Sennocol Uw probleem is het onze Gemeentelijke overheid en gezondheidszorg Geref. bezinning op geboortenregeling Nieuwe kerkbouwactie geref. Groep methodisten en anglicanen verontrust Een woord voor vandaag Onafhankelijkheid in Domkerk herdacht WILLEM II fantastica 29» louter lichte geurigheid MAANDAG 2 DECEMBER 1963 ANDERZIJDS MASSA-EVANGELISATIE Ds. W. A. Wiersinga wijdt in Centraal Weekblad een uitge breid artikel aan de massa-evan gelisatie. Daarin gaat hij ook in op de vooral bij Billy Graham gebruikte methodes. Hij zcpt over de vragen die daarbij naar voren komen: Over de hier naar voren komen-' de vragen wordt in de besprekin- Ïen over de evangelisatiemethodiek ons land en daarbuiten veel ge sproken. Het lijkt mij moeilijk daarbij tot besliste uitspraken te komen die voor alle situaties gelden. In de verschillende landen en plaatsen zijn die zeker niet gelijk. In Duits land waar velen uit de jongere generatie zich geestelijk ontredderd Sevoelen. is die zeker anders dan 1 ons land. Zou men uit het suc ces (of liever de zegen) van Billy Grahams optreden concluderen, dat men nu overal, zij het op kleine re schaal het met massabijeenkom sten proberen moet, dan zou men overal ook mannen als Billy Gra ham moeten hebben, die dat bij zondere van God in heel hun op treden hebben ontvangen wat ve len aanspreekt en zijn boodschap voor hen geloofwaardig maakt. In ons eigen land zou bij het be leggen van zulke samenkomsten naar mijn ervaring dus niet al leen de nazorg goed verzorgd moe ten zijn, maar zou het vooral op een goedgeorganiseerde vóórzorg aankomen. Waarbij vele gemeente leden zich niet alleen verplichten moesten weken van te voren da gelijks voor het welslagen te bid den, maar ook om op pad te gaan en heel hun kring van bekenden uit te nodigen en te pogen mee" te krij gen. Heel dikwijls blijkt dat het zwak- week wel grootscheeps opzette met raambiljetten en advertenties (tot in de bioscoop toe), maar waar de samenkomsten op een teleurstelling uitliepen, omdat men er slechts kerkmensen zag. die er binnenkwa men zonder één ander mee te brengen. Op de uitnodiging tot een nagesprek ging dan ook maar een enkeling en soms niemand in. Waar deze vóórzorg goed ver zorgd werd. mocht men de uitge nodigden dan al niet in de samen komsten krijgen, men kreeg toch in vele gevallen een goed gesprek met hen. dat later voortgezet kon worden. Ik denk bijvoorbeeld aan Voorburg, waar verleden najaar zo'n zaaiweck gehouden werd. Hoe goed voorbereid ook, men kreeg in de samenkomsten maar een handjevol mensen, waaronder weinig buitenkerkelijken. Maar 500 huisbezoek(st)ers bezochten van te voren de mensen huis aan huis en konden van een 900 adressen mel den dat een volgend bezoek wel min of meer welkom zou zijn. Natuur lijk vielen bij een tweede bezoek daar weer heel velen van af. Maar er zullen toch heel wat blijvende contacten uit voortkomen, als de medewerkers maar actief blijven. Het opzetten van massale evange- lisatiesamenkomsten is in ons land naaf mijn mening zonder deze vóórzorg een slag in de lucht, waarbij wij aan nazorg, waarschijn lijk niet eens toekomen. Mèt deze vóórzorg ls het wat anders. Al zijn de samenkomsten zelf dan niet zo gevuld met de mensen, die wij er graag zouden zien, wij hebben toch een zaak, waarvoor wii de buiten staanders kunnen uitnoqigen en ve le gemeenteleden worden geacti veerd, doordat zij bij hun bezoeken merken hoe groot de geestelijke nood van hun medemensen is, al weten zij dit zelf niet. En hoevele nog de mogelijkheden zijn om met anderen in gesprek te komen en te blijven. C.H.