Wederzijds", over tijd die Wilhelmina beleefde Televisie lichter van toon radio meer informatief Terecht een film die kroon mag drag Winterprogramma s van KRO. U\ïi en Da Vinei WOENSDAG 11 SEPTEMBER 1963 J eugdcriminaliteit in 1961 opnieuw toegenomen De jeugdcriminaliteit is in 1961 op nieuw toegenomen, als wordt uitgegaan van de strafzaken (misdrijven) tegen strafrechtelijk minderjarigen, welke za ken in 1961 door de justitie zijn afge daan. Deze conclusie wordt gestaafd door gegevens die zijn ontleend aan de publi- katie van het Centraal bureau voor de statistiek betreffende de toepassing van de kinderwetten in 1961. Het aantal van 47 schuldigverklaarden c.q. niet-vervolgden in 1960 per 10.000 kinderen van tien tot en met zeventien jaar steeg tot vijftig in 1961. Deze toena me betrof voornamelijk: vernieling, ge kwalificeerde diefstal en heling. Het ver- houdingscijfer voor meisjes steeg van 7.3 tot 8,1, dat voor de jongens van 85,1 tot 90.5. Daar de zaken tegen kinderen beneden 15 jaar de laatste jaren steeds minder langs strafrechtelijke weg worden afge daan, zijn uit de cijfers voor deze jeug digen geen steekhoudende conclusies om trent de beweging van de criminaliteit te trekken. Voor de oudere jongens be halve voor de 15-jarigen in 1961 blijkt de toeneming duidelijk: voor die van 15 jaar was het indexcijfer (1955 100) in 1959 t.m. 1961 resp. 157, 168 en 156: voor de 16-jarigen 160. 162 en 182, voor de 17- jarigen 157, 170 en 173. Acht procent stijging museumbezoek Het bezoek aan musea is gestegen van 5 min bezoeken in 1961 tot 5,4 min in 1962. Dit blijkt uit cijfers van het C.B.S. Ook het aantal georganiseerde ten toonstellingen nam toe, evenals het aan tal bezoeken, dat bij deze tentoonstel lingen werd geregistreerd: van 911.000 in 1961 tot 1.294.000 in 1962. De Frans Halstentoonstelling in Haarlem trok 314.000 bezoekers. De dierenparken werden door bijna 3.4 min personen bezocht, terwijl Madu- rodam bijna 1,2 min bezoekers noteerde. Weinig verandering rpEN NOORDEN van Nederland is een rug van hoge luchtdruk tot ontwikkeling gekomen. Deze strekt zich uit over Engeland en Zuid-Scan- dinavië. In de Golf van Biscaye ligt daarentegen een lagedrukgebied. waarvan de wolkenvelden tot over Z onze omgeving zijn doorgedrongen. Plaatselijk valt hieruit wat lichte re- gen. Het ziet er naar uit, dat het lage.- Z drukgebied, waarmee een trogvormige storing in de bovenlucht samenhangt. Z ook morgen het weer hier te lande Z zal beïnvloeden. In verband hiermee zal ook dan plaatselijk wat regen z kunnen vallen. Belangrijke verande- ringen in het temperatuurverloop zijn niet te verwachten. Muziek in grote ZON EN MAAN Donderdag 12 sept.: a onder 16.34: 17 sept Z HOOGWATER SCHEVENINGEN 12 september: 9.45 v.m.: 22.30 n.m. HET WEER IN EUROPA Rapporten hedenmorgen Station Weeri- gesteldb li ji iï Ook de KRO trekt in zijn ko mende winterprogramma's de lijn van meer amusement op het scherm door. Er wordt echter ge klaagd over te beperkte zendtijd, welke het niet mogelijk maakt be- langrijke actuele zaken snel en in °P ®.0®;J5nder Z redelijke frequentie aan de orde te IA 34- 17 sant. stellen. Behalve toeneming aan amusement en actuele verslagge ving gaat de KRO-televisie zich meer toeleggen op documentaires, waarin de eigentijdse problematiek naar voren geschoven wordt. Beginnen wij met een overzicht van