Parij se mode gaat de eenvoud introduceren Bayreuth herdenkt Wagner in tropische temperatuur Beethovens negende en de opera Parsifal Garagehouder beklaagt zich over de politie Stadgenoot zag voortvluchtige 7 DINSDAG 30 JULI 1963 IX HET JA AR 1963 het feit wordt herdacht, dat Richard Wagner 150 jaar geleden werd geboren en 80 jaar geleden overleed, heeft Bayreuth, sinds de opening van het Festspielhaus in 1876 het centrum, waar men zijn mening over Wagner kan vormen of herzien, een keuze uit zijn muziekdramatische werken gedaan, die het de bezoeker van de Festspiele niet gemakkelijk maakt: dit jaar ontbreken op het speelplan namelijk Lohengrin, Tannhauser of Der Fliegende Hollander werken, die men eventueel kan beschouwen als iets „lichter" (voor zover dit woord bij Wagner kan worden gebruikt!) dan de muziekdramitisclie werken uit de latere periode, die dit jaar uitsluitend wor den gegeven, namelijk Parsifal, Tristan und Isolde, Meistersinger von Nürn- berg en de Ring der Nibelungen. Toeh is het goed, dat we in één week met de toppunten van zijn diehterlijke en compositorische arbeid worden gecon fronteerd. Degenen, die uit het oogpunt van officiële vertegenwoordiging of als charmante gezelschapsdame van fervente Wagneraanhangers in de zaal zitten, zullen het zwaar te verduren krijgen! Iemand heeft het eens kernachtig als volgt uitgedrukt: het Festival te München wordt alleen bezocht door wie er toch al is, naar de Festspiele te Salszburg komt men o.a. om de Festspiele, naar Bayreuth alleen maar om de Festspiele, omdat het verder weinig te bieden heeft. Buiten de Festspiele om is Bayreuth een dood, weinig aantrek kelijk stadje. Aan de opening van de Bayreuther Festspiele is in dit Wagner jaar eer zonder feestelijk karakter gegeven door een uitvoering van Beethovens Negend® Symphonie, georganiseerd door de de hele wereld vertakte ..Gesellschaft der Freunde von Bayreuth", die zoveel doei tot instandhouding van het gebouw de uitvoeringen. Dit orkestconcerl vond plaats aan de vóóravond van de opening der premièreweek Het orkest, dat elk Jaar voor de Festspiele opnieuw wordt mengesteld en dat in volledige bezetting uit 171 leden bestaat, afkomstig uit 35 verschillende orkesten (niet allee» Duitsland, maar ook Zwitserland, Oos tenrijk, Finland en zelfs Turkije is tegenwoordigd». en het speciaal sa gestelde Festspielchor. nog versterkt met een „Festspielsonderchor". had voor deze gelegenheid niet plaats genomen in „Mystischer Abgrund", zoals de diep gezonken orkestbak hier genoemd wordt maar op het podium. Het werd onder directie van de Stiermarkense dirigent Karl Böhm een indrukwekkende uitvoe ring. Men zal zich akoestisch geen bete re omgeving kunnen denken. Alle ver borgenheden van de partituur werden ontdekt en de door Wilhelm Pitz inge studeerde koren schenen geen moeite te hebben met de hoge opgaven die Beet hoven gesteld heeft. De vier solisten kwamen pas aan het begin van het laat ste deel binnen maar stelden zich zonder applausbegroeting naast de dirigent op. zodat het werk zonder storing verliep. De solisten warén Gundula Janowitz. die dit jaar geen speel rol vervult, maar, in vorige jaren vrijwel onopgemerkt in kleine rollen, deze moeilijke sopraan- partij volledig bleek te beheersen. Velen zullen het betreuren de negerzangeres Grace Bumbry, die de twee voorgaande jaren als Venus in Tannhauser furore maakte, dit jaar alleen in de kleine altpartij van de Negende te kunnen horen. Jess Thomas en George London zongen de tenor- en baspartij. De keuze van Beethovens Negende Ier opening van een Wagnerherden- king is niet toevallig. Wagner was een groot vereerder van Beethoven, hij vervaardigde het eerste piano-uittrek sel van deze symphonie. maakte het werk als dirigent meer bekend en voerde het ook uit aan de vooravond van de dag, waarop de eerste steen voor het theater te