Reiziger zonder bagage
Niemand treurt om einde
„Voor en na Waterloo
triomf in spel en stuk
Bejaarde man gewond bij
tewaterlating van tanker
Incidenten tot
Da Vinei
Prof. De Quay
eindelijk dan
toch vakantie
7
MAANDAG 2 SEPTEMBER 1963
j„Waterloo
failliet
Mr. Werdmucller von Elgg, de
voorzitter van het stichtlngsbe-
stuur, dat achter de manifestatie
i van Carel Briels heeft gestaan.
verklaarde in Nijmegen, na de
i trieste afloop van de laatste
i voorstelling van „Voor en na
Waterloo", dat de crediteuren
betaald zullen worden uit het
garantiefonds van circa tachtig-
duizend gulden dit werd door de
Nijmeegse industrie gevormd) en
uit de inkomstendie er toch nog
geweest zijn.
I Carel Bricls had die inkomsten
(bij een Goffertstadion, dat
steeds uitverkocht was) op rond
een miljoen gulden geraamd. Als
l de tachtigduizend gulden op zijn,
dan zullen er tegen de vordcrin-
gen van schuldeisers veel te wei-
nig baten staan, om iedereen te
kunnen betalen. Het resultat zal
dan zijn, dat de stichting failliet
wordt verklaard en de overbid-
vende crediteuren zullen dan
naar de heer Briels worden ver-
wezen, heeft de voorzitter ge-
l zegd.
Briels ziet van zijn honorarium
af, zo zei de heer Werdmueller
l von Elgg ironisch, maar dat is
niet Iso moeilijk. Hij zou, volgens
s zijn contract, pas betaald worden,
i als aan alle schulden was vol-
daan. De voorzitter van het
stichtingsbestuur betreurde, dat
l de heer Briels de normen van
algemeen fatsoen niet in acht
l heeft genomen. „Het spijt ons
1 bijzonder voor allen, die er mee
2 te maken hebben gehad", zei h(j.
„Reiziger zonder bagage", op de
voorgrond Ida Wasserman (de
moeder) en Frans van der Lin-
gen (de teruggevonden zoon); op
de achtergrond: Georgette Hage-
doorn (de barones) en Jan van
Ees (de advocaat).
JTiE HAAGSCHE COMEDIE heeft zijn goede en schone traditie ieder jaar
een stuk te brengen van de grote Jean Anouilh zaterdagavond in
de Kon. Schouwburg een briljant vervolg gegeven met de opvoering van
diens „Reiziger zonder bagage". Geen nieuw stuk dus (uit 1936) maar wel
reeds een stuk van een meester. Anouilh ia tot dit stuk geïnspireerd door
een werk van Giraudoux: Siegfriedwaarin het geval behandeld wordt
van een Franse officier in de eerste wereldoorlog, die zijn geheugen is
kwijtgeraakt en daarmee zijn identiteit en na de krijgsgevangenschap als
Duitser voortleeft tot hij als een meng-wezen naar zijn vroeger vaderland
terugkeert en daar de psychologische en karakteristieke eigenschappen
van beide naties vertoont.
meent hij. kan hij in zijn vorig leven
niet geweest zijn. Maar de feiten gaan
er niet om liegen: hij is de verloren
Jacques. Zijn schoonzuster openbaart hem
dit door de verwijzing naar een intiem
litteken .waarvan niemand het bestaan
weet. De jongeman moet zijn verleden
of hij wil of niet, op ziah nemen als een
zware last. Voor hem wordt het nu de
vraag: hoe en waar kan Ik deze laat
kwijtraken? ,;Dat kan Je niet", zegt zijn
overspelige schoonzuster. Je moet Jc
verleden aanvaarden."
krijgsgevangene, die zijn geheugen en
daarmede de ba-gage van zijn verleden
Is kwijtgeraakt. Een enigszins excen
trieke, aan weldadigheid doende barones
heesft zich het lot van de jongeman aan
getrokken en zoekt hem na 16 jaar weer
met zijn vroegere familie te verenigen
Vijf families menen In de vermiste hun
vroegere zoon te herkennen De barones
begint natuurlijk bij een zeer welge
stelde familie. De Jongeman wordt er
heen gebracht en terstond als zoon
Jacques herkend zelfs door het dienst
personeel, dat van „meneer Jacques" een
nu niet bepaald verheffend beeld op
hangt: hij heeft een vriend van de trap
geslagen, waardoor deze voor zijn leven
invalide werd; hij heeft het jongste
dienstmeisje verleid; hij heeft een tante
opgelicht voor 500.000 francs cn hij heeft
oen verhouding gehad met de vrouw van
zijn broer, en dit alles op 15 17-jarige
leeftijd, voordat hij werd opgeroepen
naar het front. Bovendien heeft hij tal
loze dieren gemarteld, was hij aan drank
en vrouwen en had hij slaande ruzie met
zijn moeder, omdait hij, 18 jaar oud. me
een naaister wilde trouwen
En uitgerekend dit walgelijke verleden
van zo'n verdorven creatuur moet de
Jongeman tot het zijne aannemen. Hij wil
er niet aan. want hij is bezield met edele
idealen. Zo'n vreselijk, walgelijk wezen.