de KRO-plannen voor de televisie, dan merken wij op dat deze omroepvereni ging van mening is, dat zij een traditie heeft hoog te houden op muzikaal ge- bied. Dit wil o.m. zeggen dat de zon- verscheidenheid ma „Kiekeboe", dat het werk van een zgn. „verborgen camera" vertoont De aldus gevangen beelden worden echter niet vertoond dan na toestem ming van degenen die er bü betrokken zjjn. zodat niemand ervan behoeft te En bij de afdeling lichte muziek zien we: stemmen van vroeger, een pro gramma van Wessel Dekker, een nieuwe hitparade (beide op vrijdag) een half uurtje Jazz op zaterdagmid dag en optreden van een nieuw Wedt end orkest met Nederlandse en ver taalde liedjes. Rieleksen „Tierelantijnen", het zaterdagavond- schriken Teddy Scholten zal het pro- „ró'usmentsprograAima. wordt gramma in de studio presenteren. gen door „Rieleksen". met muziek door D. Helder Ypenburg Vlisaingen Eelde De Bilt Twenthe Eindhoven Zd -Limb. Heisirtki Stockholm Oslo h- bew. Kopenhagen onbew Aberdeen zw. bew. Londen regen vochten", deze woorden worden gesproken ergens in het commentaar j de film „WEDERZIJDS", vijftig jaren uit het leven van een Konin- n en wat voor een Koningin, een vrouw voor wie de hoogste leiders ter preld hun diepste respect hebben uitgesproken, en met trots mogen wij ifitstellen, dat zij onze Koningin was. Gerard Rutten, de Nederlandse beast, die tijdens de oorlog zo vele jaren in de nabijheid van koningin Itilhelmina heeft geleefd, heeft zijn film over haar vijftigjarige regerings- jriode de titel meegegeven „Wederzijds", een titel, die iets essentieels jgt: Zij was „onze Koningin", en wij waren „haar volk", gezamenlijke itgenoten van een zwaarbeproefde tijd. verschrikking de geboortetijd geweest van een nieuw Europa? Wat ons ten andere opvalt in Gerard Ruttens film is de grote plaats, die hij Inruimt aan de wereld in Wilhelmina's dagen. Daarom is deze film vaak hele maal geen film over Wilhelmina in de beperkte zin van het woord. Keizer Wil helm en maarschalk Foch, Hitier en Mussolini, Eisenhower en Montgomery al die namelozen, die duizenden en duizenden, die het slachtoffer waren van de tijdgeest en van de gesel van de tijd: de sociale beroeringen, de crisis, de werkloosheid, de armoede die dui zenden, die gemarcheerd hebben en de duizenden die onder de voet gelopen zijn. de duizenden, die idealen hebben gehad de ontelbaren, die alleen maar ver vuld zijn geweest van machtshonger, de duizenden die op weg naar de overwin ning zijn geweest, maar de nederlaag ingingen, en de duizenden, die voorbe stemd schenen tot de verliezers te be horen, maar op het eind toch de over winnaars bleken zij het met pijn in het hart deze allen zijn vaak meer op het doek dan Koningin Wilhelmina en dat is terecht gezien, want Koningin Wil helmina was geen vorstin die slechts als symbool fungeerde, als draagster van een dynastie, of als abstractie van rijks- Over die wereld is niet veel goeds te irtellen, over de door Gerard Rutten Bnaakte documentaire zoveel te meer. r zijn verschillende nieuwe beelden bij, (urnaalflitsen, die men nog nimmer left gezien, maar daarin ligt de beteke- !s niet van dit vakbekwaam gemaakte "k, dat geen enkele pretentie heeft, aar niettemin waarlijk exemplarisch lag heten. Het oude Europa Er zijn enkele punten, die bijzonder de voorgrond treden: ten eerste de 'ereld is in deze vijftig