-DE DOKTER aan 'i woord Chr. ger. kerk Wormerveer tegen zondagsarbeid Chefarine 4 R.K. Kerk zet Engelse arts onder censuur Een woord voor vandaag Noors episcopaat ageert tegen radio-uitzending In Hervormde kerk nu 23 predikantsplaatsen meer OPWEKKEN VAN LEVENSGEESTEN DINSDAG 28 JANUARI 1964 MEI ANDERZIJDS WEINIG VAART In het Gereformeerd Weekblad (uitq. Kok) van deze week heeft prof. dr. Herman N. Ridderbos een artikel gewijd aan de behan deling van de oecumenische kwes tie op de synode. Hij schrijft, dat het moeilijk is geweest om bij een aantal op de synode ter spra ke gekomen onderwerpen, zoals de kwestie van de oeevmeniciteit. de uitspraak naar aanleiding van het verzoek van Lippenhvizen- Hemrik, het besluit in-ake Assen 1926 en de positiebepaling tegen over de besluiten van 1944 en 2959 VTAN AL DEZE besluiten (of ge- brek aan besluiten) geldt, dat men zich in meerdere of mindere mate belast gevoelt door het ver leden en daar op de een of andere wijze onderuit wil. Op zichzelf kan dit ongetwijfeld een achtenswaar dige zaak zijn en kan men. wanneer men overtuigd is. dat het in het ver leden fout gegaan is. daaraan ook niet ontkomen. Toch is het ook on vermijdelijk. dat dit in de kerk een zeker gevoel van onzekerheid en onvastheid teweegbrengt vooral wanneer men t.a.v. de nieuwe koers nog veelszins in het ongewisse ver keert. En dit laatste is voor miin besef wel eens in sterkere mate het geval dan voor de goede gang van zaken in de kerk wenselijk is. Er is in bepaald opzicht een soort van geestelijke windstilte, met als gevolg: veel gepraat, oneindig veel suggesties, maar weinig vaart. Dat geldt niet als liet op daden aankomt waarvan het profijt een ieder dui delijk voor ogen staat. Zending, we- relddiaconaat, allerlei activiteiten tot betere organisatie van het ker kelijk leven, grote praktische on dernemingszin. deze alle zijn ruim schoots èn in de Synode èn in de kerk aanwezig. En wie daarop let, gevoelt zich altijd weer bemoe digd en getroost. Er is een groot en levend potentieel in de kerk aan wezig van meeleven, offervaardig heid, bereidheid om iets te doen en de wijze, waarop de Synode deze dingen benadert, vormt daarvan de afspiegeling. Maar de principiële en theologische koersbepaling t.a.v. bepaalde grote vragen als van kerk en kerken, kerk en wetenschap, kerk en samenleving is. zo het schijnt, in een zekere mate gefrus treerd door onzekerheid. Dit leidt dikwijls tot sturen en dan weer wat bijsturen, proberen en opnieuw be ginnen. En dit is te meer opval lend. omdat de gereformeerden ge woon waren juist in deze koers-vra- gen geen énkele aarzeling te ken nen en ..alles" te weten. Sommi gen kunnen in deze verandering al leen maar „verval" zien en ande ren alleen maar vooruitgang. M.i. is het beter vaart te minderen dan met volle zeilen op bepaalde rotsen te lopen. We zijn ook niet zonder waarschuwende voorbeelden. Maar een zeker gevoel van malaise aan boord is onder deze omstandighe den niet geheel te vermijden, ook al helpt het weinig. Wat vóór alles nodig is, is juist, dat men zich niet met negering van de moeilijkhe den aan ..stemmingen" en wan hoopskreten overgeeft, maar dat men bereid is op de zaken in te gaan en alzo, al is het misschien eerst langzaam, de marsroute weer duidelijker vóór zich te zien. menische kwestie, in het bijzonder de verhouding van onze kerken tot de Wereldraad. De machteloosheid zit voor mijn besef vooral daarin, dat wij telkens weer volkomen bui ten staat blijken elkander te ovei- tuigen en dat het soms moeite kost van de ander te geloven, dat hij ernstige notitie neemt van argu menten. Er is wel enige verschui ving merkbaar en dan zeker naar een gunstiger beoordeling van de motieven en van de structuur van de Wereldraad. Maar meermalen overweegt de indruk, dat men zich over en weer al te diep heeft in gegraven in eigen ..front", om nog tot een gemeenschappelijke beslis sing te kunnen komen. Er is in eerste instantie een he le. morgen en middag over ge praat op de Synode en toen dan tegen de