Uw probleem is het onze Roken algemeenhoewel men het ongezond vindt Geloofsverklaring Wapenstilstand tussen kerk en wereld voo rbij Spiegel van onze samenleving Drinken vooral een huiselijke aangelegenheid Wereld van mannen en vrouwen Een ivoord voor vandaag R.U. Utrecht weer in bezit van zeldzame Blaeu-globes Schipper meer in contact met „de wal" brengen Kanker door teveel eten, drinken en zonnebaden BOEKENHOEK DINSDAG 10 DECEMBER 196J- ANDERZIJDS Opnieuw is in de Gereformeer- de Kerken de exegese van de eer ste drie hoofdstukken van Gene sis in discussie gekomen. Kunnen toe de uitspraak van Assen 1926 nog wel handhaven? zo wordt gevraagd. De Vlaardingse ge reformeerde predikant dr. F. L. Bos heeft zijn inzicht uitgespro ken in de Kerkbode van de Gere formeerde Kerk van Vlaardingen onder het opschrift: .Geloof s- verklaring in verband met Ge nesis 13". Hij schrijft: „Ik geloot dat God zich in Jezus Christus aan ons bekend gemaakt heeft als onze ontfermende en ge trouwe God en Vader, en dat deze In en door Jezus Christus gege ven heilsopenbaring vele eeuwen lang onder Israël is voorbereid. Ik geloof dat onze God en Vader in deze geschiedenis van zijn heilsopenbaring bekend gemaakt heeft, ,,wat in geen mensenhart is opgekomen" (1 Kor. 2:9). Ik geloof dat Hij de Schriften in gegeven <»n gegeven heeft en d~- ze door zijn Kerk fcrcft laten ver zamelen, om heel die heilsopen baring ook aan ons door te geven en ons „wijs te maken tot zalig heid door het geloof in Christus Jezus" (2 Tim. 3 15, 16). Ik geloof dat wij de goddelijke boodschap, welke door middel van de Bijbel tot ons komt, gees telijk alleen kunnen verstaan en ter harte nemen door de werking vader Uiistert Ik geloof dat wij even eerbiedig en vertrouwend hebben te luisteren naar het scheppingsverhaal van de zeven gewone dagen uit Gene sis 1 tot 2 vs 3, als naar het heel anders opgezette scheppings verhaal uit Genesis 2 vs 4-7, als mede naar gedichten als in Psalm 33 vs 6-9. Psalm 104 vs 5-9 en Job 38 vs 1-11 en naar de profetische verkondiging van Je- saja 42 vs 5 en 44 vs 24: en dat wü evenzeer als Gods kinderen hebben te luisteren naar het ver haal van de zondeval in Genesis 3 met een gewone slang en ge wone bomen in een hof. als naar de visionaire openbaring aan Jo hannes, waarin sprake is van ,,de grote draak, de oude slang, die j en vertrouwend luisteren naar onze hemelse Vader elke poging verbiedt om de scheppingsverha len met elkaar te harmoniëren, of in een soortgelijke poging van de gewone slang in Genesis 2 een door de duivel bezeten won- derbeest te maken. Ik geloof dat onze God en Vader zich van „vele wijzen" (Hebr. 1:1) heeft bediend en nog be dient om aan Zijn kinderen van alle tijden hun verhouding tot zich en Zijn verhouding tot hen doorzichtig te maken, en dat het waanwijsheid is, aan de wijze waarop Hij dat in Genesis 1-3 doet, eisen te stellen van twintig- ste-eeuwse wetenschappelijkheid twintigste-eeuwse historiebe de HERE „kin derbijbel" gebruik maakt, door theologen wetenschappelijk mogen worden onderzocht, en dat dit onderzoek ook wel aan beter inzicht kan dienstbaar zijn, maar dat Gods kinderen daarvan ten diepste niet afhankelijk zijn voor het verstaan van zijn bood- Ik geloof dat de HERE onze God in Genesis 1-3 aan al Zijn kinde ren overduidelijk maakt, dat Hij die „aan allen leven en aciem en alles geeft" (Hand. 17 25) ons ook een wereld heeft geschonken waarin het goed was te wonen, welke wereld wij, door te weige ren Gods kinderen te blijven, heb ben bedorven; maar dat Hij des niettemin ons verknoeide leven en onze vergooide wereld in Zijn vaderhand heeft gehouden. Ik geloof dat die openbaringsbood- schap volkomen onaantastbaar staat boven en achter alle resul taten van de geologische en bio logische wetenschap, welke we tenschappen ook wij als Gods kinderen, overeenkomstig