Kerk mede-schuldig aan vervreemding van God Concilie gaat maandag spreken over de kerk DE DOKTER aan 'i woord Verklaring Geref. Oec. Synode: Een woord voor vandaag NZV brengt leiders van zondagsscholen bijeen Kerk antwoordt M.H. Het sprookje van iedere Kritiek op Zwitserse arts afgewezen Bt_De voorzitter van de kerkedag. dr. Leo AEG AEG De bejaarde en zijn woning Pagina 2 WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1963 Zeg eens zómaar: "Dat teas ik vergeten: "We gaan vandaag knus ergens eten. Laat de pannen maar staan "En kleedje mooi aan...'* Heus, uto vrouw zal niets feest'lijkers weten! Aandacht voor De kerken zijn mede schuldig aan de algemene vervreemding j -w van de wereld van God. De kerken OlXOLO zijn tot ontrouw en afval verval len, en daarom zijn zij medeschul dig aan de algemeen heersende on tevredenheid en zelfs afkeer van het evangelie, een afkeer die vaak de vormen van een groeiende vij andigheid en grote onverschillig heid heeft aangenomen. Deze open taal lezen we in een officiële ver klaring, die zojuist is uitgegeven door het secretariaat van de Gere formeerde Oecumenische Synode. deze oecu- Grand Rapids zijn e.jan een bespreking aantal vragen, opgesteld door Tijdens de zittingen menische synode t enige uren gewijd Vier stuurlui aan het roer Nog twee jaar De tweede zittingsperiode van het Vaticaans concilie zal hoofd- 1 7 O J,an zakelijk gewijd zijn aan een be- fJOOT C16 OOGg R K- spreking van een nieuw rapport O vonr over de kerk. Hoewel er 15 van de 17 rapporten (of schema's) klaar nier op te blazen. Hij wenst dat er iets gebeurt. Paus Johannes droomde hervormingen en elektriseerde de Kerk. Maar Paulus wil de her vormingen mogelijk maken. kerkredactie) Wijzigingen zijn, ziet het er naar uit dat de r.k. bisschoppen tot december de han den vol zullen hebben aan de pro blematiek rond de kerk. Dit deelde dr. L. Alting von Geusau gisteren mede op een persconferentie in Utrecht. Von Geusau verwachtte dat de ko mende zittingsperiode beslist niet dc laatste zal zijn. Algemeen wordt er re kening mee gehouden dat het concilie enkele jaren zal duren. Wel komt nu een van de meest interessante onder werpen aan de orde. Het onderwerp dat vooral van protestantse zijde met enige spanning tegemoet gezien werd, nl. rapport over de openbaring, is steeds niet klaar en de mogelijkheid be staat dat het als nog niet rijp zijnde van de agenda zal worden afgevoerd Zoals men weet werd een weg ge zocht tussen het protestantse ..sola scriptura" (de Schrift alleen) en de r.k. visie die Schrift en traditie wil zien als bronnen van openbaring. Geopperd was een soort compromis in de uitspraak ,,Sola Scriptura in o*e ecclesia" alleen de Schrift in de mond van de kerk. Maar ook dit com promis lijkt dus nog steeds niet aan vaardbaar. Genade-aspect Met het rapport over de functie en plaats van de kerk koos men een on derwerp dat in het bijzonder de belang stelling heeft van de huidige paus. Als kardinaal liet Montini weinig van zich horen, maar hij sprak zich uit over het vorige ontwerp van een rapport. Hij vond dat toen te koud, te formalistisch, te juridisch. Nog als kardinaal pleitte hij voor een volledig nieuwe opzet, waarbij meer aandacht geschonken zou worden aan het mysterie karakter, het Senade-aspect van de kerk. Hij wilde at de kerk niet alleen maar zou bena derd worden als gemeenschap van ge lovigen, maar als de werkelijkheid, waarin Christus als Heer aanwezig is Inmiddels is een geheel nieuw rap- tot de „afgescheiden broeders", zoals Rome tegenwoordig graag zegt, en tot de wereld. Het rapport bevat vier hoofdstukken, waarvan het eerste aan dacht geeft aan het mysterie-aspect, het tweede een nieuwe bepaling zoekt van de verhouding episcopaat en pri maat. Het derde hoofdstuk schenkt aandacht