Bayreuth werd ge legd. Bovendien interpreteerde Wag- ne het basrecitatief „Ihr Freunde. nicht diese Töne" als een vermaning van de menselijke stem aan het instru- Onze medewerker Dr. W. J. SCHMIDT bezoekt Bayreuth en schrijft over de Wagner-herden- king enkele artikelen, waarvan het bijgaande het eerste is. ment, als een constatering, dat de in strumentale absolute muziek haar grenzen bereikt en het uur van de ge boorte van het symphonisch drama heeft geslagen. Parsifal en de symboliek Vormt Beethovens Negende reeds klankmonument, dat mensen en volken in zUn .Alle Menschen werden Briider" samenbindt, de aanvang met bet Bühnen- weihfeslspiel Parsifal, het laatste van Wagner, kan men ook zien als poging, diegenen,'die nog wat moeite mochten hebben met al te Duitse, speci fiek Germaanse karkater van andere werken in dit niet-heldense. mystiek- Christelijke, niet aan een bepaald land gebonden cultisch gebeuren te verenigen onder het licht van algemeen-menselükc en goddelijke waarheden. Wagner zelf heeft de Parsifal de „Idealisierung des Nibelungenhortes" genoemd In de Nibelungerunythe is de ring centraal als symbool van macht en egoïsme, in de Parsifal de graalschaa: als symbool van de verlossende liefde van Christus. Volgens de mythe is deze sohaal een edelsteen uit de kroon van Lucifer gevallen tijdens diens strijd tegen de goede krachten en zijn val uit de hemel op de aarde. Het is ook de kelk van het Laatste Avondmaal en de schaal waarin Jozef van Arimathea het bloed van Christus opving. Een ander symbool uit Nibelungenmythe en Parsifal is de speer. De speer van Wotan in handen der kwade machten gekomen, doodt Siegfried. De speer van Klingsor. die Amfortas heeft gewond wordt in dc handen van Parsifal een helende kracht Ook het thema van de liefde, dat Wagner in al zijn werken in alle vormen verge zelde, krijgt in Parsifal zyn verheven- ste gestalte. In Meistersinger is het een zuivere liefde op menselijk plan, in Tristan een ongeoorloofde maar uitersi diep doorleefde liefde, die tot sterven leidt, waarin het sterven leven is. een opgenomen worden In de wereldadem" maar nog onder de schaduw van he' Schopenhauerse pessimisme De liefde van Brünnhilde tot Siegfried, stijgt ook tot grote hoogten en leidt tot een offer dood, maar pas in de Parsifal word he- ware mede-lijden (durch Mitleid wis send) centraal gesteld en overheerst hei geloof in de verlossende kracht van Hen» die ons het Heilig Avondmaal als inzet ting naliet. Overigens wordt men ook In Parsifal mei tewe werelden geconfronteerd: de Graalsridderburch Monsalvat waar de Graalridders de dienst van het maal in stand houden, en het toverslot van Klingsor met de tovertuin en de verlei delijke en verleidende bloemenmeisjes: de wereld van dc Christus tegenover die van de Anti-Christus, de wereld de Kelk en de wereld, waar de speer heerst( nog in zUn vernietigende kracht) De opvoering Een dergelijk werk vereist van allf medewerkers en bezoekers een grote toe. wijding en wijding, wil de innerlijke waarde ervaren worden Uiterlijk gezier. zijn er bij zo'n opvoering in Bayreuth hiermee strijdige factoren: het af- er aanrijden der grote auto's voor de loge- ingang, de belangstelling der ..buiten staanders" voor de hoge eregasten, zoals de Begum Aga Khan, talrijke ministers generaal Speidel, hoofd der Navo-strijd- krachten in Midden-Europa, de burge meester van Bayreuth en zovele anderen de schittering der kostuums, waarbij de dames zich in de hitte van 32 graden in.de schaddw (gastheer Wolfgang Wag- spreekt van ..Tropenfestspiele") ge lukkiger mogen pry zen dan de heren dit alles wijst op een feestelijk gebeu- dat door de upper ten wordt be zocht. Maar het grootste deel der 1800 toeschouwers bestaat bij deze premières, die al sinds half januari zijn uitverkocht uit de vereniging van vrienden' van Bay reuth, die met spanning ieder