zijn cul- tuuropdracbt om „de aarde te onderwerpen" (Gen. 1 28) met alle ijver mogen bedrijven. Ik geloof dat eenvoudige mensen die kinderlijk bij Gods openba ring leven, wijzer zijn en een die per inzicht hebben in het ontstaan en bestaan van leven en wereld dan alle ongelovige mannen van wetenschap, en dat wij, knappe mensen van de twintigste eeuw ons met al onze geleerdheid moe ten bekeren tot het ware kind zijn, om door de openbaring6- boodschap des HEREN ook onze geleerdheid te laten heiligen. Ik geloof in God De Vader, de al machtige Schepper van hemel en aarde, die ook de vaderlijke Schepper van ons leven ïs, van wie wij ons wel in onze waanwijs heid hebben afgewend met alle ellendige gevolgen daarvan voor ons leven en voor de wereld waarin wij wonen, maar die ons weer in zijn eeuwige ontferming heeft opgezocht om ons in Jezus Christus tot zijn kinderen te ma ken, welke uitzicht mogen hebben op „nieuwe hemelen en een nieu we aarde, waar gerechtigheid woont" (2 Petr. 2 13). Dr. W. A. Visser 't Hooft Het tijdperk van de wapenstil stand tussen de kerk en de we reld is voorbij, zei in Mexico dr. W. A. Visser 't Hooft, de secreta ris-generaal van de Wereldraad van Kerken ter gelegenheid van de opening van de grote zendings conferentie die daar op het ogen blik wordt gehouden. Meer dan 200 protestantse, anglicaanse en oosters-orthodoxe gedelegeerden zijn daar bijeen in het kader van het werk van de commissie voor wereldzending en evangelisatie. Dr. Visser 't Hooft zei dat er een wa penstilstand geweest is van ongeveer honderd jaar. En nu is er voor de zen ding weer een nieuw tijdperk aangebro ken, waarin de zendingsmensen zwaar onder druk gesteld worden. Het is niet langer mogelijk, zoals in de afgelopen eeuw om de mensen in Koop vandaag nog deze merkwijn bij uw slijter, de vakman-specia listvooral uwdranken.BiJ6flesseri Pierre Baptiste (blanc - rouge - rosé) tijdelijk de 7e fles gratis. Importeur: H.V. WIJNHANDEL M. REUCHUN ZN. ROTTERDAM - DEN HAAG De gewoonte van het roken is onder de mannelijke bevolking van Nederland algemeen. Negen van de tien volwassen mannen roken. Er zijn meer mannen, die meer dan 30 sigaretten per dag ver bruiken dan mannen, die hele maal niet roken. De Nederlandse vrouwen zijn dat vindt het roken ongezond. Vrouwen zich dit nog meer bewust. Het - waardige feit doet zich echter vo vooral zware rokers geneigd zijn het roken minder ongezond te vinden. Zowel bij mannen als vrouwen stijgt het per centage mensen, dat niet gelooft, dat roken de oorzaak is van longziekten, evenredig met het aantal sigaretten, dat men dagelijks rookt De krant, zo is gebleken, is het belang rijkste instrument bij de verspreiding van de kennis over de schadelijke aspec ten van het roken. Prof. Gadourek heeft verder ontdekt, dat mensen, die geloof hechten - veel minder gewend te roken, berichten over de longkanker, toch meer Slecht, vier ven de tien sen dames roken en dan nog ge- njet geslaagde poging het roken op te middeld veel minder dan de geven, De meeste rokers in Nederland gebruiken sigaretten. Gemiddeld gaan tegen elke 5% sigaret, twee sigaren en een pijp tabak in rook op. De mannelijke sigarettenrokers inhaleren bovendien, terwijl de vrouwen nauwelijks de rook over haar longen halen en alleen maar meedoen om de gezellig heid. WAT de drinkgewoonten aan gaat, gebruikt één op de vijf of zes volwassen Nederlanders nooit alcoholische dranken. Het .PJMSdrinken is hier overwegend een barende conclusies is prof. dr. I. Ga- huiselijke aangelegenheid. De ge- >w,«ri.ro.r a. «~mwoonte om thuis een drank aan te dourek, hoogleraar in de sociologie te Groningen, gekomen na een uitgebreid onderzoek, dat hij instelde naar de rook- en drinkgewoonten van het Ne derlandse volk. De resultaten van dit onderzoek zijn neergelegd in een boek van 516 pagina's, dat