aan de plaats van de leken, het laatste aan de roeping tot heilig heid. Eigenlijk zal dus in de komende w< ..in een veelheid van onderwerpen, di ook de protestantse wereld boeien aa de orde komen. In de eerste plaats zal onze aandacht uitgaan naar wat zal worden gezegd over de verhouding var Rome tot de gelovigen en kerken bui ten haar muren. Maar ongetwijfeld zal het ook voor ons van belang zijn welke iwe weg Rome in slaat als het gaat deelde presidium de plaats van de paus J~ r1--'- •»- de bisschoppen. Aan die hervormingen moet het con cilie meewerken. Daarom moet het tot iets in staat zijn. Paulus wil een einde maken aan de verwarring die de littingsperiode kenmerkte. De berustte in handen van een presi dium van tien kardinalen. Het was verdeelde ploeg, te verdeeld om team te vormen. Tot verbazing iedereen in Rome voegde Paulus nog drie (conservatieve nog wel) kardinalen Politiek gezien was het een mee lijke zet, zeggen nu de meer pro_ sieve rooms-katholieken. Paulus werd toegejuicht door de conservatieve scha- Maar plotseling benoemde hij een an vier kardinalen, die te werken, droeg hen op moderamen weten de vergaderingen hem te lei- Met een slag; werd het Innerlijk de plaats vies op de achtergrond. Het gevolg is dat de vier belangrijkste deze tweede zittingsperiode plotseling zijn Agagianian, Lercaro, Döpfner en Suenens. Paus Paulus hoopt dat deze vier stuurlui in staat zijn het concilie schip een vaste koers uit te zetten, zo dat het, als het maandag zijn nieuwe rels begint noch op conservatieve, noch el de onfeilbaarheid van de paus vaardde, maar geen tijd meer had te Pr°8ressieve klippen zal stran- aandacht te schenken aan de plaats Primaat Het is reeds duidelijk dat paus Pau lus niet verder wil marcheren op de het eerste Vaticaanse concilie, worden gezegd dat heö feit dat zove- len zich afkeren van de kerk en de verkondiging van Gods Blijde Bood schap, de kerk zeker niet mag doen besluiten de wereld maar aan zijn lot I over te laten en zich maar in een geestelijk isolement op te sluiten. De, kerken behoren juist het voorbeeld te i volgen van de Goede Herder, die door I zicteelf wegcijferende en vergevende liefde zoekt wat verloren en afge dwaald is. Daarom dan mogen de kerken zich er maar niet mee tevreden stellen wanneer zij waarschuwen tegen het komende oordeel tegen diegenen die weigeren zich berouwvol aan God over te geven, maar moeten de ker ken ook het onverkorte evangelie aan de gehele wereld verkondigen. De kerk moet dan doen in de wetenschap dat God, onze Heilandwil dat alle mensen behouden worden en tot er kentenis der waarheid komen. En daarom dient de kedk dan ook met Paulus te zeggen, dat wij ons hierom moeite getroosten en grote inspan ning, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op den levenden God, die een Heiland is voor alle mensen, inzon derheid voor de gelovigen (1 T&imo- theus 2:4 en 4:10). Daarom mag de kerk geen ver vreemdeling voor de wereld zijn. Zij moet haar solidariteit met de wereld tonen door te trachten de geestelijke en materiële nood van de wereld te peilen en de kerk moet trachten de ellende van de mensheid te verzach ten op een wijze die in overeenstem ming is met haar aard en taak, gehoorzaamheid aan Hezus Christus. De kerk mag niet slechts bezord zijn om het welzijn van individuele men sen, maar zij moet ook haar volledi ge aandacht wijden aan het geheel van de menselijke samenleving. Zij moet de volle evangelieboodschap verkondi gen voor alle levensterreinen niet al leen maar voor het terrein der opvoe ding en wetenschap, maar ook in be trekking tot de sociale en politieke ac tiviteiten op de nationale en internatio nale niveaus. Het grootse doel van de kerk in alle deze arbeid is de heiliging van Gods naam en de komt van Zijn koninkrijk. Daarom moeten de kerken streven, zoals de Goede Herder dat zelf ook deed, de schapen te behoeden tegen afval van het Woord Gods (Matth. 