-leden van gemeentebesturen Causerie dr. Kok, velden en sporthallen, raadslid van Delft (Van een onzer redacteuren) Als er in een flat een lift moet worden aangebracht laat het dan een lift zijn- waarin zo nodig een brancard kan worden geplaatst, en laat die lift nooit haar stop plaatsen hebben tussen de etages maar öp de etages denk aan de leveranciers en denk bij de bouw van flats ook aan 'het weren van geluidshinder. Denk bij de woningbouw eveneens aan de bejaarden en vooral aan de de geestelijk-gestoorden onder hen, aan de minder validen en aan de chronisch zieken, want zij behoren tot de „ver geten groepenVoor de jongeren en Beroepingswerk I Geestelijke volksgezondheid NED. HERV. KERK Beroepen te Heerlen (vac. H. Boiten), (toez.): H. C. Nortier, te Diepenveen; te Akkrum: H. Stoof, voorm. pred. te Willemstad (Curasao), woonachtig te GEREF. KERKEN Benoemd tot hulpprediker te Badhoe vedorp (tot 31 december 1984): T. Zui- dema. kand. te Amstelveen, die deze benoeming ook aannam. Bedankt voor Rotterdam-Z. (Katen- drecht) (vac. A. L. Bos): dr. A. Wind. t« Almelo; voor Harderwijk (vac. wijlen A. Dercksen); J. Schelhaas, te Leeuwar denHuizum; voor Maassluis (vac. C. Mak) en voor O.-W. Souburg (vac. P. A. Bohlmeijer): J. van Drie, te 's-Graven- CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravenhage-C.: C. P. op den velde, te Mijdrecht. Tweetal tc Vlaardingen: J. Keuning, te Veenendaal en M. C. Tanis, te Ba- rendrecht. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Kampen: A. Hofman, te Zeist. Beroepen te Kalamaroo, Mich., V.S.: J. van Haaren, te Rljssen, Tien miljoen nodig (Van onze kerkredactle) Drte week is officieel bekend gemaakt I baar"steflèn* wat .jeds een publiek geheim was in de - - - Gereformeerde Kerken, dat de Stichting Drie geleerden hebben zaterdag in de jaarvergadering van de Ver eniging tot bevordering der geeste lijke volksgezondheid op Geref. grondslag aspecten van wereld- en nationale overbevolking behan deld. Zij verdedigden daarbij de stelling, dat alleen beperking van het geboortecijfer de wereldbevol king in de komende eeuw voor grote problemen kan behoeden. De vereniging heeft ln de laatste ken grote verliezen geleden door het verscheiden van twee bestuursleden, t. w. prof. dr. G. Brlllenburg wurth, die verleden jaar tot voorzitter werd geko zen maar nimmer werkelijk ln fundtie is getreden door het leiden van verga penen. Nog een derde vacature ls in het be stuur ontstaan door het bedanken van de secretaris dr. Hutten In zijn plaats koos men prof. Jansen de Jonge uit Am sterdam. De overige twee vacatures zul len nog niet direct worden vervuld, maar prof. Waterink. die gaarne we gens gevorderde leeftijd had willen af treden. zal zich nog een jaar beschik- Steur. Kerkbouw actie lel houden. Daze stichting (S.S.K.) werd tien Jaar geleden opgericht om de kerkbouw te stimuleren en in vele plaat sen mogelijk te maken. Een vorige grote actie heeft Indertijd1 meer dan zeven miljoen gulden opge bracht. Dit geld is nu vrijwel geheel besteed en de stichting is niet ln staat aanvragen van nieuwe kerken die tot kerkbouw willen overgaan te behandelen. De eerste actie bracht in één collecte ongeveer een miljoen op. de tweede actie bracht zeven miljoen gulden bijeen, nu wil de stichting zich uitstrekken naar tien miljoen gulden. Reeds vele giften zijn binengekomen, onder andere een gift van 25.000,— gulden van een onbekende. de voorzittersfunctie blijven bekleden. De zeer matig be zochte vergadering ging daarmee het ondèr- coord. De eerste spreker