Sennocol
Uw probleem is het onze
jR.fe. studie over eigen
sociaal programma
Vernieuwing gereformeerde
zede door heroriëntatie
Wending reageert
op „H°nest to God
Een woord voor vandaag
Evangelisatiehladen
in kersttooi
Geen uitgestelde a.o.w.
mogelijk maken
VRIJDAG 20 DECEMBER 1963
Vanmorgen heeft een delegatie jvan vreedzame coëxistentie
van de rooms-katholieke raad van
overleg voor sociaal-economische
aangelegenheden onder voorzit
terschap van prof. Albregts, aan
kardinaal Alfrink de laatste drie
delen van een op initiatief van
deze raad tot stand gekomen stu
die over een r.k. sociaal program,
ma aangeboden.
In de eerste twee delen is dt»
samenleving bezien in het licht
van aspecten van de sociale wer
kelijkheid. In de nu verschenen
drie delen wordt aandacht besteed
aan „christelijk economische po
litiek", aan „sociaal-culturele be
leidsvragen" en aan „internatio
nale samenwerking: opdracht en
mogelijkheid".
eindelijke waarheid, verdraagzaamheid
er respect de verhoudingen tussen oost
en west gaan bepalen meer dan de
voorshands nog onmisbare militaire
In de meer dan eens ook in dit deel
met nadruk vermelde uitspraak, dat
niet is gestreefd naar een formulering
van .,de" christelijke opvatting, komen
volgens de redactie, de betekenis en
de waarde van christelijke beginselen
voor de concrete praktijk eveneens tot
uitdrukking. Voorzover het hierbij gaat
om algemeen menselijk denken, bete
kent dit ook een denken samen met
anderen, met andersdenkenden. Chris
tendom en algemeen menselijk denken.
wordt verder opgemerkt, zijn geen
onverzoenbare tegenstellingen. Dat het
economisch leven belangrijk is, ook van
christelijk oogpunt uit; met deze erken
ning wordt nadruk gelegd op een posi
tief stelling nemen tegenover het bin-
nen-wereldlijke (hier het sociaal-econo
mische) dat een eigen waarde vertegen
woordigt, ook voor de mens voorzover
hij christen is.
De eindredactie van deze drie delen
was in handen van dr. J. A. Ponsioen.
dr. G. M. J. Veldkamp en drs. W. K.
N. Schmelzer. De studie in c':ze drie
delen beslaat circa 860 pagina's.
In het mandement-1954 van de Neder
landse rooms-katholieke bisschoppen
werd opgemerkt dat het ..voor een goe
de samenwerking en een j- -te door-
-voering van onze sociale gedachten"
Prof. Kremer bepleit:
Economisch
In het deel der studie
pROF. W. KREMER, hoogleraar
aan de Theologische Hoge
school der Christelijke Gerefor
meerde Kerken te Apeldoorn,
heeft op de Kerstvergadering van
de Civitas Studiosorum in Funda-
mento Reformato te Utrecht een
referaat gehouden over het the
ma „Traditioneel of Schriftuur
lijk".
Spreker begon met de opmerking
dat dit thema geen absolute tegen-
de chris ste,Iin5 w'l geven. Integendeel, de
Traditie
nei acei aer siuuie over ae cnris-
telijke economische politiek is een bij- heide grootheden Schrift
zonder deel opgenomen dat is gewijd raken elkaar. Wanneer we nu de ge-
enkele ontwikkelingstendensen in reformeerde traditie bezien, waarin
•ciale politiek. Hierin worden met zowel spreker als gehoor opgevoed
tendensen in de sociale verzeke-zjjn en die alle nadruk legt op de
™«-de loonpolitiek, de medezetten. Lonseqllen,lea s00r het dageiijks 1,_
zeker gewenst was dat de" rooms ka der de ,oep eenomen W af dat faatsFëven (het traditionele wil leiding ge-
Uniieïan opstel: betre,t sP*elaal het 'bedrijfsmedebezit. j ven aan gebod en verbod), dan past
g van een breed katholiek sociaal niet het exclusieve bezit van de onder- ons allereerst een positieve waarde-
programma. neming. Men heeft aannemelijker wil- ring. We vinden hier een sterk be-
De rooms-katholieke raad van nver len maken dat deelneming van degeren om in de vreze des Heren
carïswï-sïet ssarss-EI? w* «•-» v
aardeerd moet worden.
men tot het uitvoeren
het episcopaat om. zoals de voorzitter
van deze raad, prof. dr. A. H. M. Al
bregts, het destijds in zijn voorwoord
bij de studie schreef, te laten opstellen
Deze raad van overleg voor sociaal-
economische aangelegenheden wordt ge
vormd door het Nederlands rooms-ka-
tholiek vakverbond, het Nederlands
rooms-katholiek werkgeversverbond, de
rooms-katholieke Nederlandse boeren-
en tuindersbond, de Nederlandse
rooms-katholieke middenstands kond,
de Sint Adelbertsvereniging en dï
rooms-katholieke standsorganisatie voor
de werkn «nende middenstand.
