Kunstenaars uit Amanamkai exposeren in Leiden K. en O. boekt succes met kamerorkest uit Napels Houtsnijwerk uit Nieuw-Guinea PRIMITIEVE KUNST NIET ABSTRACT EN ANONIEM Kritiek op houding van musea moderne kunst NIEUWE LEIDSE COURANT VRIJDAG 29 NOVEMBER 1963 De kunstenaar Matjemosh uit Amanamkai. LEIDEN Een tere aquarel, een gaaf beeldhouwwerk ze kunnen ons uitermate boeien. Waarom? Omdat het mooi is? Maar wat is mooi? Is „pri mitieve kunst" mooi? Ja, zegt u misschien. Nee, zeggen wij. En beidenu en wij, hebben ongelijk. Want kunst, ook de „primitieve"wordt mooi (of telijk) gevonden. De één vindt iets prachtig om de vloeiende lijnen, de an der om het vakmanschap dat uit het werkstuk spreekt. Een derde wegens de religieuze betekenis, een vierde om de treffende gelijkenisen zo kan men doorgaan. Het enige waarover we het eens kunnen zijn is, dat de mens zonder kunst niet of nauwelijks kan leven. En flard muziek, een rake te kening, een sierlijk beeldje, een knap cabaretliedje, en fijn gedicht waar ter wereld we ook zijn, overal vinden we uitingen van levensvreugde of droefheid. Een voorouderbeelddat Matje mosh maakte. Waar Der wereld, ook Ln Afrika. Aus tralië, Ghana. op Nieuw-Guinea. Natuur lijk. de kunst van Nieuiw-Guinèa bena dert u amaens dan die van Europa. Bij ons weet je (of kun je bert; weten) wie Oe ma«er van net kunstwerk is. hoe hij leeft fje leeft zelf bijna net zo), waf hij eet, waarom hij zijn kunst bedrijft, wel- Jte positie hU temidden van ons allen in neemt. Van de Papoea op Nieuw-Guinea. dfe dagenlang weoftlt aan een voorouder- beeBd of een houten rtrom, kun je veel van die drtnlfien niét weten. Of liever; dat kon niet Sinds vandaag wol. want vanmiddag opende dr. H. L. C. Jaffé in het Leidöe Rijksmuseum voor Volken kunde een kleine maar zeer goed' ver zorgde 'flentöonstellinlg over leven en werk van twaalf houtsnijders uit Ama- naimikai. een oorpjc op Nieuw-Guinea (in het voormalige koppcnsnel'gebied As- Jail of Matjemosh De twaalf kunstenaars heten natuur lijk niet Jan of Gerard of Ton. llun na men laten wij de twaalf even aan u voorstellen zijn: Matjemosh (die ge noemd Is naar de In zijn streek als heilig beschouwde houtsoort matjes). Banmes, Bifartjl, Bisjur. Finerus, Initjatjci, Itjem- bt Jokormlnlm, Jusei, Ndokor, Sjuw en Tarras (spreekt u ze maar uit zoals ze er staan). En de expeditie waarin ze hun Matjemosh bewerkt een stuk boomstam met een schaafbeitel om er een trom (in zand loper- vorm) van te maken. Dr. Pott: „geborneerd en ondeskundig" LEIDEN Dr. P. H. Pott, directeur van het Rijksmuseum voor Volkenkunde, kantte zich vanmiddag in zijn inleiding tot de tentoonstelling „Wow-lpitsj" tegen de kunstcritici die ln hun uitspraken omtrent „primitieve kunst" blyk geven van geborneerdheid en gebrek aan kennis. De heer Pott laakte de houding van directies van musea van moderne (Europose) kunst, die menen zich te moeten inlaten met (le presentatie an de kunst van andere volken en tijden zonder daarbij te kunnen bogen op enige van of belangstelling voor bun cultuur. werk presenteren hecti Wow-ipitsj (wow betekent houtsnijwerk, ipitsj mens). Ze laten u er niet alleen hun werk en. Door middel van foto's, duidelijke ontderedhriften en een kleurenfilm tonen zij u ook hoe zij en hun vrouwen er uit zien, hoe zij wetften, wat or ln Amanam kai (met zijn 600 a 700 inwoners) mei hun vooroudertjeeUden gebeurt, wat zij eten en hoe zij temidden van de oerwou den le<ven. Leven tussen hout Miissohien vindt u bef vreemd te ho rn dof alleen houtsnijders de kunst in Amanamkai hooghouden. Er zijn geen schilders, tekenaars, beeldhouwersWel logisclh eigenlijk; het Woongebied van de Aamattere is een rivierenvlakte, De slappe modderbodem gaaf schuil ondet de eeuwiig-.groene deken van het tropi sche regenwoud. Stenen en aardewerk zijn onbekend. Bomten beheersen het le en denken van de Asmatter. Een