werp ..Psycho-hygiënlsche aspecten van het bevolkingsvraagstuk, prof. d?. J. P van Rooyen. zei zich ernstig ongerust te maken over de snelle toeneming van het Nederlandse volk. In een eeuw tijds is dc bevolking niet alleen meer dan verdrievoudigd, maar ook veel beweeg lijker en driftiger in levensuitingen ge worden, waardoor de druk, welke de inwoners op elkaar uitoefenen, wel 170 maal zo groot is geworden. Dit vormt een vraagstuk, dat niet te overzien is en ln de komende decennia beslist al le wetenschappelijke aandacht eist Prof. van Rooyen noemde het eer misvatting, te denken, dat deze onstui- Samen strijden tegen eenwording Ter geruststelling van onge twijfeld vele verontruste angli canen en methodisten in Enge land heeft de voorzitter van de Methodistenconferentie, de pre dikant Frederic Greeves op een bijeenkomst verklaard dat mini maal 75 procent van de leden voor een samengaan van beide kerkgenootschappen moet zijn, voordat de Methodisten Kerk hiertoe zal overgaan. Een groep verontruste anglicanen en me thodisten hebben zich aangeslo ten om gezamenlijk te strijden tegen de eenwording van de beide kerken. Frederic Greeves maakte in zijn toe spraak duidelijk dat niet buiten de le den van de kerken om door officiële instanties beslissingen genomen zullen worden. Elke beslissing die genomen wordt zonder dat de kerkmensen erach ter staan zou de eenheid niet ten goe de komen, aldus predikant Greeves. De methodist zei dat hoewel deze aa- ken. velen toch verontrust blijven over de gevolgen van etappen die in de toe komst genomen gaan worden. ..Diege nen onder ons die vele Jaren over een wording hebben gedacht en gesproken in eigen kring, hebben absoluut nagelaten met andersdenkenden hierover contact te zoeken. Ik heb ontdekt dat het idee van één kerk in de toekomst een vol komen nieuw idee voor velen van ons is", zo sprak Greeves. Gevaar HIJ waarschuwde voor het gevaar in •ens naar de andere kant over te alaan en voor alles een eenwording te bewerkstelligen of zo moe te worden van alle discussie en maar geheel harder contact af te zien. Geen beide methodes is Juist, aldus Greeves. Een gevolg van de officiële contac- n tussen beide kerken is nu dat ei zich een groep methodisten en anglica- gevormd hebben die fel tegen een engaan zijn. Een van de doorslag gevende argumenten van de methodis ten is wel dat ze geen lid van een staatskerk willen zijn. Een van hen, de geestelijke A. E. Clipson, verklaarde: ..Wij geloven niet ln een organische eenheid die ons is opgedrongen". stabilisatie zal komen: het voortschrij den van de medische kunde en aterk-verbeterde hygiënische gewoonten zal integendeel het sterftecijf< en meer doen dalen. Men mag daarbij niet zoals nu vaak gebeurd, slechts vooruitkijken tot aan net jaar 2000. en dan zeggen dat de volgende generatie laar voor zichzef moet zorgen. Massa-emigratie ls op het ogenblik niet aan de orde en deze zou toch maar een „kleine verdunning" kun nen opleveren. Men zal dus gedwon gen zijn te denken over regelingen, die het geboortecijfer zal doen dalen, maar daartegen bestaat in Nederland nog altijd groot verzet. Ook dr. J. van Klinken, die de be-1 volkingsgroei meer internationaal be zag, noemde deze uitweg om ongehoor de verdringing op de wereld te voor komen. Verkeer en gebrek aan recrea tie zijn ons in Nederland nu al over het hoofd gegroeid en dat is een be wijs. dat men zich geen rekenschap heeft gegeven van de gevolgen van be volkingsgroei en welvaart. En hoe moet het gaat in de niet- westerse ontwikkelingsgebieden? De Ksterftecijfers zijn