(Intitfii/i/iine s Laat ons experimenteren met de waarheid IVog geen publicatie van rapport politieke verantwoordelijkheid Nieuwe deuren Alles wassen in koud water? open ui Indonesië Bisschoppen draaien om oecumenische brij heen Een woord voor vandaag 24 uur... weg! direkt! Herdenking Kierkegaard in Groningen Zwakzinnigenzorg maakt zeer grote vorderingen Lijm en plak alles met VELPON vanCeta-Bever Tussen schoolpoort en huisdeur Zou je ze niet f WOENSDAG 20 NOVEMBER 196* Dr. Van Veen op dies Kerk en wereld Om evangelie geloofwaardig te maken niet relevant Is voor de mensen, christen of niet die ademen In de tijd waarin zij Het zal in toenemende mate een ïorme inspanning kosten om mensen die leven en werken in een radicaal gewijzigde wereld met dito wereldbeeld onderrichten in de bijbelse boodschap in christelijk denken zodat dit onder richt aankomt, aldus ds. Van Veen, die iren directeur is van Kerk en We- (Van onze kerkredactie) ,,Wij vragen aan de kerken, ook aan onze kerk." zei dr. J. M. van Veen vanmorgen in Drie bergen „om ons zonder beducht heid en bezorgdheid te laten ex perimenteren met de waarheid, godsdienstig, didactisch, cateche tisch, theologisch en ons niet ter stond te confronteren met de gel dende belijdenis, hoe centraal de ze ook voor haar is" Dr. Van Veen sprak op de dies-bij eenkomst van ..Kerk en Wereld" en had als onderwerp gekozen ,,De geloof waardigheid van het evangelie en de kerk in deze tijd". Hij gaf als ziin mening te kennen dat dit het centrale onderwerp is van het moment. Dr. Van Veen zei in zijn rede dat de fronten de laatste jaren sterk verscho ven zijn. Werd nog maar een aantal jargn geleden gezegd dat de kerk zich zö ïrió'et vëhilêuwen dat zij geloofwaar dig wordt, nu gaat het reeds om de ge loofwaardigheid van het euaogeüe..?elf Er is ontdekt dat ook al zou men eer oplossing vinden voor bijvoorbeeld het oecumenisch probleem en al zou men de ene Evangelische Kerk kunnen stich ten dan nog zou het evangelie ongeloof waardig zijn of kunnen zijn. Circulatie I op het t „j Engelse bisschop Robinson: ..Honest to God." Dat boek heeft be wezen dat er met leken getheologiseerd kan worden. Dat is iets nieuws: Niet het bekende filtersysteem van zware theologische boeken en colleges via ja renlange bestudering én verwerking door de theologen en predikanten naar preek, catechisatie en populair geschrift, zo na een of twee generaties. Neen. door de moderne massamedia, door pockets en televisie komen de theologische pro blemen rechtstreeks in de circulatie. Dr. Van Veen meent dat de kerk ernst moet maken met de vrede zowel tussen de volkeren als tussen de culturen, tus sen rangen en standen, en tussen de mensen. Maar vooral zal onze tijd ernst moeten maken met de waarheid Juist daartoe zullen we volkomen eerlijk moe ten worden, zullen we een eerbied voor de feiten en een eerbied voor de men sen moeten tonen, en zullen we met de waarheid in de ontmoeting met de an dere mensen moeten treden. Het ls echter de pijnlijke ervaring van de mensen die betrokken zijn bij het vormingswerk, dat in de huidige maat schappelijke en culturele context de meeste theologie eenvoudig onbruikbaar ls geworden, omdat zij, ook( en vooral als re zogenaamd gepopulariseerd is) Voorwaarde Noodzakelijk is dat de kerk en het kerkelijk onderricht met de theologie in dienstknechtgestalte zonder preten ties onbeschermd en niet bang ge kwetst te worden, zich onvoorwaardelijk i het gesprek begeeft, waarbij dan de imenwerking tussen theologen en leken m noodzakelijke voorwaarde is. Juist daarom vraagt hij het recht om te mogen experimenteren om zo te ko- i lekentheologie, „omdat wij chting leven dat God ons op Zijn tijd inderdaad waar en geloofwaardig, dat zich zullen ontzetten en door haar geweld overwonnen zullen worden. scnehken. Uitvoerige bespreking in hervormde synode Gisteren is in de hervormde sy node op Hydepark