Sensatie rokken in heet Parijs: worden langer Virtuose improvisaties van Jeanne Demessieux I Mag Ned. omroep t.v.- produkties verkopen ingervlugge Algerijnen horen 1,5 jaar eisen 7 DINSDAG 23 JULI 1963 NS-beambte door trein oven-eden (Van een onzer verslaggevers) Op het spoorwegemplacement aan dt Oostvarkenoordseweg in Rotterdam- Feijenoord werd de 54-jarige N.S.-ploeg. baas Matthijs van Ewijk van het Weipad vannacht omstreeks half een door goederentrein, die in de richting Dordrecht reed, overreden. De mar vele meters werd weggeslingerd, op slag zijn gedood. De heer Van Ewyk wilde telefonisch melden, dat bepaalde werkzaamheden waren uitgevoerd. Hij moest hiervoor enkele spoorbanen overlopen. Een uit de richting Dordrecht komende trein werd door hem opgemerkt, maar de trein uit Rotterdam was'dit niet het geval. Dode en twee zwaar gewonden bij ongeluk Bij een verkeersongeluk te Diergaar den (gem. Echt) is gisteravond de 31-ja- rige A. G. A. M. Ketelaars uit Maas- tricht, eigenaar van Hommersons amu sementsbedrijf (dranken- en muziek automaten), verongelukt. De heer Kete laars vloog met zijn personenauto uit een scherpe bocht en reed tegen de wo ning van de plaatselijke hoofdonderwij- Drie inzittenden konden levend uit het wrak van de wagen worden ge haald. Voor het leven van twee van mevr. H. Gottart-Tobben en de heer Tomson, beiden uit Maastriicht wordt echter gevreesd. Ze zijn naar een zie kenhuis te Roermond gebracht. De der de inzittende, J. van de Linde, even eens uit Maastricht, werd licht gewond. I1WULPUZZEL Gevraagd 13 samengestelde woorden, waarvan het eerste woord met „recht" begint en het laatste woord op „recht" eindigt het tweede woord begint met het laatste woord van no. 1, het derde woord begint met het laatste woord van no. 2 enz. Het aantal punten geeft het aantal letters aan waaruit elk woord bestaat. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. lama-Amoer; 2. Uden- label; 3. kier-vaart; 4. restant-de; 5. al taar-vel; 6. arena-ea-R.K.; 7. kerk-re-ere; 8. opa-Éde-een; 9. tcl-redres. Verticaal: 1. lukraak-Ot; 2. adie-Lr- nierskorps en 1 van het leger aan de Nationale dienst voor lucht- en ruimtevaart (Nasa) aanbevolen. In to taal heeft de Nasa 271 sollicitaties ont vangen. Daarbij waren de sollicitaties van Jerrle Cobb en twee andere vrou wen. Miss Cobb. een pilote uit Bethany in Oklahoma, wil de eerste Amerikaan se astronaute worden. De Franse organiste Jeanne De messieux maakt een korte toernee door ons land. Gisteravond gaf zij de Lutherse Kerk van Den Haag haar eerste concert en heel veel luis teraars waren daarbij aanwezig. Nu is Jeanne Demessieux dan ook een vermaard organiste en men raakte inderdaad onder de indruk van haar enorme virtuositeit, vooral in haar provisatiekunst. Want zij had op haar programma niet minder dan drie im provisaties gezet, die door drie werken in Bach afgewissels werden. De meest karakteristieke eigenschap- in van haar improvisatiekunst vond en in de „Improvisation en forme de triptyque" op drie thema's van Corne lls Bute, de bejaarde maar nog steeds actieve organist van de Oude Walbur- giskerk te Zutfen. Zijn verrassend mo derne thema's, waarvan het eerste zelfs :en twaalftonenreeks was gevormd, werden aanleiding tot symfonische .schilderijen", waarin tegen een tergrond van bewegelijke stemmen verschillende soloregisters cantilenes zongen. Een typisch Franse stijl, stam mend uit de school van César Franck. TN ons land wordt meer de nadruk A gelegd op de vorm van de impro visatie: de passacaglia en de fuga b. staan bij ons hoger genoteerd dan de vrijere