avond een ieder aan bet woord geweest was. was het ook duidelijk, dat een tweede ronde géén zin had omdat er géén uit zicht was oo enige overeenstem ming. En dit is te typerender voor de situatie, omdat het in dit sta dium nog helemaal niet ging over aansluiting of niet-aansluiting bij de Wereldraad, maar over de min of meer academische en principiële vraag, of in de grondslag van de karakter van deze oecumenische organisatie. daarin functioneert, voor de Geref. Kerken een onover komelijk bezwaar gelegen is. Over die kwestie was een breed depu- taten-rapport verschenen met veel inlichtingsmateriaal. authentieke stukken, verslag van waarnemers enz. Op grond van dit alles was een nog al „gemengd" gezelschap van deputaten tot de conclusie geko men: wat men voorts ook voor be zwaren kan inbr gen, in deze grondslag en de functionering daar van zit geen onoverkomelijk be zwaar. Er waren er ook op de Sy node, die. hoewel zelf nog zéér kri tisch tegenover de Wereldraad, ge neigd waren het met deputaten t.a.v. deze grondslag-kwestie eens te zijn. Maar er was óók een te gen-standpunt, in zijn meest conse quente vorm voorgedragen door de aanhangers van de I.C.C.C. in de Synode. De strekking daarvan is. dat de Wereldraad niet alleen in zijn eigen organisatie afwijking van zijn eigen grondslag zou toelaten i ondanks de bewering van het te gendeel). maar ook de al dan niet uitgesproken bedoeling heeft de vermenging van alle soorten van christendom alsook van het chris tendom en de andere religies zo veel mogelijk te bevorderen. En al wat daar aan de hand van ik weet niet hoeveel stukken en rapporten tegen in gebracht werd. bleek niet in staat de voorstanders van de ze mening tot andere gedachten te brengen. Welk een gevoel van onmacht het met zich brengt, wanneer men na een lange discussie niet in staat blijkt om althans de feitelij ke situatie boven water te krijgen, is moeilijk op een goede wijze on der woorden te brengen. Ik moet uit de aard der liefde aannemen, dat degenen, die de Wereldraad als de grote melting-pot zien van al les wat zich met de naam van kerk en van religie bedekt, dit hun nerzijds óók zo gevoelen. Maar aan het slot van zulk een discussie is het dan niet meer zo. dat m»n zoals het toch behoort ne zijn respect betuigt v< genover ges telde mening, men moet zeggen; laat ons er t eind aan maken. Discussie vruchteloos. Papierfabriek wilde continu dienst invoeren De directie van de papierfabriek Van Gelder en Zn. in Velsen heeft kortgeleden opnieuw een poging gedaan continu-arbeid in het be drijf in te voeren. Dit zou beteke nen dat ook de zondag in het ar- beidsschema zou vallen. De kerke- raad van de Chr. Geref. Kerk te Wormerveer verzette zich sterk tegen dit streven van de directie der papierfabriek. De moeilijkheid ontstond, doordat de directie van Van Gelder voorstelde om de zondag voor het kerstfeest en de zondag na nieuwjaar door te werken. De tijd tussen 24 december en 2 j rusting over uw advies uitspreken. Het zal u bekend zijn. dat voor velen die u als Bedrijfsgroepen Centrale verte genwoordigt, het werken op zondag niet een zaak is van meerdere of mindere aantrekkelijkheid, maar een zaak van het geweten. Het doordraaien geduren de enkele weekends betekent voor ve len niet slechts een ..nadeel", maar een ingaan tegen het gebod Gods. Het is onze stellige en .vaste overtuiging, dat de Heere een van de zeven dagen der week heef! afgezonderd voor Zijn dienst op grond van Zijn eigen schep pingsordening (Vgl. de motivering van het sabbatsgebod in Ex. 20 10, 11). Het is ook onze stellige en vaste over tuiging. dat het de zondag is die de Heere voor de nieuwtestamentische be deling als de bijzondere dag in de bo vengenoemde zin heeft afgezonderd (Vgl. Op. 1 10, Hand. 20 7; 1 Cor. 16 2: Joh. 20 19. 