jaar de ontwikkelingen der opvoeringen volgen Binnen in de zaal, die zich over een breedte van 52 zitplaatsen zonder tussen- gangen uitstrekt, heerst een gewijde stemming: alles is in volledig duister gehuld, wanneer dirigent Hans Knap- pertsbusch onzichtbaar evenals het ge hele orkest en zondëFlilipTajïsbegroetmg zich voor het orkest stelt en gedurende de gehele uitvoering, ook aan het eind. onthoudt men zich van applaus. Een stille hulde dus, niet alleen aan Wagner. aan Knappertsbusch die sinds 1951 elk jaar in Bayreuth de Parsifal leidt: hij werd dit jaar 75 en zal op 16 augustus bij de vierde Parsifalopvoe- ring dit werk voor de 90ste maal diri- Regie-vernieuwingen De vaste bezoekers ontdekken •n nieuwe ontwikkeling in de regie, die Wieland Wagneréén van Richard, kleinzonen, sinds de hervating der Festspiele na de oorlog in 1951 heeft ingevoerd. Het streven naar vereen voudiging van het toneelbeeld, naar stilering, naar accentuering van het cultische zet zich voort. Voor het eerst dit jaar schrijden de graalsridders niet de Graalsburcht binnen, maar staan zij reeds bewegingloos achter de ronde tafel opgesteld, wanneer Gurnemanz Parsifal binnenleidt. Dat de Graals burcht van de prachtige kathedraal, die men uit decormaquettes van de geleden kent, is ingekrompen tot drie lichtzuilen acht ik niet belangrijk, evenmin als de aanduiding van de tovertuin door een rijtje bo- Men hoeft de uitgebreide be schrijvingen van Wagner over het toneelbeeld eventueel niet als onschendbaar te zien, maar mijns ziens gaat Wieland Wagner in zijn pas verschenen boekje ..Richard Wagner und das neue Bayreuth" wel een beet je ver, als hij zegt. dat Wagners aan wijzingen niets anders zijn dan „toe gevoegde beschrijvingen van zijr scènische visioenen voor partituuron kundigen" en deze „nauwelijks meer dan een literaire functie kan worden toegeschreven". Neen. juist wanneer men uitgaat van partituurstudie, dan moet toch de plech tige mars, die Wagner schrijft, verge zeld gaan van de beweging, het binnen schrijden der ridders. Men doet de hier en daar toch al zeer langademige partituur geen goed door alles statisch te maken. In de tweede acte ziet men de bloemenmeisjes niet gejaagd heen en weer lopen, omdat hun geliefden gewond zijn, even later zich niet verleidelijk om Parsifal heen dringen na zich met bloe men te hebben getooid. Neen, de choreo grafe Gertrud Wagner, ongetwijfeld tn opdracht van Wieland Wagner, heeft de meisjes zelf tot een bloemenperk ge maakt. Zij liggen op de grond, voeren bewegingen uit met armen en benen, be doeld als licht door de wind bewoge» bloemen, maar men krijgt eerder de ïm pressie van een zich kronkelend hon derdarmig monster, van talrijke inktvis sen Van tropigche vegetatie geen spoot (wel van tropische temperatuur in di zaal!) geen bloem is te zien. Even schaars belicht als bekleed blijven dc bloemenmeisjes in dubbele zin de: woord „binnen de ibloem-) perken". De zondares Kundry, die in de laatste acte als een Maria Magdalena Parsifals ten zalft en als eerste door hem in nieuwe functie van Graalkoning v gedoopt vertoont zich in de tweede act® als verleidster niet in door Richard Wagner voorgeschreven dun gewaad ..tweedelig", zij het dat de rode rok tot zoeten reikt. De „lichtregie" neemt belangrijke plaas in. maar dit bete kent. dat he ttoneel duurzaam in sche merduister is gehuld. Vooral in de laa' ste acte wordt de toeschouwer geacht precies te weten welke handelingen de ridders verrichten, want alleen op de lijdende Amfortas en aan het slot op Parsifal met de graal valt een licht bundel. Zo zijn er talrijke, soms zeer belang ryke scènische factoren, die veroorza ken, dat de heftige discussies over de grote wijzigingen, die Wieland Wagner sinds 1951 in de regie aanbrengt, niet verstommen Maar één ding staat onwan kelbaar vast: aan tekst en muziek wordt niet