fantasie-achtige opzet, die Jeanne Demessieux nu toepaste. Toch is haar improvisatorisch kunnen ook in de strengere vormen niet gering, maar het vormt eerder middel dan doeL Daardoor oefenen haar improvisaties op het grote publiek een sterke aan trekkingskracht uit, vooral door het toccata-achtige vuurwerk, dat zij als »t ware uit haar mouw schudt. Bernard Bartelinck, twee maal win- lar van het Haarlemse improvisatie concours, droeg aan dit concert ook thema bij. n.L voor een „Ouverture a francaise", Jeanne Demessieux vatte dit springerige en zeer muzikale gegeven niet als een Franse ouverture in de klassieke zin op (zoals het ook niet bedoeld was), maar zij vormde hieruit een bijna geheel staccato ge speelde toccata, die aan de longen van het mooie orgel in de Lutherse Kerk de hoogste eisen stelde. "TvE derde improvisatie geschiedde op het Bach-koraal „Wachet auf. ruft uns die Stimme", die zij in drie delen bouwde. Hier hoorde men ii eerste twee delen een vaak heel boei end polyfoon spel met brokstukken uit deze grootse melodie, al ging het dan ook meer om het „spelen met" dan het uitdrukken van de inhoud. Voor het derde deel gebruikte zij weer feestelijke toccata in Franse stijl met de melodie in het pedaal. De drie orgelwerken van Bach de den eigenlijk wat verdwaald aan in dit milieu. Al is Bach in zijn werken vaak Franser dan meestal wordt gedacht, toch menen wij, dat een zo virtuoze aanpak niet geheel in overeenstemming is met de Bach-stijl. Zou Jeanne De- messieu niet meer vertrouwd zijn met het eigentijdse dan met het klassieke repertoire? Alles klonk wat gehaast en nerveus; zo viel een groot gedeelte van de noten in de Ouverture van de 29ste Cantate (door Marcel Dupré tot orgel solo verwerkt?) weg en dit was ook het geval in de „Toccata, Adagio en Fuga". Hier werden door het razend snelle tempo veel muzikale details en eigenlijk ook het gehele ritme aan het virtuoze effect opgeofferd. /AVER het geheel genomen liet dit concert een gemengde indruk ach ter. Daaraan was de opzet van het programma, dunkt ons, wel debet. Het valt voor de toehoorders niet mee na eigentijdse improvisaties om te scha kelen naar Bach. Een programma, be staande uit Franse werken van César Franck tot en met Olivier Messiaen zou niet alleen minder moeilijk te verwer ken zijn geweest, maar van de onge twijfeld grote kunstenaars-persoonlijk heid van Jeanne Demessieux een volle diger beeld hebben gegeven. Willem Talsma h NTS bestudeert de vraag: - j gen manen uim uci uit levisie (zowel door NT» als door de de kijkgelden betaalde programma's? omroepverenigingen) steeds meer buitenlandse produkties worden geïmporteerd, behoort Nederland zelf tot de kleinere landen, die nog nooit een eigen produktie naar het buitenland hebben verkocht. De omroepverenigingen hebben zich altijd op het standpunt ge- i steld, dat zij als particuliere instel- lingen niet mogen verkopen maar is dat eigenlijk wel zo? Dat wilden xy nu spoedig weten. ..Onder meer. Maar nogmaals, daar van ataat niets In het Televlslebeslult en ik zou niet weten, waaróm dat dan niet mag Er Is natuurlijk meer: de kwestie van de rechten bijvoor beeld. Daarvoor zal toch een algeme ne regeling moeten worden vastge steld. Export Is nu eenmaal iets an der* dan relais, maar daarvoor Is aeker een formule te vinden, eren- goed als dat In andere landen Is ge daan". „En die formule zou zijn Een glimlach is hot antwoord: daar- •aken we aan het rapport dat r-, voorlopig nog geheim moet blijven. De Raad van Beheer van de NTS zal dit onderwerp nader bestude ren en wefl aan de hand van een reeds voltooid