Prof. K. RUNIA In de kerk van het heilig graf EEBSsSEEl uit Australië met verlof terug in Nederland Belangrijke aanvulling op bestaande zendingslectuur In Latijns-Amerika negen miljoen protestanten DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZATERDAG 4 JANUARI 1964 Zending Waldemar Augustiny schrijft in xijn zojuist in het Neder lands verschenen boek: „Zen ding is namelijk niet de weg van een christelijk naar onchristelijk land. van de be zitters tot arme drommels, van verlichten tot onwetenden, van beschaafden tot onbeschaaf- den, enz. Zending is veeleer de weg van de geloofsgemeen schap, die door Gods genade bestaat en over de gehele aar de verstrooid is, naar allen die buiten deze gemeenschap staan, wie hij ook is en waar hij ook wonen moge..." Daarmede heeft hij om schreven wat wij steeds duide lijker in de naoorlogse jaren zijn gaan zien. Zending is niet alleen maar het werk van een paar zendelingen die er op uit trekken, maar de taak van al len die gegrepen zijn door het evangelie. Een christen is een gezon dene. Hij is een vreemdeling op aarde. Dat wil niet zeggen dat hij zozeer onder de indruk is van het feit dat de aarde alleen maar een tranendal is zodat hij voortdurend hunkert naar de hemel, maar dat hij weet in een vreemde omge ving te staan, waar hij als af gezant van God iets te zeg gen heeft. Die taak heeft iedere chris ten. Wij allen zijn vertegen woordigers van de hemel, boodschappers van God of we dat willen zijn of niet. Een christen doet niet aan de zen ding; hij is een zendeling. Wie daar geen weet van heeft ver knoeit zijn en Gods tijd, of hij is helemaal geen christen. Van een onier verslaggevers In Leeuwarden hebben we dezer dagen prof. dr. Klaas Runia ontmoet, de 37-jarige theoloog die verbonden is aan de gereformeerde theologische school te Geelong in Australië. Het is de school van de Reformed Churches, heel klein en aarzelend gesticht in 1954, maar nu reeds uitgegroeid tot een instituut dat zich een eigen plaats veroverd heeft in de protestantse wereld van het zuidelijk halfrond. Het verlof in Nederland betekent voor ds. Runia en z'n gezin in dc eerste plaats vakantie. Vanuit Australië gezien een soort winter sportvakantie. Dat wil echter niet zeggen, dat het voor prof. Runia een half jaar luieren wordt. De kans is veel te mooi om zich weer eens persoonlijk te oriënteren om trent de ontwikkeling van het ker kelijk leven in Nederland. Vanuit de verte is die nooit helemaal goed te volgen. Prof. Runia gaat daarom z'n verlof ook benutten om contacten te leggen met de V U. en de Theo logische Hogeschool in Kampen. Hij gaat in februari een week naar Ierland en in april naar Engeland en 's zondags hoopt hij regelmatig te preken. Ook dat betekent her oriëntatie. Op de Eerste Kerstdag heeft ds. Runia al op de preekstoel gestaan in Marknesse, waar hij z'n predikantenloopbaan begon. Het was een prettig weerzien daar in de polder. In Australië vond prof. Runia een breed werkterrein en een dankbare taak als hoogleraar aan de Geref. Hogeschool in Geelong. een stad van rond 100.000 inwo ners, 70 kilometer van Melbourne. Geelong is de tweede stad van de staat Victoria en bekend als wol-, industrie- en onderwijscentrum. Het ei was m die eerste jaren echt «en beetje pionieren als kersverse professor. De stichting van die hogeschool was een moedige ge- Pro/. Dr. KLAAS RUNIA loofsdaad. want de draagkracht van de Gereformeerden in het ver re, vreemde werelddeel Australië, is maar klein, vergeleken bij Ne derland. Er zijn 25 gemeenten in Australië en 10 in Nieuw-Zeeland, in doorsnee kleine gemeenten van ongeveer 300 zielen. De grootste gemeente in Dandenong telt 700 zielen en heeft twee predikanten. De hogeschool (eigenlijk college) begon in 1954 met 2 docenten en 5 studenten. Nu zijn er al 8 theo logen afgeleverd en telt de school 4 full-time hoogleraren en 21 stu denten! De hogeschool is gesticht