De zondag IS SCHEPPEND BEZIG ZIJN aar weerótanclen zijn legio-* Nog iijd voor de Amaryllis 0pen briel 1 19«P ZATERDAG 18 JANUARI 1964 TOEN MOEDERS I in de rubriek „W de schooF' kt cam I reacties op de handtcerklessi Ttvee handtverkleraressen meen- I den dat het nog niet zo slecht - stond met het handuerkonderuys I 11 aan de hedendaagse jeugd en zij I toonden dat aan de hand van hun II eigen ervaringen en resul il de kinderen aan, zoals bijgaand artikel kan lezen. t denkt u over ok vele kletsen. de brede voet; binnenin zijn met potlood ruiten getekend en ver volgens gestikt, het is een oefe ning in rechte stiknaden maken. In de vier hoeken hebben de leer lingen knoopsgaatjes gefeston neerd. Wie slordig is maakt er nog een paar in de ruitjes. Fleu rige ovenwanten, ook machine- werk en vervolgens verfraaid met banden en borduursels. Je zult er zo een voor moederdag krijgen! i Zij kwamen in het geweer te gen de echte of vermeende muur van onbegrip die er be stond tegen hun vak: handwer ken. Met een batterij van ar gumenten die werden afgevuurd op moeders, lezeressen, colle ga's en schoolhoofden. „Wij bin den niet de strijd aan tegen de ze mensen", zeiden de twee vriendinnen nadrukkelijk, „maar we vechten voor ons vak". Het is overigens een vreedzaam gevecht: de oudste van het duo is gestoken in een zelfgenaaid deux pieces met keurige gepas- poileerde zakken, de wapenuitrus ting van de blonde is een origine le rok van Volendammer rouw- stof waarop rood band is gefeston- ^u.duc .uu.ucu, neerd. daarboven een kraakhelder verzorgd door Arts et Métiers linnen blousje met open handwerk graphiques, Paris. van z°om tot schoudernaad. Hun Een genot om door te bladeren wapentuig zit in een lederen kof- en kennis te maken met vetplan- *er en een rieten mand: het zijn ten en cactussen in kleur, die de de^werkstukken van Haagse leer- doorsnee liefhebber Fantasie cactussen en vetpLanten in kLeuR Cactussen en Vetplanten in kleur door H. Rose. Uitgave N.V. Kosmos, Amsterdam/ Antwerpen. Een zeer fraai uitgevoerd boek je, uit het Frans vertaald, op kunstdrukpapier, van zeer spec taculaire kleurenfoto' De verschrikkelijke sneewman, ook een produkt van de hand werkles en heel wat aardiger dan de altijd eendere pannelappen. lingen. want de dames geven les in 't Haagje, en hoe. De kinderen zitten op de lagere school, de meling mist. Of men krijgt lust het eens met deze dikhuidige en stekelige planten te proberen, om dat de bloei zo uitermate fasci- Het boekje begint met een be- Zweterig knopte inleiding over de vetplan- tenfamilies, hun geografische ver spreiding, het nut van vetplanten, het aanleggen van een verzame ling, vermeerdering ging van deze speciale planten. Kuinrestraat Daarna volgt dan het geïllus- was er altijd treerde gedeelte, dat 48 soorten had er écht een hekel kleur, met een korte beschrij- ben zélf handwerklerares gewor den!" Misschien lag het met het oogmerk de materiële omstandigheden "van de kleine man te verbeteren. Het heette niet voor niets: „nuttige handwer ken". De andere mogelijkheid: „fraaie handwerken", bleef gere- de beter gesitueer- Op lapjes rood Beiers bont mo gen ze hun fantasie uitleven in doorstoppen met gewone witte en zwarte katoen, een alleraardigst effect om een foto-albumpje (ge voerd). Een speldenkussen door de kinderen zelf ontworpen, eerst ruitjes volgetekend en gekleurd, daarna geborduurd. En denk er om: patronen altijd vanuit het midden uittellen, anders klopt het niet. Een schattig luierrokje van twee lapjes, strandpakjes voor peuters waarbij meteen schuine biezen en beleg worden geleerd, het ziet er allemaal fleurig uit. Uit restjes stof of een lapje