rapport, samenge steld door mejuffrouw Vooruitzien Jeanne Demessieux, de befaamde Franse organiste, speelde gister avond in de stampvolle Lutherse kerk. Wisseltrucs in vele steden De officier van justitie bij de i rechtbank te Amsterdam, mr. G. R. Nube, heeft gisteren tegen twee Al gerijnse jongelieden een jaar en zes maanden geëist wegens diefstal van twee kostbare ringen ten nadele van een Amsterdamse juwelier en we- gens vele gevallen van met succes toegepaste wisseltrucs in tal van ste- den van ons land. De verdachten zijn de 20-jarige Mustafa M. en een jon ge vrouw, Silvanan M.t beiden laatst woonachtig te Amiens. Het tweetal is op 23 april in Rotterdam t aangehouden toen het zonder si 3 getracht de wisseltruc toe te passen, p Maar de man en de jonge vrouw werden i. al gezocht door de politie in Amsterdam, J Utrecht. 's-Hertogenbosch, Alkmaar jl Eindhoven. I- Zij opereerden steeds tezamen en i ten ook voortdurend dezelfde methode l, toe: Zij stapten een winkel binnen p een biljet van honderd gulden te wisse- r. len en omdat zy zich niet voldoende staanbaar konden maken hielp de letterlijk een handje om zijn bedoelingen te verduidelijken. Hy pakte bankpapier uit de cassa of geldkist en maakte tel lende bewegingen. Als het bankje wai gewisseld cn het paar was verdwenen werd steed9 geld vermist Vrouw bekend Voor dc rechtbank nam de jonge vrouw echter alle schuld op zich. Zy had de ringen by de Amsterdamse juwelier ge stolen. zü had ook steeds het geld bij de wisseltrucs weggenomen. Mustafa had van niets geweten, had achteraf ook geen geld aangepakt: „We aten samen en dar betaalde zij alles", zo zei hy. Maar dc getuigen, slachtoffers van d< wisseltruc, verklaarden anders: „Mus tafa had steeds het woord gevoerd en hac ook altyd de greep in de kassa of de geldkist gedaan. Mr. Nube achtte de diefstal van de rin gen alleen ten aanzien van de jonge vrouw bewezen. Mustafa werd door hem heling toegeschreven. De overige drie gevallen met de wis seltruc achtte de officier bewezen voor beiden. Hü noemde het paar grenzeloze gauwdieven met de snelheid van eksters. Zij zijn veel te lui om te werken. Ste len zit hun in het bloed". Mr. Nube vond de houding van de msnneiyke verdachte ..onsmakeiyk onridderiyk" en eiste tegen elk een jaar en zes maanden „om ze dul- delijk te maken, dat zy het uit hun hoofd moeten stellen om nog eens naar Neder- land te komen". De verdediger van Silvana M. P. van Duiken, zei dat de grote schuldige niet terechtstaat. Dit zou volgens hem een zekere Ali Abdallah zijn, een man die by Interpol als een internationaal misdadiger bekend zou staan. Mr. van Duiken zei de indruk té hebben, dat de twee jonge mensen onder druk van Ab dallah hebben gewerkt. Mr. J. de Jong, sprekend voor Mus tafa M., vertelde dat de familie van het tweetal het meisje geheel heeft laten vallen. „Men heeft mij in Frankrijk gevraagd of invrijheidstelling van de jongeman tegen borgtocht mogelijk is. Er is daar dus blijkbaar geld. Mis schien kan hij veroordeeld worden tot een gecombineere straf met een forse geldboete'". Parijs, dinsdagmorgen (Van onze moderedactrice) TAE eerste dag van de Parijse U modeweek is even sensationeel als warm geweest. Als haringen in een ton zaten de moderedactrices op de gouden stoeltjes, schouder aan schouder, knie aan knie, in wolken parfum van de geburen. En geen tailleur of mantel of japon werd ons gespaard. Alleen al de eerste dag hebben we honderden exemplaren gezien. De sensatie van de dag: de lange rokken, versmolt bijna in de hitte, maar intussen blijft die sen satie er. Het is nu de vraag of alle modehuizen