Salzburg bracht Nationaal Ballet tot topprestaties ALS NEDERLAND OOK EENS ZO Spoor nagelaten van lovende kritieken Avonturier stapt van ene boot op de andere over Vliegtuigen op Texel nu in andere baan Herman Willemse met j nieuwe trofeeën terug j Da Vinei 1963; ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1963 ip ma- JL J •dachtj Itle al resul-: pappa spoeld gd de\T^ ^r'e voorstellingen is het Nationale Ballet uit Salzburg vertrokken, 4-* een spoor van lovende tot himmelhochjauchzende kritieken achter rich latend. Het waren vooral de moderne balletten als de choreografieën van Rudi van Dantzig van „Jungle" (op muziek van Badings) en „Ombres' (muziek van Ton de Leeuw), de Massine-choreografie van „Petruchka' rolon.jmuziek van Stravinsky) en de choreografie van Vashegyi/Pasztor vai. DanjVBartóks „Wonderbare Mandarijn" die diepe indruk hebben gemaakt. Het lie heeft de Nederlanders volop gestimuleerd en dat doet me olkin.*®rzuchten dat het toch tijd wordt dat ons Nationale Ballet van het eigen seeftNederlandse publiek die morele steun krijgt die voor prestaties op inter- k se-aationaaal niveau een conditio sine qua non blijkt, de at het Intussen heeft men zich in Salz- meburg te goed kunnen doen Cidliceergee monJart is inlie Wal dorstig. nieuw geënsceneerde „Zauiberflöte'" h nietwaarvoor Jörg Zimmermann tekende rtver-|n die een formidabele toneeltechni- lagenejdie apparatuur dn werking stelde, r op.De decorwisselingen hadden bij open zit, indoek plaats en telkens als de toneel- voorfnstallatie van het Nieuwe Festpiel- zijnhaus zijn werk had gedaan kon men wa.&ich verlustigen aan de sprookjes- richtffeer: de „Zauberflöte" als tover- volkjpera in optima forma, gevat in een 'peerunet barokke hand neergezet decor, jver de kostuums van Hill Reihs- Dromes echter kon men zioh menig maal verwonderen. Zo was Papageno vermomd als een le- rolon-jensechte Tiroler, de priesters liepen is zopnd in witte pijen en de drie dames hattaiwekten in hun kledij reminiscenties e filrnpeisjes van verdacht allooi. De muzika- ilm leiding had men opgedragen lan Kertesz, die in zijn directie dan wel liet het klankraffinement van een Karl Jöhm opbrengt doch die de partituur veet te vervullen van de levendige rgeest die onverbrekelijk met Mo- verbonden. De Papageno-figuur Walter Berry op de planken zette er een duizenden: vocaal prach- beheerst en qua actie onovertrefbaar, het die met zijn simpel-mense- ike uitbeelding het toneel bijna voort- beheerste. Zijn vrouwelijke :nknie Papagena vond in Anneliese )thenberger een congeniaal vertolkster, faldemar Kmentt was als Tamino zeer zijn voor Mozart bijna ideaal itimbre gaf de rol veeü reliëf. Fijn jewogen in klank en expressie was Lorengar als Pamina. Roberta Pe- concentreerde zich als Koningin der ichit bijna uitsluitend op de coloratu- fn, die er gaaf uitkwamen, doch voor [•■Ofïe rest bevredigde haai; vqcsjjsti^ ninder, terwijl zij haar partij zong in iet kromme Duits dat alleen nog door federlanders kan worden overtroffen. >an was er de sonore en vooral waar- film'ig® Sarastro van de bas Walter Krep- nboniP' voor treffelijk bijgestaan door Mar- 'i Hausler en Josef Knapp als de :ide priesters. Renato Ercolani de Moor Monostatos kostelijk itbeelding, doch vocaal van minder ihalte. Het damestrio van Maria mgen, Cvetka Ahlin en Patricia John- muntte uit door klankschoonheid, >ral door de aanwezigheid van Ma- Dongen, die wat ons betreft irust een prominenter rol had kun- ,;n vertolken. Lucia Popp, Yvonne zaIelvey en Hildegard Rütgers verzorg en de drie knapen: geraffineerd van '"Jank en overtuigend in hun bezweren- late^ in de „Zauberflöte". Een als selijkjghcQi