Bayreuth geschokt door Meistersinger nieuwe Maar abstracte Tristan maakte weer veel goed Rudolf Schock in „Als ik Koning was" Fraai jacht voor prins Rainier van Monaco Landbouw met verlanglijst bij minister Biesheuvel VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1963 T~AE AVOND na Parsifal bracht Bayreuth de Meistersinger. Groter te- genstelling kan men zich wel niet denken: na het Bühnenweihfest- spiel de comedie, na de volkomen stilte in de zaal voor, tijdens en na Par sifal nu bij Meistersinger langdurige en luide betuigingen van bijval en afkeuring. Na de tweede en derde akte, als regisseur Wieland Wagner met dirigent en koorrepetitor of met solisten zich steeds weer voor het gor dijn vertoonde, liet een gedeelte van het publiek (welk percentage kan ik helaas niet schatten) door het roepen van pfui en boeh en door gefluit er geen twijfel aan bestaan, dat het verontwaardigd en gechoqueerd was. Vertoonden de solisten zich alleen (de dirigent kreeg daartoe geen kans), dan was de positieve waardering algemeen. Niemand twijfelt eraan, dat de afkeuring regisseur Wieland Wagner gold. Wat toch was het geval? In 1956 presenteerde Wieland Wagner de Meistersinger, die wee jaar niet op het speelplan was geweest, in een nieuwe enscenering, die tot en met 1961 werd gehandhaafd. Bayreuth scheen zich lang zamerhand gewend te hebben aan of neergelegd te hebben bij het ontbreken van het Neurenbergse decor in de tweede acte en de stilering van het grote feest op de Westwiese op Johannistag in de derde acte. Nu in 1963, na de Meister singer weer een jaar te hebben laten rusten, gaf Wieland Wagner Weer een geheel andere visie. De eerste acte in de kerk, waar later de rechtbank van de meesterzangers wordt opgebouwd voor het oordeel over de zangersprestaties van de jonge ridder Walfcher von Stol- zing, bracht veel winst en men was alge meen goed te spreken over de levendige regie. Geen straatje In de tweede acte was elke herinne ring aan het straatje van Neurenberg met het schoenmakerswinkeltje van Hans Sachs uitgebannen. In de visie van Wieland Wagner is dit e verdedigen: hij heef dit 16deeeuwse spel, dat Wagner oorspronkelijk als een soort saterspel ontwierp, geplaatst in het raam van een zogenaamde Elisabethaans Shakespeare-toneel: het is toneel op het De houten zuilengalerij met één ver dieping erop dient in de eerste acte als kerkdecor, in de tweede als omraming van een soort binnenplaats en in de derde acte als toeschouwerstribune op de feestweide. Is het op deze wijze moeilijk visueel opgenomen te worden in de verrukkelijke stemming van de lauwe zomeravond, waar Hans Sachs onder de boom mijmert „Wie duütet doch der Flie- der", auditief, zo zal men zeggen, is daar toch de instrumentale en vocale meester lijke partituur, waaraan geen noot wordt Veranderd. Inderdaad, wanneer men moeite heeft met het toneelbeeld, moet men zich maar eens concentreren op de wonderen van compositie- en instrumentatiekunst en karaktertekening, die opklinken uit de orkestbak. Thomas Schippers Zoals twee jaar geleden Josef Krips voor het eerst in Bayreuth de Meister singer dirigeerde, zo dit jaar de 33-jarige dirigent Thomas Schippers, die hiermee niet alleen zijn Bayreuther, maar ook zijn Meistersinger debuut maakte. En het is deze veelzijdige dirigent, die piano, orgel, hobo, viool en cello speelt en di recties heeft vervuld aan de Metropolitan te New York, in de Scala te Milaan en in Rome en Berlijn, goed gelukt. De ouverture had direct het juiste tempo en de sterkte verhouding tussen vocaal en instrumentaal werd goed in acht genomen. Dat de beroemde Prü- gelscene in de tweede acte hem uit de hand liep, kan men hem misschien niet helemaal euvel duiden, want het werd een dolle boel: Hans Sachs zangleerling David trok zijn „pyamajasje" uit en ging met ontbloot bovenlijf Beckmesser te lijf, burgeressen in nachtgewaad de „straat" opgehold