Mozarts Cosi fan Tutte in ideale omgeving Keur van radioconcerten en meer t.v.-amusement Mustek in München II A B A S 1 N Namaak-pijporgel met] klassieke klanken NCRV Vocaal Ensemble! gaf openingsconcert Da Vinei DINSDAG 10 SEPTEMBER 1963 JET MOGE dan zijn, dat de fwkest «tond tl Münchener Festspiele gebouwd en ijn rond de componist Richard )m trauss, de artistieke leiding van het jstival heeft zich dit jaar tot heel rat zijsprongen in het repertoire la-» de sn verleiden. En gelukkig zijn de ui- invullingen op het uitgebreide trauss-programma niet alle zo uit- MPBU- uitvoering van het hoogste niveau in de weg. Veeleer had men een sopraan als Lilian Benningson ook al maakt zij dan deel uit van Mün- chens vaste bezetting, uit zulk eenFest- spiel-uitvoering moeten bannen: vele van de ensembles tussen de twee lief desparen werden door haar vocale te kortkomingen bedorven. Haar „mede-sopraan" Claire Watson moge dan niet van zeer uitzonderlijk formaat zijn, zij kwam in ieder geval zynivallen als de uitvoering van Mon- naalverdi's Incoronazione di Poppea, een-Mrover 'n *iet eerste artikel uit- danlerig werd gesproken. Integendeel, De) omstandigheden van München in res.fee zomer van 1963 zijn zó, dat tcr-lrauss' grote theaterwerken nauwe- bclchjs t0t hun recht kunnen komen: e!et oude Prinzregententheater, sinds p oorlog Münchens enige mogelijk- Nd voor dót deel van het opera- bertoire dat een grootse opzet aagt, zal pas in november a.s. ver- ngen worden door een nieuw Na- nalthcater; een uitgebreide feest- iek (voor sommige uitvoeringen irden feestelijke entreeprijzen ge- aagd a vijfhonderd gulden per Bats) zal dan Münèhen als vol- *an pakt geëquipeerde opera-stad in de langstelling van de hele wereld aatsen. "Volmaakt zal men de accommodatie de Beierse (hoofdstad dan inder- ilde iad wel kunnen noemen, mits het wo-ttionaltheater van die kwaliteiten Bt worden als nu door de geruchiten ran-F^ S^suggereerd. En dan blijft 10U Brnaast het ongelofelijk fraaie Cu- len.Uierstheater, perfect geconserveerd t del 1752, met alle rococo-versieringen. idagfcurenrijkdom en bladgoudHet tt te dit theater dat de Münchener Fest- i delele 1963 voornamelijk heeft gehuds- ?ten(st. Hoe mooi wij ook de uitvoering ff m Strauss' Rosenkavalier vonden, ff indrukwekkend daarin ook de "eatie van Lisa della Casa als de Ver°prschallin was. men kon de onaan- ken.:h afzetten, rdentoals ik in het vorige artikel heb uit eengezet, was bij Monterverdi's Incoro- Dnd-'ion« het tegenovergestelde het geval: bepaald onvoldoende voorstelling in men" prachtige omgeving. Twee goede er(j.|voeringen in het Cu villierstheater perbben dan toch tenslotte dit festival ver.g een kwaliteit kunnen geven die iter,liswaar niet indrukwekkend was in het omgeving van de talloze festivals van aan°S niveau (als paddestoelen rijzen ze centl de grond» maar die dan toch Mün- DCens gezicht hebben gered: Mozarts kin.Bi fan Tutte en The Rake's Progress pCrB Igor Strawinsky. Mn. Cosi fan Tutte eotIen zal begrijpen, dat een uitvoering su))-n Mozarts meest volmaakte uitwer- "Og van de vorm der opera buffa, de alsisi fan Tutte, al gauw een manifesta nten i van de eerste orde is, als men >ast.artoe de beschikking heeft over een idden-achttiende eeuws kamer-thea- xlr*r. Voor een uitstekende kwaliteit heeft per1 intendant van de Beierse opera, Ru if Hartmann, die zelf de regie van deze brstelling op zich had genomen, dan k wel gezorgd. In samenwerking met ontwerper van décors en costuums, Q|*!lmuth Jürgens, had hij van het visue- gedeelte van de produktie een bij- nder evenement gemaakt. De muzika al! kwaliteiten hielden daarmee niet al- Al d