Uw probleem is het onze Gereformeerden in Grand Rapids bijeen voor oecumenische synode Besprekingen vanmorgen onnen beg Opgave vakantieadres Wereldraad wil Skoplje twee kerken geven Onthullingen in zaak Ward? Een woord voor vandaag Lutheranen vormen orgaan voor oecumenische studie Wel een christelijke maar niet ware kerk WOENSDAG 7 AUGUSTUS 1963 ANDERZIJDS BIJBELVERTALING Dat de nieuwste vertaling van de bijbel nog steeds niet kritiek loos aanvaard wordt, blijkt uit het artikel van de heer H. F. W. Jeltes in het Algemeen Doopsge zind weekblad waarin deze aan merkingen heeft met name op de vertaling van Johannes 20:17. De heer Jeltes zegt hierover: DE vrijheid is, ook b.nnen de per ken van godsdienst, moraliteit en wet blijvende. a:t:jd een ge vaarlijk goed. Zij kan gebruikt en benut, maar ook misbruikt wor den. tot misverstanden en mis standen. met hun schadelijke gevol gen. leiden op ieder gebied, waar zij heerst en gehuldigd wordt. Aan deze ervaringswaarheid wordt men wel eens herinnerd bij bedachtzame lezing van sommige plaatsen in de Nieuwe Vertaling van het Nieuwe Testament. Ver wondering behoeft dat niet te wek ken; immers bij alle vernieuwin gen. ook bij die. welke waarlijk verscheidene verbeteringen inhou den, zoals in dit geval, gaat wel eens iets goeds, zelfs iets beters en waardevols, verloren. Een bepaal delijk géén winst, maar integen deel verlies opleverende verande ring achten wij die in Johannes 20, vers 17: ..Raak Mij niet aan", wel ke woorden vervangen zijn door ..Houd Mij niet vast". Hiervoor be stond. naar ons inzien, geen enke le reden; een tekstkritische verbe tering kan zij stellig niet genoemd worden. Jezus" afwijzing van Maria is beslister, ogenblikkelijker. stren ger. dan met „niet-vasthouden" wordt uitgedrukt: in de Griekse en Latijnse grondtekst werkwoor den. naar hun primaire betekenis, is dit ondubbelzinnig uitgesproken: ,.mè haptou" en ,,noli me tange re": zij betekenen beide in de ..ge biedende wijs", met ontkenning: aanraken. Snel en gebiedend kwam het „Raak Mij niet aan" tot Ma ria. waardoor het tot een „vasthou den" juist niét komen kon. In de Franse zowel als in de En gelse taal dagelijkse spreek- en schrijftaal vindt men de bete kenis van het Latijnse tangere aanraken aanstonds in daarvan af geleide woorden terug. In het En gelse to touch aanraken: tangent rakend, raaklijn; tangential raakbaar; tangibility raakbaar- heid. In het Fraps vinden we de La tijnse herkomst terug in: tangence aanraking; point de tangence raakpunt; tangent rakend; tan- gente raaklijn; tangibilité raakbaarheid, tastbaarheid, maar bovendien in: toucher, tóter, taton ner aanraken, betasten. In de Franse en Anglikaanse bij belteksten Joh. 20 17 i Co- niet aan" treft men de ge noemde werkwoorden wederom aan: ,,Dot not touch" (Eng.), doch in de New English Bible de met die van onze Nieuwe Vert. overeen komende woorden van Joh. 20 17: „Do not cling me". In de Fran se bijbelteksten resp.: „Ne touche point"; ..ne mange, ne goüte. ne touche point". Voorts hebben wij in onze taal nog 't uit het La tijnse tangere stammende, zeer overvloedig gebezigde woord con tact voor aanraking tussen twee personen of twee voorwerpen, en het woord intact in de betekenis van „onaangeroerd" (laten). Overigens moge zonder voor alsnog in deze overal taalkundig verband met het Latijnse tangere te durven poneren gewezen worden od de rol, die de letter t in enige Nederlandse werkwoorden speelt door de klank van een plotseling en kort geluid bij de hoorder te suggereren: tikken, tippen, tinte len, tinkelen, twinkelen, tokkelen, tik-tak (van een klok), tamtam (van de Indische trom); de toet sen (van de piano, ook bij de be schrijving van picturale waarden veel gebezigd), het werkwoord „toetsen" (iets door vergelijking met iets anders onderzoeken, keu ren. waarderen), tangenten, de naam van stiften, die de snaren van het clavichord (het 17de en 18de eeuwse prototype van onze piano) aanraakten („aansloegen") en tot trilling brachten. De hiervóór vermelde verlenging van het werk woord met „elen" duidt de frequente herhaling van het geluid of de be weging aan (bij tintelen enz Keren wij nog even terug tot ons uitgangspunt. Met de nieuwe ver taling „Houd Mij niet vast" werd ten aanzien van de gedachte-inhoud van dit bijbelwoord en de behande ling, daarin