Vocalisten-in-spe even de planken Niet zoveel beter, maar anders dan bij ons Groen van zenuwenmaar. gelukkig Protest Landbouwschap tegen lagere sluisprijzen Bij redding van kind Kijken naar de Engelse televisie Reclame is al sewoonte MAANDAG 22 JLU 1963 Sr H- GROEN van de zenuwen zagen ze. Maar gelukkig voelden zij zich allen. Want zij mochten zingen in de Schouwburg van Den Bosch voor het eerst op het toneel staan, optreden in de opera! Zou de wensdroom van een zangcarrière eindelijk vervuld worden? Zou dit het begin zijn? En daar stonden zij dan zaterdag avond op het toneel zij. die van d< achttien deelnemers aan de internatio nale zomercursus voor vocalisten uit gekozen waren. Drie weken hard stu deren in Huize Bergen te Vught wa ren eraan voorafgegaan. Drie heerlijke weken op een groot landgoed. De le raren waren niet gauw tevreden dat was goed! Herman Schey lette pre cies op de voordracht. Met een gewel dig en aanstekelijk enthousiasme nam hij steeds weer de moeilijkheden door en hij rustte niet voordat iedereen pre cies begrepen had, waarom het zo er niet anders moest. Steeds had hij eer grapje klaar, als het er even wanhopig- donker uitzag, en dan ging het weei onverbiddelijk verder. Frau Kammer- sangerin Clara Ebers was ook niet ge makkelijk! Zy létte vooral op de stern- vorming. was uitermate kritisch wat ademtechniek. kleuring, plaatsing var de stem enz. betrof. Rustig gaf zij aanwijzingen en legde uit. behandelde ieders vocale moeilijk heden precies en grondig. Een gewel dige lerares bij wie je enorm veel op stak zei iedere deelnemer. Woorden en geduld Beperkten Hei-man Schey en Frau Cla ra Ebers zich tot het lied en het orato rium, voor de opera moest je bij dr. Georg Hartmann (uit München) wezen. Deze grote regisseur, die bij de Nederlandse Opera vele voorstellingen geregisseerd heeft, leerde hoe zich te bewegen op to neel, hoe een aria, hoe een ensemble te spelen is. Aan de hand van de tekst van de muziek gaf hij een psychologische ontleding van de figuren, die voorgesteld moesten worden, van hun denken en voe len, van hun handelwijze, hij gaf de ge baren, die zo gauw sterccrtieii en cliché worden, diepere betekenis. De toeschou wer moet immers kunnen begrijpen wat er aan de hand is. En zo bouwde hij met veel voordoen, met heel veel geduld, een scène op, leerde hij fragmenten uit Mo zart's Zauberflöte, leerde hij aria's uit Weber's Der Freischütz. Wat een grote ervaring en kennis van zaken staken ach ter deze lessen, die door Rupert Grund- lach aan de vleugel begeleid werden een typische opera-pianist, die elke noot, elk woord van elke opera kent. een echte repetitor! Trouwens, de andere begeleiders moch ten er ook wezen: G<?rard van Blerk met zijn heldere, mooie aanslag, Liesbeth Rümke, Thom Bollen, die halverwege de cursus vervangen werd door Leo Drie huis. Het was hard werken geblazen en er werd 's morgens, 's middags en 's avonds gezongen, gemusiceerd. On vermoeibaar leken de leerlingen, die van overal vandaan waren gekomen, uit Polen, uit Engeland, uit België en Duitsland, uit Italië en Denemarken. Twee Amerikanen waren er bij, maar Nederlanders vormden toch de groot ste meerderheid. Stemming best De stemming was uitstekend en ze kon den best met elkaar overweg: teksten werden met elkaar doorgenomen, bepaal de fragmenten met elkaar bestudeerd: een teamgeest, die stimuleert tot de beste prestaties zonder een moment van jaloe zie. „Wat een prachtig stemmateriaal", zei Frau Clara Ebers. Bij de meesten moet er nog het nodige aan gedaan wor den, maar het materiaal is er! Alleen de tegenwoordige zangers willen te gauw op het podium staan. Eerst grondig het vak leren, eerst hard studeren, totdat je alles onder de knie hebt, vooral de tech nische zijde van de zangkunst, en dan pas beginnen met in het openbaar op te tre den. Dan houdt de stem zich ook het langste goed en dan kan je bij een indis