r
Uw probleem is het onze
Een Geref. kerk op het
Onze Lieve Vrouweplein
Een woord voor vandaag
S. van der Werf in herv.
dienst uitgezonden
CLAUDIA
Paus reageert niet op
voorstel Athenagoras
Voor aannemers doemen
grote verliezen op
MAANDAG 9 DECEMBER 1963
ANDERZIJDS
ROEPINGSBESEF
Prof. dr. G. C. Berkouwer zet
zijn serie in het Gereformeerd
Weekblad over de verhouding tot
Rome voort. Prof. Berkouwer
zegt er in het laatste nummer
Men zou uit het voorafgaande (de
kruistocht tegen het triumfalisme)
een verkeerde conclusie trekken,
wanneer men zou menen, dat het
hierin zou gaan om een sóórt weg
cijfering in die zin. dat er een diepe
twijfel zou zijn ontstaan aangaande
de waarheid en wettigheid der
Rooms-Katholieke kerk. Wie alles
meemaakt in de Pieterskerk te Ro
me, weet wel anders en wie Jo
hannes XXIII en Paulus VI hoor
de over ,,de kerk'1 zal deze fou
tieve conclusie niet trekken. Dat is
het juist wat Ons telkens weer treft
ook bij hen die de roep doen ho
ren tot vernieuwing.
Achter die roep ligt geen twijfel,
maar roepingsbesef. Het gaat niet
om de houding van de kritikaster.
die we in allerlei kerken aantref
fen als de man, die zó z'n eigen
kerkgemeenschap kritiseert. dat
men zich aan de indruk niet kan
onttrekken, dat hij er al innerlijk
van vervreemd is. Om zo iets gaat
het thans in de R.K. kerk niet. Wie
van z'n plaats in de Pieterskerk
omhoog ziet. ontdekt daar met gro
te letters het woord uit Matthetls:
meente bouwen en de poorten
het dodenrijk zullen haar niet over
weldigen." Dat blijft een onaange
vochten geloof in alle spanningen,
die de R.K. kerk thans vervullen
en die soms in het concilie zo eer
lijk en onverbloemd naar voren
komen. En toch is er een duide
lijke klimaatverschuiving te consta
teren. Er zijn wel eens mensen, die
zeggen: er verandert toch niets en
er kén niets veranderen, want al
wat op verschuiving lijkt, valt toch
binnen de cirkel van een reeks on
feilbare leerbeslissingen der kerk.
Er ligt in deze redenering natuur
lijk iets, dat onmiddellijk toe
spreekt. En het sluit ook aan bij
wat Rome zelf leert: we kunnen ten
aanzien van die leer niet op onze
schreden terugkeren en we willen
het ook niet. Maar wie nu op grond
van dat allea tot de conclusie zou
komen, dat al wat zich thans af
speelt, niets te betekenen heeft,
vergist zich. We moeten trouwens
met die logische conclusies altijd
wat voorzichtig zijn. Er zijn na
1870, toen de onfeilbaarheid van de
paus werd gefixeerd meermalen
profetieën gedaan, dat „de kerk" er
nu niet meer bij te pas zou ko-
—i dat het concilie overbodig
geduurd. Maar nu is
concilie, vol van spanning en dy
namiek.
Er is nog een ander voorbeeld.
tie, zal langzamerhand de belang
stelling voor de Schrift als vanzelf
afnemen. Dat is ook al weer een
begrijpelijke conclusie, maar in wer
kelijkheid is het toch weer anders
gelopen. Paus Leo XIII gaf in 1893
een encycliek over de studie der
Heilige Schrift, die hij wilde stimu
leren. Later deed Benedictus XV
hetzelfde fin 1920) en tenslotte Pius
XII in een beroemde encycliek in
het jaar 1943. De invloed van deze
encyclieken is zeer groot geweest
en we weten van allerlei hard wer
kende bijbelinstituten, van nieuwe
v«r.tading*n. Natuurlijk kan men er
aan herinneren dat deze Schrift
studie niet onafhankelijk is van het
leergezag en dat Trente heeft uit-|
die de kerk er aan geeft
dat aan haar het oordeel toekomt
over de ware zin der Schrift en
haar verklaring. Maar dat bete
kent geenszins dat er niet van een
belangrijk R.K. bijbelonderzoek
sprake zou zijn. Allereerst is niet
alles reeds door de kerk vastge
legd in „uitspraken" en bovendien
blijkt in de R.K. exegese een gro
te mate van vrijheid en vrijmoe
digheid te bestaan. De vragen aan
gaande de Heilige Schrift en haar
uitleg zijn op het concilie nog niet
ter sprake gekomen.