ons voor ogen gesteld, de eerste stap gezet op een ge vaarlijke weg met talloze zijwegen en tot verdwaling voerende voetpa den. Wijd is thans de deur openge zet voor een nagenoeg onbegrensd- vrije interpretatie tengevolge van de loslating van het dominerende werkwoord in de grondtekst met zijn strikte en strakke, primaire bete kenis. Zijn vervanging door het veel zwakkere, zelfs wat slappe, half- gedogende „niet vasthouden" vormt de troebele bron, waaruit reeds verscheidene „overdrachte lijke" uitleggingen en praktische toepassingen in verband met geloof, kerk. cultureel maatschappelijk le ven en sfeer zijn voortgevloeid, wanneer het Schriftwoord tot de steun- en richtingbehoevende ge meente. van welke geloofsgezind heid ook, werd gebracht. Vanmorgen is in Grand Rapids de gereformeerde oecumenische synode geopend tijdens een plech tige dienst waarin de Amerikaan se predikant ds. Clarence Booms- ma alle aanwezigen hartelijk welkom heette. Deze synode zal zich onder meer in het bijzonder bezig houden met twee rapporten, die ongetwijfeld in de komende maanden en jaren geciteerd (en waarschijnlijk ook bestreden) zullen worden. Het ene rapport is van een strikt theologisch karak ter en handelt over de eschatolo gische inzichten van deze ge reformeerde kerken. Het tweede rapport behandelt het vraagstuk van de afzonderlijke christelijke organisaties. (Van onze kerkredactie) DE echte PIJNSTILLER Fijn op vakantiel Maar neem voor de zekerheid WITTE KRUIS mee. In 3 vormen verkrijgbaar, (poeders, tabletten of cachets). Salicyl-vrij, en daardoor geen maagklachten. WITTE KRUIS regelmatig op de advertentiepagina plaat sen, zo vroeg mogelijk op te geven. Indien deze schriftelijke opgave niet MINSTENS ÉÉN WEEK voordat u met vakantie gaat in ons bezit is. kan de toe zending ernstig worden vertraagd. De Directie. Arabisch aartsbisschop: Arabieren hebben het goed in Israël George Hakim verklaard dat de arabie ren in Israël het beter hebben dan hun broeders in de Arabische landen Dit geldt echter alleen voor de arbeiders klasse. De Arabische intelligentia kan zich niet voldoende ontplooien in Israël. De aartsbisschop drong er bij de Is raëlische regering op aan zich bij haar contacten met de arabieren zich van het arabische te bedienen. Voorts vroeg hij de arabieren schadevergoeding te be talen voor de eigendommen die m 1948 bij de Israëlisch-Arabische oorlog in be slag zijn genomen. Opmerkelijk was dat de aartsbisschop in antwoord op vragen van een verslag gever van het communistische blad Kol Haam. zei dankbaar te zijn voor het militaire bestuur in de arabische stre ken van Israël, daar dit bestuur de vei ligheid handhaaft. Bij verschillende joodse partijen wordt de laatste jaren actie gevoerd ook in de arabische dis tricten in Israël het burgerlijk bestuur van kracht te doen worden, omdat het militaire bestuur een discriminatie van de arabieren ziu inhouden. Protest Griekse joden over vrijlating joods oorlogsmisdadiger de De Wereldraad van Kerken heeft een beroep gedaan op de kerken die lid zijn om tenminste twee miljoen gulden bijeen te brengen om voor de door de aard beving verwoeste stad Skoplje in Joegoslavië een groots bouw plan mogelijk te maken. Dit geld zal gebruikt worden om zo spoe dig mogelijk geprefabriceerde huizen, een school en twee kerken aan nieuw-Skoplje te schenken. Ongeveer 130.000 mannen, vrouwen en kinderen zijn uit de verwoeste stad ge- evacueerd en voorlopig ondergebracht in zeven grote tentenkolonies. Er moet eer de winter invalt echter beter onder dak voor deze mensen zijn. Het orgaan voor de interkerkelijke hulpverlening van de Wereldraad stelt een onderzoek in naar de mogelijkheid van geprefabriceerde huizen in Zwitser land. Duitsland. Zweden, Finland en Oostenrijk. Gezocht wordt een eenvoudig op te zetten huis dat naar Joegoslavië getransporteerd kan worden. Er wordt gedacht aan een honderdtal huizen voor zien van een woonkamer, keuken en twee slaapkamers. Het plan voorzien ook in de bouw van een school voor meer dan 200 kinderen en in hulp aan de Orthodoxe Kerk en de plaatselijke methodisten gemeente om hun kerken te vervangen die door de aardbeving geheel zijn verwoest. Deze plannen zijn het resultaat van een onderzoek dat namens de Wereld raad van Kerken ter plaatse is ingesteld en van overleg met de regeringsautori