26». In het bijzonder betreuren wij dan genomen. De Grieks-orthodoxe aartsbisschop Chrysostomos van Athene, primaat van Griekenland wil een breuk met zijn patriarch Athenagoras van Istan- boel, die tevens het geestelijk hootd is van alle Oosters Orthodoxe Kerken. Chrysostomos verzet zich met hand en tand tegen het streven van Atheno- goras om contacten te leggen met de Rooms Katholieke Kerk. Chrysostomos is zeer fel gekant tegen deze kerk. Naar wij uit Athene vernemèn heeft Chrysostomos zelfs een voorstel inge diend bij de synode van de Grieks-j Orthodoxe Kerk om officieel te breken j met een oecumenisch patriarchaat. De; synode heeft echter nog geen beslissing i SWRcu mj uo.. genomen, ook de motivering, waarmee u uw ad- De Griekse Kerk heeft geen eigen vies om de weekends door te werken j patriarchaat. Vanaf het begin van del onderstreept De motivering isI geschiedenis heeft deze kerk gestaan] voor u de hele situatie in de papier- onder de patriarch van Constantinopel. industrie. U laat hier een economisch j Ook toen deze stad in Turkse handen belang voor gaan boven het gebodvjei en de naam Istanboel kreeg, bleef' Gods. waaraan wij ons in geweten ge-1 de door de Oosters-Orthodoxe Kerk als I bonden weten. Wanneer wij economi-1 geestelijk hoofd erkende patriarch van| -- sche belangen laten voorgaan boven wat dip stad in naam de natriarnh val- J- zou dan vrij zijn. De-aanval op dc Heere ons in Zijn Woord gebiedt, Griekse Kerk de zondag was ditmaal te sterker, om-Rebben we het recht verbeurd om de| Het eigenlijk jurisdictiegebied Athenagoras omvat echter alleen het Griekse kerk wil breuk met Athenagoras dat ook de Christelijke Bedrijfsgroepen Centrale <de CBO adviseerde om ..ge zien de hele situatie in de papierindus trie" het voorstel van de directie te Het werken op de zondagen ging uit eindelijk niet door, maar dat nam niet weg, dat de kerkeraad vooral over de houding van de CBC bijzonder veront- De kerkeraad stuurde daarom een brief aan de Chr. Bedrijfsgroepencen- irale en zond een afschrift van die brief aan het Christelijk Nationaal Christelijk" te mogen dragen, u nog meer dan ons bekend, dat bij velen de vrees bestaat, dat het hier niet gaat om twee incidentele zondagen doorwerken, maar dat in de toekomst steeds vaker en ernstiger een aanval gedaan zal worden op de zon dag als de dag des Heeren. We weten, dat in het laatst der dagen het waar achtig Christenzijn juist in de sektor van het economische leven steeds moei lijker zal worden (Openb. 13 17)". REACTIE C.B.C. ernstige veront- 4beroemde middelen doen wonderen! Eén der mlddeler, Vier geneesmiddelen in één tablet verenigd ondersteunen eikaars wer king en doen wonderen. Chefarine „4" werkt daardoor niet alleen beter bij' bestrijding van pijn en griep, maar bovendien veiliger, want één der bestanddelen dient om de maag te beschermen. Het bestuur van de Chr. Bedrijfs groepencentrale antwoordde de kerke raad de argumentering volledig te kun nen onderschrijven. De beslissing om zich niet te verzetten tegen zondagsar beid bleek niet door het hoofdbestuur van de C.B.C., doch door een bestuurslid te zijn genomen. Nadat het hoofdbe stuur met de districtsbestuurder had gesproken is aan de directie van Van Gelder en Zonen medegedeeld dat de K Chr. Bedrijfsgroepencentrale niet bereid Si 115 mede te werken aan zondagsarbeid. Ten slotte schreef het hoofdbestuur van de Chr. Bedrijfsgroepencentrale dat het zaak zal zijn dat de kerken zich. meer dan voorheen het geval was. bezinnen op het-wezen van de zondag, c.q. de zondagsheiliging. Synode Lutherse kerk vergadert in mei De synode van de Evangelisch-Lu- therse Kerk hoopt al 11, 12 en 13 mei te vergaderen. Daar de agenda waar schijnlijk zeer omvangrijk zal zijn is het niet onmogelijk, dat de synode ook op Predikant moest bijbaan nemen De hervormde predikant van Axel, ds. P. J. Pennings, heeft een bij-, baan moeten nemen om zich in zijnj levensonderhoud te voorzien. Zijn be-t sluit is geen gevolg van de slechte honorering van Nederlandse predi-l kanten, maar van een conflict met! de kerkvoogdij van dit Zeeuwsvlaam- se stadje. Conflict over geboortenregeling Ds. Pennings had reeds het besluit genomen om per 1 januari zijn ambt neer te leggen en zich beroepbaar te verklaren, maar