Valkenheide" viert gouden jubileum Alles goed en u/el ATTENTIE Sunkist -v— HUNTER! Synagoge leert geboden door serie geschriften Een woord voor vandaag Door afscheiding wordt de kerk gebouwd DONDERDAG 26 SEPTEMBER 1963 Met opening van nieuwe kerk (Van e«n onzer medewerkers) T\E Nederlandse Israë litische hoofdsyna goge te Amsterdam heeft kort na elkaar haar le den twee boekjes toege stuurd, die een begin vormen van een serie populaire geschriften omtrent het jodendom. Dit idee is door de ove rige synagogale ressorten in Nederland overgeno men, zodat alle by een joodse gemeente inge schrevenen een dergelijk boekje hebben ontvan gen. In de Talmoed staat onder meer geschreven: „Want de sabbat Is u overgegeven, niet u aan de sabbat", maar voor velen hebben de sabbat- voorschriften geen waar de meer. omdat zy deze voorschriften niet ken nen. Het boekje getiteld „De sjabbat" wil pogen bij de leden van de jood' se gemeenschap meer begrip te wekken voor de dag waarvan in de bijbel geschreven staat „Tussen Mij en het volk Israël zal zij een teken zijn voor alle tijden." Welke betekenis voor het behoud van het jood se volk gedurende de lange duistere diaspora de sabbat t geweest wordt duidelijk geschetst in het volksgezegde, dat eerder de sabbat het joodse volk heeft behou den, dan het joodse volk de sabbat. Het tweede boekje is gewijd aan de hoge feestdagen als nieuwjaar en grote verzoendag, da gen waarop de synago gen niet alleen in Neder land, maar over de ge hele wereld overvol zijn. Maar velen zijn er die de betekenis van deze dagen aanvoelenmaar niet begrijpen. En die de diensten niet kunnen volgen omdat zij geen weet hebben van de volgorde en geen kennis van de gebeden en waar om deze worden gezegd. In feite is dit een ge volg van de oorlogsom standigheden. Tijdens de Duitse bezetting was het uiteraard onmogelijk dat de joodse jeugd joodse les kreeg. Door allerlei omstandigheden zijn er' velen die dit zelfs de1 eerste jaren na de oorlog niet hebben gekregen, hoewel de mogelijkheid j hiertoe openstond. En door het vermoorden van I ouders, grootouders en andere familieleden za- gen deze jongeren na de bevrijding het joodse leven niet meer in huis voor zich. Met het uitgeven van deze serie populaire ge- schriftjes omtrent het jodendom hebben de joodse gemeenten in ons land in feite een oud bijbels gebod op moder ne wijze geïnterpreteerd. Op eenvoudige wijze worden de geboden op nieuw geleerd. Er is feest, omdat Valkenheide v j 50 jaar bestaat, of liever, deze mijl- Hefw paai die verleden jaar al werd be- goede, i reikt wordt nu nn 4 nktnhar n oorlog een ctegeiijl Lj P 0KZ00er a s-Valkenheide werd bij de opening van de nieuwe kerk [zware landarbeid terrein staat, herdacht. heid gaf Herdenking van het feit dat men middel oi een halve eeuw heropvoeding heeft geboden aan ontspoorde jongens is dat wel vreugde waard? Moest men dat niet liever zien als voldoen aan een tragische noodzaak? Als men het doel van de stichting ziet, ja, als men de resultaten be schouwt, neen. Dan is er zeker reden tot blijde dankbaarheid. reg op de hei niet kon door-1 verschijnt er wel eens een berichtje in de krant, dat er „een paar jonge.is zijn ont-j lus een grote verandering ten (snapt al worden die dan wel weer te kort na de eerste wereld- ruggebracht, nadat ze al dan niet iets degelijke ambachtsschool op i hebben uitgehaald waaraan de politie op- geopend Niet meer nieuw te pas moet komen. Aangezien oude trant, maar echter