gelijke tred, maar het waren vooral ige zwakheden in de rolbezetting die eeft l werkelijk hoogstaande vertolking zijn pnhielden: noch de dirigent Joseph sterfüberth <die avond aan avond de bg.Sest uiteenlopende uitingen van het van piektheater voor zijn rekening die noch zijn perfect reagerende (BAYER)^ kalmeert de zenuwen zonder slaap te verwekken! Mozart's Cosi jan Tutte werd op gevoerd in de ideale omgeving van het authentieke 18e eeuwse Cuvil- liertheater. Hier intrigeren de bei de zusters Fiordiligi en Dotabella met het kamerkatje Despina tegen hun verloofden. voortreffelijk mee in de subtiele en moeilijk realiseerbare ensembles en in de beroemde aria van Fiordiligi „Come scoglio" wist zij zelfs een vocaal en dra matisch heel sterke indruk te maken. De tegenspelers der belde dames, Rai- mund Grumbach en Fritz Wunderlich, bleken geheel tegen hun taak te zijn opgewassen, meer dan Gertrud Freed- als het kamermeisje Despina. Maar de ster van deze voorstelling was toch wel de bas Karl Christian Kohn, die ook als Baron Ochs In Strauss' Ro senkavalier al zulk een uitstekende In druk had gemaakt en die nu, als intri gerend karakter en als bindend element tussen de andere hoofdpersonen van heel grote gaven als acteur èn als zan ger blijk gaf. Koers voor München Welke koers is nu voor de Münchener Festspiele In de komende jaren aange wezen? Het is duidelijk dat München niet één van die steden behoeft te zijn waar een festival plaatsvindt omdat iedere stad die zich respecteert er een heeft. Neen. München met zijn Strauss- cultuur en, binnenkort, zijn voortreffe lijke accommodatie voor het muziekthea ter. kan uit eigen kracht een belangrijke plaats innemen in de talrijke evenemen ten waaruit de muziekliefhebbers elke zooner weer hun keuze kunnen maken. Maar dan zou men aan het, nauwelijks honderdvijftig kilometer verder gelegen. Salzburg een voorbeeld moeten nemen: niet te veel zijsprongen maken buiten het repertoire dat door de centrale fi guur (in Salzburg Mozart in München Riahard Strauss) wordt aangegeven, en vooral met dat. waardoor vele Fest spiele ziioh onmogelijk maken: de voort zetting van het vorige 6edzoen. of de voorbereiding op het komende. Een kor te reeks feestelijke voorstellingen van exclusieve en nieuwe produkties. gecon centreerd gehouden wat betreft re- Geen vast weer AVRO in het nieuwe seizoen T?en gebied van lage luchtdruk nabij z Schotland heeft zich het afgelopen etmaal iets naar het noorden ver- z plaatst. Tegelijkertijd trok een rug van Z hoge luchtdruk, langzaam in betekenis toenemend, in noordoostelijke rich- Z ting. Deze bevindt zich vandaag boven Frankrijk en West-Duitsland en be- heerst ook het weer in onze omgeving. Als gevolg daarvan is de atmosfeer sta- bieler geworden en kwam aan de buiig- z heid vrijwel geheel een eindeEen van de Oceaan komende depressie koerst thans in oostzuidoostelijke richting. Ze Z zal morgen waarschijnlijk het westen Z van Frankrijk bereiken, waarbij de kans bestaat dat haar regengebied ook fot ons land doordringt. Er kan daar- 5 leggen op een keur van goede om nog niet op vast weer worden ge- radioconcerten en meer amuse- rekend. In het temperatuurverloop zijn Z ment te brengen in de televisie- TNE AVRO stelt zich voor, in het komende seizoen het moderne „Radar" met actuele radioreportage geen grote veranderingen te verwach ten. Zon woensdag 11 sept-: zon op: 6.06, oi der 19.07 maan op: 23.46, onder 15.3 dinsdag 17 sept.: nieuwe maan. Hoogwater Schevenlngen 11 september: 8.24 vjn.; 20.58 n.m. pertoire. wat betreft tijdsbestek (één of twee weken) en wat betreft de plaats. Dat kan een stad en zijn bezoekers