Bijzondere plechtigheid in A'dam
Hoewel de directie van de NDSM
te Amsterdam alles heeft gedaan om
incidenten te voorkomen bij de te
waterlating zaterdagmiddag van de
grootste tanker ooit in Amsterdam
gebouwd, de Danaland (56.500 ton)
is een van de' tweehonderd speciaal
genodigden toch gewond geraakt.
De bejaarde heer Haycock, die uit
Londen was overgekomen om te zien
hoe zijn dochtér, mevrouw Anriabella
Broström (echtgenote van de president
van het Zweedse Broströmconcern,
waarvoor het schip bestemd is), het
235 meter lange schip doopte door er
een fles champagne op de boeg stuk te
doen vallen, kreeg een glasscherf van
de fles in het voorhoofd. Terwijl het
schip vlot het water ingleed en het
Zweedse en Nederlandse volkslied wer
den gespeeld, moest de heer Haycock
met zijn zakdoek het bloed stelpen uit
dc korte doch diepe wond. Het ongeluk
liep in zoverre goed af, dat een scherf
evengoed een van de gasten op een
kwetsbaarder plaats had kunnen raken.
Een dag voor de tewaterlating ver
klaarde de directie van de N.D.S.M. on
geveer drieduized toegangskaarten on
geldig in verband met de recente sta
kingen op de werf. Men wilde voorko
men dat ontevredenen van de gelegen
heid gebruik zouden maken om een de
monstratie op touw te zetten. Bij de in
gang van de werf was dan ook een scher
pe controle. Alleen de genodigden van de
directie waren op speciale kaarten toe
gelaten. Een detachement van de politie
stond gereed om desnoods in te grijpen.
De tewaterlating geschiedde niet door
normale ploegen arbeiders maar door
werkbazen en beambten.
De Danaland zal het grootste schip zijn
in het Zweedse Broströmconcern. waar
toe de toekomstige eigenaren. Rederi a/b
Motortank te Gotenburg, behoren. Het
schip kan een snelheid van 16% knoop
bereiken.
De plechtigheid werd onder meeh hij
gewoond door een aantal Zweedse geno
digden en de Amsterdamse wethouders
Th. Elsenburg, drs. J. M. den Uyl
de heer J. Tabak.
Fignurpuzzel
Horizontaal woorden invullen die
ticaal dezelfde betekenis hebben: 1.
vrucht, 2. meisjesnaam, 3. zoon van
jSeth, 4. stad in Duitsland ten N. van
Baden-Baden a.d. Rijn, 5. bloedhuis, 6.
zwakke, 7. mannelijk beroep, 8. meis
jesnaam, 9. onbep. voornaamw. 10. be-
ivlieging die vele mensen meesleept.
Oplossing vorige puzzle.
1 Horizontaal: 1. Groningen, 8. ma, 9.
lakei, 10. om. 12. oma, 13. els, 15. nep,
17. rap, 19. tol, 21. trap. 23. deel, 24.
fa., 25. roede, 26. r.i.. 27. Otto, 29.
Verticaal: 1. ga, 2. olm, 3. naar, 4.
lik, 5. neep, 6. gil, 7. no, 8. Montfoort,
Hl. Millingen, 12. opa. 14. sté, 16. Erato,
il3. arena, 20. Oeral, 22. pro, 23. dem,
:28. tra, 30. aak, 32. raam. 33. moor,
-36. dar, 38. one, 40. op, 42. re, 43. ed.
A NOTTILH was 27 jaar, toen htf dit stuk
schreef. Het Is een meesterwerk
van een 27-jarige Wat een diep Inzicht
liad deze Jongeman reeds In het mense
lijk leven. HU is in dit stuk doorgedron
gen tot de grote levensvraag, de vraag
hoe een mens verlost kan worden van
de last van zijn verleden, van zUn zonde
en schuld.
Onwillekeurig denkt men aan het pak
dat Christen in Bunyans „Chrigtenreize"
moest meezeulen en dat hij eerst kwijt
raakte aan de voet van het Kruis, waar
het pak plotseling en onverklaarbaarder
wijze losliet en in de diepte verdween.