internationaal
De redactte bespreekt onder andere
de internationale beleidslijnen. Verdere
uitbouw van de internationale samen- ,an
werking is nodig, ten koste desnoods het
van eigen onafhankelijkheid; tevens
een verdergaande eenwording van Euro
pa dat open blijft voor samenwerking
naar alle zijden, allereerst in Atlantisch
verband: bovendien een meer doelmati
ge, bredere en meer op de mens af
gestemde hulp aan de ontwikkelingsln-
den; tenslotte een werkelijke politiek
wèg... verstopping
Ook goed voor bejaarden
en in hardnekkige gevallen
dragees herstellen uw
natuurlijke stofwisseling mna
bedrijfsmedebezit aangaat
in de wereld van de vakbeweging zich
meer en meer eenheid van visie gaat af
tekenen.
In het onderdeel over de ontwikkeling
van het loonpolitieke denken wordt o.m.
aandacht geschonken aan het eind 1962
van kracht geworden gewijzigde sys
teem van loonpolitiek en aan de gro
ter geworden sociaal-politieke beteke
nis van de stichting van de arbeid.
Er wordt dan aan herinnerd dat het
systeem gepaard gaat met een proce
dure van interne coördinatie van de
centrale organisaties met de afzonder
lijke vakorganisaties, waardoor de be
tekenis van de laatste bepaald kleiner
is dan in het vroegere systeem. Men
zou kunnen zeggen dat er voor hen
sprake is van concentratie naar boven
en dat dit alles alleen goed kan func
tioneren wanneer de verstandhouding
van de centrale organisaties met de
vakorganisaties goed blijft. Naarmate
in een concrete loonpolitieke situa-
moeilijker zal zijn, zal dit stellig
tot grote spanningen kunnen leiden.
Het is de vraag of onder die omstan
digheden een privaatrechtelijk lichaam
als de Stichting van de Arbeid in stcat
zal blijken steeds die spanningen op te
vangen. Is dat laatste niet het- geval
dan komt onherroepelijk het moment
waarop de overheid weer een sterkere
rol. eventueel tijdelijk in het systeem te
vervullen krijgt.
Cultureel
Het vierde deel der studie gaat over
sociaal-culturele beleidsvragen.
Er wordt aandacht geschonken aan
o.m. kernvraagstukken van vernieuwend
onderwijsbeleid, waarbij wordt opge
merkt dat een school die waarlijk een
organische plaats wil innemen binnen
een evenwichtig opvoedingsgebied, in
derdaad functioneel zal moeten werken
ten opzichte van het latere leven. Er
kan geen tegenstelling bestaan tussen
..maatschappelijk" en haar .pedago
gisch" doel. Er is een heroriënte-
dat brengt o.a. met zich mee de
noodzaak van systematisch onderwijs
vernieuwingen voor alle geledingen van
het volk en op alle niveaus. Ook de
kwaliteitsverbetering moet aanhoudend
voorwerp van zorg zijn. Deze studie is
verschenen bij de uitgever Paul Brand
N.V. te Hilversum.
Nieuwe synagoge aan
Europaboulevard
te Amsterdam
De liberaal Joodse gemeente Am
sterdam heeft definitief besloten de
bouw van de nieuwe synagoge aan de
Europaboulevard met spoed ter hand
te nemen. Algemeen is zij van mening
dat de groei van de gemeente, die reeds
geleid had tot uitbreiding van het oor
spronkelijke bouwproject, langer uitstel
niet gedoogt.
Geestdriftig heeft de gemeente haar
geloof uitgesproken in de toekomst van
de Joodse gemeenschap in Nederland,
daarbij uitgaande van de gunstige be
volkingsopbouw der liberaal Joodse ge-
De heer L. Jacobi. die bijna onafge
broken in de na-oorlogse periode het
voorzitterschap bekleedde, zag zich om
gezondheidsredenen verplicht zijn func-
te leggen. In zijn plaats is
kozen dr. M. Goudeket,
„Om de nadruk te leggen op de ge
lijke positie van mannen en vrouwen in
het progressieve Jodendom", koos de
gemeente bij de vervulling van een der
beide vacatures in het uit elf leden be
staande bestuur cm tweede vrouwelijk
bestuurslid.
sacrale betekenis, zij staat niet bo
ven menselijke kritiek, omdat ze
niet direct op God kan worden be
trokken. Een verdere analyse var
de ger. traditie laat zien dat veel
van haar bepalende factoren socio
logisch van aard zijn. Zij hangt sa
men met het leven op het platte
land, waar de agrarische samen
leving zich direct (niet via cultuur
media) van God afhankelijk weet.