te Driebergen het rapport over de politieke ver antwoordelijkheid van de kerk ter sprake gekomen. Uit de langdurige bespreking werd wel duidelijk dat dit rapport nog niet rijp is voor publikatie. Uiteindelijk werd een voorstel aanvaard van de praeses, ds. P. G. van den Hooff om een commissie uit de synode aan te wijzen die met de opstellers zal overleggen. Daarna zal het rapport opnieuw worden voorgelegd aan het moderamen van de synode en het volgend jaar weer in bespre king komen. Er is niet bekend gemaakt wat de be zwaren zijn die tegen het rapport wer den ingebracht. Er is ook niets bekend gemaakt over de antwoorden die de voorzitter van de commissie, prof. dr. A. A. van Ruler, heeft gegeven op de opmerkingen die schriftelijk waren in gediend door de commissie van rapport van de synode. Zoals we reeds schreven wordt ii rapport gezocht naar de politieke antwoordelijkheid van de kerk. raakt niet zozeer actuele politieke kwes ties, maar bezint zich op de vragen en achtergronden betreffende de verhouding van kerk en staat. In vier punten wordt de betekenis de kerk voor de staat aangegeven, r. meer aandacht zal ongetwijfeld het ge deelte trekken waarin gehandeld wordt over de politieke partijen. Zo wordt on der meer opgemerkt dat het de kerk met zorg vervult of de partijen op het ogenblik wel de eigenlijke vertegenwoor diging van het volk bij 'de overheid zijn en of de beslissingen niet evenzeer of meer bepaald worden door andere krach ten cn machten, zowel economische als ideologische. Het rapport, zoals het was opgesteld, liet de leden van de kerk vrij in hun politieke keuze tussen een chris telijke of een algemene partij. Zo begint een landelijk dagblad zijn commentaar op het bericht over een belangrijke Amerikaanse vinding. U kent het bericht: Lever Bros, een zusteronder neming van de^ Sunlight-fabrieken, brengt in Amerika i bleekt. de wasgewoonte (Van onze kerkredactie) Tijdens de avondvergadering van maan dagavond heeft dr. G. P. Locher, secre taris van de raad voor de zending ver slag uitgebracht van zijn reis naar In donesië. Hem was gebleken dat de ker ken zich daar bijzonder verbonden, voe len met de Nederlandse Hervormde kerk. Het oude Nederlands-Indië is totaal ver dwenen. Het nieuwe Indonesië 'is een geheel ander land geworden. De maat schappij wordt gevormd naar de maat staven die steeds golden in het oude In donesische dorp: snelle beslissingen wor den nooit genomen. De tegenstelling tussen rijk en arm neemt ontstellend toe. maar neg nooit heeft de kerk zoveel kansen gehad. De kerken van Indonesië zijn zich hiervan bewust, maar weten de kansen niet op afdoende wijze te gebruiken. Zij hebben een dringend beroep gedaan op de West- europese kerken om te helpen met geld en mensen. Alleen reeds aan de Her vormde kerk werd om twintig me gevraagd met name voor de opleiding van predikanten en godsdienstonderwij zers. Ook werd gevraagd om studenten predikanten. Na het verslag van de heer Locher nam de voorzitter namens de synode af scheid van mevrouw M. de Geus-Smelt die haar werk als secretaresse vai raad voor de zending neerlegt. Ds. Van den Hooff bedankte haar voor het be langrijke werk dat zjj heeft verricht, vooral op het gebied van de publiciteit. Z\j gaf onder meer leiding aan de re dactie van het zendingsblad. Ds. Frits Kuiper naar Uruguay Ds. Frits Kuiper neemt op 15 decem ber afscheid als predikant van de doops gezinde gemeente in Amsterdam. De predikant heeft de 65-jarige leeftijd be reikt en gaat met emeritaat. Hij wordt evenwel door de doopsgezinde zendings raad voor drie jaren uitgezonden naar Zuid-Amerika. Ds. Kuiper zal in Monte video (Uruguay) aan het internationale doopsgezinde seminarie als gastdocent de leerstoel voor bijbelvertolking be zetten. wasmiddel verlangd, dat het tegelijkertijd wast temperaturen voor nodig. Hoe warm is het sop hier wordt gewassen? Moeilijk te zeggen. Het