dtels," orkest con eert en Festival. ziekuitvoeringen in de ban brengi programma's. Evenals bij de ande re omroepverenigingen zal ook de stereofonische radio-uitzending voortdurend meer worden nage streefd. Bij de plannen voor het via de ra dio uitzenden van ernstige muziek zal het brede terrein dat deze kunstuiting beslaat en dat zoveel afwisseling biedt zoveel mogelijk voor de luiste- wordén ontsloten. Er zullen re- kamermu- AVRO's televizier" worden uitgebreid van 10 tot 15 a 20 minuten en daarbij wordt gezocht naar nieuwe losse mede werkers voor verschillende rubrieken. Op donderdagavonden wordt aandacht i u» -i besteed aan manifestaties in den lande, nieuwtje by de lichte muziek vormt zovcel mogclijk vla dlrecte reporUge, het programma „Zingen geblazen eens per maand gepresenteerd door Op dinsdagavonden z(jn buitenlandse Frans Vrolyk en Johnny Holshuy- documentaires te verwachten, o.a. een sen dat bedoeld is om de huiska- ^fie ,van uitzendingen over de Sow- reed» vastgestelde onderwerpen, waar bij: „Tien jaar bescherming bevolking", „Euratom" en „Hoogconjunctuur". elk programma treedt een beken de solist op. Truusje Koopmans en Rob de Nijs zullen daarbij resp. eerste en tweede zijn. Bekende en geliefde rubrieken blijven gehandhaafd, ook op jazz-gebied. GEVARIEERD terwijl i van de uitvoeringen zelf, zulk Festival niet meer is dan een wille- keurige reeks uitvoeringen. Zo was Münchens Festival dius, ondanks de ruime belangstelling gewijd aan Ri- chard Stauss, een nogal gespreide se- rie opera-voorstellingen, in het teken van de reprises in het afgelopen seizoen, maar vooral in het teken van de grote gebeurtenissen die gaan komen in november: de feestiweek ter gelegenheid van de opening van het j nieuwe Nationaltheater, naar aanlei- ding berichten. Gérard Verlinden met alle goede kwaliteiten wordt ruime aandacht gevraagd TN de tot de laatste plaats bezette *- Krijtbergkerk aan de Singel te Amsterdam gaf gisteravond dr. An- thon van der Horst een orgelcon cert, met als voornaamste doel het demonstreren van een nieuw elek trostatisch orgel, naar de maker er van ,,Dereux-orgel" genaamd. Een instrument dat niets te maken heeft met het bekende synthetische elek tronische orgel, dat qua klank geen enkel verband houdt met het pijp orgel. Dat doet dit Dereux-orgel wel, omdat het door de constructie als het ware een technische synthe se is van het elektronische en het klassieke pijporgel met het timbre van laatstgenoemde. Ir. J. A. Dereux van de Parijse Sor- bonne heeft aan het verwezenlijken van dit orgel acht volle jaren van onderzoek en proefnemingen gewijd, waarbij hij als basis voor de constructie een aantal zgn. „toonschijven" gebruikte. Hierop legde hij door middel van een oscillograaf een toestel voor het registreren van het verloop van diverse elektrische stromen en spanningen de stemmen van ver schillende wereldberoemde pijporgels vast. Uit duizenden van deze opnamen verzamelde hij een totaalcombinatie, die een dispositie vormde. Op deze wijze kon ir. Dereux de mooiste stemmen van diverse orgels verenigen in één instru ment, dat betrekkelijk gering van om vang werd met een totaalgewicht van 90 kg. Dit orgel heeft in de praktijk dezelfde mogelijkheden als die van een pijporgel met 24 registers, waardoor uitvoering van de gehele orgelliteratuur erop mo gelijk wordt gemaakt. Bij het bespelen worden door middel van inductie be paalde stroomstoten opgewekt, die naar een versterkerblok gaan en middels een klankkast met twee kanalen in geluids trillingen worden omgezet. De luchtko- lom die zich in de kast bevindt gedraagt zich dus in principe in een orgelpijp Het Dereux-orgel