jaren, ondanks ichnische uitvindingen wezenlijk niet tel veranderd. Het oude Europa heeft Been een technisch jasje aangetrokken, feliswaar werd die technische toerus- ng met het jaar meer en meer verbe- !rd, maar het oude Europa bleef wat tt was: in het uiterste geval werd er ltijd naar het aloude wondermiddel tgrepen de OORLOG. Die eerste wereldoorlog moge dan og niet zo „volmaakt", zo totaal zijn tweest als de tweede, maar dezelfde festaehtigheid werd er in openbaar, leide oorlogen hebben wij Nederlanders leer ondergaan dan werkelijk beleefd. Uiteraard de tweede was anders dan eerste, maar in de algehele houding ras niet zo veel verschil merkbaar. Wij au eenmaal niet in de wieg gelegd oorlogen en revoluties. Alleen Ko- n Wilhelmina heeft in beide oor- |gen begrepen, hoezeer haar volk werd Ireigd en het is haar onverzettelijke louding, die in deze film in talloze ji Balfragmenten scherp geprofileerd naar •oren komt. Het is ook haar houding geweest, die h de tweede wereldoorlog meer en m ins volk is gaan inspireren en als zij let uitwoeden van deze krijg in haar Jeteisterd vaderland terugkomt, is zij ferkelijk en allerwegen met recht „onze toningin" geworden. In tal van Oranje-redevoeringen was iltijd gewezen op de band, die Koningin K Vaderland verbond. Het volk wist dit tal van gelegenheden te beantwoor- !en met gehos en feestgedruis. toen Échter werd die band ten volle en in liepste ernst beseft. Koningin Wilhelmina •vas na '45 dichter bij het volk komen te ttaan. Dat was „wederzijds": zij had tich weten te ontrukken aan het hofcere monieel, maar het volk (en dit was nog Ingrijpender) was geestelijk naar haar toegegroeid, had innerlijk ja gezegd op haar geesteshouding; was met recht naar haar toe-gegroeid. Na vijftig jaar toch veranderd? Ja, maar dan alleen doordat Koningin Wil helmina een voorbeeld is geweest. Als zij ra haar troonsafstand in de stilte van Het Loo de vruchten van haar leven zamelt (de film laat over deze periode niets meer zien) wordt het eerst goed duide lijk, hoe deze vorstin gestaan heeft op de breuklijn der tijden: zij heeft bewe zen wat haar de vrijheid waard was. Nu echter, nu die vrijheid er is, bewijst zij daartoe deze vrijheid dienen moet: tot de vrede der volkeren, tot een ware Oecumene, tot een werkelijk bewoon bare wereld. lijn deze vijftig jaren van oorlog en eenheid of andere schone redewendin gen. Neen, zij was een mens met een be wogen hart: zij zocht een antwoord te vinden op het gebeuren in haar tijd en daarom terecht al die beelden over de felle tijd, waarin zij leefde. Ook hier kan men spreken van „Wederzijds": de wereld, die maar voertwoedde en ander zijds een vorstin, die in deze wereld de weg moest vinden voor haar volk. Hoe langer hoe meer is Koningin Wilhelmina van haar troon afgedaald om dit ant woord concreet en welbewust in de we reld te stellen. Ook dat laat deze knappe film zien: enerzijds een afschuwelijk hoftafereeltje als het bezoek van de kleine Juliana aan Artis. Het kind krijgt niet eens de tijd om naar de jakhalzen te kijken, maar wordt voortdurend aangegaapt en toege juicht en omgeven door generaals en la keien, alles in uniform. En dan de ope ning van de Staten-Generaal in het be vrijde Nederland. Die eerste opening, zonder enig ceremonieel, in zwarte auto's, zonder goudgalon. Koningin Wil helmina heeft een nieuwe weg