van de markt of de uitverkoop kun je heel wat maken met een beetje fantasie. Geen wonder dat op ten toonstellingen wordt gevraagd: juffrouw, is dat niet te koop? „We lopen wel altijd met een blocnote en papier op zak, want je bent altijd met je vak bezig", lachen ze samen. Een advertentie met overkokende melk leverde het idee voor een pannelap, een bezoek aan een museum een patroontje, een bezoek aan Stap horst een lap boezeroenstof voor 11 waaruit later thuis een rok. een tas en een blousje voor een neef getoverd werden. Sneeuwman „Wat is Uw mening over De zondag mag geen dag zijn vol ge- en verboden, zegt een (groot) aantal briefschrijfsters m.i. terecht. Maar toch...en dan komt het in andere post weer om de hoek kijken, wat mag. wat nog nét kan en wat beslist niet toegestaan wordt. Voorbeelden? Schaatsen op de sloot voor het huls niet, maar glijden op datzelfde bevroren water, nou vooruit dan maar.... in... Nu de sneeuw vers gevallen is „mag" vader wél zijn jong ste dochter al hollend op de slee voortrekken na het zon dagse kopje koffie (allebei rode wangen en allebei reuze pret) maar de oudere kinderen een sneeuwpop laten maken... als je dat dan maar achter in het tuin tje doet. Zondags spelen we niet op straat. U ziet het: we zitten er weer midden in en dat was een belangrijke vraag in ver schillende brieven waar en zeker ook, hóe, trekken we de grens. Er was zelfs een le zeres, die mij in dit opzicht een soort Salomonsoordeel wilde laten vellen; maar al is m'n hart er goed voor, deze rubriek is niet voor oordelen van mijn kant bestemd. U bent zelf aan het woord, zodat u uw mening kunt toetsen aan die van anderen. Zullen we daar dan nu mee beginnen? probleem: „Toen er vlak bij ons huis geschaatst werd zei mijn man: je moet met je tijd mee, laat de kinderen maar gaan glijden. Maar ik was er tegen, want dan kunnen ze ook wel gaan schaatsen. Van het een komt zo gauw het ander". Moe ders wil is hier wet gebleken, want het draaide uit op een spelletje met z'n allen binncnr- En over die grens schrijft mevr. K. te V. „Als we de kin deren iets verbieden, moeten we er ook altijd iets tegenover stel len. Ik zal u een voorval ver tellen om duidelijk te maken wat ik bedoel. Een van de vriendjes van m'n dochters (ik heb zeven kinderen) had op zondag een lek ke band: hij heeft een bromfiets. Omdat ik niet wilde, dat hij zijn band op zondag zou gaan plak ken (er moet ergens een grens zijn!) mocht hij mijn brommer gebruiken. Dat bedoel ik met iets er tegenoverstellen. Hij zei niets, gebruikte 's morgens mijn brommer, maar en dat heeft me bijzonder teleurgesteld ging 's middags stilletjes bij een ander toch die band repareren. Tegen m'n dochter heb ik ge zegd: „goed, ik zal er niets van zeggen, maar het komt niet te pas. Mag ik dan mijn mond houden, we hoeven niet te den ken, dat Gods ogen dicht zijn." Als u zoudt denken, dat wij erg bekrompen zijn geloof ik te mo gen zeggen, dat dit niet waar is. Maar we mogen niet slordig met Gods geboden omgaan. Wie opgroeiende kinderen heeft moet niet alleen om heel veel wijsheid bidden, maar ook vertrouwen op God hebben én vooral zelf de kinderen de zondag voorleven." Blijheid - afkeer Voorleven... dat geldt niet al leen voor de zondag, maar na tuurlijk ook voor de praktijk van alledag. Mevr. P. A.