MAX TAK VWi' Strijd om het ambt yVtxim 0 dynamische werker met meest uiteenlopende bezigheden NIEUWE BOEKEN ZONDAGSBLAD ZATERDAG 4 JANUARI 1944 USA muzikaal verkend „Nooit zou ik als Ameri kaan in Amerika voor een Amerikaans belang kunnen werken, want ik voel me Ne derlander. Maar voor altijd weg uit dit heerlijke land nee, dat toch niet." Max Tak, aan vele Nederlanders be kend als de stem van Ameri ka, heeft het helemaal naar zjjn zin. Als je hem ontmoet, zoals hjj zetelt op zijn ka mer in het Nederlandse Con sulaat-Generaal op Rocke feller Plaza, is hij inderdaad geen Amerikaan. Daarvoor spreekt hij over tè duidelijke bindingen met ,,good old Eu rope". Maar zijn werkkracht is wel degelijk Amerikaans, dagen van veertien uren, en dan met de meest uiteenlo pende bezigheden „Voor mijn plezier", herhaalt hij voor de zekerheid; ,,het is fijn om ons prachtige land, en dan nog wel de cultuur daarvan, in een dynamische wereld als deze te mogen propageren." Vitaliteit Nu .is natuurlijk vooral New York een stad met een ongelofe lijke vitaliteit. Niet alleen de zakenman of de politicus er vaart dat. ook hij die zich met het kunstleven bezighoudt wordt getroffen door die sfeer van in- dan nog als kapelmeester aan drukwekkende vernieuwingen het Tuschinski-theater verbon en activiteiten, en door de be- den te zijn geweest; direct in langstelling van het publiek. Boston al heb ik geprobeerd de Het is tenslotte die belangstel- Concertgebouworkest en Resi dentie-Orkest. Ook daarin heeft Max Tak zijn rol gespeeld. „Die komen zeker weer eens hier te rug". zegt Tak. Het wordt langzamerhand duidelijk dat „het instituut Max Tak", zoals deze actieve man wel eens genoemd wordt, niet voor niets 's morgens achter zijn bureau en zijn telefoon plaats neemt. En dat hij niet uitgaat om vliegen te vangen, als hij vele malen per dag de mieren hoop die New York is. intrekt. Ook de weekends gaat dat zo door. Persvereniging, muziek, radio, een lezing, en dan, eens in de paar jaar, een reis naar Nederland. „Het terugkomen is altijd fijn, al die oude kennissen als de zaken zijn gedaan, slen teren door Amsterdam, denken aan mijn eigen boekje „Onder de bomen van het plein"; maar terugkomen in de States doet me ook nooit verdriet. Daar gaan we dan weer door met werken." Maar dan gaat een mens tel len. Hij telt: jeugd, opleidingen, Concertgebouworkest, Tuschin- ski, oorlog, twintig jaar Ameri ka, en tegenover je zit een man van een jaar of zestig. Het klopt niet. „Hoe oud bent u nu?" Een betrokken gezicht. „Nu is de lol eraf. Tweeënzeventig, hier is mijn paspoort. Als u het maar nooit schrijft GÉRARD VERLINDEN Rechterlijke dwaling „Import" op vrije dagen maakt tot dat gelukt." bijenkorven, die de opera's en concerten in oude en talrijke nieuwe zalen avond aan avond uitverkocht doet zijn, en die ten slotte 'bijzondere initiatieven een grote kans geeft Die bijzon- kamen" biedt, "nationall met een gevoel van prettige her kenning namen als Wayenberg, Henkemans. Olof en Krebbers gezien, en met gemengde gevoe- De Stichting Donemus, die op. bezettingen van de Neder- De zaak-Howard, door C. P. Snow. Uitga intact Amster- werkelijk unieke manier de landse opera, componisten van eigen land __Halewynl Dit boek bevat de geschiede nis van een rechterlijke dwaling die zich afspeelt in een college te Cambrigde. Een jonge natuur kundige wordt beschuldigd van Max Tak wetenschappelijk bedrog. Maar er Dresdens ontstaat twijfel, met als gevolg kraoht van Max Tak. In bonte rij genoemd: het voorzitterschap van de buitenlandse persvereni ging in New York, de belang rijke schakel tussen Donemus en het Amerikaanse podium om te komen tot verspreiding van Ne derlandse muziek, commentator van de