Uw probleem is het onze Christen voor apartheid pleegt verraad W.G. van de Hulst overleden Een woord voor vandaag van neger tot ruïne Predikanten gearresteerd Kunstenaars en jongeren vonden elkaar in Velp MAANDAG 2 SEPTEMBER 1963 ANDERZIJDS AFWIJKING VAN DE NORM Ds. Y. K. Vellenga uit in het Gereformeerd Kerkblad voor Drenthe en Overijsel bezwaren tegen de aanspreking wan de ge meente door de predikant als „Broeders en zusters, jongens en meisjes". Vooral het tweede deel vindt hij een anomalie, een in verband zetten van dingen, die niet bij elkaar horen. Hij zegt hierover: Maa: en me; wat de bedoeling" wil de Jeugd er bij halen. Ze zit ten in ét kerk. ze horen er ook bij. ai zijn ze dat. wanneer de preek begint, misschien wel vergeten en zijn ze op de achterste bank al druk in gesprek gewikkeld, reeds bezig met het uitwisselen van fo to's van zichzelf of van sport- of filmhelden, al verdiept in houtsnij werk of. zoals het voorkomt, in het leggen van een kaartje. Het we ten van dit alles dringt er de H HIJ herhaalt het ook een paar keer in de preek. Telkens schokt al thans de eerste malen even het gesprek, worden even de blik ken gespitst, wordt een ogenblik het handwerk gestaakt. Ik weet niet hoe de jongens en meisjes hier zelf over denken. Er zullen er zijn, die het mooi vinden. Er zullen er ook zijn, die het kle verig vinden. Tal van mogelijkhe den liggen hier tussen. Maar afge zien hiervan: hveft het effect? Als ik zo naga hoe gemakkelijk het .broeders en zusters" langs de oren heen strijkt ik heb er nog nooit iemand van zien opkijken schijnt het mij toe dat ditzelf de binnen niet lange tijd met dat Jongens en meisjes" gaat gebeu ren. Dan is het wat moeilijk met de aanspraak op te houden. Dat zou men dan misschien wel willen. Helemaal regelmatig doet dat vol mondige „broeders tn zusters, jon gens en meisjes" toch niemand aan, dacht ik, Hoe komt men er dan weer af? Het achterwege la ten van het „Jongens en meisjes" zal namelijk net zoveel aandacht trekken als het beginnen er mee. Het is ongeveer zoiets als het stil staan van de klok. Niemand let er op dat de klok tikt. maar als zij stil blijft staan, zegt men: hé, de klok blijft staan. Zoiets moet ook verwacht worden als men tot de klassieke aanspraak „broeders en zusters" zonder meer, terugkeren van de'norm, een In verband zet ten van dingen die niet bij el kaar horen: De nevenstellingen van „broe ders en zusters" en „jongens en meisjes" is een anomalie. Daarin worden ongelijksoortige personen naast elkaar gesteld, niet naar wat hun leeftijd, maar naar wat hun hoedanigheid aangaat. Indien men het „broeders en zusters" als aanspraak niet voldoende acht en er ook de jeugd expres in betrek ken' wil, moet men vervolgen met ..broedertjes en zustertjes". En wie daarvoor terugdeinst, kan het om keren en eindigend met „Jongens en meisjes", beginnen met „heren en dames", en zo dit hem al te onwelgevoegelijk mocht voorkomen, met „ouderen en bejaarden". Zo zou het goed lopen. Dan zijn het allemaal mensen vsn "n soort, hoe ook onderling verschillend. Maar in dat expres samengevoegde „broe ders en zusters" en „Jongens en meisjes" loopt het niet. Broeders en zusters behoren tot een geeste lijke categorie, jongens en meis jes tot een natuurlijke. Ik weet. dat Paulus in zijn brie ven ook de kinderen aanspreekt. Hij doet het ook mannen en vrouwen, heren en slaven. Maar hij begint er in zijn brieven altijd mee ze al len tegelijk als gelovigen of heili gen of geliefden of broeders aan te spreken. En wanneer hij in zijn trieven het woord tot de kinderen richt, doet hij dat wel in verband met hun behoren tot de gemeente, maar toch met het oog op hun ver houding tot hun ouders. En als .Johannes apart zich tot de Jonge lingen richt, heeft hij een aparte boodschap voor ze. De gemeente bestaat in haar na tuurlijke verhoudingen en verbin dingen uit ouders en kinderen, vol wassenen en jongeren, mannen en vrouwen, broers en zusters, groot ouders en kleinkinderen, zwagers en schoonzusters, hoogbejaarden en kleuters (die