op basis van een vereniging, zo als de V.U. dus. Het ideaal is, dat de school evenals de V.U. zal uit groeien tot een christelijke univer siteit met verschillende facultei ten. De theologische faculteit is de eerste. Perspectief Wat een perspectief opent zich via deze hogeschool voor de ver breiding en fundering van het cal vinisme in dat deel van de wereld, meent prof. Runia. Er werken al verschillende in Geelong afgestu deerde dominees in de Australi sche kerken en één van hen ging zelfs al naar het zendingsveld op Formosa. De jonge Reformed Churches in Australië hebben hun wereldwijde roeping met veel en thousiasme en elan aanvaard. Er is daar in het verre Australië iets groots bezig te groeien In de Reformed Church in Australië hebben Nederlanders van diverse geestelijke pluimage elkaar ontmoet. De emigranten kwamen samen onder één kerke lijk dak. Wat hier in Nederland nog een ver verwijderd ideaal is, werd daar werkelijkheid. Nog mooier zou het geweest zijn als vereniging mogelijk was ge weest in de bestaande Presbyte rian Church. Als de Presbyterian Church in Australië geweest was wat de Hervormde Kerk in Neder land is, zou er waarschijnlijk ook geen Reformed Church gekomen zijn. maar die Presbyterian Church is een hol vat, volgens deze theo loog, waarin nog slechts versprei de sporen van het calvinisme wor den aangetroffen. Injectie „Ons hoogste ideaal is om in De kerk van het heilig graf, die over bet graf van Christus zou rijn gebouwd, is een bouw vallig gevaarte, geschraagd door stalen pilaren en houten stellages en verdeeld door eeuwenoude godsdiensttwisten. De hoge koepel waaronder paus Paulas tijdens zijn histo rische pelgrimstocht naar het Heilige Land zal bidden lijkt meer op een rommelige bouw werkplaats dan een kerk. Rooms-katholieke, Grieks-or- Vergeten m D» Henri W.ld Beecher, de man van de bekende schrijfster van de „Negerhut van oom Tom", kwam op een zondagmorgen in de kerk en kreeg van de koster een zojuist bezorgde brief. Hij opende de en veloppe en las het enige woord dat op liet papier stond: Idioot! Tijdens de afkondigingen stelde hij dc ge meente van dit feit op de hoogte met de volgende woorden: Ik heb al vaak brieven ontvangen van men- aen die vergaten er hun naam onder te zetten, maar dit is de eerste keer dat ik een brief krijg van iemand die wel zijn naam zet, maar vergat de brief te scbrjjven DE STRIJDKREET thodoxe en Armenische gelovi gen, die elkaar In de loop der geschiedenis het bezit van dit vereerde heiligdom betwist hebben zijn namelijk eindelijk begonnen de kerk te restaure ren een werk, dat 10 jaar of langer zal duren. De kerk dateert uit de tijd van de Romeinse keizer Constantijn en zijn moeder, Helena. De huidige constructie werd door kruisvaar ders ontworpen. Zij werd echter in de loop der eeuwen herhaalde lijk verwoest en weer opgebouwd. Ze is gebouwd op de plek waar van de traditie zegt dat Christus er gekruisigd werd en waar zijn rotsgraf, waaruit Hij uit de dood verrees, zich zou hebben bevon- schilderijen, brons en zilver en ligt voor altijd bedolven onder versieringen, waardoor men zich moeilijk kan voorstellen dat dit de plaats is waar Christus voor de redding van mensen is gestor- Restauratie Pelgrims betreuren de verval len toestand waarin de kerk ver keert en verschillende schrijvers hebben het een schande voor het christendom genoemd. De paus zal moeten bidden onder de stel lages, die de donkere nissen als het ware opvullen terwijl blauwe- en goudkleurige goudschilfers van de koepel neerdwarrelen. Onder druk van de Jordaanse regering, die daarbij hoofdzake lijk aan het toerisme dacht, beslo ten de rooms-katholieken, ortho doxen en Armeniërs hun verschil len te begraven en een aanvang te maken met de restauratie van de kerk. Een plaatselijke geeste lijke heeft toegegeven: ,,Als wij dit niet hadden gedaan, zou de re gering de kerk uiteindelijk onvei lig