boom betekent: „léven". In het bijzonder de sagoboom, die het hoofdivoedsel op levert. Hét enige waarmee je in Ama namkai dus iets kunt doen, is hout. Net als bij ons zijn er in Amanam kai mensen die niets om kunst ge ven. De jaCht, visvangst (vóór 1956 ook 'het koppensnellen) vin den zij veCl belangrijker. Maar er ts (net als bij ons) een groev mensen van kunst veel verstand heeft. Zij weten precies wie dit voorouder- figuurtje heeft gemaakt of die trom heeft versierd. Zij vinden Matjemosh heel goede houtsnijder, maar Bapmes een wat zwakkere kunst broeder. Zij kennen de stijl van Ndoiokör en de persoonlijke trekjes die Bifartji in zijn werk legt. Voor de Asmatters zijn mens-en-boom. schedel-en-vruciht hetzelfde. Vogels dia vruchten eten en zwarte veren hebben, zijn dan ook symbolen voor de mog steeds in aanzien zijnde) koppensneller met zijn zwarte huid. De bidsprinkhaan die als een levend geworden stuk houi betekent eveneens veel als avimbool oor koppensnellier of voorouder. De houtsnijders gebruiken dan ook heel dikwijls deze symbolen voor het versieren van bamboe hoorns, voonsie- van boomstamkano'a, pagaaien ol schilden. i zou voor de hand liggen als de künsteiiaar (die immers het heilige hout zijn beelden tot loven brengt) een speaiale plaats zou innemen. Toch is dat gedeeltelijk het geval In de eer ste plaats is hij dorpeling, net als de anderen. Houtsnijden doet hU op bestel ling, al zal hij ook wel eens wal voor ziohzettf maften. Goed eten en drinken tiidiens het werk is alles wat hij van zijn opdrachtgevers krijgt. Soms söhief er een mes. een pluk tabak of een oude broek op over. Zijn 'betaling* vindf hij ech ter in het prestige, dat wenksbuk hem bezorgt. In aanzien een goed kunstenaar dicht naast groot koppensneller. In een gemeenschaii die geen gelid kerot en waar tijd geen Het Italiaanse kamerorkest San Pietro a Majella uit Napels. „Bovendien meten zij zich aan nog een taak te hebben ln het voorgaan bij het ontwikkelen van een juiste smaak voor deze kunst bij het gewone publiek", aldus di Pott, die voorts sprak van „een min achting voor wetenschappelijke instellin gen die tot taak hebben de ons vreemde mens in zijn leven en streven nader to komen". Men meent normen to kunnen stellen voor een kunstwaardering, waarbij de kunstenaar als mens en als lid van zijn eigen gemeenschap als volledig onbelang rijk terzijde wordt gelaten. „Is het een wonder dat zo'n hooding bij de volkenkundige musea een gevoel van onbehagen uitlokt en daardoor dwingt tot protest7" vroeg de heer Pott zich af. „Of meer nog dan protest: tot een streven dc onjuistheid en onhoudbaarheid van een dergelijke benadering aan te tonen". Verwantschap? Het ie opvallend hoezeer het in de laatste tien jaren gebruikelijk is gewor den dat onze musea voor moderne kunst vormen van „primitieve kunst" a; orde stellen door hieraan tentoonstellin gen te wijden. Men acht zich daartoe ge rcchtigd op grond van een zekere wantschap die tussen primitieve ei derne kunst zou bestaan. Dat men hier een verwantschap meent te ontdekken, schuilt (naar de woorden een kunstcriticus) in „de wijze waarop de naamloze kunstenaars hun materiaal in karakter hebben begrepen als middel expressie. Hierbij fascineert de innerlijke spanning, die in de beelden erkzaam blijft en getuigt yan eet tense doordringing van het levensgeheim de „primitieven" en de „gecul- tiveerden" steeds hetzelfde was en bleef. Kunst, kortom, die ons met de levensbron confronteert, zoals dit ook in zo sterke mate de moderne kunst tracht te doen' Op basis van een dergelijke constructie eent men zich bezig te kunnen houden met de „primitieve kunst" zonder zich moeite te geven iets te leren verstaan de grondslagen van dc cultuur, a uit deze kunst ontproot. Men heeft geen aandacht voor de normen van waardering die deze kunst in de eigen gemeenschap kende, noch voor de functie