bestaat uit een speeltafel met twee manualen( ieder be staande uit 60 toetsen), een pedaal met opera's en oratoria. Tal van binnen- en buitenlandse solisten van naam zullen daarbij voor de microfoon ko men. Eveneens zal aan jonge kunste naars gelegenheid tot microfoonop treden worden gegeven. De programma's zullen zowel de jong ste composities van de experimentelen als klassieke en romantische werken omvatten. De belangrijkste muziekavond blijft de donderdag, dat wil zeggen, om de 14 dagen. De andere donderdag brengt de hoorspelavond. Op die avonden zul- ik u uitvoerig hoop te len afwisselend radio-orkesten. Concert gebouworkest en Residentie-Orkest op treden. Een aantal van deze uitzendin gen zullen gewijd zijn aan uitvoeringen van weinig of niet bekende opera's, o.a. van Leoncavallo en Jakov en aan min der bekende oratoria, o.m. van Handel. Op andere dagen (o.m. op de zondag middag) zullen eveneens veel ernstige concerten worden gegeven. Daarbij in begrepen de gehandhaafde recitals, de rubriek „Zwerftochten door operaland" en meer uitvoeringen van koorzang. Nieuw is een rubriek ,,Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort", waarin de Haag se musicoloog Jan van Voorthuysen uit zonderlijke platen uit eigen discotheek draait. Ook in vele andere rubrieken zullen ervaren muziekkenners de nodige voorlichting geven. Op zondagavonden zal een strip „Met 24 p.k. door Europa" worden gespeeld door Ko van Dijk, Teddy Schaank en Simone Rooskens. worden gevolgd door een kort muziekprogramma, waarin af wisselend zullen optreden het Belgisch de nodige orkest van Henri Segers ico-produktie van AVRO en BRT) en het orkest van Max Woiskl Jr. De Belgische Jo Leemans zal gast vrouw zijn in een Muzickparade op de woensdagavond en Willem Duys wordt gastheer-improvisator in een program ma „Voor de vuist weg" op vrijdag, waarin hij wordt geconfronteerd met mensen, dingen en ideeën, die hem van tevoren niet bekend zijn. Het amusement op de zaterdagavond 32 toetsen, bovengenoemde klankkast en een bank. Bovendien is het voorzien van een zweltrede en een transpositieknop. Het door dr. Anthon van der Horst verzorgde concert was kennelijk samen- gesteld met het oogmerk aan te tonen, dat dit Deureux-orgel kan worden ge- bruikt voor klassieke, romantische zo- wel als moderne orgelcomposities. Het programma omvatte naast werken van lGe-eeuwse Spaanse meesters een aantal composities uit de Noordduitse orgel- school van Sweelinck. Scheldt en Bux- Z „,wv.„ «...w, tehudc. Deze werden gevolgd door drie looker's „Die Dubarry" i T"u a°K u—- bereiding is ook een Nederlandse be- VROLIJKHEID Niettemin zal ook lichte muziek een belangrijk deel van de AVRO-zend- tijd vullen. O.m. zijn een groots op gezette serie musicals en operettes op het programma gezet. Deze reeks wordt op 29 september a.s. geopend met een verkorte uitvoering van Mil- De radio zal voorts gevarieerde programma's brengen. Op vrijdagmiddag is een verstrooiings- en ontwikkelingsprogramma „Bij de tijd en bij de thee" gezet, dat ruim ander half uur duurt en ook een vrolijk strip verhaal bergt, voorts allerlei volks muziek muzikale grapjes, korte ver halen. iets over museumbezoek enz. Op maandag blijft het Radioscoop. op dinsdag Radio-revue (Gastenavond wordt Gastenmiddag op zondagen). Mary Michon wordt gastvrouwe in „Tot bestaat uit „Pinky en Perky", uw orders" en Ilse Wessels gaat mee- cesserie van de BBC, een quiz-uur met werken aan „Op de plaat rust". de Belg Nand Baert als spelleider en Bij het gesproken woord zullen her- als juryleden mevrouw H. van Someren- denkingsprogramma s worden gewijd Downer en de acteur Guus