Bazel viert eerste Zwitserse kerkedag Alles goed en u/el Een nieuw vermaan voor Gereformeerde kerken Gesprek met Rome sticht veel verwarring Een woord voor vandaag Concilie zal nog zeker twee jaar duren 2 DONDERDAG 10 OKTOBER 1963 Orthodox Presbyterian Church besluit «v» kerkredartie) De Orthodox Presbyterian Charch van de Verenigde Staten zal zich opnieuw tot de Gerefor meerde Kerken richten met een zusterlijk vermaan. Zij heeft be zwaar tegen het feit dat deze Nederlandse kerkformatie lid is van de Nederlandse Zendingsraad en dat er in die kerken gesproken wordt over de mogelijkheid van een lidmaatschap van de Wereld raad van Kerken. Reeds eerder heeft deze Amerikaanse kerk zich tot de Gereformeerde Kerken gericht. De brief met bezwaren werd toen beantwoord door de actuaris, ds. H. W A. van Andel. Op de synode van het vorig jaar werd teleurstelling uitgesproken over het antwoord dat namens de gene rale synode van de Nederlandse kerk ge stuurd was. 1 indentie kreeg opdracht een nieuwe ïef te schrijven waarin nog eens duide lijk de bezwaren worden, geformuleerd. Volgens het blad van -de I.C.C.C. „Ge trouw" heeft deze commissie dit niet ge daan. De leden kwamen eenstemmig tot de conclusie dat de brief van Nederland niet om een antwoord vroeg. Volgens de commissieleden zou een antwoord on hoffelijk zijn ..en schade doen aan de zaak van afscheiding en geloor'. TOCH De synode van dit jaar aanvaardde dit arttwoord echter niet en desavoueerde de Besloten werd dat het woord -kerk" meer inhoudt dan alleen vertegenwoordigers naar elkanders synode sturen. Niet alleen ergerde de Amerikaanse kerk zich aan het feit dat er gesproken wordt over een mogelijk lid maatschap van de Wereldraad van Ker ken. maar met bezorgdheid werd in Ame rika ook gesproken over de actie Achttien die de Gereformeerde Kerken willen, doen herenigen met de oude Ne derlandse Hervormde Kerk. Een. commissie van drie leden werd ge kozen om een grondige gedocumenteerde brief te richten aan de Gereformeerde Kerken, waarin vanuit de Schriften de beginselen van afscheiding en ongeloof worden uiteengezet en hun betekenis voor de betrekking van Gereformeerde Kerken met kerken en raden van kerken, waarin ongeloof zich duidelijk openbaart. Het is echter niet waarschijnlijk dat deze brief nog tijdens deze synode ter sprake Hert be jaardenhuis in Apeldoorn open De minister van maatschappelijk werk, mevrouw drs. J. F. Schouwe- naar-Franssen, heeft gisteren in Apel doorn het nieuwe bejaardentehuis van de stichting hervormd bejaardencen trum geopend. Het nieuwe bejaarden centrum dat de naam De Loohof kreeg, gebouwd op het perceel grond hoek Jachtlaan-Koning Lodewijklaan. dat voor dit doel door de Koningin is afge- De opening werd onder meer bijge woond door de commissaris der Konin gin in Gelderland, mr. H. W. Bloemers en de burgemeester van Apeldoorn, mr. A. L. des Tombe. Maandag 21 oktober zal in Amster dam een kerkdienst worden gehouden half twaalf 's morgens. Het is geen dienst in het kader van de Alledag-kerk. Het wordt een interkerkelijke dienst in verband met de drie en tachtigste nata- lis vand e Vrije Universiteit. De dienst wordt gehouden onder auspiciën van de kerkeraden van de hervormde gemeente, de gereformeerde kerk en de christelijke gereformeerde kerk. In de dienst zullen de studentenpredikanten, ds. J. Hessels Mulder en ds. mr. A. A. A. E. A. Voer man, voorgaan. Hoop voor de toekomst begint bij zelfkritiek Contactconferenties over werk Praagse vredesbeweging De komende maand zullen door „Kerk en Wereld" te Driebergen twee confe renties belegd worden ter bevordering van contacten met christenen uit de Oosteuropese landen. De eerste zal in het teken staan van Tsjecho-Slowakije en loopt van vrijdag 22 tot zondagavond 24 november op ..De Horst". De tweede is in het Eykmanhuis van 23-24 novem ber en