BEELD WOORD -EsEHüiS- en 4k' ^n^aryke van cler ugt LEVEN ALS'N BLIND AVONTURIER Oorlog of coëxistentie fiEfL MAAKT INTERNATIONALE CARRIÈRE G rJeugd zonder leiding-; ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1963 De illustratie is nooit een ern- •tige concurrent van het ge schreven of gedrukte woord ge weest. Zij heeft altijd een die nende functie gehad. In een tijd dat nog maar weinigen konden 1 sen, konden de versierde be ginletter, de om ranking van de bladzijde en vooral de kleurige afbeelding bijna gezien worden als een excuus tegenover de analfabeet. De onbegrijpelijke lettertekens gaven aan wie de leeskunst niet machtig waren door middel van de verluchting te verstaan, dat zij hun ge heim maar al te graag wilden prijsgeven. Het geheim van de tot woorden gegroepeerde let ters werd door de miniatuur kunst (het woord ..miniatuur" heeft te maken met menie, rode verfstof) transparant gemaakt, het mysterie werd doorlicht en op deze wijze doorluchtig. Illus- trereil of verluchten (prachtig woord) is als het optuigen van de bruid, het letterschrift, voor de bruidegom, de lezer. Over de middeleeuwse miniaturen hangt de ochtendsfeer van de Europese cultuur de morgen stond die goud in de mond heeft, en rood, geel en groen. Aan de met uiterste zorg getekende letters hangt nog de geur van het magische. De houtsnijkunst, die ouder is dan de typografische boekdruk kunst. maakte het al dadelijk mo gelijk boeken met illustraties te drukken. Het blokboek, de voor ganger van het gedrukte boek in de vijftiende eeuw. werd opge volgd door het product van de let terzetter. waarbij de houtsnede als illustratie diende. Ongeveer 1460 vond men in Europa de ko pergravure uit, al kwam men eerst in de tweede helft van de zestiende eeuw ertoe, het gegra veerde op papier af te drukken. Het is aan de vakman de ont wikkeling van de boekillustratie te tekenen. De foto als illustratie heeft de laatste dertig jaren een hoge vlucht genomen. Zij verover de ook de krant. Ouderen onder onze lezers herinneren zieh nog de weerzin van vele lezers en ver scheidene redacties van dagbla den tegen de langs fotografische weg verkregen illustra ties. Een deftige Rot terdamse courant verzamelde de fo to's op een inleg- blad, dat de ge- ergerde conserva tieve lezer (na het bekeken te hebben natuurlijk) terzij de kon leggen, zo dat hij de illusie kon behouden dut er niets veranderd was. Die houding van bepaalde le zers getuigde van weinig cultuurhis torisch besef. Bij het gedrukte woord behoort nu eenmaal het plaat je. Natuurlijk is de illustratie geen blikvanger meer voor analfabeten, nog veel minder de bruidstooi van het letterteken. Kruisje In mijn jeugd waren er onder de schippers nog veel mensen die lezen noch schrijven konden en het kruisje op het connossement in plaats van de handtekening was een dagelijks voorkomend verschijnsel. Tegenwoordig kan vrijwel iedereen lezen in de tech nische zin van het woord. Maar het kunnen lezen is geen allesbe heersend verschil. Er wordt onein dig veel meer gelezen dan ver staan. De functie van de illustra tie is inzover gewijzigd, dat ze niet meer prikkelt tot lezen leren. Ze is het symptoom geworden van een veranderde wereld, waarin het letterteken aan een duidelijk functieverlies lijdt. De uitvinding van de boekdruk kunst heeft heel lang de indruk gemaakt van een afsluiting, van iets definitiefs. De wereld was groot geworden, maar het letter teken fungeerde als communica tiemiddel bij uitnemendheid. Het hele begrip literatuur is ondenk baar zonder lettertekens. De schrijver ging schuil achter zijn gedrukte boeken of geschreven brieven. Op het eind van de acht tiende eeuw. bij de opkomst van de romantiek, was de brief een communicatiemiddel zonder weer ga. Men schreef eindeloos lange