Maar dat wil natuurlijk niet zeg
gen, dat ze op de achtergrond en
in allerlei stromingen niet meespe
len. Zoals men weet bestaat er bij
een bepaalde groep in de R.K. kerk
niet alleen grote bezorgdheid over
de „vernieuwing" en over allerlei
„ontraditionele" denkbeelden die
zich baanbreken, maar er bestaat
ook zorg over de ontwikkeling der
bijbel-exegese. Ik heb daar vroeger
in ons blad al eens over geschre
ven en zal op die verschuivingen nu
niet diep ingaan. Maar het is van
belang, dat men van bepaalde
meestal als conservatief aangedui
de zijde niet zegt: och, ze aan
vaarden toch allemaal Trente, dat
God de Auteur is van alle boeken
van het Oude en het Nieuwe Tes
tament, dus zal het met hun bij
belexegese wel loslopen. Veelmeer
vreest men, dat ondanks die aan
vaarding van Trente inzake de
Daarin ligt veelmeer het besef dat
men met een formele belijdenis
aangaande het gezag der Schrift
toch nog wel op onbegaanbare of
doodlopende wegen kan terechtko
men. Dat is volkomen juist, zoals
men ook in de niet-katholieke ker
ken telkens weer duidelijk bespeu
ren kan. Ook de sekten nebben het
nooit moeilijk gehad met de Schrift
kritiek. En toch belette hun „aan
vaarding" van het Schriftgezag hen
niet terecht te komen op de ver
keerde en vreemde wegen. De be
lijdenis van het Schriftgezag (alle
boeken... Trente) biedt geen garan
tie, dat alles wel goed gaat.
De strijd die in Rome over de
bijbelexegese gevoerd wordt
vooral rondom het pauselijk bijbel
instituut is daarom, ook al kwam
dit alles op het concilie nog niet
ter sprake, wel belangrijk. Het dra
matische ligt echter hierin, dat de
oppositie uiterst kritisch staat te
genover de ontwikkeling, maar te
veel verwaarloost diep in te gaan
nn de vragen, die daar aan de orde
eld. Wanneer men dat wèl
i en dan waarsohuwen te-
zijn ges
zou dot
zijn. Ieder die met het Schriftvraag-
stuk bezig is weet, dat die geva
ren er metterdaad zijn, dat hij op
zijn hoede moet zijn, ongemerkt
toch weer gevaar loopt kritisch
boven de Schrift te gaan staan. Als
in broederlijke werkgemeenschap
deze gevaren aan de orde zouden
komen, dan zou daar alleen maar
goeds van te verwachten zijn. Nu
staat het echter zo, dat de oppositie
zeer sterk „in reactie" is en uiterst
fel in deze stand van zaken op
treedt en ingrijpt.
roept zo weer nieuwe reacties op.
Zo reageerde de bekende Karl Rah-
ner (Innsbruck) fel tegen de aan
vallen van Romeo tegen het bijbel
instituut te Rome. Hij noemde een
artikel van Romeo beschamend (het
artikel verscheen in 1960) vanwege
de aanvallen met name tegen de
Duitse exegeten, die verdachtma-
kend waren. Hij voegde er aan
toe: „men kan ook enkele honder
den kilometers van Rome verwij
derd, goed katholiek zijn." Nog
maals: deze vragen kwamen ter
conclilie niet expliciet ter sprake,
maar ze spelen wel in allerlei over
wegingen een rol. Als men vraagt,
of ze nog ter sprake zullen komen,
dan kan niemand deze vraag met
zekerheid beantwoorden. Maar wel
zal m.i. op de een of andere ma
nier duidelijk moeten worden, hoe
de R.K. kerk over de spanningen
rondom de „bijbelexegese" denkt.
Juist in verband met de „zin" der
Schrift, die de kerk mag uitleg-
gen(Trente) gaat het voor Rome
om een uiterst belangrijke zaak.
Duidelijk blijkt dat men een grote
mate van vrijheid wil toelaten. Zal
het er toe komen, dat duidelijk
wordt in concrete, ook in ver
band met die strijd rondom de bij
bel waar de grenzen van die
vrijheid liggen? Het pontificaat van
Paulus VI is niet eenvoudig. Niet
allereerst omdat hij de opvolger is
van Johannes XXIII. maar vooral
om wat thans aan de orde is in
het wereldepiscopaat en ook in de
vragen rondom de Heilige Schrift.
