Verletbestrijding biedt nu al perspectieven Days of wine and roses, een film tegen het alcoholisme VAN HET DRAAIBOEK- Hein Jordans dirigeerde Rott. Philharmonisch Orkest NIEUWE LEIDSE COURANT 3 VRIJDAG 17 JANUARI 1964 Persexcursie naar LEIDEN, Delft en Rotterdam Tegenover het Levdse station is een doorzichtige overkapping •van een bouwput verrezen van 63 x 28 meter, welke ruimte door luchtverhitters op tempe ratuur wondt géhowden. Hier door gebeurt het dat in vorst perioden geen enkele werkne mer in het verlet" behoeft. In principe dus een stimulans voor de leniging van de woningnood. Agenda voor Leiden en Den Haag Vrijdag; Gebouw Middelweg 38, 7 tot 9 uur ten toonstelling „Met vallen en opstaan". Gebouw Rehoboth, Rapenburg, 8 uur: afd. LeidenCentrum Ned. Christen vrouwenbond, mevr. Joh. C. Z. Pelleboer Beuker (Rijswijk) over de Ver. Naties. Foyer Gehoorzaal, 8 uur: K. en O., Si cilië, het land van de tijgerkat, causerie van Bianca Dony met kleurendia's. Kaiserstraat 57, 7.30 -uur: feestavond van de commissie „25 Jaar welsprekend heid" (Vereniging tot bevordering der Welsprekendheid Leiden, secr. W. de Zwijgerlaan 10, Oegstgeest). Zomerzorg, Stationsweg 35a, 8 uur: Vereniging oud-leerlingen Ambachts school, de heer H. Muder over de veilig heid en de hygiënische voorzieningen op de bouwplaats (met lichtbeelden). Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met De Maxibulen (besloten voorstelling). Zaterdag Stadsgehoorzaal, 8 uur: uitvoering da- mesgymnastiekver. Concordia Foyer Gehoorzaal, 10.30 uur: over dracht chr. streekschool voor slechtho rende en spraakgebrekkige kinderen. Hoge Morsweg 12, aan de Chr. Ver. voor onderwijs aan slechthorende en spraak gebrekkige Kinderen. Pieterskerk, 7.15 uur: gebedssamep- komst t.g.v. Week van Gebed voo eenheid der Christenen. Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 Haagsche Comedie met Het donker is licht genoeg. Den Haag: Gebouw K. en W., 8.15 uur: Concertgebóuworkest, m.m.v. Tibor de Machula, violoncel. Apotheek Geopend voor spoedgevallen: apotheek Centraal, Breestraat 74, tel. 20552, en de apotheek Van Breest Smallenburg, Lei derdorp. Op werkdagen begint de avonddienst om half 6 Films Camera (2.30, 7 en 9.15 uur): Days of wine and roses (18 jaar); woensdag: Orfeu en negro (18 jaar). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): De doden lijst van A.M. (14 jaar). Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): Alleman (alle leeftijden). Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): tot maan dag: Elvis op z'n best (14 jaar); maan dag tot en met woensdag: Middernacht- moordenaars (14 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): De vogels (18 jaar). Trianon (2.30, .7 en 9.15 uur): Mondo Cane (18 jaar). Tentoonstellingen Museum Oudheden: tentoonstelling Romeinse mozaïeken uit Tunesië (tot 15 maart). Lakenhal: tentoonstelling schilderijen Charles Roelofsz (tot 27 jan.) Rijksmuseum voor Volkenkunde: Wow- ipitsj, 12 houtsnijders van Amanamkai (tot 1 maart). De Ruif, Janvossensteeg: werk var Jacques Turk (deze maand). Openbare bibliotheek Reuvens, Bree straat 27: maandag en woensdag var tot 530 en van 7 tot 9 uur, dinsdag x 1 tot 530 uur, vrijdag van 10 tot 5.30 van 7 tot 9.30 uur en zaterdag van 9 tol ,4 uur; openingsuren filiaal Plantage 6 dinsdag 3.30 tot 530 uur, donderdag 1 tot 830 uur en vrijdag van 10 tot 12 openingsuren filiaal lagere school Obrechtstraat: dinsdag en donderdag 6.30 tot 930 uur en zaterdag van 1 tol 4 uur, voor de jeugd woensdag van 2 tot 5 uur; jeugdbibliotheek Plantage maandag en dinsdag van 4 tot 530 u woensdag van 12 