gisteren is ver schenen. De titel van dit boek is: „Ris kante gewoonten en de zorg voor het eigen welzijn". De meeste mannen, zo toonde de hoog leraar aan. beginnen te roken in de puberteitsjaren. De jongere generatie mannen begint met het roken op een latere leeftijd dan de oudere generaties. Bij de vrouwen is de situatie net anders- Ti. Aangenomen mag worden, dat de bieden is vrijwel universeel. Ruimschoots de helft van onze bevolking heeft alcoholica in huis. Maar aan tafel wordt nauwelijks alcoholica gedronken. Sterker dan het roken wordt het alcoholdrin- ken bepaald door het wekelijks ritme (zaterdag- en zondag- drinken) De euforische werking in de vorm van H|»n roes wordt bij mannen bereikt na vrouwenmin de toekomst in Nederland het gebruik van 8.5 glaasje (mediaanA. meer zullen gaan roken. Dat zal dan een bij de vrouwen na 5.5 glaasje. Personen gevolg zijn van het emancipatieproces. met een hogere opleiding en meer in- Een bewijs voor deze stelling: het roken I komeni verbruiken meera'cohol. al is de dwangniatige aard komt meer voor bij vrouwen, die een I samenhang bijzonder zwak. By arbeiders (het oiek<,r|n, verr hogere opleiding hebben gehad dan de jen winkelbedienden komt daarentegen lagere school en bij vrouwen, die in de overmatig ^gebridk^ vjro^lcohcu^jraker J Het toenemende aantal echtscheidingen een evenredige stijging i consumptie gepaard. Niet net drinken zelf. maar de conse quenties van het drinken worden door le situaties geboden en althans een deel van de samenleving keert zich tegen hen, die beslist weigeren alcohol tot zich te nemen. Na het onderzoek naar het welzijn van de bevolking kan de volgende conclusie worden geformuleerd: De bijzonder positieve antwoorden op een aantal tevredenheidsvragen zo als het werk, eigen levensloop, eigen gezondheid en huisvesting, wekken het vermoeden dat het welzijn der bevol king in de loop der laatste jaren enigszins is toegenomen. De tevreden heid over eigen werk en levensloop is meer afhankelijk van de mate van zelf standigheid van eigen werk en van de (sociale) zekerheid dan van de hoogte der beloning (de inkomsten). Over de woningsituatie wordt in deze studie opgemerkt, dat bijna elke vijfde ondervraagde persoon te kennen gaf de beschikbare ruimte onvoldoende te ach ten. Voornamelijk werd ook de badgele genheid in onze Nederlandse huizen ge mist. Men zou nu verwachten, dat een betrekkelijk groot percentage mensen on tevreden zou zijn met eigen huisvesting. Het blijkt echter dat 76,7 percent tevre den is over woning en huisvesting, 12.3 percent matig tevreden en slechts 10,3 percent ontevreden. De lage huishuren zijn hier van invloed, want bijna een derde van onze volwassen bevolking be taalde minder dan negen gulden aan huishuur. Indien „tevredenheid met" Hik door het object wordt bepaald, dan kan gesteld worden dat het onze bevol king, wat betreft de werkverhoudingen, sociale verhoudingen de maatschappc- lljke positie), huisvesting en de gezond heidszorg niet al tc slecht gaat. Slechts ming van eigen kansen tot De onmogelijkheid of, althans dq ver onderstelde onmogelijkheid, om eigen maatschappelijke positie te verbeteren wekt bij velen, omstreeks een derde van dc volwassen bevolking een gevoel van onbehagen. Wat betreft de bezorgdheid en onbe hagen. is gebleken dat tussen een vierde en een vijfde van de bevolking gevoelens van angsten, spanningen, eenzaamheid. ïgmatige aard van eigen gedachten thet piekeren) vermeldt. Azië. Afrika en Zuid-Amerika het christendom aan te bieden als een on derdeel van de moderne beschaving. Overal ter wereld moet men ideologi sche. nationalistische en andere weer standen overwinnen. In deze tijd van be proeving mag de kerk echter niet klein moedig wezen, maar zij mag beseffen dat er heus wel tekenen zijn die moed Symptomen In zijn rede noemde dr. Visser 