de hekken openstaan en de jon- vak. dat met een di-igens geenszins worden bekroond en vastig- j bonden, zouden ze later was nu het hulp-jnen weglopen als i Wij behoeven de stichting Valkenheide, eggescholen tussen hoog geboomte op j de Maarsbergense hei, eigenlijk niet meer U voor te stellen. Daarvoor hebben het terrein wel met horden kun- HHHPHI dat bepaald wilden. de jongens tot kalmte te bren-.Want het beste toezicht valt nu eenmaal i harmonisch levensritme. wel eens te misleiden. Dat dit niet ge- I beurt, dat er slechts zelden weglopers de geest, die Dat betekende al snel nieuwbouw. En jlita'^preett^Wdoende 'u Valkenheide^ altijd blijven |0p Valkenheide heerst. Ze weten het al te goed, de jongens, dat allen ook al zijn verscheidene huidige gebouwen van buitenaf gezien ec.n gemeenschap samenwerken nog ouderwet*. Langzamerhand ontstond Die openheid uit zich ook nog op an- een complete nederzetting, een dorp als dere wijze Niet alleen kunnen de jon- het ware met gebouwen, werkplaatsen en gens van Valkenheide deelnemen aan woonhuizen voor directie, staf en perso- Bpo,-t en andere evenementen buiten de neeh j stichting, maar de uitstekende technische Tn «r.i school wordt ook. en zelfs veelvuldig, be- En nu weten we het wel, hoe Valken- -a-u» dnor j - heide zich vertoont met brede oprijlanen j„ - 'nM^ri"«rïf J Op h« o,en),lik telt de school eel 1. 275 „IValkenheide Ulieeelinten tan buitenaf tegen 200 van de nimmer beroerd door het sentiment van géick»in» Een bewifs dat men hier te de pavehologiach.pedagogiach l*»^ JZTÏLïïL de, onschuldig aandoende „jongensstad Voordat de apostel Paulus de reis naar Jeruzalem onderneemt komen de oudsten van de gemeente van Epheze bij hem op bezoek. Het wordt een ontroerend afscheid, omdat ieder weet, dat dit de laatste ontmoeting zal zijn. Er hangt boven dit afscheid een dreiging van ramp en tegenslag, komend van binnen en van buiten. En dan volgt dit dramatische woord van Paulus in Handelingen 20: Waakt dan en herinnert u, dat ik drie jaren lang nacht en dag niet heb opgehouden ieder afzonderlijk onder tranen terecht te wijzen." Wat een ziels- zorger moet deze Paulus zijn geweest! Men spreekt wel eens over een tot het uiterste volgehouden solidariteit. Hier is zij: Paulus zal nooit hebben gezegd: dit is een hopeloos geval, als de mensen dan per se verkeerd willen, laat ze dan hun gang maar gaan, ik trek er mijn handen van af en mijn verant woordelijkheid houdt hiermee op. Niets van dat alles: indivi dueel heeft Paulus al die mensen benaderd en aangesproken. Hij kende hun omstandigheden èn al hun persoonlijke fouten. Hij heeft hen, elk afzonderlijk, terechtgewezen en hun gezegd: God heeft recht op uw leven en als u Hem niet toelaat, als u weigert naar Hem te luisteren, loopt het verkeerd met u af. Er zullen in Epheze mensen zijn geweestdie de schouders hebben opgehaald of meewarig hebben geglimlacht: waar maakt die man zich druk over? Dit is Paulus' laatste verant woording: drie jaar lang heb ik voor en mèt u gestreden. Wat bent u nu van plan te gaan doen? I Schooldag Ger. Kerken vrijgemaakt Zeer nuchter Al mogen de inzichten radicaal zijn ge wijzigd, al is (in 1956) de muur rondom het „gesloten gedeelte" met de afzonde ringscellen neergehaald, al staan de hek ken wijd open en zijn de deuren niet alle op slot. toch heeft men op Valkenheide nuchterheid bewaard. Nuchterheid, waarmee men constateert Ned. Hervormde kerk, door koningin dat het niet zomaar ongelukkige