tot 4.30 uur en zaterdag van 12 tot 4 uur, vrijdag voor ouderen van 6.30 tot 8.30 uur; jeugdhonk Zwarte Pad, Marnixstraat 102: vrijdag van tot 5.30 uur. (Van een onzer verslaggevers) De verletbestrijding werpt nu al vrucht af. Op diverse plaatsen in ons land wordt stug doorgewerkt aan verschillende bouwprojecten, hoewel het gemiddeld meer dan vier graden vriest. Dit bleek ons gisteren tijdens een persexursie, die was uitgeschreven door de SVB, de Stichting Verlet bestrijding Bouwnijverheid in Den Haag. Niet alleen in de utiliteitsbouw maar ook irn de woningsector wordt tot volle tevredenheid van werkgevers en werknemers, dank zij een aantal technische voorzieningen, op een vrij wel normaal tempo doorgewerkt. De excursie begon in Leiden op het bouwterrein tegenover het station waar Van Eesteren uit Rotterdam bezig met de bouw van een kantoorgebouw van elf lagen voor het Philips- pensioenfonds. Op 1 december had het aannemersbedrijf een overkapping van 63 bij 28 meter met een afdekking van polyester golfplaten aange bracht. Door middel van luchtverhitters wordt de temperatuur binnen boven het vriespunt gehouden, zodat zonder gevaar voor bevriezing beton- specie kan worden gestort. bouwt en een bejaardencentrum-in-aan- bouw in het Rotterdamse Lombardije. In dit laatste werk past de Aann. Coöp. Bouwwerken in Rotterdam pre-fabricated binnenspouwelementen toe. Men zet dan met deze in de fabriek gemaakte beton elementen een „kamertje" in elkaar, zodat men winddicht is. Daarna worden deze elementen aan elkaar gemaakt met op temperatuur gebrachte specie. „Psychologisch klimaat moet veranderen Er kan dus worden doorgewerkt ondanks vorst, wind opregen. Het personeel behoeft niet met verlet naar huis (wat een aanmerkelijke vermindering van het werkelijke inkomen betekent, n.l. 90 pet van het CAO-loon). Het (zeer hoge) aantal verleturen is tot een mi nimum beperkt. De werknemers kunnen hun normale werk bij goede verlichting, een redelijke temperatuur, droog en uit de wind verrichten. MET STOOM In Delft werd het in aanbouw zijnde groot-auditorium van de T.H. bezichtigd, wat met gewapend plastic winddicht is gemaakt. Ook hier is men instaat het werk voort te zetten. Zo was men juist d gekomen met het maken van een betonnen trap. De betonspecie werd onder dekzeilen geïsoleerd van de koude omgeving. Tussen de trap en de kleden wordt gedurende 3 x 24 uur stoom toege laten, waardoor het béton voldoende lang arm blijft om veilig uit te werken. In het Delftse uitbreidingsplan Voor hof II Oost werkt de Vlissingse Aann. Mij uit Papendrecht op normaal tempo de ongeveer 2000 flatwoningen die daar verrijzen. Hier wordt woonlaag laag gebouwd. De wanden worden onder beschutting van zeildoek gestort van een betonmortelcentrale aa voerde specie, die een temp. heeft im 20 graden. De (metalen) bekisting met een laag schuimplastic geïsoleerd, waardoor het warm blijft Daarna worden de vloeren gestort, eveneens (naar Zweeds voorbeeld) met isolerend mate- C.V. AAN Een gemeentelijk bejaardencentrum in IJsselmonde (gem. R'dam) vordert ook gestadig. Hier past men hetzelfde principe toe. nl. afdeling voor afdeling afsluiten, vloeren storten, m pelen en weer een vloer erop. Onderin het gebouw, dat eveneens door Van Ees teren wordt gezet, draait de centrale verwarming. Er is tevens een luchtver- hitter, die de droge hete lucht door rubber buizen naar de verschillende (verse) compartimenten voert. Is verdieping klaar dan begint men de afwerking. Op de bovenste vloer wordt de bekisting weer aangebracht, eveneens achter dekzeilen tegen de Hier houdt men tussen de vers stortte