heeft als thema Problemen van de coëxistentie". Tijdens deze conferenties zal men de gelegenheid krijgen kennis te maken met het werk van de Praagse christe lijke vredesbeweging en met name het land Tsjecho-Slowakije wat beter te le ren kennen. Belangstellenden kunnen zich opgeven bij het conferentiesecretariaat van Kerk •n Wereld, De Horst-1. te Driebergen. Saambinder wordt vergroot ,,De Saambinder" het weekblad van de Gereformeerde Gemeenten zal ver groot worden. Het verschijnt nu in vier pagina's. De hoofdredacteur, ds. R. Rijksen van Rotterdam schrijft dat reeds eerder de behoefte gevoeld werd om het blad te vergroten omdat er steeds met de ruimte gewoekerd moest worden. Het blad heeft de laatste ja ren zijn lezerskring aanmerkelijk uit gebreid. Het wordt ook steeds meer ge lezen door mensen buiten de gemeen schap van de Gereformeerde Gemeen ten. Daardoor is een vergroting moge lijk geworden. Om financieel uit te ko men zal de abonnementsprijs echter verhoogd worden met vijftig cent. G.Z.B. zoekt een technisch leraar 'Van onze kerkredactie) De synode van de Toradja-kerk op Ce lebes heeft de Gereformeerde Zendings- bond gevraagd om minstens vier zende lingen. Het hoofdbestuur heeft, naar wij vernemen, reeds besloten om in ieder geval aan het verzoek te voldoen om een leraar ter beschikking te stellen voor de pas geopende Middelbare Technische School te Rantepao, die 239 leerlingen telt. Voor deze school hebben zich 500 leer lingen gemeld, maar er is geen plaats om hen allemaal op te vangen. Uitbrei ding op korte termijn is een absolute noodzakelijkheid. Juist daarom wil de G.Z.B. op dit .unt zo spoedig mogelijk hulp bieden In het blaa van deze zen ding ..Alle den Volcke" wordt een op roep geplaatst voor een leraar. (Van een onzer medewerksters) Het embleem van de eerste Duits-Zwitserse Ker kedag, vorig weekeinde te Basel gehouden, was niet ieder van de 6.000 deelnemers terstond duidelijk Men moest elkander er wel even op attent maken, dat dat embleem in zijn strakke, moderne lijnen en vlakverdeling een kraaiende haan voorstelde. Maar als men dat eenmaal wist, dook overal in het Baselse stadsbeeld die hanekop, een ontwerp van de artistieke kerkedag-medewerker Celes- tino, op in etalages en op reclamezuilen, in advertenties en spe ciale uitgaven van de kranten. Overal kraaide de haan. Een roep tot bezinning, een roep tot vergeving en een roep tot de daad, schreef de Baseier dominee Werner Pfendsack in een plaatselijk dagblad en daarin zag hij dan ook de zin en betekenis van deze eerste kerkedag in het Duitssprekende Zwitserland. Er is een lange geschiedenis aan voor afgegaan. Reeds in 1961 kwamen de or ganisatoren met een werkgroep van ge meenteleden en predikanten voor d< dag om de plannen op stapel te zetten. Zij wilden er allerminst een verkleinde afbeelding van de bekende Duitse Kir- chentag van maken. Het zou Zwitsers zijn en door de eigen aard en gesteld heid der Zwitserse kerken gestempeld zijtn. Ook daarom minder massaal en meer op de diepte dan op de breedte gericht. Zodoende waren de 6.000 deel nemers aan „Basel" slechts een deel van hen. die de eigenlijke kerkedag reeds wéren, nog vóór hij gehouden werd, de ruim 30.000 gemeenteleden van alle Zwitserse protestantse kerken, die ge durende een heel jaar met het voorbe reidingsboekje bezig geweest in onderlinge bijbelstudie en gemeen schappelijk gesprek de stof rondom het thema van de kerkedag te behandelen: Hoop voor onze toekomst! Frisse wind Eén blik in het programma bewees, dat dat thema allerminst bedoeld hoop voor de zalige toekomst hemelingen. Ik herinner me niet, dat de hemel erg nadrukkelijk aan bod ge komen is in de bijbelstudie, de refera ten of de discussies. Het was integen deel allemaal erg aards gericht, de i op de harde feiten, christenen in de reld van nu, in hun eigen, Zwitserse