teiten van Joegoslavië. Ook is uitvoerig overleg gepleegd met de leiders van de Orthodoxe kerk en de methodistenge meente. bekeerde joodse verrader Josif Rekanat:. die in 1947 door een Grieks gerechtshof j ter dood werd veroordeeld wegens het I aan de nazi's verraden van joodse on derduikers. Hij werd hiertoe vero deeld tot de doodstraf welk vonnis ter werd omgezet in levenslange gev genisstraf. Rekanati werd vrijgelaten in het kader van een amnestiebepaling waarvan nog twee oorlogsmisdadigers alsmede veer tien communisten profiteerden. Een de putatie van de Centrale Raad van jood se Gemeenschappen in Griekenland heeft krachtig geprotesteerd bij de mi nister van justitie. Althanassios Sakel- Een andere joodse verrader Hasson werd met instemming van de joodse ge meenschap in 1952 in de gevangenis van Korfoe terechtgesteld. De Griekse minis ter van justitie heeft medegedeeld, dat de beslissing Josif Rekanati vrij te laten onherroepelijk is. Wel zal worden onder zocht of het mogelijk is hem te verbieden de steden Athene en Saloniki te betre den, waar de meeste Griekse joden wo- De laatste vriendin van Stephen Ward or- heeft verklaard dat z(j bereid Is een la- satloneel getuigenis af te leggen in Het orgaan voor oecumenische hulp erlening in Engeland heeft reeds toe gezegd verantwoordelijk te willen de Amerikaanse situatie. Uitspraken synodes van de Gereformeerde Kerken en de Christian Reformed Church den geciteerd en met elkaar geconfron teerd. Bovendien wordt een uitvoerig historisch overzicht gegeven van de ge schiedenis van christelijke organisaties zoals het C.N.V. en de C B T B. en de sociale wetgeving in Nederland. De belangrijkste uitspraak van deze synode zal. mits deze zin wordt aange nomen. waarschijnlijk wel luiden: „Het is deze synode niet mogelijk te verkla ren. dat christenen zich altijd op maat- schaopelijk en politiek terrein op afzon derlijke grondslag moeten organiseren. Noch kan de synode uitspreken dat het altijd verkeerd is zich te verbinden aan niet-christelijke maatschappelijke en po litieke organisaties. Samenleving De volgende conclusie luidt: „Chris tenen moeten hun verantwoordelijkheid op politiek en maatschappelijk terrein overdenken, en ook de wijze waarop de verantwoordelijkheid uitgevoerd kan worden." Na er nog op gewezen te hebben dat christenen recht en gerechtigheid moe ten bevorderen op maatschappelijk ge bied wordt voorts nog verklaard: „Chris tenen moeten aangemoedigd worden zich te organiseren om recht en gerech tigheid te bevorderen, dit mogelijk is." Ten gunste van de christelijke ganisaties wordt in dit laatste verband nog gezegd: „Afzonderlijke christe lijke organisaties bieden de gelovi gen een gelegenheid aan, waardoor zij hun opvattingen van de samenle ving kunnen verkondigen en tonen. Het is ook in en door zulke organisa ties dat christenen op meer effectie ve wijze een beroep kunnen doen op de bijbelse normen voor hun opvat ting van de samenleving." Eschatologie Het rapport over eschatologie is met grote moeilijkheden samengesteld. Een bedrag van 120.000 gulden. De j aantal van de commissieleden heeft in Duitse kerk heeft beloofd in Duitse mar- het geheel niets van zich laten horen, geven wat de andere jterken in Door de grote onderlinge afstanden de commissieleden de wereld in dollars geven. Terwijl Nederland nog gedacht wordt over de mogelijkheid van een speciale collecte, hebben oecumenische hulporganen in Denemarken. Nieuw-Zeeland. Australië. Zweden en Zwitserland vaste bedragen toegezegd. Broeders van Taizé vestigen zich niet in Utrecht De broeders van de protestantse kloos tergemeenschap van Taizé zullen zich niet in Utrecht vestigen. Definitief is dit be sluit niet. De mogelijkheid van een tijde lijke vestiging in de verre toekomst blijft bestaan. Dit is meegedeeld op het grote kapittel van de kloostergemeenschap dat j tesainiêttemin"bestaan gisteren gtyloten werd, actief in rijn eigen distinct! De broeders van Taize bezitten reeds 'erscheidene vestigingen in Duitsland. Zwitserland. Engeland, de Verenigde Sta- n en Afrika. Het gaat hier om tijdelijke stigingen waarmee men beoogt het oecumenisch gesprek op gang te brengen. Wanneer de broeders hun doel bereikt hebben, vertrekken zij weer naar een an- plaats. De broeders hebben wel een vestiging in Utrecht overwogen, maar