Oster, plus aan Shakespeare, Michelangelo, Galilei een show „Kijk. die Rijk", met Rijk de en Karei de Grote en bij de serie Log- Gooyer als centrale figuur tussen bln- boeken komen nu 1563, 1932 en 1950 aan nen- en buitenlandse gasten, de beurt Het vrouwenprogramma ver- Ten slotte heeft de AVRO voor de huist van de donderdagmiddag naar de woensdag- en zaterdagavond nog aan- dinsdagmiddag en het forum „Gehoord, gekocht de Amerikaanse serie „Dlck gezien, gelezen" naar de donderdag- van Dyke-show", een familiekomedie, avond. Pierre Janssen blijft op zondagavonden Veel nadruk zal worden gelegd op de zijn rubriek „Kunstgrepen" voortzetten actuele nieuwsvoorziening via de radio, en in de reeks Literaire ontmoetingen Door middel van reportages en com- zal de heer Gomperts als gastheer zijn mentaren en informatieve klankbeelden taak gaan delen met Simon Carmiggelt wordt deze activiteit verhoogd. Wegens en Ed Hoornik, aangezien de maande- de veranderde zendtijd van de VPRO lijkse rubriek hem teveel tijd kost gaat de sportinformatie naar het late avonduur op donderdag. Een nieuwe rubriek van Jan Mo raal wordt „Radar", een reactie op het dagelijks gebeuren dat alle kanten uit kan en één of vele onderwerpen kan behandelen, al naar gelang de gebeurtenissen dit nodig maken. Bij de serie hoorspelen die op het re pertoire staan bevinden zich zaak Marmorek". naar de ro laatste verzoeking' in vier afleveringen bewerkt, „Vago" van de Nederlandse auteur André Kuy- ten en „Mijnheer Upjohn" van Hard- VROUW EN JEUGD werken van Joh. Seb. Bach en besloten werd met de derde koraal van César Franck. Dat de maker erin Is geslaagd een Instrument te construeren, dat wat de klank betreft bijna op één lUn mag worden gesteld met het klassieke pijp- orgel werd bij dit concert afdoende be- wezen. Het komt neer op een voortref- Z felljke imitatie, maar het Instrument ls goed te gebruiken. Alle toonkleuren worden op natuurgetrouwe wijze nage bootst vanaf de 4' trompet tot de 16' ba zuin. Jammer was. dat Dr. van der Horst sommige van de werken in een te zware registratie gaf en ook, dat zijn spel nog al eens werd ontsierd door slordigheden. De prijs van het Dereux-orgel is on geveer vijfmaal- lager dan die van een pijporgel met een gelijk aantal registers en ligt rond de f 11.000. Een ander niet te verwaarlozen voordeel ervan is. dat het door de constructie nooit ontstemd kan raken. Door zUn geringe afmetin gen (ongeveer die van een piano) kan het bovendien niet alleen in kerken en ziekenhui?: n, maar ook in elke huiska mer worden geplaatst Dit gevoegd bij de mogelijkheden zal voor velen onge twijfeld nieuwe perspectieven openen het musiceren in huiselijke kring. Klaas A. Posthuma werking van de Duitse experimentele radio-musical „Der Heer vom ande ren Stern" van Rolf Unkel, in verta ling van Alex de Haas. Ook bij deze programma's is ge sproken toelichting inbegrepen. Een Het algemene televisieprogramma van de AVRO heeft, vooral door het ver vallen van verscheidene bekende ru brieken, vernieuwing ondergaan. „Flits" en „Commentaar" zijn, evenals alle amusementsprogramma's met uitzonde ring van „Domino", vervallen. Ook „Muziek-mozaiek" is verdwenen. Daar entegen zal de actualiteitenrubriek „In In het programma voor de vrouw ko men op donderdagmiddag weer gespeel de eenakters over bijzondere onderwer pen voor (o.a. de bedrogen echtgenote, de gelegenheidswinkeldievegge en de re- werkende moeder) en de jeugd komt De iets meer aan bod dan voorheen, door- ae roman „De dat op zaterdagmiddagen Gerlon van Joseph Viertel Wageningen een programma van schei kundige wetenswaardigheden gaat pre senteren (half 5 tot 