-Z. te H. zegt hierover o.m.: mogen i „Wat mogen Een wit katoenen iet zwartvilten hoed zit verstopt een gevoerd conservenblik: ving introduceert. Een werkje dat de lust tot ver- lerares, misschien aan de omstan- zamelen aanwakkert en voor er- digheden. Witte stugge katoen, on> varen cactuskwekers een prach- gezellige werkstukjes, en de op- ontsDannen tige aanvulling vormt van hun li- vattingen van die tijd. Toen het - op dit uitgebreide ter- vak hstidwerken op de lagere school werd ingevoerd, was dat ,Ik heb zelf nare herinneringen serveerd n de handwerkles", zegt de blon- den. Deze gedachte heeft jaren- rechtc j cebreld inee- i- de juffrouw H. Heessels uit de iang het vak beheerst en met de rechte lapjes gebreid, mge vDen Haag. „Het resten daarvan zitten we nog. In trokken, vilt genaaid, twee zoomp- 'eterig, ik deze tijd van mechanisatie is jes gemaakt en elastiek erdoor. scheppend bezig zijn een waarde- Dat hebben derdeklassertjes met "rkshrtje nigheid van kantoor of labriok 0 zijn moe, je v„j kan menig meisje zich hiermee tett£„ dJ, bulten maar uj, ontspannen en van een vak vinden de lerareJren, Als ,ve iets nu' geworden'een^iid" in geeste- ïïgï k°trfr"S: het in spieg«>beeH Haken links lastig, en tegen de grote ander vak. handwerken is even goed verplicht en minstens zo be langrijk, Geld beschikbaar voor materiaal, ook al zo'n teer punt, liefst niet uit het schoolbudget maar per leerling een vast be drag per jaar. Het Haagse budget voor net openbaar onderwijs is 2.25 per kind per jaar. Maken mulomeisjes een pyama voor zich zelf, dan wél stof kopen natuur lijk, zo goed als er voor een woor denboek ook geld op tafel moet komen. Vernoemd de nodi- Als u !het ko ninklijk bolgewas Amaryllis nooit zelf gekweekt hebt, kent u de Amaryllis toch zeker van bloe mententoonstel lingen en als snij bloem in de bloe menwinkel. Het effect van een bloeiende Ama ryllis is door geen enkele bolbloem Dat de naam eigenlijk fout is en de bloem in feite Hippeas- trum heet. kan niet verhinderen dat het publick en ook vele kwekers van Amaryllis blij ven spreken. een mooie kamer plant is dat ook niet en met wat goede zorgen Buiten mist jarenlang 's winters ze vensterbank ii Het opzetten v ryllis geeft eer spanning, want de bloemknop wonderlijke weten dat grond sneeuw en binnen volop voorjaar met oranje en rode Amaryllis in volle luister. scheidenen in aanleg m de bol djator. Na het oppotten met aanwezig zijn. Het ligt nu ver- lauw water op de aarde gieten der aan onze behandeling of ze en de eerste 14 dagen aan de uit te voorschijn willen ko- droge kant houden. Zodra de «.n vorstelijke knop boven de bol uit is ge- gegoten wor- >r een zonnig kamer ge- zioh tot M bloei wij ze zullen ontwikkelen. g,r0eid kan Ten eerste moet u de bol bij den de pot De omtrek zal ten minste cm moeten bedragen. Is deze t minder dan is zij nog te jong mest geven. Zeer dikwijls vormt 's toch de bedoeling om zich tegelijkertijd of na een t-1- paar weken nog ggjj bloemknop. terwijl bij zeer grote bollen na een paar maanden nog wel eens een derde komt opdagen. er meteen bloemen uit te krij gen. Luchtige kamer Bij ontvangst oppassen de lange wortels niet te beschadi gen en er een pot voor uitzoe ken. die diep genoeg en enkele Vol spanning De bloei duurt meestal tus- rondom met aarde aan. Luchti ge grond gebruiken, b.v. blad- sel verzamelen voor de volgen- aarde met wat oude koemest de bloei. Eventueel met pot of goede bloemistengrond. Eerst ejnd mei buiten ingraven of agar'1 g 1 1 ,1~ veel geluchte zonnige ka- houden. Begin oktober potscherf met de bolle kant omhoog op het potgat leggen mci PpW de aarde niet aandrukken. De wordt de bol tot rust gebracht wortels hebben namelijk lucht door geheel droog nodig om wikkelen. Het de bol zelf voor 1/3 deel aarde komt te zitten. Zo nodig kan later, als zich knop en bla deren hebben gevormd, wat aar. de aangevuld en deze aange drukt worden, om omvallen te voorkomen. Warme kamer Vooral op een warme onder- de groei te ont- te iaten staan