vloer en het isolatiemateriaal decimeter ruimte om de temperatuur eventueel op te voeren door er hete lucht in te persen. Van het gebouw, dat negen etages gaat tellen, zijn zes verdiepingen grofbouw gereed en daarvan zijn er al vijf glasdicht (en verwarmd). De bom ondervindt hier dus ook nagenoeg geen vertraging. Zelfs met weerfase 5 dan lichte vorst), wanneer men volgens de S.V3. (die deze doorbouw-projecten subsidieert) mag ophouden met werken, vindt op alle bezochte projecten het werk normaal plaats. Ten slotte werd Ridderkerk bezocht waar Dura-Coignet 276 systeemwoningen INVESTERINGEN Over het algemeen wordt er momenteel niet gewerkt in de woningbouw. Echter pet kan doorwerken en waar men doorwerkt geschiedt dit tot volle tevre denheid van alle betrokkenen. Wel is ge bleken dat de technische maatregelen die hiervoor zijn vereist, grote investeringen Daardoor is deze mogelijkheid slechts voor grote aannemingsmaatschap pijen weggelegd. Een grote maatschappij heeft bij de werving van personeel dit grote voordeel gehad dat men de mensen on zeggen: „hoe dan ook. we werken winters door". Wel bleek op de diverse bouwwerken dat men met de verletbe strijding nog in een experimenteel sta- Eerder op de dag had de voorzitter van de S.V.B., ir. M. Gout, verklaard, dat het psychologisch klimaat in ons land moet eranderen. Het doorwerken in de winter moet als vanzelfsprekend worden be schouwd, zowel door werknemers als door de werkgevers. Ook het werken met (doorgaans gratis door de werkgever verstrekte) kleding en schoeisel moet als gewoon worden geaccepteerd. De maat regelen om de bouw te laten doorgaan zijn niet moeilijk, meende hij, maar wel de mentale instelling. (Advertentie) Voor grammofoonplaten Burgerlijke stand van Leiden LEIDEN GEBOREN: Cornelis, zn v C Weeda en M Noort; Simon, zn v S Flippo en P van Laar: Da niël Aart, zn v A Rosmolen en E M Hommel. GEHUWD: P N Ravensbergen en J W Heuvelman; P S A Minnes en H R M A Borgharrs; H Brouwer en G Tuveri: F H Langeveld en M J Selier; R G de Jong en C S Philip- OVERLEDEN: J C de Loos, 88 jaar, vrouw; J H Overdulve, 56 jaar, man; J Heemskerk, 80 jaar, man; Gvd Haspel, 82 jaar, man; W Botermans, 91 jaar. man; W F Sierat, 61 jaar, man; A Beekman. 40 jaar. man: G Plaat, 66 jaar, wed v C Wester- Puzzelprominenten 1. A. Segaar-Zwaan. Gerrit Dou- straat 81. Leiden; 2. A. Balkenen de. Irissenstraat 21. Lisse; 3. A. Hoogerwerf. Lindelaan 12. Hazers- Dienst Maranathakerk Geref.Leiden LEIDEN In de Geref. morgendiens! in de Maranathakerk gaat zondag niet, zoals in de kerkbode is vermeld, ds Hofman voor maar ds. I. Meyer van Oegstgeest. 5 Duits: de heer M F U Pra -TUSSEN DE BLADZIJDEN CAMERA (tot en met dinsdag). In Amerika hebben goedwillende krachten een felle strijd tegen het alcoholisme aangebonden. Boeken en films als „I'll cry tomorrow" en „Lost Weekend" hebben dit reeds bewezen en thans is een uitnemende film over het alcoholvraagstuk deze strijd ko men versterken: „Days of Wine and Roses" heet dit werk, geregisseerd door Blake Edwards naar een scenario van J. P. Miller. De film speelt zich af in San Fran cisco en geeft een onbarmhartig beeld van de Amerikaanse samenleving. Joe Clay is een zoon van een reizend komediantenechtpaar die al vroeg op eigen benen kwam te staan. Hij heert zich er goed doorheen geslagen en is nu in dienst bij een firma voor „public relations". De firma wil zijn klanten heel goed bedienen, ook als de „rela tions" die z(j vragen bestaan uit fees tende meisjes. Joe is goed thuis in „uitgaand" Fran cisco en zoals dat gaathij moet menig glas meedrinken. Hij kan er goed tegen en