positie op een feilloze techniek terugval len". Frau Clara Ebers en Herman Schey zijn de levende voorbeelden van deze zo ware en juiste woorden. Daarom zijn ze ook zulke goede leraren. Mooie stemmen En nu dan de resultaten. Er waren in derdaad heel mooie stemmen te horen en er werd met hartveroverend enthousias me èn moed gezongen en gespeeld. Bachs aardige „Kaffee-Kantate" opende deze avond en daarin zongen Zofia Januko- wicz-Poblocka, de Poolse sopraan, die het vorige jaar op het vocalistenconcours in Den Bosch de eerste prijs haalde, gjg Deense tenor Ry Nielsen en de bas Mei- nard Kraak. Het-Brabants Kamerorkest onder Evert van Tright begeleidde. Een frisse, levendige weergave met puntige tempi daarvoor had Herman Schey wel gezorgd. Een heldere mooie stem bleek de Belgische sopraan Maria Teunen-Van Be- rendonck te bezitten: zij zong een zart-aria met orkest alsof het haar dage lijks werk was en zij deed het het eerst.' De mezzo-sopraan Henriette Klautz debuteerde met twee Strauss-lie- deren en ofschoon de zenuwen haar danig parten speelde, kwam hier een ongewoon talent tevoorschijn een operatalent. Ook de bas-bariton Peter Eykenboom heeft een goede toekomst voor zich. De nu nog wat kleine stem groeit wel in de loop der jaren. De sopraan Ellen de Waard-Stroink zal zich wel in het ora toriumvak het beste thuis voelen met haar blanke, strakke stem. Daarna werden gedeelten uit Mo- zarts Die Zauberflöte opgevoerd, in de regie van dr. Hartmann natuurlijk, en in de kostuums, die de Nederlandse Er heerste een genoegelijke sfeer in Huize „Bergen", waar drie weken lang een vocalisten- cursus gegeven werd. Clara Ebers (links) en Herman Schey (rechts) staan hier op het bor des met enkele leerlingen te praten. Opera geleend had. Bijzondèr gelukkig viel uit het terzet van de „drie dames" en de Papageno van Thomas Carey won aller sympathie. In de rol van de Koningin der Nacht debuteerde de Belgische Mia van Kerckhoven, een wonderlijke stem, die in lage en middenregister nog onge vormd is, maar die de hoge coloratu ren ongewoon mooi en zuiver zingt! Wat een kostelijk materiaal ligt e deze natuurstem verborgen. Zo is dan deze tweede zomercursus voorbij. Natuurlijk zet de organisator ..'s-Hertogenbosch Muziekstad" dit prach tige werk, dat voortgekomen is uit het internationale vocalistenconcours, voort. Het voorziet in een dringende behoefte.' Dra. H. E. Kokee-van den Berge. TTET Landbouwschap heeft de mi- nister van landbouw en visserij twee brieven gezonden over onder werpen, die de afgelopen week ter sprake zijn gekomen in de uit minis ters van landbouw bestaande EEG- ministerraad. In de eerste brief pro testeert het Landbouwschap met klem tegen een eventuele verlaging van de sluisprijs en de heffing t.o.v. derde landen voor slachtgevogelte. Vorige maand heeft de EEG-minister- raad de sluisprijs al met ƒ5.40 per 100 kg verlaagd. Een verdere verlaging van die sluisprijs en een algemene verlaging de t.o.v. derde landen geldende hef fing zal volgens het Landbouwschap ern stige gevolgen hebben voor de prijsont wikkeling van slachtgevogelte binnen de EEG. Met name de Nederlandse pluim veehouderij zal van een dergelijke ont wikkeling grote schade ondervinden. Het Landbouwschap vindt daarom, dat niet tegemoetgekomen zat mogen worden ie wensen in dezen van zekere der de landen Zoals bekend, is de heffing op slacht- pluimvee onderwerp van besprekingen n de EEG cn de Ver. Staten. De KOPA, het samenwerkingsorgaan van de boerenorganisaties in de EEG-landcn. heeft enkele dagen geleden aan de EEG- ministerraad een telegram gezonden van gelijke strekking als de brief van het Landbouwschap. STRUCTUURBELEID De tweede brief die het Landbouw schap aan minister Ma rijnen heeft ge richt. gaat over het landbouwstructuur- beleid in de EEG. Het Landbouwschap pleit voor een krachtige aanpak en spoedige realisering van de coördinatie het