BEPROEFD MIDDEL VOOR GENEZING: NIET ETEN Alles goed en u/el Koningin: Wij MOGEN Christus volgen Radio gaf meer wijding dan de televisie Kerstboodschappen spreken van vrede en broederschap Een woord voor vandaag lekker en gezond Surinamers denken wel werk te zullen vinden 2 VRIJDAG 27 DECEMBER 1963 J^EGENEN die tijdens de kerst dagen waren aangewezen op radio en televisie zullen over het geheel wat teleurgesteld zijn ge weest. Er waren weinig echt- verzorgde, mooie kerstprogram ma's, vooral de televisie liet daarbij verstek gaan. Via de radio verzorgde de NCRV zeker tot veler blijdschap weer de vroege kerstzangdienst uit Rijswijk: wij weten dat zeer vele luisteraars, vooral de thuiszitenden en zieken daar altijd weer met verlangen naar Verder heeft het, vooral bij de NCRV-radio, zeker niet ontbroken aan veel gewijde muziek en een overvloed aan kerstzang, nationaal en interna tionaal, onderbroken door korte repor tages van kerstfeestvieringen bij ver schillende groeperingen, maar dit is alles ook traditie geworden en biedt weinig variatie. De kerken zonden een mooie ver scheidenheid aan diensten en samen komsten uit. Maar toch hadden wij voor degehen die alleen thuis waren graag wat grootser opgezette program ma's gehad. Ernstige kerstzang werd bij andere omroepverenigingen afgewisseld met het zgn. „kerstcabaret", waarin sneeuw- en winterliedjes, wat senti ment en wat profaan glimlachen naar een „kerstkind" voor de christelijke luisteraars een vaak lichtelijk hinder lijke inslag hebben, omdat men dan zo geconfronteerd wordt met de on waarachtige sfeer welke zulk een niet- christelijke kerstfeestviering begeleidt. Aan dit euvel ging ook op de avond van de Eerste Kerstdag het televisie programma rondom Henk van Ulsen mank. Steeds meer treden acteurs van het „grote toneel" ook als cabaretier op. Het dient te worden gezegd, dat Henk van Ulsen hiertoe niet onbe kwaam is, maar zijn programma, al was het keurig afgewerkt, voldeed toch niet door het vreemdsoortige mengsel van liederen, waarbij men het christelijke kerstlied vrolijk laat Hilversum I 402 m. VPRO 18.00 Nieuw! 15 Kamermuziek. 18.30 Batig saldo, ee •ugblik op enige uitzendingen in 1983. 19.5 instrumentaal radiocompetitie. 22.15 Ltch :rio. 22.30 Nieuws. 22.40 Marin ■oniek. 23.10 Lichte gramme imuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in E< anto. 23.55—24.00 Nieuws, ilversum II 298 m NCRV 19.00 Nieuw weerpraatje. 19.10 Van horen zeggen e [en. praatje. 19.15 Pianorecital: moderne siek. 19.30 Radiokra"' 'gfia taar en discussie. 22 10 Bariton en piano: moderne liederen. 22.30 Nieuws. 22.40. Wijd als de wereld, lezingen. 23.00 Kerk en mu ziek: inleiding tot het programma voor zondag a s. 23.10 Klassieke grammofoonmu- ziek. 23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55 24.00 Nieuws. DRAADOMROEP VANAVOND Grammofoonplatenprogramma van 1820 uur: I. Francois Boleldleu, Concert voor harp cn orkest in C gr.t. Mireille Flour, Symphonie Orkest van Radit Triologie ,.1'Enfance du Christ". sopraan: John Cameron, bariton: Joseph Rouleau, bas: John Frost, bas; Edgar Fleet, tenor: The St. Anthony Singers: The Golds- brough Orchestra o.l.v. Colin Davis. overgaan in een Amerikaans sneeuw- Ook hadden wij voor deze avond wel iets anders gewenst dan het zwaar-romantische oude stuk volksto neel „De gebocheldeGaarne erken nen wij dat het, onder gedurfde regie van Willy van