Kleurentelevisie binnen drie jaar gemeengoed PuaaelU Lekkere hapjes in het Nederlands filmarchief Nieuwe opneembuis ontwikkeld Zwart-wit blijft hoofdzaak Schooltelevisie start op 22 oktober DAMESBEURS Onrust flauw op Tahiti zangstuk Da Vinei tfèirm 13 VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1963 In het Philips-laboratorium is een bijzonder soort televisie-opneembuis ontwikkeld, die de naam Plumbicon heeft gekregen. Deze buis, die zeer geschikt is voor zwart-wit televisie en zich bovendien bij uitstek leent voor het opnemen van kleurentele- visiebeelden, belooft bij een toekom stige invoering van de kleurentele visie in Europa een interessante rol te gaan spelen. De nieuwe Plumbicon-buis is voort gekomen uit een langjarige ontwikke- Zonnige perioden T\E STORM heeft zich vanvacht ver- plaatst naar Midden-Noorwegen. De luchtdruk stijgt nu onder invloed van een flinke rug van hoge lucht druk, die de Britse eilanden van de Oceaan uit nadert. Tussen beide druk- systemen staat een krachtige, weste lijke tot noordwestelijke wind die vrij koude en enigszins onstabiele lucht aanvoert. Hierin worden opklaringen afgewisseld door enkele buien die bo ven de Noordzee tot ontwikkeling komen en daarna landinwaarts drij ven. Midden op de Oceaan is een nieuwe depressie tot ontwikkeling ge komen, waarvan het zich laat aanzien dat deze evenals zijn voorganger in de richting van Schotland koerst. Maar zijn snelheid is niet groot. Na een hel dere en koude nacht zal morgen het weer overwegend zonnig zijn. De'wind neemt verder af, wordt matig tot zwak en draait later naar zuidelijke rich ting. Onder invloed van de depressie neemt morgenmiddag de bewolking toe in de hogere niveaus. De buien activiteit wordt geleidelijk onder drukt. ZON EN MAAN Zaterdag 28 september. Zon op 6.34. onder 18.27; maan op 16.41, onder 00.07. 3 oktober volle maan. HOOGWATER SCHEVENINGEN 28 september: 10.38 v.m.; 23.24 n.m. HET WEER IN EUROPA Rapporten hedenmorgen zeven uur Temper. Station Wefers- gesteldh it f? Sa klSï z-3 14 1U 12 12 lï 14 14 17 12 10 ;w 4 16 11 6 6 13 13 11 windstil 14 windstil 13 windstil windstil 25 Kr nis woordpuzzel Ir. F. J. PHILIPS kleuren ling, is eenvoudig en klein van afme tingen, is gemakkelijk te bedienen en wordt gekenmerkt door een grote ge voeligheid, alsmede door een zeer ge ringe traagheid, die bovendien onaf hankelijk is van het lichtniveau. De grote gevoeligheid maakt de buis dit opzicht gelijkwaardig aan de voeligste opneembuizen, die thans voor de omroeptelevisie in gebruik zijn (de beeldorthicons) en voor wat de kleu rentelevisie betreft is zij zelfs enige malen gevoeliger. De invoering van de kleurentelevisie ln ons land is nog afhankelijk van vele factoren, aldus de Philips-directie, monde van ir. F. J. Philips. Men wacht, dat kleurentelevisie eerst ovei aantal jaren van enige betekenis zal Totdusver sprak men b(j Philips in dit verband steeds over een periode var jaren, maar mede als gevolg van de ont wikkeling van de Plumbicon-buls wordt nu gesproken over een periode van drit jaren (1966), alvorens kleurentelevisie ir ons land min of meer gemeengoed za! gaan worden Het ligt niet in de bedoeling van Phi lips om ..gekleurde" proefuitzendingen, zoals destijds met zwart-wit televisie wel gebeurde, te verzorgen. Wel heeft mer vergunningen voor incidentele uitzendin gen, doch deze programma's zijn alleen bestemd voor intern gebruik. Overigens leeft bij Philips de overtuiging, dat ook na de invoering van de kleurentelevisie een heel groot deel van het Nederlandse tv-programma nog zwart-wit zal blijven. Aan een deze week verzorgde en door Leen Timp geregisseerde