romans, samengesteld uit einde loos lange brieven. Het leek op een herontdekking van de magie van het letterteken. Werther kust de brief van Lotte en het zand. uitgestrooid om de inkt te doen opdrogen, knarst tussen zijn tan den. Bij Van Deyssel, op het eind van de negentiende eeuw. leeft nog de voorstelling van een schrij ver. ergens in stilte en eenzaam heid weggedoken. onzichtbaar -« imujfeasrrSsttear ttrüfct fer isn.feü2sr*i3sir. laCCWaiW .j^rAföhhaförrtsBwaicvr t'" a ö- tVj :.L Qfr'Jfëï In de „ochtendsfeer" van de Euro kunst zoals dit met de hand ge schreven en beschilderde blad uit een Noord-Nederlands getijdenboek van omstreeks 1450. de vroegste produkten van de boekdrukkunst uit de sg. blokboeken, die in de tweede helft van de vijftiende eeuw Mer een blad uit de Openbaringen van Johannes (hoofdstuk 20: 4 6)„En ik zag tronen, en z\j zetten zich daarop voor stelling rechts boven), en het oordeel werd hun gegeven." Links de apostel Johannes. voor de openbaarheid, wiens ge schriften, in druk vermenigvul digd. in den lande een beweging der geesten verwekkan. De illus tratie heeft daaraan nooit afbreuk gedaan. Wending Een beslissende wending trad in. toen het beeld ging bewegen. Wanneer we spreken van de ver houding van beeld en woord moeten we vooral denken aan het bewegende, levende beeld. Zelfs het stilstaande beeld heeft door film en televisie een hogere, in trinsieke waarde gekregen. De hedendaagse kijker ziet het stil staande beeld namelijk als een moment in een beweging en niet meer als een statische compositie. De eerste fotografen gingen te werk als schilders; de hedendaag se kiekjesmaker richt zich naar de cineast. De grote opgang van de fotoboeken, met een minimum aan tekst, is mede te verklaren aan de vanzelf ontstane, nieuwe kijktechniek: de kijker, verzadigd van bewegende beelden, legt de beweging ook in het stilstaande beeld. Begrijpelijk is het dan ook dat zovele beeldende kunstenaars hun heil in de abstractie zoeken. De hedendaagse mens heeft geen behoefte meer aan een uitvoerig verslag van de impressionistische schilder, om te weten hoe de be lichting was omstreeks die en die minuut van de dag. De impres sionist fixeerde het moment. Be weging werd gezien als een opeen volging van momenten. Vandaag is het accent verlegd van het mo ment in de beweging naar de be weging zelf. Het stilgezette film beeld analyseert de laatste secon defractie van de finish, niet als Fotofinish: stilgezet filmbeeld als doel op zichzelf, maar als controle op het verloop van de beweging. En zonder dat wij het volledig beseffen, bekijken we tegenwoor dig foto's op een overeenkomstige wijze. Voor ons zijn foto's tegen woordig stilgezette filmbeelden. De film is ongeveer zestig jaar oud. de radio circa veertig jaar. de televisie zowat twintig. Is er invloed merkbaar op de litera tuur? Een belangrijke verworven heid is de montage ta de bewe ging. De statische montage be stond natuurlijk al lang. Toeval lig heb ik hier bij de hand het juninummer van Ons Amster dam, een maandblad „gewijd aan de hoofdstad des lands" (Wil- lemsparkweg 125, Amsterdam Daarin komt voor een tekening van J. C. Greive jr.. die geleefd heeft van 1837-1891. met een mon tage van tekeningen binnen en buiten het toen nieuwe Centraal Station te Amsterdam. Een knap pe montage binnen de omlijsting van een dunne rand met afgeron de bovenhoeken. Dat is statische montage. Maar de radio heeft ons al lang geleerd daten hoe men klank beelden monteren kan. Film en tele visie hebben in het visuele een geraf fineerde montage kunst ontwikkeld. Ook de roman ken de al een montage in de beweging, doordat hij brok ken beschrijving, vertelling, dialoog en terugblikken tot één bewegend ge- enigen. Maar in de roman werkte de negentiende-eeuw- se