DRUM,
de olie met
24-urige
werkdag!
Uw probleem is het onze
Suiker cent per
kg duurder
Aartsbisschop van Wales
is niet optimistisch
Rotterdammer slachtoffer
van „kippenoorlog"
Prijsstop voot
melkprodukteii
Kunstgebit?
Een woord voor vandaag
Nieuw rapport „Kerk" voor
concilie aanvaardbaar
s'&ssftrzsnda8'
STEEDS MEES MANHEN ROKEN
HALF ZWAAR - HEEL LEKKER!
DINSDAG 1 OKTOBER 1963
ANDERZIJDS
„GELOOF EN KERKORDE"
In „De Waagschaal" is een na
beschouwing opgenomen over de
conferentie „Geloof en kerkor
de" in Montreal dit jaar. Deze
„sterk persoonlijk gekleurde be
oordeling" van E. Flesseman-
Vah Leer geeft niet alleen indruk
ken weer. maar stelt ook kritiek
op de werkwijze in Montreal aan
de orde. Als resultaat komt naar
voren het gesprek tussen de pro
testantse kerken en de orthodoxe
kerken van het Oosten:
'andere kerken kwam het dui
delijkst uit in de tweede sektie, die
zich met „Traditie en tradities"
bezig hield. Dat het begrip „Tra
ditie" zeer nauw met de Openba
ring samenhangt, daarover waren
allen het eens. Gezamenlijk kon
men in het sektierapport zeggen,
dat allen ,,in één Traditie leven,
die teruggaat op onze Heer en zijn
wortels in het O.T. heeft" en dat
wij derhalve „als christenen leven
van de Traditie van het Evangelie,
betuigd in de Schrift, doorgegeven
in en door de Kerk door de kracht
van de Heilige Geest", Men reali-
sere zich, dat ook de protestantse
gedelegeerden daarmee vaststelden,
dat het „sola scriptura" (alleen
door de Schrift) van de Reforma
tie niet zonder meer gehandhaafd
kon blijven. De tweede sektie had
zelfs in haar eerste conceptrapport
gesproken van „sola traditione"
(alleen door traditie), wat echter
later geschrapt werd. niet omdat
men er inhoudelijk bezwaar tegen
maakte, maar uit angst, dat het als
een verkeerd begrepen leuze zou
kunnen gebruikt worden. Voor de
vraag echter, waar deze Traditie
te vinden is, daarover gingen de
meningen uiteen, daar de Orthodo
xen overtuigd wairen, dat de ene
Traditie in volle reinheid in hun
Kerk bewaard was. terwijl alle an
deren geloofden, dat b.v. de re
formatorische. anglicaanse of or
thodoxe tradities wel „uitdrukkin-
f;en en manifestaties in verschil-
ende historische vormen" van de
ene Traditie zijn. maar tevens de
ze Traditie nooit in haar volheid
uitdrukken en steeds gevaar lopen
haar zelfs te verdraaien. De be
wering, dat „traditie een getrouw
overleveren van het Evangelie zijn
kan, maar ook een verdraaiing er
van" scheen de Orthodoxen ten
enenmale ontoelaatbaar.
Deze zelfde tegenstelling kwam
ook scherp naar voren bij de ver
klaring, die over het wezen en het
belang van de Wereldraad was op
gesteld. In het oorspronkelijk con
cept had men gezegd dat, ofschoon
de Wereldraad niet werkelijk kerk
was, daarin toch al iets van de
eenheid van Christus' kerk door de
deelnemende kerken ervaren was,
zoals deze kerken daardoor ook
tot een dieper verstaan van een
heid, katholiciteit en apostoliciteit
gekomen waren. Hiertegen spraken
de Orthodoxen een absoluut veto
uit, aangezien immers hun kerk
reeds in de volheid stond en zij dus
niet konden spreken van een groei
of dieper verstaan van het chris
telijk geloof in enig wezenlijk punt.
Door deze tegenstand is de verkla
ring aan het einde van het eerste
sektierapport nu zo veranderd en
verzwakt, dat zij onbeduidend en
nietszeggend is geworden, en m.i.
Ds. D. Henstra
overleden
misschien nu evengoed achterwege
had kunnen blijven.