Hemert (die altijd een eigen stempel drukt op de door hem geleide toneelvoorstellingen) uitste kend werd gespeeld. Alleen de vele schermutselingen op de degen deden door de voorzichtigheid onhandig en belachelijk aan. Het is zeker niet on aardig, af en toe zo'n stoffige „oude draak" nog eens van zolder te halen, maar op een Eerste Kerstdag valt het toch wel danig uit de toon en dat heeft ongetwijfeld invloed op de waardering van een zeer groot deel van het Ne derlandse volk, dat het feest van Christus' geboorte viert. Anneke Grönloh zong met toewij ding enkele kerstliederen: de waarde van dit korte programma lag in de eenvoud, waarmee het werd gepresen teerd. Heel veel viel te genieten van het optreden van het voortreffelijke muziekgezelschap I Musici, dat in het kerkje van Blauwkapel werken van Correlli en Vivaldi speelde. De NTS vertoonde 's morgens na een reportage van een kerkdienst uit Col- mar een prachtige schilderijenfilm van de NBC. Sjoukje reed In de namiddag heeft de NTS ons gisteren de demonstratie kunstrijden op de schaats in Garmisch laten zien. Het was een Eurovisie reportage die heel goed overkwam. Met vreugde zal kij kend Nederland hebben opgemerkt, hoe onze Sjoukje Dijkstra als wereldkam pioene met veel allure en toegenomen elegance een heel mooi vrij nummer reed. Onbevangen en lachend als altijd gleed zij het ijs op. Was het al verheu gend te zien hoe zjj zich charmanter dan ooit bewoog, de grote verrassing was de aanzienlijke vooruitgang in de pi rouette die nooit haar sterkste punt was. maar nu heel fraai en snel werd uitge voerd. Een belofte voor een nog grote re toekomst? De KRO zorgde voor een onderhou dend vrouwenprogramma in de middag en voor een uitzending over de onver getelijke Buziau "s avonds. Dit program ma, gepresenteerd door Alex de Haas. goed mogelijk samengesteld uit Metropoliet Nicodemus bij r.k. mis Verscheidene kerkelijke en we-|ait.gang kan boeken door vastberaden- reldlijke leiders hebben zich de afgelopen dagen weer in kerst- campagne om de wereld van de honger boodschappen tot de wereld ge- richt. De aartsbisschop van Can-; het grootste deel van zijn boodschap Vrijgestelde voor C.G.J. De Christelijke Gereformeerde jon gerenverenigingen in ons land krijgen nu ook een vrijgestelde die zich geheel aan de opbouw van het werk zal kunnen wijden. Het bestuur heeft met instem ming van deputaten van de generale synode voor contact met de jeugdbon den benoemd de heer B. Molenaar te 's-Gravenhage. Subsidie van de over heid heeft deze benoeming mede moge lijk gemaakt. De heer Molenaar heeft een vooraanstaande plaats ingenomen in het christelijk gereformeerd jeugdwerk in de ring 's-Gravenhage. Hij was lid van het bondsbestuur en is thans re dacteur van het christelijk gereformeerd jeugdorgaan ,.De Sleutel". Hij is voor nemens 1 april a.s. in functie te traden. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Gorredijk-Kortezwaag: W. Visscher, te Rutten (N.O.P.); te 's-Gra- venmoer: R. v. d. Berg, kand. te Em- meloord. Ds. H. G. A. Meinders te Nieuwveen is benoemd tot geestelijk verzorger van de Johannes Stichting aldaar. Ds. Mein-> ders zal deze functie naast zijn arbeid in Nieuwveen uitoefenen. GEREF. GEMEENTEN _.j_Bedankt voor Kalamazoo (Mich. de toenadering* tusseiTd*eVke£ I A J- van Haaren, te Rijssen. Christus "niet wanrTfik" vinHen "injU I Ken- r-en «lrljk publiek, waaronder is