Voorts speelt de sociale status
(kleine luyden) een rol. De eigen
levensstijl wordt in een dergelijk
milieu gemakkelijk als normatief
gezien, en de eigen plaats in de so
ciale geledingen als bijzonder var
God gewild Religieus gezien tref
fen we in de ger. traditie een do
mineren van oud-testamentische
trekken aan. Dit komt
de waardering van het ambt, de
volksbeschouwing (Da Costa noem
de Nederland het Israël van hel
Westen) en het taalgebruik. Van
uit deze houding staat men sterk
afwijzend tegen eigen tijd, waar
bij men al te gemakkelijk eigen si
tuatie vergelijkt met die onder het
O.T. (tijdrede!). Een anti-intellec
tuele houding voert veelal de bo
ventoon.
Al deze factoren veroorzaken niet
zelden een krampachtige houding.
Tegen elke prijs wil men het oude
vasthouden. Duidelijke gespletenheid
treedt op, wanneer men in het ge
loofsleven uit de traditie wil put
ten, maar in het dagelijkse leven ge
noodzaakt wordt gebruik te maken
van moderne inzichten en middelen.
Historisch gezien toont de traditio
nele levenshouding doperse en pië-
tische trekken.
Heroriëntatie
Prof. Kremer bepleitte nu een ver
nieuwing van de gereformeerde ze
de door een heroriëntatie op de
Nieuwtestamentische gegevens.
onze tijd, die spreker als een o
o gangsfase kenschetste, zou deze her-
de leiding der Lutherse kerken in Duits- oriëntatie voor het levenspatroon van
land. na afloop van een bijeenkomst in ingrijpende betekenis zijn.
Berlijn onder voorzitterschap
i in het _w
positief ge- dagogisch belang door de mogelijk
heden voor continuïteit
zij
schept. We kunnen niet telkens op
nieuw beginnen en de gereformeer
de zede als „loophek" blijkt nood
zakelijk. Daarbij is zij een uitdruk
kingsvorm van de gemeenschapsvor-
mende kracht van het Woord van
God.
De traditie heeft echter geen
Duitse Lutherse kerk
over houding R.K. kerk
in gemengd huwelijk
..Het is onbegrijpelijk, dat de nood
zakelijke herziening van de kanonieke
bepalingen der Rooms Katholieke kerk
inzake het gemengde huwelijk nog ver
traagd wordt", aldus een verklaring
lutherse bisschop dr. Hans Lilje van
Hannover.
De oecumenische openheid van de r.k.
kerk. aldus de verklaring, komt het best
tot uiting in een bevredigende verande
ring van de houding van de r.k. kerk
t.a.v. de praktijk van het gemengde hu
welijk. Naast andere kwesties, samen
hangend met het Vaticaans concilie,
behandelde de leiding van de Luther
se kerken in Duitsland problemen, om
trent de oecumene en de missie.
BOEKENHOEK
Chirurgijns Zee-Compas, £)e medische
verzorging aan boord van Nederlandse
zeeschepen gedurende de Gouden Eeuw,
door dr. A. E. Leuftink. Uitgave Konink
lijke Nederlandse he Gist- en Spiritus
fabriek N.V., Delft.
De Schrift legt de nadruk op het wa
delen in de vreze des Heren. Daartoe
in elke tijd opnieuw een bezinning op
de eis en de beloften Gods nodig. Het
essentiële ^an de traditionele levenshou
ding is, dat men te eenzijdig op de
Tien Geboden, die nergens in het N.T.
in zijn geheel herhaald worden. Aan
dacht heeft geschonken. Psalm 19 kent
echter aan de Wet Gods (Thora) vele
aspecten toj zoals „Uwe inzettingen zijn
mij gezangen geweest". Dit „musica-
le element' ontbreekt teveel in de ge-
rcf. traditie. Als remedie hiertegen
moet niet a'les op losse schroeven wor
den gezet, of het ethos van een „wijs
begeerte djr wéagidee" worden gepro
pageerd. Het gpat om een waarach
tig levensbeginsel (niet allereerst een
levensvorm r vanuit de Nieuwtestamen
tische vrijheid der kinderen Gods. Dit
is stellig moeilijker dan het leven uit
de traditie zonder meer, en vraagt ook
waarden als zelfverloochening en ver
gevingsgezindheid. Daartoe is voor al
les nodig een vernieuwing van binnen
uit, zodat de vruchten van de H. Geest
het leven weer zichtbaar worden,
aldus prof, Kremer.
Vier deeltjes in de Boeketreeks. Tekenin
gen Tjeerd Bottema en Hein Kray. Om
slag Han Prins. Uitgave J. H. Kok N.V..
Kampen.
Ei-bertha de ooievaar, door C. E.
Pothast-Gimberg. In AP-jeugdscrie. Il
lustraties Friso Henstra. Leeftijd 914
jaar. Uitgave N.V. De Arbeiderspers.!