tot dusver, hoewel ze ook al naar school gaan, in de kerk nog onaangesproken bleven, naar ik meen). Maar ln de saamverga dering der kerk zijn ze allen broe ders er. zusters, oud of Jong, rare of beste broeders, maar broeders en zusters, zonder meer. Daarom is het niet helemaal on beduidend welke variatie men aan brengt in de aanspraak van de ge meente. De bedoeling waaruit de gesignaleerde aanspraak voortkomt zal alleen maar te loven zijn. We moeten „de jeugd er bij halen". Het lijkt mij beter toe haar in en door de preek te laten merken, dat ze er bij hoort, dan er mee te be ginnen haar er wezenlijk naast te zetten, al bedoelt men ook het om gekeerde. Centraal Comité Wereldraad: Osservatore Romano tegen de „pil" Het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken heeft zaterdag een resolutie aangeno men, waarin o.m. wordt gezegd dat christenen die enigerlei vorm van rassenscheiding aanhangen, verraad plegen jegens Christus en de broederschap, die Zijn Naam draagt. Elke vorm van scheiding op grond van ras, kleur of ethni- sche afkomst is in strijd met het evangelie en onverenigbaar met de christelijke leer en de geest van Christus, aldus de resolutie. Ten aanzien van de strijd om rassen- gelijkheid ln de Verenigde Staten wordt gezegd, dat deze niet langer een louter binnenlandse aangelegenheid is, doch een zaak van grote bezorgdheid voor de christenen overal ter wereld is gewor den. Over het „ernstige rassenconflict" in Zuid-Afrlka roept de resolutie de blanke christenen in dat land op tot hernieuwd berouw voor vroeger tegenover hun me demensen begane fouten en tot vastbera den verloochening, zowel in woord als daad, van alles wat hun getuigenis tot Christus, ln wie alle mensen één zijn, zou kunnen verzwakken, Voorts nam het Centraal Comité een resolutie aan, waarin God dank wordt gebracht voor de „broederlijke en vruchtbare betrekkingen", die met de Rooms Katholieke Kerk tot stand zijn een „waarlijk oecumenisch gesprek' tussen de Rooms-Katholieke en andere kerken, aldus de resolutie, Waarnemers Nikos A. Nissiotis van de Grieks-Ortho doxe Kerk en ds. Lukas Vischer uit Zwitserland, een deskundige op het ge bied van het rooms-kathollcisme. De leden van het Centraal Comité kregen gisteren een lunch aangeboden door het hoofd van het rooms-katholiek college van Rochester. Charles J. Lave- Dr. Ernest Payne, de bapUstenpre- dikant uit Engeland die Vice-voorzitter is zag hierin een unieke uitnodiging daar het de eerste maal was dat een roomskatholiek als gastheer optrad voor de leden van het Centraal Comité. De commissie voor internationale za- fn van de Wereldraad heeft zich giste ren tevens achter de veroordeling ge steld van de acties die tegen de boed dhisten in Zuid-Vietnam worden onder in. zoals deze is uitgesproken door paus Paulus, die daarmede de room katholieke regering van dat land ve oordeelde. Twentse „Vluchtkerk' in verval (Van onze correspondent) In het dorpje Twekkelo onder de rook jn Enschede staat op het erve Haimer een oude schuur, die herinnert aan de tijd van de geloofsvervolgingen, schuur heeft in de 17e eeuw (sommi gen vermoeden zelfs reeds in de 16e eeuw) dienst gedaan als. „vluchtkerk", doopsgezinden uit "alle delen van Twente, komend langs binnenpaden, heimelijk de godsdienstoefeningen bij woonden. „kerkschuur" is thans in verval en niemand schijnt zich daarom te be kommeren. Aan alle kanten heeft men vrije doorkijk door de reten en kieren, waardoor wind en regen vrij spel heb ben. De brede eiken planken hebben De raad heeft vier JHHMHH gewezen voor bijwoning van de komende zitting van het concilie, die op 29 sep tember in Rome begint. Deze waarnemers zijn onder meer dr. Leraren bijeen Openbaar onderwijs dichter bij het bijzonder? Op de vergadering van de algemene vereniging van leraren bij het voorbe reidend hoger en middelbaar onderwijs, die op Woudschotcn is gehouden, heeft de voorzitter, drs. J. van Dijk uit Rot terdam over de salarlsposltle van de le raren gezegd, dat deze zijns Inziens in sommige opzichten nog te wenaen over last. HU dacht daarbij onder meer bbh de aohterstelllng van het V.H.M.O. bij het middelbaar nUverheidsonderwijs. Collega's met meer werkelijke dienst jaren worden voor hun arbeid financieel minder gewaardeerd dan anderen die la ter bij het onderwijs zUn gekomen en bovendien zelfa nog onbevoegd kunnen zijn. Drs. P. Hoogenboom. redacteur van het weekblad van de vereniging, hield een betoog over de tegenstelling tussen het bijzonder en het openbaar onderwijs. Hij meende dat beide partijen niet meer zo principieel tegenover elkaar staan als voorheen. Wanneer wi.'