't Hooft een aantal symptomen van deze nieuwe tijdgeest, die zich verzet tegen de zending. Zo noemde hij onder de totalitaire regeringen van sommige jonge staten, die in werkelijkheid bang zijn voor een ontmoeting met anders denkenden en die de zending de voet dwars zetten met allerlei politieke maat regelen, Een andere symptoom is het syncretisme dat alle mogelijke geeste lijke gedachten en vormen op een hoop wil gooien om tot een wereldreligie te versmelten. Een derde uiting van de tijdgeest is het „cultuur-nationalisme". Dat wil een nieuwe vorm geven aan de oude uitspraak: „Wie de regering in handen heeft bepaalt ook de gods dienst." en ieder volk zijn eigen geloof wil geven. Maar al deze feiten mogen er ons niet toe verleiden, aldus dr. Visser 't Hooft om onze zendingsopdracht te waarlozen. Integendeel, juist nu de reld kritischer geworden is en de kerk het zwijgen op wil leggen, hebben wij een nieuwe kans om te bewijzen wat het betekent Christus als Koning der koningen te prediken. Een van onze medewerkers bevindt zich in Mexico om deze conferentie bij (e wonen. Hij zal in de komende weken enkele samenvattende artikelen sehrij- Noord en zuid PROF. GADOUREK, die in 1923 ■V in Brno in Tsjechoslowakije is geboren, viel bü zijn onderzoek de verdeling op van ons volk In verschillende grote groepen. Voor al het onderscheid in onze samen leving tussen het zuidelijke (rooms- katholleke) deel van ons land en het noordelijke (protestantse, maar ook overwegend onkerkelijke, meer Individualistische) deel trof hem. Elk volksdeel kent zijn eigen leefwijze en levensstijl. Tegenover bet meer optimistische, levens lustige en meer op de seksuele mo raal lettende rooms-katholleke of zuidelijke patroon, staat de meer sombere en sobere, zakelijke en vooral leugens en diefstal afkeu rende protestantse (Calvinistische) of noordelijke levenswijze. Een tweede belangrijke verde ling Is die van de „mannenwereld" en „vrouwenwereld". Vooral op het gebied van de dagelijkse gewoon ten treden de rolverschlllen tus sen de beide geslachten ln onze samenleving sterk naar voren. Zo wel tabak en alcohol zijn in onze maatschappij nog steeds de zicht bare kenmerken van „het man zijn". „Indien we, zoals vele deskun digen van oordeel zijn. ln de rook- en drinkgewoonten riskante ge dragingen moeten zien dan zijn het overwegend de mannen ln on ze samenleving, die een bedreigde groepering vormen." Aldus prof. Gadourek. Maar vooral wat deze gewoonte betreft, ls er een kente ring waar tc nemen. Jonge meis jes gaan steeds meer roken De hoogleraar ln de sociologie, die b(j zjjn onderzoek ruim 150 vragen stelde aan bijna 1.300 men sen uit 84 gemeenten, acht het re sultaat van zjjn enquête een goed spiegelbeeld van de Nederlandse samenleving. De directe aanleiding tot het on derzoek was de waarschuwing van de deskundigen tegen het roken. Aan het verrichten van deze structureel-soclologische analyse werkten mee het Nederlands In stituut voor preventieve genees kunde te Lelden, het Sociologisch Instituut van de universiteit te Groningen en het mathematisch instituut van deze universiteit, die een elektronische rekenmachine beschikbaar stelde voor het ver werken van het materiaal. Amsterdam krijgt internat, school Teneinde onderwijs te geven aan niet- Nederlandse bewoners van Amsterdam, heeft de stichting internationale school in Den Haag besloten een school in Am sterdam op te richten, die in januari 1964 zal beginnen. Dit heeft dr. J. G. van dei- Valk. hoofd van „the international school" in Den Haag gisteren te Amster dam meegedeeld. Hij vertelde dat het onderwijs bestemd voor kinderen in de leeftijd van de lagere school, dat het lesrooster geba seerd is op Amerikaanse methoden, en dat de lessen gegeven worden in de En gelse taal. Tot de school worden toege laten niet-Nederlandse leerlingen onge acht hun nationaliteit, ras of geloof. Begonnen wordt met 3 klassen, waartoe het Amsterdamse gemeentebestuur in middels ruimte heeft verschaft Bij de oprichting is vooral gedacht aan de noodzaak te voorzien in de behoefte aan onderwijs voor kinderen van de vele buitenlandse (vooral Amerikaanse) be drijven. die zich na de oorlog in Am sterdam en omgeving hebben gevestigd. Tien jaar geleden werd een internatio nale school gevestigd in Den Haag. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Eist (vac. dr. C. van Leeu wen) (toez.): I. J. Wisse, te Almkcrk; te Vroomshoop (vac. J. Venema): G. C. Vij zelaar, te Deil en Enspijk; te Zutphen (wijkgem. Oost): M. J. J. Bonting, te Nijland. Aangenomen naar Blankenham: J. D. M. A. Heijkoop, vicaris te Zwolle, die bedankte voor Blankenham; naar Dalen: W. de Jong, te Bergum. Bedankt voor Scharnegoutum: E. H. Kalkman, te Waddinxveen; voor Bleis- wijk: W. Moerman, te Aalsmeer; voor Dokkum (toez.): J. T. Schellingerhout, te Markelo. GEREF. KERKEN Beroepen te Culemborg: P. Sijtsma, te Nederhorst den Berg: te Aalten (dr. J. Rinzema): C. H. v. d. Berg. te Lollum; te Zwaagwesteinde: D. O. Veenendaal. kand. te Vreeswijk: te Spijkenisse (2e1 pred. pl.)H. J. Koffrie, legerpredikant. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Goes: D. Berghuis, te Grootegast—Strobos. Bedankt voor Daarlerveen: J. Geersing, te Zuidwolde; voor Enschede-Z (vac. J. Kok)J- F. Heen, te Drachten. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Kralingen: J. Kievit, te Noordeloos. Aangenomen naar Groningen (vac. Joh. Prins): A. Rebel, te Emmeloord. Bedankt voor London—Mitchell (Ont. Can.): J. P. v. d. Boomgaard, te Sneek; voor Schiedam: P. van Zonneveld, te Bennekom. UNIE VAN BAPTISTENGEMEENTEN Aangenomen naar Utrecht: Ph. Linde man, te Veendam. EVANG. LUTH. KERK Bedankt voor Amsterdam-N: C. Schrö- der. te Amstelveen. Niet alleen mensen profeteerden in het Oude Testament va\ v de komende Messias. Óok dingen profeteren. Daar was M'lUb bloed aan de deurposten, maar daar ivas ook het brood uit hemel. Een volk trok door de wildernis. Het was op weg het beloofde land, dat echter geen inreisvisa zóu verlenen voo E||j| zovelen. Het beloofde land moest op de vijand bevochten den. De volkeren rondom Palestina zagen in de ex-slaven u\ F Egypte een vijandelijk volk. Nu Egypte het had moeten ZatQ^iËjp gaan. weigerden zij het een plaats in hun midden te gunnevttjjE& Waar zou het volk voedsel vandaan halen. God geeft dan wonderlijke voedsel, dat als dauw op het kamp neerstrijkt, do J hard als korianderzaad is en wit als sneeuw, dat gemalen mok worden en gebakken en dan smaakt als honingkoeken. En ve\w*&g£ jaren later zegt Christus, dat Hij dat brood is, dat uit de herniI is neergedaald. Hij noemt Zichzelf het Brood des Levens. cheologen strijden onder elkaar over wat dit manna nu eigen lijk wel geweest is. Sommige christenen houden strak en vol dat het een bijzonder iets is, waarvan het gelijke niet 0)fc ,f. aarde te vinden is; anderen willen het vereenzelvigen met toij nu nog soms in de woestijn te vinden is. Wat doet het er eigen A£|g lijk toe. Het gaat in de bijbel niet om wat het was, maar wat het betekende. Dit manna sprak. Het wees op de komend1 Heiland. Het moest niet chemisch onderzocht, maar gegete\ worden. En zo is het met Christus. Wij kunnen strijden ova wie Hij was en hoe Hij kwam, geboren uit een maagd of nie: r Maar belangrijker is de vraag of Hij voor ons het Brood dti m"® Levens is geworden, waar wij niet buiten kunnen. -Llw» Vervaardigd voor 1638 A. Hor In het geografisch instituut van de Rijksuniversiteit in Utrecht bevindt zich een grote aardglobe vervaardigd (voor 1638) door de bekende Amsterdamse karto- graaf, uitgever van atlassen, kaarten en globes, Willem Janszn, Blaeu. Deze aardglobe, eigendom van het universiteitemuseum