Delftse Markt: een imponerende kijkdoos; bij glansvolle „Generale" Taptoe-Delft 1963 met drie jubeldata etherqolven1 „Figaro's bruiloft" in Salzburgse opvoering „Voor en na Waterloo toch geen mislukking TAPTOE Da Vinei DONDERDAG 29 AUGUSTUS 1963 't Heeft niet geregendNou, ja, als we die paar mie- jtrige spatjes en het drewige van „nog even en dan leb je 't" net voor het begin gewoon vergeten. Voor het erst sinds een aantal jaren w het dus een droge Ge- lerale geworden en aÜs dat geen goed voortéken is joor het welslagen van Taptoe-Delft 1963, dan weten ie het in deze moesson-der-'lage-landen met afzeg,gin- Ien van menig buitengébeuren niet meer. Een dubbel testeiijke ouverture dus voor de tienjarige Taptoe, die r het zij gelijJc maar gezegd zonder meer het etiket (randioo* verdient. Zelfs op de Generale perfect tot in et kleinste detail, kleurrijk en stijlvol het carré van de larkante Delftse Markt vullend èn de harten van de elen, die het eeuwenoude plein omzoomden. Het thema van Taptoe-Delft 1963 was er dan ook naar: trwee jubileumdata boden bij uitstek de gelegen heid een Taptoe te maken, een tweede lustrum waardig. Dit traditionele brok muzikaal-militante ballet, opge voerd op de grens van die twee eigenlijk zo uiteen lopende werelden van burgerdom en militarisme, heeft namelijk het actuele „Honderdvijftig jaar Ko ninkrijk" en „Vijftig jaar Koninklijke Luchtmacht" als boeiende uitgangspunten aangegrepen. Een anno 1963 volop in de belangstelling staand stuk historie, gecom bineerd met de hypermoderne vleugels, die onze lucht macht intussen heeft uitgeslagen, deden het meer dan uitstekend. Wie, zoals wij, dit muzikaal spek- kel in historisch kader opgebouwd afgewerkt als een perfect mar- ïerende moderne show van de iiizenhoge hoofdtribune aan de upgevel van Delfts stedehuis aan- houwden, ervaart telkens weer e ontroering van nationale eens- ■zlndheid en verbondenheid, iets. it zo ogenschijnlijk niets met een Jkdoos van een kind te maken jeft. Jawel, toch die kijkdoos, dat element rit er echt ook wel in. Kijkdoos en speeldoos tegelijk, de hoempa-naast het loden soldaatje. En kijk, het grote kind heeft daar helemaal achter in die schoenendoos een lange vinger van een kerk geplakt, met aan weerszijden wat koddige oude koopmansgeveltjes. Het loopt, het speelt, het doet alles wat je maar wenst, dit spektakel in die bonte Delftse kijkdoos. Laten we wel wezen, die kinderdroom eer op deze lustrumtaptoe. Er is ok de historische realiteit: naast 1963 reffen we er, in levende lijve welhaast, in. Heel tastbaar in de persoon an de hoofdfiguur in de Taptoe Delft 963, de souverein vorst, later koning Pillem I, zoals hij anderhalve eeuw ge iden de Nederlanders van toen tegemoet rad beminnelijk, krijgshaftig ook. Met zijn landing in Scheveningen ioen en zijn entreê op het eeuwen oude Delftse Marktplein nu, zien we lenige bladzijde uit onze sdhoolse zelf. De Delftse Nationale Garde, geschiedenisboekjes omgeslagen. Wat die overbrugging van 150 bleef ook duidelijk gestalte kreeg hier dé Prinsestad is de zin van die vólgende bevrijdingsdagen. MAJOOR-TE-PAARD De majoor der artillerie V. Funke, loog op een spierwit paard gezeten, had veinig moeite de souverein vorst inder- laad te zijn. En slechts weinigen zullen In hem prins Maurits van de vorige pptoe hebben herkend. Een vorst om fo mee weg te lopen. Zie de donkerblauwe rok met de rode kraag en mouwomslagen, waarop brede gouden galons schitteren, de witte zeemleren broek, de hoge laarzen met haksporen, een