getornd en men kan desgewenst de ogen sluiten, maar daarvoor vormen woord, klank en beeld een te grote ec held in Wagners „Gesamt-kunstwerk" Wijding op toneel en in orkest Om tot slot op de wijding terug te ko men: deze heerste ongetwijfeld orkestpartij, die door de rijpe kunstenaar Knappertsbusch met bijzonder fijn gevoe voor tempiverhoudingen en klankkarak. ter opbloeide, in de waardige zang en houding van Hans Hotter als Gurnemanz en in de prachtige koren waar slechts heel even in de laatste acte een wat forte klonk. George London kon Amfortas althans in deze regie niet tot volle ontplooiing komen Maar ook in het basrecitatief van Beethovens slotkoor had hij enigszins teleurgesteld. Iren® Dalis van de Metropolitan te New York vocaal en scènisch een voortreffe lijke Kundry en de Titurel van Kurt Böhme liet aan sonoriteit niets te wen- )ver. Voor de rol van Klingsor kon zich geen idealer vertolker denken dan Gustav Neidlinger. Wolfgang Wind- gassen. die de rol van Parsifal vervulde, zingt meestal met enige terughouding werd ook zo voor mij niet de cen trale priesterlijke figuur, die de verlos sing brengt Was het ook symbolisch, dat het slot geen witte duif neerdaalde dat het voorgeschreven stralende licht uit den hoge ontbrak Successiebelasting op wedmvenpensioen wordt herzien In een brief aan de raad van minis ters heeft de Stichting van de Arbeid er bij de regering op aangedrongen op korte termijn de successiebelasting te herzien ten aanzien van het wedu- enpensioen. ontleend aar. Vele weluwenp» en pensioenregeling lis werknemer deelnam, die boven het dij de successiewet vrijgestelde bedrag 4.000 gulden uitkomen, worden vooi meerdere zwaar belast met de hel ling van successierecht. De waarde van meerdere wordt namelijk voor de Derekenmg van het successierecht geka pitaliseerd, zodat de weduw> aldus betaald veelal vrij aanzienlijke erfrechtelijke verkrijging, binnen kor- tijd een bedrag aan successie dient betalen, dat, mede door het progres- ve tarief, naar het oordeel van de stichting in wanverhouding staat tot haar financiële draagkracht t overlijden van de man betekent diens weduwe vrijwel steeds een grote financiële achteruitgang. Naarma te het loonpeil stijgt en de toekenning pensioenen in het bedrijfsleven meer algemeen wordt, zullen meer weduwen successiebelasting moeten betalen. Voor eesten is deze belastingplicht inge volge de successiewet een volkomen ver rassing. omdat zij zich nooit hebben ge realiseerd. dat het pensioen op deze wijze wordt belast. In zeer vele geval len zal de weduwe niet in staat zijn aan deze belastingverplichting te voldoen. (Van onze moderedactrice) Parijs, dinsdagochtend CLECHTS twee jaar geleden kwam Ferreras voor het eerst met een collectie en nu reeds heeft hij een goede naam in de modewereld. Ook de collectie voor deze winter versterkte de goede indruk. Hij heeft dit zeker ook te danken aan zijn modellist, die uit het huis Jean Desses afkomstig is en dus een goede leerschool achter de rug heeft. Mantels, tailleurs en een voudige japonnen geven de indruk, dat ze de draagster prettig zitten en flatteren. Ferreras heeft kennelijk hetzelfde prin cipe dat Pierre Balmain groot maakte: de vrouw moet zichzelf kunnen zyn. De japonnen zijn eigenlijk heel een voudig recht, maar absoluut geen sacs. Ze volgen de lichaam&lynen zonder strak aangesloten te zitten. De taille zit in de rug vrijwel op de natuurlijke plaats, maar loopt van voren sterk op en reikt dan bijna tot de buste De meeste japonnen hebben een corsage, welke enigszins gedrapeerd is De mantels zijn heerlijk gemakkelijk: recht met ruimte in de rug, die uit „Tijdens Vierdaagse mishandeld" De eerste marsdag van de Vier- tagse heeft in het Betuwse dorp Eist een onprettige nasleep gekregen. De garagehouder J. S. heeft namelijk bij de officier van justitie te Arn hem een aanklacht ingediend