daar door de medische wetenschap aanzienlijk verbe terd, maar de geboortecijfers blijven hoög. De aan westerse breinen ontspro ten Desiudering daarvan slaat bij de oosterse volkeren niet aan. En toch zal men zich er op moeten bezinnen men tegelijk met de economische sociale verteringen plus de bestrij ding van volksziekten en het bevor- deren van de gezondheid ook „family planning" kan invoeren. Anders is de ellende voor de volgende generaties met te overzien. Nu reeds lijdt tweederde de wereldbevolking op een totaal 3 m.'ljurd honger. Gaat de ver meerdering van de wereldbevolking in het huidige tempo voort, dan heeft men over een eeuw lnplaats van drie, zes miljard mensen op de wereld en dan zullen de economische toestanden hope loos zijn. HET CHRISTENDOM Prof. dr. C. Sanders vroeg zich af, in deze nieuwe fase van de wester cultuur en wetenschap de wezenlij- ap het Evangelie verstaan. Vele eeuwen lani geten groepen" dreigen te worden ver waarloosd. Ten aanzien wan hen heb ben u)ij, als christelijk-historischen, een grote en belangrijke taak. Het Delftse christelijk-historische raadslid dr. D. P. Kok maakte deze op merkingen in de causerie die hij zater dagmiddag in Rotterdam hield op de gadering van de kring Zuid-Hollaiyi de vereniging van christelijk-historische leden van gemeentebesturen in Neder land. Die causerie had tot titel: „Gemeente lijke overheid en openbare gezondheids zorg". Dr. Kok begon met te betogen dat op het gebied van de gezondheids zorg door het particulier initiatief prach tig werk is en wordt verricht waarvoor de overheid dankbaar kan zijn, doch die overheid heeft op dit gebied eveneens een taak. En uiteindelijk is het nooit be- ngrijk wie wat doet, maar of er wat ïdaan wordt. Samen Dr. Kok bepaalde zich vervolgens tot enkele (brandende) vraagstukken die met de openbare gezondheidszorg ten nauwste verband houden, en hieruit ont wikkelde zich later een gedachtenwis- seling. Ten aanzien van de subsidiëring het kruiswerk toonde hij zich een voor stander van een gelijke susidie aan de kruisverenigingen. Samenwerking tussen de kruisverenigingen noemde hij v een goede gezondheidszorg gewenst. Ideaal zag hij een plaatselijke federi met een zo best mogelijke personele materiële hulp. HIJ meende dat men in elke gemeente diende te komen tot ge zondheidscentra. uitstekend geoutilleerd, die worden geëxploiteerd door de geza menlijke kruisorganisaties, omdat hef Inrichten van zulke centra door elïtt kruisvereniging afzonderlijk veel te kost baar wordt. Coördinatie Advent is begonnen. We leven weer in de donkere dagen voor Kerstmis, maar het is geen uitzichtloos duister. Vanaf de dag van de zondeval is er de belofte van de toekomst geweest. Het opmerkelijke is dat deze belofte niet direct aan de mens. werd gegeven, maar in epn vloek over de vorst van de duw- ternis werd uitgesproken. Tot de slang zei God (Genesis 3 15): „Dit zal u de kop vermorzelen én-gij zult het de hiel vermor zelen." „Dit" is het zaad van dé vrouw Zo begon de belofte dat er een èinde zou, komen aan de macht van de duisternis. Niet eeuwig zal de hqpiel zonder sterrèn zijn, niet immer zal de nacht zich over de mensenwereld uit strekken. Dat is de belofte midden in het oordeel over de vrouw en de man. Wat was alles somber. „Stof zijl gij eh tot stof zult ge wederkeren." Het graf ging reeds open voor de mens. Maar de belofte van het zaad was er. De dood zou over wonnen worden door de geboorte. De wieg zou uiteindelijk machtiger zijn dan het sterfbed. Die wieg werd een kribbe, de geboorte vond plaats in een