hebben er om niet bekendgemaakte redenen voorlopig van afgezien. Toonden schillende continenten verspreid kon de commissie In het geheel niet bijeen komen. Het rapport moest geheel via correspondentie worden opgesteld. Het is verdeeld over zes hoofdstuk ken. namelijk: de tussentoestand. de komst van Christus, voorlopers van de komst, de opstanding, het laatste oor deel. en de eeuwige staat. In het eerste hoofdstuk wordt met duidelijke woorden het boek van de (vrijgemaakte) gere formeerde predikant ds. B. Telder (zon der dat hij met name genoemd wordt) afgewezen. Het rapport schrijft: „De ontbonden toestand wordt door de Schrift voorgesteld als een toestand van volledig bewustzijn. De mens is geest. en. hoewel 's mensen geest gescheiden is van de natuurlijke normale verhoudingen. hij blijft hij blijft ook ctieve identi teit als de geest van de persoon. Er geen grond te vinden in de Schrift >r de gedachte aan een zieleslaap of i semi-bewustzijn in de tussentoe- Onder het hoofdVoorlopers van de advent, een uitdrukking die veel beter vertaald had kunnen worden met „te kenen der tijden" wordt vooral gespro ken over de verkondiging gelie door de gehele wereld kering van Israel. Beroepingswerk NED HERV. KERK GEREF. KERKEN Dlemen: J. H. ren; naar Schieri niköog: H. J. Zeldenrust, kand. Utrecht, die bedankte voor Bozum. Halle (Gld.), Schoondijke. Wilni» liefde van de 50-jarige Ward. ,,Ik heb gisteravond de laatste brief van Stephen ontvangen." zo verklaarde zij tegenover verslaggevers. „Ik kan er nu nog niets over zeggen. Maar ik ben van plan Lord Denning deze week te bezoeken. Ik heb een nieuw getuigenis dat sensationeel zal zijn." Denning, een rechter, leidt een gede tailleerd onderzoek naar de vciligheids- aspekten van de affaire Ward. Het on derzoek werd gelast door premier Mac- millan na onthullingen dat de bescher melinge van Ward. Christine Keeler, in dezelfde periode haar gunsten had ver deeld tussen een Russische diplomaat en de ex-minister van oorlog John Prg- fumo. Profumo bedankte op 5 juni voor zijn zetel in het parlement. In welke de inhoud van de brieven van Ward zal worden gepubliceerd was nog niet duidelijk. Het openbaar mi- rie zou echter intussen een bestu- ig beginnen van een omvangrijk dos- dat door Scotland Yard is samen gesteld van de zaak van Aloysius „Lucky" Cordon. Gordon, een 31-jarige Jamaicaanse jazz-zanger, werd op beschuldigingen van mishandeling van mejuffrouw Kee ler op 7 juni tot drie jaar veroordeeld. In hoger beroep werd hij eenter vrijge sproken. Dit geoeurde. nadat net hoi een onsamenhangende bandopname in zijn be zit had gekregen die door mejuffrouw Keeler was gemaakt onder invloed van sterke drank en verdovende middelen kort na de veroordeling van Cordon. Nu de barid opnieuw zal worden onder zocht en er nieuwe brieven van Ward zijn ontvangen, zijn er sterke aanwijzin gen dat er opzienbarende ,\i* ontwikkelingen op handen zijn. Maan- jpv w .-uuiisiana n^ntana i; r-r i>»n flnUtpreamnazne aan Gelijke rechten voor liberale joden in Israël? De leiders van het liberale jodendo'm uit Amerika wensen van Israël de erken ning dat hun opvattingen omtrent de religieuze beleving van het jodendom even legitieme vorm is als die van orthodoxie. In Israël wordt het liberale jodendom, dat vooral in Amerika grote aanhang heeft, niet erkend. De enige vorm van jodendom die in Israël wordt geaccepteerd is het traditionele joden dom. Tot zelfs de rabbijnen van het liberale jodendom worden in Israël geen rabbijnen geacht. Onlangs heeft de Israëlische minister van godsdienstzaken op een bericht uit Amerika, dat enige liberale rabbijnen naar Israël zouden komen om het libe rale jodendom meer ingang te doen vin den gereageerd met op te merken: „dat Israël hel liberale jodendom dezelfde rechten zal geven als andere religieuze minderheden die naar Israël komen orr zending en missie te bedrijven". Het li berale jodendom heeft in Israël nauwe lijks aanhang. Het kent slechts kleme besloten groepjes in Jeruzalem. Aviv en in Kfar Sjemarjahoe. Prof. dr. Nelson Gluck, de president van het grootste liberale rabbijnense minarium ter wereld, de Hebrew Union College of Cincinnati, heeft in Tel Aviv tijdens zijn rede bij de opening vai academische jaar van de faculteit voor biibels en archeologisch onderzoek ern stige kritiek geuit