Ifi Overgangen mogen niet verboden worden Een kanttekening 5$^ lijmt snel en zonder klemmen met SNELFIX^? Vlotte bouwstart voor vierde clir. Zonnehuis Royal Club] Een woord mor vandaag Goede preek" verkondigt eenvoudig Gods Woord ZATERDAG 21 DECEMBER 1963 WAT HEEFT BETALINGSBALANS MET LOONSTIJGING TE MAKEN? heer H. J. de Koster, voorzitter van het Verbond van Nederlandse Werk gevers, heeft gezegd, dat onze concurrentiepositie door de loonoperatie wordt aangetast, maar dat wij de invloed op de betalingsbalans moeten af- Prof. Zijlstra echter vreest zo zei hij vorige week in de Eerste Kamer dat de loonoperatie ongunstig voor onze betalingsbalans zal zijn. En een minder gunstige betalingsbalans zal weer gevaar opleveren voor de produktie en de werkgelegenheid. Uit het antwoord van de minister van financiën, prof. Witteveen, is op te maken, dat ook hij een minder gunstige ontwikkeling van de betalingsbalans in de lijn der verwachting vindt liggen. Wat er nu gebeuren moet om een al te grote terugslag te voorkomen, is een vraag die wij buiten beschouwing willen laten; dat komt later nog wel aan de orde. Thans houdt ons de vraag bezig, wat de betalingsbalans nu eigenlijk met de loonoperatie te maken beesft. Wij willen op die vraag een antwoord geven. Het probleem wordt hierdoor doorzichtiger en een oordeel Iets minder moeilijk. Een betalingsbalans is geen balans die onze economische positie op een be paald tijdstip weergeeft. Het is wel een overzicht van de bedragen die ons land in een bepaalde periode (een kwartaal, een halfjaar, een jaar) uit het buitenland heeft ontvangen of aan het buitenland heeft betaald. Het woord balans (van het Engelse balance) betekent hier saldo. Enkele maanden geleden is de betalingsbalans over het eerste halfjaar van 1963 bekend gemaakt. Het belangrijkste gedeelte van de betalingsbalans is de lopende rekening, welke weer bestaat uit de handelsbalans, de dienstenbalans en de kapitaal- op brengsten balans. De handelsbalans geeft een overzicht van de in- en uitvoer van goederen. Zij pleegt voor ons land negatief te zijn. Met andere woorden: er is altijd een tekort omdat de invoer groter is dan de uitvoer. De diensten balans bevat het saldo van ontvangsten boven uitgaven voor o.a. scheepvaartdiensten, toeristenverkeer, bankiersdiensten, verzekeringen, pro visies, auteursrechten. Dit saldo is gemeenlijk positief. Wij ontvangen dus door het dienstenverkeer méér geld dan wij betalen. De kapitaalopbrengstenbalans geeft het saldo van uitgaven en ontvangsten aan voor dividend, rente, bedrijfswinst, huur enz. Ons land belegt geld in het buitenland en ontvangt rente, of het krijgt geld te leen en moet dan rente betalen. Daar wij veel geld in het buitenland hebben uitstaan, is het saldo op deze balans in doorsnee ook positief. Er stroomt dus geld naar ons land. In de praktijk blijkt nu, dat het saldo van de diensten- en de kapitaalop brengstenbalans voldoende is om het tekort op de handelsbalans te kunnen betalen. Wij kannen dan ook zeggen, dat het saldo van de lopende rekening van de betalingsbalans in de regel een overschot vertoont. In 1960 was dit overschot 1.335 miljoen, in 1961 860 miljoen, in 1962 620 miljoen, terwijl Amerikaanse rabbi in luthers blad (Van onze kerkredactie) Een bekende Amerikaans-Jood se rabbi heeft de regering van de staat Israël op de vingers getikt en geschreven dat deze het zen dingswerk van christenen in dat land niet mag beknotten. De Jood se rabbi, Jacob J. Petuchowski, hoogleraar aan het Hebrew Union College te Cincinnati in de Arae- rikaanste staat Ohio, schrijft dit in het lutherse kwartaalblad „Lutheran World". Hij zegt dat