gevonden voor haar volk. Het ceremonieel heeft zij terzijde gesteld Een nieuw tijdperk is door haar ingeluid. Gerard Rutten, bijgestaan door Gerrit Kouwenaar, dr. Albert Alberts en drs. Douwe de Boer, heeft werkelijk een beeld geschapen van de tijd van Konin gin Wilhelmina. Haar wereld ziet men buitengewoon scherp, maar evenzeer haar persoon. Zij heeft bewust in haar tijd gestaan. Zij heeft geweten, dat de tijd, zoals Gerrit Kouwenaar het in zijn proloog zegt: een wiel is dat voortrolt giste ren door brandende steden, vandaag door bloeiende akkers de tijd is wat wij doen en deden de tijd is de wond die nooit helemaal heelde de tijd is een wanhopige hoopvolle optocht van le vende doden, van sterfelijke levenden Koningin Wilhelmina heeft dit begre pen, ten diepste beseft, voor haar was het een hoopvolle tocht desondanks. „Wederzijds Is een prachtige documen taire, die terecht de kroon verdient, waarmee de W van Wilhelmina was ge- kroónd. U mag hem niet missen. Ev. Grolle Parijs Bordeaux Grenoble Madrid Mallorca Lissabon mist h. bew. 1. bew regenbui 19 12 0.1 de weg staan, be- wlndstil 18 10 nno 2 18 12 nno 2 18 12 windstil 19 11 no 2 18 9 no 3 18 12 windstil 24 16 ono»2 21 ozo 2 20 windstil 19 W7/W 1 31 windstil 22 windstil 20 windstil 22 Kunstmaandorkest, worden voortgezet. Na de Mozart-cyclus worden nu, het gehele jaar rond, dertien concerten ge wijd aan het Franse concert- en opera repertoire. Als solisten zullen o.a. op treden de violisten Arthur Grumiaux en Herman Krebbers en de pianist Da- niël Wayenberg. Ook zullen drie nader derdagavonden st_aan_ werken te bepalen uitvoeringen van het Con- M certgebouworkest worden uitgezonden. Voorts staan nog enkele operettes van vc±wa^ul de Duits-Oostenrijkse televisie op het avonden. Voor cultureel-educatieve documen- het orkest Johny Ómbach, een spel taires zijn de woensdag- en de zater- „Ons kent ons" onder leiding van Kees dagavond gereserveerd. De KRO gaat Schilperoort en grappige teksten. Mar- waarbij weer twee series op het scherm cel Thielemans is er verantwoordelijk brengen, beide geregisseerd door Leen voor. „Roulette" van Jules de Corte Timp. Op woensdagavond een pro- blijft op azterdagmiddag om 5.40 be- gramma van drs. Daniël de Lange over ginnen en het zaterdagochtendpro- allerlei aspecten van de bevolkingstoe- gramma Djinn wordt, zoals wij reeds neming (verkeer, luchtverontreiniging, meldden, na 1 oktober begonnen om watervoorziening enz.) en op zaterdag- 8.15 uur en afgesloten met de klok van avond de reeks „Gehuwd en onge- 12 uur. huwd", samengesteld door dr. C. Trim- Ander divertissement brengen hoor- spelen en klankbeelden. Om. zullen bos, die hier en daar in het land i schillende milieus de problemen, die klankbeelden""gèwijd'Tördrn evenwichtige le- denkingen van Nederlandse Onafhan- woa b aan o- kgjjjkheid in 1813, de geboortedag van Shakespeare, en aan Louis Couperus. Op kerstavond wordt het lekespel „De Bethlehem" van Martinus het vinden venshouding spreekt Ruime aandacht besteedt de KRO v het televisiespel. Voor de don- Dürenmatt, Jan Staal, Rod Sterling en Ed Hoornik op het programma. Korte spelen, al of niet in serie, kan men verwachten op woensdag- en zaterdag- >3 27 18 0 w 5 16 programma voor weekdagen. Over het nieuwe amusement dat de KRO-televisie gaat brengen hebben wij u het meeste al kunnen vertellen. Wij herinneren