wegens het rumoer om de serenade van Beckmesser, renden heen en weer en sjorden hun strapless nachtgewaad steeds weer op, nachtge makken vlogen naar buiten, het werd een algemeen „catch as ach'' en wanneer tenslotte de nachtwaker ver schijnt, rent niet alles naar huis, zoals Richard Wagner voorschrijft, maar valt als dood op de grond en over en tussen deze mensenmassa strompelt de i zjjn lantaarn en roep „Hört ihr Leut und lasst euch sagen". Allemaal misschien nog te verdedigen, wanneer men bedenkt, dat Wagner blij kens zijn eigen biografie voor deze scene zich heeft geïnspireerd op een soortge lijk gebeuren, dat hij 32 jaar vóór de be ëindiging van de compositie der Meister singer op een nacht te Neurenberg mee maakte. Maar heeft het contrapuntisch meesterstuk, dat deze scene vormt, nu juist niet wat meer stilering nodig om tot zijn recht te komen? Bij een der gelijke scenische losbandigheid kan geen dirigent, solist en koor de muziek het volle pond geven. En dan kwam de grote optocht, die een carnavalskarakter kreeg: trippelende to- neelpaardjes, hansworsten, een beeld van de oud-testamentische David, een Apollo, de negen Muzen, die op bordjes aan lange staken hun namen meedroegen, voor het geval dat men hen aan hun moderne avondkleding niet zou hebben herkend, en zich bevallig neervlijden om de troon, waarop Evchen zat, de prijs voor de beste zanger. Naar verluidt heeft Wieland zioh geïnspireerd op een schil derij van een leerling van Dürer, maar ik vermoed, dat de kleuren daarvan smaakvoller zyn! In ieder geval ging dit alles ook weer ten koste van de muziek, want het voortdurende applaus van het publiek op het toneel bij het passeren van de optocht schaadde weer de muziek, die bij Wieland ondanks zijn tekst- en partituurstudie wel eens in het gedrang Anja Silja Anja Silja, de jonge Berlijnse sopraan, die de laatste twee jaar in de „Fliegende Hollander" een goede Senta uitbeeldde, was na jarenlang uitblinken van Elisa beth Grümmer door de leiding van Bay reuth voor de rol van Evchen uitver koren. Niet in de eerste instantie het ware type, maar heel vaak wist zij de scherpe kantjes van haar stem tot het charmerende van deze rol om te buigen. Kurt Böhme had na 11 jaar een succesvolle come-back als Evchens vader ?ner. Aan de nieuwe Beckmesser, de Bayreuth tot nu toe onbekende Ame rikaanse aan de opera van Stuttgart verbonden bariton Carlos Alexander, had Wieland, die men zeker geen verstarring kan verwijten, niet de geliefd geworden interpretatie van Karl Schmitt-Walter, die deze rol de laatste zes jaar zong, op gedrongen. Het werd een nieuwe creatie. Alexander zocht het niet in het verdraai- an zijn stem, maar in stérk accen- stract". De fijne humor van deze opmer king werd gewaardeerd, omdat het ab stracte oudere Wagnervereerders juist veel moeite geeft. Maar inderdaad, tekst en muziek van Tristan laten zoveel be spiegelingen toe op filosofisoh, diepte- psygologisch en archetypisch gebied, dat symbolisering en abstractering in decor bouw, belichting en gedrag der perso nen niet van de muziek afleidt, maar de partituur integendeel verrassend -„be licht", zij het ook de gehele uitvoering met een schemerlicht Maar het is ook een mystiek drama, want Wagner noemde zijn Tristan. „eine Handlung" en uit de geschriften van Wagner blijkt dat hij in de tijd van de Tristancompositie vervuld was van de Spaanse sahrijver Calderon, wiens „Auto" (Spaanse woord voor het Latijnse actie handeling) een voortzetting is van het middeleeuwse mysteriespel. Bijzonder in drukwekkend kwam in de uitvoering een centraal moment naar voren, waar ko ning Marke de vraag stelt: „Den uner- forschlich furchtbar tief geheimnisvollen Grund, wer macht der Welt ihn kund?", waarop Tristan antwoordt: O König, das kann ich nicht sagen". Het raadsel van de hogere Eros blijft onopgelost. De samenwerking van dirigent Karl Böhm, regisseur Wieland