verschilt van vrouw tot van was tot was. Alleen het doel is voor ieder hetzelfde: een witte was waaruit alle vlekken zijn verdwenen. Maar de een zal daarvoor haar was moeten koken, of een nacht laten broeien en een tweede kan volstaan met de was te ver hitten tot 60 of 70' C. Een derde doet het nog weer anders. Zulke verschillen stellen hoge eisen aan een wasmiddel. Het moet zowel in kokend water als in goed-warm water zijn volledige waswerking ontwikkelen. Is er in Nederland zo n veelzijdig produkt? Ja. Het is afkomstig van de Sunlight-fabrieken OMO. Aan OMO wordt alles gedaan om het te maken tot het beste wasmiddel voor de Nederlandse huisvrouw. OMO garandeert i haar bij elke wasmethode een frisse, witte was. OMO resultaat bij elke Wastemperatuur. HET wasmiddel voor het beste Concilie over bijzaken van Smakelijk... kenteken van de SPAANSE SINAASAPPELEN Gisteren kreeg het conciliedebat over het rapport betreffende de oecumenische verhouding van de Rooms Katholieke Kerk tot de andere kerken iets meer inhoud dan op de eerste dag. Het vijfde hoofdstuk over de godsdienstvrij heid is nu uitgereikt en onmiddel lijk werd daarop ingehaakt door de Belgische bisschop De Smedt van Brucee Hii zei onder meer dat die verzet aantekenden. Wel is opmer- 66 keliik Hat cisteren ceen van He nrela- genomen, zei hij: Omdat enige tiental len jaren geleden het antisemitisme zich op gewelddadige en misdadige wij ze ontwikkelde in het bijzonder in Duits land dat miljoenen Joden uitroeide. De nazi's maakten een machtige antisemi tische propaganda en het ziet er naar uit dat deze invloed heeft gehad op de geesten van christenen, een invloed die nog niet geheel weggenomen is. Verzet Maar opnieuw gingen er stemmen op heid noodzakelijk was, omdat veel niet-roomsen beweren dat de Rooms Katholieke Kerk vrijheid van godsdienst vraagt waar zij een minderheid vormt, maar zodra zij de meerderheid heeft deze vrijheid niet aan .andersdenkenden laat. I B *4 cn u... dë godsdienstige waarden dedigen tegen moeilijke omstandigheden in de moderne wereld nu het atheïs tisch materialisme de halve wereld de godsdienstvrijheid onthoudt. Tevens moet deze verklaring er komen omdat in de huidige wereld mensen schillende godsdienstige belijdenissen naast elkander leven. niidt deze dat de - zonder zedelijke verplich tingen tegenover God zijn godsdienstige problemen op te lossen. De Smedt wil- I de dat de bisschoppen deze verklaring nog voor het reces van het concilie-op 4 I december zullen goedkeuren. t-it-t-itt rxTnn/ I De/e uitspraak is op het ogenblik ln BOEKENHOEK I daar een nieuw wetsontwerp in de Lof der rechters, door P. Calaman- j maak dat de protestanten enigszins drei Uitgave L. J. C. Boucher. Den meer vrijheid zal schenken, Haag. Vertaling mr. H. W. J. M. Keuls publicatie ervan wacht op een uitspraak Tweede druk. van het concilie. Het licHt schijnt overal. Uitgave Ploegsma. Amsterdam. Dit is het Kerst boek zoals deze uitgeversmaatschappij het telken jare verzorgt, met een ver scheidenheid van bijdjagen. Omslag illustraties zijn ten sprak tegen de inhoud, noch de verklaring over godsdienstvrijheid noch van die over de Joden. Velen, on- vie kardinaal Leger van Montreal, spraken echter als hun mening uit dat Reintje Venema. Wijn zonder krans, door J. A. Ab- bing. Uitgave L. J C. Boucher. 