is af komstig van het natuurkundig ge^ zeischap en was vroeger geplaatst in het natuurkundig laboratorium. De rijksuniversiteit was rond 1656 ver moedelijk reeds in het bezit van twee globes van Willem Blaeu, namelijk hemel- en een aardglobe. In de series lectionum van 1656 staat namelijk vermeld, dat prof. Joh. de Bruyn college geeft over het gebruik van de globes van Blaeu. In 1816 blijken volgens een inventaris beide grote globes nog in het bezit van het natuurkundig gezelschap te zijn. Na die tijd is de hemelglobe zoekgeraakt. Sociologisch rapport concludeert: Het Sociologisch Instituut van doordat (to tonische ont. tTt ,,j6 tt wikkeling de rust vrijwel geheel uit het de Nederlands Hervormde Kerk, leven der schippers dreigt weg te halen, het Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut en het Gereformeerd So ciologisch Instituut hebben zich gezamenlijk in het rapport „Schip, pers in de stroom" beraden over de positie, meer sociologisch be zien, van de Nederlandse schip per. Er werd een onderzoek in gesteld naar het leven en werk van hen die de binnenwateren be varen, waaruit als hoofdthema naar voren kwam dat de schip- persbevolking zich nog steeds kenmerkt door een nog sterke eigen leefwereld. Factoren die dit in de hand werken zijn het niet gescheiden zijn van werk- en woonplaats, van werktijd en vrije tijd. Ook het feit dat het schip- persgezin eigenlijk steeds onder weg is, beïnvloedt de levenshou ding. Uitvoerig wordt in het rapport inge gaan op de beroepswaardering van de schippers; die is bij de Nederlandse schippers, met name bij de particulieren, nog wel positief, al gaan de negatieve factoren de laatste tijd meer spreken dan De gezinseenheid is in de meeste ge vallen bij de schippers zeer hecht. Men werkt immers altijd samen en brengt ook samen in heel veel gevallen de vrije tijd door. Daarom wordt het aan de wal gaan van de kinderen, om onderwijs te volgen, meestal als iets smartelijks er varen. Verder maakt de afgeslotenheid van de gezinnen dat invloeden vanl buiten niet zo gemakkelijk naar binnen dringen. Daardoor blijven bepaalde nor men in de schipperswereld vaak langer van kracht dan aan de wal. Communicatie Dit roept de vraag op of we. ten op zichte van de schippers, isolatie van, integratie in of communicatie met de „wal" moeten nastreven. Het rapport kiest nadrukkelijk voor do communicatie. De schippers kunnen uit de aard van hun beroep nooit in de wal- samenleving opgaan. Dat sluit integra tie uit, terwijl isolatie allerminst gewenst is. Bjj de communicatie zal zoveel moge lijk rekening moeten worden gehouden met de eigen wereld van de schippers, maar zal er tevens naar gestreefd dienen te worden om het contact met het „land" zoveel mogelijk te bevorderen. Hier ligt, onder meer, een taak voor het sociaal-culturele werk, dat immers tot doel heeft de aanpassing aan de cul turele ontwikkeling zo goed mogelijk te doen verlopen. Ook de pastorale aanpak zal hiermede terdege hebben te rekenen, aldus het rapport interieur opluisterde. Jansen [Stad! Doer een bijzonder gelukkig toeval tafted. G de rijksuniversiteit in juli van dit ja» Den een hemelglobe van Willem Blaeu aa»oneel| kopen, die naar grootte en datcrin^iap-», geheel overeenkomt met de reeds aai DeJj wtóge aardglobe. ho„an< Zo is het dan nu de uiterst zeldzanpld P combinatie van de twee fraaie Blae?°b d< globes hersteld. Het is namelijk va oudsher de gewoonte geweest, dat i Gebc representatieve vertrekken van de oveper. P heid of van patriciërs een globepaar Abel TasmaffÈ" Deglobemaker Willem Blaeu levenPpen 1 dergelijke globeparen in verschillendHerv. maten, namelijk 20, 33 an 67 cm middeoistricf lijn. De aardglobe van de rijksuniversVertoo; teit moet vervaardigd zijn vóór 1631 gci10 want hij is gesigneerd met de hand, _st( tekening van Guiljelmus Blaeu. Boveii dien kwamen de ontdekkingen van Abee,r Tasman (1642) er nog niet op voor. 