aan het programma van Jan Blaaser „Jam en Alleman" op dinsdag avonden, dat afgewisseld wordt met het bekende „bezoek" van Rens van Dorth, de Undine von Medvey-show op vrij dagavond, afgewisseld door het nieuwe spelprogramma, in show vervat en te presenteren door Joeki van der Valk, dat „Ja of nee" zal heten en het wis selprogramma voor de zaterdagavond: Johnny Kraaykampshow en Midavond- serenade, een door George Mitchell ge presenteerde successhow van de BBC. Zo keert „Stadhuis op stelten", een serie van Hans Keuls in zes afleverin gen terug en komt er een reeks „In Burgemeesters bij minister over huizen Vanmorgen is op het ministerie van volkshuisvesting en bouwnijverheid een bespreking gehouden tussen minister Bogaers en de burgemeesters van Deurne en Fijnaart. De minister heeft de beide burgemeesters bij zich ontboden naar aanleiding van de brief, die drie Bra bantse aannemers, resp. uit Neerkant, Fijnaart en Berghem, geschreven en waarii hebben verklaard woningen te bouwen voor de bouwsom van 10.000, Film series Een respectabel aantal geïmporteerde fllmseries staat eveneens op het pro gramma. Jong en oud zullen zich erin verheugen, dat Ivanhoe blijft sabelklet- teren, en hij zal concurrentie krijgen van de serie Christobal op zaterdag middag. De uurlange Hitchcockfilm wordt op dinsdagavonden vertoond en op vrijdagavonden gaat de serie Bo nanza de ether in, terwijl de Flinsto- ne's hun lawaaiig verschijnen op don derdagavonden handhaven. Dan zijn er twee amusementspro- gramma's in serie geprojecteerd voor hem hebben de zondagavonden, t.w. de nagespeelde zij zioh bereid Engelse reeks „Erik Sikkes", met Willy Walden en Mieke Verstraete (die wij reeds aankondigden) en het program- Nijhoff opgevoerd. Het vrijdagavondtheater blijft ge handhaafd en zal een keur van eenak ters omvatten, o.m geschreven door Tsjechow. Tennessee Williams en Al fred de Musset. Bij de documentaires zien wij een se rie causerieën over Egypte door Marius van Beek en een andere serie „Helden en dwazen onder het zuiderkruis", door de journalist-wereldreiziger Wim Hornman. Nieuw is nog voorlezing van een kort verhaal op dinsdagmiddagen (voornamelijk werk van Nederlandse auteurs), een informatierubriek buiten- de Rommelpot", waarin „een gezellige lands nieuws op zaterdagavond, geti- Nederlandse families ten tonele wordt teld „Buurmans krant" met reportages gevoerd. uit verschillende landen, een cursus De actualiteitenrubriek „Brandpunt" Frans op zaterdagmiddag en vertellin- wordt nog meer uitgebreid en zal elke gen over vakantigenoegens door, be- week op het scherm komen. kende Nederlanders, in de pauze van Vermeldenswaard Is nog. dat de KRO he* dinsdagavondconcert, als zijn aandeel in de schooltelevisie ®en meuw bejaardenprogremma, vijf programma's met algemeen infor- verzorgd door Mia Smelt, is vastge- matief karakter voorbereidt en enkele steld op vrijdagmorgen s zelfs al in produktie heeft. Radionieuws Ook bij de KRO-radio zijn verschil lende nieuwtjes te vinden. Zo zal aan het einde van de zaterdagavond de veeljarige rubriek „Wij luiden de zon dag in", worden vervangen door een ernstig gesprek over actuele levensbe schouwelijke onderwerpen, dat een half Bij de ernstige muziek zal meer aan dacht worden besteed aan uitvoering van werken van Nederlandse toondich ters, waarbij wordit gerekend de pre mière van het