TTET voorgaande brengt mij tot
J-J- enige punten van formele kri
tiek. Het eerste sektierapport is tot
stand gekomen op grond van zeer
bewogen en zeer diepgaande ge
sprekken, waarbij grote theologen
bereid waren van 'hun diepste ge
loofsovertuiging uit, te spreken.
Weet men deze achtergrond, dan
gaat het rapport „spreken", maar
leest men het zonder meer dan
lijkt het vol gemeenplaatsen. De
waarde van het opstellen van theo
logische rapporten lijkt mij derhal
ve zeer twijfelachtig, zoals ook de
hele werkwijze van Montreal aan
vechtbaar is. Verschillende theolo
gische commissies hadden in Ame
rika en Europa gedurende acht
jaar aan de voorbereiding van de
ze conferentie gewerkt; zij hadden
geregeld vergaderd en rapporten als
resultaat van hun werk gepubli
ceerd. In het algemeen moet men
zeggen, dat dit werk van de com
missies vrijwel geen vruchten voor
de conferentie gehad heeft. Be
leefd werden daar hun rapporten
ter verdere overdenking aan de
kerken overgedragen, maar zij
dienden niet of nauwelijks als
grondslag voor de discussies En de
rapporten die in Montreal door de
sekties opgesteld zijn en in sektie-
en volle vergadering besproken,
veranderd en ten slotte aanvaard
werden, staan volkomen los van
het oorspronkelijke commissiewerk.
Dat wil dus zeggen, dat de rappor
ten die als resultaat van de wereld
conferentie thans aan de kerken
aangeboden worden in ongeveer een
week tijds geschreven zijn in vrije
uren, die gevonden werden na da
gen van vergaderen.
De vernietigende kritiek van een
theologisch student: „op een der
gelijke scriptie zouden wij zak
ken". is m.i. niet geheel ten on
rechte. Bovendien, doordat zulke
rapporten meestal door pas- en
meetwerk tot stand gekomen zijn
spiegelen ze vaak nauwelijks de
werkelijke gesprekken en gedach
ten af waarvan ze een neerslag
beweren te zijn. Soms werd na een
zware diepgaande discussie van één
of meer uren een concept veran
derd^ het resultaat was dan, dat
b.v, één enkele zin toegevoegd of
gemodificeerd werd, zodat, als men
het achteraf leest, men zich af gaat
vragen, of het hele gesprek wel de
moeite waard was.
Inhoudelijk gaat mijn kritiek op
de overleggingen in Montreal voor
namelijk uit naar een gebrek aan
experimentele verbeeldingskracht,
te wijten daaraan, dat te weinig
rekening gehouden is met de we
reld en tijd waarin wij leven, al
wordt daar in de rapporten wel op
meerdere plaatsen lippendienst aan
bewezen.
Bij mij kwam af en toe de on
behagelijke vraag op, of het niet
zou kunnen zijn, dat ondanks alle
goede bedoelingen „Geloof en kerk
orde" (of moet hetzelfde gevraagd
worden van het hele oecumenische
werk?) de kerken kunstmatig leven
inblaast en ze zo afzonderlijk lan
ger in stand houdt. Werden in Mon
treal niet vaak verschillen van de
nominaties breed uitgemeten en te
ernstig genomen, terwijl de werke
lijke vragen van de denkende chris
tenen vandaag heel ergens anders
liggen en dwars door de kerken
Anglicaanse contacten met Rome
(Van onze kerkredactie)
Het begin van de tweede zit
ting van het Vaticaanse concilie
en in het bijzonder de rede van
paus Paulus, waarin hij zich
richtte tot de afgescheiden broe
ders, hebben ongetwijfeld een
nieuwe stimulans gegeven aan het
gesprek van Rome en Reformatie.
In Nederland wierp het oecume
nisch jongerencongres nog een
extra scheut olie op dit vurig ent
housiasme, dat echter niet door
iedereen gedeeld wordt. Zo heeft
in de afgelopen week de aartsbis
schop van de Anglicaanse Kerk
van Wales gewaarschuwd tegen
een al te groot optimisme.
Aartsbisschop Edwin Morris, die sprak
als voorzitter van de „governing body"
van de Kerk van Wales, zei dat zijn kerk
bepaalde dogma's van de Rooms Katho
lieke Kerk niet kan aanvaarden en
er daarom geen enkele mogelijkheid
om op korte termijn tot vereniging
komen.
