Hoe kon rassenscheiding
in de wereld" komen?
,W.-Berlijn gebruikt nu
filmcamera als wapen
Portugal nodigt
Oe Thant uit
Vakbondsmiiiisters niet
met prijsstijgingen eens
Premier Ralnnan lieeft
„bange voorgevoelens"
u
DRONKENSCHAP
ln een &ontc h#
BPsuperMix
benzine
ZATERDAG SI AUGUSTUS 196S
De Westberlijnse politie heeft
een nieuw wapen in gebruik ge
nomen: de filmcamera. Volgens
de commandant van het politie
korps, Werner, heeft de uitrusting
van 50 politiemannen met dit wa
pen het aantal grensincidenten
aanzienlijk verminderd.
De vopo's schijnen er volgens hem
niets voor te voelen dat hun foto's
in de Westduitse archieven over
grensincidenten worden opgenomen
„omdat ze zelf op zekere dag wel
eens zouden kunnen besluiten te
Vluchten".
De nieuwe ..foto-oorlog" heeft er toe
geleid dat ook de Oostduitse grenspolitie
haar mannen van camera's heeft voor
zien, Zij worden gebruikt voor het ma
ken van foto's van betogers in West-
Berlijn, die dan in Oostduitse kranten
Worden afgedrukt.
Tot nu toe is een derde van de Oost
duitse grenswachten, die de afgelopen
Portugal heeft secretaris-generaal
Oe Thant uitgenodigd naar Lissabon
te komen ter bespreking van enkele
vraagstukken die tijdens de zitting
van de Veiligheidsraad van einde juli
ter sprake zijn gekomen.
Op deze zitting werd een resolutie
aangenomen waarin wordt aangedrongen
op een verbod van de levering van wa
pens aan Portugal, bestemd voor ge
bruik in de Afrikaanse gebiedsdelen van
dat land.
Waarnemers achten het onwaarschijn
lijk dat Oe Thant deze uitnodiging zal
afslaan. Tegen einde oktober moet hij
rapport uitbrengen over de stappen die
genomen zijn om de resolutie ten uit
voer te leggen.
De Amerikaanse onderminister van
buitenlandse zaken Ball heeft gisteren
zijn overleg met premier Salazar van
Portugal afgesloten. Hij verklaarde zeer
tevreden te zijn. Onderwerpen van ge
sprek waren: een vernieuwing van de
pachtovereenkomst betreffende de Ame
rikaanse basis in Portugal en de houding
van de V.S. in de V.N. tegenover de
Portugese koloniale politiek.
Uitstel stemming
resolutie tegen
Syrië
De Veiligheidsraad heeft gisteravond
besloten de stemming over een Brits-
Amerikaanse ontwerp-resolutie tegen
1 Syrië uit te stellen. In de ontwerp-reso
lutie wordt Syrië beschuldigd van
moedwillige moord op twee Israëlische
boeren vorige week aan de Syrisch-Is-
raëlische grens. De stemming zal nu
volgende week dinsdag worden gehou-
I den.
Marokko vroeg de raad om er.kel zijn
spijt over de dubbele moord uit te spre-
I ken en het deel waarin de Syrische re-
I - gering erop werd gewezen, dat de moor
denaars van Syrisch grondgebied kwa-
Imen, te schrappen.
De gemengde Israëlisch-Jordaanse be
standscommissie heeft Jordanië berispt
I omdat Jordaniërs in de nacht van zon
dag op maandag aan de sectorgrens in
Jeruzalem het vuur hadden geopend, zo
is in Jeruzalem bekendgemaakt.
Israël werd berispt omdat Israëliërs
I het vuur hadden beantwoord. Bij het
vuurgevecht werd een Israëlische soldaat
I gedood en een Jordaniër gewond.
Alle priesters in
Hongarije nu vrij
Op twee of drie na zijn nu alle
priesters die in de Hongaarse gevange-
I nissen zaten, vrijgelaten, maar geen
enkele priester mag meer zijn ambt
uitoefenen. Velen hebben daarom een
baan gezocht in industrie of landbouw.