televisie-proef- uitzending werkten mee o.a. Ellis Bergen als omroepster en Pierre Janssen, „gekleurde kunstgrepen" op het beeld scherm bracht. Deze met zang en film omlijste proefuitzending oogstte bijzon der veel succes en onderstreepte de uit spraak van de Philips-directie dat Neder land op het terrein van de kleurentele visie wetenschappelijk niets ten achter staat, zelfs „geen stap", bij Amerika. Dinsdagmiddag 22 oktober om twee uur zal het eerste televisiepro gramma (van 25 minuten) voor de Nederlandse scholen worden uitge zonden. Dit is het begin van regel matige tv-uitzendingen voor het la ger en voortgezet onderwijs. Neder land is het twintigste in de reeks landen dat sedert Frankrijk in 1951 daarmee begon de onderwijs televi- De programma's zullen tot stand ko en in nauwe samenwerking tussen de i 1962 door vertegenwoordigende instanties van drie levensbeschouwelijke groeperingen in het onderwijs op gerichte stichting Nederlandse onder wijstelevisie en de NTS. De uitzendingen zullen op het noi le kanaal dinsdag en vrijdags om of 14. uur geschieden. Zij kunnen hun aard in twee groepen worden derscheiden: die van levensbeschouwe lijke aard, welke door de drie sam werkende onderwijsinstanties worden gebracht, en algemene uitzendingen. De structuur van het Nederlandse onder wijs brengt mee dat bijzondere dacht wordt besteed aan uitzendingen r speciaal zijn gericht op leerlingen van prot. chr. r.k. openba- neutraal-bijzondere scholen, een gisteren in Amsterdam ge- houden persconferentie waar deze „start van de schooltelevisie" werd be kend gemaakt, is voorts medegedeeld dat de eerste twee jaar het karaktei zullen hebben van een proefperiode. Het eerste jaar dat 29 mei 1964 eindigt zullen 20 programma's den uitgezonden bestemd voor vier schillende groepen leerlingen. (Advertentie) Noviteitencentrum De uitstalkast van Nederland op de Trein te laat doorj woordenwisseling I met antisemiet I In een trein uit Amsterdam, die naar Z het noorden onderweg was, is het giste- ren tussen een aantal pasagiers tot moei- hjkheden gekomen. De trein kwam daar- door een kwartier te laat aan. Het ging om anti-semitische uitlatingen van een passagier. Deze man, uit Heerenveen afkomstig. had in een gesprek dat hij zeer luid voerde, van anti-Joodse gevoelens blijk Z gegeven. Een Amsterdammer van mid- delbare leeftijd voelde zich hieroor stig gegriefd en sprak dit uit. Hü kreeg onmiddellijk bijval van an dere reizigers, die zich eveneens aan 's mans woorden hadden geërgerd Via de conducteur werd de politie van Amersfoort gewaarschuwd die inderdaad op het Amersfoortse perron aanwezig 99 Ook de t.v. profiteert ervan Weggescholen in een bunkerach- - tig bouwwerk ergens in de veelbe- zongen duinen van Castricum, ligt - z het archief van het Nederlands ^yng s z filmmuseum. Een heerlijk plekje, n en vooral: veilig. Want zeer brand baar materiaal als oude films dient bewaard te worden ver van de be bouwde kom en daarom hebben weinigen zo'n schilderachtig en rustig hoekje om het dagelijks werk te verrichten als de heer D. M. Huizinga. Als het niet zo wil er nog wel eei door de open deur ten gebouwtje dat vlak voor de bunker staat, binnenwippen. Of er komt ge woon eens een eekhoorn langs, als er geen wandelaars in de buurt zijn. Er groeien wat bonte bloemen bij de ingang, daarvoor zorgt groot nut. Men denkt zo gauw. dat oude films alleen maar belachelijk zijn, maar zij vormen in de eerste plaats een le- end historisch bezit, dat alle bescher- zorgvuldige verzorging ver dient en waaruit voortdurend wordt geput door film- en televisiemakers. Merkwaardig, dat zo'n heel filmmu seum waarvan men hier dan het ar