AVRO, correspondent van Elsevier, auteur van het boek „Twintig jaar Amerika", dat binnenkort van de pers zal komen Eerst Hitier „Twintig jaar Amerika, en nog niet weg willen! En dan moet u weten, hoe gebrekkig dat in de oorlog op gang is ge komen. Eerst heb ik Hitier an derhalf jaar meegemaakt, maar we vonden elkaar niet aardig; toen hjj niet wegging, ging ik maar". Max Tak ging toen naar Boston voor oorlogsuitzendin gen, en heel langzaam heeft zijn werkgebied zich uitgebreid. Nooit heeft hij daarbij het con tact met Nederland verloren. En dan vooral: die warme be- Fran?ois Villon, Badings' Martin Max'Tak Korda en Andriesfcens Philo- de Verenigde Staten een reus- me^a ..importeert", achtig ambassadeur. In vele talen gaan de zogenaamde trans- rBTiGnd criptieprogramma's Amerika rond. Dat niet alleen de compo- Treffend is op vele plaatsen verwachten bereid ziin nisten, maar ook de uitvoerende aan de Oostkust van de Ver- te brengen ter wille van musici uit ons land in Amerika enigde Staten de waardering recht.Het is een boeiende worden gebracht, kan men op voor de recente tournees van man geworden. strijd tussen toch zonder uitzondering ook goe de intenties aanwezig zijn. Snow weet aanvaardbaar te maken, dat hoogstaande mensen zich doof kunnen houden voor de stem van de gerechtigheid en anderen, van wie men dat niet of minder zou offer het GEDULD ALS HERDERLIJKE MACHT In het najaar van 1962 verscheen een Franse pastoorsroman die veel lezers heeft gevonden, omdat hjj een sterk per soonlek karakter draagt en een geeste lijke laat zien, niet geknipt naar de be staande modellen van goedmoedige vrien delijkheid en aangepastheid aan het we relds beloop der dingen. De schrijver, die zich Jean Montaurier noemt, koos de dramatische titel Comme a travers le feu, een herinnering aan het pauli nische vermaning uit I Corirothe 3:10-15 Natuurmens De vriend van de hoofdper- vy soon vindt na diens dood een lij vig manuscript, een soort van dagboek, en legt het onveran derd de lezers voor. ct Een boerenjongen heeft op zestienjarige leeftijd Gods roep- stem gehoord, toen hij het kla- verveld maaide; hij heeft moei- LOUZdUrier zaam de lange weg tot de pries terwijding afgelegd en is dorps pastoor geworden. Maar, te sim- pel van geest en te weinig amb- w tenaar, bleek hij moeilijk te pas sen in het raderwerk van de ker kelijke hiërarchie en zo werd hij overgeplaatst naar een kleine parochie in een ander bisdom. Het verhaal zet in, als hij sinds enige tijd daar aan het werk is. In de nieuwe omgeving, waar sinds vele jaren geestelijke lei- Aino hart nnthrnkpn 7.011 hii ee- raakt. Zeeman dig pastoor de geestelijke steun en pastorale zorg die hij behoeft, onthoudt. Bij beide figuren een streven kracht en wijsheid te putten uit de bijbelse bronnen menig vuldig zijn de Schriftaanhalin gen, vooral bij Montaurier en een ambtsbesef, dat bij alle nederigheid des harten toch de moed verleent met gezag te «preken, als het nodig is. Maar er zijn ook grote ver schillen. De pastoor van Ber- nanos wordt getekend in zijn werk in de parochie. Een ge weldig stuk geestelijke arbeid verricht hij in het gezin van de Graaf, zijn meest vooraanstaan de gemeentelid, en de zielszorg aan de Gravin besteed is van hoog gehalte en treft doel. Ook het onderhoud met de door hem geconsulteerde stadsdokter is uitmuntend weergegeven. De pastoor van Montaurier daarentegen treedt hoegenaamd niet op in zijn ambt. Het blijft bij een enkele vermelding van catechisatie en clubwerk. Hij wordt anders belicht. Als hij aan alle kanten stuit op on trouw en lauwheid, maakt hij trouw wil blijven, zoals de boer, "in schrale ak- loost of braak ding had ontbroken, zou hij ge legenheid krijgen beterschap te