I Niet ontslagen zijn uit de gevangenis
de leken, die wegens godsdienstige ac
ta» tiviteiten veroordeeld zijn.
De bisschop van Veszprem, mgr.
Badalik, die begin mei onder grote pu-
bliciteit uit zijn verbanningsoord Hejce
,c,ontslagen was, is in Hejce terugge-
I Jjv keerd. De bisschop wil daarmee protes
teren tegen het feit, dat hij zijn bis-
j^jjl schopswerk niet kan hervatten.
tijd bij grensincidenten waren betrokken
geïdentificeerd. Het is bij de Oostduit
se politie bekend dat bij een vlucht
naar het Westen eCn bezwarende foto
in het Westduitse archief zou kunnen
leiden tot weigering van politiek asiel.
,,Dat verontrust hen meer dan een ge
weer. Zij duiken wanneer zij betrapt
worden haastig weg achter een boom",
aldus Werner, die hieraan toevoegde dat
de filmploegen, die voor ieder ernstig
incident worden gewaarschuwd binnen
een kwartier op ieder punt langs de
grens kunnen zijn."
Een naar West-Berlijn gevluchte Oost
duitse grenswachter heeft gisteren ver
klaard waargenomen te hebben dat de
Oostberlijnse staatsveiligheidsdienst
agenten van Oost- naar West-Berlijn
loodste.
Hij zei gezien te hebben dat tegen
over de Amerikaanse sector een gat in
de prikkeldraadversperring werd aange
bracht. Alle soldaten in de bunrt moes
ten hun posten verlaten, waarna een
aantal burgers zich door het gat naar
de westsector begaven.
Ook zou hij hebben gezien dat Oost
duitse agenten in het uniform van de
Westduitse douane de grens zouden zijn
Westberlijnse zijde onvoldoende.
Ben Bella niet
naar V.N.
Het bezoek dat de Algerijnse leider
Ben Bella tegen 26 september ter gele
genheid van de zitting van de algeme
ne vergadering van de V.N. aan Washing
ton zou brengen, is uitgesteld wegens
„zekere constitutionele- en regerings
problemen welke voor het vertrek van
Ben Bella moeten worden geregeld". Dit
is gisteren door radio-Algiers bekendge-
Waarnemers in Algiers wijzen er ech
ter op, dat er tot dusver nooit een offi
ciële aanwijzing is geweest dat Ben Bel
la Washington zou bezoeken.
De Algerijnse leider zou van plan zijn
na zijn verkiezing tot president van de
republiek (waarschijnlijk omstreeks 15
september) zijn kabinet te hervormen.
(Advertentie)
Geloof dat elke grond mist
(Vai
Een val van elf meter maakte deze jongeman, nadat de brandweer
hem van het dak had gespoten. Het gebeurde in Ludwigshafen. De jonge
man was op het dak gevlucht, nadat hij een aanslag op zijn zuster had
gepleegd. Hij had een bijl meegenomen om zich te kunnen verdedigen.
Toen de politie er niet in slaagde de man van het dak te „praten", kwam
de brandweer eraan te pas. Bijl en jongeman stortten omlaag maar
laatstgenoemde werd slechts licht gewond.
De Finse coalitieregeling is gis
teren afgetreden na een menings
verschil over de vraag of de
staat dan wel de consument de
op handen zijnde stijging in de
prijzen van produkten, zoals melk,
eieren, vlees en graan, moet
dragen.
In toespraak over federatie
Nasoetion geeft
vrij heidsstri j ders
zijn fiat
Premier Rahman van Malakka
heeft gisteren voor de radio ver
klaard „bange voorgevoelens" te
hebben ten aanzien van de tot
standkoming van de Maleise Fe
deratie. Zoals bekend zou deze
federatie oorspronkelijk vandaag
een feit worden. Door diverse
oorzaken echter zal ze nu op
16 september worden opgericht.