5 uur). Over de toneelprodukties zegt het nieuwe programma nog weinig, al leen maakt het melding van het feit dat stukken van Nederlandse auteurs zullen worden gespeeld. Speciaal voor de televisie geschreven stukken van Eli Asser, Leo Derksen en Dmitri Frenkel Frank komen op het scherm. Uit het Westerdok te Amsterdam is gisteren het lijkje opgehaald van de zes jarige Peter Zwerver, die sinds zaterdag zes uur werd vermist Het gezin Zwerver woont aan boord van het binnenschip De Vier Gebroeders. Het kind moet. langs de kade spelend met zijn fietsje tegen een daar liggende rail zijn gestoten en daar door in het water zijn gevallen. Muziekweek Gaudeamus l&KPtCO' '•navonc Combo-klan- gram 20.40 21.30 Voor- 23.55—24.00 ■urn II, 298 m. '.9.00 Nwt 19 .0 Ac- ?n 19.25 Lichte gram 20.00 Sob- progra klasB Het is al voor de vijftiend dal de Stichting Gaudeamus eet nationale muziekweek organiseert. Voor de vijftiende keer dus komen jonge componisten uit binnen- en buitenland in Bilthoven bijeen, om er te werken, gedachten uit te wisselen, naar eikaars werk te luisteren. In de eerste jaren geschiedde dit alles In de villa Gaudeamus, maar al gauw werd deze merkwaardig gebouwde villa te klein, en nu worden er alleen de lyse-cursussen gegeven. Voor de concerten heeft de Gaudea- mus-directeur Walter Maas een beroep gedaan op de omroepverenigingen muziekinstellingen in Utrecht, t worden de Gaudeamus-concerten i Gisteren bedoelt. Neen, 19 „Ik bedoel van karakter, van temperament, verduidelijkte haar weduwnaar haastig. „O, juist," zei Perquin. „Ja," zei de heer Jean Baptiste Saleminq en" zuchtte. „Als u nog met juffrouw Joyce's collega's zou willen spreken?" „Och neen, waarom? Als ze met geen van hen intiem was, zullen die me ook wel niet kunnen zeggen, waar ze dat geld vandaan had. Maar vertelt u mij eens, heeft u de laatste dagen ook iets bijzonders aan haar ge merkt?" „Nu, ze was natuurlijk wel opgewonden. Ze twijfelde er geen ogenblik aan of ze zou succes hebben. Zo was ze wel." „Neen, dat bedoel ik niet. Ik bedoel de al lerlaatste dagen van haar leven. eergisteren bijvoorbeeld?" „O, nu begrijp ik, wat was in haar gedrag niets, maar dan ook helemaal niets, dat er op wees, dat ze bang was voor iets of iemand. Of er ook maar het flauwste idee van had, dat haar leven in gevaar was. Ik ben er zeker van, dat die messteek voor het arme kind geheel onver wacht kwam." De trap naar de tweede étage van de fa milie Buurman was hoog en steil en de ko kosloper er op glad. Er hing een lucht van kool. Een spichtige jonge vrouw met een ge zicht alsof ze niet wist wat jong zijn bete kende en een bril, liet hen binnen in een kamer waar alles brandschoon was en keurig op zijn plaats stond. Koud was het er ook. De oude heer Buurman leek even hoekig en leeftijdloos als de dochter, die hen had binnengelaten. Maar zijn zoon, die samen met hem binnenkwam, was het type van de vlotte jongen. Hij leek op zijn dode zuster en maak te de indruk van een dandy. Mevrouw Buur man verscheen niet en ook de zuster kwam niet meer tevoorschijn. Het was duidelijk, dat de familie Buurman dit beschouwde als een zaak, die onder mannen behoorde te worden afgehandeld. „Het spijt mij, dat we u in deze treurige omstandigheden ook nog moeten lastig vallen, mynheer Buurman. De dood van uw dochter is natuurlijk voor u een zware schok geweest, maar u zult zeker wensen, dat er zo gauw De verdwenen door MARTIN MONS mogelijk licht in deze treurige zaak wordt ge bracht." „Neemt u mij niet kwalijk," zei de jonge Buurman heftig, „dat is het nu juist, waar we helemaal niet naar verlangen. Over een maand doe ik mijn doctoraal en dan volgt