tot eind de- voktoemte als cember of begin januari. Het blad mag geheel verdrogen en bij een bol die gedurende de zomermaanden buiten heeft ge staan, wordt het zelfs afgesne den. Het is een teelt vol spanning en welke liefhebber is niet vat baar voor de geheimzinnige kracht die er in zo'm bol schuilt! A. C. MULLER IDZERDA Technieken Hier komt de taak van de school: het aanleren van verschil lende technieken. Moeder mag verlangen, dat de school opzetten en breien leert aan de oudste dochter, maar de school mag moeder belangstelling construeerd zijn! „Ik ben links, juf" doen de kinderen interessant, en horen dan laconiek: „O, da's best hoor!" Een probleem dat zich zelf oplost op deze manier. De grotere meisjes beleven veel plezier aan de handwerkles, het is een ware ontspanning na een Franse repetitie. Wat heb je er aan als je kunt paardrijden, typen en converseren in het Engels en je kunt nog geen babykleertjes n zélf maken? In vele gevallen voe- den de dames naast de leerlingen de ouders, ook het schoolhoofd k.«i cn ae uuueis. ook sluouuiuuiu digmg verwachten. Gaat het brei- Qp Q.een meisjes weghalen uit de Nog meer wensen? Nou en of: bij nieuwbouw rekening houden met een handwerklokaal, en in plaats van 24 w.c.'s, twaalf van deze nuttige verblijven én twaalf werk- kasten. Je moet je spullen toch érgens laten. Wie niet vindingrijk is als lerares mag gerust ideetjes bij de dames op komen doen, zeggen ze gul, we werken immers in het belang van het kind? Vele oud-leerlingen komen ze tegen op hun weg: als eerste naaister bij de Bonnetterie, als terugkerend emigrante uit Canada, met de jas aan die ze bij de juf vroeger maakte, en last not least: een oud leerlinge die haar dochtertje vernoemde naar de handwerkle- Kent u de Donuts, bij de bakker in doosjes te koop? Hier toot se gemaakt door de Donuts-bak- machine: een soort pers die bo\ een bak gloeiende olie door t druk op de knop grote hoevi heden deeg laat vallen, die als ringen uit de olie te voorschijn komenWat zegt u ervan, gevuld slagroom en/of vruchten? wat moeizaam, dan zelfde werkje thuis aan te beve len. De juf met liefde voor haar vak wil dan vast wel even hel pen Geen handwerk van school mee naar huis, vinden de vrien dinnen. De lerares kan veel doen om het aantrekkelijk te maken de jonge meisjes. Monsters handwerkles voor bijlessen i kan Ik al spoedig van onderjurken maken? Sokken yeloppe met post verwachten En breien? Ondergoed laat je kinde- "verontwaa"'- ren niet maken, maar kleine ge- digde kreten, hartelijke hartsuit- zellige dingen die ze met plezier stortingen, nieuwe onderwerpen, cadeau kunnen geven en die niet te lang duren. Voor de allerklein sten een poppesïaal van katoen "pvE bijvalsbetuiging trof me; waarbij ze verschillende steken zij kruiste mijn 'brief naar de leren: rechte ribbel, h-K., brei. S',»™df mijn" vandïïg 7ul en. gerstekorrel en als laatste af- je hieronder weer jouw gedachte werking dat met veel erfthousias- horen ik accepteer dit wonder me gedaan wordt: franje maken, van eikaars taal als toegift (jouw 6 woord) op alles waarin we el- Tf. kimt de meiskes tóch wel kaar al verstaan. Ik hoop je spoe- rail IS bre"„: uH de mand P^oonlijk te schrijven, komt een dot van een popje, rond Ok dank ik hem die bij wijze gebreid op vier naalden, met een van ontspanning me een mooie grappige puntmuts waarbij de brief schreef. Dat doe ik ook, teen-techniek is aangeleerd. Werk net als u, brieven schrijven bij van vierdeklassertjes. Een sok wijze van ontspanning. Maar kan tegenwoordig ook een televi- meestal zijn daar niet de vellen sie-geval zijn: de hiel opzetten, van de Open Brief bij. Die leg de