reldl(je) en hoe moeten ze daar staan en wat hebben ze te zeggen' Dat was de frisse wind, die door deze eerste kerkedag van Helvetia waalde. Belgische leger predikanten bezorgd (Van onze kerkredactie) De Belgische legerpredikanten zijn „bewogen, bekommerd en be zorgd". Dat hebben zij uitgespro ken in een brief van 400 woorden één enkele zin ondergebracht aan de leiding van de verschil lende kerken. Ze zijn bezorgd, be kommerd en bewogen over het huidige gesprek met Rome dat volgens hen veel verwarring sticht. In de brief die reeds maan den geleden werd opgesteld, maar nu openbaar gemaakt is door de „Kruisbanier" wordt de kerke lijke leiding gevraagd in te grij pen, opdat het apostolisch erfgoed niet langer veracht maar stout moedig verkondigd zal worden. De legerpredikanten hebben deze brief opgesteld tijdens hun jaarlijkse studie bijeenkomst in Namen. Zij zijn bewogen en verontrust over de huidige discussie betreffende evangelisatie en proselytisme, bekommerd om de misverstanden die geschapen worden door openbare i plechtigheden, waarop priesters predikanten als gelijken optreden hetgeen hen scheidt tot herleiden. bezorgd om de waarheid en trouw aan het Woord Gods. waarmee geen enkel compromis aangegaan mag worden. Onaanvaardbaar In hun brief stellen zij vast dat noch de paus. noch het Vaticaanse concilie de bedoeling hebben om op de afge kondigde dogmata terug te komen, zoals die van de onbevlekte ontvan genis. de pauselijke onfeilbaarheid of de ten hemelopvaring van Maria, die niet op bijbelse openbaring maar op een onaanvaardbare overlevering be- 7,ij keren zich vooral tegen het huidige „gesprek" dat verwarring zou scheppen en tegen de bezoeken van nlet-roomse hoogwaardigheidsbekleders aan het Vaticaan en de kardinaal-aartsbisschop van Mcchelen. Zij keren zich ook tegen het feit dat sommige predikanten open lik hebben uitgesproken geen weg meer te weten met de zogenaamde her vormingsdag. die gevierd wordt op de laatste dag van oktober. Gevaarlijk Zij vinden de huidige situatie gevaarlijk voor de zuiverheid van het geloof in een tijd waarin het politiek katholicis me een steeds groter wordende druk uitoefent zowel in België als in de rest van de wereld. Daarom verzoeken ze om een in grijpen van de kant van de kerkelijke leiding en zij vragen een openbare verklaring waarin de predikanten en gelovigen gewaarschuwd worden voor een bedriegelijke samenwerking, zodat zij hun taak voort kunnen zetten in! een zuivere objectieve sfeer, die be- nieuw gevraagd dreiydwordt door de huidige onder- rigeils, „t dr" Bovet niet alsnog „e- handelingen. schorst moest worden, waar het pre- Geen geijkte stichtelijkheid, geen doek jes voor het bloeden, maar eerlijke en soms zelfs uiterst scherpe ontmaskerin gen en analyses van wat er achter vroomheid en fatsoen allemaal verbor gen kan zitten. Onze kerkedag zal een Zwitsers forum zijn, zegt het program ma onbevreesd, waar open en radicaal gesproken zal worden over de misstan den in ons volk en over de wijze, op wij die kunnen opheffen. Eigen boezem De onverschrokken dr. Walter Lüthi. bekend ook door zijn bijbelstudies op de Duitse Kirchentag, opende in de Münster, Basels historische kathedraal, de Kerkedag met een prediking Jeremia 31:17. Er is nog één hoop toekomst, spreekt de Heer. Het troostend en voluit evangelie der geving, wat hij zei, maar tevens een dergelijke onverbloemde kritiek op kerk en volk van Zwitserland, dat de buitenlandse gasten wat verlegen voor zich zaten te kijken. Moeten wij dan al tijd, aldus Lüthi, het dikke, verwende schootkind van het Lot blijven? Kunnen wij niets anders dan geld verdienen aan internationale parasieten en oplich ters. die hier hun schunnig verdiende geld komen onderbrengen, terwijl wij dan als de betrouwbare bewakers hun goed gevulde safe optreden? De schuld van het brave, neutrale Zwitserland