ster van het grootkruis op de borst en de oranjesjerp fier om de lendenen. Een omvangrijke steek met witte staartpluim kroont het vor stelijk hoofd. Rond deze kleurige figuur te paard itrolt zich dan een heel historisch kader spel en werkelijkheid. Daar is de •zakofficier, die het Russische aandeel onze eertijdse bevrijding accentueert, lar is ook de bereden burger, een hoge boven het klassieke rijkostuum, eveneens de Nederlandse officier Lvan toen" is het aanschouwen van het grote publiek en het knipoogje van een pivameisje waard. I Een ere-saluut voor de wakkere huza- en van Willem Frangois van Boreel, de lappere jonkheer, die niet wachtte tot Ie souverein vorst voet aan wal zette in icheveningen, maar zijn mannen al te- 'oren organiseerde om zich onder de •evelen van een lang verbeide Oranje- rorst te scharen. De uniformen van de huidige huzaren Van Boreel hólen het eenvoudig niet bij die van de toenmalige „Huzaren no. 6". Hoeft ook niet, want nu tijken we er onze ogen extra op uit. VERBONDENHEID De Taptoe-Delft 1963 laat geen mis- 'erstand bestaan over de nationale ver bondenheid met 1813. Oud en nieuw I^Vorden door een gezamenlijk optreden ^'ender die ene noemer gebracht; het kos- «Ujk goed dat vrijheid heet. Daarom: •oog de vlaggen van Nederland Surina- ip-me en de Antillen, zwaai uit het dundoek 'K^met de wapens van de elf provincies en teek de trompet, roer de trom. Ziet u het nu allemaal een beetje voor u? Nog niet helemaal, want wellicht zijn u nog wat details ontgaan. Kleinigheidjes r misschien, die echter toch dat snuifje couleur locale moeten aandragen, om het anno 1813 wel zeer weinig beminde frans even in de mond te nemen. Want kijk, daar komen de schutters, niet die uit Rotterdam, maar die uit Delft Gezeg*e-pazzel 1 X X gemeente m Gelderland. 2 X X strijdperk. 3 X X telwoord. 4 X X gekleurde plaat. 5 X X leger (Fr.). 6 X X bekend Nederlands aehö- T X X kip 'met kuikens. 8 X X dorp ie N. Brabant onder Asten. 9 X X meisjesnaam. 10 X X de opvolger van Eliaa. 11 X X korter. Bij juiste oplossing leest men op de krukjes twee zegswijzen. OPLOSSING. VORIGE PUZZEL: L Gemert-mal; 2. ©m-are-oele; 3 romer-EHs; 4. atand-Ti-oa; 8. sine-gea- te; 6. Ee-ader-oma; 7. leder-slak; 8. en- energie; 9. adrea-ia-Ni. Vert.: 1. GoraaeV-ea; 2. emotie-end; 3- mama-nader; 4. eren-Ede-Ne: 6. re-R.D. -Ger-es; 6, toeter-Sri; 7. melifrOlga; I. couleur locale gesproken, komt hier de Delftse Markt op. Een beetje schutterig allemaal, een beetje muzikaal ook. Klopt, het zijn de muzikanten van de vroegere gelijknamige Garde met serpent en al, later dienstdoende schutterij geheten. En dan weer zo'n authentiek detail: die adelaar, welke de Garde van de sjako's afrukte om er de oranje kokarde in de plaats te zetten. Typerend die tijd, zegt een militaire mond. „Loeiend moor* klinkt het uit een gelip- stickt mondje naast de onze, een compli ment, dat vooral bedoeld is voor de aan voerder van de Garde, die er werkelijk adembenemend uitziet. Hij en de zijnen ontbreken niet als onder het toeziend i de souverein vorst de matrozen lands vloot een vlotte en mes scherpe exercitie op de scheepssabel uitvoeren. Ten bewijze, dat ook onze vloot z'n houwdegens kent. Evengoed als ten tijde van Van Heutsz. Een heldendicht zonder zijn naam zou moeilijk geschreven kunnen worden. De mannen van Van Heutsz zijn regiment heeft z'n tamboerkorps afge vaardigd, dat zich hiermee voor de ste maal in Delft presenteert. Wie Van Heutsz zegt (en hoevelen durven zijn in deze