In zijn toespraak zei de premier
veel gedaan te hebben om de buurlan
den van Malakka voor de zaak van de
iwe federatie te winnen. „Eens
ik er zeker van dat dit mij gelukt
t. Maar nu heb ik bange voorgevoe-
1304) In de middeleeuwen was
bier de volksdrank bij uitnemend
heid. Door de edelen en aanzien
lijken werd weliswaar veel wijn ge
dronken, maar bier was voor de
grote massa de geliefde en bijna
enige dagelijkse drank die bij alle
maaltijden genuttigd werd en ook
veelvuldig werd uitgeschonken in de
perioden die tussen de maaltijden
in liggen. Matigheid was in onze
streken bij het drinken van bier en
wijn een weinig beoefende deugd.
Integendeel, de
grootste drinker
was tevens de
grootste held, een
opvatting die aan
sommige borrelta
fels nog steeds op
geld doet.
Maar terzake.
Toen Bonifacius
hier te lande de
monniken wilde afleren van tafel op
te staan zonder gebed, zag hij hier
toe alleen kans door als regel te
stellen dat na het gebed een glas
kon worden gedronken. Hiervan
stamt de weinig verheffende leus:
,,Een glasle na de gracie
Naar de les van Bonifacie".
Nog in 1814 werden deze regels
gebezigd
Dat men er zich toe zette zoveel
als maar enigszins mogelijk was te
drinken, bewijst het gebruik om
zout in de wijn te mengen ter ver
meerdering van de dorst. De graaf
Jan van Blois bezat voor dit doel
een apart stel zilveren lepels, zo
dat we ons werkelijk niet behoeven
af te vragen, hoe het bij hem toe
ging:.
Trouwens, er zijn nog andere ken
merkende aanwijzingen, want toen
In de 15e eeuw de vorsten zich op
aandrang van keizer Maximiliaan
verbonden zich te verzetten tegen
de heersende drinkgewoonten ln hun
landen, werd het voorbehoud ge-
TOCH IS
HET ZO!
maakt dat zij niet aan hun belof
ten gebonden zouden zijn ln de
oude drlnklanden zoals de Neder
landen! Welsprekend ook Is in dit
opzicht de ordonnantie van Karei V
„om te remldleeren op de ongere
guleerde gulzigheid en dronken-
schappen, die dagelijks in deze lan
den gebeuren in diverse Cabaretten,
Tavernen en Logijsen"!
Een Napolltaan, die omstreeks
1514 onze streken bezocht, vermeldt
eveneens de drankzucht van onze
voorouders, maar
voegt er vergoelij
kend aan toe, dat zü
dit niet ale een on
deugd beschouwden,
maar als een bewijs
van hun gladiator
achtige lichaams
kracht. Ook de
roemruchte Hugo de
Groot geeft in zijn
„Vergelijking der gemeenbesten" een
beschouwing van de dronkenschap
hier te lande en kwalificeert deze
als een volksfout, waarin we
slechts werden overtroffen door de
Duitsers. Dronkenschap was In de
17e eeuw werkelijk héél gewoon on
der alle rangen en standen, zodat
professor Schacht in een lijkrede
van 1672 het als een bijzondere ver
dienste van de overleden Sylvius
roemde, dat men hem nooit dron
ken of bevangen door de wijn had
gezien! We kunnen ons moeilijk
voorstellen dat ln onze tijd aan de
groeve een dergelijke opmerking zou
worden geplaatst.
We zullen de voorbeelden ter sta
ving van ons betoog verder achter
wege laten, want een heel woorden
boek met 972 spreekwoorden en ge
zegden, alle op het drinken betrek
king hebbend, toont overduidelijk
aan hoe diep dit kwaad in ons
volk had wortel geschoten.
Nadruk verboden.
H. Pétillon
Rahman, die hiermee op de commu
nisten doelde, zei voorts dat zijn vrees,
dat de ondermijnende activiteiten in de
len van de nieuwe federatie voor een
belangrijk deel worden aangemoedigd
door elementen van buiten, gegrond is.