noch de Joodse noch een christe lijke staat mag ingrijpen in het toch altijd wel beperkte vice- versa verkeer tussen de beide ge loven. Israëlnummer Lutheran World Petuchowski schrijft onder meer dat de Joden in het geheel niet willen en kunnen ontkennen dat God ook een ver bond gesloten heeft met anderen. Hij vervolgt: „Als Jodendom en christen dom eikaars verbonden kunnen erken nen, behoeft er geen bezwaar te zijn de president van de Nederlandsche Bank, dr. Holtrop, het overschot voor I e" j®" •1,v5®edza1I?eu.co"existe?tie dit jaar op 600 miljoen taxeerde. Dit is overigens het bedrag dat als norm ten in een vruchtbare dialoog"Uiteinde^ voor een noodzakelijk overschot wordt aangehouden. 1"'- Naast de lopende rekening van de betalingsbalans kennen wij dan nog de kapitaalbalans. Hierop komen alle naar het buitenland gaande kapitalen (kredietverlening of terugbetaling op ontvangen kredieten) of uit het buiten land komende kapitalen (ontvangen kredieten of aflossing van gegeven kre dieten) voor. Is er op de totale betalingsbalans een overschot, dan ontvangen wij goud en/of deviezen, en is er een tekort, dan moeten wij goud en/of deviezen betalen. De werkelijkheid is natuurlijk veel ingewikkelder dan uit dit eenvoudig ge houden schema blijkt. Maar het schema helpt ons toch wel om te begrijpen wat er bij de komende, diepingrijpende loonoperatie kan (wij zeggen niet: moet) gebeuren. Door de hogere lonen zal, ook als wij rekening honden met de stijgende prijzen, de koopkracht groter worden. Er wordt dus meer ge kocht. En als de binnenlandse fabrikant die vraag niet kan opvangen, zal de invoer stijgen. Deze kans zit er toch al in, omdat de fabrikant, om meer te kunnen fabriceren, meer grondstoffen enz. moet kopen. Dit zou alles niets geven, als onze uitvoer maar zou oplopen. Dit valt echter te betwijfelen. Onze produkten worden duurder. En als de ondernemer zijn produkten niet dunrder durft te maken, zullen zijn winsten teruglopen. Als nu de invoer oploopt en de uitvoer niet verder stijgt wat precies met die uitvoer gebeurt, hangt ook van de koopkracht in het buitenland af zal het tekort op de handelsbalans groter worden. Grotere overschotten op de dienstenbalans (onze diensten worden joist duurder) en de kapitaalop- volgens komt aantal artikelenw vau brengstenbalans behoeven wij niet te verwachten, waardoor het overschot Niftrik. Hij wordt beantwoord door R Jongeren over vredesvragen Het hoofdbestuur van „Kerk en Vre de" heeft een brochure uitgegeven waar in jongeren proberen een antwoord te geven op minder pacifistisch ingestelde ouderen. In de brochure geven zij eerst een samenvatting van wat prof. dr. C. L. Patijn denkt en daarna komt H. H. der Wusten met een antwoord. Ver samenvatting van een prof. dr. G. C. Eijbersen. Aangenomen mag worden dat vele toekomstige lezers prof. Patijn en prof. Van Niftrik wel van name ken- in de brochure wordt niet gezegd Van der Wusten en Eijbersen zijn. op de lopende rekening zal moeten dalen. Dr. Holtrop verwacht zelfs een duchtige aderlating. Het is heel moeilijk te peilen, wat de kapitaalbeweging gaat doen. Maar een kleiner overschot op de lopende rekening kan wel degelijk betekenen tenzij wij kredieten van het buitenland krijgen dat er goud en/of deviezen wegvloeien. Dat kan ons dus boven het hoofd hangen. Hoever dat zal gaan, is niet te zeggen. Gelukkig roept een kleiner overschot, om niet te zeggen een tekort op de betalingsbalans, op den dunr automatisch hersfelkrachten in het leven. De inflatoire krachten, die door een behoorlijk overschot ontstaan, worden ge- leidelijker aan kleiner en kunnen zelfs plaats maken voor deflatoire