eensgezind zijn. Het huls Dior en Cardin, nog altijd met de grootste namen, tonen pas later in de week. Yorn, een Duitse ontwerper, die verleden jaar zyn debuut maakte, opende de rij. Hij bracht de Palmlijn, dat betekent: een slanke stam en een waaierende „top". De rok is hoogopgeknipt Het lijfje dan aangerimpeld. De schouders zijn breed De rok is vrij recht met net genoeg loopruimte. Ook de tailleurs hebben deze lijn. De stoffen waren tweed, wol len voile en ottoman in een zwaar ge accentueerde ribbel met „paardendes- sin", d.w.z. de tekening van een paar denhuid. Zwart in verschillende nuan ces van kleurdiepte, zandkleurig beige pn rood waren de voornaamste kleuren. Hoedenontwerper Jean Charles Rosseau had by de collectie een soort oorwar- mers gemaakt óf van nerts óf van de stof van mantel en tailleur. Die band liep laag achter langs de haarlyn met twee dikke toeven op de oren. En wie heel gemakkelijk een hoofddoek je om wil slaan mag dat ook doen, als het dan maar van nerts is! JACQUES Heim deed de eerste vuurpijl afschieten. Lange rok- In Parijs heeft Jacques Esterel, evenals andere modevorsten, gisteren al een vóór-show gegeven van zijn nieuwe modellen voor de komende herfst en winter. Tijdens de show kreeg top-mannequin Bibelot het zo te kwaad van de hittedat 2Ü in de kleedkamer gracieus ineen zeeg. Ontwerper Gerard Penneroux houdt haar hand vast. terwijl de grote Esterel zelf haar koelte toewuift. allemaal met assistentie ran de andere puffende manne quins, die het kennelijk niet zo héél droef zien. ver, hoofd Algemene Zaken van de port te komen, iets meer'van de NTS, dat direct na de vakantietyd structie van zulke programma's vergt (waarschijnlijk half september) id .Jen willekeurig programma expor- b^hannHine '"ordt genn-en. teren aal dMjd een heel moelHjke taak Mejuffrouw Klaver ontving in fe- blijven", tegt zy „Myn ervaring ln bruari j.L opdracht van de Raad van het buitenland heeft me geleerd, dat Beheer, om deze kwestie eens te on- «y by de produktie moet worden ge- derzoeken en ln enkele andere Euro- iet op de mogelijkheid van export. Ten pese landen de gang van zaken te be- eerste door de te kiezen onderwerpen: studeren. ZO reisde hiervoor naar En- die m0et«n toch wel van zulk een aard geland. FrankrUk. Duitsland en Zwe- zyn, dat ze fa het buitenland aan- den- slaan. Men zal er een beetje op moeten Zy wilde ons op ons verzoek daar- spelen, wat bepaalde landen intcrcs- over graag iets meer vertellen, al sant en aardig vinden. Frankiryk en kan zy natuurlijk niet vooruitlopen Duitsland spreken gewoon de onder op de gegevens, die zij in haar rap- werpen af. Wat hindert dat? In Enge- port heeft verwerkt en de adviezen land gaat men zelf» nog verder: in die zy daarin verstrekt, aangezien da produkties van de BBC voor Amerika Raad van Beheer daarvan nog geen worden natuuriyke onderbrekingen gc- kennis heeft genomen. projeoteerd voor het invoegen van de „Maar het zal na de vakanUe wel Amerikaanse reclame de Engelse heel gauw in behandeling worden ge- •n. aangezien de omroepverenigin gen op spoed aandringen", vertelt zy. Mejuffrouw Klaver is wél genegen, toelichting te geven op het onderwerp, dat ln het rapport ter sprake komt. „Heel lang heeft het vraagstuk van Jacques Heim ROKKEN: lang en recht tot op j de kuit. MANTELS EN TAILLEURS: kragen en zomen met volants; j korte tailleurmanteltjes: brede schouders. DETAILS; slobkousen, hoge laarzen. Yorn SILHOUET: Palmyn. ROKLENGTE: normaal. JAPONNEN: hooggeknipte rok met aangerimpeld kort lijfje, brede schouders, kimonomou- STOFFEN: veel tweeds, ottoman KLEUREN: nuances zwart, zandkleur en rood. Madeleine de Raueli i ROKLENGTE: normaal. SILHOUET: rechte rokken, dik- j wyls korte jasjes. Oosterse stijl met tunieken en draperieën. KLEUREN: veel gebroken wit, iets rood en geen blauw. ken! En niet zo maar een centi- metertje langer, maar wel een handbreed. De rok reikt tot hal verwege de kuit, 41 cm van de grond af gemeten moet de rok- zoom zijn. Diner- en schouwburgtoilettcn zijn nog langer. Een roklengte die zo in de jaren dertig na de jaren van de charleston jurk mode was. De mantelpakken heh- ben dikwijls heel korte jasjes of eer der tot de taille vallende bolero's op de lange rechte rokken. Brede schou ders ook hier. byna kimonomouwen. De mantels hebben rondom de zoom een brede of smalle rand nerts. Ook al iets .uit de jaren twintig, alleen was toen nog ander bont dan nerts toegestaan. Veel kragen van mantels en tailleurs heb. ben een schuingekniple ingerimpelde volant van behoorlijke breedte. Zo'n strook wordt ook dikwyis langs de rok- zoom of mouwen gezet. Het is een sil houet. waar we wel even aan moeten wennen! Verdere grapjes van de nieuwe mode zyn: slobkousen van het materiaal en in de kleuren van mantel of tailleur; hoge laarzen tot aan de knie van zebra- leer en een jersey, die zwart gelakt is en er uitziet als zeildoek. We zagen er een mantel van. die blijkbaar als regen jas bedoeld was, maar zwaar gegar neerd was met nertsranden, wat dus nogal ln tegenspraak tot het doel scheen. Behaaglijk I T>IJ Madeleine de Rauch was de sensatie minder, maar het mode- beeld behaaglijker. Hier was de roklengte gelijk aan die van nu. i Zoals trouwens ook bij Yorn. Het viel op. dat in haar collectie geen blauw voorkwam. Bijzonder veel ge- broken wit. verder veel gele tinten en vleugjes rood. De algemene lyn is echter, flat de rokken recht vallen, de taille aangegeven is en 1 iets verhoogd en dc jasjes van de tail- leurs dikwyis kort zyn, maar ook wel variëren tot driekwart. Madeleine de Rauch toonde veel de tunieklijn, waar- bij tuniek en rok vrywel evenlang wa- ren. Het accent werd gegeven door een openvallende zynaad van de tuniek, i Een tikje oosterse styl, die we ook de andere kant. De grote vraag In Parijs is nu: wat gaat er met de roklijn gebeuren? BlUft Heim een eenzame in zyn wensen of it hy Z gangmaker voor een moderevolotle? Z kijkers merken daar bij de uitzend na niets van. maar een programma dat geen natuuriyke onderbrekingen toe laat. is voor de Amerikaanse televisie onbruikbaar". „Zit Nederland ook niet met de taal moeilijkheden omhoog „Beslist. Maar daarvoor zyn ook wel oplossingen. Ondertiteling ls altyd mn- gelijk, maar in gTote landen niet er" gewenst. Wij zyn daaraan gewend, v >1 accepteren Amerikaanse shows vrolijk met vertaling, maar Amerika zal hcu- geen Nederlandse programma's mr export by de Nederlandse televisie ondertiteling uitzenden. Een voorbeeld geen rol gespeeld", zegt zij. „Nederland Y?n hocT °-# k*" **Yen „Du"T voert een eigen, voor buitenlanders shoYs "L,ebe ,S WL.4~" -JU" moeilijk of in het geheel niet verstaan- conference mimisch wordt uitgevoerd bare taal en de tdevisieproduktles wa- en de Xt*sX,.m elke tB>1 kan worden ren in feite op het eigen land gericht", nagesproken Maar langzamerhand ls daarin ver- En daarmee moeten we het dan Mdermg Rfaran Dt produkUc-export voorlopig doen. Het is dat - is over de gehele wereld zeer snel toegenomen. Vooral Amerika en Enge- de omroepverenigingen zitten to land exporteren zeer veel en nu cr trappelen om aan het maken van handels- exportprodukties te kunnen begin nen, maar zij willen wél zo snel mogelijk de