Enkele jaren geleden verscheen
een boek „Het wonder van
Boechout" waarin verhaald werd
hoe in dit kleine stadje onder de
rooJc van Antwerpen bezig was
een protestantse gemeente te ont
staan.
Zaterdagmiddag kwamen vele
Nederlanders naar deze plaat?
om een nieuw wonder bij te wo
nen: de opening van een nieuwe
kerft die, prachtig gelegen aan
het Onze Lieve Vrouweplein, tot
een van de mooiste protestantse
kerken van België gerekend mag
worden.
Ide Belgische
vreugde. De kerk is gebouwd mede dank
zij de financiële hulp van vele vrienden
die Boechout een goed hart toedragen,
en eveneens mede dank zij de steun van
de gereformeerde stichting voor steun
aan kerkbouw. S.S.K.
De praeses van de gereformeerde ge
nerale synode dr. P. G. Kunst wilde geen
lange felicitatierede houden. Hij wilde
alleen maar met een daad laten zien
hoe hij tegenover het werk In Boechout
stond. Hij vroeg de ouderlingen links en
de diakenen rechts van hem te komen
staan op het grote podium dat de preek
stoel bevat. „Geef mij en elkaar de hand",
zei hij. „Zo willen we samen staan voor
het evangelie in Nederland en België."
De feestelijke opening werd no een teken
van de verbondenheid tinnen de Neder
landse en de Belgische Gereformeerde Ker
ken, maar meer nog levens een teken van
verbondenheid van Nederlandse en Bel
gische gelovigen. IFe zagen afgevaardigden
van de meeste protestantse kerkgemeen
schappen in België, maar ook onder meer
de Haagse hervormde predikant ds. P. Lug-
Prediking
dit huis zal groter zijn dan de
vorige". Die tekst slaat op de tempel
bouw die eindelijk na de terugkeer uit
de babylorirsche gevangenschap begon
nen is als de mensen, dank zy de profe
tische getuigenissen, zijn gaan begrijpen
dat zij niet voor zichzelf huizen kunnen
bouwen en het Huls van God kunnen
vergeten. Maar als ze eenmaal
nig weg van de tempel van Salomo. En
de jongere generatie laat zich geheel
door hun klacht meeslepen.
Ds. Végh betrok deze woorden niet
op de werkelijk mooie, nieuwe kerk,
die zaterdagmiddag onderdak bood aan
ruim 660 mensen (sommige zullen kritiek
hebben op het feit dat hij meer doet
denken aan een gehoorzaal dan aan een
kerk, maar een feit is dat in deze kerk
de preek, de Woordverkondiging wel
zeer centraal staat). Hij klaagde niet over
het gebouw, maar zei dat de kerkbouw
in Boechout met dit gebouw nog lang niet
klaar is. Dit gebouw is slechts een
in het bouwen aan de gemeente
Nieuiv wonder
in Boechout
moet bestaan uit levende stenen. En
dan is het zo gemakkelijk naar het ver
leden te kijken, naar de dagen van de
reformatie en te klagen dat het tegen
woordig zo weinig is.
Met nadruk zei deze predikant dat
wij moeten blijven voortbouwen aan
de eigentijdse kerk en de eigentijdse
beleving, mits de inhoud maar het
zelfde blijft.
Belijdenis
En juist daarom, als teken van het
feit dat er in Boechout al is de kerk
klaar nog altijd gebouwd zal moeten
worden, traden tien mensen tot de kerk
toe. Deze eerste dienst met zovele vrien-
vas tegelijkertijd een openbare be-
lydenisdienst. Na hun „ja-woord" aan
en- Zijn gemeente, kwam ds. "Végh
de kansel af en sprak alle tien per
soonlijk toe. Hij gaf ieder van hen een
geschenk gericht op het beter verstaan
m de bijbel
De bijeenkomst was met de zegen
bede niet afgelopen. Onmiddellijk daar
na kreeg de bouwcommissaris het woord
onder wiens leiding hot werk uiteinde
lijk tot stand is gekomen. Hij memoreer-
kOSRAM
Ds. S. van Dorp
overleden
tien de hervermde emerituspredikant ds.
S. van Dorp. De laatste jaren van zijn
ambtsperiode voor zijn emeritaat heeft
hy de hervormde gemeente van 'a-Gra-
venhage gediend.