Amsterdam.
(Va,
kerkredactie)
Opnieuw kwam het geruchtmaken
de boek van de anglicaanse bisschop
dr. John A. T. Robinson deze tveek
in de belangstelling. Het boek „Ho-
nest to God*' werd vertaald' uitge
geven in de Carillon-reeks van W.
ten Have onder de titel: Eerlijk
voor God". Tegelijkertijd publiceer
de het bekende maandblad Wen
dingeen bijzonder nummer geheel
gewijd aan dit boek. Het kreeg de
naam „Open kaartmee.
Het boek van deze bisschop heeft over
de geheel wereld de aandacht getrokken.
Het is even fel afgewezen (de bisschop
is wat verward) als vurig geprezen. Het
is noch orthodox, noch vrijzinnig,
is ook omschreven als orthodox-vrijzin
nig. Het trapt heel wat heilige huisjes
omver, en is beschreven maar eigen
lijk ten onrechte als het boek van een
beeldenstormer.
De bisschop wilde eerlijk zijn. Hij komt
pep prarpn voor ni®1 me®r klaar met de traditionele ge-
ICI cll CU V UUI loofstaal Hii snijdt een grote hoeveel
heid onderwerpen aan, zoekt zijn weg,
maar geeft geen of nauwelijks antwoor
den. Het boek deed enorm veel stof op
waaien en de bisschop kan tevreden
zijn, want zijn bedoeling was niet afge-
gerondc antwoorden te geven,
Europ
zomercursus naar
Verenigde Staten
leraren
het denken te zetten.
Woordenspel
De titel is letterlijk vertaald, maai
daarmee is een woodenspel verloren ge
gaan. .Honest to God" is een Okke-
Jageriaanse titel. Eigenlijk is het eer
nnparlementaire exclamatie van verbazing
De regeringen van zes Eu
den hebben een voorstel goed;
zomercursussen te geven v<
van middelbare scholen aan de univer
siteit van Louisville.
Philip Davidson, deken van de uni
versiteit, heeft na zijn terugkeer van een
rondreis om zijn idee voor te leggen aan
de ministeries van onderwijs in België.
Nederland. Frankrijk. Duitsland, Italië -;I-t -
en Luxemburg, verklaard, dat het pro- die misschien het best vertaald kan
gramma voor Europese leraren het eer- worden met „Is 't waarachtig!" De pre
ste van zijn soort in de Verenigde dikant O. Fielding Clarke was een var
Staten zal zijn de velen die in een boekje antwoordden.
Van 17 juli tot 25 augustus 1964 zul- Hij koos een soortgelijke woordenspel
len circa 100 leraren naar de univer- titel ..For Christ's Sake",
siteit komen. Het boek is reeds in verschillende Ne-
De ministeries en de Fulbright uit- derlandse kerkbladen en ook door
wisselingscommissies proberen op het besproken, maar ieder kan het nu
ogenblik extra middelen voor het pro-I in eigen taal lezen. En ieder kan tevens
ject aan te trekken. Het doel is de kos-i kennis nemen van een groot aantal Ne
ten die thans op 800 dollar geraamd derlandse reacties
worden en die door de leraren betaald Het nieuwe dubbelnummer van Wen-
moeten worden, te verlagen. ding munt uit door veelsoortigheid.
Het programma bestaat uit cursussen Medewerking werd verkregen van Ge
in hedendaagse Amerikaanse literatuurreformeerde Bond (ir. R. Plomp) tot
en methoden om Engels als tweede taalrechts-vrijzinnig (prof. dr. P. Smits).
U onderwijzen. Maar ook gereformeerden werken mee
1 dr. H. M. Kui-
De' reacties zijn sterk gevarieerd:
Prof. dr. J. C. Hoekendijk: „Die keuze
(van Robinson) is toch wel door zijn
bewust missionaire intentie bepaald.
Als man-van-de-kerk had hij bijv. ook
bij Karl" Barth terecht gekund
Maar dan was hij ook onherroepelijk
in de kerk blijven steken: Barths theo
logie heeft immers een sterk inkapse
lend effect."
Ir. R. Plomp: „Hoe men de opvattingen
van Robinson ook waardeert, het is
duidelijk, dat zij essentieel verschil
len van wat de bijbel ons over God en
Christus leert."
Prof. dr. L. J. van Hoik: „Robinson is de
aartsvijand, dunkt mij van hen die
christelijkheid zoeken in fraaie kazui
fels of (meer Nederlands) in een te-
melige tale KanaansEen bedenke
lijke naar ketterij zwemende geur
hangt wel om dit boekHier (bij
Robinsons schrijven over het avond
maal) weer hindert ons een al te een
zijdige extraverte beoordeling van het
wezen van de mens, een al te activisti
sche antropologie."