ssasrv—- hi" in zijn kerstpreek tot de Rooms Katholieke Kerk toen hij zei: „Wij wensen met de kerk in Rome vriendschap die ligt in de broe derschap van de ene doop, en wij geloven dat een belangrijke stap zal zijn om samen te spreken over de aangelegenheden als de in het bijzonder tot de jeugd toen hij zei „Ik reken op de medewerking van de jeugd voor het scheppen van de sfeer die onmisbaar is voor een goede ver standhouding en het onderling begrip tussen de twee nationale bevolkingsgroe- Voor de eerste maal in de geschiede nis heeft een orthodoxe patriarch ter gelegenheid van het Kerstfeest |1lw™Dh&dtrSkT„"Seid^«ndrS5^e,I™*" roomV*Ulo"eke M dl. te Mo.- SSSS.S rweV-sx ei." hongerende staten. Wjj k"""" ken. &n Ulrtjk ïïwt3?sS^dï ser Acht dagen oud wordt Christus besneden en krijgt Hij Zijn naam. Hij wordt ingeschreven in de registers van het Joodse volk. Jezus zal hij heten, zegt Jozef. Dat is de naam genoemd door de engel. Deze naam is een kwestie van gehoorzaamheid en tegelijkertijd een zaak van geloof. Het is gehoorzaamheid aan de hemelse boodschap. Het is een nieuwe naam in de lange lijst van het geslacht van David. God zelf had Hem die naam gegeven en die naam zal Hij voortaan dragen. Maar de naam spreekt ook van geloof. De engel had gezegd: Gij zult Hem de naam Jezus geven, want Hij is het, Die Zijn volk zal redden. Jezus betekent Zaligmaker, Redder, Heiland. Als Jozef de kleine jongen deze naam geeft, dan klinkt daar geloof in door. Niets is nog te zien van de toekomst. Hij is een baby als iedere andere. Deze baby is echter een belofte voor de toekomst. „Hij zal Zijn volk redden", in Zijn handen ligt de toekomst, al zijn die handen, nog maar zo klein, zo machteloos. En Christus is nog steeds een belofte. Wat voelen we van Zijn verlossing maar bitter weinig. In geloof zeggen we dat onze zonden ver geven zijn. Maar we zijn nog telkens weer de zwakste als de verzoeking op ons afkomt. In geloof zeggen we dat de dood is overwonnen, maar we moeten nog altijd sterven. De naam Jezus is een belofte. In gehoorzaamheid moeten we Hem zo noemen. In geloof mogen we Hem zo noemen, Hij is dan toch onze Verlosser. enkele onbeholpen oude filmfragmenten heel oude geluidsopnamen van hachelij ke kwaliteit, gesprekjes met oude be kenden uit de wereld met Buziau hebben samengewerkt en een kort onderhoud met de familie Bu ziau. Tenslotte waren er natuurlijk hee veel foto's in het beeld verwerkt. Hoe ijverig Alex de Haas bij dit alles ook vertelde, toch kwam uit de vrij magere gesprekken en het gebrekkige techni sche materiaal de figuur van Buziau noch zijn artistieke bekwaamheden die hem onvergetelijk hebben gemaakt werkelijk naar voren. Als zodanig moet men het programma mislukt noemen Verder dan een sympathieke poging kwam het niet. al was de documentaire op zichzelf het aankijken wel waard. geef" over. Een spel dat dicht tegen de klucht aanleunt en dat niet anders be doelde dan wat luchtige ontspanning te verschaffen. Dat was het dan ook. maar bovendien viel er uitstekend spel te be wonderen van Jan Retèl als de naieve grootvader, die met de gevatte tekst heel wat wist te doen. Ook de overige acteurs deden goed mee. Van hen verdient vooral Femke Boersma als de zonnige dochter des hui- TEN JONGE MOSKOUSE natuurkundige Vladimir Lesjkovtsef, heeft volgens een Moskous blad 45 dagen gevast om zichzelf te genezen van een ernstige ziekte. Lesjkovtsef. die