Anouilh is niet religieus en het is zijn
bedoeling ook niet geweest een christe
lijk stuk te schrijven, maar impliciet is
hij hier na aan toe gekomen.
Voor mij was de grote vraag: hoe zal
hU zijn stuk beëindigen?
Tot tweemaal toe was daar een prach
tige gelegenheid voor: eerat als hij voor
dc spiegel gaat staan en ontdekt, dat de
schoonzuster waarheid spreekt: hij heef'
hert litteken, dat niet liegt.
De huisknecht staat dit door een
raampje te bespieden en zegt tegen do
chauffeur: ..Hij jankt". Dat is een goed
slot: hij jankt niet alleen omdat hij aan
dit verleden aan moet maar ook uit
berouw om dit verleden. Het berouw i?
een goed slot. Het berouw is één Van
die plaatsen in het mensenleven, waar
men zijn laat kan kwijtraken.
Anouilh gaat echter door en laat de
jongeman spreken met zijn schoonzus
ter Hij weigert hun verhouding na 18
jaar opnieuw op te nemen en overspel
te plegen tegen zijn eigen broer. „Dan
ga je weer als psychopaat naar het ge
sticht". dreigt de schoonzuster. Ook dat
zou een goed slot geweest zijn: de vrij
willige boetedoening, liever in een go-
sticht in een leven van ellende, dan
voorbgaan met het walgelijke verleden
Ook nu echter gaat Anouilh verder
Hij kiest een blij slot. „een ironische
pirouette", zoals de voortreffelijke inlei
ding tot het programma dit noemt. De
jongeman kiest zich nl- 'n Engelse familie
bot „verleden", hij helpt hierdoor een
jongetje (dat hiermee zijn oom wordt)
aan een grote erfenis en doet daarmee
een goede daad. Het slot is aan het stuk
aangeplakt als een valse baard (de hui
dige Anouilh zou het beter weten te
versieren. 30 jaar geleden had hij nog
niet zoveel flair) maar niettemin is het
een prachtig slot: de jongeman heef'
primo berouw over zUn verleden (hij
jankte), secundo hij zet dit zondige ver
leden niet voort, maar tertio door zich
voor de wet een nieuw verleden te kie
zen, heeft hij gelegenheid iets goeds te
doen.
Theologisch gézien Anouilh
schreef geen theologisch stuk maar
wel één dat zich bekwaam theolo
gisch vertalen laat is hier sprake
van berouw, boéte en dankbaarheid
(heiliging). Me dunkt een stuk, dat
zich voor een dergelijke transpositie
leent, dat het toelaat dérgelljke lij
nen te trekken is een kostelijk stuk.
een waarlijk menselijk stuk En dat
is het ook. Het leeft, beweeglijk, bont
en verrassend precies zoals het leven,
dat niet verstard is. leeft.
De opvoering
JORIS DIELS heeft van dit stuk een
briljante opvoering geregisseerd, na
het eerst vaardig te hebben vertaald
(hen .jankt" i.p.v. „hij huilt", is een
echte taalvondst). Joris Diels is een
regisseur die geen zwakke plekken laat
zitten, noch in de voortgang van het
spel. noch in de spelprestaties zelf Al
zijn acteurs weet hij te inspireren tot m
de kleinste details. Hier met name kos
telijk gedemonstreerd aan het dienstper
soneel: vijf gave rolletjes van de keu
kenmeid van Annie Leenders, de goed
moedige chauffeur van Gerard de Groot,
de wantrouwige kamerdienaar van Kees
Coolen, de tot in de puntjes verzorgde
Maitre d'Hótel van Wim de Haas tot do
behaagzieke Juliette van Camille de
Vries toe: een werkelijk buitengewoon
goed gobraeht persoontje. Later komen
Jules Royaards als het jongetje en Joris
Diels als mr. Pickwick deze kleine
crefltietjes fijn aanvullen. Jan van
is voortdurend op de planken als de toe
ziende advocaat, opdat alles in orde
loopt. Geheel in stijl.
Het meest geniet men uiteraard van
de grote vijf in dit stuk. Plm Dikkere als
de goedige oudere broer Georges men
selijk en geresigneerd: Anny de Lange
als de schoonzuster, de boze geedt, die
haar plannen weer smeedt; Ida Wasser
man als de moeder, hard en sinister;
maar dan naar de top: Georgette Hagc-
doorn als de mallcte barones heerlijk
zoals deze actrice voor deftige hoteme
toot weet te spelen. Boven deze allen
edhter uit: waardig en geëmotioneerd
Frans van der Lingen als de jongeman,
die vol afschuw geoonfronteerd wordt
met zijn verleden.