diverse kerkelijke in stanties hadden er bij hem op aange drongen aan te blijven. Tevens onderte kenden een duizend gemeenteleden petitie voor hun predikant waarin hem vroegen te blijven. Ds. Pennings heeft eindelijk zijn be sluit genomen en legt dus zijn ambt niet neer. Maar hij ontvangt geen in komen meer van de kerkvoogdij. Het gevolg is dat hij dus een baan heeft moeten aanvaarden. De moeilijkheid in Axel is dat deze kerkvoogdij zich weigert aan te passen bij de nieuwe kerkorde, en een eigen beleid voert. Het conflict is zo hoog ge rezen dat er een volkomen breuk ge komen is tussen predikant en kerkvoog dij. maar niet tussen predikant en ker keraad. Beroepinssiverk NED HERV. KERK Engeland bekommert zich nog steeds om het geestelijk lot van de rooms-katholieke arts, mevrouw Anne Biezanek die niet meer ter communie mag gaan. Zij heeft een kliniek geopend, voor geboorten- regeling, waarvan rooms-katholie ke moeders gebruik kunnen ma ken. De kerk neemt haar dit zo kwalijk dat zij onder censuur is gesteld. De moeilijkheden zijn nog groter geworden nu haar man, een zeeman, er over denkt zich tegen haar te keren. Ook verleden zondagmorgen is ze weer naar de kerk gegaan. Evenals vo rige week sloeg de priester haar over, toen hij de ouwels uitdeelde. Hij pas seerde haar met een zacht gemompeld „pardon." Mevrouw Biezanek is moeder ven kinderen, terwijl er drie gestorven zijn. Ze is 36 jaar oud en woont in een grauwe buurt bij Liverpool. Haar eigen wijk is een smerige verzameling van dokken en arbeiderswoningen. Haai man, een geboren Pool, is steward op een vrachtschip. Nog twee jaar geleden kon Biezanek zich geheel verenigen met het (yan oordeel van haar kerk. Zij was een vastbesloten tegenstandster van beper king van het kindertal. Herhaalde zwan gerschappen echter brachten haar ge- zondheid en zelfs haar leven in gevaar. Bovendien werkte zij vijf jaar lang in een psychiatische inrichting, waar in vrouwen verpleegd werden wier geestelijke gezondheid gestoord was, om dat zij hun herhaalde zwangerschappen geestelijk niet hadden kunnen ken. Langzamerhand rijpte in haar het be-l school vriendschap sloot met de uitgestotenen in Lima. Ondanks haar groot aantal kinderen en deze nieuwe kliniek zet zij haar ge wone medische arbeid voort en neemt zij voor dokters waar, die met vakan tie zijn. Haar kliniek heeft de aandacht ge trokken in de Engelse pers, vooral toen de Rooms Katholieke Kerk haar onder censuur stelde. Haar bisschop, Eric Grasar, schreef haar dat zij haar kli niek moest sluiten en „oprecht berouw" moest tonen. Zij verklaarde een jour nalist niet te kunnen buigen voor eis van de bisschop. Een nieuwe moeilijkheid is echter dat het conflict met haar kerk haar rr___. van mening hepft doen veranderen. Hij heeft zelfs gedreigd met wettelijke maat regelen als zij de kliniek niet sluit. „Hij denkt dat hij in de ogen van de m een slecht rooms-katholiek ls." De welijke arts zei: „Ik weet niet of hij overweegt te scheiden, omdat hij nu •- Maar wat hij ook van plan Ds. P. J. de Bruin met emeritaat correspondent) Het ligt in de .bedoeling dit j<-_- twee vormingsdagèn voor predikanten te houden Evangelie over radio op Oost-Nieuw-Guinea Het Christelijk Zendingsgenootschap uit Australië zal in Australisch Nieuw- Guinea enkele radiostations bouwen die het christelijke evangelie zullen ver spreiden. De plannen voor kleine, plaat selijke middengolfstations zijn reeds door de Australische regering goedge keurd. Het project is belangrijk omdat in het Indonesische westelijke deel van Nieuw-Guinea enkele nieuwe radiosta tions niet alleen politieke propaganda, verspreiden maar ook voor de verbrei ding van de Islam dienst doen. Belangstelling voor de bijbel als boek tijdens boekenweek Deze zomer zal het Nederlandsche Bij belgenootschap zijn 150-jarig bestaan vieren. In verband hiermee zal in de komende voorjaarsboekenweek bijzonde re aandacht worden besteed aan de „Bijbel als boek". Het Bijbelgenoot schap heeft aan alle predikanten van protestantse kerken verzocht dit te doen op zondag 8 maart. sluit om zich tegenover haar kerk stellen en een kliniek te openen. Zij re serveerde in haar huis een kamer en noemde de nieuwe kliniek naar de hei lige Martinus van Porres. een 17de eeuwse Peruviaanse halfbloed. die Aangenomen naar Bleiswijk: A. C. v Beek te Ottoland (Alblasserwaard); naar Markenesse (N.O.P.): J. W. Bats. kand. te Beroepen te Leiden (vak. M. Otte-1 Amsterdam, vangen: L. Kievit te Putten; te IJssel-j muiden: J. Vos te Rjjssen; te O.