18», en moeten zij tegelijker tijd met alle middelen die haar wet- tiglijk ter beschikking staan trachten de dwalenden en verlorenen onder de heerschappij van Jezus Christus, het Lam Gods. de enige Redder der we reld, terug te brengen. Waarlijk kerk Met het oog op alle onvolmaakthe- -- den die zelfs in Woordgetrouwe kerken de Gereformeerde Oecumenische aan de dag treden, zou men wel de Synode, zondigen de kerken ook wan- vraag kunnen stellen of de kerken in Christus scheu- plaats van zich eerst tot de wereld te u«» richten, niet beter eerste een grotere heiligmaking zouden mogen samenleving (Van onze medewerker in Grand Rapids) kondiging in een ontkerstenende reld. Aan het eind van die besprekingen heeft toen ds. William Reid McEwen, de Reformed Presbyterian Church van Ierland zendingswerk doet Melbourne, Australië, spontaan een motie aangeboden. In dat stuk werd toen een samenvatting gegeven van de problemen; het was een heel mooi stuk, opgesteld tijdens de debatten, en edactie droeg dan ook de sporen de begrijpelijke haast. Het stuk werd toen evenwel niet in behandeling genomen doch om redenen van meer organisatorische aard naar het mode- ramen verwezen. Nu. een maand na de sluiting van de synode, is er dan een officiële verklaring van de synode gekomen. Professor dr. Herman N. Ridderbos, één der gedelegeerden van de Gere formeerde Kerken in Nederland, prof. dr. F. H. Klooster, hoogleraar in de systematische theologie aan de Theo logische Hogeschool der Christian Re formed Church te Grand Rapids, dr. Paul G. Schrotenboer, predikant de Christian Reformed Church te Sint Catharines, Ontario, Canada, hebben de voornaamste hand gehad in de samen stelling van dit stuk, dat nu zojuist als officieel document van de synode aan de leden-kerken is toegezonden. Gescheidenheid De kerken dragen ook bij aan de vervreemding van het evangelie wan neer zij zich verwijderen van de eni ge grond en zekerheid, die Christus aan de apostelen en profeten heeft ver leend (Efeze 2:20» en zij niet meer de volledige raad Gods aan de wereld verkondigen. Datzelfde is het geval wanneer de kerken het toelaten dat predikanten verklaren dat belijdenisge schriften verouderd zijn en wanneer zij de onfeilbaarheid der Heilige Schrift ontkennen. Wanneer dat gebeurt looche nen zij het evangelie en bevorderen zij de toenemende vervreemding. Maar de kerken staan ook in de schuld wanneei zij met de mond een rechtzinnige be lijdenis verdedigen maar in gebreks blijven deze belijdenis na te leven, want de levenskracht van het evangelie de krachts Gods tot zaligheid. Ten slotte, zo zegt de officiële verklaring De ontroering tijdens het afscheid, dat de apostel Paulus moet nemen van de oudsten van Epheze, is ook het deel van degeen, die nu, na zovele eeuwen, deze geschiedenis in Han delingen 20 leest. Paulus heeft het hun gezegd: u zult mijn aangezicht niet meer zien. Hij is op weg naar Jeruzalem, waar hem boeien, en verdrukkingen te wachten staan. Dit is de laatste ontmoeting met een man, die hen in het Koninkrijk van God heeft ingeleid, die door de prediking van het Evan gelie der genade een nieuwe inhoud heeft mogen geven aan hun bestaan. Straks moet ook de gemeente van Epheze verder zonder Paulus. Zij hoort van hem, dat haar toekomst niet gemakkelijk zal zijn: grimmige wolven zullen binnenkomen, die haar niet zullen sparen. En in de gemeente zelf zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen zullen spreken. De gemeente is nu gewaarschuwd en zij zal straks Paulus niet om advies kunnen vragen of te hulp kunnen roepen. Dit is een afscheid met grote pijn en de vraag zal zijn gerezen waar om