spreekt ook daaruit, dat wij In het befaamde toneelstuk „Der Stellvertreter" niet eens genoemd wor den. Hollanders en Denen en Fransen hebben voor de Joden op de bres ge staan en hun mond opengedaan. Wij hebben gezwegen en onze grenzen voor de vertwijfelde vluchtelingen gesloten. Zwitserse geweerkolven hebben Joodse grijsaards, vrouwen en kinderen over de grens terug gejaagd In de armen van hun beulen. Aan elke kilometer van onze grens kan Joods bloed kleven. Maar zelfs voor ons land. (met 70.000 officieel fiF zfekeffiuizen gfcrégtilréefSe abortusgevallen per jaar, met zijn teriallsme en welvaartsaanbidding) er nog een toekomst, maar dat ls de toekomst der vergeving, die de Verlos ser aan het kruis en in zijn opstan ding voor ons volbracht heeft. Bestreden Bovet De andere spreker in het brand der belangstelling was ongetwijfelc arts dr. Theodor Bovet. ook ten zent uit tal van publicaties bekend. Als deskundige op het gebied van huwelijk en gezin. Ook hier op de Baseier Kerke dag had hij zijn aandeel in de voor drachten reeks met een referaat over Gehuwd en ongehuwd zijn", waarin ij een overvolle kathedraal een evan gelische benadering van de hier liggen de problemen bijbracht. Kort tevoren was dr. Bovet. zoals be kend, sterk aangevallen door figuren uit de kring der Morele Herbewape ning. maar de leiding van de Kirchen tag had hem niet laten vallen en hem integendeel haar ongeschokt vertrouwen geschonken. Nog op de persconferentie ter opening van de Kerkedag werd op- dezelfde kring ove- idium ook nu niet op inging. De c grote belangstelling voor de rede de bekende arts en raadsmen der ker ken bewees trouwens dat hij niets van het algemene vertrouwen verloren had. zaterdag was gevuld met bijbel studie, aansluitende referaten van des kundigen en discussies ln kleinere groe pen. Vooral ln de laatste bleek hoe goed men voorbereid was door reeds zo lang met de stof in eigen gemeente bezig te zijn geweest. Er werd, voor zover na te gaan was, ln de meer dan 50 gespreksgroepen niet gezwamd; wie er zo maar binnenliep, wist bij tweede zin al welk thema aan de de was. Daarbij was het opmerkelijk stU, wat de theologen betreft. Het eenvoudig, fris en op de concrete ken betrokken gemeenteleven ln zijn Wensen Het hoort niet bij een dergelijke nuchtere, vooral naar binnen kritisch gerichte opzet, dat er grote resoluties of gewichtige boodschappen uit de bus zouden komen. Toch kwamen er een se rie wensen voor de dag. die uit de werkgroepen opgekomen waren en in slotbijeenkomst op de Münsterplatz de openlucht door diverse gemeente leden publiek gemaakt werden. Om slechts enkele te noemen: Plaatselijk moet ieder zich ervi inzetten, dat er meer goedkopere v ningen voor jonge gezinnen en v^u. kinderrijke echtparen komen. Er moet een bijbels verantwoorde visie op de geboorteregeling komen. De kwestie van net gemengde huwelijk mag niet lichtvaardig afgedaan worden. Op sociaal gebied moet het baas- in-eigen-huis-standpunt in de bedrijven overwonnen worden door erkenning van de vakorganisaties, door betere voorlichting en medezeggenschap van de werknemers. Allen moeten gelijke ontwikkelingskansen hebben, er moet meer kerkelijke zorg aan vreemde ar. beidskrachten besteed worden. Over kerk en gemeente: Meer lei ding inzake actuele vragen s.v.p. Heeft de kerk een woord over de wo ningnood, over de macht der reclame, over de verontreiniging van lucht en water, over de rechtvaardige verde ling van de bodem? Laat de predi king en liturgie mede voorbereid wor den door telkens wisselende gemeente leden. Laten ouders dooponderricht ontvangen, jonggehuwden huwelijks catechisatie. Er moet spoedig eer leiding van gemeenteleden komen met-theologische dienst en het leiden van kleine gemeenschapsvormen bin nen de kerken. En hier? (eF ii arên ïelfs afgevaardigden uit Ja pan en Bulgarije, voor