uitmuntende voorstelling, waar- e voo^ee Salzburg alle eer heeft ingelegd! oor «'j Overrompelend De Felsenreitschule was het toneel an het in visueel opzicht overrompe lde schouwspel dat onder de bedre- en hand van wijlen Caspar Neher uit 'luch's „Iphigenie in Aulis" is ge lid. De regisseur Günther Rennert :t in Neher's enscenering en kos- ns een aantal zeer overtuigende ■egingen van zangers en koor aan- •racht Het toneelbeeld bleef welis- statisch doch door gebruik te ma de mogelijkheden die de Fel- itschule op het gebied van ver- mivingen van mensengroepen, be- ]het aanbrengen van kleu- biedt, is een uitermate boeiend !l ontstaan. Men maakt in Salz- gebruik van een afleiding van de >ronkelijke Parijse versie van het •k. De afleiding bestaat voorname- ide vervanging van de in de Irukte partituur voorkomende scène opperpriester Kalchas de rlossende mededeling van de godin brengt, door een tafereel dat godin zelf ten tonele voert Deze ;ing is door Gluck zelf geautori- doch kon niet meer in de uitge- partituur worden aangebracht Duitse vertaling leek de verslagge- te voldoen, er is in ieder geval belangrijke mate gesold met liter fet woordritme. Wat de voorstelling aangaat, het was ,terh^ederom Walter Berry die domineer- °k. Deze veelzijdige kunstenaar zette In breed-sonore Agamemnon op de yUr;|anken, die in de tweestrijd die de 10 utkuur heeft te voeren een magistrale unk ontwikkelde. Na hem dient di- linsdalet Otto Edelmann als de opperpries- r. ir Kalchas te worden genoemd: ook Ier een zanger van formaat, die de loeilijk grijpbare figuur prachtig wist - |t te diepen. Zeer gelukkig was men kk met de beide vrouwelijke hoofd- m3llen. Christa Ludwig zong de titelrol rlingf*4 de vo"e vocale schoonheid die hof81" mezzo-sopraan weet op te bren- gebr£*n- En welk een gratie, welk een hc*rsoonlijkhcid staat daar dan op het reidilneel! Frau Ludwig (liever gezegd vkau Berry!) had overigens in de so- kaan Inge Borkh een voortreffelijk (erende Klytemnestra als moeder ge- "tonden. Weliswaar willen de zeer vo- imineuze borsttonen nog wel »g" King zong de Achilles-partjj met zeer krachtige en goed geschoolde te norstem. Hij heeft echter de neiging te overzingen waardoor de stem in de hoogte dreigt over te slaan. Dirigent Karl Böhm hanteerde het grote koor- en orkestapparaat met bluffend gemak. Gluck heeft uiteraard een koor en orkest van kleiner i vang voorgeschreven doch de enoi ruimte van de Felsenreitschule eist eenmaal klankexpansie en die wist Böhm inde moeilijke akoustiek r terlijk te plaatsen. Een belevenis de eerste orde dus, deze met r sterschap gerealiseerde „Iphigenie' Fig. ar o Sicilië Een „Figaro" mag uiteraard zichzelf respecterend Salzburgs Festival niet ontbreken. Dat men hier niet bang is om een jonge dirigent de kans te geven bleek uit. de keuze van Lorin Maazel; de jonge Fransman die zich reeds menigmaal wist te onderschei den. Of de keuze voor de „Figaro" ge slaagd mag heten lijkt intussen aan eni ge twijfel onderhevig. Maazel zette de ouverture licht, gracieus en snel doch gaandeweg vergroofde de orkest klank tot een te zware ondergrond de zangstemmen, waardoor het geheel een klankbeeld kreeg van een Mozart- symfonie met obligaat-zangpartijen. Men geeft hier de „Figaro" in hokvor- mige gestileerde decors, waarin slechts loshangende plafonds aansluiting hebben met de rococo-sfeer. Afgezien enkele evidente misgrepen meubilering pasten de functionele de- redelijk in het Figaro-raam. Op vallend was overigens de regie var Gustav RudolfSellner, die de vocalis ten alle gelegenheid tot ongedwongen acteren bood en die de avant- trekken in het libretto dui delijk accentueerde. Op