op de achteruitstelling in Israël van het liberale jodendom. Hij drong aan op „volledige" vryheid van godsdienstuiting in al haar vormen. Hij ontkende met nadruk dat de liberalen hun opvattingen omtrent het jodendom in Israël zouden willen propageren, maar kritiek uitte hij op de leiding en controle die van hogerhand in Israël be staat op de volledige vrijheid van ge loof. Prof. Gluck zeide niet te geloven, dat die controle strookt met alles wat de joodse religie, het joodse volk en Israël inhouden. In Grand Rapids is overleden op 77- jarige leeftijd de theoloog prof. dr. Henry Meeter, die van 1927 tot zijn emeritaat in 195fl verbonden is geweest aan het Calvin College. Jarenlang doceerde hij exegese. het Israël In dit hoofdstuk wordt duidelijk uit gesproken dat als de wegwerping t»an Israel de collectieve verwerping van Israel als volk is, er ook sprake moet zijn van een collectief herstel. Maar dan wordt voorzichtigheidshalve weer gezegd: „Dit collectieve herstel vergt niet de toekomstige bekering van alle joden, evenmin als de verwerping be tekende de afvalligheid en de ver werping van iedere Israëliet. Maar er is wel zeker bedoeld een wijd ver breide aanvaarding van Jezus als de Het opmerkelijke van dit rapport is dat er twee aanhangsels bij gevoegd zijn. waarvan het ene gaat over het probleem Israel en het andere over pre-millenialisme. Het eerste aanhang sel geeft de indruk enigszins af te wij ken van de positie die op dit punt wordt ingenomen door het officiële rapport zelf. want daar wordt uitgesproken:" „De unieke positie van Israël als het af gescheiden. uitverkoren volk van God. is in de nieuwe dispensatie op de kerk overgegaan. Dit houdt dus in. dat de feographische en politieke aspecten sraels bestaan van belang waren i: geschiedenis van de openbaring, doch deze bijzondere betekenis sedert pink steren verloren hebben." Even eerder wordt in dat aanhangsel gezegd dat Ro meinen 9—11 ..geen persnectief openen voor een uiteindelijke volledige beke ring van de Israëlieten; Paulus spreekt hier helemaal niet over de toekomstige terugkeer naar Palestina." Vooral deze beide aanhangsels zet ten zich af tegen het Amerikaanse prechiliasme. Het opmerkelijke is dat men kennelijk niet op de hoog te is van de Nederlandse inzichten op dit punt. In de Nederlandse ver taling van het rapport wordt name lijk het Engelse woord rapture, dat vertaald behoort te worden met „Op name" constant vertaald met het on-Nederlandse woord „verrukking". Eigen blatl In de voorbesprekingen is ook gehan deld over de vraag of het nodig is dat de Gereformeerde Oecumenische Synode een eigen tijdschrift zal uitgeven. Een commissie spreekt uit dat dit absoluut nodig is, maar meent dat de tijd daar voor nog niet rijp is. Aangeraden wordt om in dit verband samen te werken met de uitgave van het Internationaal Reformatorisch Verbond, het Reforma torisch Bulletin dat twee maal per jaar verschijnt. Voorts Is een rapport gewijd vragen naar de grenzen van de kerk. waarin enerzijds de volkskcrkgedachte wordt afgewezen, maar tegelijkertijd ook gewaarschuwd wordt tegen pogin gen om een gemeente van enkel be keerlingen en heiligen op te richten. Op het vraagstuk wordt eigenlijk geen Christus met Zijn apostelen door Woord en Geest de kerk vergadert en onder houdt en anderzijds, dat God daarbij Wat Ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het later verstaanM (Johannes 13:7). Het loopt tegen Pasen. De Here en Zijn dis cipelen zijn aan de maaltijd en dan ineens gebeurt dat won derlijke, dat onbegrijpelijke. Jezus omgordt zich met een lin nen doek en begint de voeten der discipelen te wassen. Hoe is het mogelijk de Here doet het werk van een dienst knecht. Petrus protesteert. Nee, Here, dat nooit bij mij. En dan hoort hij: Wat Ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het later verstaan. Petrus begrijpt er niets van, helemaal niets. Het hoeft ook niet later, Petrus, later zult gij alles begrijpen. Tast nu nog maar wat in het donker rond. Zo gaat het ook in menig mensenleven. De Here laat de mens dikwijls in het onzekere. Waarom doet Hij zo met mij? Ja, waarom! Later zult gij alles verstaan. Laat het maar toe. Ga maar rustig verder en protesteer niet. Wat lk doe weet gij nu niet, maar het komt best in orde. Leven uit het geloof is niet anders dan