hebben vertelaard en het res tauratiewerk zelf hebben uitge voerd". De kerk is het bezit van rooms- katholieken die worden vertegen woordigd door Franciscanen in bruine pijen van Grieken en van Armeniërs. Zij wordt verder ge deeld met de Syrische Kerk. de Ethiopiers en de Egyptische Kop ten. Toch kan geen enkele christen de grote houten deuren, die met enorme ijzeren sloten dicht worden gehouden, openen. Om bij deze enorme sloten te komen moet men een ladder beklimmen, maar dat is niet de grootste moeilijkheid. Sedert de tijd dat Saladin Jeru zalem op de kruisvaarders hero verde nu meer dan 700 jaar geleden zijn de enige sleutels van de kerk in het bezit van twee Mohammedaanse families. Mo hammedanen en christenen leven echter vredig naast elkaar in Je ruzalem, de stad die beiden heilig is. Direct binnen de kerk treft men als eerste een divan voor Moham medaanse portiers, die normaal door een Jordaanse politie-agent wordt bezet. Rechts kronkelt een ongeveer 4.5 meter lange wenteltrap om hoog naar een balkon kapel op de heuvel Golgotha die door twee enorme zuilen gescheiden wordt in een gedeelte voor Grieken en een gedeelte voor rooms-katholie ken. In het rooms-katholieke gedeel te, waar Christus aan het kruis genageld zou zijn, wordt achter een met zilver beslagen 400 jaar oud altaar het lijden van Christus in mozaïekwerk uitgebeeld. Gespleten rots Het Griekse altaar staat op de rots waar Christus stierf en wordt omringd door een gouden byzan tijnse boog. Er hangen daar veel lampen, maar het beeld van Chris tus aan het kruis hangt in de scha duw en onder een zilveren gedenk plaat waarop kaarsvet rijkelijk heeft gedruppeld, ligt een stuk van de oorspronkelijke gespleten rots om te tonen dat er op het mo ment dat Christus stierf een aard beving plaatsvond en de rotsen zich openden. Sommige archeologen beweren, dat de juiste plek van Golgotha ongeveer een kilometer verderop ligt, op een kleine rotsheuvel bij een busremisie even buiten de mid deleeuwse muren van de stad. Australië weer het Gereformeer de geluid te laten horen, dat men er kwijt is", aldus ds. Runia, die de leer in de Presbyterian Church typeert als „door en door Arminiaans". Alleen in het district Sydney treft men nog een sterk stuk cal vinisme aan, de rest is praktisch uitgestorven. Wel vindt men in alle kerken nog groepjes orthodoxen, die een sterk persoonlijk getuigenis geven, dat diep respect afdwingt, maar dat niet gericht is op de re formatie van de kerk. De Reformed Church hoopt vla de school ln Geelong het kerkelijk leven in Australië te injecteren met een nieuwe calvinistische geest. De deuren z(jn daartoe al open gegaan. Er is een merkbare honger naar een hechtere geeste lijke basis. Prof. Runia heeft dat onder meer gemerkt tijdens de vele lezingen die hij hield, onder andere voor studenten van Australische uni versiteiten. Op een studentencon ferentie in Sydney viel een lezing over de verbondsgedachte in de bijbel zo in de smaak, dat prof. Runia zich op een gegeven ogen blik omringd zag door een hon derdtal studenten, die onder een boom naar hem luisterden en voor wie de verbondsgedachte, zoals de Nederlandse hoogleraar die uit eenzette, een openbaring was. Snelle groei De nog jonge hogeschool in Gee long heeft in de negen jaar van haar bestaan al een verbazing wekkende ontwikkeling doorge maakt. In het begin was het alles met alles niks. De huisvesting was pover en er was geen eigen bi- bibliotheek. Nu is de school ondergebracht in een prachtig historisch gebouw met 47 kamers en is er al een aar dige bibliotheek. De studenten ko men overal vandaan: Australiërs, Nieuw-Zeelanders, een Japanner, een Duitser en een Chinees. Zoals het nu lijkt komen er binnenkort aok 5 studenten uit Ceylon, waai de oude Dutch Reformed Church geen eigen seminarie heeft. De Reformed Churches in Australië en Nieuw-Zeeland heb ben het financieel uiteraard niet