de Bühne stond indrukwekkende cast, dat dient ge- In Geraint Evans had men inore stemmiddelen gezegende en vlot acterende Figaro gevonden, bij wie hel verrukkelijke wezentje Susanna, gezon gen door Graziella Sciutti (wie an ders?) voortreffelijk paste. De overi gens prachtige geconcipieerde gravin Hilde Güden, vocaal van de aller hoogste orde, kon de magistrale creatie Elisabeth Schwartzkopf niet doen vergeten. Doch wat te denken Graaf Almaviva van Ditrich Fischer Dieskau? De vele, vele bewonderaars deze zanger realiseren zich blijk baar niet dat hij in vele van zijn ope- rarollen nauwelijks aan echt zingen toe komt Deze onophoudelijk in slecht Ita liaans grauwende en snauwende Alma- deed te veel denken aan de Duit ser Duitse heldenbariton die Dies- is en altijd blijft De Spaanse edelman was verre te zoeken in de- met stentorstemuithalen versierde creatie. Hoeveel meer zöng bijvoor beeld een Peter Lagger als doctor Bar- tolo, wat hoekig in stembeweging, doch van een prachtige sonoriteit Patricia Johnson wist als Marcellina vooral door haar kostelijk acteertalent te overtui gen en de Cherubin van Evelyn Lear was van een verrukkende schoonheid. Barbara Vogel kon de Barbarina-figuur niet uit de verf brengen, kleurloos als zij zong. Rest nog de Basilio van John van Kesteren: wat houterig van actie, gezongen in karakteristiek Hollands Ita liaans, doch stimmlich zeker niet onbe vredigend. Aldus: een goede voorstel ling als geheel, maar de verslaggevei denkt toch met een zekere weemoed terug aan de „Figaro" die twee jaai geleden in het Holland Festival werd gegeven en die beduidend meer niveau had. Vrouw driemaal overreden Een echtpaar uit Venlo, dat gister avond de Haagserweg bij de Schiphol- Drug wilde oversteken, is daar aangere den door een auto, bij welk ongeluk de w op slag dood was. Zij werd toen zij op de rijweg lag nog driemaal door andere auto's overreden. De man werd ernstig gewond naar het ziekenhuis Amsterdam overgebracht. De slachtoffers zijn de heer en r rouw Watervoort die in een Amster- jms hotel logeerden. Zij waren op de bromfiets een ritje in de omgeving het maken. Om de rijweg over te ste- waren zij afgestapt. Terwijl zij op de weg liepen werden zij aangereden. Noor deserteert in Rotterdam Het einde En daar was ten slotte „Die Entführung aus dem Serail". Salz burg maakt daarvoor gebruik van de Residenzhof waarin een alleraardigst Moors gestileerd decortje is opgetrok ken, dat mooi aansluit bij de geveL Bij slecht weer, en dat was het toen we de voorstelling bezochten, trekt men echter naar de bovengelegen Carabi- i-zaal van de Residenz, waar een soortgelijk decor is geplaatst, klein doch ruim voldoende voor de knappe regie van Karlheinz Haberland. In de orkestbak zat deze keer het Mozart- eum-orkest, dat qua klank en slag vaardig spel onder leiding van Bern- hard Conz de Wiener Philharmoniker onder Lorin Maazel van de vorige avond zowaar de loef afstak. Op het toneel was het alleen Erika Köth die als Constanze teleurstelde. De zangeres had blijkbaar een off-day: in de leslo kalen van het Mozarteum heb ik beter horen zingen. De stem flakkerde van laag tot middenregister en alleen in de coloraturen kon de zangeres tot een verantwoorde vocalistiek komen. Zowel solistisch als in de ensembles zong zij voortdurend vals. Renate Holm, als Blondchen, stelde haar volkomen in de schaduw. De tenor Donald Grobe kamp te aanvankelijk met een onwillige stem, doch na een half uur klonk alles prach tig gaaf en helder stralend. Gerhard Unger gaf van Pedrillo een fijn afge wogen creatie met zijn verrassend e tenor en zijn nergens gechar geerde spel. De held van de voorstel