's-Gra- ■venhage. Een aardige verhandeling, sma kelijk om te lezen, over een voor velen wel bij uitstek smakelijk onderwerp. Kerstmis van Poirot, _door_ Agatha Joden Kardinaal Bea. het hoofd missie die dit rapport opstelde, heeft geprobeerd gisteren een antwoord ven aan de critici, die eergister veel bezwaren inbrachten tegen de uit spraak over de Joden Hij zei dat de ze verklaring geen nationale of politie ke kwestie is, en dat zij niets te - ken heeft met de erkenning vai staat Israël door het Vaticaan. dat deze verklaring Christie Uitgave A. W. Sijthoff, Leiden, i niets nieuws bevat. De Rooms Katho- Oorspronkelijke titel A murder for;lieke Kerk heeft altijd geleerd dat met Christmas Hercule Poirot's Christmas alleen de Joden maar alle mensen ver - holldav for murder. Vertaling A. E. C. antwoordelijk zijn voor de kruisiging Vuerhard-Berkhout. In de Accolade-1-— iMki. beide onderwerpen helemaal niet thuis horen in het huidige rapport. Zij willen de uitspraken wel aanvaarden, maar dan ln een ander verband. Hebben zij gelijk en wordt aan hur stem gehoor gegeven, dan is de discus sie over het echte rapport nog hele maal niet begonnen. Nog geen vai bisschoppen heeft de echte kern het rapport geraakt. Zijn zij het met de rest zo volkomen eens, of draaien ze om de brij heen omdat die toch wat te heet is naar hun smaak? Gisterochtend brachten mèvrouw dr. E. Flesseman-Van Leer, prof. dr. A. J. Bronkhorst en prof. dr. A. F. N. Lekker - kerker verslag uit over de conferentie voor geloof en kerkorde, die deze zo mer in Montreal werd belegd. Prof. Bronkhorst zei dat karakteristiek was dat de oosters-orthodoxen sterk op de voorgrond traden. Montreal was vol gens hem een oproep tot bezinning op het geheel van de werkelijkheid der oecumene. De werkmethode was echter niet bevredigend geweest. Mevrouw Flesseman. die deel uitge maakt had van de sectie over „Traditie en tradities", zei dat onder traditie werd verstaan de openbaring van God in Christus. Het was haar duidelijk ge worden dat wij meer gedifferentieerd moeten gaan denken over het Schrift gezag. Bovendien zullen we ons moeten afvragen of het „sola scriptura" (alleen de Schrift) houdbaar is als het niet ge plaatst wordt in de traditie en kerk. Prof. Lekkerkerker meende dat de re sultaten van de werkgroep voor de ere dienst nogal teleurstellend waren. De liturgische beweging wordt wel gewaar deerd. De tegenstelling lag vooral tussen de oosters-orthodoxen die de eredienst zien als een lofprijzing en de reforma torische christenen die haar als werk van God met ons beschouwen. De tegen stellingen op het punt van doop en avondmaal zijn niet opgelost, maar wel is het klimaat voor een beter begrip aanzienlijk verbeterd. De Heiland geneest de blindgeborene uit Johannes 9 op merkwaardige wijze. Hij zegt niet: „Word ziende." Integen deelHij maakt een papje van speeksel en aarde en legt e bedekking op de ogen. En dat terwijl Hij juiët gezegd he dat Hij het Licht der wereld is. Dat Licht kwam in de wereld, maar de duisternis heeft he niet begrepen, staat er in het begin van dit evangelie. Dq Licht openbaart zich niet automatisch aan ons. Omdat Chrii tus in de wereld is, kan nog niet de gehelewereld zeggei\ gt .Jk ben behouden." De prediking van het Woord van Goi wordt niet automatisch verstaan. Waar die prediking aanvaardt wordt, worden ogen toegesloten. Tot Jesaja ze God, dat hij de ogen van het volk moest dichtkleven. Wij zijj van nature blindmaar onder de prediking van, het evangelü worden we dubbel blind, tenzij wij gaan tot de Gezondene. De naam van het badwater is belangrijker in dit geval dan hei water zelf. Siloam is een teken. Het betekent „gezondene"i' Christus is de Gezondene. De prediking moet ons drijven tol Hem en dan worden onze ogen geopend, dan gaan we onver moede verten aanschouwen. griep... «Sgry binnen krachtig! Benoemingen i aantal benoemin- Opnieuw werden gen verricht. Tot lid voor de raad voor de zending werd benoemd: mejuffrouw J. M. Swel- lengrebel; tot lid voor de raad van kerk en ziekenzorg: ds. G. W. C. Vunderink van Zwolle: in de commissie van beroep voor de tractementen, salarissen en pen sioenen: mr. W. J. Borgenhoff Mulder van Leeuwarden; tot leden van de ge nerale financiële raad: mr. L. A. E. Briët en mr. P. P. Vreede, beide te Rotterdam. Voorgedragen werd voor de commis sie internationale zaken van de oecu menische raad: mr P. J. Idenburg. Tevens bracht de synode nog twee be roepen uit voor predikanten