jongens Emma werd geopend. lziJn die hi®r binnenkomen. Laten we maar ronduit stellen: Er zijn dieven sexueel voor gestruikelde jongens van 1 jaar. Maar het is goed, bij tijden, ee te gaan in de herinnering. Het t oktober 1912 toen het „opvoedings gesticht Valkenheide", gebouwd door de Alleen al de oorspronkelijke naam op voedingsgesticht" maakt duidelijk hoe veel er sindsdien is veranderd aan in zichten bij overheid en kinderbescher ming. Dit woord immers kennen wij niet inbrekers, messentrekkei ontspoorden bij. Een stel „harde jon gens". die niet met zijden handschoen tjes kunnen worden aangepakt, dat ook niet zouden begrijpen en appreciëren. Maar men ziet deze knapen niet m als jonge misdadigers Men ziet ze iwat ze zyn: kinderen, die door milieu of Was het doel vroeger, naar de geest geboorte, door fatale omstandigheden, van de tijd, jongens die met de justitie geestelijke onevenwichtigheid of ook on- in aanraking waren geweest ergens vei- herstelbare defecten, tot ernstig verkeer- lig buiten achter gesloten deuren door de daden zijn gekomen en door de justi- GEREF. GEM. IN NEDERLAND 'tel van de nieuwe kerkzaal, cultureel centrum, op Valken- De laatste hand uordt gelegd aan het schilderwerk. hard werken onder streng regime tot betering te brengen, al betrekkelijk snel kwam men van die opvattingen terug. Enkele jaren lang had Valkenheide be staan. toen men begreep dat men op deze negatieve wijze van moeilijke jongens geen goede burgers in de maatschappij kon maken. Immers, wanneer zij na de hun opgelegde jaren van heropvoeding in de maatschappij zouden terugkei tie hier werden geplaatst. In wezen dus wél ongelukkige kinde ren, die een goede levenskans moeten krijgen. En daarvan gaat men bij deze her-opvoeding uit. Met dit doel voor ogen werken directeur, psycholoog, psychiater en predikant en met hen de groepsleiders en de leraren, samen. Ook door het persoonlijk gesprek, maar behoorlijk vooral door het leren Beroepingswerk Bos te NED HERV. KERK Beroepen te Maarssen: P. J Sprang. Aangenomen de benoeming der gen synode (legerpredikant): J. Venema, vroomshoop. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Ermelo (vac. R. J. Bei kema>: E J. Wassink te Zwolle. GEREF. KERKEN (VRUG.) Beroepen te Axel (tweede pred.pl. M. van Doorcn te Rouveen. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Vlissingen: H. van Gilat Lisse en H. Ligtenberg te Oudemirdum. Bedankt voor Rilland Bath: A. Kok te Leerdam. Alleen de echte SUNKIST sinaasappelen zijn gestempeld met SUNKIST en de citroenen met SUNKIST of SK. Overtuig u dus dat u de echte krijgt! den zij wèl het odium van „het gesticht" vak en door het zich eigen maken op zich geladen, maar geen vak geleerd creatieve vrijetijdsbesteding, wil men de ze Jongens tot een harmonieus leven met zichzelf en met heel de hen dikwijls vij andig voorkopende maatschappij bren gen. Dat dit geen eenvoudig karwei is, en dat er tenslotte ook jongens zijn die men moet leren met een niet te herstellen de fect (het beheersen van aangeboren drif ten bijv.) behoeft geen verklaring. Te meer. omdat men hier jongens heeft van allerlei rang cn stand, van het miljonairs- zoontje af. tot kinderen die zóveel vaders en moeders hebben gehad dat zij in feite allang alleen staan, toe. En de resultaten? Met een zekere trots en veel dankbaarheid vertelt ons drs. J. F. Haeck. sinds 1945 directeur van Val kenheide. dat ongeveer 75 pet. van de jongens goed terechtkomt, en ja. dat die andere 