verzoeningsperiode nog hardop te noemen) denkt er KNIL bij. We werden er deze avond dan toch maar even aan herinnerd, aan die roemruchte jaren van het voormalig Koninklijk Ne derlands Indisch Leger. De het tamboerkorps droegen het ceremo niële tenue uit die tijd van de Generaal Van Heutsz met zwier. KON. LUCHTMACHT Van 1813 naar 1913 is op het tap toeschema maar een pasje voor waarts. Honderdvijftig jaar onaf hankelijkheid? Akkoord. Maar veel meer nog het geboortejaar van de Militaire Luchtvaartafdeling: dus vijftig jaar Koninklijke Luchtmacht. Daarom nu de schijnwerpers gericht op mannen-met-de-vleugels en de zwaar- behelmde „maanmannetjes" van de af deling geleideprojeotielen, ook op de (neisjes van de Luva, op de honden var de luchtmachtbewakingsdienst en van zelfsprekend al evenzeer op het befaam de „spookpeloton", ditmaal met begelei dend fluitje. Op nog zoveel meer, eigen lijk te veel om allemaal te vertellen. Aan de muziek beginnen we maar niet eens. Horen, zien en lezen zou u maar vergaan. Al die korpsen en kapellen, een uitgebreide lijst. En dat de K.M.K. er is, met ditmaal voor het laatst de luitenant kolonel R. van Yperen aan het hoofd? En de concurrerende zegt men Kapel van de Kon. Luchtmacht? Alle maal vanzelfsprekend. De Marinierska pel? Natuurlijk! En Leen 't Harb achter het mobiele carillon? Hij zit er. De mu ziek zelf willen we dan wel even uit gelezen noemen. De Mars uit „De Langste Dag" steelt de show voor de Luchtmachtkapel, de zeemansliedjes doen hetzelfde Marinierskapel, Valerius' Gedenck- klancken zijn als balsem op de mis schien moe geblazen en geslagen trom melvliezen, kortom: elck wat wils is ook deze Taptoe-Delft 1063 weer troef. PLAATS GENOEG... En dan natuurlijk de finale, groots en indrukwekkend als altijd. Mocht grandioze sluitstuk en alles wat daaraan vooraf gaat zelf ook willen zien, dan bestaat daartoe zeker nog een kans. Al mogen alle voorstellingen, die lopen tot en met zaterdag 7 september al voor driekwart zijn uitverkocht en de twee zaterdagen compleet volgeboekt: wie er nog voor wil zorgen er óók bij te komen, zal dat he"* nog wel lukken. Dan stemt u tien tegen één aan het slot vaat ook in Honderdvijftig jaar onafhanke lijkheid: ook de Taptoe-Delft schenkt ruime aandacht aan het historische jaar 1813: zo maakt de sotwerein-vorst, de latere koning Willem 1 zijn entree op de Delftse Markt. met het massaal gezongen Wilhelmus, climax in een Taptoe-Delft die gehoord én gezien mag worden. Bent u ten slotte nog geïnteresseerd het lichtspel van dit evenement: het is eer zeer perfect en uitgebalanceerd. Voor de eerste maal is er zelfs ge ëxperimenteerd met gekleurd licht. Het helle wit, waarin de Nieuwe Kerkstoren op ge:-'ic tijden baadt, m»"kt op het juiste ogenblik plaats voor een zacht oranje tint. Deze Nationale Kerk juist in dit licht geplaatst: een mooie gedachte. Verder nog even dit: namen noemen doen we liever niet, maar toch lijkt ons Z kleine hulde voor de „nieuwe lich- ting" van de taptoeleiding wel op zijn plaats. Vele oude bekenden hebben de Z taptoegelederen inmiddels verlaten. De nieuwelingen die op deze tiende taptoe hun debuut maakten, doen ons echter ge- loven dat de tap op de Delftse Markt nog lang niet toe gaat. Daarom geven we liever ook geen voedsel aan het gerucht als zou er binnenskamers al in principe zijn be- sloten de Taptoe-Delft voortaan slechts achter het ijzeren gordijn de vijf jaar te houden. Ook bij mogelijk wat tanende belangstelling moeten er nog genoeg middelen te vin- den