met bijzon dere opdracht: Ds. G. H. Schegget werd beroepen voor de arbeid voor de Evangelische Studen- tengemeinde in Duitsland en ds. A. J. Engels van Zaandam als staflid voor „Kerk en Wereld" ten behoeve van hel cursus, en conferentiewerk. Ter herdenking van het feit dat 150 jaar geleden de Deense theo loog en wijsgeer S0ren Abye Kier kegaard werd geboren, heeft in de aula van de Rijksuniversiteit te Groningen een bijeenkomst plaatsgevonden waarop de hoog leraren prof. dr. H. de Vos en prof. dr. B. M. I. Delfgaauw en kele aspecten van Kierkegaards denken naar voren brachten. Deze bijeenkomst vond pïaats op initia tief van de theolog.sche faculteit en de philosofische afdeling van de literaire faculteit. (Van een onzer verslaggevers) In de toekomst zullen de ouders van het zwakzinnige kind niet meer behoeven bij te dragen in de kosten van het vervoer van en naar een school. Een commissie, ingesteld door het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid, heeft hierover o.m. een rapport uitgebracht, doch dit rapport is nog niet gepubliceerd. Ook wordt een diepgaande studie verricht door dr. N. Speyer te Den Haag over de achtergronden van de plaatsingsmoeilijkheden van zwakzinnigen in het vrije bedrijf. Deze studie is echter nog niet voltooid. Dit zei gisteravond de heer J. Meulblok, hoofd van de afdeling preventieve en geestelijke gezondheidszorg van het mi nisterie van sociale zaken en volksge zondheid, op een in Den Haag gehouden bijeenkomst van de prot. ohr. vereniging van ouders en vrienden van het afwij kende kind Philadelphia. De heer Meulblok zei blij te zijn te hebben mogen constateren dat ons land wat de zorg voor het zwakzinnige kind betreft zeer grote vorderingen heeft ge maakt. Aanvankelijk werd België ten voorbeeld gesteld. Nu reeds is gebleken Ongelukken Ook roemde de heer Meulblok de re sultaten die zijn behaald in de zogenaam de beschutte werkplaatsen. Hier is ge bleken dat een zwakzinnige zeer goed aan het arbeidsproces kan deelnemen. Als voorbeeld noemde hij dat in het vrije bedrijf meer ongelukken met het ge bruik van machines gebeuren dan in de beschutte werkplaatsen, waar de machi nes geen extra beveiliging hebben. De heer Meulblok achtte het noodza kelijk dat ons volk de zwakzinnige ook in het arbeidsproces moet accepteren. Uitvoerig stond hU voorts stil bij de onderwijsmogelijkheden in ons land voor het geestelijk minder begaafde kind. Naast de b.l.o.-scholen en een groot aan tal scholen voor imbecielen zullen bin nenkort ook scholen voor vervolgonder wijs en zelfs scholen voor voortgezet on derwijs voor deze kinderen worden ge sticht. In Breda is zelfs al een b.l.o. school voor nijverheidsonderwijs. De heer Meulblok vond het een ver heugend feit, dat de, ouderverenigingen ook op dit punt veel'initiatieven hebben genomen. Voor de plaatsing op school en jn het bedrijf achtte hij een hechte sa menwerking tussen de sociaal-pedagogi sche en sociaal-psychiatrische diensten noodzakelijk om het geestelijk minder begaafde kind een juiste plaats ie maatschappij te geven. Betrekkelijk kort hadden ze elkander den. „Door een stom toeval' men dat pleegt te noemen, een uit spraak waarover best een paar uurtjes gezellig te discussiëren zou zijn, i de oorlog episode had altijd nog wel een ruim teruggevon- aandeel in de conversatie - kazerne- - zoals moppen en grollen blijken bijzonder l uit- fcoed wortel te kunnen schieten, maar zo gaandeweg kwamen ook serieuzer dingen op het tapijt, de heer Schuttens als rasecht schooldi- de- zelfde lange, lange Lindenlaan te uionen» ieder thans voorzien van gade en kroost. Van baardeloze, mi litaire landsdienaren waren ze tot achtbare burgers uitgegroeid, steun pilaren min of meer van hun pro vinciaals maatschappijtje, door al lerlei bedrijvigheden op het bont- geschakeerde sociaal terrein. Meneer Schuttens, hoofd der school, op nummer 19. Meneer