structuurbeleid in de zes landen, die coördinatie zal in het kader van de gemeenschappelijke verantwoordelijk heid slechts dan kunnen worden bewerk stelligd, als hiervoor gemeenscha psgel- beschikbaar worden gesteld. Het landbouwschap keert zich echter tegen de voorstellen der Europese commissie, welke beogen de middelen voor verbe tering van de zgn, marktstructuur en de middelen voor verbetering van de land bouwstructuur in twee verschillende fondsen onder te brengen. Het ziet de structuurverbetering van de landbouw te gen de achtergrond van de regionale ont- ikkeling als één complex geheel, waar in de agn. marktstructuur een niet te scheiden onderdeel uitmaakt Gezien dit complexe karakter, ook complex ge zien het verschil in omstandigheden per gebied, moet de gemeenschap slagvaar dig kunnen opereren. Hiertoe is één apparaat, één fonds voor de structuur verbetering ten plattelande vereist. Dit fonds dient n; financiering var leid een onderdeel te|ü Europese oriëntatie- en garantiefonds. (Zoals bekend zal de EEG-ministerraad die eind deze maand bijeenkomt cn waaraan de ministers van buitenlandse zaken en van landbouw zullen deelne men een beslissing moeten nemen in zake de fondsen). Het v Landbouwschap merkt in zyn brief nog op, dat behandeling en vast stelling door de EEG-ministerraad van de ontwerp-verordening inzake de voor waarden voor bijstand door het Euro pees oriëntatie- en garantiefonds in de periode tot 31 december 1963 slechts verantwoord is, indien daarbij de gehele problematiek van de landbouwstructuur aan de orde wordt gesteld. Jongen verdronken j in duikerspak De zeventienjarige leerling-duiker F. A. J. Muller uit Hoogvliet is zater- Z dagmiddag op tragische wijze bij de redding van een vierjarig jongetje verdronken. Het ongeval gebeurde in de zgn. vluchthaven van het kanaal door Zuid-Beveland te Hansweert igem. Kruiningen). De leerling-duiker, die aan het werk was voor het. bergingsbedrenf Van den Akker in Vlissingen, was toen het jon- getje in de haven viel juist uit het water gekomen en had zijn duikerhelm afgezet. Staande op de schuin-aflo- pende beschoeiing kon (hij het jongetje uuiuai w nog net grijpen. Toen hij het op de - """j"1."" kant zette gleed hij echter uit en regende in mijn vakantie en ij viel achterover in heit diepe water. ons hotel (met het oog op de zon Zijn duikerpak zonder helm liep snel die wij helaas niet te zien kregen) -ater en trok hem naar de bodem diep in dc heuvels van Engeland Omdat het vrijwel elke avond van de haven Aan het Bakkumerstrand is zondag- Z middag de 38-jarige H. Klumpenaar uit K wad ijk bij het zwemmen in zee ver- dronken. Met zijn echtgenote was hü de zee Ingegaan. Hoe-wel hij niet zo erg ver In het water ging, was de onderstroming toch te sterk oni hem op de been tc houden. Zijn vrouw trachtte nog haar man op de vase wal te krijgen maar hü Z werd bij haar vandaan gezogen. Twee Castricumse jongelui zwommen de man achterna, doch h(J dreef steeds verder Z af en ook zij moesten terugkeren Het stoffelijk overschot van de man 13 later aangespoeld. Z Zaterdagmorgen is de 37-jarige we- Z duwe M F. de Nijs uit Den Haag in de Breukelenveenseplassen gevallen en ver- dronken. Mevrouw De Nijs die bij haar schoon- zoon in een zomerhuisje aan de plas lo- Z geerde, gleed van de steiger en vei- dronk. Zondagmiddag is aan het Zandvoort- sc strand de vijftienjarige J. W. uit Wald- nlel bij Keulen (West-Duitsland), bij het. baden in zee verdronken. De jongen. d:e omstreeks drie uur werd vermist, was Z met een gezelschap uit een kindertehuis een dagje naar Zandvoort gekomen Zyn stoffelijk overschot spoelde omstreeks zes Auto onder trein - geen gewonden Bij een overweg tussen Nijkerk en Amersfoort is zaterdagmiddag een drie- wielige auto over de kop geslagen en vlak naast het spoor terechtgekomen. De bestuurder remde voor de dalende halve overwegbomen en blokkeerde