Wagner en Bir- git Nilsson als Isolde maakte deze uit voering een zeer waardevolle. Al lost Nilsson de formidabele moeilijkheden van haar zwaar geïnstrumenteerde partij wel eens te vaak op met non-legato ge plaatste tonen, waar vindt men in de we reld een tweede zangeres, die scenisch steeds overtuigt en met groot gevoel de kleurveranderingen van W'agners har- steeds boven het orkest uitkomt slechts zelden enige scherpte laat ho ren?. Wolfgang Windgassen, sinds 1957 de Tristan, staat enigszins bij haar ten ach- ter. Zelfs Bayreuth zoekt naar de vol maakte heldentenor. W'agnerzingen zo'n aparte kunst, dat men bij de grote Italiaanse zangers niet kan zoeken. Gus- tav Neidlinger is blijkbaar de grote tolker van de K-rollen, want na Kling- >r en Kothner verraste hij ons nu weer iet een uitstekende Knrwenal. Overtuigend gaf Josef Greindl aan ko ning Marke de gestalte van de oudere vaderlijke vriend, die meer innerlijk ge wond dan uiterlijk verontwaardigd is /er het geschonden vertrouwen in Tris- Wieland Wagner heeft de rol van Brangane veel reliëf gegeven en Kerstin Meyer was hier scenisch wel, vocaal min der tegen opgewassen. Als nieuwelingen in Bayreuth volde den Richard Martell (Melot) en Erwin Wohlfahrt (herder). Bijna een half uur duurden de unanieme toejuichingen. Vrij wel hetzelfde publiek, dat Wieland Wag ner bij Meistersinger gedeeltelijk had be schimpt, erkende nu unaniem zijn kwa liteiten als regisseur van Tristan. Dr. W. J. Schmidt Tweedehands auto van burgemeester Van Hall te duur De raadscommissie tot het onderzoek Com mentaar Naar verwachting ¥YE opvoering van de eenacter „Hughie" van O'Neill, gisteravond voor de VARA gegeven door het Nieuw Amsterdam Rotterdams Toneel, heeft geheel aan reparatie- de verwachtingen voldaan. Hans Tie- gereden, abnormaal hoog zijn. Het is in de hoofdstad traditie dat de eerste burger van de stad over een twee- dehandse, doch representatieve auto beschikt. In 1960 t deweten a voor 27.0; 'erd voor dit doel, met me- de fractievoorzitters uit tweedehands auto gekocht Z ,35. Burgemeester Van Hall zijn chauffeur hebben echter al vele malen pech gehad met dit voertuig, waardoor de onkostenrekening sterk op- liep. Het verwijt van de rekeningcom- j missie is nl. dat aan de aankoop geen taxatierapport is vooraf gegaan. De com- missie is van oordeel dat hier niet met de vereiste zorgvuldigheid is ge- handeld. Inmiddels beschikt mr Van Hall tevens over een nieuwe auto, om de risico's .te beperken. Foto-incident Tweede I Kamer gesloten Op 15 juli zijn twee fotografen, zon- der daartoe toestemming te hebben ge- vraagd of verkregen, doorgedrongen in Z besloten fractievergadering in het gebouw van de Tweede Kamer. Zij heb- ben daar, ondanks protesten uit de ver- Z gadering, fotos' genomen. Een op deze wijze verkregen foto is de volgende dag in een van de dagbladen gepubliceerd. Z De voorzitter van de Kamer heeft, overwegende dat het recht om onge- hinderd besloten vergaderingen te hou- den volstrekt gehandhaafd behoort te blijven, aan de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten verzocht deze zaak te willen onderzoeken, hetgeen deze vereniging met grote vaardigheid heeft gedaan. Daarbij hebben beide fotografen hun verontschuldigingen aangeboden. Onder deze omstandigheden heeft de voorzitter besloten deze zaak als afge daan te beschouwen. gen met het kleine sentimentele hart, maar Bernard Droog was in zijn ver krampte zwijgende rol niet minder voortreffelijk. De cameraregie legde door bepaalde close ups juist voldoende accenten om de aandacht van de kijkers geboeid te houden. Niettemin zijn wij ervan overtuigd, dat tijdens de opvoering vele toestellen zijn afgezet omdat het stuk praktisch geen handeling heeft en de beperkt- lieid van het scherm weinig beweeg lijkheid toelietaangezien men de niet van zijn plaats komende nachtportier voortdurend in het gezichtsveld moest