25 pet. de zorgenkinderen blijven. opvoedingswerk hebben te maken, les Dit betekent voor de jongens een ster ke morele steun: nu al beseffen zij dat zij niets minder zijn dan anderen die gewoon thuis zijn bij hun ouders, en dat zij dus ook straks, zelfstandig in de maatschap pij, niet „anders" zullen zijn. Sommige, geestelijk wat zwakker be gaafde jongens, behalen aan deze school uitsluitend een praktijkdiploma, anderen het gewone overal geldende einddiploma, nog anderen volgen de cursus die aan sluiting geeft op HTS, zeevaartschool, machinistenschool enz. Een enkele zelfs gaat studeren en onlangs nog behaalde een Valkenheider zijn ingenieursdiploma in Delft. Na het werk De huidige samenleving gaat echter steeds meer eisen stellen aan het nuttig besteden van vrije tijd. Vooral voor deze jongens, die eenmaal hebben bewezen dat zij hun „vrije tijd" niet aankonden, het dus van groot belang dat zij zich be halve het werk ook goede ontspanning en andere creativiteit eigen maken. Daar om wordt er niet alleen zeer veel aan clubwerk gedaan op Valkenheide, maai ook aan eerlijke cultuurbeleving. Van groot belang is het dus. dat nu eindelijk, na 25 jaren streven en arbeid, de grote nieuwe kerk-recreatiezaal kan worden geopend. Het ruime, moderne ge bouw. dat de sfeer van een kerk zowel als van een gehoorzaal draagt, kan ge makkelijk van interieur veranderd wor den. Bij de kerkdiensten staan kansel, doopvont en Avondsmaaltafel in het centrum.maai- zijn deze (weggezet dan geeft een vouwwand toegang tot een groot toneel, waar alles voorradig is voor het geven van concerten of toneelvoor stellingen. En dat is wat directie en staf de jongens verlangen: het aantrek- •an orkesten en „echte" toneelgezel schappen. die kunst en cultuur brengen op Valkenheide. Het is een hele geschiedenis geweest met de kerkbouw. Al in 1937. bij het 25- jarig bestaan van de stichting, werd een bedrag geschonken voor de bouw van een kapel. Eind augustus 1939 ging de spade in de grond: de bouw zou helemaal door de jongens, onder leiding van de leraren, geschieden. „Misschien sis w< Kinderbescherming te komen, dst meer geld in de n tot goede nazorg In de n vast- dikwjjls niet op slot. Daarom Stagnatie Er kwam dagen uitbreken van de wereldoorlog (voor Nederland werd dat mobilisatie) stagneerde het werk. Na de oorlog wer den de plannen gewijzigd en in 1953 gaf men opdracht aan ir. J. B. baron van As- beck een gebouw te ontwerpen dat als kerk en als cultureel centrum kon wor den gebruikt. De bestedingsbeperking In 1956 was lorzaak dat de inmiddels nodig geworden rijkssubsidie werd Ingetrokken en ten- De Theologische Hogeschool van dat de kerk zich moet afscheiden van de ongelovige wereld. ilotte kwam In november 1961 de goed keuring af voor een groot vernieuwings project van Valkenheide: bouw van de kerk. drie nieuwe paviljoens, een nieuwe keuken en veel verbouwingswerk. Het gebouw is nu gereed en opgetrok ken uit lichte baksteen en binnenmuren perusosteen. De zijwanden hebben 42 gekleurde glas-in-beton ramen en de voorgevel is gesierd met een in gekleur de baksteen uitgevoerd mozaïek. De bouw heeft tezamen met de inrichting ƒ610 000 - afscheiding inden van het ontrouw geworden bonds volk. Door afscheiding wordt de kerk opgebouwd. Door scheiding te maken met mensen, die zeggen God wel te die nen. maar dat doen in eigenwilligheid. Het gaat om de gezondheid van de kerk. Tegenwoordig heeft ieder zijn visie op de kerk. Het woord solidariteit