mijn benoeming bij Enfin, dat zijn bijzon derheden, die er niet toe doen. Maar wat er wel toe doet. is dat ik geen schandaal kan gebruiken. Nu zeker niet. Het is echt iets voor mijn lieve zuster om na alles, wat we al met haar hebben meegemaakt, zich door een of andere pooier te laten overhoop ste ken." „Mijn dochter Katherina, inspecteur, is al meer dan drie jaar geleden voor ons gestor ven, toen zij tegen mijn nadrukkelijk verbod de ouderlijke woning verliet om zich in een leven van ontucht te storten," zei Buurman. „De vrouw, die gisteravond werd vermoord, is voor ons een vreemde. Wij kennen haar niet. Wij kunnen de politie geen inlichtingen over haar geven. Ik hoop, dat de politie dat zal willen begrijpen en ons niet verder lastig val len met dingen, die ons niet aangaan." „Onsmakelijke dingen, waarmee wij niets te maken willen hebben," voegde zijn zoon er aan toe. „U heeft uw dochter dus sinds ze uw huis verliet niet meer gezien?" „Neen, van dat ogenblik was elk contact tussen haar en mijn familie verbroken". „De dame, bij wie juffrouw Buurman kamers had, heeft ons anders gezegd, dat haar zuster daar een of twee keer was geweest". ..Wilt u me vertellen, dat u zo'n schepsel gelooft?" vroeg de broer giftig. „Ik dacht, dat de politie de mensen uit dat milieu wel kende. Dat zijn toch allemaal notoire leuge- „Uit welk milieu?" vroeg Perquin onschul dig. „Nu, uit dat milieu. Het milieu van pros- tituées en pooiers." antwoordde de jongeman driftig. „Als u meent, dat uw zuster tot dat milieu behoorde, vergist u zich. Zij was een manne quin, die voor heel bekende modehuizen werk te. Haar werk werd door haar werkgevers zeer gewaardeerd." „Dat zal wel," zei de jongeman met een dubbelzinnig lachje. „Het verbaast me. dat u dat immorele zich tentoonstellen in andermans kleren voor een troep leeglopers de naam van eerlijk durft te geven." mengde de vader zich nu weer in het gesprek „Ik kan er niets onbehoorlijks in zien." „Dat verbaast mij meer dan ik zeggen kan van een handhaver van wet en orde,'' zei meneer Buurman streng. „Als de opvattingen bij de politie zo zyn, verbaast het my niet. dat alle moraal langzamerhand langzamer hand Enfin, u zult nu wel begrijpen, in specteur. dat hier in dit huis niemand is, die u inlichtingen over die ongelukkige vrouw kan geven. Laten we u dus niet langer ophou den. U zult ongetwijfeld nog meer te doen hebben." Hij stond op, maar Perquin zei rus tig: „Het spijt me, mijnheer Buurman, maar helemaal klaar zijn we nog niet. Ik wil graag nog even uw dochter spreken, alleen." „Mijn dochter Adriana? U wilt mijn dochter Adriana spreken? En alleen? Onder vier ogen? Ik zie niet in, waarvoor dat nodig zou zijn. Mijn dochter Adriana kan u geen enkele in lichting geven, die u van nut zou kunnen zijn." „Dat te beoordelen, moet u liever aan mij overlaten, mijnheer Buurman." „En als ik dat nu eens weiger? Pertinent weiger?" (Wordt vervolgd) iophilhannonisch keer. versum en in de Domstad gegeven. Óok "(gr) de belangstelling is in de loop der jaren Boekbespreking 22.30 Nws 22 40 N'eder- gegroeid en het zijn nu niet alleen meer Z ^e^aljes 231<> Uch,e grara 235S- de jonge componisten uit eigen land, die aan bod komen. Men kan er op het Z ogenblik vele talen horen spreken Welnu, gisteravond bood de N.C.R.V. in haar studio te Hilversum aan Gaudea- i mus en haar gasten een concert aan. Het N.C.R.V. Vocaal Ensemble onder j Marinus Voorberg voerde er een inte- 1 ressant programma uit. waar composities van verschillende moderne stromingen bijeengebracht waren. Uit eigenlijke j Gaudeamus-kringen stamde er maar één, n 1. „Die helle Stimme" van Fausto Z Razzi. Deze