chief heeft is voortgekomen uit een hobby. Want het was de huidige direc teur van het Nederlands Filmmuseum de beer J. de Vaal, die 17 jaar geleden de stoot gaf tot oprichting van de stich ting, louter gedrongen door liefhebberij en door uitstekend Inzicht. Het hoofdkantoor van de stichting is gevestigd in het Stedelijk Museum in en boos regent, Amsterdam, waar ook elke winter n brutale mees hoogst interessante voorstellingen van het kleine hou- oude films worden gegeven, waar fi]m- vormingscursussen lezingen en exposi ties worden georganiseerd. Eveneens in toen de trein binnenrolde. Tot ar restatie van de man meende de politie echter niet over te kunnen gaan, omdat niet aan de daarvoor benodigde formali teiten kon worden voldaan. Door een en ander kreeg de trein ech ter een kwartier vertraging. Venlo staakt boycot van rij-examinator Het bestuur van de vereniging van rijschoolhouders in Noord-Limburg Z zinga. die niet alleen een vurig heeft gisteren besloten de boycotactie ster is. maar haar man ook bij zijn werk tegen de rijexaminator F. T. te staken. assisteert. Dit besluit hebben zij' telegrafisch mee- - jn het kleine kantoor-werkplaatsje de hoofdstad gedeeld aan de directeur van het CBR wordt bij onze komst het werk (Centraal bureau voor afgifte van rij- onderbroken vaardigheidsbewijzen). zellig, maar het binnentreden Het bestuur kwam tot dit besluit bunker zelf naar aanleiding van de brief van de di- bepaald een recteur in antwoord op een verzoek je met vermanende stem van het bestuur der rijschoolhouders ogen gefouilleerd bent op het stiekum om een bespreking over de moeilijkhe- meedragen van een brandende sigaret den bij de rijexamens. De directeur heeft toegezegd dat hij bereid ken te bespreken, als de actie tegen S de betrokken examinator werd ge- staakt. Teneinde de komende besprekingen niet te bemoeilijken, heeft het bestuur droorlotf Ctöch'dnigen'dë daarom aan de boycotactie een einde Z sporen van Duitse bezetting, die gemaakt. Het bestuur heeft gevraagd maal een commandopost in had geves deze besprekingen te beleggen uiterlijk 1 oktober a.s. Z de afdeling documenta tie met bibliotheek, leeszaal, foto- en dan heel ge- affiche-archief, oude apparaturen en eden van de curiosa gevestigd en in Castricum be- buitenstaander vindt zich dus de kluis en het eenvou- soort plechtigheid. Nadat dige laboratorium, waarin de films wor- strenge den gecollectioneerd en geconserveerd. Voor iedereen Het is trouwens pas vijf jaren gele den, dat de Castricumse kluis van de gemeente Amsterdam in huur overging aan het Ned. Filmmuseum. De filmvoor- raad van het museum was toen op drie plaatsen ondergebracht en in de tuin het Stedelijk Museum stond durven! de bunker en dan "e een levend stuk begeef je je naa stormt als het v historie op je af. Al is de veilige bergplaats al in 1938 door de gemeente Amsterdam gebouwd ter bescherming van kunstschatten Het ligt in de bedoeling deze ui' dingen van het begin af op de scholen doen begeleiden vanuit het gezichts punt van een wetenschappelijk verant woord onderzoek naar de effecten daar- Deze begeleidende research zal sehieden door het Centraal bureau de statistiek op een landelijke presentatieve groep scholen. De programma's die het eerste jaar worden uitgezonden afin in zeven brieken onder te brengen, nl. maat schappelijke informatie, natuurweten schappelijke ontwikkelingen, aardrijks- kunde-uitzendingen, verkeersopvoeding, moderne talen (Engels), Nederlands to neel en (drie) levensbeschouwelijke uit zendingen. Het geringe aantal uitzendingen sluit de mogelijkheid uit programma's te verzorgen voor alle schooltypen afzon derlijk. De oplossing meent men te hebben gevonden in de richting van royaal genomen leeftijdsgroepen en van groepen van schooltypen. Deze in deling is: groep I 11 a 12 jaar, 5e en 6e klas g.l.o.: groep II 12-16 jaar. lager beroepsonderwijs en v.g.l.o.: groep III 12-16 jaar. eerste drie klassen u.l.o. en eerste drie klassen v.h.m.o.: groep IV 15-20 jaar, 4e klas u.l.o. tweede helft v.h.m.o en beroepsgericht onder wijs boven u.I.o.