Nederland: dr. E. Emmen en ds. G. P. Klijn) kon je gevoel van lichte jaloezie niet on derdrukken bij het zien van zoveel har telijke toewijding, vrolijk geloofsopti- nisme en nuchter realistisch op de fel- en van de dag ingaan. En onwillekeu- ig rijst dan de vraag: kan zoiets ook hier te lande? Wanneer komen de Ne-, derlandse kerken samen tot een berke dag? Niet als ééndaagse demonstratie, maar als resultaat van een even gede gen bezinning en voorbereiding als men In Zwitserland wist te bereiken. Er is geen reden om te verlangen naar ;n imitatie van de grootse manifesta ties, die de Duitse Kirchentage te Wat gij gereedgemaakt hebt, voor wie zal het zijn? Deze vraag, aan de klem waarvan niemand wie dan ook kan ontko men, wordt door God gesteld aan de rijke boer, wiens oogst zó overvloedig was, dat hij zijn schuren moest laten vergroten. Jezus vertelt het verhaal en het is opgeschreven in Lucas twaalf. In theorie weten wij het antwoord ook wel: wat wij moeten nalaten is voor onze kinderen of onze familie. Maar wij nemen in de praktijk van het leven zaken als deze heel wat ernstiger. Het is zelfs zo, dat wij er meestal niet los van kunnen komen en dat het vaak moeilijker is van ons bezit afstand te doen dan ervan te leven! Toch komt voor iedereen eenmaal dat moment. Als wij weinig bezitten is het probleem minder moeilijk. Jezus zegt, dat het voor een rijke moeilijk zal zijn het Koninkrijk Gods binnen te gaan. Onmogelijk is het niet gelukkig niet. Maar er wordt van die rijkdom wel veel gevraagd. En tot allen, maar vooral tot hen komt de dringende vraag van Jezus: „Wat gij gereedgemaakt hebt, voor wie zal het zijn?" In Rome wordt er nu rekening °Pen &ezet) mee gehouden dat het Vaticaans concilie dat nu in zijn tweede zit ting is, zeker vijf perioden zal ver. gen. Dat wil zeggen dat het zeker nog twee jaar kan duren eer het gesloten wordt. Zelfs wordt er nu reeds rekening mee gehouden dat de definitieve stemming over het rapport betreffende de kerk, niet deze zitting aan de orde zal ko men, maar pas op de volgende Kennelijk wil men straks tussen de twee perioden rustig de tijd hebben de voorgestelde amendementen te studeren, zoals men ook gedaan heeft met het rapport over liturgie. Een ge deelte van de discussietijd werd giste ren gebruikt om de amendementen op het tweede hoofdstuk van het rapport liturgie in stemming te brengen. Met overgrote meerderheid werden een acht tal voorstellen aanvaard. De deur is een heel, heel klein kiertje Ernst Sillem-hoeve wordt uitgebreid (Van i kerkredactie) De Ernst Sillem-hoeve moet worden uitgebreid. Dit conferentieoord van het Christelijk Jongerenverbond (C.J.V.) wordt te klein. Steeds meer grote be drijven en instellingen maken gebruik van de hoeve voor het geven van cur sussen aan hun personeel. Maar veel aanvragen moeten worden afgeschreven omdat eenvoudig de ruimte ontbreekt. Het verbond heeft nu besloten onder de leden van de christelijke jongeren verenigingen een actie te beginnen 100.000 gulden bijeen te brengen uitbreiding. De actie zal worden ge voerd onder het motto „Een bon een ton." geven. Wij zouden het ten onzent veel eerder met het Zwitserse schema van opzet moeten wagen. En er is in dit op zicht reeds allerlei aanzet en paralelle activiteit. Zie het werk van de Acht tien, zie het Oecumenisch Jongerencon- gres van 28 sept. te Utrecht. Het zou m.i. een stap terug en igenlijk al haast onmogelijk zijn, lat één kerk voor zichzelf in Neder land een soort kerkedag ging orga- De bekende predikant van de „Open Deur'* ds. G. P. Klijn bezocht dezer dagen de eerste Zwitserse kerkedag die in Basel werd gehouden. Hij schreef voor onze krant een impressie van deze kerkedag, die voor Neder land belangrijk was omdat deze als een voorbeeld zou kunnen dienen van een Nederlandse op zet. Herhaaldelijk is in Neder land geprobeerd om te