'elevis De thans aangekochte hemelglob Piet* stamt uit dezelfde tijd. eveneens gesigebed. neerd met Guiljelmus Blaeu en draai Snot de aanduiding, dat de plaats van do.-curt sterren gesteld is overeenkomstig hu\een 3 positie in 1640. Als gevolg van hun grote' kwetsbaarheid zijn exemplaren uit de Den 17e eeuw thans bijzonder zeldzaam. Ned. De nieuw aangekochte globe verkeer p?n in uitstekende staat. De globe bevat diflesjdp afbeelding van de sterrenbeelden mea]f T( de sterren naar hun grootte geclassiL ceerd en met de namen van de sterref^r°2 in het latijn. arablsch en perzisch Solcha In vroeger eeuwen gebruikten d astronomen en stuurlieden de hemelglob-, Stad om er de plaats van de sterren op aOrkest te lezen, met welke gegevens onder aqiet H dere plaatsbepalingen ter zee werde jjen ugrs uitgevoerd. Deze plaatsbepalingen, neer ze uitgevoerd werden in de pof weinig bekende streken van Azië eE Amerika, werden op hun beurt wee Pred :ebruikt om de nieuwe ontdekkingen opond le juiste plaats op de aardglobe of q Geb< de kaarten te zetten. {elshoi I Scho icheid van Sappig... kenteken van de f* SPAANSE k' SINAASAPPELEN grote steden wonen. Het grootste deel i i de volwassenen stijging - dan bü zelfstandigen eni personenj daWaïiTgevolg van verstedelijking in ..vrije beroepen De bewust beleefde Kcmengde huwelijken, door bet C-B.S. de welvaart gaat met met j ys gesignaleerd, zal bjj de komende j generaties zich weerspiegelen ln hogere j onbehagen en neurotische Overmatig eten, drin- toepassing van alle kan- het toevoegen van che- ken en zonnebaden kan kerverioekkende stoffen mis che stoffen aan voed- in de industrie, in kos- metische artikelen en sel moet onder toezicht worden gesteld. Maatre gelen tegen de luchtver- e_,._..J ontreiniging zijn drin- Het roken moet sterk gend noodzakelijk. Men- Wereldgezondheids- - - - organisatie maandag worden ontraden, aldus sen met een blanke huia meegedeeld. Een com- de commissie. wordt aangeraden, by missie van de W.H.O. Chemische stoffen in felle zonneschijn een of die zich bezighoudt met kosmetische artikelen, andere huidcretne te ge- de bestudering van maat- zoals kleurstoffen in lip- bruiken en een breedge- regelen ter voorkoming penstift, hebben bij die van kanker dringt er in ren kanker veroorzaakt. een rapport op aan, dat Zo zegt het rapport. Ook komen. Herberg van het zesde geluk. Het ver haal van Gladys Aylward, door Alan Burgess. Oorspronkelijke titel The small woman. Vertaling A. Teunis. Derde druk. Uitgave F. G. Kroonder, Bussum. De brief, en andere verhalen, door W. Somerset Maugham. Ontleend aan Collected short stories. Vertaling M. Gerritsen. Uitgave F. G. Kroonder, Bussum. De bankfraude. door Bruce Marshall. Oorspronkelijke titel The bank audit. Vertaling Dick Ouwendijk. Tweede druk. Uitgave F. G. Kroonder, Bussum. Helden op commando, door Karl Lud- wig Opitz. Oorspronkelijke titel Der Barras. Vertaling Gerard J. M. var 1 Reve. Tweede druk. Uitgave F. Kroonder, Bussum. Vraag: Ik heb met mijn buurman hakken en hij kan vorderen dat heg. hangende takken worden weggehakt. E. Tjeenk Willink. Zwolle. Weigert de andere buurman dit. dan erplaatsing Als de buurman het recht heeft voorplanten. moet dit dan beschreven kan hij zelf de takken afsnijden, staan in de koopakte? aÊ Antwoord: U moet in de eerste plaats nagaan hoe de zaken staan, want u moet eerst weten watMHM N.V. Uitg. Mij. W. de bestaande afpa- gelen. keerd ling. Hiernaast moet bepalingen van het zo recht in het Burgerlijk Wetboek. Ar- reglementen bestaan ten tikel 710 verklaart dat iedere heg, die de afstand twee erven "van elkaar scheidt, vc m dersteld wordt gemeen te zijn, ware er een titel, bezit of teken het tegendeel bestaat. Ieder var beide eigenaars heeft het recht te