betonen en te laten zien wat hij vermocht. Te bederven viel hier niets. Deze tweede standplaats, ïlegen, wekt de bossen van het dorp in het binnenland. Deze man heeft iets van Gezel- het le, aan wie gelijk, hij God ont- de moet in bloem en vlinder, in bos P„r en weide, en nu ook, met enige moeite, in de zee en de storm. De neerslag daarvan vindt de lezer in de eerste hoofdstukken. ...o Maar onder de mensen blijft hij wend de deken verlaat en zijn ambt neerlegt. Hij trekt zich terug bij de dorpspastoor, met wie hij na diens persoonlijk-getinte preek in de stadskerk, bevriend was ge raakt. Zeeman van zijn eerste beroep, gaat hij met de kustbe woners mee op de visvangst. Het dagboek van de pastoor verandert nu van karakter. Gaf het eerst jeugdherinneringen. zijn geboortestreek, het weer- van heftiger temperament, zien van de bossen en de ak- iaat zijn werk los en maakt het kers, het opnieuw beleven van daardoor zijn vriend moeilijker, zijn kindsheid en jeugdjaren. De maar langs een voor ons besef tocht begint met een kort opont- Wat wonderlijke weg keert hij terug op zijn post. Een vriend Tot hij een vriend en gelijkge zinde ontdekt in de deken van de naburige stadskerk, die sinds vijftien jaar tracht een evange lische geest te brengen in zijn parochie, maar stuit op hoog moed en wereldgezindheid bij de welgestelden, formalisme en jacht naar uiterlijk succes bij de ambtservaringen, een verslag van met de deken, fellere persoonlijkheid dan hijzelf, van de contacten met collega's en de bedrijvigheden van zijn jongere vriend. Er wor den vergeefse pogingen aange wend de deken te brengen tot terugkeer naar zijn parochie en de bisschop houdt zelfs de deur voor hem open. Tevergeefs; in de deken werkt een element van hoogheid en gekrenkte trots, hij zelf blind is. Evolutie Geleidelijk aan echter treedt een verschuiving op in zijn geest. De woorden houd in de naburige stad, de deken trieste dingen worden verteld van zijn parochie, die geestelijk verwildert en waar zelfs, door de ontrouw van zijn collega's, de noodzakelijke amb telijke handelingen achterwege blijven. Al wijst de deken de uitgestrekte handen af, hij is in nerlijk geschokt. De scheur in KUQQe Qie ae de muur die hij hy« opgetrok- ïeU. 3 wijde™ook door in- lr"h,e" dringende gesprekken, en deze muur stort ineen als hij. verzon- WaardePnq ken in meditatie voor het beeld van Maria in een der op de tocht bezochte kerken. haar glimlach opmerkt. die van triomfantelijke liefde spreekt. Wat hem ontbreekt, was herder lijke liefde tot al zijn schapen, de moeilijke zowel als de volg- zame. immers alle gedoopte schrijvers zowel als redenaars: christenen. Eén conclusie dringt het schijnt alsof hij zijn gehele zich op: hi] moet terug naar de geestelijk bezit, de som van al arbeid. zjjn zielservaringen wil samen- Die roepstem volgt hij op. ge- persen in een enkel stuk werk, dat daardoor boordevol wordt Bij Bernanos valt het accent niet op de innerlijke wankelin gen, te minder daar de auteur naast de jonge pastoor een ou dere collega heeft geplaatst, „le curé de Torcy," die hem leert ook de tragen, de schijndoden te beschouwen als schapen der kudde, die de herder door be- taai geduld Wat schrijftalent betreft, wint begrijpelijkerwijze Bernanos. die met Le Journal zijn vierde boek gaf, het verre van Mon taurier in zijn eersteling. De laatste begaat de fout die veel gemaakt wordt door beginnende genoegen vrezen van hen wie ze afhangen, als zouden uiten. Ontmoedigd niet minder uiterlijke omstandigheden. Wat zich vrij gebeurt? Na een ernstige ziekte iigd en van de pastoor treedt wel beter zijn isolement, schap in; de lusteloosheid wanhoopsbesluit, chaamszwakte Op Kerstmis deelt hij de gelovi- niet