ling was Ludwig Weiter als magistrale Osmin, een haremwaker zoals ^lozart zich hem moet hebben gedroomd. De spreekrol van de Bassa was bij Peter Minich in vertrouwde handen. In de aankleding kon men zich wederom me nigmaal verwonderen over ridicule vondsten, waarvan de mal uitgedoste paleiswachten en de in Original- Salzkammergut klederdracht gestoken Blondchen de lachlust moesten opwek ken. Men ziet het, irnen kan zelfs in Salzburg de meest merkwaardige toe standen op ensceneringsgebied aan treffen. Maar goed, dat hoort óók bij het theater en theater geeft Salzburg volop. Tot zelfs in een entourage waarin men het theater verre waant. Want wat zegt men van een stad waarin men in de eerste de beste bar (compleet met juke-box) twee jonge lieden van uiterlijke nozem-status kan horen discussiëren over „Iphi genie" en „Der Rosenkavalier" en dat bepaald niet niet op oppervlak kige wijze Ziet ge, dat ds Salzburg ten voeten uit! Aan de zwerftochten van een ge deserteerde Noorse dekknecht, d« 16-jarige E. S. uit Oslo, is na eer ware klopjacht door de politie, in Nederhorst den Berg een einde ge komen. De jonge man is, zo is komen vast te staan, in Rotterdam gede serteerd van zijn schip de tanker „Bollsta" van de rederij Fred. Olsen en Co. te Oslo en op een vermoe delijk gestolen fiets naar Amster dam gereden. Onderweg ontvreemde h(J uit in het Watersportcentrum te Muiden gemeer de schepen tal van goederen. In Am sterdam stal hij een boot, waarmee hij Weesp wilde varen. In de buurt deze gemeente heeft hij deze boot enige tijd verlaten om te „passagieren"- Boot weg ontbrak, stal de jongen van een ander schip de motor. Vervolgens is h(J de Vecht afgevaren. In de jachthaven te Weesp heeft de Noor voor zijn vertrek in verscheidene boten ingebroken. Zijn buit bestond on der meer uit fototoestellen, levensmid delen, een grote fles butagas, en een Klopjacht Toen hij teruggekeerd was, bleek de boot echter verdwenen te zijn. De po litie uit Amsterdam had het schip na melijk achterhaald. In de jachthaven te Weesp heeft de jongen zich vervolgens meester gemaakt van een andere boot. Daar de buitenboordmotor van deze boot Vergoeding voor ambtenaren uit Nieuw-Guinea Het ministerie van binnenlandse zaken j zal de extra kosten in Nederland, die be- j trekking hebben op de verbuisboedels gerepatrieerde ambtenaren uit Nw- Guinea, voor zijn rekening nemen. Men I heeft deze regeling getroffen omdat, als j gevolg van het grote vervoersaanbod van j verhuisboedels uit ons voormalige ge- biedsdeel in ons land enige vertraging is ontstaan in de aflevering. In de meeste gevallen moesten ook opslag-, sorteer- en ontpakkingskosten worden betaald. Als voorwaarde is gesteld, dat de betrokken ambtenaar voor 16 september meldt of j aangeeft waar de goederen kunnen wor- den afgeleverd. Na die datum zijn de kos- in voor eigen rekening. Het genoemde ministerie heeft tevens bepaald dat ambt enaren die in Nieuw- 1 Guinea dienst hebben gedaan ook nog hun reiskosten in Nederland, na hun aan- komst aldaar tot hun eerste bestemming, zullen mogen declareren. Vroeger gold Z dat de reiskosten alleen werden betaald tot Schiphol of de haven van aankomst. Uit een boot had hij ook de autopa pieren van de eigenaar meegenomen. Aan de hand van aanwijzingen van een jongen en van de zoon van de eige naar van de gestolen boot kwam de rijkspolitie er achter, dat de vermiste boot in Nederhorst den Berg lag. Toen de politie naderde wilde de jonge Noor op een luchtbed vluchten. HU viel er echter af en nam zwemmende de wUk naar het zogenaamde eiland van Ne derhorst den Berg, waar hU zich ver school. De politiemannen kregen bU hun klopjacht op