gemakkelijk, maar er is een ver blijdende offerzin. De Australische gezinnen, die vaak nog bezig zijn om zich een bestaan op te bou wen. offeren 10 pet. van hun in komen voor kerkelijke doeleinden. Zij moeten hun dominees (met auto) bekostigen, hun eigen school, hun eigen zendingswerk in West- AustraLic en op Formosa en het „Back to God-programma" via de radio, dat 40.000 per jaar vraagt, waarvoor in elke staat een reli gieuze uitzending van een half uur per week kan worden verzorgd. Daarnaast wordt er nog veel ge daan voor het werelddiakonaat in Hongkong en dergelijke. En in de toekomst zullen er ook nog eigen christelijke scholen moe ten komen. De enige christelijke school van de Reformed Church staat in Kingston op Tasmanië, een gemeente van 500 zielen, aldus deze Nederlandse theoloog, die met vakantie in ons land is, maar beslist niet van plan is om stil te gaan zitten. Bijbels dagboek Uw vreugde tegemoet, bijbels dagboek, door ds. Jac. van Dijk. Uitgave C. F. CaUenbach, Nijkerk, Bijbelse dagboeken zijn er te kust en te keur, maar dat van ds. Van Dijk, de bekende radiospre ker, moet bepaald een aanwinst worden genoemd. De overdenkin gen zijn door keuze van tekst woord en uitwerking zeer waarde vol. Zij zijn puntig geschreven, gaan recht op de man af en ge ven de lezer voor elke dag iets van de vreugde en de rijkdom van het Evangelie mee. Treffend zijn de liefde en de bezorgdheid voor de mens, die er in tot uiting komen. De meeste van de over denkingen zijn van een wondere actualiteit. Men heeft dit dagboek in een gewaad gestoken, dat de inhoud waardig is. De bureaus van gevonden-voorwerpen van de spoorwegen kun nen tal van sterke verhalen vertellen van wat mensen in de trein laten liggen. In ieder geval heeft dit bureau van de ondergrondse in Neut York er weer een sterk verhaal bij. Op de avond i Kerstmis werd een levensgrote heiligevan steen in de trein achtergelaten. Het is een wel wat heel zoetelijk beeld van de genaamde heilige Antonius van Padua. En dan te weten dat in i rooms-katholieke volksgeloof deze heilige juist de gave heeft i verloren voorwerpen terug te bezorgen. Twintig eeuwen christelijke zending (Van onze kerkredactie) Juist tegen het einde van het afgelopen jaar is een nieuw boek verschenen over de zen ding. Het wil in kort ver band een overzicht geven van de gehele zendingsgeschie denis van de christelijke kerk. Onder de titel „Ga heen en verkondig" werd een werk uit het Duits vertaald dat onge twijfeld de bijzondere aandacht moet hebben van ieder die in - de zending is geïnteresseerd. De ondertitel „Twintig eeuwen christelijke zending" moge wat te weids zijn, het boek is een bijzonder waardevolle aanvul ling op de historische zendings- boeken die we op het ogenblik bezitten. Een groot voordeel van dit boek is dat het bijzondere aandacht schenkt aan de eerste tien (vaak vergeten) eeuwen van de zen dingsgeschiedenis. Van de 19 hoofdstukken zijn er welhaast elf fewijd aan de periode voor de he- ehdaagse protestantse zending ge boren wera. Juist die hoofdstuk ken zijn betrekkelijk waardevol, omdat de tot nu toe verschenen boeken soms al te zeer de in druk wekten alsof zending een Nederlandse aangelegenheid was en alleen betrekking had op In donesië. aan de grote pioniers uit de ge schiedenis van de door de refor matie vernieuwde kerk. Het wijdt hoofdstukken aan de apostel van de Tamils. Zielgenbalg, aan Zin- zendorf, William Carey, (Burma) Hudson Taylor en Karl Gützlaff (China), Livingstone (Afrika),Lud- wig Nommensen (Indonesië) en dan nog aan de rooms-katholieke pater Damian Deveuster die zijn leven wijdde aan de leprozen en Albert Schweitzer, die hetzelfde deed ten bate van zieke Afrika nen. In het slothoofdstuk wordt een beknopt overzicht gegeven van de invloed van het geloof in de wereld. De tijd Is voorbij dat men La tijns Amerika kerkelUk beschouwde als een uitsluitend rooms-katho- lick