Ds. Van Dorp werd in 1880 te Hazers-
woude geboren. Hij zou deze week 83
jaar geworden zijn. Hij studeerde te Lei
den en werd in 1906 te Zegveld in het j
ambt bevestigd. Vier jaar later vertrok j
hij naar Bodegraven, en in 1917 naar Rot-
Reeds in 1921 verwisselde hij Rotter-
dam voor Utrecht en vertrok in 1925 naar
zijn laatste gemeente in 's-Gravenhage.
Twee maal ln zijn leven volgde hij ds.
W. Bieshaar op. Eerst toen hij naar
Utrecht vertrok, omdat de Utrechtse pre
dikant, ds. Bieshaar naar 's-Gravenhage
was vertrokken, en opnieuw toen ds.
Bieshaar de benoeming aannam van di
recteur van de Gereformeerde Zendings
in Rotterdam was ds. Van Dorp mede
oprichter van de Uloschool aan de Oude-
dijk. In Utrecht was hij leraar aan de
christelijke kweekschool.
In Den Haag had ds. Van Dorp oor-
de kloosterkerk zyn arbeidsveld.
Daar werd hij de stichter van het wijk-
gebouw Elim.
Ds. Van Dorp is vooral bekend gewor
den als de oprichter van de jeugdvereni
gingen op gereformeerde grondslag in
Uen Haag. Hij was jarenlang lid van het
hoofdbestuur van de G.Z.B. Sedert okto-
oer 1939 was hij emerituspredikant In
verband met zijn gezondheidstoestand zag
hij zich genoodzaakt uit het actieve werk
terug te treden.
De begrafenis zei plaats vinden op
woensdag u. om 3 uur op de Nieuwe
Algemene Begraafplaats te Zeist na een
rouwdienst om half twee in het gebouw
Calvyn aan de Bergweg te Zeist
Voor de 19e algemene vergadering
van de Hervormde Wereldbond die van
3 tot 13 augustus 1964 in Frankfort ge
houden zal worden, blijkt volgens de
aanmeldingen in Genève een enorme be
langstelling te bestaan. De organisato
ren treffen voorbereidingen naast de be
handeling vun 1"
per Geest" ook
de de vele hulp van gemeenteleden ont
vangen, bedankte alje werkers eh gafl
geschenken aan degenen die het ijverig-1
ste geweest waren en overhandigde uit-1
eindelijk de sleutel aan de voorzitter van
de Paulus-vereniglng. de financiële com
missie die het geld bijeen gebracht had.'
de heer KI. Sluys.
Sleutels
Deze overhandigde op zijn beurt de
sleutel van het gebouw van steen en
staal, zoals hij het noemde, aan de.ker-
keraad, maar tevens wilde hij een an
dere sleutel de sleutel van het Konink
rijk Gods, het evangelie, zoals het tot
ons komt in Gods Woord, aan de kerke-
raad aanbieden, Hij schonk een bijbel
die een vaste plaats zal hebben op de
kansel.
Sprekers kwamen van heinde (dr. P.
G. Kunst uit Amsterdam) en ver (ds.
H. J. Winter uit Parijs)- zy brachten
gelukwensen over namens de generale sy
node, de classis, de Belgische kerken,
namens bevriende gemeenschappen etc.
Daarna konden Belgen en Nederlanders
elkaar wat beter leren kennen over een
kop koffie met wat daar in België zoal
bij hoort en konden de vele vrienden
met eigen ogen aanschouwen wat vaat-
beradenheid. geloof en hoop tot atand
brengen. De kerk bevat op normale zon
dagen beneden 350 zitplaatsen en op het
balcon nog eens 150, heeft een ruime
ontmoetingshal, een al evon ruime ker-
keraadskamer die gebruikt kan worden
voor verenigingen, catechisaties, 1
ook by de kerk getrokken kan worden.