Jaren geleden zag ik deze acteur eens
als de heilige Sebastiaan, gefolterd en
gemaltraiteerd, thans overtrof hij deze
creatie. Het was hier alsof een heilige
geconfronteerd werd met zijn verleden
als zondaar. Zonder enige pathos, maai'
meeslepend, fascinerend en dlep-onroe-
rend. Een van de baste toneelcreaties der
laatste jaren
Hep van Delft had gezorgd vooi voor
treffelijke decors: vooral de kamer in
Jugendstil was fenomenaal: terwijl de
muziek van Jurriaan Andriessen eindi
gend in het Engelse volkslied uitermate
geestig was
Weer een van die op en top ver
zorgde toneelopvoeringen, waarvan de
Haagsche Comedie tegenwoordig het
geheim bezit en het monopolie. Zeker
om stuk en representatie "le moeite ten
volle waard.
Ev. Grolle
Braque, 81, overleden
grondlegger kubisme i
De Franse schilder Georges Braque is
zaterdagmiddag, na een ziekte van en-
kele maanden, op 81-jarige leeftijd in zUn Z
woning in ParUs overleden.
Braque werd op 13 mei 1882 in Argen-
teuil, nabij Parijs, geboren. Hij studeerde
o.m. aan de Parijse Academie voor Beel- 5
dende Kunsten en hield zijn eerste expo-
sitie in 1906, toen zes van zijn schilderijen
tentoongesteld werden in de Salon der
Onafhankelijken. In die tijd onderging hij
sterk dc invloed
nlstische school.
Kort daarna
kwam hij ln aan
raking met Picas
so, met wie hij
zeer bevriend
werd. Tezamen
met Picasso, Léger
en Gris riep hij de
Kubistische School
in het leven, met
het resultaat dat
ln 1908 zijn wer
ken door dc „Sa
lon d'Automne"
werden geweigerd
Na een tijdelijke
UnitVioM nl* on.
de 1
:o-impresslo-
Vanavond film
over Maleisië
De KRO, die vanavond aan de beurt
Is het wekelijkse filmprogramma te
verzorgen, heeft in het voorprogramma
een Iwlfuurs-film van het Amerikaanse
network NBC opgenomen. Deze film
behelst een documentaire informatie
aangaande de problemen bij de oprich
ting van de federatie Maleisië.
De politieke medewerker van de
KRO-televisie, de heer Henk Neuman,
heeft de, film bewerkt mot Nederlandse
tekst en zal de uitzending (van 8.30 tot
9 uur) ook presenteren.
Van tevoren heeft de heer Neuman
over deze documentaire het volgende
meegedeeld. ,,In het politieke patroon
aan het front opgelopen verwondingen, van zuld-oost-Azië zit de laatète tUd
vestigde Braque zich in het begin der
Jaren twintig in Parijs.
Behalve door tal van zijn doeken, ver-
wierf hij ook grote faam met zijn décors
van beroemde balletten, en zijn plafond-
schildering in hot Parijse Louvre. Talrijke
binnen- en buitenlandse onderscheidingen
vielen hem ten deel.
Het stoffelijk overschot zal op het zee-
manskerkhof in Varengeville sur Mer, dat
op enkele kilometers van Dieppe ligt,
worden begraven.
Weer request van j
landbouwers j
Wederom heeft mr. L. van Heijningen
uit Den Haag namens twaalf landbouwer6'
uit resp. Ede, Lunteren, Veenendaal,
Renswoude en Kamperveen een request
bij de koningin ingediend, waarin wordt
verzocht de hechtenisstraf, die alle
twaalf landbouwers dienen te ondergaan, Z
niet ten uitvoer te leggen. Z
veel beweging. Het plan van Groot-
Brtttannlë, al zijn bezittingen in diit ge.
bied met uitzondering van Honkong
onder te brengen in één zelfstandige
eenheid, werd de grondslag voor de fe
deratie Maleisië, Om verschillende re
denen stemmen Malakka en Singapore
met dit plan in, maar zijn de Fhilippij-
nen en Indonesië er tegen, terwijl Broe-
nel heeft aangekondigd niet ven de par
tij te willen zijn.
Volgens Engeland hebben de beide
adere gebieden. Noord-Borneo en Sa
rawak zich bij recente verkiezigen uit
gesproken vóór de federatie, maar de
beide tegenstanders geven dit niet toe.
Voor het eerst in de geschiedenis heb
ben de V.N. zich belast met de taak,
het resultaat van deze verkiezingen te
verifiëren, een delicate kwestie overi
gens.
Aangezien het er naar uitziet dat
Maleisië in de komende weken aan
spraak zal maken op een groot deel
van onze aandacht, aldus de heer Neu
man, stelt de KRO er prijs op, deze
documentaire waarin alles duidelijk
wordt gemaakt, uit te zenden."