mineraalwater dronk tijdens zijn vasten, had aanvankelijk «en krachtig verlangen om te eten maar op de zesde dag voelde hij zich beter cn wilde toen helemaal niet meer eten. De ziekte, die zijn gewrichten had aangetast, begon te wijken en later zelfs zozeer, dat hij kon wandelen. Op zijn wandeling ging hij vaak levensmiddelenwinkels binnen en keek aandachtig naar levensmid delenetalages. Maar wonderlijk genoeg voelde hij de honger niet knagen, of dit nu kwam door het besef, dat hij aan het genezen was of doordat zijn organisme mysterieuze krachten in werking had gesteld, weet Lesjkovtsef niet Maar hoe het ook zij. tijdens zijn vasten voelde hy zich verwonderlijk helder van geest en had hij het vaste vertrouwen, dat alles ten goede zou keren. Na veertig dagen evenwel voelde Lesjkovtsef zich weer hoe langer hoe zwakker worden en kreeg hij opnieuw grote honger. Dit leidde ertoe, dat hij op de 45e dag zijn vasten afbrak door licht voedsel tot zich te nemen. Het kostte hem anderhalve maand om geleidelijk aan weer aan zijn normale dieeet toe te komen. Uit een onlangs verricht medisch onderzoek is gebleken, dat Lesjkovtsjef ge- lond is, aldus het Moskouse blad. zo zei dr. Ramsey. Paus Paulus VI heeft zich in zijn di verse toespraken onder meer geuit over zijn voorgenomen reis naar Palestina en over de politieke situatie op dit moment. Paus Paulus richtte zich in het bijzonder tot de diplomaten toen hij zei: „Om onder de mensen vrede te laten heersen is het soms noodzakelijk, zoals u uit ervaring weet, om iets van het eigen prestige of de eigen superioriteit op te offeren. Het is soms noodzakelijk, ter wille van een hoger goed, tot een samenspraak te komen die in sommige aspecten vernederend kan schijnen", zo zei bij voorts. „Het is noodzakelijk, dat er onderhandeld wordt, onvermoeid, om die grootste vernedering te vermijden die. onder de huidige omstandigheden, tegelijk de grootste ramp kan zijn: het grypen naar de wapens". Over zijn pelgrimstocht naar het Hei lige Land zei paus Paulus het niet te beschouwen als een toeristisch uitstapje, noch als een politieke reis. Wij hopen de Heer te ontmoeten op onze reis die ons vanwege haar nieuwe karakter van groot belang lijkt, in ieder geval door de symbolische betekenis en de bedoeling ervan, zo zei hij. De Engelse koningin Elizabeth riep haar onderdanen in haar jaarlijkse kerst boodschap op te denken aan en om de ondervoede mensen in de wereld. Zij merkte op dat „de mensheid alleen voor- Hilversum I. 402 m. VARA: 7.00 Niei 7.10 Ochtendgymnastiek; 7.20 Socialistisch strijdlied; 7 23 Lichte grammofoonmuziek (Om 7..0 Van de voorpagina); 8.00 Nieuw: en socialistisch strijdlied; 8.18 Lichte gram mofoonmuziek; 9.00 Loon naar werken, uit zending in samenwerking met het NVV: 9.10 Voor-r(ot)onde: licht programma. VPRO: 9 40 Wijsheid en dwaasheid, lezing. (Slot); 9.55 150 jaar Koninkrijk, lezing door H. Knap - mds weekoverzicht; 10.15 programma; 12.30 v land- en tuinbouw; 12.33 S Harpi Hilversum II. 298 m. KRO: 7.00 Nieui 7.10 Morgengebed: 7.15 Klassieke gramn foonmuziek; 7.45 Geestelijke liederen: 1 Overweging: 8.00 Nieuws: 8.15 Strip voor jeugd; 8.20 Djinn: gevarieerd programn 12.00 Angelus: 12.04 Country and Western Music (gr.): 12.25 Platennleuws; 12 30 Mede delingen tbv land- en tuinbouw: 12.33 Licht instrumentaal ensemble en zang: 12 55 Ka- 13.15 Musice- se les; 14.00 politiek gesprek: 