De primaat van de Kerk van Wales vi
wachtte wel dat paus Paulus de lijn v
paus Johannes zou vervolgen onder wiens
invloed de Kerk van Rome meer open
heid was gaan tonen ten opzichte van de
rest van de Kerk. Maar dat mag nog geen
reden zijn om te gaan hopen op een spoe
dige vereniging.
Geen basis
„Er is heel wat meer voor nodig", aldus
aartsbisschop Morris, „dan een verande
ring van houding ten opzichte van andere
christenen om tot een werkelijke heling
van de verschrikkelijke gescheidenheid te
komen."
„Op het gevaar af van de indruk wek
ken dat ik de uitgestrekte hand afwijs",
vervolgde hij, „voel ik me toch gedrongen
om er met nadruk op te wijzen dat Rome
haar dogmatische positie juist verstevigd
heeft. We hebben het daarom alleen aan
ons zelf te wijten als we gaan menen
dat de vriendschappelijker houding van
Rome een basis zou kunnen zijn om de
geschiedenis te overbruggen."
Naïef
De rooms-katholieke schrijvers probe
ren zelf de gedachte ingang te doen vin
den dat, terwijl de dogma's van de Rooms
Katholieke Kerk niet gewijzigd kunnen
worden, wel in de wijze waarop zij naar
voren gebracht en uitgelegd worden ver
anderingen kunnen worden aangebracht
om ze wat beter verkoopbaar te maken
voor de niet-roomse christenen. De
(Van een
medewerkers)
Nadat hij zondag nog tweemaal ge
preekt had is gisteren in zijn pastorie
te Delft plotseling overleden in de
ouderdom van 64 jaar ds. D. Henstra,
predikant bij de christelijk gerefor-i
meerde kerk aldaar. De overledene
werd 29 april 1899 te Harlingen ge
boren. Ds. Henstra, die zowel
Baarn als in Arnhem veel heeft ge
daan aan zondagsschoolwerk, studeerde
aan de Theologische School te Apel
doorn waar hij in 1931 kandidaat werd.
In november van dat jaar werd hij
te Dokkum in het predikambt beves
tigd. Ds. Henstra diende de kerken
van Haarlem-Noord, Broek op Lan-
gendijk en Oud-Beijerland om zich
11 december 1958 aan de kerk
Delft te verbinden.
In augustus 1939 werd hij veld
prediker en in de oorlogsdagen van
1940 was hij bij de troepen in Rotter
dam. Om zijn betoonde moed werd hij
na de bevrijding onderscheiden met
de ridderorde van Oranje Nassau.
Ds. Henstra maakte deel uit van de
jongste generale synode van Santpoort,
was secretaris van deputaten voor de
geestelijke verzorging van de militairen
en penningmeester van de christelijke
gereformeerde predikantenvereniging.
Een groep Israëliërs uit Ky-
riath Ono heeft dezer dagen een
vriendschapsbezoek aan Drach
ten gebracht. Bij het afscheid
bood een van de Israëlische gas
ten, de heer Shaharabani, aan
zijn gastheer en gastvrouw, het
echtpaar Bouma, een bijbel aan
in de Engelse taal.
De bijbel is vervat in een hou
ten omslag, vervaardigd uit ori
gineel cederhout van de Libanon.
De voorzijde van het omslag is
voorzien van kunstig ingelegd
houtsnijwerk, dat onder meer
enkele korrels zand uit Naza
reth bevat, terwijl de achterzij
de van de omslag voorzien is van
een uitholling waarin achter een
glazen raampje enkele drup
pels water uit de Jordaan zicht
baar zijn.
Zakenman Kuhne vrijgelaten
Vrijdagavond is de 30-jarige
Rotterdamse zakenman Richard
Kuhne, directeur van Grace Ken
nedy en Co. (Europa) NV weer in
Nederland teruggekeerd. De heer
Kuhne had 27 uur in Keulen onder
arrest gestaan en enkele uren
daarvan in een cel van het huis
van bewaring doorgebracht, be
schuldigd van manipulaties met
Amerikaans consumptiegevogelte
op de Duitse markt, waardoor een
bedrag van 150.000 tot 200.000 DM
aan invoerrechten zou zijn ont
doken. Vorige week dinsdag werd
hij op zijn stand op de levens
middelententoonstelling Anuga in
Keulen door twee jonge beambten
van de Duitse douanerecherche ge
arresteerd. Woensdagmiddag 27
uur later werd hij tegen een
borgsom van DM 50.000 weer op
vrije voeten gesteld.