die de kunst voorwerpen in die gemeenschap vervul den, noch voor de plaats die door dc „naamloze kunstenaars" in de eigen groep werd (wordt) ingenomen. Men durft het zelfs aan openlijk te verklaren dat de volkenkundige musea niet voldoende tegemoet komen aan de eisen die de evolutie op het gebied van dc artistieke appreciatie stelt. „Een dergelijke uitspraak getuigt ener zijds van een geborneerdheid, die meent in staat te zijn de appreciatie van de eigen tijd niet alleen in zijn evolutie te kunnen toetsen, maar hieraan bovendien nog normen van waardering te kunnen koppelen. Anderzijds van een gebrek aan kennis van en inzicht in de moderne werkmethoden van een volkenkundig Aldus dr. Pott Werk van Bifartji op televisie LEIDEN. Op 24 februari kan televisiekijkend Nederland houtsnijwerk zien van de kun- stenaar Bifartji. In de cursus Openbaar Kunstbezit" wordt dan namelijk een uitzending gewijd aan de houtsnijktmst uit het Asmatgebied op Nw.- Guinea. Aan de voorbereidin- gen voor deze uitzending, die 7.45 uur begint, werken A. A. Gerbrands en het Rijksmuseum voor Volken- kunde (de kunstwerken zijn eigendom van het museum) Blaken Kawikor Tot auiguatus 1901 wisten w;J Europea nen van dit alles metis. We hoordten liet pas, tóen Kawkikor terugkwam van een onderzoek in Amanainlkal en in Leiden weer dr. A. A. Gerhrawte werd. onder directeur van het Rijksmuseum voor Volkenkunde. Acht maanden lang woon de en wei'kbe dr, Gerbrands als Kawir- kor (de naam van een kort voor zijn aankomst overleden dorpshoofd, dat bij zijn sterfbed had gev.egd daf hij naar de hemel van de blanken zou gaan om er felbegeerde tabak te halen) in lief dorp. HU botaakle de hem aangeboden diensten en kunstwerken met -tabak, ijze ren buien en mossen, nylon vissnoer en viaha-ken. De kunstwerken staan mi op de tentoonsleHSTHg zijn kleurenfilm over Matjemosh wondt op de expositie vertoond. Waarom de heer Gerbrands de reis maakte en Van de resul-baten een tentoon* stelitinig inrichtte? Om te laten zien dat „primitieve kunst" niet abstract en ano niem is, Dat er ménsen achter de kunst werken staan, -die hun eigen maatstaven hébben over wat mooi en lelijk is. Net alls wij die heb-blen. Onze wereld wordt steeds kleiner, wü Europeanen krijgen steeds meer tc ma ken met Amerikanen (ook negers), Chi nezen, Afrikanen, Indonesiërs, Papoea's. Alleen al in de Verenigde Naties heb ben wij met elkaar te maken. En hoe kunnen w(j beter werken aan een leef bare wereld dan door elkaar te leren kennen en begrijpen? Begrip is véél waard in deze wereld; men kan trachten begrip voor elkaar op te brengen door kennis te nemen van eikaars levenswijze, eikaars kunst kortom, door zich te verdiepen in de cultuur van de ander. En dat kan in Leiden tot 1 maart 1964 op de tentoonstelling „Wow-ipitsj". Warmond» geschiedenis op (gratis) dia-avond WARMOND Dinsdag 3 december om acht uur zal in het Hervormd ver enigingsgebouw 't Trefpunt een voor stelling worden gegeven van de door een commissie van particulieren met medewerking van het gemeentebestuur in een dia-verzameling vastgelegde ge schiedenis en ontwikkeling van War- mond. Deze voorstelling is op vertoon van een toegangsbewijs toegankelijk voor alle ingezetenen boven 14 jaar. Deze toegangskaarten zUn gratis ver krijgbaar by alle sigarenmagazijnen in de gemeente. Wegens gebrek aan plaats ruimte is de voorstelling die op 30 no vember wordt gegeven uitsluitend toe gankelijk voor genodigden. WARMOND Tot commies A ter ge meentesecretarie alhier is met ingang van 1 januari 1964 benoemd de heer A W A. de Rufjgrt, thans werkzaam op de gemeente-secretarie te De Lier. Mensen komen tot liet ware Licht LISSE Ds. J. M. van Krimpen Rotterdam, werkzaam in de evangelisatie in Rotterdam, heeft in Salvatori op Gemeente-avond van de Geref. Kerk Lisse gesproken over zijn werk. Eerst werd een serie kleurendia's vertoond, Als „nette mensen", waarvoor men in de regel wil doorgaan, kan men zich haast niet voorstellen dat toestanden bestaan zoals ds. Van Krimpen vertelde war hij in aanraking komt met door en dooi a-sociale gezinnen. Maar ds. Van Krim pen kon ook met bewogenheid vertellen hoe heerlijk het is om juist in deze krin gen te mogen vertoeven en, gedreven door de liefde van Christus, zich mogen inleven in hun bestaan van al dag en te trachten de ware levensbli hcid door het geloof in Christus te doen schijnen. Maar ilan niet door te gaan preken, nee door lid te worden van een kla- vorjasclub! Meeleven cn inleven, eersl dan kan er contact ontstaan onder Godi zegen Is daar dan een mannengroep ont staan waarvan dc grootst* communist tot het ware licht kwam en ln plaats ,van een felle tegenstander van het ge loof een voorganger werd in hel gebed Dat te mogen ervaren stemt het hart tot grote dank aan God. Die de hardste har ten kan maken tot waterbeken. Geen wonder, dat ds. Van Krimpen aan het eind van de avond het boekj- „Leven en laten leven" met grote winst kon verkopen en deze „winst" bestemde voor het clubhuiswerk in Leiden! Ook daar wordt zegenrijk werk verricht. Hij wekte de jongeren op zich aan deze ar beid te geven. Men roept om krachten! LISSE Op de woensdag gehouden Gemeente-avond van de Herv. Gemeente zijn gekozen tot diakon dc heer H. J. Bruggeman en tot notabel de heer P. Drost. LEIDEN Wij hebben de laatste jaren, eigenlijk al sinds kort na de laatste wereldoorlog, te Leiden kennis kunnen maken met. een groot aantal gespecialiseerde kamerorkesten van diverse herkomst, die zich voor het merendeel richtten op het 18de eewwse concert- en symfonie-repertoire van Vivaldi tot en met Mozart. Een enkele maal had men "epn geschikt hedendaags opus gevonden om het programma wat te kruiden. Vele van deze ensembles waren voortreffelijk van kwaliteit, soms wat stijfjes, soms wat te romantisch of te droog, meestal heel plezierig om te beluisteren. Het Italiaans Kamerorkest „San Pietro a Majella" uit Napels, dat ons gis teravond door K. en O. in de meesterserie werd gepresenteerd, onderscheidt zich met name van zijn Italiaanse soortgenoten zoals „1 Musici" of „1 Vir tuosi" of „Arcangelo Coréllii" niet wezenliijk, nog in opzet noch in reper toire doch het kan zich met de genoemde befaamde soortgenoten volkomen meten en bezit dan toch wel een eigen geluid. De discipline, die de dirigent Renato Ruotolo zijn musici heeft weten bij te brengen, evenaart de speelvreugde e spontane muzikaliteit, waarmee zij n ceren. Het orkest bestaat uit ongeveer twintig man, voornamelijk" strijkërs, twee hoorns, en naar later bleek, nog klarinettist. Een clavecimbel voor de tlnuoparty ontbrak, tot onze spijt, e als dit bijvoorbeeld bij de Musici het ge val is. Niettemin moeten het klankniveau, de verfijning van detail-afwerking, de frasering, de levendige dynamiek en giek, bewonderenswaardig worden ge noemd. Vóór de pauze voelden we zoals vroe ger bij soortgelijke ensembles ook wei eens, enigei-mate het bezwaar van een eenzijdig repertoire: een sinfonia van Cimarosa, een concerto van Pergolesi. een sinfonia van Boccherini. het blijft alles wel een beetje in dezelfde esthe tische sfeer. Overigens- wordt het wel tijd de bekende reeks concerti aan Per golesi toegeschreven, niet meer zonder reserve als werken van deze grote opera-componist uit Napels (1710 1736) te vermelden. Het staat immers wel vast, dat Pergolesi ze niet schreef: de naam van Riciotti is later genoemd, onlangs heeft men menen te moeten Con cluderen. dat de veritalianiseerde Duit ser Chelleri (1690—1757), die o.a. te Würzburg en te Kassei werkzaam was, de eigenlijke auteur moet zijn. Nu ver andert een en ander niets aan dé onge twijfeld hoge waai'de van deze levens blijde rococo-muziek, en dat is het voor naamste. Na de pauze genoten we van een- sinfoniëtta voor