15.15 Koorzang; kerstliede ren; 15.35 Populaire grammofoonmuziek: 16.00 padvinders; 16.20 Jazzmuziek thoiiek nieuws: 13.00 Niet rende dilettanten: 13.40 jeugd: 15.00 V Voor i il trio; t vizier: 17.00-17.45 Voor de kinde- Mr. V. G. M. Marijnen overziet half jaar premierschap In de uitzending van het televisie programma „In Avro's Televizier" vanavond van 20.20 tot 20.45 uur zal een uitvoerig vraaggesprek met de minister-president mr. V. G. M. Ma- rijnen plaats vinden. De vraagsteller is de heer C. Meijer en het gesprek zal handelen over het eerste halfjaar kabinet-Marijnen. Het gesprek tussen de heer Marijnen en de heer Meijer zal worden vooraffjegaan door een kort filmportret van het gezin Marijnen. i/i>! Optimisme bij aankomst in A'dam MET het m.-s. Oranjestad van de K.N.S.M. zijn op Eerste Kerstdag 46 Surinamers aange komen die in ons land willen gaan werken. Volgens eerdere berich ten zouden deze Surinamers in de, veronderstelling verkeerd heb ben, dat zij bij de firma Ducroo en Brauns tewerk gesteld zouden worden, maar bij aankomst in vanavond 20,45 Licht orkest. 21.00 Richai 22.50 Journaal. Koningin Juliana heeft op Eerste Kerstdag onze naaste. Stilstand bestaat niet. de ontwikkeling via de beide Hilversumse radiozenders en de onherroepelijk verder. Op het Kerstfeest zijn Wereldomroep weer traditiegetrouw haar Kerstrede uitgesproken. We laten hieronder de volledige tekst van deze toespraak volgen. U hebt laatst kunnen horen het verhaal „En de duisternis heeft het niet overmocht", dat mijn man op ons Kerstfeest hier heeft voorgelezen. Het zou kunnen spelen in een kamp aan de rivier de Kwai, waar wij zelf kortgeleden hebben gestaan. Dat was een uiterst ons extra van bewust, dat, zo de wereld geréd wil worden, wij Christus mogen volgen. Mogen, niet moeten, want wil iets van waarde zijn, dan moet het vrijwillig worden gedaan. Alle duister nis, al, wat mensen elkaar aan leed aandoen, niets uitgezonderd, komt daaruit voort, dat niemand wordt gedwongen, zich door Christus te laten leiden. Ieder mens is vrij zelf te bepalen, of hij de brede weg van de minste weerstand wil kiezen, waarlangs hij niets verbetert maar wel de dingen erger laat worden, of aangrijpende belevenis, en ook om de kerkhoven daar de vaak moeilijke, maar prachtige smalle weg, met de vele vergezichten, die leidt naar de uiteindelijke redding. Het is zo goed, op het Kerstfeest eraan te worden at er steeds en aldoor weer mogelijkheden orden geboden tot nieuw begin. Het wonder herhaalt alle mensen gelijkelijk: dat we zich in elk mensenhart, elke keer wanneer het licht dagen en nachten op deze aarde het van de duisternis wint.. Als het gebeurt, is het hoe eindeloos de serie daarvan ons ook telkens in dat kostbare heden, nu, waarin -we mag. Maar elk daarvan kan de Kerstnacht alles moeten doen. Zodra het moment voorbij is. hoe mooi zijn die en met toewijding verzorgd, en de grafstenen zijn precies gelijk, evenals de gestor venen gelijkelijk hoe verschillend hun lot ook was verlost waren uit strijd en lijden, eerder dan hun herinnerd, dat er steeds kameraden. En dit geldt l0_.