houden. Ook was de monoloog bij di recte overbrenging in de huiskamer niet pakkend genoeg en wie dus alleen naar de woorden luisterde en zich niet verdiepte in de bewonderingswaardige karaktertekening die het spel zijn waar. de gaf, zal er niet zoveel genoegen aan hebben beleefd. Maar hopelijk heeft men dan later nog gekeken naar de „les van Pablo Ci sals" een klein muziekfestijn op zich zelf. Ook wie zelf geen strijkstok han teert kon in dit herkennen van de mees ter door het mededelen van zijn kust aan een bekwame leerlinge, een kwar tiertje hoog muzikaal genot beleven. Dit vooral ook, omdat de voorlichting van de beminnelijke Casals voor de willekeurige luisteraar de muziek op aparte wijze tot leven brengt, jaren ge leden zagen wij nog eens zo'n „les'' op het scherm, laten wij hopen, dat het geen jaren meer duurt eer we een derde mogen zien en horen. Vanavond operafilm Maar zij is stilletjes een prinses, die de man wil trouwen die zij in haar dro men heeft gezien. Vanzelfsprekend is die man Zephorus, maar als hij er ach ter komt dat zijn Nemea een prinses is. beduidt hij haar dat hij alleen maar kans zou hebben „als hij koning Hoe zijn liefde wordt belaagd door prins Kadoor en hoe Zephorus één dag koning wordt en alles ten slotte als in een braaf sprookje best afloopt, vertelt de opera tot in de finesses. De opera is opgezet als een reportage van een toneelvoorstelling en vertoont dus geen realistische entourage, maar Vanavond om vijf minuten voor decors die duideUjk decors Een half tien begint in het televisiepro- spel in een spel dus. gramma van de KRO de uitzending van de in Duitsland verfilmde ko- miscbe opera van Adolphe Adam: „Si j'étais roi" (Als ik koning was). Als compositie behoeven wij deze opera nauwelijks bij u aan te leeftijd. Hij ook geen dubbele rolbezetting: i spel blijven beide toevallen de optredenden. De Franse componist Adolphe-Char- les Adam werd in 1802 in Parijs gebo- overleed ook daar op 52-jarige de meest ge- bevelen: de charmante muziek is vierde componisten uit de na-bloei- uitzendingen. Wij zyn langzamerhand al vertrouwd geworden met deze Duitse,verfilmin gen van opera's, speciaal voor de tele visie. Zy zyn altijd welverzorgd, goed van kwaliteit en aantrekkelijk van allure. Bovendien geeft de KRO er een prettige, summiere ondertiteling bij. Vanavond is er een extra attractie: de befaamde Duitse tenor Rudolf Schock zal de hoofdrol spelen en zin gen. Hij is de visser Zephoris, die een beeldschoon meisje uit zee heeft gered en niet weet, wie zij is. dekte en hem als leerling aannam. In 1829 verscheen Adam's opera .Pierre et Catherine als zijn eersteling en in totaal schreef hij er 52. .Si j'étais roi" ds een van de bekend ste werken uit zijn rijke oeuvre en heeft blijvend repertoir gehouden. Gisteren heeft te Nieuwolda een ver keersongeluk een man het leven gekost. Twee personen werden zwaar gewond. Het bejaarde echtpaar Arbeider uit. Delfzijl reed per bromfiets en verleende geen voorrang aan een bestelauto, be stuurd door de garagehouder Bakker uit Ulrum. Een aanrijding was het gevolg, waarbij de heer Arbeider op slag werd gedood. Zijn vrouw werd levensgevaar lijk gewond. Dc autobestuurder liep ern stig letsel op. Een jongen, die bij hem in de auto zat werd licht gewond. De zwaargewonden zijn naar het zie kenhuis te Winschoten gebracht. NCRV onderhandelt over show van Danny Kaye Klompen met snoep voor de jeugd j Op de scheepswerf van de gebroe ders Kerstholt te Groningen is gis termiddag het jacht Albecaro-2, be stemd voor het prinselijk gezi Monaco, te water gelaten. Prins Rainier van Monaco was vertegen woordigd door de consul te Amster dam, de heer L. J. F. M. Thole. Na dat de vicaris-generaal van het bis dom Groningen, mgr. G. G. P. van Royaal prijsbeleid gevraagd Dolle boel De verbazing over de slotacte was waarschijnlijk het grootst. Bayreuth ver keerde weken in spanning