. doorgaan met een verzuiling bij het onderwijs plegen wU ln wezen verraad aan onze principes. Steeds meer wordt het duidelijk, dat het bijzonder en het openbaar onderwUs el kaar nodig hebben, aldus de heer Hoo- genboom. Oprichting Ned.- Zuidafrikaanse werkgemeenschap Op 31 auguatu». de verjaardag van wijlen koningin Wilhelmina, die eens een Zuid-Afrika in nood de helpende hand toestak door haar kruiser Gelder land te zenden om de oude president Paul Kruger te halen, is te Rotterdam de stichting „Nederlands Zuidafrikaanse Werkgemeenschap" opgericht, die de huidige republiek van Zuid-Afrika de helpende hand wil toesteken door het kweken van een nieuwe vriendschap met een eerlijke, kundige voorlichting over die republiek. Volgens haar statuten beoogt de stichting: het wekken van begrip voor het in Zuid-Afrika gevoerde samenle- vinesbeleid, het kweken van belang stelling en liefde voor de blanke, brui ne. gekleurde en zwarte bewoners var Zuid-Afrlka. het verstevigen van de godsdienstige, culturele en economische banden, die Nederland en Zuid-Afrika vanouds verbinden, het bevorderen van goede betrekkingen tussen beide landen, zoals het broedervolken betaamt. De oprichtingsvergadering in Rotter dam. die een enthousiast verloop had. was zeer goed bezocht en trok vrien den van Zuid-Afrika uit alle delen des lands. Zij werd ingeleid door een over denking door de oud-secretaris-generaal der Herv. kerk in de bezettingsjaren, dr. K. H. E. Gravcmeyer te Wasse naar. Deze distantieerde zich geheel van het tegenwoordige beleid van be paalde synodale functionarissen, dal o a. tot uitdrukking komt in de herder lijke schrijven over kernbewapening en rassenvraagstuk. Hij riep op tot een eerlijke en rechtvaardige houding tegen over Zuid-Afrlka. BOEKENHOEK In dit in het Engels uitgegeven boekje wordt nog eens duidelijk aangetoond, dat het „sportster" zijn lang niet altijd even ideaal ls als de massa wel denkt. Brian Glanville beschrUft de sportcar- rière van de Engelse vc'baller Gerry Logan wiens persoon vel* overeenkom sten vertoont met een benende Engelse speler die nu nog actief is Logen oogst (Van een onzer redacteureni Nederlands grootste verteller, die nis geen ander kinderen geboeid heeft door zijn talloze boeken en boekjes, TV. Gvan de Hulst, is te Utrecht plotseling overleden. Op oktober zou hij vierentachtig jaar geworden zijn. Hij heeft zijn kracht gezocht in het kinderboek niet slechts honderdduizenden kinderen op die manier genot ver schaft, maar een wezenlijke bijdrage geleverd aan de kinderlectuur. Nederlands grootste verteller r_, tijdelijk vruchtbaar maakt, evenals de oude mid delen om ewangerschap te voorkomen, door de „onnatuurlijke" werking in ethisch opzicht niet aanvaardbaar is. Dit geldt ook, aldus het blad. als men aanvaardt dat de pil psychologisch en medisch gezien beter is dan de oude mid- Het artikel is geschreven door Giaco- io Santori. de leider van het Italiaanse >ntrum voor scxuologie, dat x>r artsen voorbereidt. Deze cursussen zullen in september aan de universiteit! van het Hart van Jezus in Rome worden! gegeven. De redetwister van deze ijd: de uitdrukking is van de apostel Paulus en u vindt haar in zijn eerste brief aan de Corinthiërs, eerste hoofdstuk. Het gaat daar over de tegenstelling tussen wijsheid en dwaasheid. Paulus vraagt waar de redetwister van deze tijd blijft en onmiddellijk voegt hij er een volgende vraag aan toe: „Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaas heid gemaakt?" Nu zou men spoedig geneigd zijn te veronder stellen, dat Paulus plezier heeft in een wat filosofisch getint debatje en omdat men nu eenmaal weet, dat Paulus verkon diger uan het christendom is geweest lijkt het, of hij met één pennestreek alle wijsheid veroordeelt. Dat is dan nogal wat en het wordt nog vreemder, als men verneemt, dat deze man de dwaasheid predikt! Zo is het echter niet. Wat Paulus hier betoogt komt erop neer, dat men niet zonder meer als wijsheid mag accepteren wat zich als zodpnig aandient. Hij heeft het over de wijsheid der wereld en daarmee bedoelt hij puur menselijke gedachtespinsels, waarin God volkomen ontbreekt, waarin de verticale lijn niet aanwezig is. Elke tijd heeft zijn redetwisters, ook de onze. Misschien wel op het re ligieuze vlak en meestal bijzonder interessant om ernaar te luisteren. Maar ieder zal scherp moeten onderscheiden: draait dat geredetwist uitsluitend om de mens of gaat het uit van de overtuiging, dat God de eerste en de laatst is? Ruim 7.000 ton Moeders zetten kinderen op boter van achter Dl^ 1 1*1* IJzeren Gordijn Blanken maakten huis Mevrouw Fein uit Arnhem, die be middelt tussen handelaren ln boter van achter het IJzeren Gordijn en Neder landse importeurs, heeft het Voedsel voorziening Import Bureau (VIB) ruim 7.000 ton boter kunnen aanbieden, waar van er 1.000 in Oost-Duitsland en 500 in Roemenië beschikbaar zijn. De 7.000 ton is voor het grootste deel een „aan bieding op basis van ruiltransactie", hetgeen wil zeggen dat de landen die de boter leveren er Nederlandse produk- ten voor in de plaats willen hebben. De prijs van deze partij boter schom melt tussen de ƒ3.- en ƒ4.- per kilo gram. In de nacht van vrijdag op zater dag is, door tot dusvèr nog onbekende oorzaak, de tent van de ijsrevue van Maxi en Ernst Baier geheel door brand verwoest. Persoonlijke ongevallen heb ben zidh niet voorgedaan. De schade be draagt naar sohattlng ongeveer anderhalf miljoen mark (1,35 miljoen gulden) Van de Hulst is begonnen als onder wijzer. Reeds voor de klas kwamen zijn vertellersgaven uit. Hij is nimmer een reizend man geweest. ZUn leven lang heeft hU in Utrecht voor dc klas gestaan eeerst als gewoon onderwUzer en later als hoofd van de hervormde lagere school. Op zestigjarige leeftUd ging hU om zich verder geheel te -n aan zUn verhalen voor kinderen. Het eerste boek werd reeds in 1909 ;eschreven. Het was „Willem Wycherts" W. G. VAN DE- HULST dat ontelbare herdrukken beleefde. NogiW. G. van de Hulsts verdiensten hebben in datzelfde Jaar schreef hU voor de Ne-1 erkenning gevonden in de benoeming derlandse Zondagsschoolvereniging twee tot officier in de orde van Oranje Nas- verhalen in een prUavraag. Het ene was I Eau, maar grotere erkenning door het feit bestemd voor kinderen van zes en zeven I dat zijn boeken door generatie na gene jaar. het tweede voor kinderen van tien ratie kinderen steeds weer geboeid tot twaalf. Van de Hulst gebruikte als den gelezen, schuilnaam Jan van der Croese. Hem gelukte wat menige andere auteur niet gelukte, deze eerstelingen brachten hem meteen twee prijzen op. Voor een van beide boekjes kreeg hi) voor alle rechten 25.— gulden. Er moet echter wel bij verteld worden dat de uitgever dej rechten later terug gaf. Dat was maar goed hoewel het ene werkje wat ver geten is (Het kleine meisje en de grote klok) wordt het andere nog immer ge lezen. Het is het bekende „Ouwe Bram". Boodschap De kleine gereformeerde kerk van Brussel die maar 435 zielen telt, is over- gegaan tot het vestigen van een twee- olgde het ene boek het andere. |de predikantsplaats. Zij zal worden be- M«r du, bekend werden „.liep Holm en £00r kand mr B C. Carp to Haar- zUn vrienden j ^.Peerke ^bU^de jongeren lem Hj- zal o m het godsdienstonder wijs op verschillende scholen veel ntj naar Rome waar hem eei tu n schUnt toe te lachen, loopt op een deceptie uit. De begrafenis zal plaats vinden op donderdag a.s. om 1 uur op de Eerste Begraafplaats te Utrecht, na een rouw dienst ten huize van