geleidelijkheid nog sterk na. Vrijwel altijd be schreef de auteur ontwikkelingen. maken? Na een jarenlang stil zwijgen zou blijken dat hij een paar generaties ten achter was geraakt. Herstel Het functieverlies van het ge drukte woord is in wezen het ge deeltelijk herstel van een oor spronkelijke toestand. Mens komt tegenover mens te staan, in een verkleinde ruimte. Alles wordt met iedereen geconfronteerd. Men kijkt elkaar in de ogen. men praat. Men leeft in een keten van beslissende momenten. De com municatie wordt niet meer vrij wel uitsluitend aan het geschre ven en gedrukte woord overgela ten. Niet meer als vroeger reist de gedrukte tekst tussen de mensen in de landen heen en weer. En voorzover het dit nog doet. is de situatie toch grondig gewijzigd. Ik lees een boek b.v. van Mauriac. maar bij de kap per brengt een krant of een ge ïllustreerd tijdschrift mij bij hem thuis. Ieder goed geschreven in terview breekt onbedoeld iets af van het monopolie van de ge drukte tekst, laat staan de le vende stem door de radio en het sprekende beeld via de televisie. De aanleiding tot het schrijven van dit stuk is een kort geleden gehouden kaderbespreking van de Cefa te Hilversum Het gold hier een besloten bijeenkomst, zodat over de besprekingen zelf geen mededelingen kunnen worden ge daan. De inhoud van dit artikel heeft met die discussies dan ook slechts zijdelings te maken. Ir. een wereld, waar men het bewe gende beeld niet ontlopen kan en samenleving, waarop dit Links Marijke ran der Lugt en Hans Kaart in Puccini's Turan dot. Rechts Marijke van der Lugt in het gewone leven: een lieve vrouw. EVANGEN het licht van zware schijnwer pers staat op het gro te schouwburgtoneel een vrouw in het gewaad van de legendarische prinses Turan- dot. Vanaf een verhevenheid en, die behoren tot het meest kelijk voor de belangstelling, steeds" d!^dêli'jke"r",Bzijn """stempel Mikt lij onbewoeen de ruimte in opvallende dat in ons landde Wat liet. dat jullie weer geko- *--* -*«-* j~ laatste jaren op operagebied is men ?ent zegt ze nog tegen een verrieht. En alle drie betreffen 6r°ePje kennelijk vaste bezoekers. de laatste zong ze in hoofdzaak in werken van Richard Wagner, waarbij de Isolde-partij uit „Tris tan und Isolde" de rol is, die haar het meest na aan het hart ligt. Maar ook het Italiaanse hoogdra matische vak eist haar op en op 27 juli is Marijke van der Lugt in de grote arena te Verona opge treden in de titelrol van Ponchiel- li's „La Gioconda". Het kan de laatste stap naar wereldroem voor haar worden. Het werk is immers jarenlang niet in Italië uitgevoerd, omdat geen zangeres voor de partij te vinden was. Dat 0 men met spanning uitziet naar het ii "denkeiT moge, dë Puccini-aria „In questa reg- vallig voorbij de artiesteningang 1° het dorpje Netterden in de debuut van een onbekende Hol de frontlinie, in de gia". Weinigen in de zaal reali- yan het theater loopt, heeft alle Adaterhoek^werdj.e geboren als landse sopraan in de zwaarste rol willen belijdende" christenen en in het auditorium stijgt de laatste jaren op operagebied het instrument van de film pu- spanning merkbaar. Het or- verricht. En alle drie betreffen f)an""is ze weé een indruk bliekelijk hanteren, mede om het kest geeft haar inzet aan en »ok merkwaardig genoeg, ope- van lieve sponta'niteit en ongekun- functieverlies dat het woörd lijdt, op te, vangen, maar vooral om een ruimte te scheppen, waarin de Christusbelijder vandaag ade men en werken kan. Wè.t haar zeggen Cefa staat ii volumineuze, intens drama- rafiguren met een wreed tische stem beweegt zich met na demonisch karakter, een verbluffend gemak door de wie da„ ee„ drie kwartier moeilijkste en meest gevreesde afloop van zo n voorstelling toe- weg. h'j- steldheid" achterlatend. Vroeg muzikaal branding van