wat bet zou worden. Wieland had ook tegenover de pers de grootste geheimhouding betracht Het interieur van de wrkplaats van Hans Sachs zal velen hebben bekoord. Vol komen realistisch met alle schoenma kersapparaten, een heldere belichting en een prachtige scene tussen Hans Sachs (Otto Wiener) en David (Erwin Wohl fahrt, een nieuweling in Bayreuth, die zeer goed voldeed) op de morgen van Johannistag na de bewogen nacht. Jess Thomas, die dit jaar voor het eerst de Walther zong. zich in de tenorsolo van Beethovens Negende ook al onderscheid de en goede kwaliteiten bezit voor deze rol werd in de loop van de voorstelling steeds beter om met het Preislied. waar mee hij de meestertitel wint. een hoogte punt te bereiken. Een uitstekend doop- kwintet vormde de prachtige afsluiting van deze acte. Maar toen dan dat win keltje van Hans Sachs boven het voor gordijn uit weggehesen was en het doek opging voor de laatste scene, stond daar de feestweide vol met de Neurenbergse bevolking, die in paren samba-dansend het feest van Johannistag vierde. Geen binnentrekken dus van de gildengroepen. geen schoenmakers, kleermakers of bak ker te onderscheiden, maar één groot, zeer beweeglijk feest in fellé kleuren. Anja Silja als Evchen met Otto Wiener als Sachs in Wagners „Meistersinger". tueren der consonanten en nadruk op het Sprechgesang, waarbij de lange gestalte en de lange vingers op gelukkige wijze bijdroegen tot het oproepen van de waande criticaster, die ten val komt. Gus Neidlinger maakte dit jaar voor het eerst van Kothner. de voorzitter van het meesterzangersgilde. een kostelijke crea tie. Erwin Wohlfahrt was als David een waardig opvolger van Ruth Hesse, die tot nog toe kleinere rollen in Bayreuth zong. bewees met haar goede vertolking van Magdalena, verzorgster van Evchen. grotere rollen waardig te zijn. Waren we in Italië geweest, dan zou ch na afloop de Prügelscene misschien i de zaal herhaald hebben, Nu bleef het bij een hoorbar verschil van mening. Achter het toneel gaven <le beide broe ders Wagner elkaar de hand. waarbij Wolfgang zei: „Theater in het theater het publiek speelt mee". Ik ben even strijdlustig als altijd. Ik vraag me met belangstelling af. wanneer deze zo hevig omstreden inscenering „derikmalsreif" zal zijn", aldus Wieland op de jaarver gadering der Vrienden van Bayreuth. In ieder geval had Bayreuth zijn sensatie iet geboe en gefluit in een mate als nog iet was voorgekomen. „Tristan und Isolde" Na de bewogen Meistersingeropvoe- ring stond Tristan in het teken van al gemene waardering. Wielands enscene ringvan 1961 was gehandhaafd. Toen Wieland op een perconferentie het pro gramma voor 1964 aankondigde: Mcister- 'nger, Tannhauser, Tristan. Parsifal en Ring, werd zijn opsomming na Tristan onderbroken met bracogeroep en ap plaus. hetgeen Wieland, de publieke re actie op Meistersinger en Tristan verge lijkende, als volgt interpreteerde: „het publiek herademde, het was weer ab- Het Landbouwschap heeft gisteren in een eerste vergadering met de nieuwe minister van landbouw, mr B. W. Biesheuvel, een verlanglijstje Ingediend van naar de mening van het schap uiterst dringende en ac tuele zaken die om een oplossing vragen. Minister Biesheuvel ver klaarde zijnerzijds bereid te zijn een vruchtbare samenwerking te zullen bevorderen. Wat betreft de naar voren gebrachte punten vroeg hij enige bedenktijd. Begin september zal de eerstvolgende bespreking worden gehouden met als eerste agendapunt het prijsbeleid van het lopende jaar en de prijzen voor 1963- 1964. Het Landbouwschap wijst de minister l de allereerste plaats op de huidige melkprijs die dringend herziening be hoeft. Voorts dat aan de akkerbouw van regeringszijde voor oogst 1963 een prijs in uitzicht is gesteld van f 54 per 1000 kg suikerbieten. Het schap vraagt zich af of het niet mogelijk is in deze nog Iets verder te gaan gezien de huidige ontwikkeling