het enkele kilometers gro te terrein hulp van burgers en van een speurhond. Na enige tUd gaf de vluch teling zich gewonnen. vanavoné JOOP SCHRIER Jordaners begonnen hun jubileumfeest Met een welhaast plechtige bijeen komst in Amsterdam is vanavond een be gin gfemaakt met de viering van het 350- jarig bestaan van de Jordaan. Vele hon derden Amsterdammers, voor het over grote deel oudere Jordaan-bewoners, lui sterden in „de mooie Wester" naar een concert, dat werd verzorgd door het Gel ders orkest o.l.v. Peter Erös. De avond werd geopend door de wethouder voor sociale zaken, de heer J. Tabak, die daar- nee tevens de opening verrichtte van het ,Jordaan-festival", dat tot 18 september zal duren.' I Hilde Güden en Graziella Sciutti in „Figaro". (Van i i onzer redacteuren) Na onze publikatie van gisteren zijn terstond maatregelen genomen om een herhaling te voorkomen van de bijna voor enkele mensen fataal geworden vlucht van de Marine- vliegtuigen, die twee raketten met cementen kop boven een weiland op het eiland Texel verloren. De ma chines mogen geen gebruik meer maken van deze bewuste baan om het oefenterrein bij Texel binnen te vliegen. Het hoofd van de Marinevoorlich- tinigSdienst vertelaarde, dat de beide ra ketten op een „volkomen leeg" weiland terechtkwamen. Volgens onze irilidhtim- is een der raketten op minder dan meter afstand van enkele op het weiland Staande mensen ingeslagen. Voorts werd meegedeeld, dat een tech nische storing in het afvuurmechanisme de raketten er oorzaak van geweest lat ze te vroeg van het vliegtuig vertrokken. Het onderzoek is nog gaande daarbij zal ook worden bekeken, of de vlieger te vroeg op de afvuurknop heeft gedrukt. tarom is er nu niemand in Neder land te vinden die in de Rijn of voo Scheveningse Pier in zee eens een lange afstand-zwemrace durft te organiseren, zoals dat nu al vele jaren met enorm sue is in Amerika gebeurt? De vraag stelde gisterochtend 's we> reis snelste beroepszwemmer onze 29-ja- rige landgenoot Herman Willemse, die beladen met nieuwe trofeeën van zoveelste zegetocht uit Amerika op Schiphol terugkeerde. De Utrechtse derwijzer. die in de afgelopen twee m, den aan de overzijde van de van de aan met grote voorsprong op de beste lange afstand-zwemmers van de gehele wereld 3 zwemmarathons wist te winnen in een vierde als 3e aantikte, zo graag in eigen land eens laten zien wat "j in het water kan presteren. In juli won hij in de VB. de 26 mijl lange zwemmarathon van Atlantic City in 10 uur 21 min. en 15 seconden en tikte liefst 1% uur eerder aan dan nu twee. Deze maand maakte hij v houdingsgewijs een nog fraaiere tijd Canada, waar hij voor de bijna 39 1 lange zwemmarathon over het Lake Sint John slechts 8 uur 32 min. en 50 seconden nodig had, hetgeen menigeen hem te voet land niet nadoet. Zijn derde eerste prijs haalde hij bij het Canadese gehucht Trois Rivières binnen: 10 mijl in 3 uur en in. in de twee laatstgenoemde races verbeterde hü de bestaande records. Alleen bij Toronto werd hij derde in in 15 mijl lange wedstrijd hoewel hij de ,De zaak ligt er nu eenmaal zo. De Da Vin ei "is nu eenmaal verdwenen, daaraan valt ook met de beste wü niets te veranderen. En de dieven hebben een voorsprong van minstens twaalf uur, het is best mogelijk, dat het doek al over de grens is. Enfin, ze zullen de Interpol wel inschakelen". Ze draaide het nummer. „Denkt u, dat ze het nog terugvinden?" Har ry Altringham fluisterde, alsof hij dacht, dat men hem op het hoofdbureau zou kunnen horen. Anne Tergaard schudde het hoofd. „Niet als de dieven in opdracht handelden. We moeten ons maar niet te veel illusies maken", ant woordde ze kortaf, deelde