het niet anders kan. „En nu", zo zegt Paulus. „ik draag u op aan de Here en het woord van Zijn genade". Daarmee moeten de gelovigen van Epheze het doen. Zij zullen be merken, dat het genoeg is, dat God, Die Paulus hun heeft gepredikt, hen niet aan hun lot zal overlaten. Maar aan Paulus zullen zij een goede herinnering bewaren en vele malen zullen zij denken aan zijn verkondiging. De dienstknecht wordt los gemaakt, de dienst blijft! Zaterdag jl. is in Leeuwarden de eerste van de reeks regionale conferenties gehouden, die de Nederlandsche Zondagsschool Vereeniging (N.Z.V.) op elf plaat sen in Nederland wil beleggen. Op deze bijeenkomsten verwach ten de organisatoren gezamenlijk drieduizend bezoekers uit kringen van de zondagsschool werkers. Daarnaast zijn ouders van de zondagsschoolkin deren uitgenodigd, zodat totaal aantal deelnemers de vier duizend zal kunnen overschrijden. De laatste conferentie is vastge steld op 30 november in Deven ter. Eén tentoonstelling van de hulpmiddelen is overal te bezich tigen. De voorbereiding voor deze conferen ties. die elk najaar tot één van de belangrijkste activiteiten van de Ne derlandsche Zondagsschool Vereeniging behoren, is al vroeg gestart. Op de zij de Kerk ip een wijze, die in het licht Gods Woord niet kan worden verde-1 mate digd. Immers door hun gescheidenheid nastre doen de kerken, die overigens trach ten te leven in overeenstemming met Gods Woord het aan de wereld voorko men alsof Christus' Kerk is als een huis dat in zichzelf is verdeeld. Echter, het moet met grote nadruk Het z i dan evenwel e verstand zijn wanneer men zou denken dat het ene zonder het andere zou kunnen worden gedaan, want de Kerk kan niet waarlijk kerk zijn zonder ook daadwerkelijk in de wereld geïnteres seerd te zijn. De kerk kan slechts dan tot zegen van de wereld zijn indien zij in haar leven, belijden, Woordverkon- diging, haar tucht en heiligmaking ir haar eenheid en in haar katholiciteit zich onderwerpt en bindt aan eeuwige en onvergankelijke Woord God, kortom indien de kerk waarlijk kerk is. De boodschap van de Gereformeer de Oecumenische Synode aan de ker ken inzake de vervreemding vai mensheid van het evangelie is deze: laat de Kerk van Jezus Christus een waarachtige Kerk in liefde, in waar heid en in gehoorzaamheid aan haar Heer zijn. In haar zorg voor de we reld moet de kerk ook aandacht aan zichzelf geven. Late haar liefdevolle zorg voor de wereld toenemen neer zij er naar streeft in genade en in kennis van haar Heiland te groeien. jaarvergadering in Leiden in mei jl. it een enquête ingesteld naar gewenste on derwerpen, waarmee bij de samenstel ling van het programma rekening it gehouden. Zo komen in de morgenvergaderingen ..Opvoeding en oecumene" aan de orde, ingeleid door de heer A. Kroese te Am sterdam. directeur van de N.Z.V. en door een lid van de vereniging uit het betrokken district. De voorzitter van de conferentie (in elk district een andere) zal een „bezinning op onze voorlich ting" geven. Len geheel nieuw element in deze conferenties is de aanwezigheid van vele ouders van zondagsschoolkinderen. Voor de middagvergadering zijn ze speciaal uitgenodigd. Daar schuilt van de zijde van de zondagsschoolleiding de wens achter, om ook de ouders in het over leg te betrekken en hen te raadplegen bij de voorbereiding van allerlei acti viteiten, zoals kerstvieringen en ouder avonden. Daarom ziel men in de verschillende districten rnet hooggespannen verwach tingen deze conferenties tegemoet. Men gelooft, dat het door deze ontmoetingen van leiders en ouders tot een gedachten- wisseling komt, die de kinderen ten goede zal strekken. Mejuffrouw T. de Vries te Amsterdam, adjunct-directrice van de N.Z.V. zal de vraaggesprekken; „Wat doet uw kind op de zondagsschool?" en de heer