voorwaarden ertoe ge regeld zien. En dat is, dunkt ons. een natuurlijk en loffelijk streven. lalttelti sprake is van oprichting t beurzen voor televisieproduktie -films, gaat dit object steeds mcei spreken. Aantrekkelijk „Deze export is op zichzelf heel aan trekkelijk", vindt mejuffrouw Klaver. „en waarom zou Nederland er niet aan mee doen, als het kan Zy legt echiter uit, dat er wel een en ander aan vast zit. Tot nu toe heeft Nederland wel nooit iets verkocht naar het buitenland, maar dat wil niet zeg gen dat er buiten onze grenzen nooit een Nederlandse produktie is vertoond. Het is voldoende bekend, dat de Vlaamse televisie (BRT) al jarenlang Utrecht* StedélQfc zeer veel uit Nederland relayeert, van 'w D' alle omroepverenigingen. Ook worden er Nederlandse programma's ln de West uitgezonden. Voor deze relais- uitzendingen geldt een algemene rege ling met de medewerkende artiesten, inzake toeslag op honoraria. Nog een andere vorm van relayeren wL_ naar het buitenland is de uitwisseling *2.03 Pii die mogeiyk is na het festival van "'«'ten Montreux of na de toekenning van de Prix D'Italia. Voor beide gelegenhe den is een reglement vastgesteld, waar in een bepaalde afkoop van rechten is overeengekomen. Voldoen hieraan is dan genoeg. Zo heeft ook na Montreux eenmaal Tsjcchoslowakije een Neder landse produktie vertoond. r niet „En is het voor Nederland daarbij Mlaaialèpi Rlv< ebleven?" Geheim* Brigade T urn 1, «02 m. 19.00 Nws '9.10 n 19.96 Lichte ■■gAMl 30 De invloeden de gezonde en z ed strijkkwartet - Jfc orke* Boekbespreking 22 30 Nw 3J KU». klimaat en icns, lezing 23. IS Lichte biale Lichte ork 23.3524 00 Nws. erviim II, 2S« ra. :9.0o Parijs vou> gesproken brief uit Parijs IWV. 1920 Paul Vlaanderen en bet rle. detective-hoorspel (der 20.05 Mil orkest 20 «o La Cam- 'tnonio. opera (grt 2140 eigenüjk oorlogen?, lezing .1 22.30 Nws 22.4o Actui.- 23 00 Moderne gram 23 55—94 0' Meer onal Hors* Show te Londen. NTS: 22 43 gebleven .Ja. Meer is er uiet geweest. Wer- keiyke export van een programma is ïiso JournaaT hier nog nooit voorgekomen maar waaróm eigenhjk niet?" Programma voor morgen Daar ging Woudmeyer Nu was hij nog slechts een vage. onpersoonlijke schim; hetzelfde wat hij waarschijnlijk voor Netty in hun hele huwelijk was geweest. Zou hij myai raad opvolgen Ach wat, het ging me niet aan. Vergeten! „Ships that pass in the night". Even verbaasd als Bart Beunders was, toen hy in de voorgalerij van Raffles Hotel in Singapore tegen zijn jeugdliefde, Netty, opliep, was de oude heer Bodenstein, toen hy van een volslagen on bekende afzender een telegrafische remise van meer dan 25 mille ontving. In het begin bleef hij er een beetje sceptisch tegenover staan, maar dat verdween alras toen hy, na inzending van de ge tekende kwitantie een volkomen correcte credit nota van zijn eigen bankiers ontving. Zo'n Yoko hama Specie Bank was en bleef toch altijd maar een Yokohame Specie Bank en hij, Bodenstein, zou het niettegenstaande alles toch maar op de Nederlandse Bank zonder „limited" achter haar naam houden. Maar met dat al zat hij met de verantwoordelijkheid tegenover een onbekende met 25 mille in zijn maag. Wekenlang zat hij met dit probleem te worstelen totdat hij op een goede dag tussen zijn bescheiden maar zwaar wichtige post een briefje aantrof met een Ja panse postzegel. Er ging zo'n schok door zijn lichaam, dat zijn ouderwetse zwarte vlinder dasje byna oproerig werd. Hy scheurde de enve loppe open zelfs zonder de briefopener te gebrui ken. Er zat niets anders in dat een afgescheurd velletje papier met het briefhoofd van de Yoko