Ag
Niet alleen woorden zijn profetie in de' bijbel. Natuurlijk zijn
er profeten die spreken en dus profeteren van wat komen
gaat, van het komend heil. Maar er zijn ook mensen in de
bijbel die niet alleen profetisch spreken, maar wier leven zelf
een profetie is. En er zijn ook cLaden die profetisch zijn. Het
was een profetie van het volk Israël, toen. het in Egypte een
lam slachtte en het bloed smeerde aan de deurposten. Zij deden
dat misschien onwetend. Zij deden het-, omdat God gezegd had:
„Wanneer ik het bloed zie, dan ga Ik u voorbij." Maar dat
bloed van het lam redde hun niet. Latere profeten hebben dat
heel duidelijk begrepen, toen zij het volk Israël toeriepen, dat
het niet gered werd. door bloed van bokken.en stieren. Dat
bloed had niet het laatste woord; dat bloed hield de dood niet
buiten de deur. Het was het" antwoord van;de mens op de eis
om Gods weg te gaan. Het was de daad;van de mens die heen
wees naar Golgotha. Hier stónd de mens schuldig aan de dood
van het dier, maar tegelijkertijd was het dier de middelaar,
degene die het antwoord van de mens tot God bracht, die de
dood voor de mens droeg. Het wijst allemaal haar Golgotha,
waar wij schuldig zijn aan de dood van het Lam Gods. Maar
dit Lam was tevens de Middelaar die voer ons tot God ging, die
in onze plaats stierf, opdat wij leven zouden. Als wij straks
kerstmis vieren, dan moeten wij weten dat daar in de kribbe
van Bethlehem het Lam Gods lag, gekomen om het bloed te Au
strijken óp de deurposten van ons levenopdat de doodsengel king
ons zal passeren. gen
d« verlovingsring
voor moderne mensen
CLAUDIA da
nlauwita eraatla
van do CONSTANT
Geen gesprek van gelijken?
Terwijl vele Europese en Ame
rikaanse kranten op hun voorpa
gina's het bericht brachten dat
de patriarch Athenagoras van de
Oosters-Orthodoxe Kerken de
paus in het Heilige Land wil ont
moeten, zweeg zaterdag het blad
van het Vaticaan, nl' Oseervatore
Romano". Waarnemers in Rome
verklaarden dat dit kan beteke
nen dat het Vaticaan zich nog be
raadt. Rome heeft dus nog geep
enkel officieel eommentaar gege.
ven op de uitnodiging.
Wel wordt gezegd dat Vaticaanfunctio-
parissen met belangstelling het voorstel
van Athenagoras bestuderen. Tevens werd
door enkele zegslieden verklaard dat
reeds een vooraanstaande rooms-katho-
lieke prelaat verklaard zou hebben dat
de paus tijdens zUn bezoek aan Palestina
oosters-orthodoxe leiders zal ontmoeten.
Dit werd verklaard door de jr.k. patriarch
Rob
Maximos VI Saigh van Aptiochië. Hij
deling var? Athenagoras.
De paus heeft zelf verklaard dat een
van de redenen van zijn bezoek aan het
Heilige Land is om de eenheid te bevor-
deren. Hoe dat mogelijk zou zijn zonder Ge
wist eehter toen nog niets van de mede- j ver.
een ontmoeting en zonder een gesprek Zu
met leden of leiders van andere kerken Oecu
's niet goed denkbaar. ^krins
Zegslieden van het Vaticaan hebben er stU(je
oyendien op gewezen dat de paus deze c
/oorden niet alleen gesproken heeft ten
opzichte van de Oosters-Orthodoxe Ker- "pen
ken, maar dat hij ook graag hechtereHerY
banden wil leggen met de protestanten, distri
aren van mening dat hij tijdens zUn verto
graag protestantse of anglicaanse Set
kerkë.Uike, leidegs zoi^ontmoeten. voor;
Geen „Top" teiev
Maar Rome neemt niet aan dat de paus
„Kom Schep-
wn„bezoekersprogram-
m« .«.Mt-** te stellen. Verwacnt wordt
dat ongeveer 500 afgevaardigden der
aangesloten kerken, en ongeveer 250
officiële bezoekers en waarnemers aan
wezig zullen zijn. De le ling van de ver
gadering heeft de Amerikaan dr. Ralph
W Lloyd, die in 1964 voor het laatst,
wegens het verstrijken van zijn ambts
periode voorzitter is.
(Van een onzer verslaggevers)
In de Haagse hervormde wijk
raad „Bethel" heeft ds. J. J. Ph.
Valeton, hervormd predikant te
Wassenaar, gistermorgen in de
tweede dienst de heer en me
vrouw S. van der Werf-Andela
uitgezonden, om in opdracht van
de Hervormde Kerk te gaan wer
ken in het lectuur-centrum
Yaoundé in Kameroen. In deze
dienst wees ds. Valeton vooral op
de belangrijkheid van de ver
schillende lectuur-centra.
De tekst uit Romeinen 15 vers 11 zegt
immers: ..Looft den Here alle gij hei
denen en prijst Hem alle gij volken".
„Dit kunnen wij alleen waor maken, als
wij het geschreven schrift van de liefde
Gods door de gehele wereld verspreiden",
aldus de predikant.