dan aan de inmiddels aan het apparaat gekomen inspecteur mee, dat er een zeer waardevol schilderij was gestolen en mevrouw Tergaard graag zou zien, dat er onmiddellijk iemand naar de kunsthandel Ter gaard en Rappaport op de Heerengracht kwam. Iemand in burger natuurlijk, de zaak eiste de grootst mogelijke discretie. „De verzekering? Moet de verzekering ook niet met de verdwijning in kennis worden ge steld?" vroeg Altringham. „Dat is van later orde". „Ooit gehoord van een schilderij, dat ze de Stokeley Da Vinei noemen?" vroeg commissa ris Van Waveren een uurtje later aan hoofdin specteur Pieter Auguste Perquin. „De Stokeley Da Vinei? Zeker. Een van de mooiste, zo niet de mooiste Da Vinci, die nog bestaat. U weet, er zijn er niet veel". „Waar hoort dat ding thuis?" „Op Stokeley Manor in Sussex. Daar hangt hy al langer dan vierhonderd jaar". „Zeker bijzonder waardevol?" „Je zou kunnen zeggen onschatbaar en on telbaar". „Nou, hij is gestolen". „Prettig voor Scotland Yard". „Neen, voor ons. Het ding is hier gestolen". „Hoe ter wereld komt u daarbij, commissa ris. Als de Stokeley Da Vinci is gestolen, dan is hij uit de lange galerij op Stokeley Manor gestolen. Tenzij het schilderij hier was voor een De verdwenen door MARTIN MONS tentoonstelling. Maar ik maak me sterk, dat ik er dan toch wel iets van zou hebben ge hoord". Commissaris Van Waveren keerde zich naar inspecteur Dorrepaal. „Nou, jochie, doe jij je prevelementje dan maar." „Die Da Vinci was hier, in de flat Giorgio- nestraat no. 5. Hij was daar gebracht door een achterneef van de eigenares, ziet u, mijnheer Perquin." „Neen, het spijt me heel erg, beste jongen, maar ik zie nog helemaal niets. Moet ik uit wat je zegt opmaken, dat die achterneef er met het doek vandoor was?" „Neen, o, neen, helemaal niet. Het was al leen maar.Zy wou hem verkopen. Maar ondershands. Voor haar dood mocht de koper er geen kik over geven. Zij wou niet weten, dat ze het schilderij van de hand moest doen. Daar om wou ze geen grote Engelse kunsthandel in schakelen. Ze kende hier de firma Tergaard en Rappaport. Een van de firmanten, mevrouw An ne Tergaard is een vriendin van haar, zou je kunnen zeggen. Daarom stuurde zij die achter neef met de Da Vinci in een hutkoffer naar hen toe met het verzoek die zo gauw en goed mogelijk voor haar te verkopen". „Wil je zeggen, dat ze die kunsthandel dat schilderij zo maar pardoes op het dak stuur de?" „Ja eh Uit wat ze me daar bij Ter gaard en Rappaport vertelden schijnt ze een wat eigenaardige oude dame, erg autoritair Tenminste dat zei die achterneef en Tergaard bevestigde het min of mee „O, ja, die achterneef. Wat is hij voor iemand?" „Nu, eerlijk gezegd, vind ik hem niet het type om zo'n gewichtige opdracht aan toe te vertrouwen. Hij maakte de indruk of hij zo is weggelopen uit een van die boeken van Wode- house. Ik had nooit gedacht, dat zulke lui wer kelijk bestonden. Eigenlijk is het zijn schuld, dat die Da Vinei kon worden gestolen. Hij is gisteravond aan de zwier gegaan en zo buiten westen thuisgekomen, dat hij niet 3 gen om ccn uur of een heeft gemerkt, dat er iets aan de knikker was". „Hoe zijn ze eigenlijk binnen gekomen?' „Langs het balkon aan de achterkant en door het tuimelraam van de keuken vervolgens. Die mijnheer Altringham, zo heet die achterneef, had dat, toen hij er op uit trok op een kiertje open laten staan, omdat er in de keuken zo'n etenslucht hing. Hij was zelf aan het kokkerel len geweest en hij heeft verbazend het land aan luchtjes, zegt hij. Neemt u me niet kwalijk, maar ik vind die vent een imbeciel. Hoe die oude dame ooit zo'n „Zo'n Wodehouse-figuur, wil je zeggen? Nu, misschien had