-Flevo-j Bedankt voor Schettens. Achlum, land (toez.): H. B. Oosthoek te Zwaag- Lichtenvoorde. 2e Exloërmond en Meeden westeinde. Aangenomen naar Den Haag (Herv. kindertehuizen): A. W. Lenderink te Hoenderloo (stichting Hoenderloo); naar Ooster-Nijkerk: C. Schilder, vic. te Lisse; naar IJlst (Fr.): K. den Hartog te Weis rijk; naar Kortenhoef (toez.): B. F C, de Groot, voorganger noodgemeente te NUkerk. GEREF KERKEN Beroepen te Oude-Pekela (vak. Nieuwsma) <bü accl.) en te Zoutkamp kerk (bij accl P. Kooij, kand. te Heemstede: (Gr.): J. W. Bats. kand. te Amsterdam: voor Beilen: W. Passchier te Zwarte- broek: voor Steen wijk: J. Bovenberg te te Geestrijk-Gelselaar: voor Amersfoort: H M. Dercksen te Rotterdam-Charlois. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Bedankt voor Oldenzaal en Glanerbrug: J. M. Smelik te Almkerk-Werkendam; voor Souburg-Vlissingen: F. F. Pels te Huizen (Fr.). CHRIST. GEREF KERKEN Ermelo: J. Kievit te Na een ambtsperiode van 43 jaa op zondag 2 februari a.s. de christ gereformeerde predikant, ds. P. J Bruin, met emeritaat gaan. Ds. De Bruin werd op 5 februari iOS,, in Apeldoorn geboren. Zijn vader, prof. P. J. M. de Bruin, in 1946 overleden, was in Apeldoorn vele jaren hoogleraar aan de theologische hogeschool van dc Chr. Gereformeerde Kerken. Ds. P. J. de Bruin studeerde aan de theologische school te Apeldoorn, waar hij op 4 juli 1920 zijn examen aflegde. Hij werd in 1920 door zijn vader bevestigd als pre dikant van de chr. geref. kerk te Bun schoten. Op 4 maart 1923 verwisselde ds. De Bruin deze gemeente met die van Veenendaal. Sinds 7 december 1947 dient hij de chr. geref. kerk van Bos koop. Ds De Bruin werd bij herhaling af gevaardigd naar partuculiere synodes en ook naar de generale synodes, waar van hij enkele malen secundus-scriba is geweest. Hij was vijfentwintig jaar lid van het bondsbestuur van christelijk-ge- reformeerde jongelingsverenigingen achttien jaar lid. waarvan 10 jaar se cretaris van jiet college van curatoren van de theologische hogeschool te Apel- doorn; vele jaren lid van de commis sie van onderzoek inzake de bijbelver taling; lid van de commissie tot herzie ning van de kerkorde en van 1928 tot 1947 voorzitter van de A.R. kiesverenl- ging te Veenendaal. Van zijn hand ver schenen tal van artikelen, voornamelijk over historische en kerkrechtelijke derwerpen in diverse periodieke en c sicale kerkbodes. Voor het ds. H. Jans- senfonds verzorgde hij een deeltje, met een levensbeschrijving van zijn vader, prof. P. G. J. M. de Bruin. Zondagmid dag 2 februari zal ds. De Bruin afscheid nemen van de chr. geref. kerk van Bos koop Na zijn emeritaat zal hij zich Apeldoorn vestigen. zal asteland van Turkije met 105.000 ortho doxen, de Dodekanesos met 120.000, de berg Athos met 1.500 en de 400.000 Oos- ters-Orthodoxen die over de wereld zijn verspreid en zich vooral in Amerika hebben gevestigd. De Griekse Kerk, die 6,5 miljoen gelo vigen telt, is een autokephale kerk, dat wil zeggen, is geheel zelfstandig en niet afhankelijk ten aanzien van bestuur en administratie van de andere orthodoxe kerken, dus ook niet van patriarch Athe nagoras. Een breuk met hem zou geen kerkscheuring betekenen, maar wel het onderling overleg tussen de Oosters- Orthodoxe Kerken bemoeilijken. ..Gemeentetoerusting", de stichting tot bevordering van de vernieuwing van het kerkelijk leven in de Gereformeerde Kerken, zal dit jaar behalve de gebrui kelijke zomerconferentie op ..Woud- schoten" in Zeist, nog een tweede con ferentie beleggen. Deze wordt in de