Dr. II. M. Kuitert: ..Het zal voor iedereen
duidelijk zün dat het om veel meer
dan om „de oude waarheid in een
nieuw kleed" begonnen is. Wanneer
wij God niet meer een HU mogen
thema's uit het kerkelijk belijden."
Prof dr. H. Jonker schrijft nog over
„Reductie en regressie'"; dr. G. F. W.
Herugreen over „Niet radicaal genoeg";
prof. dr. J. Sperna Weiland over „Om de
waarheid te zeggen.Dr. C. J. Dippel
vraagt zich dan nog af: „Wat moet de
kerk hier nu mee aan?"
Deze veelkleurige schare scribenten
heeft een commentaar gegeven op het
boekje dat precies twee pagina's dunner
is dan Robinsons „Eerlijk voor God".
Hun totaal verschillende achtergronden
zorgen er wel voor dat zij beslist niet
een lijn trekken. Maar zij helpen mee
denken en zij zetten samen aan het den
ken En dat was wat bisschop Robinson
Eerlijk voor God, door bisschop dr.
John A. T. Robinson. Uitgegeven in
de Carillonreeks van W. ten Have,
Amsterdam 1963.
Open kaart, dubbelnummer van
Wending met Nederlandse reacties
op „Honest to God". Uitgave Boe
kencentrum N.V., Schevenlngen.
Beroepingswerk
GEREF. KERKEN
Tweetal te Amsterdam-Slotervaart-Os-
dorp (vac. N. Korenhoff): A. ter Hoeve
te Heerlen en B. Scholten te Zutphen.
Beroepen te Bleiswijk (Z-H): P. G.
den Hengst, kand. te Breda.
Bedankt voor Leiden (vac. H. Heule):
G. Meijster te Ede.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
De classis Hoogeveen verleende
ds. A. Duits, Spoel 42. te Emmercom-
pascuum gelegenheid gedurende één jaar
(bij verlenging) in de kerken te propo
neren. teneinde opnieuw naar het ambt
van Dienaar dés Woords te staan.
EVANG. LUTH. KERK
Voor de nabestaanden van dt
mijnwerkers die vorige maand ii
ijzerertsmijn bij de Westduitse plaats
Lengede zijn verongelukt is tot dusver
ruim een miljoen mark binnengekomen.
De giften kwamen niet alleen uit de
Bondsrepubliek, maar ook uit België,
Nederland en Oostenrijk. Voorts is eer
groot aantal aanbiedingen ontvangen oir
geredden en nabestaanden een onbezorg
de vakantie te geven.
Koop vandaag nog deze merkwijn
bij uw slijter, de vakman-specia
listvooral uwdranken.Bijöflessen
Pierre Baptiste (blanc - rouge -
rosé) tijdelijk de 7e fles gratis.
N.V. WIJNHANDEL M. REUCHUN ZN.
ROTTERDAM - DEN HAAG
„En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai en een\
scheut uit zijn wortels zal vrucht voortbrengen." Ook dit is
weer zo'n Messiasprofetie van Jesaja die velen reeds op de
zondagsschool geleerd hebben. En toch is het een wonderlijk
woord. Want is Christus dan niet een vrucht van de stamboom?
Hoe kan Hij de top van een stamboom en tegelijk een zij-
scheut uit de stam zijn? Maar Jesaja rekende reeds met een
profetie die bijna een eeuw later uit de pen van Jeremia zou j
komen: „aangaande Jojakim, de koning van Juda, hij zal nie- j
mand hebben die op de troon van David is gezetenTimmer-1J
man Jozef was de top van de stamboom, maar hij is nimmer
de vader van Jezus geweest. In dit verband is het opmerkelijk
dat de geslachtsregisters van Christus, zoals Mattheus en Lucas
die geven, zeer opmerkelijk verschillen. In het begin zijn ze
gelijk, tot aan koning David. Maar als Mattheus verder gaat
via koning Salomo, gaat Lucas verder via de broer van Salomo,
Nathan. Het kan niet anders of Lucas heeft het geslachts
register van Maria gegeven. Christus is geboren uit David, A«
maar langs de zijlijn van Nathan. Hij is niet de top van de O
stamboom, maar de vrucht van de zijscheut. Jesaja voorspelde
dat reeds. Gods woord werd letterlijk vervuld.