wijken. Het beste genees- gen mede dat hij de parochie middel zal zijn een rondreis in EN DE NEGENTIENDE EEUW De Vlaamse Gids (uitgave en beheer Em. Jacqmainlaan 119, langstelling voor wat er in het Brussel I), die uw recensent muziekleven in ons land zoal geregeld toegezonden wordt, begeef mij dus niet op het terrein medewerkster nooddeur gedrukt tegen gebeurt. „Hoe kan het ook ders, na jarenlang als eerste violist in het Concertgebouw orkest te hebben gespeeld, en Buitenoorlogse vertellingen tcnoorlogse verte Klaas de Wit. 1 Nederlands Boekhuis, Tilburg. Twaalf verhaaltjes op 132 blad- geeft slechts nu en dan aanlei ding tot verafzonderlijke mel ding. Nu er een gelegenheid is, wil ik die graag aan grijpen. Niet omdat er zo'n ge weldig stuk in staal dit maal het gaat over het november nummer want het artikel dat ik op het oog heb, is middel- aat niet diep en is te kort om de lezer uitvoerig te informeren; zelfs het thema muziek, als ik, niet het artikel van de heer Cor- Keerweerlaan, of achter de muur als wel naar aanleiding daar- van de Doelentuin met het gezicht enkele gedachten be- op het door lantarenlicht element zou het mij niet moge lijk zijn op u over te dragen wat ik in deze figuren zie. Herinnering gedweept. Het harmonie-orkest beerde Wagn< Wagners werken; ik had enigszins duistere wijze tekst boekjes van Lohengrin en Die Melstersinger in handen gekre gen en las daarin, desnoods op straat, b.v. op de naar bier, jene ver en overzeese produkten geu rende Schiedamsedijk. ijden, geschreven door de vrij dat Dp het oog heb, wordt niet met zovele woorden jonge Nederlander Klaas de Wit. Buitenoorlogs. omdat ze allemaal direct of zijdelings met de laatste wereldoorlog te maken hebben. Met een niet opvallende, directe stijl graaft De Wit met zijn ver haaltjes naar het „diepete" in het leven van jongelui in het al gemeen. Men moet soms dern lezen en denken i aan de orde gesteld. het genoemde tijdschrift de de Officieren-Sociëteit het Rotterdarhse Park. dat. als ik me goed herinner, 's zondags en 's woensdags concerteerde, speelde onder leiding van Ar thur Seidl, en later onder Bart Verhallen, tamelijk veel muziek plein) van Wagner, in concertvorm dus. De Feuerzauber hoor ik nog al- ichrifter tijd als geluidsvlammen lezen en geloofde heilig dat zijn Pelgrimstocht naar Beethoven een authentiek verslag bevatte. Het is moeilijk te zeggen wat de kennismaking met de Tristan- muziek (op het Van Alkemade- plein) voor mij betekende. Vijf tig jaar na het ontstaan van de ze nog altijd fascinerende muziek onderging men deze klanken als als de- componist Richard Wagner her- peren blaasinstrumenten de Ger- ziek ponisten, of schilders, schrijvers, beeldhouwers en bouwers, maar in het hun ten dienste staande materiaal geven zij uitdrukking aan de geest van hun tijd, aan de beweging van hun eeuw. aan het levensgevoel van de cultuur periode waarin zij ademen. En nu zijn Wagner en Verdi het is of we het eerst nu helemaal goed zien zulke typische negentien- de-eeuwers. Zij vertegenwoordi gen beiden de rijpe romantiek. De vroege romantiek was een bewe ging, waarin verscheidene jonge mensen de toon aangaven, die door de goden zó bemind werden dat ze vroeg stierven; sommigen pleegden zelfmoord, anderen wer den de prooi van hun demon en vervielen tot krankzinnigheid. De rijpe romantiek daarentegen is vi taal. Wat ons vandaag aan de ro mantische kunst van de vorige eeuw in haar grootste vertegen woordigers boeit is haar levens kracht. Wij in onze hygiënische eeuw staan verbaasd van de werk kracht en de produktiviteit van mensen als Wagner. Verdi. Johaiui Strauss Sohn. Richard Strauss. Ze ameublementen. Patentolie- en pe- louterd en bevrijd van de inner lijke