krach- ;P«d. pL): H. J. Koffrie.'fegerpredikant ten. Wij krijgen hierdoor een druk op de prijzen en winsten, maar ook op de levP°^™" werkgelegenheid. Na een tijdelijke stilstand kan de weg naar boven dan veldere beroepen meer in overweging weer worden ingeslagen. nemen. Beroepingswerh Eind 1966 klaar in Vlaardingen recteur van het Algemeen Ziekenhuis, de heer H. B. Meerdink, de directeur van de gemeentelijke instelling voor Maatschappelijke Zorg, de heer C. M. de Jongh. alsmede een groot aantal be stuursleden van „Het Zonnehuis", niet in het minst van de Vlaardingse Schiedamse afdelingsbesturen. Het kwartaalblad van de Luther se Wereldfederatie „Lutheran World" heeft een bijzonder boeiend thema nummer uitgegeven dat geheel is ge wijd aan de verhouding van kerk en Israël. Drie lutherse theologen schre ven de hoofdartikelen. Zo schreef prof. dr. K. E. Skydsgaard uit Ko penhagen over „Israël, de Kerk en de eenheids van Gods volk." De Duitse hoogleraar te Hamburg, dr. Leonhardt Goppelt schreef over „Israël en de kerk in de huidige discussie en Amerikaan dr. Franklin Sherman schreef een artikel over de bekende Joodse publicist „Abraham *!%schel: Spokesman for Jewish Faith." Er ontbreekt in wezen een artikel over Martin Buber, die zich daadwerkelijk ge richt heeft tot het christelijk geloof. Het is opmerkelijk dat indertijd bij de boe- kenuitstalling van de kerkedag te Dort mund geen enkel boek van Burner te vinden was. Het schijnt dat hij die Nederland in het bijzonder de aandacht heeft getroicken vrijwel vergeten wordt in lutherse kringen. Aan deze drie hoofdartikelen is artikel toegevoegd van ds. H. D. ner, een predikant van de Schotse kérk die secretaris is van de Hebrew Chris tian Alliance een evangelisatieorgaan van hoofdzakelijk Joodse christenen. Hij schrijft over een hernieuwde bezinning op de verhouding van christenen en Jo den. De Amerikaanse rabbi Jakob J. Pe tuchowski schrijft over de christelijk- joodse dialoog gezier. vanuit een Joods gezichtspunt. Hij geeft een bijzonder goed overzicht van de situatie zoals die zich in de loop der eeuwen gewijzigd heeft. Het blad geeft voorts verslagen documenten die van belang zijn vooi onderwerp. Dit nummer geeft een stekend overzicht van het lutherse den ken over dit onderwerp. „Uw Koninkrijk kome!" En als dat „koninkrijk" komt, als de Jood de ver vulling ziet van de profetie: „De Here zal Koning worden over de gehele aar de; te dien dage zal de Here de enige zijn, en zijn naam de enige" (Zacharia 14:9), dan ziet de christen tevens de vervulling van de profetie: „Daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt zal ook de Zoon zelf zich aan Hem .onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles en in allen." (I Corinthe 15:24 en 28)." Zendingsijver PERSPECTIEFTEKENING van de hoofdingang van ,JIet Zonnehuis" in Vlaardingen, waarvoor burge meester mr. J. Heusdens vrijdag de eerste paal heeft geslagen. Het com plex krijgt zes verpleegeenheden (drie per vleugel), een zusterhuis en een centrale kerk- en recreatie zaal met honderd zitplaatsen en ruimte voor 75 rolstoelen en vijftig bedden. Men rekent het complex in het najaar van 1966 in gebruik te kunnen nemen. terimperiode? Moeten we zendingsijver geheel en al buitensluiten? We hebben i de indruk dat (de anglicaanse geeste lijke) Parkes en (de Joodse jong ge storven wijsgeer) Rosenzweig beiden wat onrealistisch geweest zijn. We stem men toe dat de echte Jood en de echte Christen elkaar niet noodzakelijkerwijs behoeven te bekeren van elkanders ge loof; zij zouden hun goddelijke roeping ontrouw zijn als zij dat deden." „Maar onze wereld wordt niet be volkt door alleen