de actualiteit. Ove- seren zich welk een uniek mo- kans daaruit rigens geloof ik niet. dat de ge- ment dit eigenljk wel is. Want komen met ee van tunrtTl'6,^00' ""^1 ™lts <>P het hoogste internatio- w,a^ haar tijd heeft gehad. De gevol- alles straatt Marijke Grin.. Haar uitgesproken lief aanleg kwam 'al vroet een mond, die al- en als meisje van nauwelijks geneigd is. Uit jaar moest ize het ikale van het gehele dramatische ope- anleg kwam al vroeg tot uiting rarepertoire, is dus wel te be grijpen. den ten gevolge van film en tele visie bijna altijd verkeerd ge schat. De radio stimuleert het ko pen van grammofoonplaten en boeken. Wanneer de televisie vol-1 ledig ingeburgerd zal zijn en niet meer als nieuw wordt ervaren, zal blijken dat radio en pers niet zijn verslagen, maar met hun ei gen. nu beter erkende mogelijk- rvangbare plaats C, RIJNSDORP goede vertolksters van deze die lijnrecht zware operapartij op de vingers tot ae typering, welke van één hand af te tellen. Ma- kele uren tevoren op het toneel rijke van der Lugt is een van heeft gezien hen en zoals zij op majestei- Meestal wordt zij opgewacht door telijke wijze vocaal zowel als bezoekers, die ze te woord interpretatief restalte geeft aan "Tm^d'fe" v^SneTVnd? de wrede Turandot, zo weet zij tekeningen worden uitgedeeld en ook immens zware rollen als bij elk woord van lof kleurt ze Ortrud in Wagner „Lohengrin" b'Jn,a "Nie< f> overdrijven", zegt ze keer op keer en als ze *- en Abigaille in Verdi s „Nabuc- eindelijk losmaakt, bedankt speelden ;n zij gedwongen was piano te ituderen. Het ging niet Gezin gaat voor toch voelde getrokken tot een verdere studie. aandacht tlïledig"opgeëist. Vi"r or' kinderen heeft Maar niet alleen op het opera toneel staat Marijke van der Lugt voor zware opgaven, ook haar privé-leven wordt haar te vertolkejn. Drie partij- iedereen nog Emmerich, rière als pianiste lag echter niet in het verschiet en ze verhuis de naar Schiedam, waar ze se cretaresse werd en ook haar toe komstige echtgenoot leerde ken nen. In de oorlog trouwde ze en kort daarna werd een piano toe- nadruk" pyoegd aan hetmeubilair van het jonge gezin. Mahjke van der Lugt haalde haar studie weer op. maar geheel van harte ging het j, toch niet meer. Zingen trok haar meer en on een bepaald moment m aanraking met Henk selljke plichlen- Eerzucht w'"m maar haar man is van oordeel, dat ze in het gezin op geen en kele wijze tekortschiet. „Geen van de kinderen heeft ooit geleden ielsveel houdt en die een lange afwezigheid van huis door ver plichtingen elders soms heel moeilijk voor haar maken. Want -eet heel goed. dat opgroeien» de aandacht van een moeder nodig hebben en ze doet alle» wat in haar vermogen ligt om daaraan te voldoen. „Het valt wel eens niet mee om een zangcar- te verenigen met de hui- Weimar, die een klein opera-en semble had gevormd. Ze ging zin gen bij de Residentie-Operette en begon langzaam maar Izeker haar stem ite ontwikkelen, zonder ook derTa^carrfèrV'? «gH^* maar in de verste verte een ver- drukkelijk. „Behalve, dat ze ae moeden te hebben van haar voca- deuren dichtdoen, als ik studeer". Ie mogelijkheden Ik zong lyri- vult zijn vrouw lachend aan. En sche partijen als Mimi in La Bo- als haar oudste zoon een duit in Madame het zakje doet door op te mer- geamu- ken dat hij vindt, dat moeder» hème en de titelrol Butterfly", vertelt ze seerd. „Maar ja. toen was ik ook nog zo slank als een den..." Ingesteld Vandaag zijn wij zó op de mon tage ingesteld geraakt, dat een geleidelijke ontwikkeling ons nau welijks meer aanspreekt. We ver wachten een snelle, gevarieerde opeenvolging van essentialia. De woeger zo geliefde contrastwer- kivjt is verzwakt, doordat men de meot uiteenlopende dingen on middellijk na elkaar te zien krijgt. De gelijktijdigheid