Volgens regeringsfunctionarissen in
Koeala Loempoer verwacht Malakka dat
Australië en Nieuw-Zeeland zonodig
voor de nieuwe federatie zullen vechten.
Beide landen hebben strijdkrachten in
Malakka. Verplicht (krachtens een ak
koord) om Maleisië te verdedigen is al
leen Engeland. In Brits Noord-Borneo
hebben de Britten nu 6000 man. Deze
troepen bestrijden al enige tijd rebellen,
die door Indonesië zouden worden ge
steund.
Zoals bekend zullen Brits Noord-Bor
neo en Serawak met Malakka de op te
richten Maleise Federatie vormen. De
eerste twee zijn vandaag op binnenlands
gebied autonoom geworden.
WAARSCHUWING
De Indonesische minister van buiten
landse zaken. dr. Soebandrio. heeft gis
teren president Soekarno verslag uitge
bracht van de besprekingen, die hij
heeft gevoerd met de secretaris-gene
raal van het Maleise ministerie van
buitenlandse zaken. Ghazali bin Shafie,
over de te vormen federatie.
Na afloop van zijn onderhoud met de
Kresident verklaarde hij de houding van
[alakka te betreuren. Dat er in deze
houding geen verandering is gekomen,
bleek o.m. uit de uitlating van Bin Sha
fie bij zijn vertrek uit Djakarta.
Hjj verklaarde daar, dat hy Soeban
drio had gewaarschuwd, dat het uitroe
pen van de federatie op geen enkele
wyze afhankelijk is van het resultaat
van het onderzoek dat V.N.-vertegen-
woordigers op het ogenblik in Brits
Noord-Borneo en Serawak instellen. Zo-
als bekend wil men de stemming van
de bevolking pellen.
STEUN
Met betrekking tot de kwestie Noord-
Borneo heeft de Indonesische minister
van defensie en opperbevelhebber van
de Indonesische strijdkrachten, Nasoe
tion, verklaard dat Indonesiërs die als
vrywllllgers de opstandelingen op Noord-
Borneo ln hun stryd voor zelfbeschik
king willen steunen daar vtü in zijn.
Hoewel Indonesië geen aanspraken
maakt op Noord-Borneo. steunt het de
strijd voor zelfbeschikking ten volle, al
dus Nasoetion. Wij verbieden Indone
siërs zelfs niet om aan de zijde van de
ze volkeren te strijden, zo zei hij, hier-
De val van de door de Boerenpartij
geleide regering werd voorafgegaan
door het ontslag van drie ministers
die uit de vakbonden afkomstig zijn
die zich niet konden verenigen met
het door de meerderheid van het ka
binet genomen besluit de prijzen van
de produkten te verhogen.
De prijsstijgingen zullen met ingang
in 1 september ingaan. Enige tijd ge
leden is een wetsvoorstel aangenomen
waardoor de prijzen kunnen stijgen om
gelijke tred te houden met de gestegen
kosten van arbeid. De kosten van le
vensonderhoud gaan door deze maatre
gel met 1.3 punten omhoog.
President Kekkonen heeft het ontslag
van de regering-Karjalainen aanvaard,
maar de aftredende premier gevraagd
in functie te blyven totdat een ni
kabinet zal zijn gevormd.
Het "coalitiekabinet bestond uit vijf
ministers van de Boerenpartij, drie van
de Nationale coalitiepartij, twee van de
Zweedse volkspartij en drie van een
linkse vakbondsorganisatie.
Het aftreden van het kabinet Is ln
overeenstemming met het ln 1962 door
de Boercnparty genomen besluit, dat er
vertegenwoordigers van de vakorgani
satie in de regering moeten zitten, een
tegemoetkoming aan de Russen die in
dertijd sterke drang op Kekkonen heb
ben uitgeoefend om een neutrale politiek
te biyven voeren. De vakorganisaties
staan bekend als uiterst links in Fin-
Zonder de communisten kon het ka
binet nog rekenen op de steun van
112 van het 200 zetels tellende par
lement. Maar Kekkonen is nu een
maal zeer gesteld op een goede ver
standhouding met de Sowjetunie.