A. Kroe se zal spreken over „Het gebed met en voor de kinderen". Aan de hand van dia's komt dan nog het onderwerp ter sprake „Uw kinderen op onze zondags school". In de avondbijeenkomsten, waar even eens de ouders kunnen komen, zal de film „De Vreemdeling" worden ver toond. Deze film heeft grote indruk ge maakt op de vele bezoekers van de jaarvergadering en gaf veel stof tot nadenken. Deze film geeft de reactie van kinderen weer, die in een „onder gedoken misdadiger" de teruggekeerde Christus dachten te ontmoeten. Wat gaat er in de kindern om, als de ouderen hun geloofsvoorstellingen uitbeelden in verhalen, platen èn in levenshouding? Dit is de vraag die naar aanleiding van deze film besproken zal worden. Van de elf conferenties worden er dit jaar slechts twee in het westen van ons land gehouden en wel in Amsterdam op 26 oktober en in Zwijndrecht op 2 no vember. De andere plaatsen zijn Hen gelo (Ov.), Tilburg, Emmen, Nijmegen, Goes, Emmeloord, Groningen en De venter. de bisschoppen. Velen in de curie, de kerkregerlng, dreven in een monar chale of zelfs dictatoriale richting met de paus boven allen en allea. Paulus VI heeft nu duidelijk gemaakt dat hij die kant niet uit wil. Dit is in het bijzonder duidelijk geworden door zijn rede tot de curie van zaterdag jl., waarin hij ingrijpende hervormingen aankondigde. In een typisch Italiaanse stijl overgoot hij de curie met lof, maar deze saus was pikant genoeg. De lofprijzing ging gepaard met de aan kondiging van ingrijpende veranderin gen. Voor wie goed verstond was de re de bijzonder scherp, gericht tegen con servatieve elementen, bureaucratie, en bepaalde kardinalen die allesbehalve loyaal vernieuwingen probeerden onmo gelijk te maken. ven. Hij wenst kennelijk tief machtsblok dat veel hervormin gen in de weg staat op een zachte ma- Beroepingswerk NED. KERV. KERK Beroepen te Kethel en Spalland (verb, ber.l: H. Bossenbroek, te Rijsoord; te Herwijnen (toez. K. van der Sluijs, kand. te Amsterdam; te Beesd: H. v. d. Beid, kand. te Scheveningen; te Tho- len: A. Stekelenburg, te Eist. Beroepen te Stadskanaal (verb, ber.): J. Th. W Quak, te Mijnsheerenland. Aangenomen benoeming tot bijstand in het pastoraat te Hoogmade: F J. Broeyer, bijstand in het pastoraat te Holten. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Doornspijk: J. van Doorn, te Tholen. 1 Bedankt voor Ermelo: J. Kampman, te Rijnsburg. Ds. P. J. de Bruin, te Boskoop, heeft tegen 1 februari 1964 emeritaat aange vraagd. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-C.: P. Blok, (Van onze kerkredactie) Kwam de beweging van de Morele Herbewapening dezer dagen in ons land in botsing met de vrijzinnige radio-omroep in Zwitserland kwam het tot een Kardinaal Spellman. aartsbisschop van New York, is dinsdag naar Rome vertrokken voor het tweede gedeelte van het algemeen concilie. In antwoord op vragen van journalisten zei de kardinaal voor zijn vertrek uit New York, het niet eens te zijn met de aartsbisschop van Rio de Janeiro, kardinaal Camara die onlangs de kerkvorsten opriep hun titels als excellentie, of eminentie te la de Zwitserse Evangelische Kerkenbondjf" ^r®n "iet meer luxe automo" richtten met het verzoek dr. Bovet af te bielen te "in voeren van de sprekerslijst van de Zwit-j sersduitse kerkedag die binnenkort Bazel wordt gehouden. De predikanten i vreemding hebben wij uit de kranten zijn nauw verbonden met de Morele her-[kennis genomen van de petitie van twee bewapening. Dr. Bovet was een van de predikanten uit Bazel gericht aan de sprekers op de jongste Duitse kerkedag Zwitserse Evangelische Kerkenbond. II in Dortmund en zou ook in Bazel het waarin gevraagd wordt om dr. Bovet woord voeren. van onze sprekerslijst af te voeren. Wij DOtSing met de kerk. Vanuit krin-! Zowel het bestuur