tegen zijn behandeling op het Elster poli tiebureau, nadat hij door wacht meester De V. uit Groesbeek opgebracht wegens een verkeers overtreding. Hij zou daar tot drie keer toe in zijn gezicht zijn gestompt. Om de doortocht van de duizenden wandelaars goed te doen verlopen, had de politie in Eist voor deze dag verster king van elders gekregen voor het rege- het autoverkeer. De garagehou- Dr, W, J. Schmldl der die p een routestraat woont, werd De voortvluchtige penningmeester var de voetbalvereniging Heerenveen, de 32- Jarige E. K. uit Heerenveen. is in Ober- nmmergau (Duitsland) gearresteerd. De vroegere penningmeester van dt voetbalvereniging, de heer H. Gerding, die zijn vakantie in Garmisch Parten- kirchen doorbracht, zag zijn voortvluch tige stadgenoot lopen. Hij waarschuwde onmiddellijk de politie, die tot arrestatie overging. K. wordt ervan verdacht geld ten nadele van zijn werkgever en va voetbalvereniging Heerenveen te hebben verduisterd. HU was sinds ongeveer een maand voortvluchtig. Een caricatuur van Wagner als dirigent, gemaakt door Gustau Gaul. Wagner was een bijzonder inspire rend dirigent en voor de generatie Bülow is hij dc grote leermeester geworden. oj^een twintig-tal meters van zijn gara ge gesommeerd te stoppen. Aan zijn ver zoek om even door te mogen rijden wil de wachtmeester De V iviet voldoen. Toen de garagehouder toch trachtte door te rijden, wilde de wachtmeester hem tegenhouden. Hij viel daarbij en kreeg een wond aan zijn arm. Nadat S. zyn wagen had neergezet, be gaf hij zich naar de woedende wacht meester. die volgens ooggetuigen zijn gummistok trok en S. daarmee enige sla gen toebracht. Daarna werde de garage houder door de wachtmeester en een wandelaar uit Nykerk overmeesterd en ten aanschouwe van duizenden toe schouwers naar het politiebureau ge bracht. De plaatselijke politie zegt volkomen buiten dit geval te staan en de groeps commandant in Eist heeft de wachtmees ter verzocht hem een uitgebreid rapport bWr het voorgevallene ;c doen toeko men. In een raadsWrgadering te Eist is burgemeester Klyn niet ingegaan opeen vraag over „ontaktlsch optreden van de politie". Hij volstond met de mededeling dat de zaak in onderzoek is en dat hij daarom nog geen oordeel kon uitspreken Twaalf gewonden bij trambotsing Bij een trambotsing in Rotterdam zyn gistermiddag twaalf personen gewond ge raakt. Vijf van hen moesten ter behande- ling naar het ziekenhuis worden over gebracht. Het ongeluk gebeurde op de Goudse- singel, ter hoogte van de Joncker Frans straat, toen een tramwagen van lijn 10 op een stilstaande wagen van lijn 16 botste. De materiële schade is zeer groot. r erreras TAILLEURS: korte schootjes, ron de schouders. MANTELSfulme ruggen Drie kwart mouwen JAPONNEN: recht, soepel aan sluitend. Verhoogde taille aan de voorzijde. KLEUREN Alle tinten rood. paars, pruimenblauir. geel en 11 es St. Laurent TAILLEURS: rechte rok. Jersey blouses, vesten van ripfluweel JAPONNEN: chemisiers van jer sey, mantel japonnen. Veel pull overs Losvallende jasjes HOEDEN: versierd met goudkleu rige kettingen. SCHOENEN hoge laarzenschoe- i met lage hak voor de dag. >r dc arond sandalen KLEUREN: pasteltinten en verder hardroze, hardblauw. geel. paars, alle nuances wit. Voor gekleed steeds zwart. Coco Clutnel iet traditionele pakje. zeer hoog ingezette plooien valt. De kragen zijn ale dubbelgeslagen heel groot. Ze reiken tot de oren mouwen zijn nauweiyks driekwart lang. De tailleurs hebben korte schoot jes en ronde schouders. In de meeste is een plastron van bont gezet, dat ta melijk groot is. Alle rokken zijn kort en bedekken nauweiyks de knie. Bü de wollen japonnen kan dat best, maar by de korte mousseline avond japonnen, die sluik vallen en allerlei fladders van schouders en rok hebben, staat het beslist niet mooi. Het silhouet wordt erdoor geschaad. Dikwijls het korte