week na Pasen gehouden en wel van 2 et 4 april. Het thema „Welke realiteit heeft het geloof voor ons?" zal uit natuurwetenschappelijk gezichts punt worden ingeleid door mej. dr. S. Wagenaar. biologe aan de Rijksuniver siteit in Leiden, terwijl prof. dr. H. Rid derbos. hoogleraar in Kampen, het theo-, logische aspect zal behandelen. De zomerconferentie. die in juli wordt gehouden, heeft dit jaar als thema: „Tussen verstarring en verwarring" (een bezinning op de verwachting en de "•sie in de gereformeerde kerk). De conferenties ziin toegankelijk voor belangstellenden. Het adres van de Stichting Gemeentetoerusting is Juliana- laan 86. Soestdijk. Hebt u er wel eens op gelet dat Jezus Christus bij de genezing van de verlamde hele andere woorden gebruikt dan we zoudenl verwachten? Het begint er al mee dat Hij zegt dat de zonden, van deze man vergeven zijn. Maar ook als Hij de man daarna! genezing aanzegt, doet Hij dat merkwaardig: Tot u zeg Ik! sta op, neem uw matras op en ga near huis." Waarom volstondl Hij niet met: „Sta op?" Waarom moest dat van zijn matras\ en huis er ook bij? Da Costa heeft lang geleden gezegd dat\ wat eens zijn lust was (zijn matras waarop hij dag in dag uit lag) nu zijn last moest worden. Bekering heeft soms dat e/fecf.j Dingen die we vroeger graag deden, daar talen we niet meen naar. Of mag hij het niet aan zijn vrienden overlaten, die hem met matras en al droegen, om nu toch nog zijn matras achter hem aan te dragen? Hij is van hen afhankelijk geweest. f Dat was een gevolg van zijn zonde. Nu moet hij /voortaan zijn eigen last, zijn eigen pak dragen, en hij kan dat omdat Christus hem kracht geeft. Gods heil stelt ons in staat op eigen benen te staan. We behoeven niet langer te leunen op een ander. We mogen niet langer afhankelijk zijn. Werden we eerst gedragen door het geloof van anderen, nu geeft het geloof opdracht om zelf te dragen. En het eerste wat we dragen moeten is die matras, die moet naar de plaats waar hij hoort, naar huis. Christus geeft alles weer zijn juiste plaats: de man zowel alsi zijn matras. Sexueel advies zedenbedervend Er is in Noorwegen grote beroe ring ontstaan nadat de directeur van de Noorse radio omroep ge weigerd heeft een boodschap van de lutherse bisschoppen over de sexuele voorlichting van de Noor se jeugd via de radio uit te zenden. De boodschap is een bisschoppelijk antwoord op radio-uitzendingen over voorlichting aan de jeugd over het gebruik van voorbehoed middelen. De leiders van de lu therse kerk hebben, gesteund door een petitie van meer dan 3000 Noorse leerkrachten, een waar schuwing willen laten horen te-, gen deze, huns inziens foutieve, voorlichting. De bisschoppelijke boodschap, is reeds van de kansels af voorgelezen. Na een overzicht te hebben gegeven van de al gemene geestelijke en zedelijke verwar ring van deze tijd werd daarin een op- christendom steunende zedelijke grond slag waarop het Noorse volksbestaan volgens zijn historie en naar luid van de grondwet is gebouwd. „Terwijl de scholen en de kerk vol gens hun officiële opdracht aan de jongeren de heiligheid van het huwe lijk trachten te leren en het ideaal van het zuiver houden van het sexuele le- Op 1 januari telde de betreft het aantal Geref. De provincie Limburg Nederlandse Hervormde Bonds- en andere niet- telt 20 gemeenten met Kerk 1276 standplaatsen vrijzinnige predikants23 predikantsplaatsen, die alle 23 tot de mid dengroep behoren. Bij deze cijfers zijn de Waalse gemeenten met aan met het aantal vrij- zinnige predikanten (72). 