Hierna hield de heer S. van der Werf
een korte toespraak waarin ook hy de
belangrijkheid van een goed lectuur
centrum voor deze heidense volken be
klemtoonde.
Het is niet de eerste keer. dat de heer
Van der Werf in een lectuur-centrum
in de tropen gaat werken.
Van 1954 tot 1962 heeft hij vool
gouvernement van Nieuw-Guinea als
voorlichtingsambtenaar by de versprei
ding van goede en voor de bevolking
betaalbare lectuur geholpen.
Dit werk op Nieuw-Guinea kan als
een goede leerschool worden gezien voor
het moeilijke werk wat hem nu te wach
ten staat als mede-directeur van het lec
tuur-centrum.
In het afgelopen jaar heeft de heer
Van der Werf, met zijn vrouw, die hij
op Nieuw-Guinea heeft leren kennen,
zich zeer grondig voorbereid op zyn
nieuwe taak in Kameroen. Niet alleen
volgden zij samen een cursus aan de
zendingshogeschool te Oegstgeest. daar
naast werd ook yverig Frans gestudeerd,
om zo goed mogelijk voor de dag te ko
men in dit Frans sprekende gedeelte van
Afrika. Zaterdag 14 december zal het
echtpaar met hun drie kinderen naar
Kameroen vertrekken.
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Barneveld (vsc, W. Vroeg-
indeweU en var. B. Eysinga): J. Jongerden
te Bruchcm en Kerkwyk en D. van den
Berg te Veenendnal; te Noordwijk aan Zee:
D. Kenning te Blokzijl; te Haarlem (loez.);
W. Hoekstra te Noordwyk aan Zee.
omen naar Nirkcrk OldekerkH.
G. Mooi te Gendringen.
Prof. Van Hamel verlaat
Raad voor journalistiek
Tijdens een buitengewone zitting van
de Raad voor de journalistiek in de
koninklijke akademie van wetenschap
pen in Amsterdam zal op 11 december
afscheid worden genomen van de 83-ja-
rige prof. dr. J. A. van Hamel, die de
raad sinds de oprichting (in 1960) heeft
gepresideerd. Daarvoor was hy van 1948
af voorzitter van de Raad van tucht van
de Federatie van Nederlandse journalis
ten. Prof. Van Hamel wordt als voorzitter
van de raad voor de journalistiek opge
volgd door mr. A. A. L. F. Dulleman,
oud-procureur-generaal te Amsterdam en
thans plaatsvervangend voorzitter van de
raad voor de journalistiek.
Tijdens de buitengewone zitting zal ook
afscheid worden genomen van mr. G. C.
J. D. Kropman, die sedert 1948 als lid
zitting heeft gehad in de raad van tucht,
resp. de raad voor de journalistiek, en
van mr. M. W. H. de Leeuw, secretaris
van de raad.
Als plaatsvervangend voorzitter zal
worden geïnstalleerd prof. mr. Ch. J.
Enschedé, hoogleraar in het strafrecht te
Amsterdam en voorzitter van de raad
voor de scheepvaart. Als lid wordt ge
ïnstalleerd oud-minister mr. J. M. L. Th.
Cals.
Cri de coeur van N.A.P.B.:
De Sowjetunie heeft een order voor
drie baggermachines ter waarde van
dertig miljoen gulden geplaatst bij de
Schotse scheepswerf Simons-Lobmetz
Limited te Renfrew. Drie van deze ma
chines zouden ook besteld zijn bij een
Nederlandse werf.
„Wie als aannemer het ongeluk
heeft een lang lopend werk te
moeten afmaken zonder mogelijk
heid stijging van lonen en prijzen
te verrekenen, kan zich wel af
vragen hoe dat nu verder moet. In
de regel zijn dat werken, die zeer
arbeidsintensief zijn. Grote ver
liezen doemen als evenzovele
schrikbeelden op. De tijd breekt
,£h./J.|nu snel aan, dat geen enkele aan
nemer meer een werk kan gaan uit
voeren waarvan de looptijd meer
dan hoogstens een half jaar be
draagt. Er zit al een heel risico in
zover te gaan, want al kan men
dan zo ongeveer uitrekenen hoe
veel de lonen in het komende jaar
gaan stijgen, niemand kan precies
voorspellen hoever de prijzen om
hoog gaan. Alle prijsopgaven zijn
vrijblijvend, want de leveranciers
weten zich wel te dekken, de aan
nemer mag fijn het kind van de
rekening zijn."