tot zolang doet hij zijn werk goed, —al zit er aan dat werk een luchtje. Bij het ..organiseren" van meisjes ont moet h(j Kirsten en ineenszij is het Kirsten is de dochter van een Noors emigrantenechtpaar. Haar vader heeft een kwekerij buiten Francisco, maat Kirsten wou naar de stad.. Drinken doet zy nooit en aanvankelijk vindt ze Joe maar een vreemde snaak. Zij trouwen en van lieverlede drinkt Kirsten een glaasje mee. Het echtpaar maakt daar een gewoonte van en raakt aan lager Berooid keren ze naar het huis van Kirstens vader terug, waar Joe in de kwekerij gaat werken en alles gaat goed zolang de wiskeyfles dichtblyft Het geen natuurlijk niet het geval is. Als Joe in een vlaag van dilirium de broeikas kort en klein geslagen heeft, komt hij onder medische behandeling. Joe wel, maar Kirsten niet. Zy meent wel zonder te kunnen. Het tragische van Een scène uit de tragische film Days of wine and roses. Derde concert Meesterserie K. en O. LEIDEN. Het is lang geleden dat men de dirigent Hein Jordans in deze contreien kon beluisteren en het was dus een goede gedachte van K. en O., hem uit te nodigen voor een gastdirectie. Voor dit derde concert in de Meesterserie was een aantrekkelijk programma samengesteld: Haydns Oxfordsymphonie en de eerste symfonie van Brahms flankeerden een aantal vrijwel onbekende liederen van Mahler. Solist bij het Rotterdams Phil. Orkest was de bas-bariton Heinz Rehfuss. Al direct in Haydns 92e symphonie bleek. dat Jordans (terecht» grote waarde toekent aan de doorzichtigheid. Er werd uitermate correct gemusiceerd en de onderscheiden instrumentengroe pen kregen elk een duidelijke rol toebe deeld. Deze helderheid ging echter, voor al in dynamische fragmenten .min of meer gepaard aan een gebrek aan span ning; het bleef een te fragmentarisch en op zichzelf staand verklanken van een toch zeer boeiende partituur. Ironie bleek Jordans trouwens ook vrijwel vreemd; in het Adagio en het erop volgende menuet heeft Haydn be wust rusten met twee a driemaal gere peteerde frasen aangebracht om het pu bliek tot aandacht te prikkelen; hier klonken deze passages netjes, doch wei nig gevarieerd. Wel kon men genieten van de voor treffelijke klank der houtblazers, o.m. de fluit (i.h. presto). Gustav Mahler componeerde een groot aantal liederen op teksten uit „Des Kna- ben Wunderhorn" en de vier, die gister avond door Heinz Rehfuss werden ge zongen. hangen zowel thematisch als qua sfeer goed samen. Men vindt in de begeleiding, zoals steeds bij Mahler, een veelvuldig gebruik van marsritmen en in de instrumentatie een bonte mengeling van trommels, tri angel en koper ondersteund door strij kers, piccolo en afgewisseld met harp. klarinet of de andere houtblazers. In der Schildwache Nachtlied alterne ren marsritme en vloeiende cantilene, Rehfuss wist dit lied wei aanvaardbaar te maken, ook al lagen sommige passa ges (er führt den Krieg) niet prettig voor zijn stem. Deze muziek eist een zeer grote tenituur en hoewel men geenszins kan ontkennen dat de zanger over een respectabele omvang beschikt, toch vie len sommige hoge tonen schril uit en in de laagte werd de stem nogal eens over stemd door het toch werkelijk zeer bescheiden en gedisciplineerd spelende De dialoog tussen de gevangene en het meisje bevredigde ons vocaal het meest; Trost im Unglück kreeg noch van zanger noch van dirigent het vereiste ironische tintje en de Revelge laboreerde aar tekstvergissingen, enkele minder tref zekere noten en een kleine wrijving tus sen solist en orkest, ook al waren er daarnaast zeer mooie gedeelten (Ich muss den Trommel en volgende pas- Heinz Rehfuss, die