vioolconcert van de jonge Apeldoornse componist Hans i decem ber zaï het vijftigste Vlaamse pro gramma aan Kerstfeest worden ge wijd. Prinsjesdag op televisie De NTS verzorgt op dinsdag 17 sep tember der traditie getrouw een recht streekse reportage van de opening van de Staten-Generaal met het uitspreken van de Troonrede door koningin Juliana. Deze uitzending duurt van 12.50 tot Kox. Eveneens staan Nederlandse pre- P,m' 145 uur" Verslaggever Jan de mières van buitenlandse composities op vte"r voor ,let commentaar. Een het programma. samenvatting van de opnamen wordt Tal van binnen- en buitenlandse so- avonds tussen 7 en 7.30 uur op het listen zullen optreden in de veelbe- scherm gebracht. luisterde serie Populaire Klassieken op Direct na het NTS-journaal zal dan zaterdagavond. Nieuw in partituur ge- de heer E. Peereboom In een kwartier brachte religieuze koorwerken uit de toelichting geven op de Rijksbegroting vóór-klassieke periode (Pergolesi, Scar- 1964. latti, Johann Christian Bach) worden op dinsdagavonden uitgezonden. Het Concertgebouworkest zal voor de KRO-microfoon optreden en bü de cycli en kamermuziek zien wü een programma „Pianoromantiek" waarin verschillende Nederlandse pianisten op zondagavond graag-gehoorde composi ties uitvoeren. Ook de de wedstrüd in het herkennen van serieuze muziek fragmenten keert na een jaar onder breking op vrüdagavond terug. Commentaar vanavond Hilversum I, 402 m. 19.0o Paulus. de boskabouter 19 10 Jazzmuz (gr) VPRO: 19.25 V d Jeugd. VARA: 19.55 Reportage voetbalwedstrijd LuxemburgNederland te Amsterdam In de tweede ronde om de Europa-beker voor landenteams <20.45— 21.00 Nws en lichte gram) 21.50 Kaf en koren: wekelijkse notities; 22.00 Tango rumba orkest en zangsolisten 22.30 Nws 22.4o Klass en moderne kamermuz (opn) 23.55-24.Oo Nws. Hilversum XI. 298 m. 19.00 Nws en weer- praatje 19 10 Muziek van het Leger des Hells (gr) 19.30 Radiokrant 19.50 Poolse KORTE INHOUD VAN HET VOORAFGAANDE Harry Altringham, een jonge Engelse nietsnut, is naar Amsterdam gekomen, om voor zijn tan te een kostbaar schilderij, de zgn. Stokeley Da Vinei, te verkopen. Voordat het zover is wordt het werk gestolen en het fotomodel Joyce Buur man, dat van de diefstal op de hoogte was, wordt op een avond vermoord. Politie-inspec- teur Perquin met het onderzoek belast^ 20 ,,Dan zou me dat erg spijten. Want in dat geval zou ik juffrouw Buurman een oproep moe ten sturen op het bureau te komen. Een ogen blikje, ik weet wat u zeggen wilt. U zou haar verbieden te gaan. Maar vergeet u alstublieft niet, dat ik dan het recht heb haar te laten halen". „Goed, u kunt haar spreken, maar niet al leen. Het is mijn plicht als vader mijn dochter niet bloot te stellen aan „Nu, waaraan, mijnheer Buurman?" vroeg Perquin scherp. De man schraapte zijn keel. „Nu", hakkelde hij dan, „een onervaren, jong meisje en zo'n ondervraging. Ik bedoel maar, in zulke omstandigheden heeft ze toch zeker recht op mijn vaderlijke steun. Ik kan haar toch maar niet zo overleveren?" „Als juffrouw Buurman de voorkeur geeft aan uw aanwezigheid, kan ze dat zeggen". „Dan zal ik haar nu dadelijk „Neen, dat zult u niet. Mijn collega hier wil wel zo vriendelijk zijn". „Maar. „Och, laat u nu maar, vader", zei Buurman junior, die onrustig op zijn stoel had zitten draaien. Het geeft toch niets. Als de inspecteur er op staat Adri