zijn de Taptoe-Delft zo nodig nieuw leven in te blazen. Deze model-Generale gehoord en gezien hebbende staat het voor ons echter al bij voorbaat vast, dat er volgend jaar weer een Taptoe-Delft zal zijn. De enige ware en onver- valste taptoe; veel geïmiteerd, doch j door' AlttnJin'Tlgcht ot£ nimmer geëvenaard! kwam, werd het ten slotte zeer helder. De gebeurtenissen bij het Capitol en b(j het Lincolnmonument Heten niet na Vragen over uitlatingen j Com mentaa»» TJET is toch de satelliet Telstar II ge weest, diena een tijd van zwijgen al afgeschreven door zijn Amerikaanse exploitante, weer teruggekomen is en gisteren heeft gezorgd voor het over brengen van beelden uit Washington, waar de grote mars tegen het rassen onderscheid werd gehouden. De eerste uitzending kregen wij niet rechtstreeks te zien, al stond er op het beeld om de haverklap „Life from Washington" te lezen. Drie kwartier tevoren was de transantlantische uitzending op de beeldbuis vastgelegd en deze werd na het NCRV-kinderprogramma weer af gedraaid. Het geluid was best, het beeld tame lijk goed, wat wazig en een tikje ver vormd door vertalingen, maar in de close ups behoorlijk helder. W(j konden tenminste heel goed de leuzen lezen, die op borden toerden meegedragen en waarvan er een luidde; „Honden heb ben t.v.-shows, negers niet", en die ver der vrijheid en gelijkberechtiging voor allen eisten. Wij kregen een goede indruk van de massabetoging en hoorden enkele in terviews met negerleiders, waarin on der meer werd verteld dat ook van door zending van de beelden uit Washington was gevraagd en dat de christelijke kerken ook a/vaardigingen in de stoet hadden. Arie Klegwegt had zijn oude beroep nog eens opgevat en gaf com mentaar bij de reportage. 's Avonds om kwart over negen kwam het beeld uit Washington, nu direct via de satelliet, op het Neder landse scherm terug. Het gold nu ech ter een in Amerika van te voren ge maakte opname. Hoewel het beeld ge- Vanavond grote opera op tv Een poosje geleden werd er nog- erg verliefd op 's graven kamerdienaar al eens geklaagd, dat de televisie te ^kt^dat d^weg naar het 'huwelijks- weinig aandacht besteedde aan de bootje vol voetangels en klemmen zit. opera, maar wie toen klaagde kan Er moeten heel wat verwikkelingen zich nu in de handen wrijven, want worden doorstaan, eer niets meer de de ene operavoorstelling na de an- bruiloft k^ ^"hind®ren' f t De moeilijkheden ontstaan voorna- dere is m de laatste tijd op net doordat de gravin het niet lan- scherm te zien. ger „neemt", dat haar man meer naar zijn wijnglas en naar aardige jonge En vanavond kunnen wij ons zet- meisjef km dtn naar haar en het ten om te kijken en te luisteren besjpit neemt hem eens een lesje te naar een van de grootste zangspel- geven. manifestaties van het jaar: de op- Nu- dat lesje krijgt degraafen goat het dan bijna ten koste van Figa- voering van Mozart s „De Bruiloft bnlUo(t allM komt „itetodrtUk van Figaro", zoals die op 11 augus- op zyn pootjes terecht tus j.l. in galavoorstelling in Salz burg werd gegeven bij de opening van het jaarlijks muziekfestijn. Herinnert U zich het vrij povere ver haal van de opera, dat natuurlijk weer voor een groot deel neerkomt op lief deslisten en verkleedpartijen waardoor Wat u vanavond te zien zult krijgen is een feestelijk schouwspel, dat rijk van aankleding en groots van allure is. De Oostenrijkse televisie maakte de opname, die de VARA nu zal ver tonen. En wie teleurgesteld is omdat hij niet van opera houdt die kan van