de overledene. Tweede gereformeerde predikant in Brussel „gesneuveld" zijn, zijn kromgetrokken of overdekt met een dikke laag mos. „Ik heb er wel eens over nagedacht, of het repareren van de schuur niet teveel zou gaan kosten", zegt de te genwoordige bewoner van het erve Hai mer, de heer B. Koop. „Maar ik vind het ook jammer, om het historische ge bouwtje zonder meer te slopen. Als de doopsgezinde kerk me de planken maar zou willen geven, dan wil ik hem zelf wel opknappen". Het oude toevluchtsoord voor de ver volgde doopsgezinden in Twente heeft jarenlang als zodanig dienst gedaan. De doopsgezinden in Twente hadden het lang niet gemakkelijk. Dat blijkt o.a. uit een streng plakkaat, dat dc drost van Twente, Unico Rlpperda tot Boekelo. in 1612 uitvaardigde tegen de doopsgezinden, waarbij een ieder werd bevolen, de bijeenkomsten van deze men sen zoveel mogelijk te storen en de hoorders, doch vooral de leraren of de voorgangers te „vatten". Achter de schuur staat een gedenk steen.' die op 6 juli 1926 door Twentse 'psgezinden wérd geplaatst. ;,~ln deze uur hielden Twentsche doopsgezinden de 17e eeuw ln 't geheim hunne godsdienstoefeningen" luidt het op schrift van de steen bij de vervallen „schuurkerk". Men zal gauw moeten besluiten om tot reparatie over te gaan, anders zal deze herinnering aan de ge loofsvervolging weldra Ineenstorten. Instructeurs in arrest Staatsbenzine in privé-auto's De Koninklijke Marechaussee brigade Tilburg heeft twee militaire rij-instruc- teurs, de korporaals H. v. Z. (45) uit Wy- chen en G. J. M. (29) uit Westerhaar gearresteerd onder verdenking van frau de. De beide militairen die rijlessen ga ven in de Kromhoutkazerne van de aan- en afvoertroepen aan de Bredaseweg in Tilburg zouden staatsbenzine hebben ge bruikt voor het vullen van de tanks van hun privé-auto's. Ook is er het vermoe den dat levensmiddelen uit de kazerne ten eigen bate zUn aangewend. De kazernecommandant, luitenant-ko* lonel H. J. W. Visser, heeft de rU-in- structeurs -inmiddels verboden privé op het kazerneterrein te brengen, (Van r medewerkers) was steeds bijzonder geliefd „foe boze koster". Maar ook „Zo'n vreemde jon gen" en de RozemarUntJe-aerle rUn niet minder bekend. Onder de kinderen zUn nu wat verreten de stripverhalen van „In de Soete Suykerbol", die indertijd een enorme populariteit mochten bezitten. In totaal verschenen meer dan tachtig boeken. Van de Hulst schreef niet zo maar verhalen, ook niet zo maar verhalen met een scheutje moraal erbij. Moraliseren wilde hij allerminst, maar ieder verhaal kreeg toch wel een christelijke bood- ciiap. Het geloof paste in xijn verhalen: iet hoorde er Wj. Op de wUze waarop hU «Jn verhalen schreef, vertelde hij ook Tn zijn kleuter en kinderbijbel de bUbelse verhalen. Ook deze hebben een eigen plaats ge kregen in vele christelijke gezinnen. De 19-jarige jongeman Anne van der Wal uit Bant in de Noordoostpolder, vrijdagavond op zijn verjaardag een verkeersongeluk om het leven gekomen. De auto die hij bestuurde vloog bij Creil uit de bocht en belandde in de bermsloot. De jongen dood. De auto werd totaal i rUder C, Agenant uit Haarlem op de Rijksstraatweg in Haarlem-Noord bij de Overfionstraat bU een inhaalmanoeuvre door een auto bestuurd door de 38- jarige elektrisch lasser W. J. B., aange reden. Hy was op slag dood. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Kamerik en te Putten (vac G' H. Abma): J. H. Cirkel te Huizen (N.H.) CHRIST. GEREF. KERKEN OUD-GEREF. GEMEENTEN evangelisatiewerk voor zijn rekening :n. De gemeente die zich uitstrekt het gehele franssprekende deel van België en het groot-hertogdom Luxem burg kan door de predikant van de kerk van Brussel, ds. E. H. Nagel niet al leen meer bewerkt worden. Ganzeveren lieten verstek gaan De ganzeveren die stadsarchivaris drs. F. Brakelmans van Breda te elfder ure had kunnen bemachtigen om er de bur gemeesters van Diest. Dillenburg. Oran ge en Breda het protocol van de Unie van Oranjesteden mee te laten onder tekenen. hebben zaterdag helaas niet aan hun doel beantwoord. Een eerste poging mislukte reeds waarna rige ondertekenaars maar direct vulpen grepen. Na de plechtige ondertekening stuur den de vier burgemeesters gezamenlijk een telegram aan de Koningin, waarin zij de Vorstin hun diepe aanhankelijk heid en eerbied betuigden. 