Jezus in het eigen leven Zijn gang laten gaan, zonder te vragen naar het waarom en zonder te protesteren. Dat is in het geloof de moed hebben de donkerste weg te lopen die men kan lopen, wetende dat het goed is. Niet alles willen begrijpen, maar het leven leggen in Zijn hand. Want, wat Hij doet weten wij nu niet, maar later zullen wij het verstaan. De Lutherse Wereldfederatie heeft op zijn assemblee in Hel sinki besloten tot oprichting van een Stichting voor Oecumenische studie. De stichting zal gevestigd worden in Straatsburg, waar door de aanwezigheid van protestantse en rooms-katholieke theologische faculteiten het oecumenisch ge sprek op hoog niveau vergemak kelijkt kan worden. Met de op- de dienst van mensen inschakelt. Er had op deze synode ook een port ingediend moeten worden over ..rasproblemen." Er was een comn sie benoemd, maar deze is niet staat geweest bij elkaar te komen. De voorzitter van de commissie die niet gefunctioneerd heeft, stelt daarom voor dat de synode die vandaag zitting bijeengekomen is opnieuw een commissie zal instellen. Voorgesteld wordt dat deze commissie zal bestaan uit een aantal leden van kerken Zuid-Afrika en een zelfde aantal leden uit één ander land en dat er voor zieningen gemaakt zullen worden op financieel gebied opdat de leden gok werkelijk bij elkaar zullen komen. R.k. waarnemer over Lutherse Kerk De Rooms-Katholieke Kerk er kent de Lutherse als een echte christelijke kerk" ofschoon niet op hetzelfde niveau als de R.K. Kerk, heeft de jezuïetenpater Jo hannes Witte in Helsinki ver-' klaard. Deze rooms-katholieke theoloog van de pauselijke Grego riaanse universiteit te Rome, zei dit in antwoord op een vraag op een persconferentie, die tijdens de algemene vergadering, die nu in haar tweede week is en tot 11 augustus duurt, werd gehouden. Het Vaticaan heeft op uitnodiging twee officiële waarnemers naar de grote Lutherse conferentie ge zonden, die op de zittingen aan wezig zijn. hier worden afgeleid, dat de R.K. kerk de Lutherse erkent als een echte christelijke kerk?" „Dat is een zeer interessante vraag, doch moeilijk te be antwoorden", zeide hij. De andere r.k. vertegenwoordiger op de conferentie was de eerwaarde pa ter dr. Peter Blaeser, van het Johann Adan Moehler Instituut en lector aan de Theologische academie te Paderborn in Duitsland. Volgens functionarissen de R.K. Kerk vertegenwoordigers heeft gezondén naar een assemblee van een protestantse wereldorganisatie. „Rooms-kathoiieken kunnen de Luther se Kerk niet erkennen als de ware kerk, omdat Jezus Christus ccn kerk heeft gesticht cn deze kerk door Je zus Christus zelf is gewaarborgd tot het einde der tijden", zeide pater Wit te. „Rooms-kathoiieken erkennen de verschillende elementen van dc kerk buiten de R.K. Kerk", vervolgde hij on der aanhaling van een Vaticaanse ver klaring van 1960 betreffende dc kerke lijke politiek. Maar hij verklaarde met nadruk, dat er een scheidingslijn loopt tussen de kerk van Jezus Christus en „hen, die erbuiten staan", ofschoon hij opmerk te. dat wijlen Paus Johannes niet-ka- tholieke kerken „kerken" had genoemd. Superkerk ..Er is altijd een oecumenische bewe ging geweest, maar deze is in deze nieuwe periode van de geschiedenis „zeer sterk" vervolgde pater Witte. Ge durende de laatste 30 jaar is in toe nemende mate studie gemaakt van pro blemen. die betrekking hebben op het Rooms-katholicisme en het protestantis- Zowel protestanten als rooms-ka thoiieken geloven in de boodschap dei- verlossing". zeide Pater Witte en hij verklaarde, dat „de natuur van de kerk het moeilijkste probleem voor beide partijen" :s. Witte zeide ook dat „in dien er slechts één lutherse kerk was. dit een gunstige omstandigheid voor de hereniging van de gehele christenheid zou kunnen zijn". Hij verklaarde dat zulks een zaak was. waarover de lutheranen zelf moes ten beslissen en dat hij de indruk had, dat er een sterke stemming tegen een lutherse „superkerk" bestaat. richting van deze stichting, die enigszins te vergelijken is met het Secretariaat voor de Christe lijke Eenheid van het Vaticaanse concilie en de Commissie voor Geloof en Kerkorde van de Wereldraad van Kerken, heeft de Lutherse Wereldfederatie zich uitdrukkelijk uitgesproken voor de dialoog met de andere chris telijke kerken. De stichting zal vooral de theologische