is in de mode. afscheiding niet. De kerk moet de gevaren zien die haar bedreigen en een grens om eigen kring trekken. Ze moet haar eigen leven ontwikkelen, o.a. lagere, middelbare en hogere scho- die de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt) geniet grote belangstelling van de leden dezer kerken. Uit alle provincies waren gisteren de be zoekers van de jaarlijkse hoge schooldag naar Kampen gekomen. Het waren er in totaal ongeveer achtduizend. Ze kwamen met 96 bussen, achthonderd personen auto's en met treinen die waren verlengd. gebouwen konden zij luisteren naar sprekers, die op de len. Anders staat ze, hoe vi betekenis van het predikambt en van machteloos, aldus ds. De Vries, de Schriftstudie wezen. Enkele spre kers stelden de afnemende belang stelling voor het ambt van dienaar des Woords aan de orde. Ds. J. van Bruggen uit Assen weet het aan een tekort van liefde voor de kerk, maar ds. J. O. Mulder uit Kam pen meende dat de oorzaak mede moet worden gezocht in de geschillen in de kerken discussie over de z.g.n. door gaande reformatie en de scherpe kri tiek. die meermalen op dominees wordt geoefend. De geschillen in de kerken werden in de referaten niet breed uitgemeten, maar ook niet verzwegen. Ds. D. van Dijk uit Groningen meende dat de enige weg om uit de moeilijkheden te komen lat men steeds de gehoorzaamheid Schrift en belijdenis in spreken en handelen centraal stelt, anderen vulden dit aan door op te roepen tot krachtig' gebed. Een van de sprekers was ds. W. G. de Vries uit Helpman. Hij zei met een beroep op de Bijbel (2 Cor 6 vers 17, Handelingen 19 vers 9) 'oorts opmerkte dat de strijd theologie in Nederland vandaag weer gaat over de Dordtse leerregels. Dordt moet het in de gebonden kerken ont gelden, zei ds. De Vries. Hij merkte op dat de lijn van Dordt via de afscheiding (in 1834) wordt voortgezet aan de Theologische Hoge school aan de Broederweg. God bracht scheiding bij de vrijma king. We zijn niet blij met de nood zaak van de vrijmaking, wel met het feil. Men verheugt zich niet over een inbraak, wel over het afslaan van een inbraak. De lijn van de afscheiding voortzettend, wil de Theologische Hoge school God en Zijn kerk dienen. Andere sprekers Op deze hogeschooldag sprak ds. H. H. va.i der Linden uit Kaapstad over het kerkelijk leven in Zuid-Afrika, ds. A. I. Krijtenburg uit Zaamslag refereerde over de betekenis van Woord en sacra menten en prof. H. J. Schilder besprak o.a. de betekenis van de overleden paus Johannes XXIII. Een andere hoogleraar, professor J. Kamphuis, ging in op de betekenis van de pauselijke zegen „Ur- bi et Orbi". Er waren verder nog toespraken van prof. dr. L. Doekes over het gebed voor kerk en school en van de predi kanten L. J Goris uit Wezep, C. G. Bos uit Zwolle. D. Vreugdenhil uit Zwolle. J A. Vink uit Amersfoort en Jac. van Nieuwkoop uit Seheveningen. (Het is ons niet mogelijk van al deze toespraken in verschillende gebouwen op dikwijls dezelfde tijden gehouden. Bidstond dag Op 4 oktober a.s. wordt de kerkzaal in gewijd. Minister mr. Y. ScholteA zal dc opening officieel verrichten, nadat dej lus gebed -oorzitter van de Ned. Herv. Synode, dr. G. van den Hooff. heeft gesproken. Mr. Scholten zal dan zijn eerste toespraak in het openbaar houden als minister van ravond van de Hogeschool- bidstond gehouden, waarin rgïng ds W. Scheele uit Arnhem. wettig gedeponeerd mets van actie tegen bisschop Ruim eei) jaar geleden werd de anglicaanse wereld