strijkers van Rous- sel, een knap speelstuk van dynami sche allure; en van Mozarts bekende Musikalische Spass. Vooral dit laat ste werkje werd werkelijk kostelijk verklankt en uitgebeeld. Misschien doch hij is zo oprecht dat men nau welijks bezwaren kan koesteren. Merkwaardig is wel, dat de „fouten", die Mozart opzettelijk aan dit werk toevoegde om de provinciale dorps muzikanten van zijn tijd te hekelen, ons thans voor een groot deel hele maal niet meer zo gek in de oren klinken, afgezien van de ontsporin gen ir« het laatste deel natuurlijk. Het lijkt soms eerder, alsof Mozart voor de aardigheid een beetje ex perimenteert met modernistische ef fecten. Het dit Film in Volkenkunde Zondag om 3 uur wordt in heit Rijks museum voor de Volkenkunde de film ..Australië" (Arnhemland" toegelicht door Th. Brasser. Puzzelpromincnten 1. C. S. de Jong^ 'Akeleilaan 31. Oegstgeest; 2. F, C. Chaudron. Mauritsstfaat 7, Leiden; 3. N. van der Plas, Gladiolenstraat 50, Sas- seniheim. beide uit het divertimento-repertóire der Weense klassieke peroide van Haydn Mozart. We hadden graag nog meer dit repertoire gehoord, want hierin voe-J len de musici van Renato Ruotolo zich kennelijk uitstekend thuis. Maar dat willen we graag afwachten voor een vol gende auditie, want die mag K. Oj ons zeker niet onthouden! Dr. J. van der Veen, Jonge Kerk Lisse over de biecht LISSE Donderdagavond heeft de vicaris van de Hervormde Gemeente kandidaat Schilder, voor de Jonge Kerk afd. Lisse een inleiding gehouden over het onderwerp „Biecht en Absolutie". Vicaris Schilder begon met de opmen king, dat de biecht in de r.k. kerk ver plicht is. Ten minste éénmaal per jaar moet men biechten. Dc biecht wordt af genomen door de priester. Daarbij wordt niet alleen maar erkend dat men zondig is, maar juist doodzonden en andere dragingen in het leven moeten met eerlijk berouw daarover aan de priester worden bekend gemaakt die dan de bieohteling een straf oplegt die bestaat uit het doen van een door hem vast stellen aantal gebeden. Het ware 1 rouw is voorwaarde voor de te schenken absolutie. Het sacrament van de biecht .kan ook daar werken waar zelfs geen geloof aan wezig is. De priester staat volgens r.k. opvattingen tussen God en de zondaai en het is alleen de priester die het rech! heeft te vergeven. In zeer speciale geval len geschiedt dit alleen door de bisschop] of zelfs door de Paus. De gedachte van de biecht wordt ech ter niet alleen bij de rooms-katholieken gevonden. Ook de reformator Calvij: was voorstander van de biecht, maa niet alleen tegenover de geestelijke, óók tegenover elkaar rechtstreeks. Hel biechten (opbiechten zeggen wij vaak)| kan dé mens opluchting geven. Hij citeerde prof. Roscam Abbing, Hi in een van zyn geschriften met voorbecl-j den uit zün pastorale leven kon spreken over gevallen waarbij mensen zo ondef door hen begane misdaden gebukt gin gen en geen weg wisten om weer tol vrede des harten tc komen, totdat hij met deze mensen in aanraking kwam en met liem gesproken kon worden. Zelfs was een vrouw door benauwdheid zó ver ge komen. dal zij zich van bet leven wilds beroven. Dank zy de ontmoeting kwani er een gesprek en deze vrouw ls gered: en kreeg weer levensmoed omdat zij haar zonde met diep berouw aan iemand kwUI kon en ook mocht crvaTcn dat er voor een berouwvol mens vergeving is bij God. De biecht kan heilzaam werken mill deze op dc juiste wijze gebeurt. j Agendanieuw» Lisse LISSE Vanavond vieren de P TT erS uit de gehele bollenstreek feest ii het K.A.B.-gebouw aan de Schoolstraat De eigen toneelgroep van de sport- ontspanningsvereniging „De Bollen streek" zal opvoeren het toneelstuk „Ka^ trina de hoogste prijs". Aanvang 8 uur Het jeugdkoor „Klein Excelsior" zal vanavond onder leiding van dirigent Th Westerdaal de jaarlijkse uitvoering ge ven in Rehoboth.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 4