Prinses Irene bij laatste opvoering
Com meniaar
Jn zijn derde televisiereportage heeft
Nico van Vliet getracht iets duide
lijk te maken over de communicatie
middelen in Indonesië. Hoewel het ene
aspect daarbij meer aandacht kreeg dan
het andere en sommige indrukken wel
zeer vluchtig waren, kregen wij toch
enig inzicht in de problematiek waar
mee men kampt. Vooral op het gebied
van personenvervoer en transporten van
goederen blijken de zorgen nijpend te
zijn, ook al zijn er wel plannen tot ver.
betering.
Wat echter in deze reportage het
meest opvalt is dat de deuren steeds
opengingen voor de televisieverslagge
ver. Ook al waren de antwoorden soms
ontuHjkend, toch kon hij spreken met
vele hooggeplaatstcn en vrijmoedig zijn
vragen stellen.
Onze indruk van deze reportage is
nog steeds goed, ook al blijven zij nogal
aan de oppervlakte en worden de on
derwerpen meer aangetipt dan werke
lijk behandeld. Maar daarvoor was de
tijd van verblijf in Indonesië te kort en
gaan de problemen diep.
Voorts vertoonde de NCRV-televisie
gisteravond een heel goede en mense
lijke film uit de toneelwereld en kregen
wel ten slotte drie fraai-gedramatiseer-
de verhalen van Tsjechow te horen.
Deze verhalen maken deel uit van het
repertoire waarmee het jonge acteurs
echtpaar Jules Croiset en Sonja Brill op
toernee gaan naar de west. Van deze
voorstelling zowel als van de sterk-
typerende schetsen zelf viel zeer veel te
Kijken naar het
bloemencorso
Zaterdag 7 september a.s. trekt het
jaarlijkse bloemencorso van Aalsmeer
weer naar Amsterdam. De NTS zal
daarvan drie kwartier reportage geven
en wel tussen kwart voor 4 en half 5.
Begonnen wordt met een gefilmde
reportage, waarin een overzicht wordt
gegeven van de geschiedenis van het
corso en het bouwen en versieren van
de wagens voor dit zestiende corso, dat
de kwekers „Parels van Aalsmeer
hebben genoemd.
Als omstreeks 4 uur de wagens in
Amsterdam aankomen volgt er nog
een direct beeldverslag. waarbij Jan
de Visser (van de NCRV-radio naar de
NCRV-televisie overgestapt) commen-
taar zal geven.
Het doek over het openluchtspel
Voor en Na Waterloo dat van woens
dag tot en met zaterdag in het Gof- 1 notctp lTllllllllX
fertstadion in Nijmegen is opge- XclclLöLC XXXXXXLXLXL
voerd, is gevallen, noch tot ver
driet van het organiserende stich
tingsbestuur noch tot dat van de re
gisseur de heer Carel Briels. Niet in
de laatste plaats voor de heer Briels
betekent dit een verademing. Zijn
meermalen geciteerde uitlating „Dit
is mijn laatste show in Nederland,
ik ga naar Amerika cn ik ben mij
ervan bewust dat niemand daar een
traan om zal laten" spreekt in dit
verband boekdelen.
Ook tijdens en na afloop van de
laatste opvoering (die werd bijge
woond door prinses Irene) is het tot
moeilijkheden gekomen tussen orga
nisatoren en enkele vaste medewer
kers van het spel. Ter onderhandeling
ontstond onenigheid over de uitbeta
ling van de lonen, waarbij geen over
eenstemming werd bereikt.
Zelfs nozems bemoeiden zich er mee
en nomen zo'n dreigende houding aan.
dat het bestuur met spoed uitweek naar
de op het terrein aanwezige politiepost.
De buiten staande menigte, waarby zich
ook Carel Briels had gevoegd, groeide
intussen aan en drong tierend op. Spoe
dig vielen over en weer klappen. Nie
mand werd hierbU gewond. Eerst om
een uur in de nacht was de orde op het
YVaterlootcrrein hersteld.
Na het einde van de voorstelling deed
zich ook nog een ander incident voor.
Sommige berichten willen dat spelleider
Carel Briels niet vanuit zijn regisseurs
plaats naar de grasmat mocht gaan, waar
de medewerkers aan het spel hem een
bloemenhulde wilden brengen, maar vol
gens andere mededelingen zouden tevo
ren voor het bezoek van prinses Irene te
nemen ordemaatregelen door de politie
met de heer Briels doorgesproken wor
den. Hierbij was overeengekomen, dat
niemand, ook de spelleider niet, tijdens
de voorstelling de afzetting zou mogen
pasreren. Ernstige moeilijkheden, die
zich bij het begin van het spel al voor
deden tussen de heer Briels en pers
vertegenwoordigers, waarbij een zeer ge
laden stemming ontstond, waren er dc
oorzaak van, dat de politie aan de over
eenkomst streng de hand heeft gehouden
en de heer Briels belette zich vroegtijdig
via de tribune bij zijn medewerkers te
voegen.