De alarmlijn tussen het Witte Huis en
het Kremlin komt morgen in gebruik.
Dit is gisteravond meegedeeld door het
Pentagon, het Amerikaanse ministerie
van defensie in Washington. Het betreft
hier zowel de landkabel als de radio
verbinding tussen de hoofdsteden.
De Amerikaanse en Russische appara
tuur werd reeds enkele tijd beproefd en
de laatste tijd is ook de lijn zelf getest.
;n onzer redacteuren)
Vooral in ons land, waar we nu
eenmaal niet onmiddellijk met
deze zaak te maken hebben, wordt
nogal eens verbazing uitgesproken
over het feit dat het begrip ras
senscheiding of -discriminatie nog
een probléém is, nota bene in een
tijd dat we over de gehele wereld
de rechten van DE (dus iedere)
mens zelfs officieel hebben vast
gelegd. Eerlijk gezegd begrijpen
we „niets" van de mentaliteit
(overwegend) in Zuid-Afrika en
(in mindere mate) binnen de Ver
enigde Staten, waar men zich
reeds verzet tegen alleen nog
maar een formele gelijkstel
ling tussen negers en blanken. In
het eerste land gaat de overheid
daar zelfs in voor!
De vraag is dan: Hoe kon die men
taliteit ontstaan en wat zijn er de re
denen van dat deze mentaliteit zich,
gezien de praktijk van vandaag, in ge
noemde landen tegen beter weten in
halsstarrig tracht staande te houden?
Dat is een samengestelde kwestie
die ligt op het gebied der antropolo
gie, de wetenschap die het wezen van
de mens bestudeert.
Het woord rassendiscriminatie
duidt in een richting als zouden er kwa
liteiten in rassen bestaan, met als
uiterste consequentie dat er van supe
rieure en inferieure rassen zou kunnen
worden gesproken. Is dat waar?
Neen, dat is n i e t waar. Zeer zeker
kunnen er bepaalde lichamelijke, psy
chische en sociale verschillen tussen de
rassen, waarvan de hoofdsoorten in het
europide-, het mongoolse- en het neger
ras uiteenvallen, worden waargenomen
maar dit alles beperkt zich slechts tot
Prof. A. de Froe
gaf commentaar
Telkens wordt de wereld opge
schrikt door raseenrelletjes. De
Zuidafrikaanse overheid predikt
blijkens haar daden de apartheid.
In Amerika, waar de overheid,
president Kennedy vooraan, vecht
voor gelijkheid gedachtig aan het
gevleugelde woord van Abraham
Lincoln, toen deze (als eerste
stap) de afschaffing der slavernij
aankondigde: „AU men are crea
ted equal": alle mensen zyn door
God gelijk geschapen, verzetten
grote delen der bevolking zich
met hand en tand tegen dit
Met de indrukwekkende de
monstratiemars naar Washington
nte aanleiding heb
ben
wend tot prof. dr. A. de Froe,
die aan de Amsterdamse gemeen
te-universiteit antropobiologie en
menselijke erfelijkheidsleer do
ceert. De hoofdvraag was: Hoe
kon deze apartheidsmentaliteit in
de wereld ten diepste ontstaan?
pen we er in principe geen snars
meer van. Denk bijvoorbeeld aan Chi
na en onze in dit opzicht kenmerkende
zegswijze „een rare Chinees".
kunnen gaan leidt,
maar ook wat we zouden kunnen noe
men de totaal andere middelen van
verstandhouding over en weer, waartoe
behoren gelaatsexpressie en gebaren,
middelen van verstandhouding, die wor
den vastgelegd in de jeugd.
riëte
op
het totale mensdom.