georiënteerd gebied. Niemand kan ook meer de negen miljoen protestanten, die bijna vijf pro cent van de totale bevolking in dit gebied uitmaken, hun legitiem godsdienstig bestaan betwisten. De theoloog Castillo van Bogota kon dit. niet zonder voldoening, constateren op de onlangs beëin digde wereldzendingsconferentie te Mexico. Hij stelde nadrukkelijk dat men zich ln de komende ja ren niet moe' laten ontmoedigen door de in vergelijk met vorige jaren, geringe toename van het aantal protestanten in Latijns- Amerika. „We maken thans een tijd van stilstand en crisis door. We moeten nu trachten de mensen voor het kerkelijk leven te Inte resse» en", zo verklaarde ds. Cas tillo. Naast het probleem van de ver schillende generaties waarmee de kerk te maken krijgt, zag ds. Castillo ook het feit dat de kerken niet steeds een duidelijk stand punt hebben bepaald ten aanzien van hei probleem der ondervoe ding en overbevolking waar men ook in dit deel van de wereld mee geconfronteerd wordt, als een ex pansiebelemmering voor de pro testantse kerken. Voorts heeft men in ernstige mate in Latijns-Amerika rekening te houden met een nationalistisch gevoel der bevolking dat vaak de zendingshulp der kerken afwijst als ,van uit een imperialistisch land alkomstig". Niet in de laat ste plaats zag ds. Castillo de ker kelijke verdeeldheid als een ern stige hinderpaal om in Latijns- Amerika tot een krachtiger pro testantse kerk te komen. Naast ds. Castillo wezen andere sprekers op het congres erop dat ook in de Rooms-Katholieke kerk zich veranderingen voltrekken die een toenadering rechtvaardigen. De protestantse groepen doen er goed aan deze vernieuwende be weging in dé Rooms Katholieke Kerk te onderkennen en de sinds enige eeuwen bestaande chroni sche anticlericale houding te laten varen. Onder deze veranderende omstandigheden achtten vele spre kers het wenselijk tot een betere wederzijdse kennis der belijdenis te komen. De eerste stap daartoe achtten zij de aanwezigheid op de conferentie van twee rooms ka tholieke waarnemers die met de problemen van Latijns-Amerika volkomen op de hoogte zijn. Het boek is van de hand van de Duitse auteur Waldemar Augustiny en voortreffelijk ver taald door de gereformeerde zen dingspredikant ds. H. A. Wiersin- Ha. Na een wat algemene inlei ding en twee hoofdstukken gewijd aan Petrus en Paulus, zijn de meeste hoofdstukken gewijd aan een bepaalde zendingsfiguur, die grote indruk heeft gemaakt en opmerkelijk invloed heeft gehad. Gr ore figuren Zo geeft hij welhaast in ver haalvorm de geschiedenis weer van de bekering van de Goten aan wie Ulfilas de bijbel schonk. Het boek geeft.dan de zendingsreizen van Bonifatius en Willibrord weer, wijdt aandacht aan Franciscus Xaverius, en een {leheel hoofdstuk aan die wonder- ijke priester Matteo. Ricci die zich in China vestigde en de Chi nezen een Chinees werd. Deze man was de eerste'die toegela ten werd in de toen (het was de zestiende eeuw) verboden stad Peking, een zendeling wiens ge schriften spoedig gingen behoren tot de klassieken van de Chinese taalwereld. De rest van het boek is gewijd Statistieken Hier vindt men een aantal be trekkelijk nieuwe statistieken. Daaruit blijkt dat tussen de jaren 1952 en 1958 het aantal protes tantse christenen in Latijns-Ame rika gegroeid is van 4,7 tot 8 mil joen, in Afrika van 10,2 tot 12.6 miljoen, in Azië echter slechts van 14,7 tot 15 miljoen. Het to taal aantal protestanten in de zendingsgebieden groeide van 36 tot 46 miljoen. Volgens een vrij ruwe maar recente schatting wordt het totaal aantal christe nen in de wereld (rooms-katholie ken, orthodoxen en protestanten) geschat op 775 miljoen, dat is 28,7 procent van de wereldbevolking. Dit boek is meer dan een ge schiedenisboek van de zending. Het hoort dan ook niet alleen thuis in zendingscursussen. Na tuurlijk moet het daar gelezen worden, maar het zou ook prach tig te