spanningen. De dorpspas toor echter sterft na een tweede aanval van zijn kwaal. De de ken. die in een epiloog het ver haal afsluit, is er zeker van en dat is een gedachte waar een protestant vreemd tegen over staat dat de gestorvene God zijn lichamelijk leven heeft aangeboden voor het geestelijk behoud van zijn dwalende Vergelijking de lezer meer verwart dan aangrijpt. Tot de halve om vang teruggebracht, zou het boek literair en spiritueel ster ker zijn en met indringender stem de lezer bereiken. Deson danks, het is rijk aan schone gedachten en gevoelige passa ges. Er spreekt zich een le vend mens, een bewogen hart in uit De auteur, de abt Fleury. deken van Randon (Puy de Dome) moet een moe dig man zijn; immers hij deinst er niet voor terug misstanden en zieke plekken aan te wijzen in a de kerk wier dienaar hij is. Uit Bernanos "in iijn beroemde <je onuUndlfteld dat hem voor boek Journal don curd de cam- K~v -1- n'~~" pagne (1936). Er zijn veel pun ten van overeenkomst, die on middellijk in het oog springen. Ook hier als daar Wie Montaurier leest, ont komt er niet aan zijn pastoors creatie te vergelijken met die dit boek de Grand Prix Catho- lique de Littérature is toege kend mag men afleiden dat de officiële of semi-officiële instan- sociaal- t'es van zijn Kerk hem zijn t gerin- conformist, minstens een indivi dualist. In beide romans veront waardiging en droefheid over onverschilligheid en schijnheilig heid bij velen en daarbij afkeer van de ambtenarij in de hiërar chieke rangen, die een eenvou- oprechtheid niet euvel hebben geduid. v. d. PANNE Jean Montaurier. Comme i traver» Ie feu. Uitgave, Galli- mard. Georges Bernanos. Jour nal d'un curé de campagne. Uit gave Pion. voor u besproken Na moord in Serajewo Kerken in Nederland. Aan deze studies bleek na de grote bijeen komst van de Wereldraad van Kerken te New Delhi in 1961 en mede ter voorbereiding van een nieuwe conferentie (in 1966?) be- De val van de vorstenhuizen hoefte te bestaan. In het boekje door Edmond Taylor. Natuur en z9n achtereenvolgens opgenomen Cultuur-serie Uiteave K W ?.e Sadies van prof. dr. E. de aiiéhJ* Vries (over: verantwoord leven oijinorr, Leiden. jn een dynamische samenleving). SoSfSP» JKSK -alejac- trotfen op 28 juni 1914 twee scho- toren? religie natie en aocia.e vak 3 H'absbm-'e F"ns ..Ferdmand ideologie), prof. dr. G. Kuypers ?.*S gJKni. ZiiS- VfOUW «Politieke dilemma's in de ver aartshertogin Sophie. Zij over- houding tussen individuele vrij- dacht (150 jaar geleden geboren). -mythologische zijn wat dat betreft tro'eumlampen in namaak doen ^atei deze voelde ik al de noodzakelijkheid Wagners zwoele figuren uit de literatuur zoals Bal- opgeld. Slaapkamerstoeltjes herin- burgse troonpretendent aanleiding daarv paar gedachten te lanceren Wagner als representant Hugo. Zola. Tolstoi. Ze heb- de jeugdige verbeelding de- iver den leven. Als ik als jongen in de de lente door het park liep. artshertogin Sophie. t^'f5"..^"h,is~rd,".ns'a'8 „niJl heid," nationale eenheid en snelle blijken dat de Habs- economische ontwikkeling), prof. dr- H. J. van Zuthem (onderne- lingsstructuur en verantwoorde- het Tweede Keizerrijk, malin de eerste slachtoffers tijd Schelmenroman oktober jL de herdenkingsdag Giuseppe Verdi geweest; deze Ita- operacomponist het 10 regen ophield zodat het geruis t De vermakelijke avonturier U* indatndM.j.M 1813 da.tó gelijkertijd mij bewust in stilte overging, bewoog ik mij Wagnerdecors. Niet èn later aan hem ontgroeid zijn do°r (hoewel nooit volkomen), wil men a hem van een afstand kun- zien. Men moet zich stukken groot zelfvertrouw Natuurlijk zijn er altijd ook •enwichtigen bij. zoals de c< ponist Berlioz en de dichter Bau- ligt nog Uitgeverij Van