ze niemand anders", zei Per quin en dan tegen commissaris Van Waveren: „Is het uw bedoeling, dat ik my belast met het onderzoek in deze zaak, commissaris?" Van Waveren knikte. „Ja, het is een vreemd zaakje. En jij hebt nogal eens een gelukkige hand met buitenissigheden. Daarom dacht ik, dat jij er wel voor zou voelen". Perquin keek hem wat wantrouwend aan, maar 's commissaris breed gezicht straalde van onschuldige vriendelijkheid. „O ja, dat vergat ik je nog te zeggen, de eis van geheimhouding van die oude dame daar op Stokeley Manor blijft natuurlijk van kracht". 19.10 Ac- tuallteiten 19.25 Italiaanse koorttlanken CO.Oo Populaire klasB orkestwerken <gr> 21.0o Snipperavond: muzk voor vakan- tiegarrgere 21.40 Qperetteklanken (gr) 22.20 22.25 Boekbespreking 22 30 Nws 22.40 Wij luiden de zondag in 23.00 Klaes gram 23 5524 00 Nws. 1 Hilversum II, 290 m. lO.Oo Artistieke I staalkaart. VPRO: 19.00 Voordracht 19.45 19.55 Deze week. lezing. VARA: ziefcmemoires. muzikaal klankbeeld 22j15 Sportnieuws 32.00 Nws 22.4o Als de klok dertien slaat, hoorspel 23.10 Ramblers Hit parade 23.40 Klase kamermuziek (gr) 20.56 TELEVISIE —«17.46 V d (kinderen 1960 De avonturen van Ivanhoe. TV-film (deel 22). NTS: 20.00 Journaal en wejeroverzicht. KRO: Brandpunt g gg Programma voor zondag Hilversum I, 402 m. NCRV: 8 Oo Nws en eeroverzicht 8 15 Gewijde muziek. IKOR: morgen 9.00 Drive In-dienst. 12.35 Vibrafoonrecital (gr) 12 50 Buitenlands comm 13.00 Nws en meded 13.10 Franse chansons 13.35 Lichte gram 14.00 Radio Fi'Hiarm orkest: klassieke en moderne muziek 14.40 Klein Radiokoor 15 00 De hand aan de ploeg, lezing 15.05 Zondagmiddagklanken: lichte gram, af gewisseld met sportreportages, comm en uitslagen i6.3o Vespers. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Geref kerkdienst te Bent- heim (Duitsland). NCRV; 18.30 Kerkcon- cert 19.00 Nieuws uit de kerken 19.05 Mannenkoor met orgelspel: geestelijke lie deren 19.30 Gesprekken over de Heidelber- ger, lezing. KRO: 19.45 Nws 20.0o Een avond in Zweden, muzikaal klankbeeld 21.3o Pleisteraktle: loterijberIchten 21.40 Pianorecital (gr) 22.00 Strijkorkest 22,20 22.25 Boekbespreking 22.80 Nws 22.40 Avondgebed 22.50 Omroeporkest en plano: klass muziek 23.30 Klase kamermiuz 23.35 SchiphoL „Dat leverde, ifiy en trouwens iedereen een geduehté inzinking op". Het was de enige maal, dat Willemse verl oor van een meisje. De 19-jarige Amerikaan se Marty Sin zwom hem voorbij en ein digde als tweede achter de Egyptenaar Abo Heif. Ze verdween van uitputting meteen onder het water en werd er be wusteloos uit getild. Al met al zwom Willemse in de vier races ruim 120 km. en verdiende daarme- de 11.000 dollar, dus een kleine 40.000 gulden, waarvan echter de reiskosten moeten worden afgetrokken. Hilversum II, 298 m. VARA: 8.00 Nwb, poetduivöbcrlchten en socialistisch strijd- lied 8.18 Weer of geen weer, gevar progï 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 V d kinderen. IKOR: 10.30 Neder- I lands Hervormde kerkdienst 11.30 Vraag I en antwoord. VPRO: 11.45 Flitsen: nieuwB van eigen erf. AVRO: 12 00 Gevar platen- gram ïo.w oponrevue. Spanning bij Engeland Z tenschappen 17.15 Stac tegen West-Duitsland programma 13.00 Nws. daarna eventueel - postduivenberidhten 13.07 De toestand ln I de wereld, lezing 13.17 Rijkdom der wel- I luidendheid: klass gram 10.50 Boekbespre- I king 14.00 Orkestenyarade 14.30 Voordra«dit 14.50 Kamerorkest en solist: moderne mu- ziek 15.40 Eigen weg. cabaret 16.00 Lichte 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Bèta: d<? natuurwc- MH land, gesprek. jeugd 17.50 Nws en B sportuitslagen. Aansluitend: sportjournaal 18.30 Sa'onorkest en zangsolist: amus mu- ziek 19.00 Boeketje romantiek: liedjes Z 19.25 Pianorecital: klass muziek (gr). BU de tweedaagse landen-atletiekwed-M^°:K^crkSn ^^r^prr^T^'l ^root Brlttannie—West-Duitsland, Lichte gram 2! 