nir. Scholten over zelfbeschikkingsrecht Het Tweede-Kamerlid P. Jongeling (GPV) heeft schriftelijk de minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen gevraagd of de bewindsman kennis heeft genomen van het Antarabericht, dat mr. N. J. Scholten, leider van de Nederland se studentendelegatie die thans een be zoek brengt aan Indonesië, steun heeft toegezegd aan de onafhankelijkheidsbe weging in Brits-Borneo en tevens heeft verklaard dat een volksstemming in West-Irian niet langer nodig is? Indien dit bericht waar is, is de minis- ter dan niet van oordeel, zo vraagt de heer Jongeling, dat de leider van deze delegatie welker uitzending ten dele op rijkskosten geschiedt zich in zijn officiële uitlatingen dient te onthouden zowel van Inmenging in het geschil tus sen Engeland en Indonesië over Brits- Borneo, als van verklaringen die scha delijk kunnen zijn voor de ongerepte handhaving van het verdragsmatig vast gelegde zelfbeschikkingsrecht van de bewoners van westelijk Nieuw-Gulnea? Ten slotte vraagt hij of de minister bereid is zijn afkeuring over deze uit latingen van de heer Scholten uit te spreken en met zijn ambtgenoot van bui tenlandse zaken overleg te plegen om trent de wenselijkheid van een duidelijke regeringsuitspraak inzake de onaantast baarheid van de verdragsbepaling over het zelfbeschikkingsrecht van de Pa poea's, zulks mede in verband met al lerlei Indonesische recente uitspraken waarin dit recht wordt gebagatelliseerd of ontkend. 0 Op de weg Raalte-Devpnter is giste ren de 7-jarige jongen P. Kortenhorst uit Raalte voor de ogen van zijn moeder, broertjes en zusjes door een auto aange reden en om het leven gekomen. Het jon getje stak achter een bus plotseling de weg over en kwam toen onder een per sonenauto. -HeT=^eT.rSè gravin ia bij de NCRV, plus een reportage uit Indonesië. Belangstelling bijsonder gering j NTS zendt opera „j en een plan in (Van een onzer verslaggevers) „Voor en Na Waterloo" is ten doop gehouden. Na de vele woorden, die er over gesproken zijn, na de vele moeilijkheden, na de vele kritiek ook, is het spektakelstuk van Carel Briels ter gelegenheid van „150 jaar Koninkrijk" dan in première ge gaan, In een waterig Goffert-stadion, waar de regen het eerste uur neergutste, heeft de show-man, die de laatste we ken zoveel stof heeft doen opwaaien, zijn geesteskind kunnen aanschouwen. In witte smoking, zonnebril op, en be drijvig gebarend vanaf de ere-tribune zag hij toe op het massaspel dat in het licht van de schijnwerpers in de „tuin van Europa" werd opgevoerd. Zo nu en dan begaf hij zich onder de gasten, aan de dames kushandjes uitdelend en ondertussen scheldend op de Neder landse pers, die er volgens Carel Briels de oorzaak van was dat het stadion zoveel lege plaatsen telde (nog geen duizend van de 30.000 plaatsen waren bezet!). Ironisch riep hij op een ge geven ogenblik uit, met een wijds gebaar naar de lege kuip wijzend: „dank zij de Nederlandse pers ziet u een uitverkocht stadion." En dan 29 augustus t/m 7 september (behalve zondag 1 september) Aanvang 21 uur Kaartverkoop bij de V.V.V.'ste Den Haag (Parkstraat), Rotterdam (Stadhuisplein) en Delft. Bestelkaarten bij alle V.V.V.'s. Prijzen f. 1.50, f. 2.25, f. 3.