alleen te spreken, kan nie mand hem dat beletten". „De inspecteur hier denkt, dat jij hem iets zou kunnen vertellen, dat hem helpt de moord op die vrouw op te lossen, Adriana. Ik heb hem al gezegd, dat dat dwaasheid is. Ik zal je nu met de heren alleen laten", zei mijnheer De verdwenen door MARTIN MONS „Ja, maar dat had niets te maken met Z Die moord, daar weet ik werkelijk niets van, inspecteur. Ik kwam alleen maar omdat ik haar spreken moest". Z „Tegen het uitdrukkelijk verbod van uw va- der in? Dan was het zeker wel iets van bijzon- der belang, dat u met haar moest bepraten. Of hield u zoveel van haar?" „Houden van Katherine? Neen, we hebben JFas dat nuttig? TlJIJ vragen ons af, of het inderdaad zo ensembi! nuttig en nodig was als de AVRO 22 ^,VVB e.1 SOS-berichten 22.< ons suggereerde, dat wij (en met jongeren) gisteravond keken naar de nwsT televisie-documentaire „De onzichtbare Een door Amerikanen in Duitsland gemaakte film en dan nog eens voor Nederland bewerkt, waaruit de onover brugbare kloof tussen vaders en zonen in de hedendaagse bondsrepubliek moest blijken. Een filmwaarin de „vaders"' verklaarden hoe goedgelovig zij zich eenmaal achter Hitier schaarden en hoe zij verder niets hebben geweten en aan alles onschuldig zijn en waarin lude op Prinsjesdag 2!.15 Vocaal ensemble aal kwar TELEVISIE KRO. 17.00 V d kinderen. NTS: 17.35- 17 45 De Verrekijker, jeugdjournaal. KRO: 19.30 Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 tekenfilm 21.45 Sot i. ïilm de Massal la Epiloog. NTS: 22.25—22 30 Journaal. Programma voor morgen Illversum I, 402 m. AVRO: 7 00 Nwb Ochtendgym 7.20 Lichte gram VPRO. 7-5o Dagopening. AVRO; 8 00 Nws 3 15 ding Arbeldsvltar als zij tot de duizenden welgestelde stu denten behoren. Zo althans leerde het t deze documentaire. (gr) 10.50 v d 'ïzlng 12.00 i zangsolisten 12.30 Meded t. 13 15 Meded, eventueel 13.25 Beursberichten 13.30 Buurman, toen ze rillend van nervositeit met Dorrepaal binnenkwam. „Hij is natuurlijk op die gedachten gekomen door die leugens van begon haar broer. Maar voor hij zijn zin kon afmaken, had Dor repaal hem al naar buiten gewerkt. „Gaat u zitten, jfufrouw Buurman. En maakt u zich niet zo zenuwachtig, we zullen u heus niet opeten. Vertelt u me eens, waarom is u een paar maal bij uw zuster geweest? Hadden die bezoeken een bepaald doel? Had zij u ge vraagd te komen of ging u uit eigen bewe ging?" „Ik ben nooit begon'ze, terwijl ze nerveus aan het kraagje van haar jumper frunnikte. „Die vrouw „Wilt u zeggen dat die vrouw Grutterink heeft gejokt? Het lijkt mij het beste haar dan maar eens met u te confronteren". Ze slikte. „Ik ik. „Wat u mij vertelt, blijft onder ons, juffrouw Buurman zoveel het maar enigszins kan. Het is er mij werkelijk niet om te doen u onnodige last of onaangenaamheden te bezorgen. Maar moord is geen peuleschilletje. Dat zult u toch zeker wel met me eens zijn?" Ze knikte zwijgend, haar vingers trokken en plukten weer aan het kraagje, alsof ze het tot stikkens toe benauwd had. „Nu, vertelt u me dan eens. U is een paar keer bij uw zuster geweest, nietwaar?" was blij, dat ze de deur uit was". „En toch ging u haar opzoeken?" „Ik ging niet voor mezelf', verdedigde ze zich. „Ik Ze zweeg abrupt en sloeg de hand Z voor de mond. „U ging in opdracht van uw broer, niet- waar?" raadde Perquin, terwijl hij haar scherp in het oog