-niveau. Zeven miljoen man staan op springen Te Djakarta is bekend gemaakt dat zeven miljoen Indonesiërs klaar staan om boven Noord-Borneo te worden uit geworpen ten einde de „vrijheidsstrij ders" te helpen. Te Koeala Loempoer hebben 20 000 oud strijders in Maleisië plechtig beloofd het land te zullen verdedigen De minister van verdediging heeft verklaard dat hij onmiddellijk zal beginnen met militairen Ziekenhuiswezen j nog in opmars De voorzitter van de beheersraad van Z het centraal bureau voor het rooms-ka- tholiek ziekenhuiswezen, mr. J. Th. de I Vreeze, heeft gisteren het congres van het r.k. ziekenhuiswezen dat tot en met Z zaterdag a.s. in het Kurhaus te Sche- veningen wordt gehouden, geopend met een toespraak waarin h(j onder meer zei dat de minister van sociale zaken en volksgezondheid er bljjk van heeft ge- Z geven het moeilijke probleem van een vernieuwing voor de totale gezondheids- Z organisatie op publiekrechtelijk niveau iet te willen ontlopen. Mr. De Vreeze meende dat het con. gres een speciale belichting zal geven Z op de sterke en snelle ontwikkeling van het ziekenhuiswezen. Deze ontwikkeling het gigantische sociaal bedrijf dat het ziekenhuis is geworden hebben wij voor een deel in de hand en voor een Z deel niet. Het wordt bepaald door houten keetje, waar de binnenkomende films werden behandeld. Intussen was er aan de bunker nog niets gedaan nadat de Duitsers die had den verlaten en hij zag er dus uit zoals alles kort na de oorlog: uitgewoond en grond en "er was geen deur meer te bekennen. Maar er werd stug en doeltreffend veilige kluis was voor het filmarchief. En het houten gebouwtje uit de museumtuin orQfvliritrehm«n werd gewoon afgebroken en bij de bun- grafkelder betreden kef weer opgezet „aar het de weldse naam „kantoor-laboratorium" kreeg. De heer Huizinga had meteen de han den vol, want bij al die gedecentrali- ILV£^;Ö seerde opslag was er slechts weinig ge- nat-ilnoicbPrH Dat was al nadat de bunker in het begin van de oorlog aan zjjn doel had beantwoord: er werden vee! schilderijen f—^p'" pSc'n £Sn in weggestopt en zelfs de Nachtwacht is hier tweemaal over de drempel ge gaan. Indertjjd zijn de schatten weer weggehaald om de rest van de oorlog ,eweri,=totdirdë"SllXër door te brengen ln de catacomben - - - de Pietersberg. deur opengaat, het alsof zal. Het is er koel en niet te droog. De heer Huizinga knipt de lichten aan er vertelt vrolijk onderdehand, dat de ver warming ervoor zorgt dat er een voort durend gelijke temperatuur heerst: 12 d 13 graden bij e heidsgraad van 55. En dan vertonen zich de stapels stapels filmdozen, tot aan de nok is de kluis, van rijen stellingen zien, volgepakt. De kluis is 12 diep, 6 meter breed en 3 meter hoog zo op het oog, helemaal vol. Maar al mag dat zo zijn, de heer Huizinga stouwt er altijd nog meer bij, wekelijks komen er nieuwe zendingen oude films binnen en alles wordt ge controleerd, ingeschreven en opgebor- catalogiseerd en het heeft jaren werk oen g- gekost eer althans een groot deel van die zes- of zevenduizend films behoor lijk overzichtelijk geborgen en geregis treerd waren. Klaar is dit werk nog meter n'et- °°k al omdat er voortdurend nieuwe voorraad binnenkomt, die met een behandeld wordt. Bovendien