's Avonds werd een folkloristisch fes tival gegeven, waaraan elk der viei uniesteden hun bijdrage leverden. Op een groot podium, tegen de grote kerk aangebouwd, presenteerden zich achter eenvolgens verscheidene zang- en har monieverenigingen. Kort voor het festival begon trok door GEREF. GEMEENTEN IN NED. „Noch door bedreiging, noch door intimidatie zal ik verhuizen, ik zal blijven wonen waar ik woon". Dat is het vastberaden commentaar van de 26-jarige ne ger Horace Baker, nadat zijn blanke buurtgenoten in Holcroft in de V.S. alle ruiten van zijn Jeugdfestival weer ten einde (Van een medewerker) *TATERDAG was de drukte voor de loketten van de sta tionshal in Arnhem merkbaar groter dan anders. Het Jeugdfes tival Velp, dat zich altijd gelijke lijk op Arnhemse en Velpse grónd afspeelt, ging weer naar huisv Vijfhonderd jonge mensen heb ben een week lang luisterend en aansprekend tegenover de kunst en de kunstenaar gestaan. hoogste klassen meer dan de jongelui ln vorige festivaljaren over de kunst gesproken. De leider van het festival opnieuw was een opmerkelijke meerder heid van meisjes in Velp op bezoek had dit lustrumfestival in het teken van de medemenselijkheid gesteld: „De kunst als uiting van medemenselijk heid". De intenties van de mensen die de elk jaar moeilijker wordende taak heb ben een helder aansprekend programma in elkaar te zetten (Ad den Besten, de Amsterdamse dichter en Erik Vos. de Haagse toneelleider vertegenwoordigden in de programmacommissie de actieve kunstenaars), zijn eerlijk en minder verheven dan het festivalmotto ingeeft te veronderstellen. Het gaat hun erom het sociale taboe van de kunstbedrijving te doorbreken en duidelijk te maken, dat niet het kunstwerk alleen de communicatie met de mensen tot stand moet brengen. De status van de man die als kun stenaar in zijn levensonderhoud voor zag is in sommiger ogen nog altijd een onwaardige. Zelfs in deze tijd waarin de overheid het zich als een taak stelt de kunst in het openbaar stimuleren, te steunen, dus sociaal te waarderen, geldt voor velen de kun stenaar per definitie als a-sociaal. Elkaar zoeken In de lokalen van het mooiste lyceum van het land, zoals het gebouw nog al- üjd heet. cn op de overtakte gazons en zijn unieke sfeer), blijkt de zin van de ontmoeting tussen de aanstaande vol wassenheid en de gevestigde genera ties. Uit de onbevangen vragen die de jeugd de kunstenaar daar stelt blijkt dat zij van hem wil leren: waarom drukt de dichter zich aldus uit? Waar om speelt de- acteur die de mensen een sterkere betrokkenheid bij het 4oneel wil geven, juist de moderne stukken? Waarom kiest de beeldhouwer beton als. hij zich in brons veel „mooier" kar itd rukken? De jeugd vraagt, de kunstenaar ant woordt, maar de ontmoeting is niet al leen een systematisch vraag- en ant woordspel. De jeugd Is aan het woord, de kunstenaar is aan het woord en twee kanten dwingt men elkaar tot gesprek. De jeugd omdat zij hunkert de mens achter het kunstwerk te ontmoe ten. de kunstenaar omdat hij voeling zoekt met sijn medemensen. Iniek Voor de jongelui is het een hele in Velp een week te mogen zijn. Wie zou niet heel wat ervoor over hebben oog in oog te mogen zitten onder een lindeboom met de dichter Gabriël Smit. wiens gedichten (als hij tenminste op een rooms-katholieke school zit) tot de obligate stukken op de literatuurlijst •oor het examen behoren? Of. zolang hij /li. te praten met een toneelspeler het eerste plan die hij (als hij ten: op een progressieve school zit) jaar- unieke dingen van het jeugdfestival mensen die vermaard zijn om hun eigenzinnige of onhandelbare natuur, spontaan, ongedwongen en probleem loos-enthousiast. te zien discussiëren met de jeugd, als de leidster van het Natio naal Ballet Sonja