Elizabethbode grootste oplage
Strijdkreet
als steeds
subliem
(Van onze kerkredactie)
Het Leger des Heils houdt OoK
wat betreft de verzorging van het
speciale kerstnummer van de
Strijdkreet dit jaar weer vast aan
tradities. De traditie van het elk
jaar een beter nummer brengen
dan het vorige jaar is ook nu weer
gevolgd. Vanuit de woorden „Geef
uzelf" benadert men via veel mooie
foto's en weinig, doch zeer pakken
de tekst het zich geven van Jezus
Christus aan deze wereld. Te prij-
zen is ook dat de samenstellers van
I dit werkelijk schitterend verzorgde
S.E.R. adviseert weer:
grachl
stellin
leidin;
Stac
Haebli
wijfcgt
nummer voor de korte verhalen tozang
hun toevlucht gezocht hebben bij Dei
twee gerenommeerde buitenlandse PJjg?
schrijvers, te weten O'Henry ensnap-ï
Selma Lagerlöf in plaats van een Dilig
keus te doen uit de niet al te uit-met p
gebreide Nederlandse kerstlitera
tuur. Herv
Naast de Strijdkreet zijn talloze andere Rijk»
,,evangelisatie"-bladen met een kerst-raloi?ie
nummer uitgekomen. Wij noemen datva,„1Ir
van de „Open Deur", van de hervormde j.
ds. G. P. Klijn; de gereformeerde „Eli
zabethbode"; „De Zaaier" van de bap- Den
tisten en het Deventer kerstblad OokHaa§sc
„Reveille", het tijdschrift t.b.v. de mili- Gebo
tairen en „Quo Vadis", het maandbladSnap-n
voor de zeevarenden, kwam met speciale Dilig
nummers. Semble.
„Hij woont onder ons" is het uitgangs. Op C
punt van het met een oplaag van 375.000815 Ul
exemplaren verschenen nummer van ,.De*;.ondpr
Open Deur". Via de titels God met Maur
'oning - plaatsl5uart
ap in de wereld
De grootste oplaag heeft, evenals vorig Gerei
jaar, het gecombineerde kerst- en oude-kerstav
jaarsnummer van de „Elizabethbode
430.000 exemplaren. Het meest sprekende
in dit keurig verzorgde blad is de foto- Voor
reportage van Bethlehem. spothee
Het kerstnummer „De Zaaier" geeftRaven-;
;n artikel van Jan ter Braak, zendelingne dj(
Afrika, en het kerstverhaal zoals het»0Or dl
gezien werd door Simeon in de tempel/
geschreven door C. v. Wier.
1 Deventer Came.
1 uitgave|30 4 4;
loc? r»;j
"(18 iaai
De S.E.R. blijft afwijzend t.a.v.
een verhoogd uitgesteld a.o.w.-
pensioen. De minister van sociale
zakeh )en1 volksgezondheid "heeft
op 18 oktober jl. het oordeel van
de Sociaal-Economische Raad ge
vraagd over een wijziging in de
algemene ouderdomswet, die de
pensioengerechtigden de moge
lijkheid zou bieden een hoger ou
derdomspensioen te verkrijgen
door het pensioen op een later
tijdstip dan bij het bereiken van
de 65-jarige leeftijd te doen in
gaan.
Een dergelijke maatregel zou, zo
verwacht de minister, van invloed
kunnen zijn op het arbeidsaanbod van
bejaarden. Tevens zou het verrichten
van aangepaste arbeid voor vele oude
ren de overgang van de actieve naar
de nieuwe levenssituatie kunnen ver
gemakkelijken.
De raad, die reeds eerder (in een ad
ios van 26 februari 1954 inzake de wet
telijke ouderdomsverzekering) het schep
pen van deze mogelijkheid meende te
moeten ontraden, heeft in een op 22 no
vember j.I. uitgebracht advies aan de
minister opnieuw zijn afwijzende mening
over dit vraagstuk naar voren gebracht.
De raad heeft daarbij overwogen, dat
de figuur van het uitgestelde hogere
pensioen nagenoeg geen bijdrage kan
leveren tot een vergroting van het ar
beidsaanbod van bejaarden, noch tot een
vergroting van de omvang waarin door
De gezamenlijke kerken
verzorgden ook dit jaar wee.
1 van Het Deventer Kerstblad 1963. Dit.,,
j eenvoudige blad nodigt via het thema
„Blijdschap voor allen" de lezer uit tot Lldo
een interkerkelijke Kerstzangdienst opl-30, 4.4!
Tweede Kerstdag te Deventer. Alles inialle le«
dit blad is erop gericht de lezer te betrek- Luxor
beid te verrichten.
De raad wijst ér in zijn advies op, dat
het in de huidige constellatie de a on
gerechtigde volledig vrij staat zijn nor
male beroepswerkzaamheden voort te
zetten of andere aangepaste ar
beid te verrichten en daaruit een inko-
en te verwerven met volledig behoud
in zijn a.o.w.-pensioen.
De bejaarde, die gesteld is voor de
mogelijkheid de vermindering van zijn
inkomen tengevolge van zijn pensione
ring gedurende enige jaren te ontgaan
door te blijven werken, zal deze ar
beid niet achterwege laten vanwege de
inkomstenvermindering die later zal op
treden. Een toeneming van het arbeids
aanbod van bejaarden is dus niet te ver
wachten. Voorts meent de Raad, dat het
door aangepaste arbeid te verkrijgen in
komen in het algemeen niet zo groot zal
z(jn, dat uitstel van het a.o.w.-pensioen
door de betrokkenen in overweging zal
kunnen worden genomen.