we zeer waarderen als medewerker aan de Matthaus-passion zowel als liederenzanger, schijnt ons minder gedisponeerd voor Mahler; men moet echter toegeven dat hij toch zeer imposante momenten had. Voor Brahms' Eerste symfonie schijnt men hier ter stede een voorkeur te heb ben: men hoorde deze nog kort geleden van het Residentie-Orkest o.l.v. Karl Schuricht. Het was een wat matte, zeer lyrische Brahms, die soms gelijkenis ver toonde met Grieg, welke Jordans voor ons neerzette. Hierdoor lag het hoogte punt in het andante sostenuto, waarin de violen en de alten zangerig van klank waren en fraai contrasteerden met de klarinet. Het allegretto was wel gracieus maar ontbeerde, evenals het volgende adagio, de fascinerende spanning. Weer waren het de individuele presta ties (hoorn, fluit) die opvielen; een te spaarzaam gebruik van groot volume en een te voorzichtig tempo kwamen het slot-allegro niet ten goede. Van deze avond onder Jordans' lei ding zullen we vooral de herinnering aan helder, degelijk musiceren bewaren. Dra. A. van der Veen—Wiersma de film is, dat Joe van de drank gene zen raakt, maar Kirsten, de vrouw die door hem ertoe gebracht werd, hoe langer hoe verder wegzakt in de algemene fysieke en morele aftakeling, die het alcoholisme met zich brengt. „Days of Wine and Roses", is een film, die missohien juist daardoor zo'n diepe indruk maakt, doordat hij zo na tuurlijk de weg aangeeft, waar het drin ken uit gezelligheid ophoudt en het Orfeu Negro CAMERA (alleen woensdag) Het zien van de film Orfeu Negro, de ver filming van een Braziliaans carnavals feest, is een belevenis. Het is een film zoals men er slechts zelden één vindt, vol van eigenaardigheden. In de eerste plaats is daar de orgie van geluiden, die vrijwel onafgebroken de bioscoopzaal vult en die een onverbrekelijke eenheid met het beeld vormt. De geladen muziek deze werveling van opwindende klanken is een machtige ondersteuning van de sfeer, die door de filmbeelden reeds zo voortreffelijk wordt opgeroepen. Voorts is daar de massa-regie van Marcel Camus, die niet een massa-regie is, zoals in sommige films is te zien. waardoor het woord min of meer een ongunstige betekenis heeft gekregen. Hier zyn honderden mensen op de been, wier optreden zo onmiskenbaar echt is, zo natuurlijk, dat er ogenblikken zijn, waarop men vergeet met een filmspel te doen te hebben. Ja, dit is een van de belangrijkste kenmerken van Orfeu Negro, dat het alles zo reëel is, dat men met „levende" mensen heeft te maken Overweldigend is de vreugda van deze merendeels armelijke lieden. De blijd schap straalt uit hun hele wezen. Dit is feestvieren, zoals wy het niet kennen. De pure levensvreugde stelt het lichaam in beweging, het leven is één grote dans, onvoorstelbaar en onnavolgbaar. En la ter is de droefheid even intens, even allesomvattend. Het verhaal is een variatie op de al oude geschiedenis van Orphaus en Eury- dice. Een zwart meisje vlucht uit haar dorp weg uit angst voor een haar ach tervolgende man. Bij haar nicht in de carnavalsstad vindt zij een gastvrij on derkomen en tevens de jongen van haar hart. De film wordt ontroerend en poëtisdh a6 hy de onthullende liefde in beeld brengt, een liefde, die een uiter- Ihate tragisch eftide heeft. Belde ge liefden, Orpheus en Eurydice, worden vermoord Afgezien van een enkel minder ge slaagd gedeelte is Orfeu Negro een overrompelende film, een kunstwerk. De mooie kleuren, het bonte Braziliaan se leven, het obsederende ritme van de muziek, het geheimzinnige van de magie, het is allemaal zeer ongewoon Orfeu Negro is een feest en een trage die