van de Zwitsers- kunnen ons alleen maar distantiëren gen der Morele Herbewapening duitse kerkedag als het moderamen van yan de beledigende en verschrikkelijke werden aanvallen gelanceerd op de bekende Zwitserse arts dr. Th«odoor Bovet. Inzichten van deze arts, die veel gevraagd wordt om voor kerkelijke bijeenkoms ten te spreken over huwelijks- enHet moderamen van de kerkenbond gezinsproblemen, werden fel ge- en ds. Remhard Kuster met hun eis kwamen, omdat zij dr. Bovet veroor deelden op grond van citaten die uit hun Bevreemding kritiseerd. De kritiek op deze arts richt zich vooral op de antwoorden die hij heeft gegeven toen hem vragen gesteld wer den over homoscxualiteit en geslachtsge meenschap voor het huwelijk. Deze kri tiek bereikte dezer dagen een hoogtepui officieel t Bazel. toen twee predikanten zich officieel totILejeune, verklaarde: „Met zeer veel be verband zijn gerukt. Bovendien zegt het moderamen geen enkele verantwoorde lijkheid te dragen voor de kerkedag beschuldigingen die worden ingebracht tegen deze arts die getoond heeft ver antwoordelijkheidsbesef te bezitten, en internationaal bekend is. In de verklaring wordt bovendien gezegd dat men het betreurt dat dc bei de predikanten en de Morele Herbewa pening zich niet rechtstreeks hebben ge richt tot het presidium van de kerke dag. Daardoor verliest hun stap iedere morele rechtvaardiging. De voorzitter van de kerkedag stelt dan opnieuw dat de sprekers van de kerkedag geen „koekkoek één zang" zijn. maar ledei hun persoonlijke bijdrage leveren cn di vrijheid hebben hun persoonlijke Inzich ten naar voren te brengen. Dr. Bovet zal in ieder geval spreken voor dc kerkedag. Uw ideale kontaktlijm iS BEVER SNELFIX: lijmt snel en muurvast Uw was of wasje gedroogd in de beste centrifuge uit de grootste fabriek voor electrische huishoudelijke toestellen in Europa centrifuge type 25 f 230.- Klein, zeer stabiel, zeer licht en handelbaar, met een grote inhoud (2^- kg was droog gewogen). Ideaal. Veilig, want draait alleen met gesloten dek sel.. Er zijn ook typen AMSTERDAM met de producten AEG, Telefunken en Osram sneldrogende en betrouw baarste centrifuge, AEG wereldvermaard sinds mensenheugenis 'ragen up medisch gebied zenden aan de redactie van ons ilad met linksboven op de envelop: „Medische rubriek"*. Intnoord op vrngen van algemeen belang wordt in deze angs deze weg gewenst Is, geschiedt per brief. De lezer van deze rubriek zal zich wellicht af vragen, of we nog wel met een medische rubriek te maken hebben, na enige artikelen over de be jaarde en nu nog wel over de bejaarde en zijn woning. Wij menen met recht in deze rubriek toch aandacht te mogen schenken aan de woonmoge- lijkheden van de bejaarden, omdat de geestelij ke gezondheid zo nauw verbonden blijkt te zijn de directe omgeving van de bejaarde, waar onder ook zeker de woning moet worden gere kend. Laten we slechts enkele punten noemen: voldoende lucht en licht is voor ieder belangrijk. De inwonende bejaarde, die meestal slechts een klein kamertje is toegewezen en weinig of niet buiten komt. komt hieraan vaak tekort. De voe ding is in vele gevallen niet. aangepast aan de be hoeften van de bejaarde, en hoewel dit niet di rect met de woning te maken heeft, zal straks blij ken, dat de wijze van onderbrenging van de be- jaar toch vaak invloed hierop kan hebben. Op de eenzaamheid hebben we reeds in een vorig ar tikel gewezen. Dit zijn slechts enige van de vele problemen die de these verdedigen: Bejaarde goede woning gezondheid. We willen ons bezig houden met de wijze waarop men in Nederland streeft naar een zo goed moge lijke oplossing van dit probleem. Hoe is de bejaar de momenteel gehuisvest? Uiteraard wonen vele be jaarden in eigen woningen zonder bepaalde dienst verleningen van buiten