Leduc, vertegenwoordi ger in granen, op ummer 262. De gezinnen liepen nogal uiteen. Bij Schuttens hadden ze twee jon gens die het op de middelbare vrij stortvloed aardig deden, pa en ma Leduc daar- de pret k' entegen verheuden zich in het bezit dochter en drie nog prille kan- Hij was een populair man in zijn stadje. Zijn etablissement ge noot een klinkende reputatie en avonds in zijn huis- bedenkelijke en hij gaf slechts de raad vooral een gezond tuchtrecht te cultiveren, iets waar van men in den huize Leduc niet veel kaas scheen te hebben gegeten. Het is nu eenmaal zo dat een ge slaagd handelsreiziger op salaris- en provisiebasis nog niet vanzelfspre kend ook een all round opvoeder is. Zelfs het secretaris- of voorzitter schap van een liefdadigheidsvereni- gijg kan daar geen garantie voor ge- kamer op no. 10 gezellig wat ver tier zocht bij radio of t.v., gebeur de het vaak genoeg dat een of an dere vader of moeder onder een excuses telefonisch bederven door „als- het bezit tubli'eft een enkel woordje over mijn die probeert me wat op de vaderlijke arbeid in zake kosten berekening. reisplanning en klanten- documentatie. Om nog maar niet te spreken van moeizame notulering be treffende bijgewoonde sociaal gerich te vergaderingen. welgemeende Op gezette tijden echter kwamen de gen niet alleen i het woordje en zakelijke reactie Hij boomde met Leduc dan ook graag over diens gezinsaangelegen- heden. Dat de drie welbespraakte jongeheren van vijf, 262 i tijd herstellen. Maar hij moest toe geven dat de jongedame Leduc die gerust bij hem in de hoogste klas zat ook niet bepaald tot de makke schapen Och nee, hij moest die ouders maar niet zo intimideren met zijn gepraat over verergering in de toekomst. Hij besloot zich zoveel mogelijk te be heersen. Intussen hadden de Leducs verhuis plannen. Zij achtten het perceel Lin denlaan 262 te klein voor hun gezin en hoopten dat een ruimer huis zou bijdragen tot meer onderlinge har monie. Dit laatste was iets dat voor al de heer Schuttens aansprak. Zo zou alles zich dan ten goede keren en hij geen ergernis meer behoeven te hebben over abominabele tieners- arrogantie. Lieve help, zo eenvoudig lag het Zijn vriend, middenin de verhuis- beslommeringen, kwam aanlopen, nerveus en verhit. Er was groot vlekkeloze staat trammelant met de enige dochter, die gezegd had het ronduit te vertik- it een van de beide kabinet iet nieuwe huis genoegen te Gaan jullie maar een dub- kneus- bel opklapbed kopen, adviseerde ze. i— V0Qr mijn couturelessen over een paar maanden heb ik ruimte nodig. Als ik die grotere kamer niet krijg, loop ik vandaag of morgen weg. Zou je ze niet? kreet vader Leduc in opperste wanhoop. Ik heb rhe vergist, dacht de goede schoolmees- pas goed. ven evenmin als van dienst als reserve-luitenant. Schuttens voelde zich vaak zedelijk ken, verplicht de puntjes eens op de i te i»c zetten wanneer zijn vriend bekende pedagogisch min of meer een kneus je te zijn. Je moet doortastender proberen te zijn. Dat jonge volkje profiteert van jullie halfzachte ge makzucht. Het waren parelen voor de zwijnen. Misschien maak ik van een mug een olifant, dacht hij op andere ogen- JQ| HH| blikken, het kan zich best met de ter,"het spul beginUdaar En zijn hart was vol medelijden, naar hij besefte ook dat hij bezig geweest het eigen overwicht lich- plezierige ontspanning. De dienst- lastig en hinderlijk genoeg, niet a tanden, zogezegd, behoorde. Een tiener-met-haar-op-de- telijk te overschatten. HAYA SELVA ':*r De eerste referent legde er de nadi op dat het werk van Kierkegaard geheel vi om het Christendom cirkelt. Uitvoerig ging prof. De Vos de houding na dii Kierkegaard innam tegen het wat hi noemde „officiële Christendom." Di officiële Christendom heeft hij met zijn superieure stijl gegeseld, zo zelfs dat h(j^ iedereen van zich vervreemdde. Hij werk te zijn gedachten bovendien zo streng dia lectisch