daarmee waarschijnlijk zijn wielen. De inzittenden intrigeerden bij de Engelse televisie die slechts licht werden gewond, konden Z dat geldt voor beide zenders" is de m zich nog juist in veiligheid stellen voor- nier, waarop de nogal veelvuldige jou dat de auto door de trein werd gegrepen. naaluitzendingen worden behandeld hadden gekozen, keken wij nogal eens naar de Britse televisie. Want in de lounge waar de gas ten zich kleumerig verzamelden voor en na het diner, vond men niet alleen het knappend open haardvuur ter opluistering van dc zomervakantie, maar ook het altijd wel aangezette televisietoestel. Natuurlijk had ik mij voorgenomen tijdens mijn vakantie verre te blijven van de beeldbuis die in het dagelijks leven mijn avonden tiranniseert, maar het journalistieke bloed kruipt waar het niet gaan kan en wie dagelijks met kri tisch oog het wel en wee van de vader landse tv volgt, kan de kans om temid den van Engelse kiikers de Engelse te levisie te zien en te bespreken toch niet laten lopen. Daarom kan ik U nu iels meer ver tellen van het reilen en zeilen van de Britse tv Om te beginnen viel het op, dat er over het geheel meer naar de BBC dan naar dc ITA werd gekeken. Zoals ver schillende gasten mij vertelden izy kwamen zowel uit Londen als uit lan delijke streken) wordt in vei l gezinnen de televisie behandeld zoals by ons de radio: het toestel wordt maar aangezet, ook al kijkt er op sommige tijden nie- Aangezien de programma's al vroeg op de dag beginnen, is cr vrijwel nie mand die ..alles ziet", zoals dat bij ons wel het geval is. Bovendien maakt de keus tussen twee programma's dat ook onmogelijk. Het is wel waar, dat men in intellec tuele kringen meer dc BBC dan de ITA aanzet, maar in zeer veel gezinnen is het ook juist andersom: bevalt het pro gramma van de TTA op een ogenblik niet. dan is de BBC goed. de dingen die mij het meest ma's betreft. De reportages van bet echtpaar Dcnis (bij ons „Luipaard op schoot geheten), Perry Mason, De Ver dedigers. de Dick Powell-films, en dc bijzonder geliefde serie „Stiefbeen en zoon", die bij ons nog moet beginnen. Al deze series lopen, zü het afwisse lend. dagelijks bij wijze van tussenpro- gramma's. want daarna komt er heus nog wel een televisiespel of een speel film, als het niet allebei is. Toch zijn er heel wat Britten, die een hele avond aan het scherm blijven zit ten. naar men mij vertelde. Men da Brtüa' »v kükoi! HetU eonmmwrl alles achter elltaar Hssll IsmakksKI» al« msn «etn P"1'"*!™ het journaal af schouwing die de BBC pardoes tussen het amusement inplompt, dan draait de ITA aan en dc vrolijkheid is Inwendig heb ik wel eens zitten lachen, als ik dacht aan dc kritiek op het journaal welke in Nederland noa wel eens wordt gehoord en gelezen: er is zo vaak een nieuwslezer op de buis en wij willen filmopnamen zien! Laten deze ontevredenen dan vooral onvoorstelbaar, zo gemakkelijk als men zich daar maakt. De goede BBC vergast de kij kers voornamelijk op een nleuwsle- i diens berichtgeving wordt gegarandeerd. Gaat de ITA iets uitzenden dat niet of een heel klein flardje smaakt, dan draait men de knop naar de BBC en men tuimelt vergenoegd en show of een film. Keuze vooral naar de geliefde se- daarmee bekampen dc beide slechts spaarzaam afgewisseld wat foto' ------ film. Wat de nieuwslezer doet is eigenlijk midden radiowerk, maar de Britten merken dit niet op: zij zijn niet anders gewend. RECLAME Bovand ien luiataran i„ nooit maar na», omroc ocn alkaar dan ook. de radionieuwsberichten, wanneer zij televisie hebben. Opvallend is ook. dat het nieuws zich bepaalt tot berichten uit Engeland en Amerika, plus iets of wat van de ge menebest! a nden. Van het Europese con tinent hoort en ziet men weinig of En natuurlijk keken wij naar de re clame. als de ITA aanstond. Naar mijn smaak een vervelende aangelegenheid, omdat het 't programma niet alleen rustig maakt als er