mindervoet, dan breien tot de gen maar al te vaak zeer snel de teen die op vier naalden gemaakt weg af van ontspanning naar in- wordt. spanning. En ik ben al blij als ik hoor hoe het lézen ervan dan De afwerking bestaat uit een toch nog gelukkig ontspannend randje gaatjes-stokjes waardoor werkt. Mijn beste wensen voor u! een koord voor de sluiting gaat. Een énige paddestoel, van wit ka- "TCHTER naast het „voor toen met een enorme rode hoed: -D is er ook het „tegen". In een de ererwarmer in optima forma, korte brief die ik door zijn be- vierdeklaswerk! Een kleurig palet heerstheid bijzonder waardeer, komt tevoorschijn van lingerieka- schrijft iemand me o a. „u ver toen. daarop zijn knoopsgaten, toont een groot tekort aan kennis trensjes. drukkertjes, knoopjes, inzake het leven op het kerkelijk haken en ogen in allerlei kleuren erf in Nederland in deze tijd", bevestigd. Een pannelap uit de Dat moge waar zijn, zeg ik di- zesde klas is op de naaimachine reet, dat zal wel. Wie ben ik dat gemaakt. De rand: stikken langs ik over alles wat er omgaat goed niet op zondag hoeft toch helemaal geen moeilijke vraag te zijn! Als je bij al je doen en laten je steeds afvraagt: „Zou de Heer hier behagen in scheppen, of zou ik Hem daar mee bedroeven" vinden we ge makkelijk het juiste antwoord". Van groot belang vindt zij wat de kerkgang betreft de manier waarop de ouders zélf ter kerke gaan. Als de kinderen merken, dat vader en moeder het echt fijn vinden te gaan, dan gaan de kinderen ook spontaner mee! „De Heer is immers blij als Hij ons in 't vrolijk levenslicht ziet wandelen?" Daartegenover staat de ont boezeming van mevr. W. M. H. te G. als zij het volgende ver telt. „Ik ken iemand, die als kind gezworen heeft later nooit een kerk binnen te gaan. En waar om? Heel jong al had hij een hartgrondige afkeer van de kerk gekregen, daar hij als vierjari ge kleuter iedere zondag uren lang op een stoel moest blijven zitten om net als de „grote mensen" naar de oefenaar te luisteren, die op saaie toon uit een oud dik boek stond voor te lezen. Dit en de sfeer er om heen had hem naar zijn zeggen een afkeer van kerk en helaas ook van de Bijbel bijgebracht. Ik vind het vreselijk als ouders zoiets van een peuter eisen. Daarom zou ik alle moeders wel willen toeroépen „Zorg toch dat uw kinderen een gezellige zondag hebben. En verhinder ze niet... Dwing ze niet te spoedig twee keer mee naar de kerk le gaan. één keer geruime tijd stilzitten is heus al voldoende voor een kind. Later zullen ze zich dan de gezellige zondagen thuis herinneren en zijn mooie herinneringen niet van onschat bare waarde voor hun later le- Dromen „Als je jong bent heb je zo je dromen over wat je later in en met je gezin zal doen. Ook over de zondag denk je dan wel eens, zo in de geest van: fijn, allemaal naar de kerk, boeken en tijdschriften lezen, een be zoekje, gezelligheid... Maar wat kunnen ook in dit opzicht dro men bedrog zijn op zijn hardst gezegd. Gelukkig gaan onze kin deren naar de kerk, maar soms is er ook wel pittige ruzie. Ve ronica af of aan.... waarom mo gen wij niet kaarten? Als ik het dan over dammen of scha ken heb dat noem ik een zondagsspel zeggen ze. daar moet je toch even goed bij den ken als bij kaartspel? In de oude tijd van „Van Brakel" wa ren er toch ook al kaartspelen? Maar toen werden ze afgekeurd! Het is soms zo moeilijk, dat ik verzucht: „O God. verpruts ik het, is het mijn schuld". Als wij niet een beetje ons eind je vasthouden, wat moet het dan worden als zij later zelf vaders en moeders zijn. Kijk als ze zelf eenvoudig bent opgevoed, weet je soms al les niet zo. Een huiswerkopga ve voor zondag bijvoorbeeld, wat moet je daar mee. Moet een christelijke leraar in deze ook niet zijn roeping verstaan? 