komen tot een kerkedag, maar steeds op een te kleine schaal en te inci denteel. Zwitserland liet zien dat een kerkedag gehouden kan worden. -de volkstaal in de mis. Bepaalde stukken uit de bijbel en de teksten die door de kerkgangers worden gezegd en gezongen, zoals de openings gebeden in de voormis, het gloria, het credo, en dergelijke, zullen, als de bis schop dat tenminste toestaat, in het ver volg in de volkstaal plaats vinden. Ook zal het in het vervolg mogelijk zijn dat de rooms-katholieke gelovigen in het vervolg niet slechts het brood, maar ook de wijn mogen ontvangen. Nog altijd duurt het debat voort over de verhouding van primaat en episco paat. al worden er de laatste dagen nau- ren zo duidelijke goodwill winnen. Een kerkedag in Nederland kan al leen maar oecumenisch zijn. En mis schien zelfs, op practische gronden, alleen maar oecumenisch-regionaal. De winst van kerkedagen ligt altijd W. Scholten die een terugblik zal ge in het grondvlak van de kerk, in de ven °P de algemene politieke beschou- vernieuwende werking in de gemeen-!win8en en de heer D. Zuiderhoek, archi- ten en aan de gemeenteleden. Dat voor eigen leden, gezien de heeft ook bij ons iedere kerk hard welijks i ren gebr kardinaal Ruffini, die heel strak het primaatschap van de paus wil handha ven ten koste van het gezag van de bis schoppen (zoals velen dat voelen), wei nig steun zal krijgen. Een nieuwe kritiek is naar voren geko men op het rapport „Kerk" by monde van een Ierse bisschop. Hy zei dat het eerste Vaticaanse concilie de bisschop pen had verwaarloosd, maar dat dit tweede Vaticaanse concilie de priesters dreigt te verwaarlozen. Aartsbisschop Willian Conway sprak er zijn bezorgdheid over uit dat van dit rapport negen pagi na's handelen over de plaats van de bis schoppen, zeven over de leken en slechts een halve pagina over het priesterschap. Beroepingswerk te Meerkerk: te Barneveld (vac. Vroegindewey) (toez.): J. H. Cirkel te Huizen; te'Kamerik (toez.): J. T. Ca- zander te Oosterwolde. Aangenomen naar Nij verdal: D. H. Bosma te Kortenhoef, die bedankte voor Nieuw-Vennep (toez.). GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Wieringerwerf: J. van Drie te 's-Gravenmoer; te 's-Gravenha- ge-Escamp (vac. A. W. Meeder): A. C. Kersten te Utrecht: te Dordrecht (vac. S. R. Smilde): A. Nagelkerke te Rotter- dam-OVerschie. Bedankt voor Beilett: J. van Dalen te Uithoorn. CHR, GERÉF. KERKEN nan Beroepen te Dordrecht-Zuid: J. J. I. de Bruyne te Rotterdam- uemrum. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Middelharnis: P. Blok te Dirksland en W. C. J. Bosschaart te Slikkerveer. Najaarsconferentie e.li. jongeren De Federatie van christelijke histori sche jongerengroepen houdt haar na jaarsweekend op zaterdag 12 en zon dag 13 oktober in het conferentieoord „Ingeborg" te Leusden. Tijdens de bij eenkomst op zaterdag treden als spre kers op het Tweede Kamer-lid de heer stedebouivkundige te Baan.. een inleiding zal houden over kerken- bred?.- va" alvers.Jaarbij masten1Stt I Eindhoven over „Jeugd en cultuur". ontmoetingen, die de laatste ja-'kaar als kerken helpen. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Lonen oriijseil II eigenaars zijn zeer te beklagen, want de Kruis in Zwitserland opgericht. Wel- hot onderhoud (waar vele eivenaren nu. teen «Ie viae mrwc* irnrH.n Bydrmgen voor deze ingezonden-stukkenrubriek kunnen door alle lezers (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en in te korten schryft u dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krygen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een by- sehrift van redactlewege een korte toelichting worden gegeven. Iedereen in Nederland spreekt 10 procent loonsverhoging voor d< taalindustrie. En terecht, want als je selijk duur. 38 jaar met het metaalbijltje hakt, Vraag: weet je, dat het loonpeil