Ten slotte geven we een overzicht van
de moeilijkheden, die voor en tijdens de
nationale manifestatie in Nijmegen, die
het hoogtepunt zou hebben moeten zijn
van de viering 150 jaar onafhankelijk
heid. hebben voorgedaan.
Schermutselingen
Het begon met schermutselingen mei
de vorige minister van defensie, ir. S. H.
Visser, die te elfder ure de toegezegde
militaire medewerking introk, waardoor
dc uitbeelding van de veldslag van 1815
niet kon doorgaan. Deze maakte toen
plaats voor een gedeeltelijk in 1815, ge
deeltelijk in 1963 gesitueerde „Europees
Tuinfeest", onder de titel „Voor en na
Waterloo". Schermutselingen op interna
tionaal niveau, toen een grote, naar hel
12
„Het ken geen Mokummer geweest zijn, vast
niet. Ik heb de situasje daar es opgenomen. Je
mot bij de gevel opklauteren, die regenpijp zit
veels te ver weg, daar hejje niks an. Zoies lap
ik alleen, inspecteur. Het is niet om op te snij-
en, maar waar is waar. En de waarheid mag
gezegd worden, zei m'n ouwe altijd. Is uws ter
zeker van, dadde ze door dat tuimelraampie ge-
kommen binnen? Het is een koud kunssie een
paar krassen te maken, zeg uws nou zelf. En
dan ken de slingeraap er de schuld van krij
gen".
En toen deze bleef zwijgen, ging hij heftig ver
der: „Ik zal daar zo gek zijn iets te jatten, dat
ik nog niet kwijt zou kennen, al gaf ik geld toe.
Mijn niet gezien. Nog een geluk, dadde ze me
juist onder het mes hadden. Als ik die schoft
te pakke krijg, die me dat gelapt heb.. Ik ben
geen versliegeraar, maar ik.
„Dus je denkt, dat de bedoeling is geweest
jou voor dit klusje te laten opdraaien?"
„Wat anders, inspecteur? Ik geloof er geen
snars van, dat die vrijer door dat raampje is
binnengekomme. Die kwam door de deur. Met
een loper. En ie nam dat ding niet zo maar op
de bonnefooi mee. Dan was iewel gek geweest.
En, gek mij derin te draaien. Nee, inspecteur,
die vrijer wist, waar hij de poet kwijt kon".
„Je kon wel eens geen ongelijk hebben, Pes-
dyk".
„Heb ik ook niet. Behalve wat die loper be
treft. Het zou ook kenne weze, dat ie binnen ge-
slope was. Je hebt lui, die daar verrekt handig
in zijn".
„Zoals?" vroeg Perquin.
De slingeraap schudde het hoofd.
„Nee, inspecteur", zei hij koppig, „ik heb uws
toch al gezeid dat ik geen versliegeraar ben.
Maas as ik an de weet kom, wie die gast is
geweest, hoort u vast en zeker meer van me. Re
ken maar".
De verdwenen
door MARTIN MONS
„Maar u weet toch wel of er kunsthandels zijn,
die gestolen goed kopen?" Harry Altringhams
stem sloeg over van nervositeit.
Marinus Kappaport maakte een ongeduldig ge
baar.
„Werkelijk, mijnheer Altrinham, u maakt zich
een erg vreemde voorstelling van de kunsthan
del. Wij zijn geen helers van gestolen goed. U
schijnt te denken, dat de louche elementen bij
ons in en uit lopen", zei hij wrevelig.
„Ja, maar begon Altrinham weer.
Anne Tergaard kwam snel tussenbeide.
„U moet de zaak goed begrijpen. Zelfs als er
een kunsthandelaar bestond, die weinig kieskeu
rig was wat de herkomst van het hem aange
bodene betreft, iets, wat ik betwijfel, zou zo
iemand er wel heilig voor oppassen een stuk
van wereldbekendheid als de Stokeley Da Vinei
te toucheren. Is u zich er dan helemaal niet van
bewust, dat een dergelijk stuk even onverkoop
baar is als de kroonjuwelen in de Tower. Neen,
nog onverkoopbaarder, want die diamanten kun
je nog kloven en het slijpsel veranderen. De
Stokeley Da Vinci is gestolen in opdracht. En
door iemand, die er van. op de hoogte was,
dat u het stuk mee naar Holland zou nemen.