van het onge lijksoortige wordt nauwelijks meer als contrast ervaren. Een journaal bekijkend, zwerft men in tieh minuten de wereld rond. Uit radio-ervaring weet ik. dat men statistische gegevens kan plaatsen onmiddellijk naast een lyrisch gedicht, een anecdote naast een tragische gebeurtenis, een brokje gesprek naast een.be schouwing. Mits al deze bestand delen op een of andere wijze zijn geïntegreerd, doet die flitsmetho- de geen kwaad, integendeel. Een roman hoeft niet opzettelijk „fil misch" te zijn. maar hij zal van zelf de invloed van de film ver tonen in zijn opbouw, geconcen treerde dialoog en zijn terugblik ken. Beets rijmde een eeuw gele den op de spoortrein: ,,'k Ben al aangekomen, eer ik nog vertrek." Dat is precies de moderne ma nier om aan het eind te beginnen. Oorzaak? De snelheid. Vandaar ook het modewoord „bezinning". Hoe ben ik hier terechtgeko men. hoe is het gegaan? De roman Mort d'un autre van Tristan Renaud is belangwekkend als dwarsdoorsnede van Pa- rijse jeugd in deze tijd. De tekening kan betrouw baar zijn, aangezien de vijfentwintigjarige schrijver zelf behoort tot het milieu dat hij beschrijft. Drijfzand De hoofdfiguur is Gilles, die, na zijn kandidaats graad in de letteren behaald te hebben, tevergeefs getracht heeft uitstel van de militaire dienst te ver krijgen met het oog op zijn doctorale studie, en dus over een paar maanden via een opleidingskamp naar Algerië zal vertrekken. Dit vooruitzicht ver sombert de stemming van de links-progressieve jonge man. temeer daar de tijding hem bereikt dat een van zijn vrienden is gevallen in de strijd. Zijn vader, een welgesteld uitgever, is hertrouwd met een jonge vrouw en heeft de lastige zoon van zich afgestoten. Financieel komt Gilles niets te kort, psychisch alles. Er blijven alleen sex en. in ge mannen ver- mindere mate, alcohol over om het leven wat kleur te geven en dan ja ook nog de snelle sport wagen. Als hij nu bij Geneviève, met wie hij vroeger een verhouding heeft gehad, Claire ontmoet, die juist in Parijs is teruggekeerd een lange reis om liefdesverdi te vergeten, is daarmee het be- jegeven klaart: „Je zult nooit de belang rijkheid van de seksualiteit kennen in het leven van mensen die niets te doen hebben." Er is echter een liefdesverdriet aanmerkelijk ver schil; de ouderen bij Rey hebben alle illusies plaats thuis is, geeft ze hem t vriendelijke por en vertelt hem, dat ze met huishoudelijke plich ten alleen haar leven toch niet zou kunnen vullen. „Als ik niet zou zingen, zou ik waarschijnlijk net zo vaak weg zijn als nu. Ik moet mijn energie nu een maal kwijt." Immense energie liefde, die veel schijnt te belo- loren; het lichaam leeft. Onderwijs In hoever het onderwijs hierbij moet aansluiten, is een kwestie voor de vaklieden op het terrein van de didactiek. Ons houdt hier de vraag bezig of het bewegende beeld het woord de oorlog heeft verklaard, öf dat het uit is op een vreedzame coëxistentie. Zeker is één ding. Na eeuwen lang de boekdrukkunst als iets de finitiefs te hebben beschouwd, een laatste woord als het ware. zien wij die eeuwen van het boeken- monopolie thans meer en meer als een tussenfase. Wie samen in één kamer zitten, hebben aan letter tekens voor het onderlinge ver keer geen behoefte. Hoe meer de communicatiemiddelen geperfec tioneerd worden, des te meer ont staat wat men zou kunnen noe men de kamersituatie. Zo is b.v. ook de schrijver heden ten dage een publieke figuur. Vroeger hield de auteur ook wel lezingen-tour nees. zeker, denk aan Dickens en te onzent Couperus Maar dat :s niets vergeleken bij het optre den voor radio en televisie. Van dc hedendaagse schrijver verwacht men. behalve bereisdheid: slag vaardigheid. een ogelijk voorko men iof het onogelijke op spec taculaire wijze