Deze wel zeer sombere perspectieven
ziet de Nederlandse Aannemersbond
en Patroonsbond voor de bouwbedrijven.
Zij heeft deze „noodkreet" laten horen
in haar orgaan „De Aannemer". Aan
deze weinig opwekkende zinsneden voegt
zij nog een ovc-duidelijke conclusie toe:
„Voor de aannemers kan eens het mo
ment komen om gezamenlijk „neen" te
zeggen."
Het blad voorspelt, dat er niets te-
reeht zal komen van de befaamde pro-
duktjestromen uit de Bouwnota, van ar»
bejdsverdeling en organisatie als de aan
nemers het bouwen onmogelijk woral
gemaakt. Men vraagt om een regeling
zoals in 1945, waarin verrekening op
een redelijke inschrijvingsprijs mogelijk
werd, indien Je uitvoeringskosten ho
ger of lager werden door wettelijke
maatregelen, cao's e.d.
een officiële topconferentie zou aanvaar- gebei
den, een soort officieel rondetafelgesprek Sn
ontmoeting o.-ct
soort1
lijken.
sprake zal zijn zal het e
informele ont-
Palestina brengen.
In Tel Avlv werd medegedeeld dat De:
weldra, onder het toeziend oog van de Resic
Verenigde Naties, een gemengde Israë- ]A
lisch-Jordaanse commissie zal worden
gevormd, die de voorbereidingen moet •1°5r
treffen voor het komend beioek. zy sal Dc
onder meer voorzieningen moeten treffen Solcl
voor het gevolg van de paus en de Jour
nalisten die de paus op zyn reis zullen
vergesellen. Sta
De paus heeft toegezegd dat Israël en Orke
Jordanië gejijk zullen opdelen. Hy zal Het
zyn uiterste best doen om een evenwicht D
te bewaren. Indien byvoorbeeld Koning
Hoessein bij het bezoek aan Jordanië
voor de paus uit zal schrijden, zal presi- emi2
dent Zalman Sjazar van Israël dit ook pr<
doen. Bond
Inmiddels blijft Egypte politieke druk D
uitoefenen pp de paus om het bezoek te
eigen bate uit te buiten. Eéri lid van de JNea-
Jordaanse ambassade in Rorrie heeft de (besl
paus gisteren een olijftak uit de hof van Dei
Gethsemane geschonken. Maar Egypte Het I
komt met dreigementen. Dei
Volgens „Al Ahram", het blad van hcWar
Nasser, staat de Arabische openbare me
ning er op dat het Vaticaan een persbe
richt Uitgeeft „waarin een eind gemaakt Ge
wordt aan de dopr Israël verspreide ge- den_<
ruchten" dat de paus ook van plan is
Israël een bezoek te brengen.
Toen het eenmaal bekend was dat de ae
paus toch naar Israël zou gaan. begon het K1<
blad „Al Akhbar" onder grote koppen te 'ing
publiceren: „Wy maken ons zorgen over over
de veiligheid van de paus. Het Is onze Za<
plieht de wereld op de hoogte te stellen
van onze achterdocht over de mogelUk- 7„.
held van een zionistische aanslag op bet
leven van de paus. Wie zou ons kunnen fWM
garanderen dat de zionisten de paus niet pyon<
zullen doden tydens zyn bezoek aaq het Dei
ven op de Arabieren?'
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Sellingen: P. M. Brouwer
le Wommel»; voor Katwijk a. d. Ryn: C.
A. van den Berg te Lollum.
Beroepbaar de heer H. Koetsveld, kind,
te Naarden, H. van Eyckenstraat 9.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Ridderkerk: J, van Haaren
te Rljsscn.
Bedankt voor Naarden: H. van Gilst te
Lisse.
Vraag: Hoeveel mensen wonen op
één vlerkante kilometer in Nederland
Noorwegen, Denemarken, Zweden en
Finland?
slaat op het wapen, voorstellende goed gewassen, niet te kleine ramme-
wordt de kap afgesneden en.
zamer dan de normaal gebruikte mun-
een leeuw, die met de golven wor- m
stelt. De waarde hangt sterk af van de volgens wordt de -ammenas fllrüt uit-
Antwoord: In Nederland zijn thans staat waarin de munt verkeert. Stem- gehold.