GaskeH. Zogoed als het uniek is dat in het programmaboek in de rubriek litera tuur de namen voorkomen van men sen wier leeftijden onderling genera- ties verschillen. Zo was het moeilijk de piepjonge dichteres van naam Mischa de Vreede te onderscheiden van de oudste festivalmeisjes en ont hullend een man die dagelijks is geven met de hoogheid van de profes sorale waardigheid, als de Nijmeegse neerlandicus Anton van Duinkerken, te zien spreken als een belezen groot vader tot zijn kleinkinderen. huis hadden ingegooid. De rel is verleden week begonnen, toen het gezin Baker de hulp van politie en militairen moest inroepen om dat men anders niet meer vei lig thuis kon komen. Gisteren hebben de vandalen in tussen een nieuwe aanval op het huis ondernomen. Alle buizen aan de bui tenkant van de woning zijn vernield, de garagedeur ls stukgetrapt en de oprit is volkomen versperd. Overigens had de heer Baker toch al weinig aan de garage, omdat de buurtbewoners van zijn auto een wrak hadden ge maakt. De hele dag staan blanke kinderen, daartoe aangevuurd door hun moeders, voor het huk te schelden. Maar het ge zin Baker is van plan te blUven wonen ln wat nu een krot is. Medeleven gezin vormde gisteren *n oproep van zowel blr.nke als neger- >redikanten het gezin te helpen. Zij heb- >en hun gemeenteleden opgeroepen geld bijeen te brengen om het getroffen gezin te helpen. Hoeveel de collecte heeft op gebracht ls nog niet bekend, evenmin in hoeveel kerken een inzameling is ge houden. Baker die alüjd in het Zuiden heeft gewoond, heeft verklaard dat hij onver schillig tegenover de beledigingen staat. In het Zuiden weet je tenminste hoe ze Ar jé denkon zei hU, hier verbergen, hun- gevoelens achter een grijns. Traangas In de stad Plaquemine ln liet zuiden in Louisiana heeft een federale rech ter gisteren een demonstratieverbod af gekondigd. Desondanks hebben vijfhon derd negers ecu betoging gehouden. Zij droegen borden mee waarop: „WU be treuren het ruwe optreden van de po litie". Kort na het verbod tot demonstre- begon een tweede, onrustiger, beto ging. Agenten te paard trachtten de me nigte te verspreiden, waarop woedende mensen met straatstenen naar politie en blanken begonnen te gooien. Tenslotte slaagde men er in de demonstranten een kerk binnen te drUven. die met traan gas werd volgespoten. Er werden vele negers gearresteerd, waaronder zee pre dikanten. In Alabama, waar het al eerder tot ernstige ongeregeldheden kwam, zyn 24 negerkinderen van plan deze week naar scholen te gaan die tot nu toe uitsluitend voor blanken toegankelijk waren. Gou verneur Wallace, die heeft gezworen „in de Schooldeur te blyven staan" heeft zich nu van alle commentaar onthouden. In één dag ton bijeen voor Roode Kruis In Deventer heeft een bliksemactie ten bate van een nieuw centrum voor het Roode Kruis zaterdag het formida bele bedrag vsn bijna honderdduizend gulden opgebracht, juist het bedrag dat nog aan het. bouwkapitaal ontbrak. Vrij dagavond werden in Deventer en omge ving spaarpotten uitgedeeld, die zater dag weer werden opgehaald. Resultaat: f54.000. Voorts werden grote bedragen aangeboden door de industrie, vereni gingen en gemeentebesturen. Vraag: Ik hoor telkens voor de ra dio andere accenten dan wij geleera hebben. Hoe is het accent in de vol gende woorden: Bènnebroek of Benne> bróek, jonkhéer of jonkheer, overlég of moeten inleveren óverleg? dienen voor de it Antwoord: Het accent is: Bènne broek, jonkheer en overlég. Dit laatste bevolkingsregisters zelf inzien, zoals chieven op rijksarchieven? zaken Antwoord: In 1811 hebben de kerken archieven zijn de doop-, trouw- en begraafboeken vrij toegankelijk akten betreffende allerlei zaken van het dagelijkse leven. Deze ieder staatsburger men kan vrijelijk inzage krijgen in de stukken. De chefs van de leeszalen zijn altijd bereid hulp te geven. Voor latere gegevens kan Hl 4 - -T— IT* *men tegen een vergoeding aan de ge- woord. Indien het gebruikt wordt in de men v®rPlicht vóór 1 ianua- meenten hulp vragen. Natuurlijk zijn betekenis vsn