wordt elke film eerst zorg vuldig nagekeken en voor zover nodig en mogelijk, gerestaureerd, want het is de bedoeling dat het oude materiaal weer kan worden gebruikt. gen. Hier is dan het domein waar zoveel geregistreerde en op banden vastgeleg de beweeglijkheid is ingeslapen In vijf jaren het plotseling tot leven of bepaalde dingen zoekt, open. Niet al- bruikbaar materiaal kan zijn nog eens in de historie wil duiken. Een kluis vol lekkere hapjes, van pas- uitvertoond tot oud en stokoud toe. Speelfilms, journaalopnamen, documen- weg taires, er is van alles te vinden. „En niet alleen om te lachen", de heer Huizinga, „maar vooral nodig hebben stellen van overzichten of van docu mentaires. maar ook buitenlanders en veel televisie-medewerkers kennen de het archief. Simon van Collem heeft er zegt wat uit tevoorschijn gehaald van „Oude draaidoos" en dr. L. de Jong is al heel Com mentaar discn, sociale, politieke, economische. Z WOrdt gewekt, omdat het zulk heerlijk leen Nederlandse cineasten die oude op- organisatorische en technische factoren. Z - Verduistering van j 85.000 gulden j bij N.V.S.H. De 48-jarige kantoorbediende J. S. uit Amsterdam is in de hoofdstad aan- Z gehouden verdacht van verduistering van naar schatting f70.000 ten nadele Z van de Nederlandse Vereniging voor Sexuele Hervorming in Amsterdam. Z Eveneens is aangehouden, maar naar - verhoor weer op vrije voeten gesteld, de 59-jarige boekhouder W. K„ die er- Z van wordt verdacht een bedrag van f 15.000 ten nadele van genoemde ver- eniging te hebben verduisterd. Beide verdachten waren werkzaam Z bij de N.V.S.H. De kantoorbediende, die zijn frauduleuze handelinj komt zelf tot een bedrag De boekhouder, die eveneens de ver- duistering toegeeft en het zich toege-Z eigende bedrag op ongeveer f 8000 schat, heeft via een lening bij een be- vriende relatie de f 15.000 op tafel kun- nen brengen. formaat", een „kamer-musical". vlaktemaat, 10. bosgod, 11. eer. 12. een der Verenigde Staten, 14. honingbij, 15. voorzetsel, 16. telwoord (Eng), 17. oude lengtemaat, 19. overeenkomst. 22. teken in de dierenriem, 24. Europeaan, 25. vod, 27. reeds. 30. soort onderwijs afk), 32. stuk hout, 33. vordering, 35. bijb. figuur, 37. bedehuis, 39. doorweekt, 40. stronkje, 41. meisjesnaam, 42. kalm te. 43, hemellichaam. Verticaal: 1. mannelijk beroep, 2. vo gel, 3. Dorp in Gelderland, 4. sluiskolk, 5. voorzetsel. 6. gemeente in N. Bra bant. 7. dorpje onder de Drentse ge meente Sleen, 8. plaats in Groningen. 10. vogel, 13. zee (Eng). 14. myth, fi guur, 16. mening, 18. werkplaats (afk). 20. steen, 21. traag van begrip. 23. wit bloempje met jasmijngeur ilnd), 26 vreemde munt, 28. teken in de dieren riem. 29. snoer van een hengel. 31. mo gelijkheid tot een gelukje, 34. spade steek. 36. aanwijzend voornaamw., 37. gesloten. 38. gemeente in Gelderland, 40. oude inhoudsmaat (afk L— verraad, 9. doorstaan, 6. Courseulles, 7. beteuterd, 8. stellig. 9 lelie. 10. men, 11. S. Verticaal. 1. Courseulles. - 34 „Er kan iets zijn veranderd in de constella tie". „Iets, waardoor het onnodig werd de Da Vinei op te offeren? Ja, dat zou natuurlijk kun nen. Als men dat andere, grotere plan heeft la ten varen Och, neen, Pieter Auguste, dat is alles maar malligheid. Zo belanden we nog bij de meester-misdadiger uit een krantenstrip zei Susanne onwillig. „Vergeet die onzin van me maar." „Dus jij ziet er ook geen licht in.' „Ik ben bang van niet. Je hebt gelijk, het is een heel vreemde, verwarde geschiedenis." „Ja, en een. die nu al twee mensenlevens heeft' gekost. En misschien nog meer zal gaan kosten als we de kluwen niet gauw ontwar- „Die arme Altringham houdt maar