's Zaterdags moet er voor de nodige ontspanning na een week hard werken spel en sport zijn. Het huiswerk dan maar 's zon dags... Eerlijk, dan zucht ik wel eens. Nu hoop ik op veel reac ties, want dan kan ik eens le zen hoe andere gelovigen hier over denken". iSiet gevierd Na deze problematiek rond de opgroeiende jeugd een paar meningen over wat vervlak king in deze tijd zou kunnen worden genoemd. dag door de grootste meerder- georiënteerd zou zijn. Er gebeurt Dickens en Jules Verne las. ja, al zo ontzaglijk veel op het ker- ook de Bijbel, voor hem op tafel doden opstaan en naar m'n fami- kelijk erf buiten Nederland, denk met een geborduurd linnen om- he gaan, zo'n wondermens zullen eens aan de Wereldraad, aan het slag erom, die rustige, lieve ze geloven): „Als zij naar Mo- Concilie, aan het appel dat op on- man alleen om zijn rustig ster- zes en de profeten niet luiste- ze jongeren wordt gedaan tot ven BETER dan onze vriend die ren...." Overschat het niet, men- dienstbetoon, wat is er in Enge- twintig jaar geleden een schot sen. Terwille van de schare, ter- land gaande, wat is in Amerika door de kop kreeg, als een dier? wille van hen om wie Christus' religiositeit en wat niet, sinds Beter dan de vader van een Kerk in deze wereld staat, gebeu- New Delhi is het me opgevallen vriendin, uitgeput gestorven tus- ren er wonderen, elke dag, bede van de rijke man zo duide lijk (Heer, Heer, stuur iemand de aarde, laat iemand uit de de concentratiekampen HET RECEPT VAN JUSTINE Franse boerensoep Franse boerensoep: Voor 4-5 personen Snijd van drie dik- ke stekken prei het wit en het zachte groen in kleine stuk- ken, schil 750 gram aardappelen snijd ze in blokjes: doe hetzeVfdi m-it 1 dikke winterpeen Snijd een stronk andijvie g in grove slierten. Laat 1 Vi liter water aan de kook komen - met 300 gram niet te mager klapstuk. Laat alles 1 uur a- zachtjes doorkeken en doe er dan elle groente bij met pe- g per en zout naar smaak en 1 eetlepel gistextrakt. Laat de g soep nog zolang koken tot het vlees gaar, maar niet te zacht is. H- Haal het eruit en snijd het in plakken. Deponeer in elk soepbord een of meer plakken vlees, strooi er geraspte kaas g op (royaal) en doe u:: - al. gelo Gods in deze wereld tot «,0„- wijsbaar minimum of zelfs tot iets totaal onnodigs (het wordt hier beneden immers toch nooit volkomen) wil beperken. Maar integendeel, ik geloof dat ik won deren Gods zie op terreinen waarover u niet eens denkt. Als vroeger een echtpaar zich vestig de in een vreemde stad, dan wer den met buur en relatie wat be leefdheidsvisites gewisseld, maar was die buurman niet uit je hoek je, dan bleef het daarbij. „Wat zouden wij daar nu te zeggen hebben!" wat heb ik die zin vroeger vaak gehoord. Met die mocht je niet omgaan en met die niet, omdat.... en dan kwam er weer iets uit het hoekje. Vandaag aanvaarden we het wonder dat A*e maar de straat hebben over te steken om uitgestrekte handen te vinden. Vrienden, lang verlo- Amersfoort en Sachsenhausen, fen uit nalatigheid, worden ons op de vloer van een wagon? Be- herboren, tot gesprek, tot samen- ter dan de man van een Open verwonderen over de grote daden voor ziel, geest en lichaam. Waar Brief vriendin die me dezer da- Gods. Maar kom, dit wordt lang- staat dat zou ik u willen vragen, gen schreef hoe plotseling, hoe zamerhand ook een hoekje, een Heb ik ooit ontkend dat Jezus verbijsterend wreed haast als theologisch hoekje. En wat mijn ons van de dood verlost? Ik heb je niet geloofde zijn einde was briefschrijfster betreft, toen ik alleen proberen uit te