lijfje met kraaltjes gebor duurd. De lange avondtoiletten hadden dezelfde lijn, maar doordat ze tot op de grond vallen, was het veel en veel mooier. Overigens is Ferreras d® enige. die zo overvloedig gebruik maakt van mousseline Veel kleuren: alle tinten rood. paars en pruimenblauw, veel kastanje, en alle nuances warmgeel van licht tot don ker. Ook veel blauw van Nijlblauw tot Chinees. De wollen weefsels zijn alle luchtig. I Voor gekleed: gekleurde kant. moiree, satijn en vooral mousseline. In deze. Ytes St. Laurent Yves St. Laurent, wiens collectie gezag hebbend is, toont resoluut cc» eigen styl en heeft daarbij gestreefd naar een zekere eenvoud Het vorig seizoen liet hij zich inspireren door dc Nor mand ische boerenboczeron cn ook nu houdt hij vast aan dit overhemd prin cipe. De blouses worden dus los over de rok gedragen en hebben een over hemdmouw met manchet, wat men vroeger speciaal als sportkleding be schouwde is nu in dc algemene mod* opgenomen. Zo zien we bij de cock tail- en avondtoiletten pullovers dra gen. die van hetzelfde materiaal als de rok gemaakt zijn. Op tailleurs dikwijls een jersey blouse met overhemdsmouwen cn een vest van gcript fluweel. Er worden dikwijls wollen sokken bijgedragen en moca- sins met heel lage hak. Maar wie echt naar buiten gaat trekt een paar laar zen aan. die tot de kuit reiken. Bij de japonnen voor de dag veel jersey chemisiers. dichtgeknoopte mantelja ponnen en daarbij wollen wat wijdval lende jekkers en wollen truien. Voor de avond houdt Yves St. Laurent de zelfde stijl, maar gebruikt er verfijnd* materialen voor. St. Laurent wil de couture nieuw leven inblazen door een eenvoudige mode to lanceren, waarbij de luxe een factor is die in de fraaie stoffen verwerkt is. Het is immers wel duidelijk geworden, dat wil de haute couture blijven be staan er nieuwe wegen gevonden moe ten worden. Bij een eenvoudige mode komen de accessoires dubbel tot hun recht. Daarom maakt St. Laurent hoe den met hoge stijve bollen versierd met gouden kettingen en munten Voor de avond zitten er dan glinste rende stenen tussen de schakels. Veel zachte kleuren: alle nuances wit. beige, hardblauw, hard roze, kastanje bruin met grijs, geel, paars cn alle nu ances groen. Voor gekleed echter al tijd zwart De rokken zijn normaal van lengte, misschien met een lichte neiging tot verlenging. De schoenen die Rogier Vivler. vroeger bij Dior. bij de collectie lanceerde, hebben een lage vierkante hak voor de dag, voor de middag pumps en voor de avond sandalen. Coco Clwnel Onverstoorbaar is Coco Chanel met haar pakjes gekomen, klassiek als altijd. Mooi als altijd. Wat ook veranderen moge het Chanel- pakje blijft! Auto tegen trein: dode en gewonde Op een met automatische knipperlich- ten beveiligde overweg in Grootebroek is gistermiddag een personenauto gegre- pfj pen door de trein van Eukhuizcn naar Amsterdam. De bestuurder, de heer De- sanois uit Grootebroek en een matten de, mevr. G. Laan-Eken. werden zwaar gewond. In de loop van de avond is mevr. Laan-Eken in het ziekenhuis aan dc verwondingen bezweken. De trein kreeg een uur vertraging. Bussen vervoerden de treinpaasagiers naar Hoorn, vanwaar zij weer per trein verder konden reizen De trein in om gekeerde richting kreeg een oponthoud een half uur Vijf maanden voor Duitse oplichter 9 00 Nws :».io Ac- 9 25 Lic-tile gxam 20 Oo Klas* planowerken l(r) 20 25 De invloeden van klimaat en weer op de gezonde cn zieke men*, lezing 20 40 Klaas kamermux (gr) 30.53 Siegfried, opera. In de pauze: (22.90 —22.40 Nws) 23 55-24.00 Nwi. Hilversum II. 298 m. 19.00 Licht ensem ble 19.:5 Paul Vlaanderen cn het Margo- mystcrle, hoorspel (herhaling van 28 ok tober !962 20.00 Nwa 20 05 Operaconcert 21.00 Dlseolnrla 21.40 Waarom ztjn er eigenlijk oorlogen?, lezing 22 00 Tenor en ide liederen en volksliederen 22.3o Actualiteiten 23 00 Omrocpork: 