geëtaleerd), kort om ongeveer de eigenschapper van de conférencier. Zou Jakob Wassermann. levend in een woest en eenzaam bergland, zich van daag nog verstaanbaar kunnen 'ijkt als de jongen de hoofdstad moet omruilen voor het soldatenkamp en vermoede lijk voor twee jaar uit de Parij- se circulatie zal verdwijnen. Clai re hervat dan het contact met de vroegere geliefde en Gilles, die na een gesimuleerde poging tot zelfmoord wordt afgekeurd we gens psychische ongeschiktheid, vindt gemakkelijk een zekere Frangoise, wat overigens onaan gename verwikkelingen mee brengt. gezien de bijomstandig heid dat zij. als enige in het boeg, getrouwd is. Renaud vindt nu het moment gekomen zijn verhaal af te sluiten door Gilles te laten omkomen in een auto ongeluk tijdens een dolle rit. Wantrouwen de Till STAN RENAUD dood. Bij de jongeren wordt beseft dat zinnenlust niet voldoen- weest de is voor echt geluk geestelijk element onmisbaar ..Liefhebben, dat van zichzelf afzien, terwijl men toch zichzelf blijft." Evenwel, deze jonge mensen verzinken in een verstikkend scepticisme: ze geloven niet aan echte, blijvende liefde en als ze zich aanmeldt, wantrouwt Parijs milieu te teke- dat hij goed kent en waar hij zelf deel heeft uitge- aarden maakt of misschien nog uitmaakt ander. Dat is Daarin is hij geslaagd. «.«uuamw bijeenkomsten Hamburg, Barcelona. Londen Zangstudie Haar vocale kwaliteiten waren echter veel eerder door haar man herkend en in 1948 al had hij een studiebeurs voor zijn vrouw aan gevraagd. Men vond haar te oud... Maar vijf jaar later kreeg ze hem toch en onder leiding van Jan Keizer ging ze twee jaar aan Haar energie is dan ook spreek- het Amsterdamse Conservatorium woordelijk onder haar collega's studeren. „Jan Keizer heeft me €n zelfs ,haar echtgenoot kan er geleerd, dat er ook wel andere geen verklaring voor geven: „Ze mogelijkheden bestaan, dan al- werkt soms in buis van s mor- leen maar hard zingen", vertelt gens vroeg „ik ben altijd voor ze ervan. „Vroeger zong ik alles dag en dauw Ult de veren roept even luid, omdat ik bang was, dat ze er tussendoor tot 's mid- de mensen het anders niet zou- dags zes uur aan een stuk door den horen." Ze realiseerde zich en 's dan letterlijk doodmoe, in het geheel niet. dat haar stem Dan gaat ze naar het theater en van nature al een geweldige om- het moment, dat ze het to - vang had en vertelt nu ook nog neel opstapt, valt alle vermoeid- wei eens met nauwelijks verholen heid weg en is ze energieker dan plezier, hoe ze in 1953 ging voor- oolt- Zel£s na afloop van de zingen bij de radio met de grote zwaarste voorstelling aria uit Verdi's „La Forza del ""'v— «-•- Destino". Op volle kracht zette ze het „Pace, pace" in met als o i v gevolg, dat ettelijke lampen en 0"e' &««r ontoombare ener8i« meetinstrumenten onmiddellijk doen verschillende fraaie verha- doorbrandden. ïen in operakringen de ronde en ook vertelt men daar elkaar Weg naar roem graag, hoe Marijke van der Lugt haar moeilijkste partijen tijdens r 1 winfpJv „van de meest uiteenlopende huishou- naar internationale vermaard- ieH'ke bïinstudeert, hcid. In 1958 debuteerde ze als vermaard is daarbij vooral haar Turandot bij de Nederlandse Ope- studie van de sopraanpartij in ra. na in Essen in het seizoen Verdi's „Requiem", die ze zich daarvóór een aantal rollen te heb- eigen maakte tijdens de grote ben gezongen. Zij heeft in vijf schoonmaak van haar huis in jaar tijds een grote artistieke ont- Den Haag. Bovenop een grote De feestelijke dezer jonge mensen, die begin nen met platen draaien, dansen en drinken en eindigen in los bandigheid. de flitsende gesprek- Sl^t 'ïïSrïiÜBÏÏK S'en'l H d" P°dr,it""dr °P 1H rollen van het Italiaanse repertoi- bovenvlak studeerde ze de aarts- re en trad ook diverse malen in 'as£,0c