„Mij wordt verweten aldus de
heer Kuhne bij zijn terugkeer in Rot
terdam dat ik tussen maart en
augustus van dit jaar een verordening
heb overtreden die op 7 september
1962 van kracht werd en in begin sep
tember van dit jaar geruisloos is op
geheven. De zaken die ik momenteel
in Duitsland doe en ook blijf doen
zijn precies dezelfde als die ik in die
periode deed. Toen zouden zij echter
strafbaar zijn, nu niet meer. Maar nu
wordt ik opeens gearresteerd er
een grote misdadiger behandeld.
Men verwijt me dat ik schijntrans-
acties heb gepleegd. Ik heb in Duits,
land geïmporteerde kippen die niet
door mij, maar door Duitse impor
teurs uit Amerika waren aangevoerd
doorverkocht. De Duitse douane ver
denkt mij er van dat ik met de im
port van de kippen via stromannen ge
knoeid heb. Maar dit ontken ik stellig.
Had ik werkelijk iets op mijn gewe
ten gehad en een arrestatie gevreesd
dan zou ik zeker niet naar Keulen zijn
gereisd en daar op een stand zijn gaan
staan.
Zinloos
baar. Ten eerste omdat de verordening
die ik zou hebben overtreden niet meer
van kracht is, ten tweede omdat het
proces dat tegen mij aanhangig is ge
maakt pas over enkele jaren zal die
nen en wij dan toch wel weer in een
totaal andere EEG-situatie zullen ver
keren, ten derde omdat intern in Duits
land veel weerstand bestaat tegen de
importpolitiek, die door sommigen, on
der wie Duitse autoriteiten, als in strijd
met de EEG-bepalingen en de Duitse
grondwet wordt beschouwd. Hierover
loopt een proces, door importeurs te
gen de regering aanhangig gemaakt.
Mijn arrestatie heeft veel protest uit
gelokt, met name van officiële Ameri
kaanse zijde, wat meegeholpen heeft
tot mijn spoedige vrijlating op borg
tocht. Ik ben thans bezig die 50.000 D.M.
weer los te krijgen. Het is geen onbe
langrijk deel van onze liquide midde
len.
Merkwaardig is ook dat mij geen of
ficiële aanklacht is uitgereikt. Mijn ad
vocaat in Keulen had dus weinig hou
vast toen hij mij tegen borgtocht pro
beerde vrij te krijgen. Naar mijn ge
voel is de hele kwestie doortrokken
van politiek en ben Ik een slachtoffer
van de kippenoorlog. Leuk is het
niet", aldus de heer Kuhne.
dachte leeft dat de Roomse dogma's zo
absoluut juist en waar zijn dat het alleen!
maar voortkomt uit wanbegrip van de zij
de van de Reformatie dat de afgescheiden
christenen ze nog niet kunnen aanvaar
den.
Deze gedachte is volgens de aartsbis
schop veel te naïef. ,,W« verwerpen," zei
hij met nadruk, „de uitgesproken Roomse
dogma's dat zijn die dogma's die Rome
op eigen gezag heeft toegevoegd aan het
katholieke geloof. Wij verwerpen ze niet,
omdat wü ze niet goed zouden begrijpen,
maar omdat wij ze juist al te goed be
grijpen. Wij kunnen geen hereniging
overwegen met een kerk die van ons
eist dat we deze dogma's zullen aan
vaarden.
De aartsbisschop wees in het bij
zonder op het dogma van de pause-
Ijjke onfeilbaarheid. Hij eindigde zijn i
rede met de opmerking„Omdat ik
mij niet kan voorstellen dat de Kerk
van Wales ooit deze Roomse dogma's
zal aanvaarden, moet ik tot mijn te
leurstelling constateren dat er geen
enkele mogelijkheid is om tot een fusie
tussen ons en de Kerk van Rome te
komen. We moeten meehelpen om tot
een betere verhouding te komen, zoals
Rome dat op het ogenblik ook wil en
we moeten proberen om met Rome
samen te werken waar dat mogelijk l
is, zonder dat wij onze dogmatische
positie compromitteren, maar verder I
kunnen we niet gaan, tenzij Rome ge- j
willig wordt haar eigen dogmatische
inzichten op te geven."
beschermt permanent,
ook'n stilstaande motor.