Anders gezegd het gaat daarbij al
leen over iets aan de buitenkant, iets
aan ons, maar niet over onszèlf! Deze
verschillen hebben dus geenszins met
aanleg (karakter), doch alleen met mi
lieu iets uit te staan. Men kan het nog
sterker zeggen: de verschillen tussen
de individuen in elk ras afzónderlijk
zijn veel groter dan die tussen de in
dividuen in interraciaal verband! Het
geen in het leven van alledag overge
zet zijnde betekent, dat indien we een
mens wilden vinden die totaal anders
was dan wij, we eerder in onze eigen
stad terecht kunnen dan bijvoorbeeld
bij de Chinezen.
Klinkklare nonsens
Zuiver biologisch gezien bestaat er
dan ook geen enkel bezwaar tegen hu
welijken tussen vertegenwoordigers van
verschillende rassen. En de ter^n ras
sendiscriminatie als nltvloeisel van een
wetenschappelijke gedachtengang is
derhalve volkomen onhoudbaar; klink
klare nonsens!
Toch bestóót die term levensgroot,
welke dan kenneijk moet stoelen op een
moeilijk uitroeibaar geloof. Mèt aUe begrijpen,
emotionele geladenheid die daaraan is
verbonden.
Gebaren
Samenwerking, die tot veelzüdighcld
Enkele voorbeelden mogen dit verdui
delijken. Als een Nederlander iemand
met gebaren wil roepen (denk aan de
koster in de kerk) dan kromt hij en
kele malen zijn wijsvinger die naar bo
ven is geheven. Het gebaar van een
Arabier die hetzelfde beoogt is even
wel totaal ènders: hij „wappert" met
al zijn vingers, die naar beneden zijn
gericht, waarmee hij tevens uitdrukt dat
hij slechts ondergeschikten op deze
wijze tot zich wil laten komen.
Een ander voorbeeld. Ons „ja" in
bewegen van het hoofd. Het „ja"
inziens compromis tussen onze „ja"
een Arabier om hier nu maar bij te
blijven is in diens gebaren een
inziens comprmis tussen onze „ja'
„neen"-gebaren: een op en neer bewe
gen van het hoofd in schuine rich
ting.
Ook in de dierenwereld merken we
deze dingen op. Klassiek is het voor
beeld van de twee apen, resp. behorend
tot verschillende families, die ergens
in een dierentuin in dezelfde kooi te
rechtkwamen. De ene aap kon „la
chen" cn liet daarbijzijn tanden zien;
chen" en liet daarbij zijn tanden zien;
maar bedoelde daar dan mee dat hij
boos was. Gevolg een enorme ruzie
de apenkooi vanwege het elkaar niet
blijken op de achtergrond van die
vreedzame coëxistentie altijd nog
kwesties als bijvoorbeeld de mogelijk
heid tot huwelijken in interraciaal ver
band hun rol te spelen.
Biologisch moge daar dan niets te
gen zijn, alleen al de gedachte niet
te weten „welk vlees men bij het an
dere ras in de kuip heeft" (zoals ge
zegd: alleen milieu- en geen karakter
verschillen) maakt, dat er over het al
gemeen een grote weerstand tegen dit
soort huwelijken zal blijven heersen.
Nuchter bezien echter alleen op
kleinzielige gronden, want het onmis
kenbare karakterologische feit blijft be
staan, dat men ouder elk volk niet al-
kunnen vinden, maar ook zijn weder-
kunnen vindne, maar ook zijn weder
helft.
Hetgeen zou kunnen betekenen, dat
trots een evolutie die de rassengelijk-
heid ongetwijfeld op den duur tot
„mos" zal verheffen, er interraciaal
toch nog altijd van een zekere mate
van eenzijdige hovaardij sprake zal
blijven, die een voor hónderd procent
elkaar accepteren met alle consequen
ties daaraan verbonden, als een ob
stakel op zijn weg vindt.
Maar, zó „ver" is het nog lang niet.