melodische lijnen van het het buitenland op: Braunschweig. „Libera me", onderwijl ramen j zemend en het houtwerk duch- diverse Belgische steden. In tig onder handen nemend. haar en weigeren zich aan haar g®.n Dit gev. Zwakke constructie Wie dit boek leest denkt lekeurig aan Les pianos r „„...J ques van Henri-Frangois Rey. de kamer geworden laatste Prix Interallié, in een krjng hun ware overeenkomstig milieu in een Spaans badplaatsje. Als daar spelen ook hier ongebonden lief de en de steeds geopende wijnfles een grote rol. Zoals Rey de i delbare leeftijd naud jonge mensen tussen twintig en dertig jaar voor neer. Ook hier volle vrijheid i het leven in te richten naar eif lust: geen aanvaarding van gebod dat het leven leidt. voed door wat ze hebben Geen gaaf gezin komt in het ver haal voor: egoïstische genot- zieke ouders, die ieder hun eigen weg gaan. jaloers op de jeugd van hun kinderen: vijandschap, stil of openlijk tussen beide generaties, dat hebben deze jonge mensen meegemaakt. Zo is het café in het soldatenkamp. dat is alles levendig verteld en in vlot te. rake lijnen neergezet. In Gilles en Claire heeft hij iets willen laten zien van zoeken naar meer dan zinnenlust, naar een dieper gevoel dat de menselijke eenzaamheid opheft. Ze vallen helaas spoedig terug op het ni veau der anderen, maar het heim wee naar het meerdere blijft ■ergelijking ■■■■■■■■■■■■■■■■■I■■„„■■min,. Geen eerzucht Zee zonder genade v„r""IIk' der Lugt bezit ocale en interpretatieve kwali teiten van een omvang, die ze rnder genade, door An- ze,f nauwelijks realiseert". Een thony van Kampen. Uitgave C. opmerking, die men vaak hoort de Boer Jr., Hilversum. Wim- maken door dirigenten onder wier '*MI1-Paul Dec- hij in het pel-Reeks. leiding ze zingt. ker zei het ook M Een boek cm in één adem uit Holland Festival de concert-uit te lezen. Ook deze avonturenro- voering van „Elektra" van Ri- Anthony van Kampen chard Strauss had geleid, waar bij Marijke van der Lugt de ti- bezien Re- sterk. Door de breedte de tc in de opbouw der figuren te ons kort gekomen. Teveel is schets matig gebleven. Echter, we mo gen van de jeugdige schrijvei niet verwachten dat hij de zes. „...w. zeven afzonderlijke figuren in ook beschermt En dan gaat de scherpe inge togener de jongere schrijft dan de oudere, al is ook zó zijn boek geen lectuur voor onvohvasse- op gewezen Ten slotte zij e het boek niet dat de jonge mensen die de diep- dit b°ek ontmoeten en die zich thuis gevoelen in Montparnasse en Saint Germain-des-Prés slechts een smalle sector uitmaken in het geheel der Parijse jeugd. natuurdrift heersen. Een der jon- Het is hem i te doen ge- is voortreffelijk geschreven. begin tot einde spannend. Het is het verhaal van een donkeyman uit Rotterdam, Hessel Havinga. die bijna t.rie maanden lang. na dat zijn schip door de Japanners was getorpedeerd, op een klein lang aandringen toe, dat eerzucht vlot over de Stille Oceaan rond- haar volkomen vreemd was. ,,Ik dr®ef. moet toch aan mijn gezin den- Van Kampen hoorde het verhaal ken. Dat gaat nu eenmaal vóór over die verschrikkelijke tocht alles." Maar als de voortekenen van Havmga zelf. Slechts enkelen niet bedriegen, zal Marijke van wisten zich te redden en op het der Lugt ook zonder eerzucht de vlot te komen. Zonder drinkwater weg naar de top vinden. Want laf en toe een egenbui) en met niet alleen als kunstenares, maar D.wwc- als voedsel alleen rauwe vis kon- ook als mens laat deze lieve den zij haast niet meer hopen dit vrouw een onuitwisbare indruk drama te overleven. De redding achter op allen, die haar ont- bleef dan ook erg lang uit: voor moeten. enkelen zelfs te lang. Klaas A. Posthum» du Seuil. ze realiseerde. Ze toen baar werd gevraagd, dacht, guf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 18