daar niet op peil is! Nu doe ik ook aan Economie, maar dan met een kleine e en zonder nachtelijke vergaderingen. In mijn krant lees ik: de prijzen van levens onderhoud gaan met 3 procent stijgen. Dan volgen vanzelf huurverhoging, be lasting en sociale lasten. Met een eenvoudige berekening, vrij van bepaalde invloeden, vraag ik me af: zou er met die 10 procent in mijn loon een dubbeltje voordeel zitten, of zou er net een dubbeltje bij moeten? Is het dan onmogelijk werkelijk loons verhoging te geven? Zoals het nu gaat komen die 10 pet. ten goede aan 1. de schatkist (belastingen), 2. de mid denstand (handel). 3. de huiseigena- Ir ren. En daar is het toch niet om be- het gonnen?? Schiedam. G. DE BEER-KALDEN- BERG het onderhoud twaar vele eigenaren bepaald ogenblik nil gehoord blijken te hebben) die komedie? Economie, Rotterdam Lonen en prijzen IV de vlag moest worden ont worpen koos men voor de vormge ving het „negatief" van de Zwitserse vlag; derhalve niet een rood veld met een wit kruis, doch een wit veld met een rood kruis. Red.) Kinderbijslag II Misschien mag ik de veeleisende vakbonden óók eens wat geven: een leks: om aan de muur te hangen: ..Zoek éérst het Koninkrijk Gods en z'n gerechtigheid en alle dingen zullen u toegeworpen worden". (Matth. 6:33). Den Haag. G. PRINS taan Zending en subsidie II De brief van de heer Kloetstra uit Arnhem (d.d. 4-10), waarin deze ageerde tegen het subsidiebeleid voor zogenaamde onderontwikkelingsgebie den. is mij uit het hart gegrepen. In dezelfde krant als deze brief stond af gedrukt, viel van de hand van uw speciale verslaggever Van Bruggen ook duidelijk te lezen, wat volgende willen opmerken. Dat er né de stadhouder-koning Willem III géén Oranje meer in Ulster (Noord-Ierland) geweest zou zijn is onjuist. Dat de pers naar aanleiding van het bezoek van H.K.H. prinses Beatrix aan Noord- Ierland dit bericht gaf is te wijten aan het feit, dat het bezoek van H.K.H. prinses Wilhelmina tijdens de tweede wereldoorlog aan Noord Ierland, op doortocht naar Canada, zeer goed ge- B dreO^JSsSV^S tSUZt «KhWAS jaar 1963 geen kinderbijslag hebben ont vangen. Hoewel deze klacht ons niet recht streeks heeft bereikt, hebben wij spon- Betekenis Roode Kruisvlag uw blad las ik een artikel over erk van Henry Dunant tijdens en de slag bij Solferino. Deze ge schiedenis is bij velen bekend onderzoek ingesteld gegrondheid ervan. Daarbij is ons ge bleken dat de klacht van alle grond ontbloot is; betrokkene heeft dat tegen over ons ook erkend. Dit geval illustreert opnieuw, dat het verstandig is zich met klachten recht- «tiruriio iroHo „nmerxen van ondergetekende, die als ingenieur in Perzië werkzaam is. pleegt even eens zeer schamper te spreken over de Nederlandse pogingen Lonen en prijzen III 's bekend, ik geloof ïelfs streeks tot de directie van de Raad «.«c Arbeid te wenden. Indien de klacht hij bewogen was over'af het'ÏÏjden dat gegrond is wordt op de meest doeltref- oorlog meebrengt. Maar één ding fende wyzejiandacht eraan geschonken. Zwijndrecht, dan ook telaten wil helpen, terwijl hij daar (via Ame rikaanse bladen) verneemt, dat het aan het sociale front in zijn vader land blijkbaar ook nog lang niet deugt. In Perzië daarentegen zou weinig dit ook tot uiting l 0_JP met Zijne Excellentie Lord Wakehurst. Gouverneur van Noord Ierland, die de veronderstelling was. dat er jde stadhouder ontevredenheid, min als van de steun, die van buiten wordt aangedragen. boe sedert de komst bet Koning <14 juni 1690 landing te Car- rickfergus) geen Oranje meer in Ul ster geweest was. Dit geheim mag ruim twintig jaar na het bezoek toch wel worden prijsgegeven. Wassenaar, F. TH. ROETERS VAN LENNEP P. VAN GRONINGEN Trilogie Jaarlijks gingen de lonen na veel ik het aan iedereen. Henry Dunant stelling te vagen loven en bieden, zelfs over 0.1 procent kwam tot de