radio Veronica
vermoedelijk een gering percen
tage van de Nederlandse bevol
king naar radiobabbeltjes van de
N.C.R.V. luistert, hetgeen deze
bittere pil enigszins scheen te ver
gulden.
Meer resultaat leverde het con
tact op met Nederlandse j.v.'s.
Zo is men reeds de gast geweest
van j.v.'s te Sassenheim, Middel
burg, Delft, de Baptistische kerk
in Eindhoven enz. Omstreeks 15
februari a.s. zal een tournee ge
houden worden langs Breda, Til
burg, Dordrecht, Rotterdam,
Delft. Den Haag en Leiden om
de banden met de Nederlandse
jeugd wat nauwer aan te halen.
Dit geschiedt tevens om propa
ganda te maken voor een grote
bijeenkomst met Nederlandse jon
geren op 7 maart a.s. om 16.00
uur in het gebouw van de Franse
Protestantse kerk, dat zich in het
centrum van Antwerpen bevindt.
Dat ook ieder, die niet aangeslo
ten is bij de j.v.'s die bezocht zul
len worden, hier welkom is, werd
ons nadrukkelijk medegedeeld.
Het is misschien niet oninteres
sant om eens te kijken, hoe de
Belgische jeugd met een onge
veer gelijkgerichte levensbeschou
wing leeft. Te zijner tijd zal je in
ieder geval nog wel een verslag
in „Ruimte" van deze samen
komst aantreffen.
KEES VAN ALDERWEGEN
I Kop in krant: Volgend seizoen
eten we spruitkool uit Australië.
Ha fijn, en liet seizoen daarna
eten de Australiërs kangcroe-
vlees uit Nederland.
I In het Turkse blad Ulsus stond
als onderschrift bij een foto van
prinses Irene hel volgende: „Het
is de eerste keer, dat een Neder
landse prinses voor dc rechtbank
verschijnt. Met een Spaanse tolk
naast zich pleit prinses Irene
voor dc toewijzing \an haar kin
deren, die bij haar gewezen echt
genoot verblijven. Zowel konin
gin Juliana als prinses Beatrix
(beiden op de foto te zien) be
vonden zich onder dc toehoor
ders". Het blad heeft inmiddels
excuses aangeboden voor dc ver
gissing. Volkomen terecht. Ieder-
een weet toch dat prinses Irene
helemaal geen Spaanse tolk no
dig heeft.
I Er gaan geruchten, dat prinses
Irene zich zal gaan verloven niet
een Spaanse edelman. Laten we
hopen, dat het geruchten blijven.
Londen de nieuwe visserijgren-
zen vastgesteld en wel zes mijl
uit dc kust. Aardig. Nu de vis
sers nog.
In onze rubriek „Alles goed en
wel" vonden twee lezers de boe
ken van Jan Wolkers ontuchtig
en stinkend van inhoud. Een heeft
een hoek zelfs in dc kachel ge
gooid. Wat zal dat gestonken
hebben
I Voor het eerst' sinds maanden
heeft Chrocsjtsjef de Chinese
communisten weer eens aange
vallen. Hij deed dat in een toe
spraak, waarin hij hen met kin
deren en dwazen vergeleek. Het
is niet bekend, of hij bij deze
woorden weer met zijn schoen
op tafel sloeg.