maar echte Joden en echte bewuste christenen. Hij wordt be volkt door geestelijk ontwortelden, door geestelijk hulpelozen. Niet ieder kind van Joodse ouders verwerkelijkt zijn Joods potentieel. Niet iedere heiden. (geboren buiten het oude verbond met, Israël) geboren in een christelijk gezin. I wordt zelf een christen. De wereld is' vol naam-christenen en naam-Joden". „De synagoge heeft primair tot taak de naam-Joden te winnen, opdat zij het „juk van het koninkrijk der hemelen" op zich nemen en het „juk van de ge boden", net zo als de kerk primair tot taak heeft de naam-christenen tot Jezus te leiden en door Jezus tot de Vader." „Maar als men zich richt tot de gro te schare van agnostici, atheïsten en geestelijk ontwortelden kan men lang niet altijd onderscheid maken tussen wie van Joodse en wie van heidense huize zijn. Kerk en synagoge, als zij het marktterrein van de ideeën betreden moeten hun waren tonen en aanbieden aan ieder die komt, moeten vragen be antwoorden van allen die met vragen komen." „En dan zal het zo nu en dan ge schieden dat het Joodse antwoord de naam-christen zal aanspreken, precies zo als het christelijk antwoord som naam-Jood zal aanspreken. Natuurlijk zijn Joden van mening dat dat niet al te vaak zal voorkomen. Waarom zou de twintigste eeuw de christelijke zending meer mogelijkheden bieden dan de voor gaande negentien eeuwen?" „Maar theoretisch mag de mogelijk heid van een beperkt visa versa verkeer niet worden uitgesloten. Daarbij mag niet ingegrepen worden door de wereld lijke staat, of het nu de staat Israël is in haar verhouding tot christelijke zendingen of staten binnen het christen dom in verband met misschien plotse ling ontwaakte Joodse zendingsdrang." Geen rehabilitatie kardinaal Mindszenty De Hongaarse vice-minister van bui tenlandse zaken. Peter Mod, heeft van zijn regering opdracht gekregen bij d« onderhandelingen, die momenteel in Boedapest gevoerd worden, geen reha bilitatie van kardinaal Mindszenty voor te stellen. De regering van Hongarije wil niet verder gaan dan amnestie voor de kar dinaal, waardoor deze wel de Amerikaan se legatie zou kunnen verlaten maar niet zou kunnen terugkeren naar zijn aartsbisdom Esztergom. Enkele weken geleden berichtten wij dat rehabilitatie te verwachten was Eind november waren de besprekingen tussen de Hongaarse regering en d« twee gevolmachtigden van het Vaticaan daarover zover gevorderd, dat overeen? stemming spoedig verwacht werd. B URGEMEESTER mr. J. Heusdens van Vlaardingen Tonic tha,nsookin lu 1 CD CS p O voordelige Ssllam i 1 i ef les z 5 heeft vrijdagmorgen in het uit breidingsplan Holy, de toekom- Ondanks vorst en sneeuw zakte de ruim 15 meter lange betonnen paal compleet met kerstgroen en rode lin ten vlot in de grond, nadat de voor zitter van het dagelijks bestuur, de heer H. Harmeijer (Voorburg) in de bouwkeet het ontstaan van de ver eniging (nu veertien jaar geleden) had gememoreerd. Na Beekbergen, Doorn, Zuidhorn (be gin 1964 officiële opening, maar thans reeds gedeeltelijk in gebruik) krijgt Vlaardingen het vierde Zonnehuis. Het komt in de plaats van het huls in Schie dam, dat reeds jaren veel te klein is. De bouw wordt uitgevoerd door de Bataafse Aanneming Maatschappij te Den Haag naar een ontwerp van archi tect Rein Fledderua te Rotterdam. De aanneemsom bedraagt 4.566.000 cn de totale investering is begroot op seven en een half miljoen. Tot dit bedrag vér strekte de gemeente Vlaardingen een garantie waarvoor de heer Harmeijer lijn erkentelijkheid betuigde. Hij zei dat de onderhandelingen met het ge meentebestuur een bUsonder vlot ver loop hebben gehad. BURGEMEESTER zich gelukkig, d_ Vlaardingen zal verrijzen. Hij verwacht- Jesaja barst plotseling in een jubel uit. Zijn lied staat opge tekend in het twaalfde hoofdstuk van zijn profetie. Het eindigt met een jubelkreet: „Want groot in uw midden is de Heilige Israels." Zo kan alleen een oudtestamentische profeet spreken. Zo kon in die dagen alleen een Jood spreken. De volkeren hadden hun goden, ze zetten beelden van hen op in hun huizen en tempels om hen dicht bij zich te halen, maar die goden waren allerminst in „het midden van hen". Maar dat is God wel. Hij zegt dat Zijn naam is: „Ik ben", niet zomaar dat Hij bestaat. Achter dat „ben" moeten wij zelf gaan staan. Zijn naam is een uitnodiging om tot Hem te komen. God wil bij ons zijn. „Ik ben met u, alle dagen", zo klinkt het in het Nieuwe Testament. Kerstmis is het feest van het grote teken. God midden onder ons. Nog wel als kerstkind, maar toch reeds als kroonprins. In de kribbe ligt de belofte van de Koning die tot Zijn volk komt. Waar is uw God? In de hemel? Dan bent u arm. Dan bent u nauwelijks beter af dan een heiden die een beeldje nodig heeft om hem eraan te herinneren dat God er toch wel ergens is. God is bij ons. Dat mag het geloof zeggen, dat de kerstbelofte, gegeven in het Kind in de kribbe, ziet vervuld worden in ons leven. HOE GELUKKIG TELEVENMETIEUMATIEK Leef opgewekt. Neem Toga! tabletten. Bevrijdt U afdoende van pijn, reumatiek, ischias, spit, hoofd- en zenuwpijn. Morgen reeds mogelijk. Togal is veilig voor de maag. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88. Dr. Dibelius in autobiografie: geb plaj uitp f 60 geb. Als een vrouw thuis komt uit de kerk en haar man vraagt „waar had 'ie het over" moet ze kort en duidelijk kunnen vertel len „dat en dat vertelde hij". Deze definitie van een „goede preek" is afkomstig van de bejaarde bis schop der Duitse Evangelische kerk, dr. Otto Dibelius. Hij ver telt dit in zijn autobiografie „In dienst van de Heer" die onlangs in Duitsland verscheen. Ook Amerika is er thans een vertaling van verschenen. „Misschien gaf de voorganger een pakkend voorbeeld dat ze heeft onthouden of was er een korte tekst die ze zich nog kon herinneren", zo zegt dr. Dibelius. Zijns inziens moet dit het princi piële van een preek zijn: het hel der en duidelijk verkondigen van Gods Woord. Dr. Dibelius, bisschop van de kerk van Berlijn-Brandenburg, kan bogen op een jarenlange ervaring in het, zoals hij het zelf. noemt .leren preken". Deze bisschop die twee wereldoorlogen be wust heeft meegemaakt, en heeft moe ten toezien hoe zijn land in twee stuk ken gescheurd werd, bekent dat het lang geduurd heeft voor hij echt kon preken. In zijn autobiografie vertelt hij dat hij in het begin van zijn predikan tenloopbaan vaak liever een liturgische dienst meemaakte dan te moeten pre ken. Hij bekent te ter heeft „leren met de gemeente" Herv. predikant treedt af na conflict met kerkvoogdij Een conflict, dat reeds lang loopt tus sen de hervormde predikant, ds. P. J. Pennings te Azel en de kerkvoogdij al daar, is oorzaak dat ds. Pennings 1 ja nuari a.s. zijn ambt zal neerleggen. Zo wel de burgerlijke rechter, als twee kerkelijke instanties hebben de kerk voogdij in het ongelijk gesteld en haar houding afgekeurd. Het generaal college van toezicht heeft echter nog geen stappen gedaan om de kerkvoogden en notabelen uit hun ambt te ontzetten. De zaak sleept al tal van jaren, maar dat was voor de kerkvoogden geen aanleiding hun houding te herzien. Thans hebben zeven predikanten in Oost-Zeeuws-Vlaanderen, te weten ds. Ph. Becht te Zaamslag, ds. J. G. N Cupedo te Sluiskil, ds. E. Gramsber- gen te Kloosterzande, ds. W. J. v. Meeuwen te