Ditmar te Am sterdam heeft een nieuwe, dooi de bekende auteur J. C. Klerk bewerkle, zien van de schrijver N. Hein- sius. De oorspronkelijke uitgave dateert uit 1695 en trok toen reeds veel belangstelling. Dit vond gedeeltelijk ziin oorzaak in de bekende naamklank van de auteur, want. zijn grootvader was Daniël Heinsius. vermaard classi cus en literator en zijn vader, Nicolaas, de bekende filoloog-di plomaat. De schrijver behaalde op zijn twintigste jaar reeds een graad van d'octor in de medicijnen en heeft een avontuurlijk leven ge leid. Achttien jaar zwierf hij in het buitenland wegens manslag in Den Haag. Bij zijn terugkeer schreef hij di» omvangrijke boek. hij veel auto-biografische De heer Corbet heeft herdenking aanleiding gevonden de park- Wagner en Verdi tegenover elkaar de enige mogelijheid te plaatsen, wat natuurlijk niet voor het eerst geschiedt. Maar zijn bijdrage Verdi en Wagner, die het licht doen nauwelijks uitkomt boven het peil opera's tot uit Wagners dagboek kunnen her- delaire. Maar de indruk ing behoorde: behalve in pleinconcerten was de indrukken Willem van Zuylen van Nye\ de opvoering van Parsifal veekbladartikel, stelt pliciet een belangrijk onderwerp aan de orde en dat is in de ver gelijkende beschouwingen van oudere datum bij mijn weten niet gebeurd: hun betekenis als verte genwoordigers van de negentiende Meer afstand Nu wij alweer leven in de ja ren zestig van de twintigste eeuw. is de afstand die ons van de ne gentiende scheidt, langzamerhand zo groot geworden, dat wij haar om zo te zeggen historisch in het oog krijgen. Zonder het misschien te weten of zelfs te bedoelen, heeft August Corbet (geb. 1907. gegevens verwerkte. Door de secretaris van het Koninklijk vlotte en vooral boertige stijl Vlaams Conservatorium te Ant- piet hier en daar een wat ernsti- werpen, schrijver over muziek en ger noot behoort dit werk tot schilderkunst) iets i die jaren veel opgang kende schelmenroman. Het is aardig ontspanningslectuur en dit 277 pagina's tellende boek heeft naar onze smaak niet meer t# pretenderen. .egeven (een zekere meer waarde zou men kunnen zeggen), dat de vrucht is van historische scholing en visie en dat tussen de regels door het bedoelde ..twee de thema" aan de orde stelt. Ik Bayreuth gelezen hebben boek jes aan een stalletje gekocht om over een afstand van meer dan een halve eeuw nu terug te zien op deze meester van de dra matische kunst. Bovendien is daar, halverwege die afstand, de kennismaking met Nietzsche en met alles wat deze schrijft over zijn relatie tot Wagner, zowel in zijn officiële werk als in zijn Nachl&ss. Anders Met Verdi ligt Bet anders. Van hem kende ik als jongmens al leen maar enkele paradepaardjes. Zijn geweldige Requiem sloeg eerst veel later bij mij in als een bom. Verdi leerde ik eerst goed kennen, behalve door de radio, in de discotheek van de N.R.U. en door het gebruik van zijn mu ziek in door mij verzorgde uit zendingen. Wagners gebreken wer den duidelijker, naarmate Verdi's '-.V, - seen «-at ze willen concerüalen nog het overheersen- m T.rt Wereldoorlos Albad. (msmelijke iCThiudml vertellen. Ze worden gedragen de genre. Jazz en songs borduren yieien. De Amerikaanse journa- Een, Pn dr r p van Andoi rvmo voort, met modern raffinement list Edmond Taylor, die dertig ie0f» en diént de kerk te midden i- weliswaar, op het oude stramien. Jaar in Europa werkte, ziet in de- vVn de vwanderineen di^ Tieh in i- Alleen de romantische poezie ze moord ook de aanleiding tot de maatschappij voltrekken?). L liot nnff in haar rtn/vicelaan Int in de Val V8T1 de UrittA unrctAnhni. Het schandaal Het schandaal, door Paul Mandel. Uitgave Scheltens Giltay, Amsterdam. venskr^cht. overschuimende