-, f. 3.75, f. 4.75, f. 6.75 en f. 8.75. (zachtjes voor zich uit mompelend): ,,'t zal me trouwens een zorg zijn Maar goed. Voor en Na Waterloo ging in première. En het moet gezegd: na alle kritiek op de organisatie van de andere festiviteiten, de grote lan delijke markt en het 1000 paarden- kampement is deze Europese manifes tatie een succes geworden. Ondanks de regen, die de mensen op de tribunes in regenjassen en onder para plu's deed kruipen. Uitgezonderd dan de toeschouwers op de ere-tribune, want die zaten droog (maar wel koud). Onder die gasten bevond zich ook de bekende film ster uit vroeger jaren, Lillian Harvey, de kleine en fragiele, maar nog steeds charmante vrouw, die Carel Briels met een hoofs gebaar en onder applaus van de tribune naar haar plaats (op de twee de r(J) had geleid. Ze zat er, zo nu en dan haar toneelkijker richtend op het veld, de hele avond eigenlijk een beetje verloren bij. Aanspraak had ze weinig en toen muziek van haar bekende film „Der Kongress tanzt" uit de luidsprekers klonk, was het niet Lillian Harvey die van een klein meisje rozen kreeg aan geboden, maar mevrouw Briels De toeschouwers ontging dat echter. Zij had den hun aandacht gericht op het veld, waar genoeg was te bewonderen om de belangstelling te trekken. Met veel vaart, elegantie en charme werd heel West- Europa aan de voeten van een enthou siaste tribune gelegd. Bruisende fontei nen feëerieke verlichting, fraaie bossages en pergola's omlijstten de Prix Italia, I dat voor zover het de afdeling televi- sle betreft dit jaar in Napels wordt gehouden van 23 tot 30 september, zendt de NTS twee produktles in. Als documentaire film koos men „Mayday", een film over het Neder landse reddingswezen, welke de ci- i neast Louis van Gasteren in opdracht van de NTS heeft gemaakt. De auteur Simon Vinkenoog schreef de tekst De film duurt 20 minuten. Op maandag 23 september aa. ui deze documentaire in een NTS-pro gramma aan de Nederlandse kijker* worden vertoond. Voor de afdeling muzikaal-dramati- adhe werken zendt de NTS de televisie- opera „Alceste", eveneens in opdracht j van de NTS geschreven door de com- pon 1st Ton de Leeuw. Met deze opera hebben wij al ken nis gemaakt op 13 maart j.l., in een televisie-uitvoering door solisten, koor cn orkest onder leiding van Roelof i Krol en het Nationaal Ballet onder leiding van Sonla Gaskel. Een opname i van deze uitzending wordt ingestuurd. vanav«ntf )2 m. iO.Oo Nwa en weer bericht 19,10 Koorzang: geeeteHjke lie deren (gr) 19.30 Radioltrant 19.50 Volks lied..ea (gr) 20.00 Licht Instrumentaal kwintet 20.20 Lichte orkeatmuxlefc (gr) 02.30 Weerzien met indonesW, klankbeeld 21.00 Reportage Taptoe Delft 2L45 Klau Europa wilde uitbeelden en dot bedoeld i was als een luisterrijke hommage aan het Oranjehuis. Carel Briels heeft met zijn Voor j en Na Waterloo een show gebracht, die j een succes werd. En het is dan ook te betreuren dat er zo weinig bezoekers waren. De wolkbreuk voor de voorstel- ling zal daar voor een belangrijk gedeel- te debet aan zijn geweest. Overigens is j wel duidelijk geworden dat de bewering van Carel Briels dat hij al 90.000 kaarten zou hebben verkocht onjuist is. Waar- j schijnlijk gold het hier „wishful think- ing" want de show. die ep" "->nde acht ton heeft gekost, zal zeker 100.000 toeschou- wers moeten trekken wil zij rendabel zijn 22.00 Kerkorgelconcert 22.30 Nws SOS-be rich ten 22-to Avondoverdenking 23.33 Boekbespreking 23.00 PianoreclUl 23 23 Lichte gram 23.88—24.00 Nwa Hilversum II, 291 tn. 19 00 Carrousel, fraaie bossages ren programma dat alle kanten opgaat, het schouwspel, Z met om 19.13 Sportpraatje 20.00 Nwa 20.0.? ••jC.ii eollst. klassieke geschiedenis van eon botfk. 