Hoek, ds. E. E. Stern te Sas van Gent, ds. R. G. J. Timmers te Hulst en ds. P. A. v. d. Vlugt te Terneuzen een verklaring publiek ge maakt, waarin zij zich unaniem en vol ledig achter hun collega scharen. Zij verklaren begrip te hebben voor de achtergrond en de aanleiding tot het besluit door ds. Pennings genomen, maar verklaren tevens het verschrik kelijk te vinden indien het aftreden van ds. Pennings inderdaad een frit zou worden. Daarom hebben zij tan d. v gend beroep gedaan op de kerkerend, de kerkvoogden en notabelen en de ge hele gemeente om in dit laatste stadi um alles te doen wat mogelijk is, om te komen tot een oplossing op korte termijn. Aan hun collega geven zij in overweging, als de situatie zich wezen lijk wijzigt, op zijn b'-'uit terug te ko- jaar gereed komt. wees od de snelle teling der medische wetenschap, die o.a. tot re sultaat heeft gehad dat ook de zleice mens langer blijft leven en sprak de wena uit dat in het te bouwen com plex de vereniging haar belangrijke taak in de verpleging on verzorging van chronische zieke mensen van alle gezindten, naar behoren zal kunnen uitvoeren. Bij de feestelijke bouwstart was het bijna' voltallige college van B. en W. van Vlaardingen aanwezig (alleen de a r.-wethouder M. H. L. Weststrate was I verhinderd), evenals de geneesheer-öi Toen de vorst inviel stona er in de tuin nog een roos in knop. Niet dat ik illusies had dat hij bin nen nog zou bloeien, maar toch knipte ik hem al. De vorst zou anders zeker het einde brengen. Het wonder begon zich langzaam te voltrekken. Iede re dag werd de knop wal meer roos. Hij had een bleek-groen onnatuurlijk kleurtje, maar toch ben ik deze dagen een beetje van hem gaan houden. Vanmorgen heb ik hem uit het water gehaald om hem naar Anneke te brengen. Herinnert u zich Anneke nog, met haar zoon Ruurd, het mon gooltje? Wel, Ruurd is door het ijs gezakt, heeft longontsteking gekregen en is gestorven. Dat is in een zin gezegd wol er in dagen vol angst en spanning uitmondde in groot verdriet en versla genheid. Anneke liep a Is een starre schim rond, het was alsof ze zichzelf niet toestond te denken, ze deed en praatte automatisch. 2e keek me niet aan toen ze me binnenliet. maar ik had het gevoel alsof ze iets minder star was. Langzaam begon ze te praten: „Ach weet ie. er zijn mensen, die hier komen en zeggen dat ik 20 flink ben. Dat is natuurlijk onzin, ik krijg domweg geen gelegenhdd te verslappen. Er is zo veel te regelen, dat ik eigenlijk nog niet eens be sef dat hij er niet mee'- is. En de mensen praten maar tegen me, allemaal klanken, die zonder ve'band over me heen trekken. Het is net alsof ik ren beetje verdoofd ben. Soms verdwijnt dat mistgevoel even, dan dringt er even iets door. Zoeven was hier ook iemand, die praatte en praatte. Ineens hoorde ik de woorden: mense lijkerwijs gesproken....' Ze keek alsof ze pijn had. ging toen nerveus verder: „Dat maalt nu maar door mijn hoofd, menselijkerwijs. Hoe kan iemand de woorden over zijn lippen krijgen, vraag ik me af." Vo&tang.&&s en Ze nam een stapeltje brieven uit een mandje en legde ze toen weer achteloos terug. „O. er is ook veel liefs hoor, maor ik moet je eerlijk zeg gen dat ook dat vaak over me heen gaat. Het znn woorden, die aan elkaar geregen zijn, maar hun doel niet bereiken Ik viel haar in de rede door alleen haar naam te noemen. „Ach zeg maar niets," zei ze timide, „in alle brieven die daar liggen kan ik het lezen: Ruurd is verlost. God heeft hem welgedaan, dat wi'de je toch zeggen?" „Nee, dat wilde ik niet zeggen, want dat weet jij allang. Anneke, waarom bijt je je zo vast in de bijzaken? Het zou beter zijn als je niet zo