tiviteit. als ik het haar doodsslaap, tot le- de schoolboeken toe. Maar het feit dat het grote publiek mis- mag uitdruk- schien mede door historisch erweegt. de val van de grote vorstenhui zen. Na de moord zag het welge dane Europa er geheel anders uit. de ontwikkeling is verder In hel vizier Langzamerhand krijgen negentiende i periode met het vizier. Die cultuur begin v-'—ins eedragen door zich te „schmachtige Jünglinge", Ica- jongen De oude Goethe geklede films contact krijgt met gegaan. De geschiedenis en feeling vóór allerlei negentien- potisme, van blinde leiders dc-eeuwse aspecten en dingen. veelzeggend. Is het de adem va rust, vertrouwen, continuïteit, op- misleiding zich te herhalen. Onlangs vielen het Amerikaanse Dallas ook de timisme. levensvreugde, zwierige schoten. En velen herinnerden zich plotseling angstig weer de De schrijver in zijn land d in Seraje— cultuur- burgerlijkheid? Wie zal het zëg- eigen gelaat in gen. De ouderen hebben nog moei- de negentiende-eeuwse resten in len, terwijl de zeer situatie verkeren, HHBHHHRI r van hun over- en een oetrekkelijk eenzaam feno- bet-overgrootvaders met een au- meen. Maar verderop zijn het de reool van aantrekkelijkheid is om- als hij levenskrachtigen. de vita- geven: gaslantarens, paardetrams, len geweest, die hun geestesmerk hoge hoeden, bakkebaarden, ge- op de cultuur hebben gedrukt, kruid hekwerk, ongeregeld ver- Misschien is hun vertrouwen ge- keer. gelakte coupeetjes steund geweest door Europi prematie in de wereld, ook al het innerlijk verdeeld. Nu die su prematie verdwenen is. is de ba sis van vertrouwen in eigen kun- ne.n en in de continuïteit van de schrijft beschaving weggenomen. Het rus tig schepDen van het ene monu mentale kunstwerk na het andere, zoails ook reeds Beethoven deed voldoende grote scheppende kun stenaar alleen maar van hun eigen vak uit te benaderen. Natuurlijk zijn zij in de eerste plaats com- 5 niet nog geschiedde door i zij. Eerlang zullen wel nieuwe boeken verschijnen die pro beren een min of meer sluitend beeld van de jaren achttienhon derd te ontwerpen, zoals men nu het trecento in Ita- w der Verlichting in Frankrijk. Historici zullen twisten over begin en einde: 1789 of 1815 ls begin; 1901 (dood van koningin rictoria) of augustus 1914 als ein de? In grote lijnen van Taylor, na 437 bladzijden be- in vooraanstaande bladen heeft schreven te hebben, is, dat de in dit zijn eerste boek al te veel mensheid aarzelend een stap ineens willen spuien. Laten we vooruit heeft gedaan. Wellicht voorop stellen, dat de manier heeft hij gelijk. Het boek is zeer waarop hij dit doet knap is, als a«ueel. we letten op zijn voortreffelijk hanteren van de taal. ^Arla|p ctmftm- Maar om nu in één boek zekere JUUCIIC blIUUIII geenszins sympathieke toestanden bij de Amerikaanse marine uit versnellinqen de doeken d°en, het jood-zijn 57 in Amerika gestalte te geven, nog S.cu„ SD ita,.., S^0T.lde,wVrhtlerh;?dd 2SJ5f In Nederland. Uitgave W. ten worden door te geven en vooral Have N'.V. Amsterdam, in sa- probleem der homofilie te be lichten... het is nog al wat On danks een gevoel van bewonde ring. dat we voor de schrijfkunst van Mandel kunnen opbrengen, moeten we eri stig benadrukken. menwerking i sche Raad v derland. ..mtt Dit pocketboekje bevat het uw, uc Uil v_ afstand zichtbaar. En ste deel van een aantal studies voorkomende grofheden wij de grote figuren over actuele sociale vraagstuk- door de benadering van het de ken, samengesteld op verzoek van sexueel anders gericht zijn. dit r nriisjennpo c°mn?'8SI€ voor sociale zaken boek geen ereplaats in onze boe- C. RIJNSDORP van de Oecumenische Raad van kenkast geven. hun tijd".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 17