Dus... géén corrosie!
(Van onze sociaal-economische redactie)
Vandaag is de prijs van suiker met
één cent per kilogram verhoogd als
gevolg van de noodzakelijke invoer
van buitenlandse suiker ter aanvulling
van de Nederlandse suikerproduktie
uit de komende oogst van suikerbie
ten, die te klein zal zijn om geheel
eigen, behoefte te kunnen voorzien.
Blijkens een mededeling van he r
nisterie van landbouw en visserij zal de
inmiddels aangekoohte suiker worden ge-
importeerd tegen een hogere prijs dan
de in ons land geproduceerde suiker kost.
Aanvankelijk werd op gerekend, dat de
prijs daardoor met meer dan één cent
per kg zou moeten stijgen, doch dit
blijkt niet nodig te zijn dank zij een tij
dige inkoop tegen een redelijke prijs.
Intussen hebben de ministers van eco'
nomische zaken en van landbouw eer
prijsstop voor melkprodukten afgekom
digd voor het noordelijk deel van Noord»
holland en voor Friesland, omdat in deze
streken prijsverhogingen zijn doorge
voerd, die naar hun mening in strijd zijn
met de beginselen van het prijsstabilisa'
tiebeleid.
In de betrokken gebieden zijn grotere
prijsverhogingen doorgevoerd dan de per
2 juni jl. toegestane één cent per liter.
De betrokken organisaties van de melk
handel hebben deze prijsverhogingen nie£
Theol. Hoogescliool
Kampen aanvaardt
nieuwe regeling
Ook aan de Theologische Hoogeschool
van de gereformeerde kerken te Kampen
is thans de mogelijkheid geopend hen aan
de school in te schrijven die in het bezit
zijn van het einddiploma h.b.s., kweek
school (hoofdaktie) of h.t.s.
De rector houdt voor deze inschrijving
zitting op vrijdag 4 oktober aanstaande
in het gebouw van de hogeschool. Oude
straat 6, om 14.00 uur. Kandidaten moe
ten naast hun diploma's een attest van
hun kerkeraad overleggen. Het voorne
men bestaat om voor hen, die op grond
van genoemde diploma's ingeschreven
worden en dus een aanvullend examen
zullen moeten afleggen, een vooroplei
ding klassieke talen e.d. te organiseren.
ongedaan gemaakt, hoewel de minister
van economische zaken hen daarom
dringend had verzocht.
De prijzenbeschikking is afgekondigd
in weerwil van een advies van het Pro-
duktschap voor Zuivel, dat een prijsstop
weinig zinvol acht, omdat de komende
herziening van de verrekenprijzen
melk binnenkort toch tot een nieuwe
melkprijsverhoging zal moeten lelden. De
prijsstop geldt voor havermoutpap, rijst-
pap, bloempap, gortpap en yoghurt.
De Friese adviescommissie voor de
zuivel, een instantie die onder meer de
minister van advies dient inzake de
prijsvaststelling van melkprodukten,
heeft inmiddels besloten alle werkzaam
heden te staken uit protest tegen het feit,
dat de prösstop is afgekondigd.
De commissie heeft er ernstig bezwaar
tegen, dat de_ minister tot dusver haar
adviezen en die van het Produktschap
voor de zuivel naast zich neer heeft ge
legd. De commissie had de minister ont
raden de prijsstop door te voeren, terwijl
reeds wordt onderhandeld over een nieu
we prijsverhoging per 1 november. In
verband hiermede heeft alle verdere
samenwerking volgens het oordeel
de commissie geen zin.
De Bond van coöperatieve zuivelfabrie
ken in Friesland heeft zijn leden geadvi
seerd alsnog akkoord te gaan met de
nieuwe maatregel van de minister, hoe
wel dit besluit beslist niet gelukkig wordt
geacht.