vol, dat het schilderij nog hier moet zijn. Zijn theorie is, dat de dief geen flauw idee heeft gehad van de waarde ervan en het voor een appel en een heeft weggedaan." „Onzin. Waarom heeft de dief dan uit die flat in Limestone geen dingen meegepikt, die in zijn ogen waardevoller moesten zijn. En daaren boven gemakkelijker te transporteren en van de hand te doen? Trouwens Roelfs heeft de hele geschiedenis verteld aan mijn zegsman, de slin geraap. Die had nog een appeltje met hem te schillen, omdat hij Roelfs ervan verdacht opzet telijk sporen te hebben nagelaten, die in zijn richting wezen." „Ja, de theorie van die jongen is even on houdbaar als de mijne zoëven. Maar hij klemt er zich aan vast. De stakker ziet er uit als een geest, hoorde ik van tante Coralie, die me vrouw Tergaard weer kent. Zijn vriend is van vakantie teruggekomen, zodra hij van de dief stal hoorde en hij sjouwt nu maar goedig met hem mee om als tolk te dienen bij zijn omzwer vingen op markten en bij opkopers „Hij zou zich de moeite kunnen sparen, maar, enfin, als het hem gelukkig maakt", meende Perquin droog. „Die afdruk op mevrouw Tergaards tas, daar aan heb je niet veel, wel?" „Zeg maar gerust niets. Neen, we kunnen zeggen, dat we zitten met een diefstal, waar- „Ne< De verdwenen door MARTIN MONS van de motieven een raadsel zijn en twee uit die diefstal voortkomende moorden. Het heeft er veel van alsof er een krankzinnige aan het werk is geweest. En een gevaarlijk krankzinni ge. Het was me heel wat liever geweest als de radio-omroep voor de man, die met een be bloede hand de avond van de moord op Joyce Buurman is opgelop,en tegen maar achterwege was gebleven.' „Ja, het was heel interessant", zei Marius Rappaport. „Ik heb een heel mooie Braque weten te bemachtigen. En een Dufy. Het is toch jammer Anne, dat je zo helemaal niets voelt voor de modernen. O, ja, moet je eens horen Terwijl ze luisterde naar zijn verhalen over de grote Parijse kunstveiling en over zijn ontmoe tingen vroeg Anne Tergaard zich af; Zal ik met hem spreken over dat kokertje of niet? Zij was er zichzelf volkomen van bewust, dat ze daarvoor terugdeinsde, omdat, wat ze te ho ren zou krijgen, alleen maar haar vermoedens kon bevestigen en haar gruwelijke angst ver groten. Maar de drang naar zekerheid won het. „Je ziet er niet goed uit? Toch niet van de gelegenheid gebruik gemaakt om te veel te doen, terwijl ik weg was?" Zeg, Marius, herinner jy je ooit een rood kokertje van ivoor of van een heel harde houtsoort te hebben gezien. Met een heel pri mitieve, ingekerfde versiering?" „Afrika. Een kokertje voor vergiftige naald jes voor blaaspijpen. Bosjesmannen. Waarom vraag je dat? Je wilt me toch niet aandoen, dat je je gaat bemoeien met ethnographica? Als er iets is, waaraan ik het land heb In Parijs heb ik hopen van die dingen gezien. Ne gerkunst. Jawel, met een oogje naar de toe rist. Ik geef toe, dat je wel een?, een enkele keer een mooi ding ziet. Maar dat dateert dan van voor de tijd, toen ze met Europeanen in aanraking kwamen. Of in elk geval van voor de tijd van de vreemdelingenindustrie. En zelfs die zeggen mij even weinig als jou de moderne schilderkunst. Doe me een plezier, mijn lieve Anne en blijf met je mooie vingers van ethno graphica af." „Had ik dat maar gedaan, dat zou me heel wat narigheid bespaard hebben," antwoordde ze kwasi luchtig. „Bedoel je dan, dat je je hebt laten overha len daar een collectie van te kopen? Dat lijkt me niet svoor jou." „Neen, ik bedoelde het in de letterlijke zin. Marius, die vitrinekast in de zaal, links van de deur, kun je je herinneren daarin ooit zo'n ko kertje te hebben gezien als ik je