|1 eigenlijk maar weinig dagen en nachten op deze aarde verbly1-j-j-i— ----- zijn, schoner dan de dagen, of de boven alles uitlich- moeilijk 't ook was, mag 't als verbruikt tende Paasmorgen. geworpen Want hoe we ze besteden, is van het uiterste belang, alleen nog Ook al hebben ze alle bedrieglijke schijn van on- wordt, belangrijkheid. Ik heb op 30 november jl., bij onze 150-jarige her denking, al een woord van bezinning mogen spreken wij Wij mogen kiezen, en werken, voor de redding van de wereld en dus ook van ontzelf. Wie a zegt, zal ook b willen zeggen, en ten slotte z. Anders gesteld: over de opgaven van deze tijd. Levende in een over gangsperiode, bepalen onze gedachten en onze daden, nu, duidelijker dan ooit, de toekomst. Wie meewerken, .door heel de mensheids geschiedenis heen, voleinding aller tijden. De mannen van de Birmaspoorweg omega, naar de ;-van-nu onvoorstelbaar veel van al de kampen rusten in vrede met de miljarden, hebben te wijten of te danken. Hun bestaan hangt er die ons van af, of wat wij opzetten, of nalieten, goed was of werken verkeerd, of het verantwoord was tegenover God en aarde. Amsterdam bleek dat niemand van hen wist waar hij werk zou kunnen vindén. „Er is hier toch werk in overvloed, we vinden wel iets", zeiden de Surinamers opti mistisch. Zij hadden de reis allen zelf be taald. De heer Emiel Dalen in Para maribo (directeur van het particulie re arbeidsbemiddelingsbureau Patrad- co) had voor de groep een reis tegen gereduceerd tarief (f 650) bij de K.N.S.M. geboekt. De heer Dalen j heeft vroeger bemiddeling verleend bij het aantrekken van Surinaamse arbeidskrachten voor Ducroo en Brauns, maar het metaal bedrijf heeft alle relaties met hem verbroken, toen dit experiment als mislukt beschouwd moest worden. Niettemin stond op de passagierslijst achter de namen van de 46 Surinamers als vermoedelijke werkgever „Ducroo I en Brauns" vermeld. De mannen zelf, meest jong en ongehuwd, wisten van niets. 'Zij werden opgevangen door de Surinamer Pieter Polanen, vriend van i de heer Dalen, die een bus gehuurd had waarmee de Surinamers naar een adres in Amsterdam vervoerd werden. Later op de dag werden ze met taxi's naar kosthuizen in de hoofdstad gebracht. Deze kosthuizen waren voor hen be sproken door de heer Polanen. Bij de aankomst van de Oranjestad j waren ook het hoofd van de afdeling sociale zaken van het kabinet van de gevolmachtigd minister van Suriname, mr. A. Th. Simons, en de districtsbe- J stuurder van de Algemene Ned. Metaal- bedrijfsbond, de heer W. Vijf, aanwe- zig. De heer Vijg wilde de Surinamers, indien gewenst, voorlichting geven over het werken in ons land, maar daartoe gaf de heer Polanen hem geen kans. De A.N.M.B.-bestuurder zei, dat hij te vens gekomen was om de Surinamers j uit de handen te houden van eventuele koppelbazen. Mr. Simons liep ook al j enigszins verloren tussen de groep. „Pas na 1 januari kan ik iets voor ze doen!', zo zei hij, „tenminste als ze bij me komen voor advies". Bedrijven uit Utrechten Rotterdam hebben al belangstelling getoond voor de werkkrachten. De heer Polanen rea- 1 geerde daarop echter met de woorden: .Dat is allemaal niet nodig, alles is ge- regeld". Zo spoedig mogelijk zal hij met de Surinamers, bijna allen ongeschoolde arbeiders naar het Gewestelijk Arbeids bureau gaan om te vragen of zij te werk gesteld kunnen worden. ABRIKOZENBRANDEWIJN SINASBRANOEWIJN opwinde,,^ lekker I Coebei»gh g BESSENJENEVER S KERSEHBRANDEWUH ANANASBRANDEWIJM KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Bijdragen voor deze ingezoriden-stukkenrubriek kunnen door alle lezers (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en In