conclusie: ..Vrede alleen "aar door het bloed des kruises: dat alleen die brengt de mensen tot elkaar" en hij ontwierp deze vlag: het rode kruis op of minder, wat omhoog. Ma a praktisch niemand *ield zich cao-lonen. Ik ken het geval onderaannemer die maximaal 115 het mag betalen, doch wiens arbeiders met ƒ200 schoon naar huis gaan. Er kan dus blijkbaar wél meer betaald wor- Mr. G. A. A. M. BOOT 'Voorzitter Raad van Arbeid 's-Gravenhage Karakterloosheid II vitte veld. Maar nu deze hele voor-de-gek-hou- derij officieel aan het licht is geko men: nu er terecht over 10 tot 12 pro cent loonsverhoging wordt gesproken. Wanneer Helaas heb ik niet zijn levensbe schrijving. maar van huis uit is mij deze betekenis bijgebleven. Henry Du nant was een christen. Wijlen mijn va der. in leven redacteur bij het dag blad „De Nederlander", vertelde ons als kinderen ook deze geschiedenis. Met instemming las ik het ingezon den stuk „Karakterloosheid" van de heer A. J. Dominicus uit Oud-Beyer- land betreffende Soekarno. Wij verge ten gauw, maar inderdaad, als wij de verschillende kwesties van vroeger een weer eens onder ogen krijgen, is het ïme- inconsequent om deze man met hoera- her- geroep binnen te halen. En dat gebeurt mnering dat er in Italië nog negendui- zeker. Dezer dagen hoorde ik nog via zend ex-priesters zijn die uitsluitend de radio, dat Soekarno ook al kostbare Predikant'priester Kennisnemend van het bericht dat de gehuwde ex-predikant drs. J. Loos in Groningen tot priester is gewijd, een gebeuren dat hij van grote c nische waarde acht, kwam mij doen vele geleerde heren alsof land daarmee naar de ondergang zou gaan. Op zijn minst kunnen we nu echt niet aan prijsverhoging ontkomen, bijv. in de huursector. Want, nietwaar, nog veel meer oude woningen die vóór de oorlog twee tot drie mille kosten. nodige waardevermindering ondergaan, moeten nodig naar ae 100 per maand toe. Ja, ja, de huis deze diepe betekenis op grond van hun huwelijk zijn geëx- i de Roode Kruisvlag kende zouden communiceerd. d.w.z. door de al die andere kruisen die hebben gekozen, bijv. 't Groene Kruis, 't Witgele Kruis en andere. Den Haag. M. E. VISSCHER-JONKER (Naar het Hoofdbestuur van het Ned. die de Roode Kruis ons meedeelt berust bo- hebben vengenoemde gedachte over de oor- lar de sprong van de Roode Kruisvlag op een misverstand. Zoals u weet is het Roo- niet kerk als straf op doodzonde medische installaties uit een zieken huis te Hollandia weghaalt en dat er Papoea's ontvoerd en mishandeld wor- werden. Met de bekende den. Ik zou voelen J. Hegger zou ik drs. Loos demonstratie bij eventueel bezoek, ragen: „Vindt u het bijbels hel i ds. H. willen vragen: „vinui u nei oijoeis n t dat één enkele handbeweging van de p' paus de ene getrouwe priester naar de hemel laat gaan en zijn gehuwde medepriester die géén predikant ge weest is. naar de hel?" Scheveningen, A. SPAANS Nederland—Noord Ierland Goed geheim gehouden I Loonbeheersing, loonpolitiek Wor den de inkomens ook beheerst? En wordt er ook inkomen-politiek ge voerd? Want het is toch zo, dat alle functies en taken in het openbare leven in gelijke mate onmisbaar en belang rijk zijn? II Nu nog wat anders: het intrek ken van de subsidie op schoolmelk is een verzwakking van onze defensie: zonder melk minder mans! Die jonge tjes worden soldaten en de meisjes sol datenmoeders. III Is het u ook zo opgevallen, dat de Nederlandse regering, in tegenstel ling met de Belgische en Franse, nog immer hardnekkig blijft weigeren een bijdrage te leveren voor een „Memori al" in Auschwitz onder het motief, dat vroegere regeringen het ook steeds af wezen? Het is dat ik Drees en De Quay zo goed ken, anders zou ik vra gen: waren zij dan zó deutsch-freund- lich dat zij dat de Duitsers niet aan konden doen? W. F. BINGLEY SR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2