van de suikerprijs op de wereldmarkt. in de derde plaats herinnert het Land bouwschap aan de ernstige moeilijkhe den die de tuinbouw ondervindt in ver band met de export naar Duitsland (waarover elders in ons nummer ver der). Andere punten van het Landbouw schap waren: bezwaren tegen de verla ging van de sluisprijs en de heffing voor de invoer van slachtpluimvee door der de landen op de EEG-markt. Alles moet verder in het werk worden gesteld om de toegestane kredieten voor ruilverka veling en cultuurtechnische werken ook dit jaar volledig te benutten. Het laatste verlangen betrof de wen selijkheid van een spoedig overleg over het prijsbeleid van 1963-'64 en het schap bepleitte een royaler prijsbeleid dan tot nu toe is gevoerd. Bij een bergtocht in de omgeving van Arolla in Zwitserland, is de 37-jarige H. O. Salmang uit Utrecht getroffen door vallend gesteente. Hij werd zodanig ge wond, dat hij vanmorgen in het zieken huis te Sitten is overleden. Dijk, het fraaie jacht had gezegend, knipte de echtgenote van de com- NCRV-televisie wil in de komende inter de Amerikaanse Danny Kaye- show heruibzenden. Zij onderhandelt daarover met het network CBS, dat de show produceert. Er staat nog niet veel vast, want de opnamen beginnen pas op 10 au- gustus a.s. en als de eerste vier op de band zijrn vastgelegd wordt pas be- sloten hoe lang het programma gaat duren. In Amerika zal het elke woens- dagavond te zien zyn. De NCRV zal één aflevering per maand uitzenden. Danny Kaye zal in deze show optreden met drie of vier medewerkers en verder volgens missaris van de Koningin in de pro- het gébruiklijke Amerikaanse patroon imicie Groningen, mevr. J. M. Foclc- ,elkcns enkcte ontvangen. Limburg, een lint door, Z waarna een vlotte stapelloop volgde. Het rijk gepavoiseerde en aan de boeg met bloemen en groen versierde jacht, gleed statig te water. Op 10 augustus zal het worden overgedragen tijdens een proefvaart op de Eems. De doop zal geschieden in Monte Carlo. - De tewaterlating werd onder gewoond door de commissaris van de koningin in de provincie Gronh C. L. W. Fock, de burgemeester Groningen, de heer J._Tuin nanavencl Hilversum I, 403 m. 19.00 Nws 19.10 Ac tualiteiten 19.25 Jeugd en boeken, lezing 19.30 Lichte gram 20.16 De hemel rust op oi ue commissaris van ae een vingertc£. hoorspel (herh van 12 de provincie Groningen, mr. Z maart 1991) 21.30 Bandshow: dansmuziek an - 22.15 Wereldkampioenschappen wielrennen n- Z 1963 tc Rocourt 22.25 Boekbespreking 22.30 te Nws 22.40 Strijkorkest 2300 Moderne .t rijkorkest (gr) 23.55—34.00 Nws II, 298 ra. 19.00 V d kinderen 19.10 Zeemanslied» Monaco te Rotterdam Den Haag. De Albecaro, de trots van scheepswerf Kerstholt, werd in vijf maanden ge- bouwd. 200 Werklieden hebben er hun krachten aan gegeven. De Albecaro (samentrekking van d( namen van prins Albert en prinses Ca rolina), is 40 meter lang. 7^ meter breed -)n 3.70 diep en heeft twee hoofdmotoren ?2;£° Kl 53° pi,ïï,lfr^i.ulp.m°t0,;e,n; i «SS, vW*n< -verhalen. VPRO herscheppen 19.50 Weekend-agenda 20.00 landschap van de stad, ge- Nws 20.05 H< I sprek 20.20 Modei b(j anderen, gesprek."VARA: 21.00 Tang» rumba orkest 20.4o Op bezoc 0 Tango- 1.30 Kri- ngsolisten gesprek over literatuur Chansonnetje in huis 22.30 Nws of laten zeggen, over- In Esperaflt i- tenreis 23 55—2-i.Oo Nw Het kan een snelheid halen uitgerust met de meest derne apparatuur. De prins, die een liefhebber is van vis- :n, heeft aan boord een volledig diep- zeeduikapparatuur en een visbun voor de gevangen exemplaren. Geschenk Aan boord komt een bemanning van tien koppen. De kapitein is de Monegask ke« Caruso. Ook de kinderen van Mo- zicht. KRO: zullen het merken dat hun prins Schatten op een schip heeft laten bouwen, want als komisel het schip over enkele weken naar zyn 1 wielrennen" thuishaven vaart, zullen zich aan boord 1 te Rocourt. paar honderd Hollandse klompen. - fraai