beschreef?" ..Welnee, daar staan alleen Europese ivoortjes en bronsjes in". „Dat had ik ook altijd gedacht Daarom was ik zo verwonderd, toen ik dat kokertje zag. Ik heb het open gemaakt, me geprikt aan een van die naaldjes. Zoals die erin zaten, moest je je wel prikken, als je dat kokertje opende. Ik ben er flink ziek van geweest. Dokter Valkema zei me, dat het mijn geluk was geweest, dat het gif op die dingen al zo oud was. Anders had het wel eens scheef kunnen gaan." „En verder?" vroeg hy scherp. „Verder?" zei ze verwonderd. „Wel, niets na tuurlijk. Zoals je ziet, is alles goed afgelopen.'" „Wil je daarmee zeggen, dat je de politie niet in de zaak hebt gemengd?" (Wordt vervolgd er voor ziju reeks „De Bezetting" als het ware kind aan huis. „En geen wonder", vertelt de heer Huizinga, „wij bewaren hier ook het hele filmarchief van de oorlogsdocu mentatie. Verder hebben we verschil lende historische verzamelingen van be drijven en ook particuliere bezittingen. Ja, die bewaren wij graag. Wjj doen al tijd weer een beroep op degenen die oude films thuis bewaren, ze liever bij ons te geven, want dan blijven ze beter beschermd tegen ontbinding. Natuurlijk houden de bezitters ze in eigendom". ..En kan iedereen nu zomaar die kos- bare films meekrijgen?" „O nee, dat gebeurt nooit Men mag ze hier bekijken en films of fragmenten uitzoeken, maar dan zenden wij die zelf naar het filmlaboratorium en laten de gemerkte fragmenten overbrengen op onbrandbaar negatief-materiaal, dat kan tegenwoordig gelukkig. Daarna wordt er een positief van gemaakt en dat mag worden gebruikt. Het negatief blijft eigendom van het museum en op die manier kan veel goed houdbaar ma teriaal voor het nageslacht worden be waard. Dat wordt allemaal apart weer gecatalogiseerd". „Agiiig-test" „We zouden het liefst al dit oude, brandbare materiaal op die manier wil len vernieuwen, maar helaas, dat is veel te kostbaar! Daarom beginnen we al leen met het- meest nodige". Om dat te bepalen wordt er gebruik gemaakt van een oorspronkelijk in Amerika ontwikkelde en later door En geland overgenomen methode, „aging- test" genaamd. Dit is een chemisch onderzoek van oude filmstroken, een werk, waarmee mevrouw Huizinga zich heeft belast Men kan daarmee bepalen welke films het meeste gevaar opleveren om hele maal tot ontbinding over te gaan en dus op den duur voorrang moeten heb ben bij het conserveren. Nederland be hoort tot de eerste landen van het Euro pese continent, die de methode hebben toegepast en liet Nederlands Filmmu seum heeft zijn ervaringen doorgegeven aan verschillende landen, o.a. aan De nemarken en aan de Wetenschappelijke Film in Duitsland. We zijn intussen weer uit de bunker gekomen en bekijken in de werkplaats de draaitafel, waarop de heer Huizinga de vele duizenden films die door zijn handen gaan bekijkt, alvorens ze op te bergen. Dit is het plaatsje, waar kort geleden nog een Amerikaan zat en een Poolse cineast, die een film maakt over con centratiekampen. Waar de heer Rutten voor z(jn film over koningin Wilhelmi- na oude journaalopnamen bekeek en waar voor vele televisiedocumentaires een historisch steuntje wordt gezocht. Overigens zal er toch voor nieuwe huisvesting moeten worden gezorgd, want al weten de heer en mevrouw Huizinga voortreffelijk van stotNven, toch raakt de kluis overvol. Het Ne derlands Filmmuseum is zoekende maar waar vindt men een groter, door zwaar beton brandvrij onderko men ergens ver van de bebouwing? Dat is de voorlopig onbeantwoorde vraag. vanavond '9 :0 Muzie !9 30 Uit dc 20 0o Nw? m. :9 00 V d kinderen kinderen (gr). VPRO: veertiendaags magazine «ven op het land. ge- mensen. muzikale