hama Specie Bank Ltd, waarop, bijna onlees baar, gekrabbeld stond: „Vijfentwintig duizend kussen van Cathrien". Onze waardige heer Bodenstein stond paf en mummelde stilletjes voor zich uit: „Vijfentwintig duizend kussen van Cathrien. vijfentwintigdui zend kussen van Cathrien Een tijd lang staarde hy wezenloos voor zich uit; toen spreidde een glimlach zich langzaam over zijn gezicht. „Die kerel", mompelde hy. „Vijfentwintigdui zend kussen van Cathrien" en nog zoetjes voor zich uitgiechelend stopte hij het briefje weer in dc enveloppe. Statig schreed hy naar de oer-soli- ONDEK VALSE VLAG de brandkast en borg het briefje er veilig in op. Daar zou het broederlijk dommelen naast de zwaarwichtige stukken van staatsleningen cn in schrijvingen op het grootboek, die de vaste logé's waren. De oude bediende, die reeds sinds mensenheu genis bij Bodenstein en Volkers in dienst was en zelfs zijn vader by diens overlijden had afgelost, begreep die dag niets van de houding van zijn baas. die telkens, zonder enige merkbare aanlei ding, in een stille giechel uitbrak. En enkele ma len hoorde hij hem zachtjes voor zich uit mom pelen: „Die kerel die kerel" „Bernard", zei hij eindelijk. „Je moest mor- Jen of overmorgen toch maar eens vragen of én van de heren Martijn langs kan komen. Maar ik zou het bijzonder op prys stellen, in dien je daarbij van de uiterste discretie gebruik maakt. We leven hier in een glazen huisje en ik acht het beter, dat andere personen hiervan niet op de hoogte komen. Ik geloof dat je, zonder dat ik in het hatelijke noemen van namen ver val. wel zult begrijpen, op wie ik doel". „Juist mynheer", zei de oude Bernard „U kunt op me rekenen. Een goed verstaander „Inderdaad Bernard. Ik dank je. Bernard En zo zat, enkele dagen later, Hein Martijn weer in de privé kamer van de heer Bodenstein van de firma Bodenstein en Volkers, bankiers en kassiers. De oude lancaster-gordijnen, de pluche overgordijnen met de „embrasses" leken oude vrienden. Weer zat Hein er als een stoute jongen, die bij de directeur was geroepen, maar toch lag de zaak nu een beetje anders. De hoop in zijn hart was gestorven en voor optimisme was geen Z plaats meer. Wat de oude heer Bodenstein van hem wilde, was een volslagen raadsel. Ten slotte kon het hem geen cent bommen; bij het laatste onderhoud was hy duidelijk genoeg geweest. Van hem hoefden ze geen hulp te verwachten. Maar waarom dan al die geheimzinnig-doenerij? De ouwe Bernard Schut, die me daar, 's avonds over tienen nog, pikdonker en een stortregen op de koop toe. naar binnen glipte door een kier van de deur alsof de politie hem op de hielen zat, en eigenlijk al weer weg was voordat hij zijn bood- schap goed en wel had afgeleverd: „Of één van de heren zo gauw mogelijk bij mijnheer Bodenstein op kantoor wilde komen" En dan die spion, die Geertsema, die. of de duivel er mee speelde, op het moment dat hij bij Bodenstein aanbelde, voorbijgekomen was en met een satanisch lachje in zijn oor had gefluisterd: „Als je daar om centen gaat bedelen, zal je van I een koude kermis thuis komen. Martijn". Bodenstein. met een beminnelijk lachje als in de dagen, dat ze nog geziene en gewaardeerde cliënten waren, bood hem een sigaar aan. Ze kwamen ui', het „goede" kistje. Au'omatisch ac- eepteerde hij. knipte hij het puntje er af en streek j hij een lucifer aan. ..Wel Martijn. vertel me 's hoe de zaken er voor staan? Nog bericht binnen gekomen van de „Kat rijns veen?" Achterdochtig keek Martyn op. Hy zweeg even, Z voordat hy antwoord gaf. j „Daar zal je wel voldoende over ingelicht zijn; daar ben ik niet bang voor. In