12 miljoen mensen op 33.540 vierkante pelnieuwe exemplaren zijn veel zeld- j
kilometers, de bevolkingsdichtheid is _J" J F" 1
357,7 per vierkante kilometer, Voor De
nemarken Bijn ckize drie cijfers
42,932 km, 4.045.232, inwoners
dichtheid, voor Noorwegen
403.000 en 10,07, Zweden 7.100.000,
449.200 en 15,4 Finland 3.895.000,
338.395 en 11.3.
Vraag: Ik ben in het bezit
album Notgeld 1914-1924, uitgegeven
perfekt, kan men ongeveer op ƒ0,40 het rammei
Noorwegen 3.265.000, rekenen.
Vraag: Hoe kan ik het beste dahlia.
Brieven, die niet zUn voorzien
vaD naam en adres, kunnen niet la
behandeling worden genomen Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen,
die niet onderling met elkaar In
verband staan, moeten ln afzonder-
iyke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan post
zegels te worden Ingesloten
door Lleben. Gaarne -Ou ik de waarde
van die album weten. Er zijn biljetten Sped sch
van een miljoen en van een biljoen bladeren
marken uit die tijd.
nenas vermengt. De inhoud u
oplepelen. Deze kan men een verschuldigd zijn over die genoemde poets
hele tijd bewaren, liefst op een koele ƒ600, De A.O. W. uitkering wordt na- Za.
knollen laten overwinteren. Ze hebben niet te droge plaats. Door om de acht tuurlijk ook beschouwd als inkomen, üekt<
mij verteld: In plastic-zakken, zodat tot tien dagen dit proces te herhalen zodat ik daarover eveneens belasting D
ze niet kunnen bevriezen. Is dat juist? kan men er heel lang van profiteren, |±|g|jjgfjgg fcgj
U ziet wel dat het met de hoeveelhe-
'Antwoord: Spuit de dahlia-knollen den niet zo nauw luistert.
Antwoord: De biljetten hebben na
tuurlijk zoals u wel zal weten
geen gangbare waarde, Hier is enkel len op
verzamelwaarde en wij plastic-zeil overheen
;oed schoon, zodat alle grond en dode
jladeren er uit gaan. Daarna moet u
ze goed winddroog laten worden. In uitkering op mijn levensverzekering,
een hoek van de schuur legt u een die dus een kapitaalsuitkering was. Nu
flinke laag stro, ook tegen de wanden heb lk aan de levensverzekerlngmaat-
dan stapelt^ u daar de^ droge knol- schappij het rentebestanddeel ojpf~
verschuldigd ben.
Antwoord: Het artikel 48 I.B. houdt
een speciaal tarief in voor enige geval- De
len, waarin inkomen, dat op ettelijke Resi<
Vraag: Ik ontving kort geleden de jaren betrekking heeft, in één jaarbers,
wordt genoten en dan extra zwaar De
worden belast, doordat het norma-
i dit zal i
ige-
bedrag te
leggen met
Vraag: Ik heb een tiu
staat „Luetor et emergo'
kant en „Zeelandio 1769'
terkant. Kan U zeggen wat dit waard
gehouden kan worden. Ook kunt
eerst het stro leggen on dan met plas-
nuntstuk, waarop tic afdekken. ..HMR.
de voor- Op een dergelijke wijze kunt u ook stenbelasting,
de ach- glaaiolenknollen behandelen Het schijnt
Vraag: Zoudt u me kunnen vertel- deel moet tellen bij
dat men bijzonder inkomen (i.e. het rentebe-
standdeel) een percentage belasting ge- gain,
heven wordt, niet hoger dan het per-
centage van de laatste 690 van het bUrfi
overig inkomen. En dat met een mi-
Het schijnt dat lk dit rentebestand, nlmum van 20 pet. ep een maximum |f
i rammenas i
i bruine men en dat alsdan van
mijn overig in
m de laatste
overig inko- van 40.
Can
600
Toepassing van dit tarief geschiedt
stroopje maakt, dat goed belasting geheven zal worden, die lig. op verzoek. U kan ook „toepassing in-
- - "xl« dien voordeliger" vragen. In dit ge-
dc Middenjavaanse stad Soerakarta (So- De gulde-n
lo) tot door de cholera getroffen gebied i 20 stuivers
is verklaard. 'Zeeuwse zinspreuk: „Luctor et emer-
gen kan tussen minimaal 20
suiker wordt hiervoo- gebruikt? maal 40 pet.
dié tijd verdeeld in Wat is de bereidingswijze en hoe moet
-cht duiten. De het bewaard worden?
Antwoord: De bereidingswijze van juist dat ik dan 20 tot 40 pet. zal tot het belastbaar inkomen.