Nadelen
De Raad ontkent niet, dat
gevallen een verschuiving van dé pen
sioengerechtigde leeftijd aantrekkelijk
kan zijn. Zo kan zij bepaalde mensen
r de drempel van het gepensioneerd
uitgeschakeld zijn heen helpen. Ook
financieel kan een dergelijk uitstel aan
trekkelijk zijn, omdat cumulatie van pen
sioen en arbeidsinkomen wordt voorko
en een gelijkmatiger verdeling van
inkomsten wordt verkregen, hetgeen fis
caal eveneens van betekenis kan zijn.
De voordelen van het plan wegen vol
gens de Raad, echter niet tegen de na
delen op.
feest
4.4
kan gebruikt worden als raamaffiche,6®^^
Het koopvaardijblad „Quo Vadis"1,,.®/* 1
brengt een „lichtnummer", waar, naastSM>ad
het op verschillende manieren vertellenlonderd
van het kerstgebeuren, de aardige ru-Jagen 2
briek Bijbelse bijzonderheden rondom de^ wo_
geboorte van de Heer is opgenomen. c,
Na lezing van „Van bevoegde zijde t,tudl°
blijkt de lezer het kerstnummer van"0. 4.4!
Reveille in handen gehad te hebben.baar ee
Hierin wordt de geboorte van Christusjyden).
op de voet gevolgd met als illustraties Trianc
reprodukties van schilderijen. j15 43(
Naast de thans genoemde bladen ko-ie ooiev
men uiteraard talloze niet evangeliseren
de periodieken met extranummers uit
Wij noemen nog het themanummer Rijksrr
„Vrede op aarde" van „Jong Gerefor-bozaieki
meerd", dat z'n toevlucht heeft gezocht Openb
bij een interview van de bekende „be-traat 2"i
kende Nederlanders" zoals prof. dr. L.nt
A. Diepenhorst, dr. O. Jager, Jules de
Corte, Godfried Bomans enz., die ge- tot
vraagd worden antwoord te geven op,an 7 to
de vraag welke positieve bijdragen go- uur; c
wone mensen en met name jonge men-linsdag
sen kunnen leveren voor de vrede. nt 8 tn 1
AOSRAM
laandag
foensdaj
to 12 t
Radio Moskou meldt dat gisterenen 6.30
n nieuwe Sowjet satelliet de Kos^d, Mai
os 24 gelanceerd is. De Spoetnik,»
beschrijft een baan waarvan het hoog
ste punt op 408 km en het laagste punt Papeng
op 211 km van de aarde ligt. bhilderij
an Hem
1 2* tot
wil hij graag weten, welke sociale
vrijwel onbekend en de indeling
plichtingen hij heeft, o.a. zegels plak- handig was. Bovendien was er
ken, ontslagtermijn, '.iekte kosten en trouwen ontstaan in de soliditeit
loon tijdens ziekte. de firma. Er moest namelijk eer
derbevestiging getekend
niddels tot de De taalkundigen zijn het niet eens
u~over het ontstaan van deze variant,
maar het zal wel verband houden met
het afzonderlijke onderwijs voor ons
\k.-volksdeel. Bekend zijn ook: Op
zich zelf tegenover op zich (in dit op-
drag vooruit betaald worden. De 1
be- zicht speelt ook de
j,.,' .1. 5X2u»LU^vii1I had zich wat de ondertekening betreft,
ster. dagzegels als zij slechts enkele iatcn overrompelen. De firma re-
d«„o in de week verkt en week.egels 0„hoHeplijk
laten overrompelen. De firma
ageerde onhoffelijk en dreigde dat de
haar arnmëïrtSn^fii Ju levering desnoods langs gerechtelijke
haar aanmelden bij de tot stand ffebracht zmf worden.
de gehele naand
Ook moet men haar aam
bedrijfsvereniging Detam, Nijenoord 1,
Utrecht. Men krijgt 3an formulieren
thuisgezonden die men moet invullen,
waarna een aanslag wordt opgelegd
voor de sociale verzekeringen. De ont-
slagtijd is wettelijk 4én betalingster- de koelkast i
weg tot stand gebracht zou worden.