uit, en ook bewust eenzijdig, dal. niemand hem meer begreep. Pas een na zijn geboorte werd h(j als het ontdekt. R Het kernprobleem van deze il excentrieke, maar buitensporig begaafde ft Deen. was niet het Christendom, maar meer persoonlijk, ja hoogst persoonlijk de vraag hoe een Christen te worden, I) Zijn aanvallen richtten zich bepaald niet ed op dogmatiek of enig leerstuk. Kierke gaard is geen vernieuwer van de theo- logie geweest. Hij is tot zijn dood de kerk trouw gebleven. Zijn aanval richtte zich echter met ongehoorde kracht op de bestaande discrepantie, op het feit dat enerzijds het Christendom mateloos hoge Prof. Delfgaauw De tweede spreker, prof. dr. B. M. I toekomt, en de invloed die hij op de r derne filosofie heeft gehad. Hij toonde aanf'1!1 dat zowel Kierkegaard als Marx de con-r sequente opvolgers zijn van Hegel. BijP- Hegel was de filosofie vastgelopen in dep' grens van het denken. Met de dood vantoi Hegel in 1831 was eigenlijk de wijs-Ju, begeerte gestorven omdat het een pogingL^ bleef om de werkelijkheid te doorschou-t wen. Kierkegaard en Marx willen echterr meer dan dat doorschouwen. In feite Vril-T*1 len zij die werkelijkheid beleven, in orak-Pr: tijk brengen. De beide eminente denkersl l gaan echter beiden in een andere rich-Lr ting. Zij willen meer dan een puur spelLj, van de menselijke geest. Kierkegaard zegtr, echter dat de mens niet van een objec-F tieve waarheid kan leven zonder dat hijP' één waarheid aanneemt die hem tot vleesjtk en bloed wordt. Als parallel wil Marx echter dat de ge-l meenschappelijke idee werkelijkheid|\i wordt. Hij plaatst het menselijk bestaan^,, in het geheel, in de collectiviteit i samenleving. De een vaat in de richting van h persoonlijke, het collectieve Prof. Dclfip gaauw legde er overigens de nadruk op p, dat beide denkers voor het eenzijdige van' deze visie wel degelijk oog hebben gehad. Intussen is de synthese tussen deze twee. richtingen, die ook maatschappelijk hunPt sporen hebben getrokken, een opgave D het moderne denken. „Men zal dek terug moeten vinden naar de reële f eenheid van de werkelijke die zijn eigenlijke zijn heeft ge-I vonden in een wereld die zijn eigenlijkefcr. richting heeft gevonden aldus prof.[c het eind IN; Deputaatschap sport blijft gehandhaafd De Generale Synode van de Gerefor-P meerde Kerken heeft besloten het depu-[ei taatsehap voor contact met de Neder-fn landse Christelijke Sport Unie tc conti- A De deputaten hebben tevens de op-l dracht gekregen alle financiële acties c die worden georganiseerd door de Ned. U Chr. Sport Unie met klem bij de kerken aan te bevelen. Dit besluit is een grote stimulans de nieuwe actie, die het Chr Nationaal Sportfonds met een kerkcollecte op zoi dag 12 april a.s. gaat inluiden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen door de generale synode als predikant voor buitenge, werkz. (arbeid voor de Evangelische Studentengemeinde in Duitsland): G. H. ter Schegget, pred. voor buitengew. werkz op Curagao. Bedankt voor Zuilichem-Nieuwaal: J. A de Waard te Meerkerk: voor Hengelo, Gld. (2de pred.pl.): C. Balk te Sluis: voor Papendrecht: J. T. Cazander, te Oosterwolde, Gld. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Heinkenszand: H. Eikelboom, kand. te Sleeuwijk, die be dankte voor: Domburg-Westkapelle, Haamstede, Neede, Oostburg, Oosthem, Oldemarkt, Oud-Vossemeer en Wapen veld. L Benoemd tot koopvaardijpredikant Ie Sydney. Australië: G. de Ruiter, pred. Ref. Church aldaar; tot koopvaardijpre- dikant te Amsterdam (één dag per week): G. W. J. van Bleek te Marken, to GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Daarlerveen: J. Geersing. te Zuidwolde, Dr.: te Enschede-Zuid vac. J. Koki: J. F. Heij te Drachten. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Leeuwarden: J. J Rebel te Haarlem-Noord en K. J. Velema Hoogeveen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2