leggen dat geweest? uw brief uit had, weet u wat ik zacht en kalm ontslapen naar mijn mening, mijn uit geloof le- /"OPSTANDING der doden vende mening, niet gezien kan glorie, ja, maar een worden als een kwestie van het Toen Lazarus was opgewekt, deren anders zijn, maar dat wij winnen op de dood door eigen moest hij weer gewoon leven en allen één kunnen zijn als wij vroom leven stel je voor, mijn wij weten niet anders of ook maar niet in hoekjes zitten en af- grootvader die op zijn zestigste weer „gewoon" sterven. Wie niet wachten. Tot Honoloeloe zult u zijn schaapjes op het droge had geloofde in Jezus' woord „Ik ben echter niet komen. Hoeft ook m toen nog ijzersterk 27 jaar de opstanding en het leven, wie niet. 't is er maar uitgeflapt. Als doorleefde, seringenbomen snoei- in Mij gelooft zal leven ook al de Open Brief voor u dan maar de, de tuin wiedde, met groot- is hij gestorven" die kon de een klein-Honoloeloe mag zijn. moeder een visite aflegde, naar opstanding van Lazarus ook al de „barbier" ging (of die man niet veel meer zeggen dan kwam bij hem. 'k herinner me ongelovige blik op her nog de scheermessen, en hoe ik uitgesproken gedacht: een likje zeep op de neus kreeg), nou! naar de vorderingen van de cli via in de vensterbank keek. "\700R wie gelooft is alle glorie 's zondags rustig naar de kerk Gods belofte, toegift, voorspel schreed en een mooi geldstuk in op het komend heil. Voor wie niet het zakje wierp, boeken van gelooft, is Jezus' antwoord op de hoe groot de groep Baptisten over de hele wereld is. ik zou daarover graag meer willen we ten. en hoe is het met de Grieks- Orthodoxen? In Japan is nog niet één procent van de bevolking christen, hoe leeft dat kleine groepje daar, wat is hun vreug de, wat is hun zorg? Hoe staat het met het kleine getal Hon gaarse christenen, wat maken ze door? Wat gebeurt er in de oude en nieuwe zendingsgebieden mensenkinderen, ik weet nog niets, met een gloeiende belang stelling snipper ik op en moet kie zen. Dus graag toegegeven dat ik te kort schiet. Ook want dat bedoelt u met „kerkelijk erf" nietwaar ten aanzien van ken nis omtrent uw groepje. A AAR dan niet, zoals u -l'J- schrijft, door te ontkennen dat Jezus alles heeft volbracht, door te zeggen dat Jezus de prijs van Zijn leven betaald heeft voor maar een gedeelte van de mens en niet, ik haal uw woorden toen dacht: u moest jaartje naar Honoloeloe. Dan toegift. u ervaren dat niet altijd de e glorie^^ CJ heid totaal niet wordt gevierd. Zelfs door velen die zich chris telijk noemen wordt de zondag niet naar de eis van Gods Woord gehouden. En dan nog het gevaar dat we zelf ook weggezogen worden en de dag voor alles en nogwat gebruiken. Dat wij toch ernst de zondagsrust bevorde ren door te protesteren tegen de zondagssport, strand, ker mis en andere vermakelijkhe den op zondag en anderen op wekken zich onder de prediking van Gods Woord te begeven". Mevr. C. te 's-G.: „Er zijn massa's gezinnen, waar men maar éénmaal naar de kerk gaat en voor de rest vai zondag doet waar men zi heeft. Men kijkt naar de t.v., gaat met de kinderen ergens zitten als men een wandeling maakt en gebruikt dan iets, heel gewoon vinden sommige mensen dat. Maar men vergeet, dat onze jonge kinderen dit dan ook heel gewoon gaan vinden. Zijn de ouders niet verplicht hun kinderen in de voorzeide leer te onderwijzen? Volgens mij mag men 's zondags geen dingen doen, die in strijd zijn met ons Christen zijn en waar mee wij Gods Woord te kort doen". Mevr. G. v. d. P. te H.: „De wereld gunt ons wel een vrije dag, maar dat vind ik een dag waar de sfeer aan ontbreekt. Daarom doen wij niet mee de zucht naar recreatie op 3 dag. Dan