Is er nog een mogelijkheid de koop
ongedaan te maken?
sich mede)
tie. Bovendien
woordgebruik, zoals missie
van zending, catechismusles
van catechisatie, epiloog in plaats
dagsluiting, het gebruik van het woord
zalig, proficiat, enz. enz. Voorts is er
de uitspraak zoals de zachte g van de geval
Brieven, die niet z(jn voorzien
van naam en adres, kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen, IAARLE
die Diet onderling met elkaar In j
verband staan, moeten In afzonder-
lijke brieven worden gesteld Per
brief dient een gulden aan post
zegels te worden ingesloten
vakantie - op vakan-
afwijkend
plaats ophoudt, zodra de weduwe een betreft
Ledei
mijn. Als zij per week betaald wordt.
een kalenderweek, als zij per maand lijk Is met
betaald wordt een kalendermaand. Men noegen te
moet hoewel de huishoudster dus kelijk
een slechte bescherming geniet
passen dat
len. tenzij de leverancier
1 schkd-vergoeding je- jlt Salomon
en. U is geheel afhan-
kelijk van de welwillendheid van de
verkoper en kan dus zonder diens toe-
zich niet schuldig stemming nooit ongedaan worden. Nu
kennelijk onredelijk hij weigert, is u muurvast gebonden.
-igm -Nattiu-""-
zuidelijl
van woorden als christelijk, rector vraag of zij in die tijd
magnificus, enz. en het gebruik van -
andere namen zoals Noë en Noach,
Johannes. Isaias en Jesa-
en Salomo,
op let, kunt u lange lijsten
king aanvaardt.
Antwoord: Het is niet juist wat be-t_T_
•erd wordt. De weduwe blijft in elk [LEIDEN
maanden de uitkering krach-in Ex-P<
S*deSsndphrl«t*1li !ens ,A'W-W. behouden, ongeacht deittingstij(
Tmavond
de maken.
aanneemt of niet. Bij de raad
beid is een Kleine Gids te krijgen, die!"
een kwartje kost en op een menigte, °e aI
vragen antwoord geeft.
ontslag. Per slot
in deze tijd niet mee om een andere levering
huisvesting te zoeken, als de huishoud- weg
i rekening valt het
atuurlijk staat er altijd bij de af- spronkelijk niet één gelijkvormige
;ring van ondeugdelijke waar de gesproken werd en aat de eenvor
Opmerking van lezer: De scheld-^ histoi
naam moffen is niet afgeleid vanjn het pi
„myff" en ook niet in de 16de eeuwDe ledei
ontstaan. Tegen het einde van de 18derer vers(
eeuw (1787) zond de koning van Pruin Gpn k,
c,, troepen naar Nederland om onze d
v>. «,w .^6 j/iwcD maai u«»ij neia nog altijd niet oere.
ster inwonend is. De i.uisihoudster njoet dient de koelkast kennelijk ondeugde- deze door de verbetering
uc gesprotten wera en aat ae eenvormig- prinS te helnen teeen de tnnpnaamri» ae Hie:
zich zelf opgeven oor het ziekenfonds, lijk te zijn.
Wordt zij ziek, dan behoeft men volgens
de wet slechts „gedurende korte tijd"
haar loon door ie betalen en dan ont
vangt zij verder uitkering krachtens de
door radio
Vraag: Kunt u mij verklaren, dat Zo hoort
i-katholiek altijd ,,op de i""'1
ste plaats" zegt t
de „in de eerste plaats"? Hoort
in gezelschap, door radio of t.
koel- de eerste plaats", dan kan
i andersdenken- gen" i
-re -ade„D&rembcdvoTS d4l01&t',r
ven bestaan. (Onze hartelijke dank. Deltinn
Pruisische intocht was een bestraffing
voor de aanhouding van Prinses Wil-1 Mln,at'
helmina bij Goejanverwellesluis in juAPrent o
-i 1787. In september overschreden de
ook het geval,
i zal weten
Vraag: Een
igekeerde
Welke v
e niet.
is enkele
-katholiek den geleden weduwe geworden. Ze is 24
nkele dagen later. De
een orderbevestiging, waarii
„Ondergetekende, koper, gaat
bovenomschrevene akkoord"
schrijving, totaal bedrag en betalings
conditie). Maandagmorgens werd aar
de firma medegedeeld, dat de koel
kast niet afgeleverd behoefde te wor
tekende zaak van dit taalverschijnsel zijn?
stond: Antwoord: Er zijn
het algemeen duwen-
het beschaafd Nederlands vele taalgebrui- kinderen en krijgt nu zes maanden brug te Duivendrecht. Op 20 septem-prdt
het geloof van de lang een uitkering. Dit wordt uitge- ber keerde Prins Willem V in DcnfcUUr 9
i u voerd door de raden van arbeid en de Haag terug. De veldtocht had ongefcr de 'le
in sociale verzekeringsbank. We hebben J-J~
ie- nu van personen, aie ve
genoemd niet op de hoogte zijn,
no. 10). ook de uitbetaling van deze uitkering indruk maakten.)
schrijver of spreker kan kennen
noemt er slechts één van. Op e
worden in dit geval wel „levensbe
schouwelijke voorzetsel"
(Onze Taal, 31ste jaargang
drie weken geduurd. Het was duifcAïraoiri
deze materie geen wonder dat de meegenomen
dat moffen in september een wonderlijke