plotseling op- geschrikt door het nieuws dat twee bisschoppen door de Ghanese regering het land uit waren ge zet. Zij zouden zich verzet hebben tegen een trend in de politieke jeugdbeweging van de regerings. partij, die president Nkroema vergoddelijkte. Dezer dagen is bekend geworden dat de presi dent niets afwist van de order die de bisschoppen Richard Rose- veare en dr. Paterson als onge wenste burgers Ghana uitzette. Dezer dagen heeft bisschop Roseveare president Nkroema vrijgepleit van enige verantwoordelijkheid voor de order die hij in augustus van het vorig jaar ont ving. Nieuwe feiten zijn dezer dagen openbaar geworden en het is gebleken, dat de order afkomstig was van een kabinet-minicter die er op uit was Nkroe ma ten val te brengen. Bisschop Roseveare verklaarde: ..Het is nu wel duidelijk, dat toen ik uit het land werd gezet, de president veel infor matie onthouden werd door enkele hoog geplaatste regeringspersonen, die het plan hadden opgevat de regering omver te werpen. Hy vertelde mij zelf later, dat hij pas van het besluit hoorde toen ik het land reeds verlaten had". Drie weken nadat bisschop Roseveare uit het land was gezet, werden in Accra een aantal mensen gevangengenomen die beschuldigd werden van hoogverraad. Zy zouden het plan hebben gehad Nkroe ma te vermoorden. Ook een van de mi nisters van het kabinet van Nkroema werd gearresteerd. Deze zou verantwoor delijk zijn voor de felle campagne die zeven dagen lang in een deel van de Nigeriaanse pers gevoerd werd tegen bisschop Roseveare. Deze minister had ook het besluit ondertekend om hem het land uit te zetten. Toen Nkroema achter de feitelijke situatie kwam. gaf hij bisschop Rose veare onmiddellijk toestemming om terug te keren. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN BMdragen voor deze ingezonden-stukkenrubriek kunnen dot (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich hel recht voor te weigeren cn in tc korten schrijft u dus zéér kort! Er ka worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en wo Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in schrift van redactiewegc een korte toelichting worden gegeven. S.v.p. géén dwang Onlangs las ik in uw blad een ar tikel waarin werd gemeld dat kappers vakscholen in Duitsland die vrouwelij ke herenkappers opleiden op een veel hoger niveau zouden staan dan soort gelijke scholen hier te lande. Er zou. zo werd o.m. gezegd, een betere tucht heersen. Als directeur van een kappers opleiding zou ik willen opmerken, dat bij ons het accent niet zo op tucht behoeft te liggen, want een naar onze mening goede psychologische aanpak maakt nl. elke dwangmaatregel over bodig. Inderdaad is aan dit facet der opleiding in het verleden onvoldoende aandacht besteed. Wie het echter in praktijk brengt zal bemerken dat zo wel het opnamevermogen voor theorie als praktijk hierdoor blijkt te worden vergroot. Ons streven is erop gericht vakmensen te kweken die naast een i het spreiden, eén combinatie van een kwaliteiten die in een dienstverlenend bedrijf als het onze zowel aangenaam aandoet als respect afdwingt. Leiden. J. P. VAN HOVE Eet meer vis... In de krant las ik dezer dagen met ïtte letters: „Vaste wal kan de haring- aanvoer niet verwerken". In IJmuiden. Seheveningen, Katwijk. Vlaardingen wist men met de haring geen raad er. In de viswinkel werd echter der tig cent voor de gezouten haring ge vraagd. Vragen: hoeveel kost een ha ring in IJmuiden; hoe wordt het prijs verschil