stal, maar die geboorte bracht de overwinning. De geboorte van Christus doorbrak de duis ternis met het licht, In de nacht van de zonde mogen we hopen. Gods oordeel sluit Zijn genade nigtuit. j bij controle op t.b.c. slechts fotootjes worden gemaakt en dat tien fotootjes gelijk staan met één doorlichting door :n geroutineerde longarts. Andere onderwerpen, die dr. Kok nog aanstipte, waren de verhouding tussen overheid en particulier initiatief, de schoolmelk, het toevoegen van fluor aan drinkwater en de wijze van begraven. Huldiging De vergadering stond onder leiding van de heer H. Duiker, burgemeester van Katwijk, die op 16 november zijn zilveren ambtsjubileum vierde. monde van dr. Kok, tweede voorzitter, werd hij bij het begin van de bijeen komst nogmaals hartelijk gelukge wenst onder aanbieding van het fraaie boek „Wij samen onder Oranje". In de vacature ontstaan door het be danken van het bestuurslid de heer W. A. Breevaart werd bij acclamatie benoemd de heer W. van Geest, raads lid te Maasland. De heer Polak, die in verband met zijn leeftijd de wens te kennen had gegeven als bestuurslid af te treden, werd opgevolgd door de heer Euser uit Rhoon. ke boodschap van de christelijke religie, kan wordr- _ang heeft wereldbevolking met eerbied en ontzai nog wel kan bij verkeersongevallen rampen, üe ambulancewagens al dr. Kok moeten door deskundig per soneel worden bezet, zodat ieder (ver keersslachtoffer al van het eerste ogen blik af die hulp kan krijgen, die nodig is. In elk groot ziekenhuis moet ook een ongevallenpolikliniek worden ingericht. Herinnerend aan de ramp in Vlaar- dingen („voor elke gemeente een goede les"), vroeg dr. Kok zich af of de gemeenten nu al die maatregelen- hebben genomen, die in tijden van rampen ogenblikkelijk moeten worden uitgevoerd. Als bijv. een stad als Rot terdam plotseling, als gevolg van een ramp, tienduizenden inwoners moeten evacueren kan dit dan direct gebeu ren? Liggen de plannen klaar? Zijn de evacuatie-biljetten gedrukt? Is er dan teamwork onder gemeentelijke leiding? Z\jn de ziekenhuizen dan ge reed om gewonden te ontvangen? Lucht Sprekende over de luchtverontreiniging noemde dr. Kok twee bronnen, die deze verontreiniging veroorzaken: het, steeds toenemende, autoverkeer en de indus trialisatie. De gevaren, die uit de lucht verontreiniging voortvloeien, zijn van tweeërlei aard: er is een chronisch ge vaar (toename van longziekten door de kwade stoffen die de industrie afscheidt) en een acuut gevaar (bij mist zoals in Londen is geconstateerd voor lijders aan bronchitis, asthma, hart- en vaat ziekten). En wat is daar nu aan to doen? Ten aanzien van de luchtverontreiniging in haar geheel achtte hij een zeer goed gericht onderzoek noodzakelijk. En ten aanzien van de hart- en longpatiënten, die ten tijde van mist aan een acuut gevaar blootstaan, bepleitte hh tijdelijk opnemen ln een ziekenhuis. Het ln het leven roepen van wettelijke voorschriften achtte hb gewenst. Radio-activiteit Ook het vraagstuk van de radio-activi teit roerde dr. Kok vluchtig aan. De lemeentebesturen io zei hij heb- Het secretariaat voor de eenheid der christenen heeft twee waarnemers gewezen voor de vergadering vat Raad voor de zending van de Wereldraad van Kerken, namelijk de paters van het voorlichtingsbureau voor Latijns- Amerikaanse bisschoppen en Th. Strans- ky van het secretariaat voor de eenheid. De bijeenkomst wordt in Mexico ge raden van 8 tot 20 december. Oecumenische Raad zoekt contact met niet-aangeslotenen De Oecumenische Raad van Kerken zal voortaan regelmatig