gebruiken zijn door predi kanten die hun catechisanten enigszins een indruk willen geven van wat God in de wereld door zijn mensen gedaan heeft. En het hoort ook in de boekenkast te staan van een ieder die een hart voor de zending heeft. Ga heen en verkondig, door Waldemar Augustiny, ver taald ep bewerkt door ds. H. A. Wiersinga. Uitgave Gebr. Zomer en Keunlngs uitgevers maatschappij, Wageningen. Oplossing voor Cyprus ligt alleen aan de conferentie tafel Ook opfreden van VN-troepen zal geen uit komst brengen. nE SITUATIE op en rondom Cyprus ls uitermate ver ward. Nu president Makarios. die als aartsbisschop Cyprus naar onafhankelijkheid heeft ge voerd, alle met Engeland, Grie kenland en Turkije gesloten ver dragen „door passende maatre gelen" wenst op te zeggen, dreigt de basis weg te vallen voor een vreedzame samenle ving tussen de Griekse en Turk se bevolkingsgroepen op het eiland, die resp. uit circa 400.000 en 100.000 zielen bestaan. Voordat Makarios zijn verkla ring aflegdo was er nor reden om aan te nemen, dat de Cy prische crisis met de bekende sisser zou aflopen. Na woens dag Jl. moet worden gevreesd, dat dc hartstochten op en rond om het eiland opnieuw zullen oplaaien, en dat het eiland mo gelijk de speelbal zal worden ln het krachtenspel tussen Oost en West, waarin de groep Afri kaanse en Aziatische landen wellicht een belangrijke rol zal spelen. Voorstellen De onafhankelijkheid, die drie jaar geleden werd verkregen na vele jaren van bloedige strijd tegen de Britse troepen, heeft de Cyprioten niet gebracht, wat zij er van gehoopt hadden. De vertegenwoordigers van de Griekse bevolkingsgroep heb ben van de dag af. waarop het eiland onafhankelijkheid ver kreeg getracht de grondwet te veranderen om de Turkse min derheid haar bevoorrechte posi tie te ontnemen. Dit streven re- «u'teerde in een aantal voorstel len van president Makarios (Griekse C^mrioot) die grote op schudding veroorzaakten in het kamo van de Turkse bevolkings groep. welke zich gesteund weet door Turkile. De Mee-- Makarios kwa men eenvoudig neer op het on gedaan maken van alle garan ties in de Cyprische grondwet, die dienden ter bescherming van de Turkse minderheid op het eiland. De Turken kwamen in beweging, de Grieken volg den hun voorbeeld en de eerste doden vielen spoedig. De inhoud De voorstellen van Makarios hielden het volgende in: Intrek king van het recht van veto. dat zowel aan hemzelf als aan de (Turks-Cyprische) vice-presi dent is toegekend. Dit recht van veto zou ondemocratisch zijn. omdat het kan leiden tot situa ties, waarin beslissingen over belangrijke problemen achter wege blijven. Voorts: herziening van een bepaling inzake een af zonderlijke stemming over be- A"alde wetsvoorstellen, als die op belastinggebied. Van deze bepaling, die oorspronkelijk be doeld was als bescherming van de Turkse minderheid, is vol gens de Griekse Cyprioten in de praktijk misbruik gemaakt. Ten slotte: wijziging van de verhou ding. waarin de twee gemeen schappen in het burgerlijk be stuur en de politie zijn ver tegenwoordigd (7030) en in het leger (6040). De Griekse Cyprioten zeggen, dat de Turk se bevolkingsgroep, niet genoeg geschikte mensen kan leveren. Tijdelijk Nadat de ongeregeldheden wa ren begonnen, dreigde er een gewapende botsing tussen de Griekse en Turkse strijdkrach ten. die op het eiland zijn ge legerd (volgens de verdragen van 1960). Het was toen een ge lukkige omstandigheid, dat er nog steeds Britse troepen op Cyprus zijn. Deze konden on- 'Adellijk worden ingeschakeld om uitbreiding van het conflict te voorkomen. Het optreden van de Britten kan echter slechts een tijdelijk karakter dragen. Alleen een politieke oplossing voor het meningsverschil tussen de twee bevolkingsgroepen op het eiland kan uitkomst bren gen. Deze oplossing lijkt nu verder verwijderd te zijn dan ooit. De gebeurtenissen van de laatste weken hebben slechts het be