23 55—24 00 Nws. plano: oude Nws 22 lo uêlcvAïd •ktcndt 956 H*t Mam "".20 Vakar progr VARA: cabaretprogr ï!.00 Irwpécteur Gangeter*. TV-film 21.23 Uit- -v, te kunsten 2133 Mijn! De 32-jarige L. van der Plas uit Umui- den, hoofd-elektromonteur bij de Kon Nederlandse Hoogovens en Staalfabrie ken N.V. is gisteren tijdens zijn werk in een zes meter diepe put gevallen. HO kwam terecht op een betonnen vloer. In het ziekenhuis in Beverwijk is hfj ovcr- De Utrechtse politierechter heeft gis- teren de 38-jarige vertegenwoordiger K. J s. uit Duitsland veroordeeld tot vijf Programma voor morgen maanden wegens oplichting van de Coö- 57 Buiten zaten de stuurman en de drie inlandse schepelingen het hete goed op te slobberen, gul zig zoals mensen, die vrezen dat het hun direct weer zal worden afgenomen. Dikke sneden brood, door Westra meegebracht, doopten ze in de kof fie. Traag bibberden de bruine koffiedruppels uit hun mondhoeken, naar de kin. Ze namen zelfs niet de moeite het af te vegen. „Kijk's, captain," zei Beunders, „je moet me goed begrijpen. Er is natuurlijk geen kwestie van, dat we je niet uit de soep halen en je in de eerste de beste haven binnen slepen. Maar. net zo goed als u, ben ik ook verantwoordelijk te genover myn reders. Over „derelict" of „geen derelict" kunnen we dagen lang spreken. Ten slotte zijn wij geen advocaten en dat moeten wij die kerels maar laten uitvechten Daar blijf ik bij, maar dat u zonder hulp de lading kan omstuwen, dat u zonder hulp een haven kan halen, neen dat gelooft u zelf toch zeker ook niet, wel?" Een beetje onwillig stemde Winfield toe. „Ja," zei hy, „misschien dat ik wel wat met een noodroer voor elkaar gou kunnen prutsen, maar ik mag dat risico niet nemen. En met die paar man, die bovendien niet in conditie zijn, mijn lading omstuwen neen. daar zie ik geen kans toe. Maar één ding al moeten we naar de kelder voor „derelict" teken ik niet!" „Goed," antwoordde Beunders. „als je liever wilt „hulpeloos en niet in staat op eigen kracht naastbijzijnde haven tc bereiken", is het mij ook goed. Zoals gezegd, dat zullen de heren toch on der elkander moeten uitvechten en wij met z'n tweeën kunnen moeilijk het bergloon gaan vast stellen Maar bergloon moet er zijn Dat zal bovendien je reders vrij koud laten, want Lloyds zal er wel voor moeten opdraaien." Bernard Schut, het oude meubel, dat op zijn zestiende jaar als loopjongen bij de bankiers Bo- denstein en Volkers in dienst was gekomen, zat te dommelen in een hoek van het bedienden kantoor, dat door de dood van de in de dienst vergrijsde boekhouder ontvolkt was. Bodensteins zaken brachten niet zo veel werk mee, dat hij het nodig had gevonden een ander aan te stellen. Hij stelde zich nu tevreden met een mannetje, dat ONDER VALSE VLAG »'i 1265 gulden. dlokfsiuToo 'n w*~35 Licht* "gr*™ 3 43 In april van dit jaar. toen de man Amerikaanse m.mmui (gr) 9 00 V d zieken «ken to tajiwrtojM,. had hij twee maal een ongedekte chèque (?ri .0 53 Inspekteur Scou heeft ccn idee. bij de bank aangeboden en uitbetaald hoorspelJherhaling eten te krijgen. De els was zes maan- i en. Z Mcded ten behoevi bouw '.2 33 Gewijde muziek (opn) 12.37 - Mlddagpauzedtenst, uitgaande van dc „Nog eens mijnheer, het zou mijn dood zyn j Theatc^rk^iTMlfsten^s Moderne Ca hier. hier hoor ik thuis. Hier heb ik mijn rust en ik wil helemaal niet buiten zitten. Ik zou niet '-500 Bespreking weten hoe ik kropsla zou moeten planten, en dat •truk.ti.f^e_P.l.,n.0,nu2. !s 26 s®p| gekakel van kippen werkt gewoonweg op mun ze- nuwen." 