2198. Van deze 2211 In deze provincie zijn 13 standplaatsen predikantsplaatsen be- ook de meeste vacatures predikanten inbegrepen. ij- (44) vX. 21 vrijzinnige en en 23 van de midden groep. Deze provincie zijn 198 reformeerde Bond, 1589 heeft ook de meeste pre- werkzaam als buitenge- worden bezet door pre- dikantsplaatsen die on- woon, waarvan er 16 tot dikanten van andere vervulbaar zijn nl. 18, de middengroep, 21 tot modaliteiten. met 17 door Noord-Bra bant op de voet gevolgd. Van de 25 onvervul- horen er 309 tot de i zinnige modaliteit, 333 tot die van de Ge- zijn 4 vacatures waarvan 3 vrijzinnig. Er predikanten Het aantal vacatures bedraagt220, waarvan bare vrijzinnige vacatu- 50 vrijzinnig, 50 Gere formeerde Bond andere. de vrijzinnige en 10 tot de Gereformeerde- Bonds-modaliteit beho ren. wordt ongeveer de 42 helft in Friesland ge- In de zending werken vonden (12), Groningen 32 predikanten. Twee Wat stand- en predi- heeft de meeste van de behoren tot de Geref or- kantsplaatsen betreft onvervulbare vacatures meerde Bond, en geen (resp. 197 en 445) staat in de middengroep, nl. van de zendelingen zijn Zuid-Holland bovenaan. 11 op de voet gevolgd bij een vrijzinnige orga- Dat geldt ook voor wat door Gelderland met 10. nisatie aangesloten. geeft de radio suggesties voo oudere kinderen op de scholen hoe zij kunnen leven in strijd met Gods geboden zonder het risico te nei ongewenste konsekwenties", stellen de bisschoppen. Standpunt Verboi archeo am N; i cult, t met N Leiden Scho ling, ti Stad! fonds Den Ned. I kest, 1 tomisc' Den Ned. i Ast, ce De directeur van de Noorse omroep, dr. Hans Jocob Ustvedt, verdedigde het standpunt van de radio-omroep de bis schoppen geen zendtijd toe te wijzen. Hij verklaarde de bisschoppen het recht niet te willen ontnemen hun standpunt duidelijk te maken, maar hij zag niet in waarom zij dat voor de radio zou den moeten doen. Hij is van mening dat zij- niet meer recht hebben op zendtijd dan ieder ander Noors burger. De zaak is reeds doorgedrongen tot het Noorse parlement, waar vele leden het met de houding van de directeur m de radio-omroep niet eens zijn. Vele Noorse onderwijskrachten hebben zich achter de boodschap van de bis schoppen gesteld. Zij verklaren dat de school de hulp van de kerken nodig heeft om die vorm in voorlichting te vinden, die plaats biedt voor de chris telijke stelling dat de geslachtelijke ge meenschap uitsluitend hoort plaats te vinden in een huwelijk. De leerkrach ten zelden voorts te wensen dat de kerk haar leidinggevende plaats, die zij bij voorbeeld in de oorlog had, weer gaat innemen. Socialistische leiders uit de ze: E.E.G.-landen komen overmorgen ir Brussel bijeen om zich te beraden ovei de verdere mogelijkheden van de Euro pese integratiepolitiek. De Nederlander M. van der Stoel zal onder meer inleiding houden en wel over de Kennedy-ronde en de handelsbetrekkin gen met onderontwikkelde landen. van Suikerzoet... kenteken van de zoetste sinaasappelen,de SPAANSE SINAASAPPELEN Vragen op medisch gebied zenden aan de redactie van ons blad met linksboven op de envelopt „Medische rubriek". Antwoord op vragen van algemeen belang wordt In deze rnbriek gegeven, vragen waarvan de beantwoording niet langs deze weg gewenst Is, geschiedt per brief. Er is sinds een aantal jaren weer een nieuw hoofdstuk aan de geneeskunde toegevoegd: de reanimatieReanimatie is moeilijk in een dui delijk Nederlands woord om te zetten, het beste kan men spreken van „opwekken van de levens geesten". ledereen weet wat kunstmatige ademhaling is: Bij drenkelingen bijvoorbeeld, kan men met re gelmatige handgrepen de ademhaling weer op gang brengen. Sinds enige jaren wordt meer en meer de mond op mond" methode toegepast bij drenkelingen, waarbij men eigen uitademings- lucht actief bij de patiënt in blaast en men spreekt daarbij dan ook van „beademing." Wel ke methode men ook gebruikt, de patiënt komt bij of sterft, en daarmee is de kous af. Met behulp van zeer ingewikkelde instrumen ten en apparaten is men tegenwoordig in staat mensen, die voorlopig niet of wellicht nooit meer in staat zijn zelf te ademen, toch van lucht te voorzien. Op dezelfde wijze kan men een patiënt kunstmatig voeden, of zijn hart aan de gang hou den. Hierdoor heeft het ..opwekken van de le- levensgeesten" een veel groter gebied gekregen. Door de snelle technische en medische vorde ringen heeft het probleem der reanimatie zijn in trede gedaan. De ingewikkelde apparatuur, die voor de reanima- tie gebruikt wordt, is in staat mensen