tegelijk. (Overrompelend). Dodenlijst van A.M. LIDO Een vreemde firn een film waarin de grootste filmacteurs genoegen nemen met kleine bijrollen, waarin ze overigens nog zo onherkenbaar zyn, dat het voor menige bezoeker een verrassing is, wanneer zij aan 'het einde van de film hun maskers afnemen. Zo zien we Tony Curtis, Burt Lancaster, JRobert Mitchum en Frank Sinatra respectieve lijk in de rollen van een draaiorgelman, een zigeuner, een oud-soldaat en een juffrouw die demonstreert tegen de vos senjacht. Zeker romantische figuren en zo is trouwens heel de film. In het kort is de inhoud; Een misda diger wil, koste wat het kost, een groot fortuin bemachtigen. Daartoe moet h(J een aantal moorden plegen, wat hem dan ook gelukt, totdat het laatste slacht offer van de lyst hem in de door hem zelf gegraven kuil doet vallen. Egn grootscheepse vossenjacht zorgt aan het eind voor een dramatische ont knoping. De hoofdrol wordt vervuld door Ro bert Mitchum, die op verschillende ma nieren vermomd, toch steeds de misda diger blijft. In de andere hoofdrollen George C. Scott en Jaques Roux. (Merkwaardig). Elvis op z'n best REX (tot maandag Mike Edwards, free-lance piloot, zoekt werk en komt in contact met een lieftallig, vroegrijp meisje en een aardige verpleegster, op wie hy verliefd wordt. Na de veelbelo vende kennismaking volgt een verwijde ring. Wanneer blijkt, dat het kleine meisje is weggelopen, komt Mike in actie. Hij ontdekt het bedrog van een vriend, schakelt de politie in, vindt het meisje en verzoent zich met de ver pleegster. Eind goed al goed Wat de regisseur met deze film pre cies heeft bedoeld, valt moeilijk uit te maken. Het is halverwege tussen ernst en luim blijven steken. Elvis Presly is in het geheel dan ook enigszins mis plaatst. Hij kwijt zich overigens op de bekende manier van zUn taak. Een mengsel van rock 'n roll en sentiment. Van maandag tot en met woensdag draait Middernachtmoordenaars, een film met een veelzeggende titel die wy even wel nog niet hebben gezien. (Voor de Elvis-fans). (Advertentie) Voor grammofoonplaten alcoholismee begint. Voor het alcoholis me als zodanig hoeft men niet naar Amerika te reizen (ook by ons neemt dit kwaad hand over hand toe), maar Amerika heeft men wel nodig voor zo'n voortreffelijke film over dit onderwerpt men heeft daar de moed dit probleem onomwonden onder ogen te zien Het werk van de A_A.-organisatie komt ih deze film goed tot uiting. (Schrijnend beeld van verslaving Mondo Cane TRIANON Regisseur Gualtiero Jacopetti is lang niet zo'n aardige man als onze Bert Haanstra. Uit het voor de film „Alleman" verzamelde materiaal had Haanstra een schokkende rolprent kunnen samenstellen, een film die de Nederlanders had doen uitkomen als nare. vreemde mensen. Haanstra heeft dat niet gedaan, omdat hU zich ervan be wust is, dat dit een eenzijdig beeld van de werkelUkheid is en ook omdat het niet in zUn aard ligt sensationele ont hullingen te doen. Haanstra heeft dus een vriendelijke film gemaakt, maar zyn collega Jacopetti denkt daar anders over. Hy zoekt voor- namelijk het sdhokkende uit en zo mon. terend stelt hU de menselUke samenle ving in een niet a te best daglicht. Een voorbeeld van zUn eenzUdigheid is zijn film „Alle vrouwen van de wereld" waarin de vrouw er wel heel slecht af komt. en ook in Mondo Cane ziet men voornamelijk dingen die aangrijpend zijn, afstotend, tragisch of alleen maar lachwekkend. HU vindt zUn voorbeelden overal: by de primitieve volken, maar ook in de metropolen der moderne wereld en al kijkende kan men zijn visie aanvullen met wat men zelf weet uit eigen omge ving,want de menselUke