deren dat de heg omgehakt wordt. Ar tikel 711 bepaalt dat de ene buur de andere kan noodzaken tot het planten van nieuwe heggen op gemeenschap pelijke kosten, indien de vorige heg gen. die gemeen zijn geweest, tot aan wijzing van de scheidslinie tussen bei de erven hebben gediend. mycologische vereniging. Hugo cv Vries-laboratorium. Plantage-Midden- «ebruiken of laan 2< Amsterdam C, tel. 020- 'nes tot de grens. Staat de heg op uw grond, dan is ten deze uw eigendom, staat deze op de oorlog van grens, dan is deze naar alle waar- de schijnlijkheid dus gemeenschappelijk, vor- Is de grens onzeker, dan moet u het kadaster te hulp roepen. De moeilijk- werd buur de heden zijn dan nog niet opgelost, want biljetten van 200 kan verjaring in het spel zijn. Vraag: Kunt u mij iets vertellen /er het kweken van cantharellen? Vraag: Zijn in vijftig gulden geweest? Antwoord: Voor de Eerste Wereld waren in Nederland bankbiljet ten in omloop van 10. ƒ25, f 40. 60, 100, 200, 300 en 1000. De intrek king van bankbiljetten van 40 en 60 1928 aangekondigd, die van in 1939. In Den I Lags Brieven, die niet zün voorziefDcn van naam en adres, kunnen niet Mchevi behandeling worden genomen Geverk helmhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar li verband staan, moeten ln afzonder jjer, lyke brieven worden gesteld Pe\joria. brief dient een gulden aan post zegels te worden Ingesloten ei^ n iKomen de kinderen er tegen opperef. ooit bankbiljetten dan kunnen zij het minimum opeisenjoets tr"",»"*? dat volgens de wet aan de kinderen a\-, Zaal tijd behoort toe te komen, de zogcWte) naamde legitieme portie. Nu kan he' q bi fzijn, dat de echtgenoot zoveel nalaat, dat de vrouw het huis kan behoudenogels en de kinderen hun minimum ontvaniDen Ned. gen. Het is echter waarschijnlijk dat he! minimum,-;-JJ*--• ƒ500 1940 cantharel willen kweken, dan zou de bos- vember 1960 die van 20 uit de om- p genomen. raag: Wij hebben indertijd tament op de langstlevende laten dus volgend ja wat goed uitgegroeide cantharellen - leg die op zwart of wit papier uit. daarvan moeten ^€,n ten aanzien gezocht. Voorzover ons bekend Volgens artikel 712 wordt aangeno- wordt deze niet gekweekt. Zou men dat de heg niet gemeen is, canth - "rijjf- 3__ als deze slechts één erf afsluit. Vol- eerst gens artikel 713 mag men geen hoog- beschikken. Zoel opschietende heggen plaatsen op kleinere afstand dan een halve ter van de grens, tenzij bijzondere dementen of vaststaande gebruiken (de plaatjes onder de hoed) vallen, zijn, erft de langstlevende echtgenoot is huis. Heeft testament waarde of kunnen de kinderen toch hun deel opeisen. Antwoord: Als er geen kinderen uit alle omstandigheden raad geven men het beste de belangen van langstlevende echtgenoot kan bevordej ren zonder de kinderen tekort te doen] Aanvulling op antwoord: Naar a; leiding van het antwoord inzake mogelijkheid van subsidie voor archeoJO' logische werken deelt men ons nogfu mede, dat de rijksdienst voor oudheid- De sporen zullen dan uit de lamellen dit huwelijk of uit vorige huwelijken kundig bodemonderzoek altijd bereic anders regelen. Volgens artikel 714 Het lijkt ons het beste als u probeert alles als er geen testament is. mag de buurman vorderen, dat op deze te kweken zoals de champignon, kortere afstand geplante heggen wor- Goede werkjes over de cultuur van den uitgeroeid. De buurman mag op champignons zijn bijvoorbeeld: Mo- HPH zijn grond doorschietende wortels af- derne champignonteelt, door P. J. C. tegen op, dan is kinderen, dan heeft met particulieren, aangezien deze met in aanmerking komen voor sidie en niet op eigen houtje gelijk testament slechts betrekkelijke graven, in verbinding te komen Het aarde. Komen de kinderen er niet adres van de dienst ist Kleine Haag 2, Amersfoort, tel. 4480.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2