te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bij schrift van redactiewege een korte toelichting worden gegeven. De voor- en tegenstanders van vac cinatie zullen wel niet zo gemakkelijk tot een vergelijk komen. Ik geloof ook niet dat het beslist noodzakelijk is. om dat wij dit wel eens als een zaak van de tweede orde zouden kunnen beschou wen. Er wordt namelijk niet aan ons gevraagd of wij voor- of tegenstanders zijn van inenting maar of wij (ook) met betrekking tot de vaccinatie uit het geloof handelen. Wanneer wij laten inenten en me nen dat daardoor de ziekte ons huis voorbijgaat dwalen wij al even ernstig als wanneer wij uit louter traditione le opvattingen weigeren te laten vac cineren. Twee dingen moeten wij al tijd voor ogen houden. In de eerste plaats dat God vraagt om zorg voor ons eigen lichaam, immers: hij heeft ons niet alleen een ziel maar ook een lichaam gegeven. In de tweede plaats dat voorspoed en tegenspoed, vreugde en droefheid, gezondheid en ziekte ons toekomen uit Zijn Vaderlijke Hand. Rotterdam P. Buitelaar Monnikenwerk Tot op heden werd de kinderbijslag voor weduwen tegelijk met het wedu- wenpensioen uitgekeerd. Hoewel dat al tijd heel eenvoudig en goed ging, vooral van belang i.v.m. het overbelast-zijn van weduwen die immers vader en moeder tegelijk moeten zijn, komt daar met ingang van 1 januari 1964 verandering in. Want voortaan moet de betrokkene elk kwartaal een kinder bij slagformulier insturen naar de Raad van Arbeid. Een ieder die zo'n for mulier te zien krijgt kan er op het eerste gezicht geen wijs uit worden. Pas na flinke bestudering kan men het naar behoren invullen. De heren die deze formulieren samenstelden hebben daar natuurlijk geen moeite mee. maar de weduwe die zoiets toegestuurd krijgt vindt dit een probleem, stapt ermee naar „iemand die er meer verstand van heeft". Kortom, het kost haar alle maal extra tijd en moeite. Waarom kan die uitkering toch niet op de oude voet doorgaan? Zo lijkt het erop alsof de nieuwe maatregel alleen genomen is om ambtenaren aan ivcld Kleinen in rerdrukkin// Ik zou een paar opmerkingen willen maken over de loonontwikkeling bij de ambtenaren. CNV en KAB zijn akkoord gegaan met de loonvoorstellen van mi nister Toxopeus, terwijl vier andere ambtenarenorganisaties die voorstel len afgestemd hebben omdat de klei ne ambtenaren niet genoeg verbete ring zouden krijgen. Ik dacht: als KAB en CNV nu eens één lijn hadden ge trokken met die vier ambtenarenorga nisaties. misschien was de minister voor de „kleinen" dan wel met veel meer over de brug gekomen. Waarom moeten die „kleinen" toch altijd de du- Den Haag C. Sanderse (Waarschijnlijk bedoelt u in plaats van KAB en CNV, de r.k. cn prot. chr. ambtenarenorganisaties, die zich inderdaad achter de voorstellen van minister T. hebben gesteld. Dit heb ben zij gedaan omdat de minister met zeer royale voorstellen was gekomen, die juist voor de lagere ambtenaren, de weekloners vooral, verhogingen be tekenen (Inclusief alles wat nog bóven dc 10 procent zou komen) van maar' liefst 18 procent, dus meer nog dan In het bedrijfsleven zal worden ontvan gen. De vier organisaties die op een gegeven ogenblik tegenstemden deden dit toen er een detailpunt aan de orde was. De minister was daardoor (zijn royale houding had z.i. méér waarde ring verdiend) geïrriteerd en hakte toen op dit onderdeel de knoop door Voddenkopers Ofschoon geen uitgesproken