dit kletsgat ge- beurt niks, dat niet als een lopend vuurtje de ron- de doet. Dat de gebroeders Martijn naar de haai- cn zijn is al zulk oud nieuws, da? geen sterveling er meer belang in stelt, eo dat Geertsema eyn uiterste best doet om de „Katrynsveen" te pak- ken te krijgen, hoef je ook alweer niet als wat nieuws rond te bazuinen „Kom, kom, Martyn. de kop op. kerel. Ik heb je nog nooit zo in de put gezien". „Oh nee. waarom? Ik in de put? Morgen geeft l de failliete boedel een feestje mef champagne en kaviaar. Is het misschien zó goed?" (Wordt vervolgd) „De omroepverenigingen nemen aan. dat zy niet mogen verkopen, omdal zy geen verkooporganisatie zyn". ,Ja. Maar hert is my gebleken dat NCRV 7.00 N*w i <tfr) i Geestelijke liedere Sj| I t soliste: kluï» 3o Meded ten kijkt u moai Wy bladeren samen hert Televisiebe- -°otCa, •luit door: inderdaad tevergeefs. mui „En hoe waren uw ervaringen in het hein buitenland *e or« mus en HHMR actualiteiten :3.00 Nwm 13.16 Llctit ii mentaal ensemble :J.3S Amadeue-kwartet: '1.30 Popul klas* muziek (grt kamerorici 2.00 Lichte gra •e van land- sn tuinbouw 12 33 Uch- mu* en ^zangaoll*t 2-33 Grara „O. daar verkopen de omroepen lig wat zU kunnen. In Fr&nkryk heeft klaaa tnen jarenlang een %'erkoopinstellinr. Inteischolal: van de omroep uitgaande, de handel .U'tPL r laten verzorgen, maar die instelling rm£|-5 SO BMGetv^^Lmoderne lx eprehevja. Nu doM dt BTF htt :6.oo v.to„"^KX?'!,"*d ,tn,t ïïi gewoon zelf. vla een afdeling die Lichte ork mui (gr) -.7.20 Jaszmuz 1740 „Un établissement public a carac- Beursberichten 7 43 Mueette-cnaemble en tére industrie! et commercial" wordt »°Praa Xtnotmd Etn ht!t mondvol, die rïlmmefomttn (J? Ittlnftn :si, .'"'"i'ïï Htlvemuni II. VA*A ,.00 K.i jeugdmuziektoeroooi moderne Inmon. Fiihann Sext t in dienst van de RTF Is". „Ik heb gehoord dat men er op het 7 23 Klaa"rwakkên licht* gr; ogenblik in België ook over aan het oTv7 55 Van dó, voorPaglna. nister heeft verklaard, niets voelen 'e gram (om 8 3o V d kinderen •erkapte commerciële Kookgraatje _9.00 Ocbtendgyni „Dat is in feite ook een doekje t. het bloeden". Het is misschien wel juist hier even aan tc stippen, dat ook de Belgische omroepen, zowel Vlaamse als Waalse, nog nimmer een produktie naar het buitenland hebben verkocht. Men mag toe alleen maar ruilen al oog. kijker Morgenwydir.g VA! 'miE to .03 33 Vrij 'odleCn (fr> •;.30 Fluit en claveclnR*! e muziek "2.00 Lichte gram - --- land- f daar tot taemble erorkeet: kïaa. •aufgeaprek 13 :0 V d Jeugd Perikelen 2 30 Meded tuinbouw :j.S3 Voor het platteland 12,M Mafuaiw^èmeinbfe "~"P 300 '2 'S dan de werkelijk gemaakte kosten e''m '.4.00 Kat dele in rekenine bremzen Maar *L0l"'r't vrauggc* '.6.30 Tango-rumba or I 00 Wegwijzer, tips voor vakantie en snipperdagen -.7.30 Regerlng.ulti; Geven TÜ n""en- voor eu van weggebeul- ï*iTSSSii5S,aS>,«en Nadat we van mr. Klaver hebben TELEVISIE li',.""11 d" ZWMS- ATS: ,0» l» V.rrvkUk.r, |v^»,„r. •e en de Duitse omroepen gewoon pro- r*aa;. vpro. 0— 7.45 V d kinderen '9J0 gramma's met het buitenland verban- Archeologisch* vondsten -Ui. NTS 20'oo delen, vragen wij, wat dan wel voor m?1 i0PJ£'n mw" Nxderl.ml de perikelen rijn. zTrt ,K „Punt één", zegt mejuffrouw Kla- briek r.30 De aardappeleters cabsretp™" vw, „is het een feit dat alle genoemde famma ?:oo Sport met een kleine s do- buitenlandse staata- of semi-staatsbe- cu,T)«ntalr programm.. NTS: 22JO jour- drijven 4)n en dat Nederland alleen °Fe' particuliere omroeporganisaties kent". Evangelisch. Klrchentag m Dortmund

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 7