voor een open be spreking bijeenkomen met vertegenwoor digers van kerken die niet als lid bij de raad zijn aangesloten. Ds. H. A. L. Furnee overleden Op 64-Jarige leeftijd is te Treebeek overleden ds H. A. L. Furnee, hervormd predikant aldaar. Ds. Treebeek werd ln 1927 kandidaat in Groningen en ln 1932 verbond hij zich aan zijn eerste gemeente Lemelerveld. Op 1 september 1930 ontving hij eervol ontslag met de bevoegdheid van emeritus in verband met zijn benoeming tot voor ganger van de vereniging „Christendom" te Enschede. In november 1940 volgde daar zijn benoeming tot hulpprediker. In 1942 kwam ds. Fumee weer actieve dienst en verbond zich aan zijn laatste gemeente Heerlen-Hoensbroek (Treebeek). ..„e de natuur gekeken en daarin God herkend. De moderne wetenschap ech ter kan over dc natuur beschikken en heersen en ziet haar slechts als een onuitputtelijke bron van energie. De in dustrialisatie heeft allen gemechani seerd. Is het dan nog wel mogelijk, dat in al het lawaai wat de wereld nu produceert en bij al die hoogmoe dige macht, welke men over de natuur heeft, de stilte wordt gevonden en de herkenning van God in al dit mensen werk? Prof. Sanders ia van mening, dat het Christendom in deze heeft faald en verzuimd, het Evangelie vertalen voor de moderne mens. staat het in zijn betekenis te ver van de concrete werkelijkheid. En de christen zelf is onmachtig, naast de nihilist te gaan staan en hem God in deze wereld aan te tonen. Wil het christendom zich nu en in de toekomst kunnen handhaven, dan men dit verzuim, waardoor een vacuum is ontstaan, zo snel mogelijk moeten Inhalen. wèg verstopping Een nieuw natuurproduct, dat geen kramp geeft. dragees herstellen uw /j\ natuurlijke atofw/aaaling Jss den toonde hij aan, dat met deze radio actieve afvalstoffen niet altijd zichtig wordt omgesprongen i reden achtte hij voorschriften van rijks wege nodig. Van de zg. „doorlichting" zei hij, dat gEschenk iets i/nnr de fists! Met Koningin en twee Prinsessen [N het kader van de nationale herdenking 1813—1963 is gis teravond in de Domkerk te Utrecht een kerkelijke samen, komst gehouden die onder meer werd bijgewoond door koningin Juliana, prinses Beatrix en prin ses Margriet. Ook waren aanwe zig de minister-president mr. Ma- rijnen en de ministers mevrouw Söhouwenaar-Franssen, Van Aartsen, De Jong en Toxopeus, alsmede de voorzitters van de beide Kamers der Staten-Gene- raal en de vice-president van de Raad van State, prof. dr. L. J. M. Beel. De voorzitter van de Oecumenische Raad van Kerken, prof. dr. W. F. Dank baar, opende deze dienst In zijn gebed dankte hij God voor-de zegeningen die ons land sinds zijn onafhankelijkheid ln 1813 ten deel zijn gevallen. Hij wekte de zeer vele aanwezigen, en tegelijkertijd het gehele Nederlandse volk, dat door middel van radio en televisie met Utrecht was verbonden, op te bidden voor Koningshuis, regering en natie. Vervolgens betrad de jggjgijg Rotterdam, monseigneur de preékstoel, die er zich c dat zo'n dankdienst nu, in tegenstelling tbt 1Ö1Q. mogelijk was. „Boven de voor ons allen pijnlijke verdeeldheid uit staan wij in dit uur als één volk dankbaar voor God. Wij mogen ons gelukkig voe len nu wij hier staan als natie die belijdt jahwe als God te hebben." Mgr. Jansen bracht Gode dank voor het vorstenhuis, dat ln geloof en liefde en trouw aan God en volk ïo waardig in het aardse ko ningschap gestalte poogt te geven aan wat God van koningen verwacht. DR. KUNST .erken in Neder land, dr. P. G. Kunst, gewaagde van het dankbare feit, dat de kerk in de afgelo pen 150 