De apartheidsgedachte Is immers nog
altijd wijd verbreid, even wijd ver
breid als ze ongefundeerd Is. Vraag:
Zou de mens. zouden wij allen wer
kelijk zo klein zijn dat we het zonder
hoogmoed niet kunnen stellen? Het
lijkt er zie de broodnodige demon
stratiemars naar Washington van do
afgelopen week helaas veel op.
rongen raakt van de conclusie die i
diepgaande gedachtenwisseling tussen
mensen van onderscheiden levensbe
schouwing over het rassenvraagstuk
onlangs unaniem opleverde.
„Een christelijke oplossing van
het rassenprobleem vraagt van
ons de gekleurde rassen te bena
deren in waardering en dienst
baarheid en met ontvankelijkheid
voor wat zij ons tot onze eigen
geestelijke verrijking te bieden
hebben. Want ras is een creatief
beginsel. Het moet leiden tot co-
operatie en veelzijdigheid."
Wat is daarvan dan toch de èchter-
grond, want die moet er toch zijn?
Zonder op volledigheid aanspraak te
willen maken kunnen wel enige facto
ren worden genoemd die dit geloof in
de hand hebben gewerkt. Daar is dan
in de eerste plaats de al eerder ge
noemde factor van het milieuverschil.
De meesten van ons zijn pas van va
kantie terug, misschien wel uit het
buitenland, waar een totaal andere taal
werd gesproken. Alleen al door die
vreemde taal begrepen we de mens in
dat vreemde land veel minder dan die
waar we nu weer bij verkeren. En
dan spraken ze in den vreemde nog
een taal waar we de grondbeginselen
van kenden, waar we ons zij het
onbeholpen nog mee uit konden
drukken. Toch hadden we er daar al
moeite mee om met de ander om te
gaan, om hem te begrijpen.
Hoeveel temeer zullen die moeilijk
heden zich gaan voordoen in landen of
werelddelen waar een ander ras woont,
dat talen hanteert die helemaal niet
kunnen worden verstaan. Daar begrlj-
I Er is iets mis met de melk
in Rome. Niet dat de melk
niet goed is, maar som
mige transportbedrijven
maken er een gewoonte
van tussen de melkritten
andere vrachtjes te ne-
ncmen, zoals kerosine en
rode wijn. De combinatie
rode wijn-melk bekomt
het publiek zeker niet
goed, want het regent
klachten. De minister is er
aan te pas moeten komen
om aan dit soort praktij
ken een einde te maken.
slaggevers verklaard, dat
hij er „in allé nederigheid
en met pijn in het hart
aan herinnert dat hij in de
60 jaren van zijn leven
niet veel had gedaan wat
werkelijk de moeite waard
was." Hij vertelde dit op
een van zijn zeldzame
persconferenties in het
keizerlijk paleis.
I Maurice Chevalier, de
Franse zanger, die in Ve
nezuela is voor een op
treden voor de televisie,
krjjgt een „onopvallende
maar voortdurende bewa
king". De Venezolaanse
autoriteiten hebben hier
toe besloten omdat zij be
ducht zijn dat Chevalier
een zelfde avontuur tege
moet gaat als de Spaanse
voetballer Di Stefano die
door een verzetsbeweging
werd ontvoerd.
Russische geleerden heb-
hebben een instrument
ontwikkeld waarmee één
man 100 verschillende
machines in een kolen
mijn kan controleren.
De proefvaart van de eer
ste onderzeeër van de
VAR is met succes vol
tooid. De VAR is er trots
op een onderzeeër te be
zitten, maar het doet wel
wat vreemd aan wanneea
de opperbevelhebber van
de marine zegt, dat de
VAR nu „de sterkste ma
rinemacht heeft in het
oostelijk gedeelte van de
Middellandse Zee". De an
dere landen moeten dan
wel helemaal niets heb-
hebben.
I Het schilderij dat in Bel
gië is gevonden en werd
toegeschreven aan Rem
brandt, blijkt geen Rem
brandt te zijn maar een
Jacob de Wet, gedurende
twee jaar leerling van de
grote Hollandse meester.