leerling van Petassi schreef op een bijzonder mooie middeleeuwse tekst een byna extatische muziek: hier werd door de seriële compositietechniek een heel bijzondere sfeer gewekt, hier klonk werkelyk muziek, geïnspireerde Z muziek en geen vernuftig bedenksel. Ook de vader van deze compositietech- niek Anton Webern was vertegenwoor- digd en wel met z'n „Twee liederen" op. cialisiisch strijdlied 8 '.8 Lichte grai 19 voor gemengd koor. celesta, guitaar. Kla°sPraram 'n ^v"-', viool, klarinet en basklarinet. Zijn afo- 9.40^ Morgenwijding 9'5-3' in ristische schrijfwijze deed ingewikkelder I zicht, lezing VARA: 'üi'o Amut muziek aan dan van de jonge Razzi, maar had Z (gr> 020 v d vrouw Oo Elektronisch ook meer te zeggen. Men verbaast zich plfno kla* en^moderml muzJeku1'.*35 steeds meer over Anton Webern's werk. Z Zweeds Radio-orkest cn zangsoliste: l'ièh- Na zoveel jaren groeit het voortdurend te muz -v0 Meded ten behoeve van in betekenis en oefent het een steeds e." M^Licm Inst nament aal' P»ntSt groter invloed uit 24.00 Nws. •navond RUn. AVRO: ;9.30 Een reisje langs RUn. Rij"vaJcantie-impres Het Manneke NTS. 20.00 Journaal. AVRO 20 2o De onzichtbare muur, documenUir progr 2105 Leonard del Ferro van Jazz naar opera interviews, operafragmenten en Jazz 21.35 Even voorstellen? Mijn naam ie Cox. deteclive-film 21.55 Met 't oog op; vooruitblik op de nieuwe AVRO Programma voor morgen voorpagini 7 35 Vat VPRO Voor de avantgardistische luisteraars avor in de studio waren de werken van Pep- cn s ping (Lob der Trane). Oscar van He- mei (Vier Shakespeare-sorvnetten» en n^o Günther Bialas (Indianische Kantate» j erair wellicht ouderwetse kost. Pepping trekt !?e" zich van de seriële richting niets aan en Z p*,,^ in deze liederen-cyclus houdt hij aan de cn r Duitse volkstraditie vaat. waarmee hij „(l overigens ook stevig de spot drijft. Het Z 7 :o is een goedgeschreven en bovenal rou- di"k zikanteskc muziek! ring ing) 3 0o Nlem 1 igr) '3 45 Hot R idiokamerork« - Tips voor en van we 1 Actie '63 '8 00 Nws en eke leting '8 30 Lichte Elektror.enklavier (gr) 90. V ,J zieken Z 9 33 Lichte gram 9 40 V d vrouw '0 '0 Gum '0.5 Morgendienst :0 13 Kamerkoor: k lek 11.00 lm ctlve-hoc 1 50 Lichte j 2 3o Med<-d Oscar van Hemel doet in zijn Shakes peare Sonnetten wat aan Frank Martin denken, en ook hier ontmoet men de muziek (gr) akman, die het materiaal weet te han- P'afospel (g teren. Günther Bialas heeft in zijn In- ^253 G„me'' evën'tuee7 aê'^aift'"Té dianische Kantate flink naar Messiaeo Nws 3 '5 Licht instrumentaaf' °kw gekeken cn de instrumentale Prelude, die i '3"3 Moderne kamenmiz (gr) 00 Jood», aan de liederencyclus voorafgaat, wekte modfrw' muV '0 vi35 BH" piar'° de herinnering aan Messiaen's wonder- jeugd "6 0:'"Jv d jeugd3' Jazzpfrspek lUke Turangalila-symfonie. Ritmisch zit l'ef '7 40 Betmberlchter, 715 Knoei vai de muziek wat ingewikkeld in elkaar. L"oh^rni""hl '7 s maar problemen levert zij bij de eerste nenkoor "en"»'»»** '8 M*FHet 'Ipêktnun auditie niet op. Men wordt getroffen Z lezingen 3 45 Zuid-Duise klanken (gr), door de expressieve sfeer, bv, in Gesang P,nCTr der Sterne en Windzauber, en bU de TELEV1SIE tekstschildering beluistert men mooie Z effecten. j Het N.C.R.V. Vocaal Ensemble en de j begeleidende instrumentalisten leverden onder Marinus Voorberg een ongewoon Z 1 fraaie prestatie. Alle lofZ j Dra H. E. Kokee-van den Berge KRU 1.. sporireaacicui .vrS 27 00 cn weeroverzicht. KRO 20 20 )unt 20 50 Muzikaal programma )e Filntsione». tekenfilm 2! 43 Sob- mreportage over het land van de 22.15 Epiloog. NTS: 22.25—22.30

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 7