telkens r tandenborstels of regenjassen wordt ge- Da kijkers acaaptaran d.tHs normaH ven[ m„r de „,nda^|t en dan ervaart men pas foei dat de de uit»ndm8 wegtrekt. Britse belangstelling veel sterker is gericht op de gemenebesUanden en Vaniclftprekenil heb ik daarover rtj- Amerika. dan op West-Europa Hen esdiseussieerd met de aanweuge heeft genoeg aan richzelf. men leeft stonden -staar, en de belangstelling voor het Europese buitenland bepaalt zich tot dc houding, welke dat tegen over Engeland aanneemt. Wel wordt er veel meer aan streek- nieuws gedaan, daarvoor aün overal b(j nogal lakoniek te- ..Ja". zei de een. ..ik vind het verve lend cn dus zet ik de BBC aan. zolang als die amusant is". ssscuvra c--■»»«.jo nnw „u -Nou", zei de andere, „ik let er maar iirldc :ctTc"''^clal's''uitsVildmiVn'"mc'! °P- dat went gsuw genoog, ik heb eigen commentatoren. er al „Ach", vond een mevrouw, ,Jiet is wel aardig voor de kinderen, die leren er deuntjes van. En verder kan je ei- De Engelse kijker, of hü nu de BBC toch niets aan doen. Als het program- AMUSEMENT of de ITA laat voorgaan, verwacht i de eerste plaats amusement van de te levisie. Nt» is dat niet zo'n vreemde instelling, want dat komt in alle wes- fCrSe Televisielanden; óók in het ónze, spannend is. blijf je toch wel kyken Anderen vonden het toch wel nuttig, voorlichting te krijgen over oieuwe ar tikelen. Of ze dan dadelijk naar de win kel gaan om het te kopen" O. welnee Maar ja, zo'n dikwijls herhaald merk blijft toch in jc hoofd hangen en mis- als hoofdscho- schien koop je het dan wel eens. tel wordt opgediend, in Engeland kost Ze vonden het op zich zelf wel amu- voor de vooravond is. sarvt, dat ik er zo graag over wilde Ook bij de BBC gaat dan de ene praten Eigenlijk vonden ze het een amusementsserie na dc andere de ether beetje gek In Engeland is het helemaal in. Een doldwaas feuilleton met vooral geen vraag of je commerciële televisie sensatie, wordt gevolgd door een Perry wel of niet accepteert Hot is er al zn Mason-film. dnn een stuk circus cn lang. het behoort bij het dagelijkse ]c- hèhè, dan is het al weer kwart voor ne- ven. en o ja. ze geven graag toe, dat al gen en dus tijd voor het nieuws. die reclameboodschappen en -filmpjes- En zo maalt het de gehele avond de programma's bederven, maar door. voor degenen die de moed heb- dan kan je toch de BBC aanzetten? ben om te blijven kijken: film cii to- pnrrmnr neel. nog eens nieuws, jazzmuziek cn ïi IT T laatste nieuws, tot tegen middernacht. Een televisiespel wordt in Engeland Wël willen ze praten over dc gruwel anders opgedist dan bij ons. Men maakt films. die. ook in de kinderprogram- minder werk van uitgebreide decors ma's. zo dikwyls worden uitgezonden, en van taferelen: het is bijna allemaal Dezelfde mensen, die met spanning en close-up. Daarbij is het spel weer on- genoegen zitten te kijken naar de ma- dergeschikt aan de uitbeelding van nier waarop een bokser murw wordt types. Aan wisselende en opvallende ge- geslagen, steunen en zuchten over dc laatsuitdrukkingen wordt uilermate schande van de moord- en doodslag- veel aandacht besteed, hetgeen de films. daaraan niet gewende kijker nogal ver- ..Vergif voor de kinderen en de op- moeiend voorkomt, maar de Britse kij- groeiende Jeugd", noemen zü het en kers bijzonder veel vermaak bezorgt öan krijgt de televisie heel wat ver- De Britse opvattingen getrouw wordt er bijzonder veel aan sportuitzendingen- -Maar de ellende is. daf dc kinderen gedaan. Men krijgt niet alleen veel er do1. °P ^n"- klacht van cricket te zien. maar ook regelmatig l(?nia»d «et het weten kan: de direc- bokswedstryden. iets hü nnc rü«.t Jeur V" us« PERSOONLIJKE LENINGEN worden verstrekt door de financieringsmaatschappij MAHUKO N.V. in alle kantoren van de AMSTERDAMSCHE BANK 50 „Voor u misschien voor haar, zoals nu blijkt, niet. „Kijk eens, Woudmeyer, als een huwelijk niet botert dan