kwesties onderzoeken, die de Lutherse Kerken van de R.K. Kerk scheiden. De conferentie besloot voorts, dat de stichting over minstens vier theologen zal beschik ken met assistenten en verdere hulp krachten. De Lutherse Kerken van Duits land. Zweden en de Verenigde Staten hebben de gelden gefourneerd voor een stichtingskapitaal van 500.000 gulden. Naarmate de conferentie vordert, ne men de discussies in levendigheid toe. De vraag welke weg de Lutherse Kerken moeten volgen, is binnen de gespreks groepen al veelvuldig aan de orde geko men en eist nu de volledige aandacht van de conferentie. Debat Naar buiten toe werd de aanleiding tot het plotseling haast hartstochtelijke debat gevormd door het rapport van de West- duitse bisschop Lilje over het hoofdthema van de bijeenkomst: De rechtvaardigings- Onverwacht weigerde de conferentie, het rapport in behandeling te nemen, om dat er volgens enkele afgevaardigden be langrijke punten in ontbraken. Er zal nu een nieuw rapport worden samengesteld, terwijl naast dit zuiver theologische do cument een boodschap zal worden steld in voor alle men Terwijl de Lutherse Kerk tot dusver in Helsinki de indruk maakte van een mo- nolitisch blok. is nu ook hier de verschei denheid in eenheid sterk naar voren gekomen. In niet geringe mate hebben daartoe de jonge kerken van Azië en Afrika bijgedragen, die in Helsiniki voor de eerste maai sterk vertegenwoordigd De belangstelling van de Finnen voor de conferentie is zeer groot. Iedere avond is de jaarbeurshal in de Finse hoofdstad, waar deelnemers aan de conferentie over brandende kwesties van het christendom komen spreken, tot de laatste plaats Ondanks grote tegenwerking: Veel christenen in communistisch China Uit verhalen van vluchtelingen uit com munistisch China blijkt zo af en toe de stand van zaken op kerkelijk gebied in dit land. In Hongkong verklaarden enkele gevluchten in een interview dat hoewel de communistische regering hoe langer hoe meer kerken gaat sluiten het getal van gelovigen, dat voor bijbelstu die, gebed en godsdienstoefening bij el kaar komt. stijgt. Deze verhalen worden van verschillende kanten bevestigd zo dat mag worden aangenomen dat er in communistisch China verscheidene groe pen christenen wonen. Kardinaal Alfrink, aartsbisschop van Utrecht, heeft uit Rome bericht ontvan gen dat dc tweede conciliezitting op 4 december, een woensdag, gesloten zal worden. Zoals bekend begint deze tweede zittingsperiode op zondag 29 september. Vraag welke na iemands dood dan worden het bessensap weg" uitgekeerd. Waarom zou men echter, niet gezond om wanneer men financieel daartoe in staat bruiken. is. niet bij het leve" verschillende in- Vraag: Ik heb stellingen, welke een menslievend doe? van Koning Willem beogen, met een belangrijke gift be- uit denken. Mijn vraag is nu echter: Is hiervoor ook schenkingsrecht verschuldigd aan de fiscus? Zo ja, hoeveel bedraagt dat? Bovendien kan men de typische smaak gkrijgen. Het beste is doen, want het is veel van te ge- Vraag: Enige tijd geleden vernam ik (naar ik meen via uw rubriek) dat de laatste huurverhoging niet van toe passing is. wanneer de W.C. in de wo ning slechts toegang heeft in de keu gulden uit 1832 ken. Daar dit het geval is, sprak ik J met de huisheer over omdat ik een halve gulden Koningin Wilhelmina. Wat weer op het vroegere huurpeil wilde ko- de waarde van deze munten? En ximumbedrag vrijgesteld? Antwoord: Schenkings- of recht is verschuldigd door de verkrij ger. Voor beide geldt een vrijstelling instellingen van algemeen nut. Antwoord: De waarde van deze mun ten hangt geheel af van de staat, waar in ze verkeren. Een gulden van 1832, welke wel is afgesleten maar nog goed leesbaar, kan u om de gedachten te bepalen stellen op rond 5. Betere exemplaren zijn aanzienlijk meer waard, slechtere zijn nagenoeg waarde- de te veel betaalde huur wil terugkrijgen. Mijn huisheer wees dit onmiddellijk van de hand. Mocht ik het hoger op willen zoeken, dan zou er toch geen terugbetaling van een deel van de reeds betaalde huur geschieden. Verder hoefde ik er niet op te reke- nog iets aan de woning Brieven, die niet z(jn voorzien van naam en adres, kunnen niet In behandeling worden genomen Ge heimhouding is verzekerd Vragen, die niet onderling met elkaar In verband staan, moeten in afzonder- Hjke brieven worden