verklaard: let de economische controle niet op de visprijzen? Laat het volk eens goedkope haring eten. Er is slagzin: Eet meer vis! Die hoge AOW premie Jeugd en politiek II De hoge AOW-premie die we telkens moeten betalen komt maar voor de helft ten goede aan ouden van dagen. Waarom komt de premie hun niet he- lemaól ten goede; want die mensen kunnen er toch best wat bijgebruiken? Wij als premiebetalers hebben het recht te weten wat er met die miljoe nen gebeurt die overblijven; anders zou ik premieverlaging willen eisen. Het geld dient besteed te worden voor het doel dat men ermee beoogt. De Lier F. H. DIKKENBERG (U mag natuurlijk nooit vergeten dat de hele „administratie" van de AOW óók geld kost. Thans is het inderdaad zo, dat er meer uit de premies zou kunnen komen. Maar dat gaat, n»ar de minister zeide, binnen afzienbare tijd gebeuren, als de AOW tot aan het niveau van het befaamde sociale mi nimum zal worden opgetrokken. Red.) Dure schoolmelk Mag ik u er op wijzen, dat er in het bericht over de schoolmelk dat u dezer dagen plaatste wel het nodige ,,fout zit?" U schrijft dat wij, ouders voor schoolmelk de prijs van losse melk be talen minus 6 cent. Dat zou dus zijn ƒ0,43 0,06 ƒ0,37 per liter. Maar J. H. NIEUWENHUIS (Terecht heeft het bedrijfschap een minimumprijs voor haring vastgesteld. Wordt deze niet „gehaald" dan ver dwijnt de vis naar de vlsmeelfabriek. marktoverwegingen heeft men lle- dat u één haring voor dertig cent (Ons voorbeeld betrof een gemeente waar een subsidieregeling gold; zo wel rijk als gemeenten hebben de schoolmelk gesubsidieerd. Oegstgecst Is kennelijk een gemeente waar géén subsidie nodig werd geacht omdat men van mening was dat de ouders dit be drag wel zelf zouden kunnen opbren gen. Dat de schoolmelk aldaar per II- Met genoegen las ik het verzoek van de heer G.Roodbeen om in de krant meer aandacht te schenken aan poli tieke vorming onzer jeugdige lezers- fessen). Hoewtl zelf niet tot de jeugd behorende, is me telkens gebleken, dat onze jeugdorganisaties en jeugdvereni gingen weinig aandacht besteden aan christelijke politieke vorming en dat juist in onze tijd van steeds meerdere politieke spanningen, zowel nationaal als internationaal.. Er bestaan christelijke-politieke-jon- gerenorganisaties en ik zou onze jeugd van harte willen opwekken zich daar bij aan te sluiten en daarom in iedere stad of dorp een of meerdere clubs te vormen om door persoonlijke en ge zamenlijke studie kennis te nemen van de rijke schat van politieke voorlich- tingslectuur onzer voormannen. Ook onze christelijke pers zou, zoals de heer Roodbeen suggereert, een dienen de taak kunnen vervullen. Op ons als ouderen rust de plicht om in ons con tact met de jeugd, de politiek onder haar aandacht te brengen. Delft W. BERGHUIS Alden Hatch Er duiken weer geruchten op dat het verschrikkelijke boek van Alden Hatch tóch verfilmd zou worden. Dat zou wel de onbeschaamde brutaliteit ten top ge dreven zijn! Waar ziet men het Ne derlandse volk wel voor aan? De plaats en functie van Prins Bernhard in onze moderne monarchie is uitsluitend die van gemaal van onze constitutionele Koningin. Daar is niets Kennedy-ach- tigs aan. Maar een Amerikaan kan dit nooit begrijpen. 's-Gravenhage W. F. BINGLEY SR. Westerse cultuur In Birmingham. Alabama, zijn vier kinderen vermoord bij een bomaan slag in een kerk (nota bene!), en twee zijn er doodgeschoten, In Nederland worden meisjesstudenten nog ingedikt of ingeblikt. Als de dames nu geen ander cultuur-evenement kunnen' op brengen dan apen na te apen, kunnen zij beter weer aan het traditionele sokkenstoppen beginnen. 