werkelUkheid is in feite overal gelijk; of men nu de verering van Rudolpho Valentino door de Westerse dames neemt, of de jacht op mannen door de meisjes van een of ander Zuidzee-eiland; of men nu in Hongkong padden, slangen of hagedissen eel of in New York en andere dure ste den: mieren, pissebedden en wormen; of men nu ganzen vetmest voor de ganzele- ver. zoals in Straatsburg gebeurt, of vrouwen in de Bismarck-archipel omdat daar de dikste vrouwen voor het opper hoofd zijn; de uiterlUke omstandigheden mogen verschillen, in principe gaat het om een en hetzelfde. De mens is een sentimenteel wezen: het hondenkerkhof in Californië; de mens is een ij del wezen: vrouwen willen vermageren koste wat kost; de mens is een wreed wezen: Gurka's hakken de koppen van stieren af met één slag. op Borneo knuppelen wilden hun varkens dood, maep in- Portugal "treitert men de stieren uit vermaak; de mens is een excentriek wezen: in Rome verft men de Paaskuikens, en in ParUs kloddert Yves Klein abstracte schilderUen met vrouwenlUnen als penselen; de mens is een lekkerbek: in Japan masseert men kalveren om mals vlees te krijgen, en in Singapore vieren de Chinezen alles wat er te vieren valt (geboorte, huwe- lUk, goede zaken, maar ook de dood) met heerlyke maaltUden; de mens is ach vult u maar in. Waar men ook kükt, de wereld is altijd boeiend en Jacopetti heeft veel rondgekeken. HU heeft een bijzondere voorliefde voor het ruwe en rauwe, het sadistische en onmenselUke. De wereld is voor hem één chaotisch gekkenhuis en inderdaad heeft hU vele bewijzen Toch zou het niet moeilUk vallen ook de andere zijde van de wereld te laten zien: de goede kanten, de opoffering, de liefde, de vreugde in het leven, die de mens en dikwUls dezelfde mensen uit deze film toch ook kennen. Jacopetti ontkomt zelf niet altyd aan het uitzicht op die andere, die betere zUde en zfan slotbeelden over gedoopte Papoea's, die het christendom maar weer verlaten hebben toen zij de vliegtuigen der blan ken zagen om zich over te geven aan de godsdienst van de grote vogel spreken hiervan: ontroerend is het wachten van deze primitieve mensen, die van hout en bladeren een lokvliegtuig als lokvo gel hebben gebouwd en nu trouw de wacht houden opdat eens het echte vliegtuig daar zal neerdalen bU ben als een groet van hun overleden voorvade- Een boeiende film, deze „Mondo Cane". Jammer dat sommige opnamen bepaald sadistisch zUn. (Voor geestelijk volwassenen). Alleman LUXOR De voortreffelijke film „Alleman" van Bert Haanstra is opnieuw geprolongeerd. Haanstra heeft, onder meer verscholen in een wasmachine, al lerlei Nederlanders in uiteenlopende si tuaties gefilmd. Het resultaat is een ver rassand portret van ons allemaal. (Schitterend). De vogels STUDIO Hitchcock's film „De vo gels" is van Lido naar Studio verhuisd. Het onderwerp van deze rolprent, grote zwermen vogels terroriseren een bepaal de gemeenschap, is hoogst onwaarschijn- lUk. Door de intelligentie te laten voor wat zU is, heeft Hitchcock zich begeven op een terrein waarop hU niet thuis hoort, zodat andere filmmakers het ge geven wellicht zelfs beter op het cel luloid hadden kunnen brengen. Plus punten zijn het acteren van de kinderen en het vaardig verfilmen van de vogel- aanvallen. (Interessant grlezelgeval) Ambassadeur bij concert Ned. Madrigaalkoor LEIDEN De ambassadeur van Ame rika zal op woensdag 29 januari in Lei den het concert van het Ned. Madri- gaalkoor bijwonen. Uitgevoerd wordt in oriam John F. Kennedy het Requiem Maurice Duruflé. waarna een mi. nuut stilte in acht wondt genomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 3