1 tteralr programma Daarna: Vervolg van het concert 22,20 Piano recital (gr): k nssleke muziek 22.3o Nws 22.40 Actualiteiten 23.0o Sportactualltelten 23.10 Dlscotarla: nieuwe gram 23.98—24.04 Nw» TELEVISIE Pablo Caaale, documentaire film 19.13 t Manneke. NTS: 20.00 Journaal. VARA. 20 2o Achtet het nieuws 20.43 De brui loft vun Figaro, opera. NTS: 22.23 Pauze en NTS-Journaal, VARA; 22.35—24.00 De bruiloft van Figaro, opera (vervolg). Programma voor morgen 7.00 Nws Neen, dat geloofde rechercheur Rochussen niet. Hij was zeker, dat ze nog nooit met de politie in aanraking was geweest. Ze maakte helemaal niet de indruk van een. nou ja. Het leek hem toe, dat ze een behoorlijke op voeding had gehad, maar, zoals zoveel van die jonge dingen tegenwoordig, min of meer was losgeslagen. Ja, ze woonde op kamers. De buurt was fatsoenlijk en de hospita maak te niet de indruk van iemand, die onoor bare dingen in haar huis zou telereren. „Nu, laat haar maar binnenkomen. Eh. Rochussen, probeer zoveel mogelijk over haar te weten te komen. Wie haar ouders zijn, waar ze werkt en wat haar beroep is, welke reputatie ze heeft. Enfin, zo het gewone." Rechercheur Rochussen knikte en ging weg om juffrouw Buurman te halen. Het meisje was in het begin van de twintig, heel knap en bijzonder elegant. Maar wat Perquin het meest trof, was haar zelfverzekerdheid. Op zijn vraag of ze in 't bezit was van 'n sleutel van Limestone's flat, antwoordde ze koeltjes, dat ze niet dat soort meisje was. Ze ging veel uit en had uiteraard veel vrienden, ook in kunste naarskringen. Zo had ze Bobby Limestone le ren kennen. Ze waren goede vrienden, maar, zoals gezegd, ze had een heel grote kennis senkring. „U zei daareven dat u veel vrienden had in kunstenaarskringen, bent u zelf misschien ook artieste. Schildert u of „Neen. Ik ben mannequin en foto-model. Mo defoto's. Ik zou niet graag willen, dat u me verkeerd begreep", liet ze er wat snibbig op volgen. „Natuurlijk niet, juffrouw Buurman." Ze glimlachte vriendelijk. „Ik heb zo langzamerhand wel geleerd, dat het altijd het verstandigst is ervoor te zor gen dat geen misverstanden kunnen ontstaan. Dot maakt alles zoveel gemakkelijker, vindt u ook niet?" Hoofdlns een uitste verder haar te De verdwenen door MARTIN MONS Hilversum I, 402 m. KRO: 7 10 Morgengebed 7.15 Ouverturersmo voor vroege mensen 7.93 Overweging 800 Nws 8,!5 Lichte gram 8.50 V d huis vrouw 9 35 Waterstanden 9.4o V d jeuga -.0 :5 Klats gram U.00 V_ d gieken Mlddagklo„ 12 3o Meded ten behoeve van land- cn tuinbouw 12.33 Pianospel met ritmische begeleiding 12.55 Katho liek nieuws 13.00 Nw* 13.13 Platennws 13.25 Lichte orkestmuziek (gr) 13.45 V d vrouw 14.00 Promcnode-orkeet cn zang- sollsten; romantische operamuziek 14.40 Lichte grom 5.00 V d Jeugd 13,30 V d J zieken 16.30 Klase kamermuziek 17.1» ker niet. Het zijn twee van die jochies, die Licht Instrumentaal trio n.4o Beumber- nooit voor zichzelf hebben behoeven uit te kij- t*«S ken. Als ze in de nesten zouden raken, is er Reg^ingsuiu; landbederf, door J W „Mijnheer Limestone kent u al langer, niet?" „Zeker, Wist u, dat hij een honorable is? Zijn vader is een lord. Niet dat het hem intelligenter maakt, maar voor een meisje, dat er komen wil, is het altijd een goed ding bui- tenlandse vrienden van stand te hebben." „De jongelui blinken dus geen van beiden uit door bijzondere intelligentie?" „Och, wat je dom zou noemen, zijn avond. Altringham had haar opgebeld, niet waar? Wat was haar telefoonnummer? Zij noemde het, het begon niet met een zes. „Wat denkt u van mijnheer Altringham? Vindt u hem sympathiek?" „Waarom? Omdat ik een