's-Gravenhage W. F. BINGLEY SR. Prinsjesdag Ik ben heel blij dat de prinsessen er z> goed zijn afgekomen op Prins jesdag. En hoe gaat het met de rij knecht, die van zijn paard en tegen een boom is gevallen? 's-Gravenhage W. F. BINGLEY SR. Rassenprobleem (III) Met grote verbazing las ik het stuk van H. van Bloois over de Joodse groep in Nederland (Rassenprobleem II). Weet H v. B. niet, hoe de Joden in ons land kwamen? 't Was Philips II. die in de 16e eeuw de Spaanse en Portugese Joden voor de keus stelde: dopen of de brandstapel, waarbij de be zittingen aan de Koning kwamen. Dit had een massale vlucht tengevolge en een stroom Joden kwam in Amster dam aan. Men kreeg woonruimte aan de Oostkant. Rijke Joden bouwden gro te panden aan de Wallen en steunden financieel Prins Willem. De armeren trokken verder oostwaarts. Zo ontstond de Jodenhoek met kerken en winkelstra ten. waar men ook later niet vandaan wilde De Joden hadden dezelfde rech ten en plichten aLs de anderen en mochten overal gaan wonen. Steeds meer vluchtelingen kwamen overal van daan. Mokum (een joods woord) werd een tweede Jeruzalem. Later kwamen duizenden vluchtelingen uit Polen op doorreis naar Amerika. Ze werden zó goed geholpen, ook door christenen, dat velen liever hier bleven. Ze wer- den ondergebracht in grote pakhuizen, maar na een brand in zo'n huis. waar bij tachtig mensen omkwamen, bouwde men steeds meer huizen. Inmiddels zorgde Frankrijk voor vluchtende Hu genoten. die ten westen van Amster dam mochten wonen zo ontstond de Jordaan. Men hechtte aan zulke gezellige buurten en niemand achtte een Jood beneden zich integendeel! De Joden meenden meer te zijn als uitverkoren volk en ieder gunde hun dit ook van. harte. 't Was allemaal echt plezie rig. Men kocht graag en veel, zowel van de Joden als van de Jordaners en men hield van hun grappen en snedige gezegden; bij deze mensen leefde men op. Vanzelf hadden de mensenrovers hier gemak van. Vele Joden bij elkaar werkten vlugger. Dat Mokum hierbij onbewogen bleef, is onzin. Denk aan het verzet in allerlei vorm. Men deed vele Joden onderduiken en bracht ze buiten de stad. Joden verbergen was levensgevaarlijk en iedereen is geen held. Daarom een vol saluut voor de flinks ten. Geen vergelijk dus met apartheid van negers. Wij, Mokumers, kénnen geen rassen en misschien de andere Nederlanders ook niet. We gunnen ieder een plaatsje in de zon en in onze buurt. Leiden G. VAN DIJK; P. BOSMA Spek en Blek Ik wil u even bericht sturen, dat uw blad een gezellige krant is. Maar dat verhaal van vriend Spekkie en Blekkie dat begint mij r.u zo langzamerhand de koel uit te hangen. Ik hoop dat u ons een klein plezier wilt doen. Plaats s v p. een ar.der verhaal Als ik zo de boeken eens naga, dan zijn er nog ge noeg gebeurtenissen beleefd, nietwaar? Een paar jaar geleden stond er een verhaal in van „Janek de vluchteling". Dat was nu echt eens een fijn verhaal. Daarom hoop ik nog heel wat gezel lige uren met uw krant te hebben door te lezen over nieuwe spannende avon- turen, maar niet »an Spek en Blek. Maar een ander spannend verhaal en ik hoop dat u allen inziet dat Spekkie en Blekkie niet meer zo leuk is. want het is altijd het zelfde. Daarom! BlJ voorbaat mijn hartelijke dank. Oud Alblas LIDA TOOM (12 JAAR)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2