Met Dentofix zit het steviger
Dentofix vormt een zocht, beschermend
laagje en houdt het kunstgebit veel vaster
en veiliger op zijn plaats. Het zit prettig en
men kan rustig eten, lachen, niezen en
spreken, in vele gevallen even gemakkelijk
als met een natuurlijk gebit. Dentofix ver
mindert de voortdurende angst voor los
raken en verschuiven van het gebit en voor
komt verwonding van het gehemelte. Den
tofix houdt ook de adem fris. Geen onaan
gename smaak, of hinderlijk gevoel. Prijs
per strooibus slechts f. 2,35, bi| apotheken
en drogisterijen.
Anglicaanse aartsbisschop van
Kaapstad, Joost de Blank, een van de
felste critici van de Zuidafrikaanse
apartheidspolitiek, heeft maandag ge
zegd, dat hij binnenkort zal aftreden
vanwege zijn slechte gezondheid.
De 54-jarige aartsbisschop is in Rot
terdam geboren. Als kind ging hij naar
Engeland, waar hij werd opgevoed, In
werd hij in zijn huidige functie be-
Enkele keren wordt liet herhaald: toen het volk Israël nog
door Jozua, de opvolger van Mozes, werd geleid, ging alles
goed: God stond in het middelpunt. Maar toeh Jozua was
gestorven en ook de oudsten, die het ontstaan van Israël als
natie van nabij hadden meegemaakt, niet meer leefden, ging
het fout, volkomen fout. Het boek Richter en is aan deze zwarte
episode in Israëls volksbestaan geheel gewijd. Het is geen
verheffende lectuur, al die ontsporingen en gruwelen te lezen.
Er staat helemaal aan het eind van Richteren een typerende
uitdrukking: „Ieder deed wat goed was in zijn ogen". Als het
in een samenleving zó is gesteld, dan weet u wat er gebeurt:
de chaos is volledig, over de gehele linie, sn als hei lang duuft
gaat een natie te gronde. God stuurt richteren om het volk te
leiden. Iedere keer opnieuw. Als zij er zijn, gaat het weer een
tijdje goed. Maar zodra zijn zij niet verdwenen, of het begint
weer van voren af aan: God wordt de rug toegekeerd en de
Israëlieten „proberen" het met afgoden, geleend van de vol
keren, die in hun midden zijn blijven leven tegen de uit
drukkelijke opdracht van God in. Als u dit boek leest, ver
wondert u zich méér nog over Gods trouw met mensen dan
over de zonden van die mensen! Wat dat betreft is er nog
weinig veranderd. Die verwondering wordt namelijk nog
groter, als wij onszelf een beetje kennen.
Vandaag' zou in de St. Pieter i pr zijn reeds
van Rome reeds het besluit val
len of het rapport over ,,De Kerk'
aanvaardbaar is voor de rooms-
katholieke bisschoppen, die daar
in een concilie vergaderd zijn. Dit
rapport dat oorspronkelijk door de
conservatieve kardinaal Ottaviani
werd opgesteld en als te juridisch
was afgewezen, kwam nu vol
komen herschreven aan de orde.
De algemene indruk was dat de
grote meerderheid van de bis
schoppen het rapport aanvaard
baar vonden voor een uitgebreide
bespreking.
De eerste spreker was kardinaal
Frings, die zei te spreken namens 65
Duitse en Scandinavische bisschoppen.
Hij loofde de herderlijke en oecumeni
sche geest van het nieuwe rapport. Hij
had indertijd veel kritiek op het eerste
ontwerp en veroordeelde dat als te wei
nig pastoraal.
Ook sprak de zeer conservatieve kar
dinaal Siri. Hij stelde zich wel achter het
ontwerp, maar niet zo hartelijk. Hij had
bezwaren tegen verschillende zinsneden
die volgens hem voor tweeërlei uitleg
vatbaar zijn. Hij zou voorts ook bepaalde
principiële bezwaren hebben tegen en
kele gedeelten.
Woord ontnomen
Reeds op de eerste vergadering gis
teren moest een spreker het woord wor
den ontnomen door kardinaal Agagia-
nian, die als voorzitter fungeerde. Het
was de broer van de president van Zuid-
Vietnam, aartsbisschop Ngo I?inh Thoec.
Hij was van oordeel dat het rapport meer
moest ingaan op de verhouding van de
kerk tot de niet-christelijke godsdiensten.