avond met hem benuitgeweest? In alle eer en deugd natuur lijk. Vindt u het dan zo nodig, dat je iemand erg sympathiek vindt om eens een avond met hem te gaan dansen?" „Dus hij heeft geen bijzondere indruk op u gemaakt?" „Och, neen. Een jongmens zoals er zoveel zijn. H(j ziet er goed uit en heeft uitsteken de manieren. Maar erg snugger is hij niet. Eer min of meer een leeghoofd. Maar van een partner voor een avond verlang je toch niet meer dan dat hij presentabel is, niet waar? Als hij er dan nog amusant bij is, kun je dat als meegenomen beschouwen. En amu sant is hij wel, al is het alleen maar door domheid. Ik had toch een verloren avond en zodoende Ze haalde even haar schoudera op, „Heeft hij u gehaald?" „Neen, we hebben elkaar ontmoet bij Lido." „En u is toen de hele avond samen geble ven?" „Zeker. Het was tegen half drie, toen hij mij in een taxi naar huia zette." Inspectie can de Volkgezondheid over het voortcomen van tandbederf. Hilversum II, 298 m. VARA. 7.00 Nw* 7 10 Ochtendgym 7 20 Socialistisch strijd lied 7 23 Klaarwakker: lichte gram. re portages. meded cn comm 3.00 Nw* I socialistisch strjjdlied 8 18 Lichte grs '.'Ou Ochtendgym VPRO. 9.io Klaas gram met gram U.00 V altijd wel weer iemand, die hen eruit haalt. U kent dat type toch vast en zeker ook wel." Ze glimlachte stralend. Eigenlijk had ze tij dens zijn hele ondervraging stralend gelachen. Ze had helemaal de indruk niet gemaakt van iemand, die aan de tand wordt gevoeld over de diefstal van een kostbaar schilderij. Neen, ze zag er eerder uit als als als een poes, die juist de roomkan heeft leeggesnoept, dacht Perquin. Maar waarom? „Weet u, mijnheer Perquin", zei Katherine, alias Joyce, Buurman, terwijl ze vertrouwelijk ziek een zorgvuldig gemanicuurd handje op Perquins Zang^ arm legde. creatie, afgewisseld met gram" 13.00 Nws „Weet u. als ik die oude dame. die oude l3.ia Meded. eventueel actueel of grain lady Stokeley was, zou ik dat schilderij nooit 13.25 Beursberichten 13 30 Licht ensem- aan mijn achterneefje Altringham hebben toe- dern*Uede^U*°In wrek" SSt vertrouwd. Voor geen geld van de wereld." Remco Campert '.4.43 Omroeporkest tn „Omdat hij niet in staat is zo'n opdracht tot «oiist: moderne muziek :«3o Actuaiitel- een goed einde te brengen?" JS-bSSJi. w jTgt Joyce Buurman lachte weer. Die lach gaf muziek (gr) n.oo v d zieken -.7 30 Licht Perquin de sensatie, dat hij haar hoorde spin- inetrumentani kwintet 17.50 Actualiteiten nen - '.8 00 Nw* '8 15 Gesproken brief uit Vletn- «t t. rr deren 16 20 Elektronisch orgel en zangso- „Neen, veel te nerveus. Zo echt het type g,« ucnu :>l0 K,p« v.„ de van de uitgaander. Die jongen kan eenvoudig Koninklijke Luchtmacht (gr), niet thuiszitten of alleen zijn. Hij heeft het net televisie die dinsdagavond uitgehouden, maar toen was het dan ook afgelopen. Toen ik die dinsdag voor Bobby wegging nog even langs kwam, zag ik het om zo te zeggen al aankomen." „Dus verwonderde het u niet, toen Altring ham u 's woensdags opbelde"^ 1 „Maar helemaal niet. Amsterdam verder immers geen levende ziel. plano 12,3o Meded ten behoeve tuinbouw 12.33 &por~ VPRO: 19.30 Navlgare neceese est, pro- de koopvaardij NTS. 20 00 weeroverzicht. VPRO: 20 20 dag: voordrecht NTS: 20.30 mannenhuiehouding. Amerikaanse - VPRO; 21,50 Sport mei TV-flli kleine documentair programma 2'-.40 Hij kende hier in Bl,k '•'hler de «-hermen, Tejechlach# tv- levendziel Z z:°° Medische rubriek. N"ï«: 22 35—22.45 Journaal (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 7