5 50 BUbelvc telling pla- EfHERGOLVEN 7u0 Lichte gr ar twee of drie dagen in de week de administratie kwam bijhouden, voor zover de oude heer Boden- stein het niet zelf deed. Bernard was nu oud en der dagen zat. Reeds verschillende malen had Bodenstein aangeboden hem met pensioen te sturen; hij had hem zelfs voorgeschilderd welk een ideaal leven hem wacht te. wanneer hij ergens in de vrije natuur een klein huisje zou hebben met wat kippen, een en kel konijntje en de vredige stille rust. waarop hy na zo vele jaren recht had. Maar Bernhard had koppig geweigerd. Ja, er was zelfs een angstige blik in zijn ogen gekomen, toen Bodenstein maar aanhield. De vrees groeide in zyn arm hart dat hij ten slotte gedwongen zou worden te acceD- teren. Dat Bodenstein hem kort en goed zou „ont slaan" met pensioen. Stamelend had hij ge smeekt: „Ach mijnheer, doe me dat niet aan. Het zou mijn dood zijn." „Maar Bernard." suste Bodenstein. „Praat nu niet.zo dwaas je dood! Er komt voor iedereen een tijd, dat hij recht heeft op rust. Meer dan vijf envijftig jaar ben je hier in dienst. Dat lykt me toch welletjes. En stel je eens voor een lekker tuintje met wat groenten er in je eigen krop sla je eigen aardappeltjes eitjes, die je zelf kan rapen. Met Kerstmis een konijn, dat je zelf hebt gemest „Ik zou het niet door mijn keel kunnen krij gen, mijnheer'., steunde Bernhard. die alles be halve bloeddorstig was. „Nou ja," vergoelijkte Bodenstein, „Dat hoeft ook niet bepaald, maar je hebt recht op rust en enfin, ik begrijp niet wat een mens daar op te gen kan hebben." „Dan moet je het maar zelf weten. Bernard. Je kunt vanzelfsprekend hier blijven. Wy zyn ten j slotte samen oud geworden en ja, inderdaad. ik zou je wel's missen, wanneer je niet meer in je eigen hoek zou zitten. Maar." en hij was 1745' Licht instrumentaal i opgestaan en had Bernard bemoedigend op de 7jr:g «ettelijke liederen schouder geklopt, „mocht je ooit van gedachten Pr veranderen. Bernard, dan heb je het maar voor '8Licht* grim het zeggen, hoor." ,„,vpreum 2M m. v Met tranen in zijn ogen had de oude Bernard i l:0 Ochiendgy'rti 7.20 Soriailatiach zyn baas bedankt. "c!h'c „Dank u mijnheer dank u. Ik zou heus niet 1 VARA: 7 00 Nw* 7.34 Van d* latje) 8.00 Nwa 1 hoor ik hi.rïiüri' zrs „v WÏI- praatje 1003 Morgenwijding VARA; 1020 Als herinnering aan dit gesprek had Bernard p»2loirf™"mu?5 mu« 1?,2o*k^«£TTi een zwaar gouden horloge gekregen met ketting. mui «gri .00 Prnmennde-orkent '2 30 waarop hy trotser was dan op wat ook. M*d*d ten behoeve van land- en tuinbouw En zo zat Bernard Schut nog altijd in zyn avintuur"*iei?nin0T-^ (.cr.' P4S Hon' eigen hoek op zijn eigen stoel, waarop hy een enlglng. 'met Geidei onnoemelijk aantal broeken tot op de naad toe Z kt»*# cn modern* mui had versleten. Hij was wel heel oud geworden en b,e: gewoonlijk zat hij het grootste deel van de dag tIS maar zo'n beetje te dommelen. voo: Een week of wat nadat Hein Martijn op zo ge- *erl heimzinnige wijze op het kantoor van Bodenstein en Volkers was ontboden, werd Bernard op ruwe wijze in zijn dommel gestoord door een ruk aan de ouderwetse trekbel, die daverend door de hol- j televisie te van de gang galmde en wel een paar minuten nts •too lang bleef na jengelen. naai ncrv Bernard schrok op. trok even aan zyn dasje. jooo 1Journaa gleed met een magere, benige hand door het 3020 Poiit:*io stijve, grijze kuifje, dat sprietigcrig doorzichtig mct pov .-kr zijn schedH dekte en. terwijl hy schuifelend naar de voordeur toog, mompelde hy: nuari 'wsi 30 sj wi, „Wat zullen we nu weer aan het handje heb- Wtof »«2) 1 koeit: L boel in de brand staat. A rb* I <1 r*i a n gv* r 3 0o Dr WVt cn hc* **r*t* h;,.-,n,je. tocspraak 15.to V d Jeugd .6 30 Llch rnaemble '.7.00 Wegwyier Upa voor vakantie en «nlpperdagen '7 50 Re- gerlngnultz. r;c«n en nemen Tlp« voor en van weggebruikers- Kinderen bezighouden In de Auto 1» 00 Nws en comm :8 20 Actua liteiten '8 30 Llebt Instrumentaal cn«emble errekijker. JeugdJour- '0'7 49 V d kinderen irltjlc spel. TV-ft|n» NTS 1 weeroverxlcht NCRV erkenningen, gesprekk.-n de n In 1 ndonesle go 35 ■an steenbok Langboorn. (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 7