53 Amerikaanse schetsen: die vrijdagavond in het Londense White De Nationale Parken (slot) 22.00 Klass en City-stadion is begonnen, leiden de moderne gram 22.30 Nws 32.40 Actualitel- rinie voorsprong (28 le„n 27 ponten). Er werden geen prestaties van groot formaat geleverd. Wel werden er twee nationale records scherper gesteld. De Brit Taylor won namelijk de 10 km on bedreigd in de recordtijd van 28 min. 52,4 sec. De Britse estafetteploeg zorgde voorts met een tijd van 39,7 sec. voor een nieuw record op de 4 x 100 m. Bij het verspringen werd de Duitser Klein eerste met een sprong van 7,75 meter. Berwyn Jones won voor Groot-Brittan- nië de 100 m (10,5 sec.). Spannend was de 800 meter. De Duitser Kinder zege- NTS: 14 Oo Eurovisie: Incrnationaal con cours hipppique te Kopenhagen. IKOR; 17.0016.00 Openluchtdienst ln Het Grote Bos te Driebergen. NTS: 19.30 Weekjour- naal 20.00 Sport in beeld. AVRO; 2060 Hallo Wereld, amus progr 2140 Hoop en vertrouwen, reportage van één van de eerste grote acties, die door de negerbe- Programma voor maandag vierde in 1 min 48,5 sec. Zijn "landge- 7 :0 'Dagopening "Ra- noot Kruger werd m 1 min. 48,7 sec. nog diokrant 8.00 Nws 8.15 Gewijde muziek "uist tweede voor de Brit Boulter, voor («r) 8 30 Lichte gram 9.00 V d zieken 9 35 vie dezelfde tijd genoteerd werd. Waterstanden 9A0 v d vrouw 10.10 klass gram 10AS Theologische etherleergang H os ce"-* Eerste paal voor Fries gemaal De commissaris der Koningin in Fries land. mr. H. P. Linthorst Homan, heeft de eerste van de 533 palen in de grond geheid, waarop het tweede Friese ge maal bij Staveren zal komen te rusten. Met het heien van deze elf meter lange betonpaal werd een begin gemaakt met de bouw van het tweede gemaal, waar voor reeds enige jaren voorbereidende werkzaamheden zijn verricht en waar van de totale kosten ongeveer veertien miljoen gulden zullen bedragen. 1 piano: moderne muziek 1 Orgelspel met ritmische begeleiding 12.05 Lichte gram 1265 Voor boer en tuinder I 12.30 Meded ten behoeve van land- en tuinbouw 12.33 Meisjeskoor en Instrumen- I taal kwintet 12.53 Gram. eventueel actua- liteiten 13.00 Nws 13.15 Licht Insrumen- aal ensemble 13.45 Licht^ gram 14.00 Volksdansen (gr) 14.15 Moderne gram 15.25 Utrechts Stedelijk Oifccet; moderne muziek (gr) 15 4o Vocaal ensemble: klass muziek 16.00 BijbCtoverdenking 16.30 Alt, klavecimbel en cello: oude muziek 17.00 V d kleuters .7.15 Muziek voor de klein- 1 tjes 17.25 Licht instrumentaal kwintet 17.40 Beursberichten 17.45 Gram 17.50 Regerings- I uitzending: Suriname Journaal, door H Populair orgi ictepel 9.05 Klass gram 9.40 Morger Lichte gr I1.0C ensemble met tuinbouwmeded 1263 Voor het platteland 12.40 Licht instrumentaal kwintet met Het Indonesische veteranenlegioen Z heeft de federatie van Nederlandse ve- teranenorganisaties er van beschuldigd de betrekkingen tussen Nederland en Z Indonesië in gevaar te brengen. De vice-voorzitter, M. Moenasir, zei tegen Licht orkest 14.00 Pianorecital: Klase muziek 14.30 Voordracht 14.45 Mu ziek is troef: licht,, muziek 15.45 Moder ne gram 17.15 V d padvinders 1760 Lichte gram iö.Oo Nws 18.15 Eventueel actueel 1860 Metropolc orkest. TELEVISIE NTS: 19.30 Huckleberry Hound 19.55 vangen heeft, te betreuren. De federa- Z Kruis 20 50 Bezoek van de p^riden^ Pool- dit schip hebben verwelkomd sc speelfilm 22.20 Hout op drift, poëtisch filmpje 22 40—22.45

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 5