beschilderd en gevuld met Hollands snoep bevinden, geschenk van de 1.25 Als ik koning 5c opera 22 45 Epiloog. NTS: aal 23.00—23.30 Eurovisie: Dc wereldkampioenschappen Programma voor morgen i I. 402 scheepswerf Kerstholt. Consul Thole las een boodschap van prins Rainier, waarin de uitstekende Nws 8 .5 Lichte" gt reputatie van de Nederlandse scheeps- Pro«r bouw geroemd werd en de prestatie van scheepswerf Kerstholt j De directie, de scheepsarchitect J. W. j KRO: 7.00 Nws 7.10 .15 Klass gram 7.45 Geeste- (opn) 7.55 Overweging 8.00 9.00 DJinn. gevar C. Beek en enkele personeelsleden Nws 13.15 Plat Bi 13.45 Chansons de Fr. j.OO Lichte gram 14.50 Ouera-a... (gr) 15.15 Toerelantijnen Tops, gevarp r 13-20 Lie l gouden her- ËSÏÏÏeM de dag van gisteren. 6 30 Walsmuz (gr) 17.00 V d jeugd 17 15 Lichte gram 17.30 Boekbesprc- king 17 40 Muziel „Die laadboom op het achterdek, cap', ligt ge vaarlijk. Ik zou vast niet langszij durven komen en proberen om 'm met onze winches overeind te krijgen. Het enige, dat er volgens mij op zit is, 'm in stukken te branden en overboord te laten glippen. Wat denkt u er van?" Winfield knikte. „We hebben al risico genoeg gelopen en als je aan bakboord begint, glipt ie overboord zonder dat je er naar om hoeft te kijken. En alweer idem zoveel gewicht aan die kant gewonnen." „Goed." zei Beunders. „Simon, zorg jij daar dan even voor. Is er hier nog zuurstof en een snijbrander die te gebruiken valt?" „Ik heb ergens wel een paar cylinders zien zweven, maar of er wat in zit weet ik niet en voordat je ze onder de rommel hebt uitgegra ven. ben je ook een halve dag kwyt," antwoord de Simon pessimistisch. „Zal ik wel voor zorgen", bromde Rinus Westra. „D'r zal heus nog wel wat meer nodig zyn. willen we het hier een beetje „ship-shape" ma ken. Kom, laten we nou maar eerst wat volk gaan halen. Straks komt er weer een vleugje op zetten en voordat je het weet zitten we weer zon der vrachie." Terug op de „Fairy Queen", riep Kapitein Beunders het volk samen op de bak pannen", begon hij, „we hebben een beroer de tijd achter de boeg met dat verstoppertje spelen. Dat is eigenlijk niks voor ons. Maar het kon nu eenmaal niet anders, en dat wisten jul lie. Rechtstreeks met je vrouwvolk kon je geen contact hebben en dat is voor een tijdje wel niet zo erg, omdat wij zeelui daar wel aan gewend zyn geraakt. Zo is het nu eenmaal met alles in het leven. Maar het ergste was. dat niemand van ons wist, hoe lang we dit spelletje nog zou den moeten spelen. Goed; we hebben geboft, maar met die ene schobbejak waren we er nog niet en als dat stormpje er niet geweest was. dan zouden we, tot op zekere hoogte, nog even zyn. Maar en Beunders wees od de dronken „Kweichow", „misschien zegt dat jullie niet, wat het my zegt. Jullie zijn geen advoca- en ik ook niet. Jullie nemen maar al te dikwijls het recht in je eigen handen en dan be land je in het schuurtje." ONDER VALSE VLAG strijdlied 8.18 Lie 'egwiJ gram 8.30 V d kinde- tips ■akantie t >chtendgym strijk- Hier en daar klonk een zacht gegrinnik op. Ergens hoorde je een stem: „Hè Nelis, hoeveel pondjes heb jij er al op zitte?" Kapitein Beunders grinnikte even mee. „Nou ja, enfin vervolgde hij. „Da's ten slotte jullie eigen kopzorg. Moet je zelf weten. Maar kijk, mannen, ik ben ook geen advocaat, maar zoveel weet ik dan nog wel van de wet af, dat een „bodem", zoals ze dat wel's in die kringen van vakjongens willen noemen, die een hulpeloos schip naar een haven sleept, recht od bergloon heeft, en daar, jongens, komen jullie aan te pas. Ik, en de „stuur" en de „meester" en jullie allemaal, zoals je hier voor me staat: tot Lewietje met zyn kapotte ribben toe. En nou hoef je helemaal niet te denken, dat je wel weer met een joetje of een geel ruggetje afgescheept zal worden. Niks hoor! Ik weet op geen stukken na, wat het worden zal en je moet ook niet den ken, dat zodra we veilig en