af. Deze groep, die volkomen onafhankelijk is, willen we buiten beschouwing la ten. Iets anders wordt het, wanneer de bejaarden wonen in speciaal voor hun gebouwde flatjes. Dezr flatjes zijn gebouwd in het kader van de normale woningbouw, en zijn gelegen tussen flats van niet bejaarden. Deze bejaarden zijn ook op zichzelf aan gewezen of krijgen hulp van familieleden, of bu- nodig mocht zijn. Uiteraard zullen al leen gezonde bejaarden deze flatjes die voor hun zo geschikt mogelijk gemaakt zijn gaan bewonen. Het contact met de buitenwereld wordt op deze wij ze zoveel mogelijk gehandhaafd. Een stap verder zijn de bejaardenflatjes met vol komen onafhankelijkheid, doch ondergebracht onder het dak van een bejaardenhuis. Zij worden cen traal verwarmd, door de gemeenschappelij- ke centrale verwarming. In de moderne bejaarden huizen vindt men deze flatjes meestal op de boven ste verdiepingen of in zijvleugels. De bewoners heb ben het voordeel.dat zij zonodig warme maaltijden uit het huis kunnen betrekken, aan bepaalde ge meenschappelijke activiteiten kunnen deelnemen, en wanneer de omstandigheden zich wijzigen op genomen kunnen worden in het verzorgingsgedeelte van hetzelfde tehuis. Uiteraard draagt het bestuur van het tehuis geen verantwoordelikheid voor de be woners van de zelfverzorgingsflats Nieuwer van opzet zijn de zogenaamde „hulpver leningscentra". Temidden van een wijk waar vee) bejaarden wonen bevindt zich een hulpverlenings centrum. dat in staat is veelzijdige hulp te verle nen. bijvoorbeeld het verschaffen van maaltijden, verzorging van de was, hulp bij administratieve pro blemen zoals invullen van belastingformulieren, or ganisatie van bejaardensociëteit, geregelde spreek uren van een arts, voedingsvoorlichting, hulp vaa de wijkzuster, hulp in huis. enz. In Leeuwarden is men op dit gebied proefondervindelijk, een derge lijk hulpverleningscentrum aan het opzetten. Men verwacht in de toekomst op dit gebied een snelle ontwikkeling, omdat het grote belang van zelfstan digheid van de bejaarde hiermee eer aangedaan wordt. In dezelfde geest zijn de „service-flats" opge zet. Deze flats, speciaal voor bejaarden gebouwd, zijn over het algemeen vrij kostbaar wat de huur betreft, terwijl men bovendien een contributie be taalt voor verschillende faciliteiten zoals centrale verwarming, maaltijden, schoonhouden van gebouw en woningen, verzorging gemeenschappelijke tuin, lift. verzekeringen enz. Gelukkig wordt ernaar ge streefd de „service-flats" ook betaalbaar te maken voor financieel minder draagkrachtigen. Tenslotte zijn er dan de verzorgingstehuizen, veel al grote gebouwen voor 100 of meer bejaarden, waar aan zoals reeds gezegd veelal zelfverzorgings- flat zijn toegevoegd. De eenheden in een verzor gingsflat bevatten over het algemeen een zit-slaap- kamer, kitchenette, eigen toilet, voordeurbel en ei gen brievenbus. De kamers worden door personeel onderhouden. De maaltijden worden op de kamers bediend of gemeenschappelijk in een eetzaal genut tigd. Er zijn verder nog recreatieruimten even tueel geschikt voor bejaardengymnastiek hobbie- kamer. kerkzaal en enkele rustige zitjes. Voor zie ken zijn er enkele kleine ziekenzaaltjes. Over het algemeen kunnen de bejaarden hun eigen huisarts behouden. Er wordt dus zoveel mogelijk met de zelfstandigheid en onafhankelijkheid van de bejaar de rekening gehouden, terwijl daarnaast bescher ming is gewaarborgd. Na de oorlog zijn ongeveer 300 bejaardentehuizen gebouwd, die alle onder voortdurende controle van hogerhand staan, hetgeen wettelijk is geregeld. Op de hierboven genoemde wijzen tracht men in Ne derland zo goed mogelijk te voldoen a die de bejaarden met recht stellen cn c zijn op vrijheid en onafhankelijkheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2