Voor dergelijke louche zaakjes heeft een onscru
puleus verzamelaar de kunsthandel heus niet
nodig. Integendeel. Er zijn in de internationale
onderwereld figuren genoeg, die dergelijke kar
weitjes opknappen. Of daar hun mannetjes voor
hebben. Neemt u maar gerust van mij aan, dat
de Stokeley Da Vinei hier al lang het land uit
is".
„Daar ben ik nog helemaal zo zeker niet van,
mevrouw. Als de politie hier zich maar eens
wat meer inspanning wou getroosten, ben ik
zeker, dat het schilderij wel zou worden ge
vonden". wierp Altrinham met ongewone heftig
heid tegen.
„Waarom vertelt u dat niet liever rechtstreeks
aan de politie, mijnheer Altrinham?" merkte
Marius Rappaport, die er meer dan genoeg van
begon te krijgen, korzelig op.
„Och, de politie Wat helpt het of ik myn
tijd al zit le verdoen bij de politie. Die loopt
er toch geen stap harder om", mopperde Al-
tringham.
„En wat helpt het, of u onze tijd hier al zit
te verdoen? Tergaard en Rappaport zijn geen
recherchebureau. Het enige, waarmee we
helpen kunnen. en daar spannen we ons
veel mogelijk voor in is de afwikkeling i
de zaak met de verzekering".
„Die ook al met allerlei vijven en zes
komt aandragen".
„U moet wat geduld hebben. Ten slotte kunt
u toch moeilijk verwachten, dat ze zo'n grote
claim in een vloek en een zucht afwikkelen",
zei Anne Tergaard vermanend. „U moet probe
ren redelijk te blijven. Ik geef graag toe, dat
het voor u een allervervelendste situatie is.
Maar u moet niet vergeten, dat u die groten
deels aan u zelf te danken hebt. Was u die
avond niet uitgegaan, dan
„Was ik misschien in mijn bed vermoord.
Neen, dat ik die avond ben uitgegaan, beschouw
ik als een geluk bij een ongeluk".
tuinfeest ontboden dansgroep uit Orange j
na aankomst overbodig werd geoordeeld
en bU de deur van het organisatiebureau
werd afgescheept.
Schermutselingen met de gehele Ne-
dcrlandse pers, waaraan Oarel Briels
■ebrek aan medewerking voor zijn spel
.erwijt. Schermutselingen om het „feest- 1
terrein", waar de met klachten aantre-
dende Nijmeegse arts een kaakslag kreeg
van organisator Briels. die in de daarna
volgende dagen nog de aandacht op zich I
vestigde door bezoekers en elf eregasten
te bedreigen met de mededeling: „I'll
kill you".
Financiële strop
Ruzie was er ten slotte met en tussen
iedereen. Dat de zalken in het stadion
onderwijl floreerden was niet merkbaar.
De hippische evenementen, die ruim een
week duurden, zijn een volledige mis
lukking geworden. De speciale tribunes,
die hiervoor werden gebouwd, waren be
rekend op duizenden bezoekers, doch er
heeft haast geen enkele belangstellende
gezeten.
De als grootscheeps aangekondigde
landelijke Europese markt bleek mets
spectaculairs te bieden en is geëin
digd in een aanzienlijke financiële
strop voor de pachters, die praktisch
geen omzet hebben gehad. Het grote
stadionspel waarvan Briels verklaarde
reeds 90.000 plaatsen in voorverkoop
ie zijn kwijtgeraakt, heeft zeker nog
niet een tiende deel van dit aantal be
zoekers getrokken. De financiële strop
die resteert na deze manifestatie moot
nog worden becijferd, maar aangeno
men mag worden dat deze aanzienlijk
zal zijn.
Twee maanden Amerika
Voor het eerst na vijf drukke jaren i3
prof. J. E. de Quay op een werkelijk
..grote vakantie" gegaan. Met zijn echt
genote vertrok hij zaterdagmiddag per
KLM van Schiphol naar New York om
in hel Amerikaanse werelddeel de drie
van zijn negen kinderen te gaan opzoe
ken, die Europa de rug hebben toege
keerd: in New York een getrouwde
zoon, in Canada een getrouwde dochter
en tot slot in Brazilië een ongehuwde
zoon, die daar in de landbouw carrière
hoopt te gaan maken.
„Ik heb er nu eindelijk een prachtige
gelegenheid voor", aldus de voormalige
premier, die in de vier jaren, waarin hij
de regering leidde geen tijd voor va
kantie overhield. Bovendien ging de
vakantie in het jaar daarvoor ook zyn
neus voorbij. Naast zün lidmaatschap
van de Eerste Kamer heeft prof. De
Quay tot dusverre geen andere functie
aangenomen.