samen beiprekcn Er is 1 een ™«te. neer leter bleek, er wel la. als grondslag te dienen voor de invoering van de bur gerlijke stand. Dit op last van de Fran- overheid. Bij decreet van 17 mei betekenis van samen bespreken. Èr v- j behalve het werkwoord overléggen ook moeilijk te veranderen naam een werkwoord óverleggen in de zin van een bewijs tonen of van sparen. Brieven, die niet zUu voorzien vaD naam en adres, kannen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeien In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een golden aan post zegels te worden ingesloten. r werd tijdens het de burgerlijke bestond, werd elke geboorte inge- stand ingesteld? Waren er in die tijd veel families, die in het geheel geen katholieke doopboeken geslachtsnaam hadden, doch hoogstens al teruglopen tot 1600 een bijnaam? Dat moet haast wel ge- figfjjjfgï zien de idiote namen die destijds te pen. Het ontbreken die tijd kende men kwam vroeger natuurlijk het meest veel licht ontneemt. Zelf willen deze voor bij de minderontwikkelden. J- u— Vraag: We hebben een ficus gekocht. De bladeren zijn besmet met zoge naamde vuil- of stofspatten, welke na wassen met kalkvrij water niet zijn verdwenen. Hoe kunnen deze worden schoongemaakt zonder ze te beschadi- nemen. Ook al familienamen, veelal patronymia als Aarts of Aartz (zoon), Bastlaans, Toen de burgelUke stand nog niet de protestantse of i - 1650. Het zal natuurlijk wel voorgekomen zijn. dat ouders hun kinderen niet lieten in- de boom ook graag weg heb ben omdat hij de groei van bloemen en planten tegenhoudt. Tot welke in stantie kan ik me nu wenden om deze Doom weg te krijgen. Antwoord: Als ook de buren de boom weg willen hebben, dan ligt 'net op hun gen? weg om voor de verwijdering te zor- gen, hetzij dit zelf te doen als het een Antwoord: Wanneer deze spatten niet eigen huis ls, hetzij dit aan de eige nen geslachtsnaam het be- i zekere welstand of intel- veroorzaakt worden door bijvoorbeeld te vragen. Wilt u de buren dwin- anders te verklaren, dat eenvoudige fa milies sedert eeuwen een bepaalde ach ternaam hadden vaak naast hun bij- «bijnaam, en andere niet. Hoe geschiedde het centrum van Breda een cavalcade vroeger de aangifte bij mensen, die tot behalve de groepen ongeveer geen enkele kerk gerekend wilden In elke provinciale hoofdplaats be rin^» „1 _f;i. tweeduizend Bredanaars deelnamen. worden'. Zes harmonie-orkesten en acht drum-1 trouw-, doop- j bands luisterden de stoet op. de kernen ka De Uni-feestelijkheden zullen volgend af welk jaar kan men omtrent zijn 1811. de notariële archieven met aller- Beroepen te Bruinisac: H. Ligtenberg jaar in het Franse plaatsje Orange wor- voorouders inlichtingen krijgen bij de lei aktes betreffende testamenten, koop e Utrecht. 'den gehouden. 'burgerlijke stand? Mag men die oude en verkoop, enz., de rechterlijke ar- vindt zich een algemeen rijksarchief, waarin o.m. liggen opgeslagen: De ge boorte-, huwelljKS- en overlijdensakten van vóór 1882 van de burgelUke stand de bladeren in de week en was ze la der gemeenten in die provincies, ter voorzichtig af. Dit moet niet te ruw Slechts in enkele gemeenten bevinden gebeuren, daar anders de gladde op stand tot de erfsehelding wel is in acht genomen. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan u de buurman dwingen de boom weg te nemen en als u in een er 10 cl spiritus bijdoen. Zet hiermee huurhuis woont, dan kan u dit de eige- _e gl dan zich hier om bUzondere redenen de perhuid beschadigd wordt. Dl begrafenisboeken van archieven tot 1842. Voorts zijn er alle sponsen en afdrogen met zuiver water, raadplegen? Van- doop-, trouw- en begraafboeken tot Eventuele insecten e.d. worden dan te- grond komen of wortels onder i af- grond. Als het e gedood. Vraag: Bij mijn buren in de tuin staat een hoge wilde kersenboom, die spaard wordt. mooie boom ls. kan worden nagegaan of r geen oplossing mogelijk is. waarbij niet te veel van het licht beroofd •ordt. en waarbij toch de boom ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2