wijs geleverd, dat de drie Jaren van onafhankelijkheid o-een ver trouwen tussen beide groepen hebben doen groeien, laat staan een nationaal gevoel of zelfs een redelijke vorm van bestuur. Turkse vrees Het moet gezegd worden dat de vrees aan de kant van de Turkse Cyprioten tot gevolg heeft gehad, dat de constitutie van het eiland niet behoorlijk kan functioneren. Daar staat te genover, dat de Griekse Cyprio ten geen bereidheid aan de dag hebben gelegd, de oorzaak van die vrees weg te nemen. Hier door werd een gevoel van ge frustreerdheid gewekt, dat heel gemakkelijk op een explosie kon uitlopen. Dat de constitutie ver anderd behoort te worden, is voor iedereen duidelijk. De Turkse bevolkingsgroep weigert Dr. Kutschuk, vice-president van Cyprus, is van Turks origine. echter tot dusver haar medewer king. omdat zij niets in de plaats krijgt voor hetgeen waarvan zij afstand doen. Zij vreest wellicht niet ten onrechte een Griekse over heersing. En zij weigert haar medewerking te verlenen, zo lang niet officieel wordt ver klaard, dat er nooit sprake zal zijn van aansluiting van Cyprus bij Griekenland. „Enosis" De Griekse bevolkingsgroep onder leiding van president (en aartsbisschop) Makarios is niet in staat gebleken, het vertrou wen van de Turkse minderheid te winnen. Het tegendeel is eer der het geval. Wat enosis" (zoals de aansluiting bij Grie kenland werd genoemd) be treft weigert dc president een verklaring af te leggen, zoals die door de Turkse minderheid van hem wordt verlangd. Hij wil blijkbaar het vertrouwen in de groep die hij vertegenwoordigt, behouden. Dit geldt ook ten aan zien van de andere Grieks-Cy- priotische leiders. Zij willen niet verder gaan dan het geven van particuliere verzekeringen. Maar daar hebben de Turkse Cyprioten niets aan, zeggen zij. De grondwet garandeerde de oosltle van de Turkse minder heid en dus li'eef men zich be trekkelijk veilig voelen, temeer daar Turkije troepen op het eiland gelegerd had volgens het akkoord van augustus 1960. Ver. Naties Dit akkoord staat nu sinds en kele dagen ook al op losse schroeven. Makarios wil alle met Engeland, Griekenland en Turkije gesloten verdragen op zeggen. Dat zou kunnen beteke nen, dat de troepen van deze drie landen Cyprus moeten ver laten en dat de Turkse minder heid overgeleverd zou zijn aan de Griekse meerderheid. Tur kije zal zich vanzelfsprekend verzetten tegen de plannen van Makarios, wiens regering het overigens niet langer erkent. De Cyprische president kan echter met de hulp van de lan den van het Afrikaans-Aziati sche blok en de communistische staten een Doging doen, de Brit se. Griekse en Turkse troepen ..geruisloos" van het eiland te laten verdwijnen door de steun van VN epen te en. Ma- -ïnS heeft reeds laten door- "ehemere- dat hit een beroep op de VN zal doen, als Enge land er niet in slaagt, de orde te herstellen. Conferentie Makarios moet zich echter ter dege realiseren, dat ook VN- troepen geen politieke oplossing kunnen brengen. Die kan alleen worden bereikt in onderling overleg tussen beide bevolkings groepen. Aan de conferentietafel. De Turkse minderheid heeft een aantal in de grondwet neerge legde rechten, die haar niet zon der meer afgenomen kunnen worden. De president zal er goed aan doen maatregelen te nemen die een herstel van de oude toestand kunnen bevorde ren en af te wachten, wat het resultaat is van de besprekin gen, die Engeland, Griekenland Aartsbisschop Makarios, presi dent van de eiland-republiek Cyprus. Hij is van Griekse afkomst. en Turkije van plan zijn met vertegenwoordigers van beide bevolkingsgroepen op Cyprus te De grondwet en de verdragen, die er als waarborgen aan zijn toegevoegd, zijn nog steeds vol ledig van kracht. Die verdragen geven deze drie landen het recht, gezamenlijk op te treden, als de situatie op Cyprus daar toe aanleiding zou geven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 14