schets -'U.40 scnepping en Evolutie - opleving van do evolutie-gedachte, gesprek. VARA: 21 00 Tango-rumba orkest en zangsolisten 21.20 Signalementen van het andere ik. klank beeld 22.00 't chansonnetje in huie. liedjes 22.30 Nw VARA: 23 00 Socialisti ranto 23. lo Lichte gr; Hilversum II. 298 Actualiteiten 19 30 Ver de militairen 20.30 De bruid Jean de Luz. hoorspel 22.05 Orgetepel 225 22.25 Boekbespreking 22.30 Nws 22 40 Strijkorkest: lichte muziek 23,00 Radio- De stijl van de muziek, van de songs., „Onrust oo Tahiti nu een opera van de orkestpartij, volgt de traditie te noemen, lijkt ons veel gevergd, van de Amerikaanse operette a la Rom- Wat wij gisteravond op het t.v.- berg, Hammerstein enz. en Leonard scherm konden meemaken, leek nog Bernstein kent zijn metier te goed om het best op een „musical in klein hiervan niet iets aardigs te maken. '■navond KRO: '.9 30 V de grond ernstige gegeven de dreigende verveling in een huwelijk werkt hij langs deze weg uit. maar hü spint het wel wat lang verder en niet elke tong is even geslaagd. Men pleegt „Onrust op Tahiti" te beschouwen als voorloper van Bernstein's wereldsucces ..Westside Story". Nu dat kan best zo wezen. Maar o.i. heeft „Westside Story" het meest te danken aan de fantastische choreografie van Jerome Robbins. En deze „opmaak" mist „On rust op Tahiti". Zelfs het goede spel en het goede zingen van Cora Canne Meyer en Peter van der Bilt konden de langdradigheid niet verbergen Want de t.v. presentatie was heus wel in orde- al konden wjj de Nederlandse vertaling van Michel v. d. Plas niet altijd even zangbaar vinden. Het camerawerk voldeed over het algemeen ook wel en Wim Bymoer had decors gemaakt, waarmee te werken viel. Leo Ned Opera dat lang niet slecht voor Driehuys dirigeerde het orkest van de de dag kwam Maar om nu te zeggen, dat wij naar nog zo'n dergelyk zang stuk uitkijken nee. dat is zeer be paald niet het geval. Als men het eens met wat spirituals probeerde Dra. H. E. KOKEE-VAN DEN BERGE Opening concilie op liet scherm De NTS zal zondagmorgen (29 sep tember) een rechtstreekse Eurovisiere portage overnemen van de plechtige opening van het tweede Vaticaanse Concilie in Rome. Ook de rede welke de paus hierbij zal houden, wordt uit gezonden. De heren drs M. van Buuren en Jan Dijkgraaf geven Nederlandse toelich ting. De reportage duurt van 9.25 tot plm 11.30 uur. i. NTS; 20 00 KRO: 20.20 punt 20.55 Les 1.25 Dc Fuik. Programma voor morgen 7 0 Ochtendgym 7.35 Var 'enberichten t i 9 10 Klussicl lezing. VARA: lO.Oi zicht (0.15 Klass erar herhaling 12 15 1 Medcd ten behoeve van land- en uinbouw Aansluitend, postdulveuberich- en '2 34 Actueel sportnieuws 13-00 Nws 3.'.5 VARA-Varia '.3.20 Lichte gram v d ecnagers .4 .0 Programma voor dr twin- igers .4.45 Radio Jazzclub 15.15 Van de rieg tot het graf, vragenbeantwoordlng 5.30 Lichte muziekmatinee (stereofoni- che uitzending) 16.30 Boekenwijsheid 16.50 12.30 Meded gram 9 00 DJi KRO: 7.00 Nws 7.10 ss gram 7.45 Gere- •ging 8 00 Nws 1: gevar progr tuinbouw '.2i33 Licht instrumentaal ensem. ble en zangsolisten 12.53 Katholiek nws '.3.0o Nws 13 15 Volksmuziek uit Engeland, Schotland en Wales 13.4o Franse les 14.00 V d jeugd .5 00 Lichte gram 15 15 Tiere lantijnen Tops 16 00 Klass orkestmuziek (gr) 16 30 Lichte muziek 17.00 V d jeugd uit Ljubljana (op TELEVISIE NTS: 14 00—5.04 d rijpere Jeugd 17.00—17 n !930 Luipaard op scho inneke. NTS: 20 00 Journa icht. AVRO: 20.2o Pinky i? Mijn naam is Cox. detective- In AVRO* Teievizier 21.30 Julie Hall; show program- film 2'. en Carol in Carnegi - - - Rijke Land, NTS: 22.50—22.55 Journa;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 13