gesteld Per brief dient een gulden aan post zegels te worden Ingesloten. vuui uiaicimigcii van aigcuiccu uui, m- - 7. "«-"o mei uvei. is nel aangc- dien de verkrijging de 5.000 niet te l?0f- want afgesleten exemplaren zijn geven motief algemeen geldend, zodat j «----• -niet zeldzaam, stempelnieuwe of j6 van de huur slissen dan dc deskundige commissie, is de vraag. U ziet dus dat U zich tot de commissie zal moeten wenden. Het vervallen verklaren van de huurverho ging geschiedt niet met terugwerkende kracht Een eigenaar die de woning verwaarloost, kan eveneens getroffen goede wel. Een halve gulden boven gaat en indien de verkrijging een opdracht is verboi den, die daaraan het karakter van a.- gemeen belang ontneemt. Anders geldt deZ(: geheel of bijna gaaf is. Die een tariel van 10 pet. voor deze In- v" jU"1™ - stellingen, voor schenkingen dus even goed als voor verkrijgingen uit nalaten schappen. Bij schenking kan de schen ker evenwel een aftrek voor inkomsten belasting vragen onder het hoofdstuk drijf, ik daarop een beroep kan doen? Kan 1929 de verhuurder weigeren, reeds teveel f_ heeft alleen verzamelwaarde, indien betaalde huur terug te geven' Kan hii 5en' Maar deze geheel of bijna gaaf is. Die waar- zich onttrpkkpn aan ppp, oodo,. die ln een vervallenverklari.,6 de huurverhoging. Bovendien kan noodgevallen de bouwpolitie ingrij- alle woorden, de kan u dan houden op een gulden. Deze prijzen zijn slechts gemiddelden, want het hangt er altijd van af, wat de bepaalde verzamelaar geven wil. Vraag: Ik werk ln warenhuis waarin sla zich onttrekken aan eèn°red"elijk"öndèr- een ontstemmmg worden geuit, w°Uh? T0t welke insta"Be moet ik mij Vraag- ^"heb^e vLmjH vr^rc- AJte denlang is er een fluistercampagne aan prof, Meeter was in Nederland bekend uw p ,o Frisland) Ve *an* «eweest tegen hooggeplaatste door zijn bezoek als afgevaardigde van de dat t 'a,iu rtprsonpii m Knaptand Men arnlt mze-r*hu.,.Vi -.-.o x» to Vraag: Wat kan ik doen om zuurd bessensap weer bruikbaar te Antwoord: Hoogstwaarschijnlijk bessensap gegist. Dit is een proces. wenden Antwoord: huurwetgeving weer het "een en'ander tuindersbe- veranderd, waardoor dit punt niet meer - - sla en to- wordt genoemd. Alleen moet de huur- maten gekweekt worden. Nu werd het adviescommissie goed letten op het prl- aan aan net Heeer d...n met a. er bij 25 tot vaat. Ze zal dus wel met het doof u rubb^ wat™CTs"«en 11 Toen lk daar genoemde punt emstig rekening hou- "..72: l-Ü.Jf armslag. Inder- dezer dagen met de T" 30 graden Celsius wi a" werkte met ontbloot bovenlijf, werd den. maar "heeft de vraag gesteld of men al of niet daad heb ik mer is bruin wordt onder glas. Nu dacht ik van thans wel ,-ubber drinkwa- terzak, waarvan het water naar smaakt jongste Wat is hiertegen te doen? Antwoord: Als het een nieuwe wa terzak is. zal de smaak op den duur wel minder worden. Is het een oude waterzak, dan kan het zijn. dat de dan zal u zak moeten kopen. Vraag: Ik wil op te merken, dat derwag°en opbergen." Moe^h^t"invetten irverhOBina wordt van hat nhnnnJ „„u.-n.. I" venen CHRIST. GEREF. KERKEN personen in Engeland. Men ^eplt alge- Christian Reformed Church meen toe dat sommigen die Ward i den hebben kunnen helpen, liever j 'niem zijn gebleven dan voor hem [rechtzaal te pleiten. »u- raje synode ,no* ken. Hij heeft e< de ceerd. waarvan |werd vertaald. i optreedt doen valt. U kan de Gereformeerde Ker-1 het met suiker aartegen niets eens proberen of drinkbaar is te I maken. Meestal echter gaat de gisting i weer door als men suiker toevoegt en Idan gaat de gehele massa schuimen. niet. omdat huurverhoging wordt het chroom geschieden .r7^VpSntran??i Hnit «m »1Sj het uitsluitend poeder of ir»a pn jj>»•- ♦««»»- 1 J 1 Antwoord: Het beste i •erkleuring veroorzaken, niet door ge- toegang heeft door de keuken, althans «ei oesie is óp w,wn pCn «las heendringen. Gaarne zou ik voorzover uit de briefwisseling valt op goede onderhoudsbeurt te «L 8 ®en te, maken. In elk geval moet de huur- woonlijk en dan af te eerste instantie be- doek of stuk plastic hierover inlichtingen ontvangen. Antwoord: U heeft gelijk, want de adviescommissie ultraviolette stralen kunnen niet door slissen het glas dringen. i als ge- -- cn vcivuigens re gelmatig te controleren en schoon te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2