„U weet precies hoe dat gaat met
iemand, die minister is geweest", zei hij
Hij krijgt alle mogelijke om niet te zeg
gen onmogelijke aanbiedingen voor de
meest uiteenlopende functies, maar ik
II nu eerst van deze vakantie genieten
i dan kijk ik wel weer verder".
Het echtpaar De Quay zal naar schal-
feadief
vanavond
Hilversum I. 402 m. 19 00 Moderne ka-
strumcurtaal ensemble uit Finland 20.00
werd harde werkelijkheid.
over Israël 22 05 Lichte orkestmuziek en
zamgsolist 22.30 Nw» 22.40 Tango-Rumba
orkest cn zangsolisten 23.10 Op de praat,
stoel 23.30 Lichte gr muziek 23.55—24 00
Nws.
Hilversum n, 29» m. 19.00 Nws en weer.
praatje 19.10 gr. platen v. d.
en zangsoiwt; Operaeoacert 21.55 De ge-
king 23 05 Mezzo-sopraan en piano: oude
vanavond
TELEVISIE: CVK/IKOR/RKK: 19.30 S4-
mone Weit. een film van de BBC over
haar leven cn denken NTS- 20.00 Jour
naal en weeraverzicht 20.20 Zendtijd pol
partijen: Uitzending van de Boerenpartij
KRO: 20.30 Federatie in opspraak. NBC-
dooumentaire over de problemen bij de
oprichting van de federatie Maleisië 21 00
De moordenaar* zijn onder ons. speelfilm
NTS: 22 35—22.40 Journaal.
Programma voor morgen
05 Klass. gr. muziek 9.35 Waterstanden
9,40 Morgenwijding 9.55 Een boek voor het
Geest leven: boekbespreking 10.00 Ar-
muziek 12.Ï0 Regertmgsuttxeiwüng:
landbouw 12.30 Me<d. t.b.v, tand- en tuln-
bouw 12.33 Lichte gr. muziek 13 00 Nwe
13 15 Med-, eventueel actueel of gr fjjgH
ziek v. d. kinderen 15 00 Viool en plano:
klaes. cn moderne muziek 15.30 Bugène is
dood. hoorspel 1615 Musette orkest (gr.)
16.30 V. d. Jeugd 17.25 New York celling
I praatje 17.30 Lichte gr. muziek v d. teen-
agers 18 00 Nws 18 15 Eventueel actueel
18.20 Lichte gr. muziek 18 30—19 00 Radio-
VolksuniversiteitMuzikale actualiteiten
en specialiteiten door Hans Citroen.
Hilversum II, 298 m. KRO; 7.00 Nws
I 7.10 Morgengebed 7 15 Lichte gr. muziek
I 7.55 Overweging S 00 Nws 8 15 Lichte gr
muziek 8 50 v. d. Huisvrouw 9.40 Vocaai
ensemble: Lichte muziek (gr,i 10.00 v, d
Kleuters 10.15 Klaefc. gr. muziek 11.00 v. d.
I Vrouw H.30 Lichte gr muziek M 50 Volaan
vooruit, praatje 12 00 Middagklok -
noodklok 12.04 Liohte muziek uit Spanje
(gr.) 12.30 Mod. t.b.v land- en tuinbouw
12.33 Lichte gT. muziek 12 55 Kath. nws
13.00 Nws 13 15 Platen nieuws 13.30 Metro-
Eole orkeet en zamgsolist 14.10 Klass. or-
estmuziek ^gr^^ 14.35 v. d. Plattelands.
d. jeugd
1 moderne meester-'
muzleklitcr
BMi e.. .nuziek 16 00
zieken 1*4.30 Ziekcnlof 17.00 v d. Kinde
ren 17.15 v d Jeugd 17 45 Beursberichten
17.50 Rcgerlngsurtzer.ding: Gesprek met
een Ned familie op St. Maarten, door
F red A. Berger 18 00 Kinderkoren
instrumentaal ensemble 18.30 v, d.
18 50 En nu mijn geval. i
i vijf.
slag over zieken op vakantie NTS: 21 00
150 Jaar Korankrtjk 50 jaar Kon
Luchtmacht reportage van een gedeelte
van de tiende Taptoe Delft 22 10 Overna
me van dc Vlaamse Televisie- onder ëén
draad, een documentair programma over
dc elektrificatie van de spoorlijn Amster-
dam-Brusael-Parijs NTS: 22.40—22 45 Jour-
naai.
(Wordt vervolgd) ting twee maanden wegblijven.