wel in Penang zijn binnengelopen, ik jullie allemaal een klauwtje rooie ruggen in je tengels zal drukken. Neen. dat moet allemaal eerst uitgevochten worden door de heren van het gerecht met d'r beffen aan. En dan gaan ze tawarren, alsof je met een Chinese tauken hebt te doen alleen niet zo eerlijk en op het laatst worden ze het misschien eens. Maar wij allemaal, jullie en ik. delen met de oude heren Martijn, die nu eenmaal de reders zyn en in wier dienst wij staan. Hoe het precies af zal lopen, tja, dat weet ik net zo min als wie ook van jullie. Maar ik wou je alleen maar dit zeggen. Als wij samenwerken en. als het moet. zonder ook maar één keer je neus te snuiten 900 Postdui li gezin 9 :0 Klas itwaiici igr> 9.45 Buitenlands Trfrr-1'*VPRO: 10 00 Sampn thuis, praatje ?,0 nJk a,s Job> overdenking. VARA: ■0.02 Klass gram 10.45 Geknipt "-glsch org. ■inbouw en postduivenberlchten 12.34 ussen start en finish-, actueel sportnws 1.00 Nws ,3.'15 VARA-Varia 13.20 Lichte am v d Jeugd 14.10 V d twintigers 14.45 adio Jazzclub 15-3 Van de wieg tot het graf, vragen beantwoording 15.30 Metro- Boek en- Of een kom koffie te drinken; als wij die schuit, V d k!i die maar o zo'n klein rukkie nodig heeft om te Hiivei kapseizen, veilig en wel binnen loodsen, dan zitten Vo °L we allemaal op fluweel. Dan kan zelfs Lewietje lied 7 2 waarschijnlijk een motorfiets kopen, waarmee je zich te pletter kan rijden. En wanneer er voor jul- lie, man voor man niet een sappig lappie van snipperdag» duizend harde Hollandse guldentjes overschiet, nou. weet je wat, nou dan mag Dirk Zijlin- ga hier mijn jas aantrekken en de schuit naar huis toe varen Ik loop wei." Ze klopten de „boots", Dirk Zijlinga hard en vriendelijk op zijn stoere schouders, terwijl ze hem bij voorbaat de „ouwe" noemden. „Maar alle grappen aan de kant, mannen. We hebben een klusje te klaren en dat moeten met z'n allen voor elkaar prutsen. Die schuit £°j heeft zo'n slagzij, dat zelfs een landlubber kan zien dat we, zoals ze er bij ligt, geen tros kun- nen jullie direct naar huis schrijven, want „Katrynsveen" maar ineens laten „scuttelen". Dan gaan we tenminste voorbereid en rustig en kalm naar de kelder. Die lading moeten we zelf omstuwen; met je handen Op je schouders gewoon als een kolenkoelie in Port Said. Daar - helpt geen lieve moedertje aan en als het nodig is 204^ Televizier ::.oo Houdt u vat» zal ik zelf meedoen. Maar, en dat wil ik erbij Smnd"1^ Tv-film^NTs^5^0^" zeggen, zo goed zal je nooit meer in je leven Journaal 22 W-23'00 betaald wordfen voor een hard sappelpartytje. En zodra we in Penang zyn, nou jongens, dan kun- nen jullie direct naar huis seërijven, want mannen, dan zullen we ons zelf weer zijn. dan t AfjJ,<1a| kan ook de „Katrynsveen" zichzelve weer zijn en hebben we glad lak aan alle Geertsema's op de hele wereld. Wat wij zelf er aan zullen verdienen is, uit de aard van de zaak, een geweldig meevallertje. waarvan het bestaan iets was waarvan we al- rra leen maar eens iets in een boekje hadden gele- Z m,c! -n- Jullie noch ik hebben het daarvoor gedaan. u'li- A1 hebben we het dan ook niet tegen elkaar met tent zon mooie smoes gezegd: we hebben het ge- Z ais Kapitein Trifc daan om die twee ouwe Martijns uit de soep te - ?evich- bas halen en die Geertsema een vuile te laten halen. Z ™nhevich' tcnor Wel mannen, z'n vuile heeft ie. dat verzeker ik Oper je. Alleen moeten we die kreupele „Kweichow' de rede van Penang zien binnen te slepen 'S: 14.00 Eurovisie: Wielren-nen: de dkampioenschappen tc Rocourt AVRO Jazz. ?ccnc USA 17.0017.45 V d T"! schoot, docu- üraaoomroep bedrijn. LyH In St. Petersbi^nj Tatyana en Bisertca Tzvéych. a;.n als Olga. haar dochter?. >ugarInovlch. mezzo-sopraan a.s verzorgster: Dushan Popovich, s Eugene Onegln: Drago Startz. iskv; Mlro Changalovich. bas ovich: Ilya Gligo- fky: Stepan An- Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 7