die bijvoor beeld door een ernstig ongeval een schedelbasisfrac- tuur hebben opgelopen, waarbij het ademhalingscen trum in de hersenen is beschadigd, kunstmatig te beademen. De beschadiging is vaak blijvend waar een spontane ademhaling is uitgesloten. In de meeste gevallen is de ~>atiënt bewusteloos en zal daaruit slechts zelden nog bijkomen Wanneer vasl staat dat de patiënt zodanige beschadiging van de hersenen heeft opgelopen dat een bewustwording niet meer mogelijk is. zijn we daarmee midden in het probleem van de reanimatie gekomen. Identieke ge vallen kunnen ook voorkomen bij hersenaandoenin- gen of operaties. De vraag zal rijzen: Moeten we met de „behandeling" doorgaan? Als arts maakt men regelmatig mee dat een pa tiënt hulp weigert of zich niet in een ziekenhuis wil laten opereren. De arts staat dan een achter uitgang of zelfs levensgevaar van de patiënt voor ogen. Maar aangezien de natiënt nu eenmaal „baas m eigen huis" is. kan de arts de patiënt nooit dwin gen een bepaalde behandeling te ondergaan. Hij kan slechts overtuigend spreken. Wanneer het kinde- ren betreft is het nog wel eens mogelijk de ouders tijdelijk uit de ouderlijke macht te ontzetten. Bij volwassenen kan de arts slechts Ingrijpen wanneer de patiënt niet toerekeningsvatbaar is en voor zich zelf gevaarlijk is, danwel voor een ander. Als ie mand de dood prefereert boven een operatie, of zoals bij de „Jehova's getuigen" geen bloed bij operaties wenst, dan zullen de artsen toch steeds de wensen van hun patiënten moeten respecteren. Het is al gezegd, zeer moeilijk is het wanneer de patiënt bewusteloos is en zijn wensen niet ken baar kan maken. De beslissing wordt in handen van de arts gelegd, waarbij hij uiteraard ruggespraak wijze bestaan. In eerste instantie zal men denken: Het leven rek ken zolang als enigszins mogelijk is. Daarbij dringt zich echter de vraag op: Wat is „leven"? Kan r van „leven" spreken wanneer nog slechts enige ganen functioneren, maar wanneer de hersenen de finitief zijn uitgeschakeld, waardoor het denken het bewust verwerken dus nooit meer mogelijk zal worden? Wanneer de potentie tot denken is uitgevallen is redelijk leven ondenkbaar geworden. Wanneer de artsen hiervan stellig overtuigd zijn, zal een kunstmatig leven beëindigd moeten wor den. Het comedie spelen rondom een in de geest reeds overleden patiënt moet achterwege blij' Hoe moeilijk het overigens ook is een lichaam ganlsch „nog levend" of „reeds dood" te noen., blijkt de laatste jaren duidelijk. Verschillende cel- groepen en zelfs organen blijken na de „dood" nog langere of kortere tijd levend te blijven, zodat we somatisch niet meer kunnen spreken van „zo leven, zo dood". Paulus heeft onlangs gezegd dat reanimatie thans lieden ten dage geen plicht is. Juridisch gezien is het stoppen van de reanimatie niet te be schouwen als doodslag, maar ook hierbij dringt zich weer de vraag op. Wanneer is iemand de jure over leden of wanneer leeft hij nog? Samenvattend kan dus gezegd worden, dat het le ven gerekt moet wordep, wanneer :iog de kleinste kans bestaat de levensomstandigheden zodanig te be ïnvloeden dat een „leefbaar leven" te verwachten is. De moeilijke beslissing of en wanneer de letterlijke en figuurlijke levenskraan dichtgedraaid mag wor den zal afhankelijk zijn van de verwachtingen van het denkvermogen van de patiënt in de toekomst. Ten slotte is eerbied voor het leven ook het laten sterven in vrede, waarbij we God niet voor de voeten mogen lopen". Cam< Z. en Stad Mauric Messe Piet* gebed. Foye avond verenij 8 uur: door d L. Bou De Scho St. Bo Den Ned. Den Reside! Terri gebouv Rest den P: totento Stad: Bernar gaderir hoek. Scho St. Boi wijkgei Gebo Beatris ging, i etLeid« eniging Den Den Toonku tet. Gerei instuifc Herv 2, 7.30 Scho siteit, 1 met „F apothe* 20136 e lenburg dag: O: Lido riers (1 Luxo: (al.). Rex Cane C Studi de misi Trian Arabië zit van sten va Socië tentoon vrijdag Romen 15 ma Rijks ipitsj, (tot 1 De 1 Jacque straat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2