tv-ent- housiast heb ik toch met grote belang stelling gekeken naar het tv-stuk over Brusse's boek „Boefje". Weet u wat me daarin trof? Dat de voddenkopers uit die tijd bepaald niet recht werden gedaan. Het werd namelijk voorgesteld of Boefje tot zijn steelpraktijken werd aéngezet door de voddenkopers! Nu geloof ik ook niet dat vodden kopers tegen zo'n ventje zouden heb ben gezegd: „Hé jongen hoe kom je aan dat spul; is dat wel zuivere kof fie? En als je het niet gauw terug brengt dan zal ik eens even een agent waarschuwen". Maar dat ze altijd de kwade geniussen van boefjes zouden zijn die tegen bepaalde zaken wel eens zeggen: „Ga je weg of ik neem je weg", dat vind ik óók weer te gortig. Uit eigen ervaring kan ik zelfs zeg gen, dat dit niet altijd het geval kan zijn geweest. Ikzelf was een kind uit een zeer kinderrijk gezin wa« vader zeer vroeg overleden de moeder 16 tot 17 uur moest wer ken om onze monden te vullen. En ik was óók een jongetje dat vanwege schraalhans thuis (het was het einde van de vorige eeuw) wel eens in de verleiding kwam om te „gappen". Ik herinner me dat ik in stormweer eens door een Scheveningse villawijk liep waar de huizen geblindeerd wa ren (er was toen nog geen woningnood) toen er opeens een stuk zink van een dak voor mijn voeten waaide. Ik pak te het mee stapte op de paardetram en reed naar een voddenkoopman in de binnenstad die mij wat geld voor het metaal gaf. Zette hij me aan om nog meer te halen!" Welnee. Waarmee ik maar zeggen wil... Tot geruststelling van hen die dit le zen wil ik zeggen dat ik later gelukkig toch nog goed terecht ben gekomen. Den Haag A. B. Antheunissen Kerk en Sport Naar aanleiding van het geschrift der Hervormde synode omtrent Kerk en Sport, dat werd besproken in dit blad zou ik willen opmerken: Ziet de synode wel de rechte betekenis van de zondag als rustdag overeenkomstig het vierde gebod? Is in het rapport de verhouding kerk en zondag niet te weinig geaccen- Onmiddellijk neem ik aan dat de sy node de catechismus kent en waar deert. Maar dan moesten de opstellers van het rapport zich toch ook meer hebben laten leiden door vraag en ant woord 103, waarin toch zeer duidelijk en zonder omwegen betekenis en in houd van de zondag worden omschre ven. Kan er bij het beoefenen van de zondagssport gezegd worden: „dat ik door het beoefenen daarvan de Heere door Zijn Geest in mij werken late?". Anders gezegd: is de sport een sub stantie van de eeuwige sabbat die reeds in dit leven behoort aan te van- Bezinning op deze vragen is zeker G. Roodbeen Eerbewijs 1 verd ereli enig' zelfs de0") voorl op h ding melk Ook ons land heeft, duidelijk van zijn medeleven doen blijken bij de wel bij zonder tragische dood van president Kennedy. Maar' waarom er in een Haagse r.k.-kerk bij een speciaal voor Kennedy opgedragen mis vele hoogge plaatste protestantse personen aanwe zig moesten zijn begrijp ik niet. Dit heeft mogelijk veel protestanten be droefd of zelfs gekwetst. De aanwezigheid van bedoelde per sonen bij die mis had toch niets te maken met verschuldigde eerbewijzen aan de overigens hooggeëerde presi dent? Voor velen is kennelijk de be tekenis van het woord „protestant" vol ledig verloren gegaan. Misschien zijn er ook wel heel wat protestanten die deze naam het liefst zo gauw moge lijk zouden willen schrappen. Haarlemmermeer A. Schot

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2