hield. „Ik zeg niets, ik zeg niets", riep ze bijna hysterisch. „U kunt me niet dwingen iets te zeggen!" „Dat is ook helemaal mijn bedoeling niet, m mmrwnnm J T1 juffrouw Buurman. Ik geloof niet, dat ik u ver- lingen bestaat, kunnen deze problemen v d huisvrouw 9^4o SchMlradlo^NCRV? «-*««« KoK» nog minder bevatten dan de Duitse lO.Oo Gram 10 03 Kamerorkest:' gewfjdê jeugd, die zelf de verdediging van de i° 1JL0lTgen<1i,en81 :0/45 Vo"al kwar- geestelijke liederen (gr) KRO: 11.00 volwassenen volstrekt afwpst. v d zieken 11.45 Geesteiyke liederen 12 00 Wij voor ons konden direct na deze Middagklok-noodklok 12.04 Lichte muziek uitzending nauwelijks belangstelling op- '-2 25 v d boeren 12.35 Meded ten behoeve brensen voor b« wei. mgzeggend interview dat de heer El- :315 P atennleuws :3.25 Metropole-orkeet sendoorn voor de camera had met de en soliste NCRV 14.00 Promenade-orkest Amerikaanse Leonard del Ferro. oak al ff der nog iets te vragen heb". „U bedoelt dus, dat ik weggaan kan". „Natuurlijk kunt u weggaan, juffrouw Buur behoeve van iand-~ ruii Maar zij deed meer: zij scheurde door <gr> 13.00 vele woorden, maar vooral door gru- lij-.—::: toeWke beelden van moord en oeruol- u„ H oo Zenereelul: oude liederen iï gtnp, nooit geheelde wonden weer open. V d vrouw 15 05 Klavecimbel-recital: klasa En was de vertoning van deze film dat mu* 'S-30 Lichte orkestmuz 16 oo Lichte wust hebben beleefd, moet deze film litleke lezing :3.3o Klankbeeld over Mau- weerstanden en pijnlijke herinneringen rice Chevalier. hebben doen opleven en de 'onqeren, Hilversum II. 298 m. KRO: 7.00 Nws u>ie de oorlog In feite uit vertel- '5 .Kc£2. Is5 en hr.innt k..«'autOV«Wreln_e«00 Nun „5 LIcMc (run „Zal ik broerlief halen?" vroeg Dorrepaal. Z „Neen, die sinjeur laat ik liever bij mij op het bureau komen". „Het zou me helemaal niet verwonderen, als het om geld te doen was geweest". „Mij ook niet", zei hoofdinspecteur Perquin. „Dat kind, m'amie, had haar hardheid van niemand vreemd. Die vader, nou. En wat broer- lief betreft, die deugt niet. Dat zie je hem op een afstand al aan. Maar de grote vraag is en blijft voor mij: waar is dat geld? Om ander- half jaar in Rome te leven en daarbij nog re- clame te maken voor jezelf, met zo'n grapje is geen klein bedrag gemoeid. Natuurlijk is dat geld naar cash betaald. Ik moet de chanteur Z nog zien, die een cheque accepteert. Maar waar is het? Op haar kamer was het niet", zei Per- quin. „Een bank?" (Wordt vervolgd). tige i hij zowel opera als denking 16.20 Vlooi en cetlo: klass~r '"OO V d Jeugd 17.30 Lichte jazz zingt. :6 5° Gl De Duitse detective film: „Mijn naam fgr™ is Cox", waarvan wij later op de liederen" 18 50 Sociaal" pe'repektitf,' feeing. avond het eerste vervolg zagen, vermag televisie slechts weinig te boeien tot nu toe. De avro- 5 00 v vrouw 15 45 geschiedenis volgt het bekende patroon 16 00—i6 is 'v d k!eutere 19 30 FilmrepoT^ van onwaarschijnlijkheden, de hoofd- tag® over Falerna '9 55 Hei Manneke. NTS persoon imponeert weinig en de in- 2! 2? T^k.e.rsp?pt trige blijkt vaag en niet erg interessant, koïo 2: Oo Wederzijds. do« Maar er zijn nog negen afleveringen, de regeringsperiode van dus wie weet wordt het allemaal nog Wilhelmina 21.25 Even vooretellei beter. 10 po Jooi— danstheater lentalre over "Mijn NTS;' T""M"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 7