flink deed. maar als je gewoon liet merken dat je verdriet hebt. Waarom word je bitter over de mensen, die in hun machteloosheid de juiste woorden niet vinden? Je mag je schouders niet ophalen over die brieven waarvan de troost ach ter ae troost niet tot je doordringt. Het zijn alle maal uitgestoken handen die de jouwe willen drukken. Het tragische is alleen dat onze ar men zo kort zijn, uiteindelijk kunnen we er vaak net niet bij." Ze negeerde mijn vioorden en zei cynisch: „Ben ik geen onderwerp voor een stemmig kerst- verhaaltje? Op kerstai ond, als de klokken over al beieren, laat je me wakker worden uit mijn verdoving. Dan laat je me iets gevoeligs zeggen, waaruit blijkt dat ik vrede vond. Heus, er zit een mooi stukje in", haar spot was rauw. „Menselijkerwijs gesproken zou dat het meest onwaarachtige stukje zijn dat ik ooit geschreven had", antwoordde ik bot. Eindelijk brak ze, maar ze was in haar schrei ende verslagenheid een groter en oprechter mens dan in haar flinkheid Vanmiddag toen ik allang weer thuis was, bracht een van haai kinderen een briefje, waarin alleen stond: Schrijf Anneke's kerstver haal maar. Wel. hier t? het, zonder beierende klokken, zonder franje. Mink van Rijsdijk Volgens bisschop Dibelius zal een pre dikant zijn preek op schrift moeten stel len. Zelfs al is hij zeer druk bezet dan zal hij toch tenminste op de drie pre ken er een uit moeten schrijven. Bis schop Dibelius acht dit de enige moge doelloos gepraat te de k per i centr Spreektaal Heel belangrijk acht dr. Dibelius dan ook de zinnen die er op schrift gesteld zijn, bij het spreken om te zetten in spreektaal. Een preek die woord voor woord voorgelezen wordt zal altijd vervelen en ergernis wekken, zo zegt bisschop Dibelius. De kunst van het goed preken zal men pas na jaren proberen, verkrijgen. De predikant die zichzelf er op beroemd door middel van enkele trefwoorden een „preek" te houden, vergist zich, zo is het oordeel van dr. Dib,elius. Een preek is geen toespraak, - hij zal gebonden moeten zijn aan de bij- beltekst en van daaruit de waarheid j in Jezus Christus moeten overbrengen. I Dr. Dibelius is van mening dat de man die dit niet serieus genoeg neemt niet waard is predikant te zijn. Hij vertelt in zijn boek over de Nazi- tijd, waarin het Woord van God door de predikanten die met het regime mee gingen op ergerlijke manier geïnterpre- teerd werd. Op indrukw lekende wijze vertelt dr. Dibe,lius .van zijn eerste prëék ha dë'tweede'wereldoorlog waar-' in hij, in een kerk zonder rainea en deuren („gelukkig want toen konden de mensen die er niet meer in konden bui ten de dienst volgen") de mensen, die de sporen van de afgelopen oorlog nog droegen, kon vertellen van een opgesta ne Christus, en de toehoorders opriep tot een nieuw vertrouwen in de Heilige He) gebous 1 tot mindei Zo z(ji Elk DE BEDROEFDE DEFENSIE sluk si om te Met bed ei getrok kamer bij. Di tijd- e deling- dat ze haar e Dc kapitein vroeg aan de luitenant en d* kolonel weer aan de kapitein: „Wat is hiervan de oorzaak?" Tenslotte de minister tot de generaal: „Mijn departement is zeer bedroefd. Dlc, bataljon is minder fit dan de mariniers -t) f I Ontsticht zei de minister: „ik streef naa een horizontaal beleid. Alle jongens gaan Van nu af aan horizontaal onder dekens van VAN WIJK. Ziezo!" genoegen te zien hoe uitgeslapen de jongens er nu weer bij lopen. Hiermede is het belang van 100% zuiver scheerwollen dekens voor alle mensen en ministers en officieren en soldaten duidelijk aangetoond. De VAN WIJK deken is een genot om te zien ...én vooril om er onder te slapen. vcmT LEIDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2