Maar om weer tot de mensenwereld
terug te keren: men voelt het, deze
uitingen van verschlllen-ln-milieu zijn
er de oorzaak van dat elke confronta
tie van een Europeaan met bijvoor
beeld een Chinees, of een neger uit één
der jonge staten van Afrika, begint met
misverstanden!
Een andere, niet minder belangrijke
factor die het (verkeerde) apartheids-
geloof in de hand heeft kunnen werken
is de groepsgedachte. Een ervarings
feit is namelijk, dat elke eigen groep,
of dit nu een club, een kerkgemeen
schap, een natie, dan wel een geheel
ras betreft, de mens enerzijds traint
en selecteert op solidariteit of lotsver
bondenheid met de eigen groep en hem
anderzijds vijandschap aankweekt
t.o.v. óndere groepen, althans als uiter
ste consequentie.
Als een roofdier
Men denke maar aan een begrip als
vaderlandsliefde, de eigen kerk, enzo
voorts. Dit alles is immers een kwes
tie van vóórtbestaan van de groep:
de mens is daardoor geneigd als een
roofdier zijn eigen terrein te verdedi
gen. Evenals een hond, die net zo
goed terrein- en bezitsgevoel heeft, be
gint te blaffen bij alles wat hem hier
in te na komt, derhalve vijandig naar
buiten optreedt, zo doet de mens dat
ook.
Mede door deze factoren is de blan
ke tot de (onjuiste) mensbeschouwing
gekomen als zou het ene ras superieur
aan het andere kunnen zijn. Voorts is
die mens door hebzucht, eerzucht,
heerszucht, zelfverheerlijking en over
moed tot de apartheidsgedachte ver-
Moest nog maar vijf eeuwen gele
den de paus niet komen verklaren dat
indianen en negers toch heus ménsen
waren, die niet als dieren mochten wor
den geslacht? Verhalen reisbeschrij
vingen van Oosti*",'""~~_J"
„wilden die ons,
lijk toewuifden?"
Want de tijd ls ln feite nog maar
kort dat Europa een onbaatzuchtige
belangstelling voor vreemde volkeren
ls gaan koesteren. Voor het eerst ls
die bewondering eigenlijk pas onder
woorden gebracht door een man als
Rousseau. Sindsdien brak langzamer
hand het Inzicht door dat alles wat ver
was daarom nog niet barbaars behoef
de te heten.
Dat alle volken ter aarde meer en
meer als één geheel worden gezien is
nog maar een ontwikkeling van de al
lerlaatste tijd, de tijd dat de mensen in
tensief over de wereld zijn gaan reizen
en trekken, de tijd die ervoor open
staat, rond en staat, dat de Volken
bond, dat een instituut als de V.N.
kon gaan ontstaan en dat van een
waarachtig oecumenisch streven kan
worden gesproken.
Zo bezien staan we thans aan de
slotfase van een ontwikkeling, die moet
leiden tot een niet alleen formele maar
ook praktische rassengelijkheid, waar
bij als zeer essentieel element geldt
het tempo waarin dit geschiedt.
Hindernissen
Er zijn echter nog wel de nodige
hindernissen te nemen. Aangenomen
dat de gehele mensheid verlost wordt
langekweekt superioriteits- en op-
inferieuriteitsgevoel
blank en zwart volledig op voet van ge
lijkheid met elkaar willen omgaan, dan
(Advertentie)
Wie modern tankt, heeft de keus
uit 5 soorten benzine. En dat
moet ook! Want iedereen rijdt
verschillend, en bij elke auto zijn
de rij-omstandigheden anders.
Geef Uw auto 'individuele voe
ding'. dat is tóp-kracht bij het
zuinigste verbruik!
Overtuig U zélf; kies uit:
BP normaal, BP Mix 25, 50 of 75,
BP super.
De Super-Mix pompen zijn zeer
speciale pompen.
Vraag adressenboekje (per brief
kaart) aan BP, Frederiksplein 42,
Amsterdam.
Kies de soort
die bij
uw auto hoort
Dat kan alléén bij...