jaar het Evangelie heeft kunnen prediken, zU het met moeite en veel tegenslag- „Na de Tweede Wereldoorlog uitte zich een verlangen naar ontmoe ting. Daaraan kunnen zien", aldus dr. Kunst, „hoezeer het Evangelie ln staat is krachten los te maken, de mon- scn tot nadenken te brengen. Laten w(| echter in dc eerste plaats naar de BUbel blUven luisteren. Dat blijft het grote machtsmiddel van de kerk". Maan uit Utrecht voor ln dankgebed. na nog drie coupletten vatl het Wil helmus werden gezongen. Het muzikale gedeelte werd verzorgd door een groot koor, dat was samen- gesteld uit enige Utrechtse koren onder leiding van Mees van Huis en de natio nale Brassband ondef leiding van Mein- dert Boekei. Aan- heb- orgel zat Stoffel Viegem., .dan willen wij het beste proeven: RIJKDOM In een hordorlljk schrijven van het Nederlandse episcopaat, dat gisteren in alle r.-k. kerken in Nederland is voor gelezen. wordt uitvoerig aandacht be steed aan deze herdenking. „Vrijheid, en onafhankelijkheid zijn voor het volk van onschatbare waarde. Alleen een vrij volk zal zich stoffelijk, maar vooral ook geftc- telljk kunnen ontplooien", aldus dit schrijven. „Vooral de ouderen, die de pijn van knechting en onderdrukking onder de laatste wereldoorlog persoonlijk hébben doorleefd, zullen diep bosfeffon,' hoeVeel en vólk Zijn vrijheid waard ls. „Doch ook dc jongeren, zo vervolgt het Onze vrijheid stelt ons in st?at ontplooien binnen de samenleving van de volkeren. Wij mogen ons niet opsluiten binnen onze vrijheid. Dit zou tot een zelf genoegzaamheid leiden, die tenslotte ons eigen volk zou treffen. Van de rijkdom van onze vrijheid moeten wij edelmoedig meedelen aan andéren." Naar de mening van de bisschoppen verwacht God dit van een volk, dat hij de vrijheid schenkt. „Het gaat hierbij, aldus het herderijk schrijven, om stoffe lijke hulp, die wij ongetwijfeld in ruimere mate kunnen aanbieden dan wij tot nu toe hebben gedaan. Het gaat echter nog meer om geestelijke steun en om die omstandigheden tc helpen scheppen, waardoor andere volkeren huh eigen geestelijke waarden kunnen ontwikkeien." Met de bede dat de herdenking van enze eigen onafhankelijkheid- ons deze verantwoordelijkheid duidelijker zal ma ken, besluiten de bisschoppen het schrij- Vraag: Een lezer vraagt naar het gedicht: „In de duistere nacht, Hielden de herders de wacht, beloop der onkerkelijkheid gegevens, die voor het de jonge kerken Nieuw-Guinea werd het verschijnsel in 1955 geconsta- tal der rooms katholieke kerk Bij hun kudde in Bethlehems vel- 1947 tot 31 mei 1960 van 3.703.572 tot 4.634.470 of met 25,1%, terwijl de he le bevolking toenam met 19,1%. Het aantal rooms katholieken nam dus in do re- het gehele land naar verhouding toe, maar in Noordbrabant en Limburg daalde het resp. met 0,4 en 0,1%. De groep, die tot geen enkele kerk wens te te behoren, steeg echter van 1.641.214 tot 2.102.230 of met 28,1%, De hervormde kerk steeg van 2.988.839 tot 3.240:490 of slechts met 8,4%. De de onkerkelijkheid." gereformeerde gezindte nam toe van 590 of met .14,2f* Hoeveel meer waakt do Heer Voor Zijn Woord en zijn eer?" Voorts komen er nog in voi gels: „Wij vendienden het niet Dat G'Uw hemel verliet Om voor ons hier op aarde te de Ned. Hervormde kerk, F. Dondersstraat 9, Utrecht. Oudere abon- née's zullen zich wel de interessante beschouwingen herinneren van de wijk- Sredikant van enkele jaren geleden, leze behandelde uitvoerig een volks- f wijk Rotterdam en haar jeschiede. moc( i ot Brlëven, die nlef «U» voorzien van naam en adres, knnnen niet ln behandeling