Hem werd het woord ontnomen toen
hij met allerlei gedetailleerde punten
aankwam. Dat was völ'gehs de Voor
zitter nog niet aan de orde, om
dat men eerst over het ontwerp
in het algemeen wil. spreken. Pas
als het schema over de kerk in het
algemeen is aangenomen zal het hoofd
stuk voor hoofdstuk worden besproken.
Het ziet er naar uit dat die besprekin
gen nog wel enige tijd zullen voortduren.
Kongolees episcopaat
tegen missierapport
Het ziet er naar uit dat de herschrij
vers van de rapporten die op het Vati-
:aans concilie ter sprake zullen komen,
liet allemaal een even gelukkige pen
hebben gehad. In ieder geval kan net
rapport over de missie geen genade vin
den in de ogen van de Afrikaanse bis
schoppen uit de Kongo-
Het episcopaat uit dit gebied heeft in
middels reeds verklaard dat dit ontwerp-
rapport geen „geldige theologie" voor
de missies bevat, maar een situatie be
vestigt die uit historische ohistandighe-
is gegroeid.
Kongolese bisschoppen leggen er
de nadruk op dat er geen „missies" be
staan maar dat er slechts één missie is,
de ene zending van de kerk die overal
ter wereld dezelfde ls, zowel in Amerika
als Afrika, in Europa als in Azië.
De Kongolese bisschoppen komen
welibeslagen ten ijs. Ze hebben de afge
lopen weken en maanden .gebruikt om
in een diepgaande studie te maken
de stukken die hen werden aange
boden. Zij zullen eensgezind verande-
'ngen voorstellen
Ook tijdens de eerste zittingsperiode
traden de Kongolese bisschoppen naar
i als een eenheid. Zij kwamen toen
een serie hervormingsvoorstellen
die als zeer gedurfd werden gekarakte
riseerd, maar die wel de sympathie van
velen in de Rooms Katholieke Kerk
anderingen schrif
telijk voorgesteld.
Tijdens deze zittingsperidoe zijn ook
tien rooms-katholieke leken, leiders van
belangrijke organisaties, als waarnemers
toegelaten. Zojuist is bekend gemaakt
dat tot dit tiental ook de Belg August
van Istendael behoort, secretaris van het
Internationaal Christelijk Vakverbond.
PIJNSTILLIR
van met WITTE KRUIS, (poeders,
tabletten of cachets). Salicyl-vrij
en daardoor geen maagklachten.
WITTE KRUIS
Afscheid van i
collega's
De 46-jarige Amsterdammer D. Sloot,
die in zijn vrije tijd theologie aan de
Vrije Universiteit heeft gestudeerd en
thans als predikant is beroepen in Ril
land Bath, zal tijdens twee middagpau
zediensten in de Alledagkerk aan het
Begijnhof op 2 oktober afscheid nemen
van zijn vroegere beroepsgenoten, de
employé's van de Amsterdamsche Bank
en collega's uit het bedrijfsleven in de
Amsterdamse binnenstad. Beide dien*
sten worden gehouden op verzoek van de
oud-collega's van de aanstaande ds.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK.
Beroepen te IJsselmuiden: K. Schip-
per, te Ederveen; te Vorchten (toez.):
A. Hennephof, te Presens.
Bedankt voor Scharnegoutum (Fr.): A.
J. de Bue, te Pesse.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Utrecht-O (vac. H. W. H.
van Andel): P. A. E. Sillevis Smitt, te
Rotterdam; te Spijkenisse (2e pred. pl.):
Th. P. van Belzen, te Mariënberg; te
Maasland (2e pred. pl.): F. de Jong, te
Lichtevoorde.
Aangenomen naar Amstcrdam-Z (ar
beid studerenden V.U.): L. Ringnalda te
Bussum.
Bedankt voor Anjum: F. v. d. Bos, te
Scheemda.
te Haarlem-N en J. H. Velema, te Apel
doorn.
Beroepen te Papendrecht: M. v. d. Klis,
te Zierikzee; te Hilversum-O: H. P.
Brandsma, te Rozenburg.
UNIE VAN BAPTISTEN GEMEENTEW
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Yerseke: J. van Haaren, te
Rijssen en L. Rijksen, te Rotterdam-W.
Beroepen te Leiden: H. Ligtenberg, t»
Oudemirdum.
Bedankt voor Giessendam: W. C. J.