moet de roep van uitgaan: laat ons verheugd van zorg ontslagen Hem dienen die ons blijdschap geeft. En: Laat het niet mede onze schuld zijn dat er mensen op zondag moeten werken". Mej. K. van N. te K.: zondag? Om lichamelijk uit te rusten en om te beseffen, dat onze geest.niet verslaafd mag raken aan het stof, doch jj| moet verheffen naar Boven bezig te zijn met de dingen die des Geestes Gods zijn". JVIet triest Na de trieste brief van de al leenstaande lezeres, opgenomen in de rubriek van vorige week, nu nog wat reacties van a Ileen- wonenden maar dan heel ders van toon. Mej. A. G. V. te K.: „Van verveling is wat mij betreft op zondag nooit sprake. Ik vind het een hoogtepunt naar Gods Huis te gaan en verder geef ik mijn krachten nog aan de zon dagsschool. Er is zo veel te doen op zondag! We gaan toch niet van het standpunt uit, dat we met een boekje in een hoek je moeten zitten? Tenslotte er ons niets verboden dan de zondag te heiligen omdat het Gods dag is. Dit zal voo een anders zijn dan voor dt der, maar: laat ieder wel toe zien, wat hij doet en laten elkander niet veroordelen". Mej. N. N. te 's-G.: „Waar om er zoveel mensen een pro bleem van de zondag maken be grijp ik niet. Hoewel ik haast altijd alleen ben heb ik de zon dag altijd een prettige dag ge vonden. Naar de kerk, eens op visite of iemand vragen die nog eenzamer is dan ik, lezen of schrijven, naar de radio luiste ren van vijf tot acht uur... ver velen doe ik me nooit". TV»et geplaveid We besluiten met twee brie ven, wijzend in de richting „géén zondagchristenen". Dhr. H. M. de L.: „De Dag des Heren hoeft voor ons geen aanleiding te zijn ons die dag te isoleren van „het aardse ge wemel". Door onze kerkgang leggen wij meer het accent op het dienen van onze Heer dan de overige dagen van de week. Door de kerkgang wordt weg niet geplaveid tot eeuwig zalig leven. Ons leven is geen expressie van eigen per soonlijkheid, maar demonstratie van de gestalte van Christus. Hij deint niet op en neer op eigen ervaringen en bevindingen, maar hij heeft een rots om in te wonen. Het bekende recept voor een betere wereld is het sleutelwoord „aanpassen". Maar de bijbel kent ook zo'n term: verzoeking! Een christen ontplooit zich niet op basis van aanpassing, maar hij volhardt op grond van het geloof". En dhr. A. Z. te R.: „Voor de ware christen is het iedere dag zondag, d.w.z. dat iedere dag van ons leven gericht moet zijn op de grote dag, of liever gezegd op die Zondag dat onze Heiland komt. In een leven dat zich daarop richt zijn er geen moeilijkheden over wat mag niet mag, want zouden we zondagsheiliging in dit licht i ge- en verboden gaan zien, dan zal ons leven een voortdurende strijd zijn van niet begrijpen van anders denkenden of toe passende uitvoeringen van zon dagsheiligingen. Wilt u dat dan een naam geven, hier is hij: sa tansheiliging, die in vele geval len meer wordt toegepast dan zondagsheiliging". En dit moet al weer onze laat ste brief zijn. Zou ik me bij het verzoek van mevr. X. te Y. mogen aansluiten met een: rea geert u óók op wat er alzo in de twee eerste rubrieken is ver schenen? Maar dan s.v.p. per omgaande, want dc kopij voor deze rubriek wordt al heel vroeg in dc week doorgegeven! Bij plaatsing van uw mening ontvangt u naar wens het boek Tip Parade. De dokter zegt 1 of De dokter zegt 2. Wilt u uw naam en adres óók vermelden in de brief, d.e u kunt sturen naar de redactie „Blad- Zij" met op de enveloppe „Uw mening". Zo nodig zal de redac tie een keus maken uit de binnengekomen brieven en deze bekorten. Over deze beslissing wordt niet gecorrespondeerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 15