worden genomen Ge heimhouding Is verzekerd Vragen, die niet onderling met elkaar tn verband staan, moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld Per brief dient een gulden aan post zegels te worden Ingesloten laS drukkende het eind van de vorige en het begin van deze eeuw. waarbij een zeer duidelijk licht geworpen werd op het ontstaan en de toeneming van 935.956 tot 1.0 Een derde lezer vraagt naar het lied, waarin de volgende regels voorkomen: ..Ga in uw lente niets voorbij, Of trek er lering uit. Als ge ln uw oude dag nog heugt. Wat ge in uw jonkheid zaagt". Antwoord: We moeten do vraag weer aan onze lezers doorgeven. Vraag: Kunt u mij misschien helpen aan gegevens ln Nederland'. - facetten van de kerkelijkheid, zoals Holland oorzaken, oorspr ng, geschiedenis, de land huidige situatio, e-iz. enz. En niet te van vergeten: De actuele cijfers en toestan den, Indien dit niet mogelijk is, wilt dan enkele bronnen hand", percentages der bevolking namen de bollen te bakken voor bejaarden. Gaar- katholicken toe van 38,5 tot 40.4 de hervormden daalden van 31 tot 28.3, gereformeerde gezindte van 9.7 tot 9.3, doch onkerkelijken ver meerderden van 17.1 tot 18.4. Het aan tal leden van kleinere kerken steeg van 355.918 tot 416.180 of met 16,9%. In Limburg stegen de hervormden van 2.8 tot 2,9%, in Drenthe daalden zij van de onkerkelijkheid 60,2 tot 55,8%, in Overijsel en Gelder- bloem, levens over allerlei land gingen zij 4% achteruit, in Zuid- 400 gram krenten warme vet niet te heet laten worclen. Van het beslag worden met twee lepels ballen ge vormd 'en deze laat men in de olie' bruin en gaar bakken. Te langzaam gebakken oliebollen worden vet en krij- ;en een te harde korst. Te snel ge- jakken oliebollen worden niet gaar. Men controlere dus voortdurend. De oliebollen kan men met wat poedèrsui- ker bestrooid warm of koud opdienen. Vraag: Een man van 42 jaar is vol komen arbeidsongeschikt. Hij is bij zijn vader en moeder in huis. Zijn vader Vraag: Wij hopen met oudjaar olie- lllon to hnlclton voor hoInm-Hon fïnar. P?' ontvingen wij een recept kg bloem, rozijnen, krenten, melk, gist, enz. Hoeveel bollen kunnen daarvan ongeveer geschept worden? Antwoord: Dit is een goed voorne men. Wij hopen, dat velen op de feest dagen aan onderen zullen t* een kilogram bloem krijgt men onge veer 60 oliebollen. Nodig zijn: 1 kg H dl. lauwe melk, 40 gram gist. 22,7 tot 20.2%. j,. ,8 tot 35,7%, in Zeeland toestan- tot 43,1%. In Amsterdam stegen i. kerkdijken van 45,2 tot 48,4%, In Den Haag van 27,4 tot waaruit ik dan de gegevens zou kun- dam van 31,3 tot putten Antwoord: Wat de actuele toestand betreft, hebben we op 13 december 1962 komst enkele gegevens ontleend aan de eind- van de techniek en de algehele in Utrecht tuurvet of olie, poedersuiker. De kren- 45,5 ten en rozijnen moet men goed was- on- sen en laten uitlekken. De appels schil- len en snipperen, of de sucade toevoe- Rotter- gen, de gist aanmengen met iets van lauwe melk. Van bloem, aangemeng- cijfers van de volkstelling van 31 mei worteling het ontbreken toe. Het beslag late lijnen slag 1; man altijd een beetje heeft meegehol pen, voorzover dat 'mogelijk was. Hij heeft nooit loon ontvangen maar kreeg slechts kost, inwoning, kleding i thuis, want werken kan hij niet. Komt hij in aanmerking voor een uitkering vanwege zijn invalidi teit? En tot welke instantie moet hij zich wenden? Antwoord; Afgaande op deze gege- ,vy clat inderdaad in en: uitkering :rim-regeljng de invaliditeitswet. De vader kan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2