Bosschaart, te Slikkerveer.
Doctorstitel voor
prof. J. A. Schep
Prof. J. A. Schep, hoogleraar aan de
theologische faculteit te Geelong in Aus
tralië heeft, naar wij zojuist vernemen,
in de afgelopen week van de universi
teit te Potchefstroom in Zuid-Afrika
cum laude de doctorstitel ontvangen op
zijn proefschrift over de natuur van het
verrijzenislichaam, een studie over
bijbelse data.
Prof. Schep die volgende maand 66
jaar wordt en in 1958 op een trip naar
Holland aan de Vrije Universiteit slaag
de voor doctoraalexamen, heeft een
knappe prestatie geleverd. Hij was voor
hij hoogleraar werd te Geelong, predi
kant van de gereformeerde kerken van
Dronrijp in Friesland, Bolnes. Bussum.
Drachten, Assen en Schiedam. Van zijn
hand zijn verschillende geschriften ver
schenen. De theologische faculteit te
Geelong heeft nu van haar vier hoogie-
Vraag: Vier jaar geleden heb ik met
mijn zoon samen een huis gekocht,
maar nu heeft mijn zoon zelf een huis
gekocht om te bewonen. Hij heeft dus
eerstgenoemd huis verlaten en ik word
alleen eigenaar. Dit is intussen onder
lig geregeld. En nu het volgende:
ik heb een hypotheek aangevraagd bij
een bank en nu slaat er in de oproep
over de kosten, rente betalen over
het lopende jaar maar ook over de
twee voorafgaande jaren. Dat begrijp
ik niet. Kunt u mij daarover inlichten?
Ik heb nog niet getekend en mijn
vrouw is er erg op tegen. Kan ik die
hypotheek nu ongedaan maken? En
zouden de overschrijvingskosten bij de
notaris in dat geval hoog zijn? En
maakt een onbelast eigendom of wel be
last veel verschil inzake de belasting?
Wat raadt u mij aan te doen? Ik zelf
heb nog wat spaargeld staan.
Antwoord: De zinsnede inzake het
betalen van rente over jaren, die aan
de hypotheek voorafgaan, is ons niet
duidelijk. Het is'natuurlijk onjuist ren
te te vragen over de tijd, gedurende
welke u het geld nog niet geleend of
ter beschikking had. U heeft nog niet
getekend. Als u zich niet reeds op een
of andere wijze heeft vastgelegd, kunt
u nog terug. Wij kennen de door u
gedane aanvraag niet en kunnen zon
der nadere gegevens hierover niets
zeggen. Vraag eens aan de notaris hoe
dit zit, In elk geval als de bank van
tevoren die eis van twee jaar extra
rente niet heeft bekend gemaakt, kunt
u nog terug. Misschien is deze zaak
door een nadere verklaring wel op te
Fiscaal maakt het geen verschil of
men het huis belast met hypotheek
schuld of niet. De huurwaarde van het
huis wordt onafhankelijk daarvan be
paald. De over de hypotheekschuld te
betalen rente kunt u van uw inkomen
aftrekken. Daartegenover staat dat u
rente ontvangt van spaargelden en die
rente moet u als inkomen opgeven.
Steekt u uw spaargeld in het huis, dan
kunt u geen hypotheekrente van uw
inkomen aftrekken, maar dan behoeft
u geen rente over de daarin gestoken
spaargelden als inkomen op te geven.
Zijn de rentepercentages precies ge
lijk, dan is er verder generlei verschil.
In de regel zal u wel 5% hypotheek
rente moeten betalen en voor het
spaargeld ongeveer 3% rente ontvangen.
Het is dan voordeliger uw eigen spaar
gelden in het huis te steken. Uw in-
Brleven. die olet zijn voorzien
van naam en adres, kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding is verzekerd. Vragen,
die niet onderling met elkaar ln
verband staan, moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld Per
brief dient een gulden aan post
zegels te worden Ingesloten.
komen wordt daardoor hoger, de in
komstenbelasting natuurlijk ook, maar
het blijft toch altijd voordeliger. Waar
om zou u lenen als u geld heeft? Zou
u in nood komen, dan zou u het on
belaste huis nog met een hypotheek
kunnen bezwaren. Als u hypotheek
neemt, moet u notariskosten betalen.