is altijd een ander, het doet er niet toe of het een man of een vrouw is, het ideaal totdat ze ermee getrouwd zijn. Een kind, dat de maan wil grijpen. En hoe verder het in het verleden is, des te mooier lykt het". „Maar wat dan?" „Heel eenvoudig. Negéren, dat is he'. enige probate; en natuurlijk proberen je eigen karre tje weer in het gareel te brengen." „Eenvoudig voor u om zo iets te zeggen. Heer en meester over alles en wanneer het u niet bevalt, wanneer ze niet willen luisteren. dan sla ik er op. Ja, inderdaad, dan laat ik ze luisteren, of ze willen of niet. En thuis in mijn huwelijk zou ik hetzelfde doen, geestelijk Maar, vertel me 's, mijn brave broeder, waarvoor ben je eigenlijk hier ge komen? Moet ik de rol van een soort biecht vader op me nemen ,.Ja", zei hij bedremmeld, en de zelfverzeker de en gewichtige makelaar in aandelen en suiker was ineengeschrompeld tot een zielig kereltje, „misschien is het wel idioot, en biechtvader ls natuurlijk weer wat anders Maar je zag er zo uit als een vent, die zo zeker was van zichzelf, die zo eigen koers stuurde zonder al die ellendige besluiteloosheid, die ik al die jaren heb gevoeld. Ja, ik wilde me vernederen en aan een wildvreemde, aan iemand zoals jij vragen: wat moet ik in vredesnaam beginnen? Ik ben gek verliefd op mijn vrouw. Ik zou mijn ziel en zaligheid willen geven om haar liefde voor mij alleen te hebben en nooit.... nooit ls het me gelukt." „Heb je het ooit écht geprobeerd?" vroeg ik, want zo langzaam aan kreeg ik zielsmedelijden met dat opgeblazen mannetje. „Ik heb haar alles gegeven wat een vrouw maar met mogelijkheid kan verlangen. Ze kan kopen wat haar hart begeert. Wat kon ik meer doen?" Schampertjes lachte ik. „Dat is de eerste keer in mijn leven, dat ik als biechtvader moet optreden. Of het me hele maal ligt betwyfel ik. Maar vertel me toch 's, ONDER VALSE VLAG geet dat i i oen kindertehuia. Hij vertelde aeer dan genoeg heeft mee- i de gevolgen van het ky- r misdaadfilms in de bioscopen »n op de televisie. „Ze zijn toch maar voor het grij- nen en hou de kinderen er maar ?ons af!" Men hoort in Engeland wel protesteren van alle kanten, ook veel u«i 'an kei'kclijke zijde, maar de resultaten ■MPIPPPQ9r vfa blijven uit Er worden geen werkelijke de telefoon wedt. De bookmakerskanto- ma3trcgelen genomen. Dc moeilijkheid ren zijn daarop ingesteld. IS- Ji' mcn juiste grenzen kan Natuurlijk worden de sportuitzendin- ™*erk omdat de gruwelen ook en gen begeleid door dikwijls opgewonden P,et zelden zelfs, in smakelijke verha- interviews met cracks. Over het geheel en worï*n verpakt Dan gaat het meer zyn deze uitzendingen via beide zenders onRcmerkt aan de sensationele kant maar dat s voorbeeld daarbij werd ook aan- wordt bij het publiek zeer gewaardeerd, gehaald de serie Ivanhoe. het bij ons vooral by de kinderen zeer geliefde pro gramma. dat och altijd culmineert in een geweldig sabelgovecht. waarbij dc held zijn slachtoffers om zich heen strooit. Dc dosering een half uur per vier weken zoals bij ons is echter niet te vergelijken met dagelijks een uur van deze en wel veel sensationelere films plus wat de kinderen dan bulten hun eigen uur nog aan dergelijke program- s toegestaan. Deze bokswedstrijden zyn me- dermate favoriet by arm en rijk. groot 8emaakt en klein, dat men er „zelfs" de radio voor aanzet als de televisie er niet bij is. Een ander bij ons onbekend aspect van de televisie is het uitzenden van complete paardenren-reportages. Dc Ascotrennen waren uren achtereen op het scherm en het is heel gewoon, dat deze reportages volgende. «v at op. Vergeet die aandelen en je suiker. Smeer hem. Ga naar Holland, waar je thuis hoort. Neem een nette verdieping of een benedenhuisje en plant jezelf en je vrouw weer in de grond waar je thuis hoort. Parasiteer niet verder op de goegemeente met je commissje-jagerij. Ver- iets geweest is als super-dc- JJ" ™01' m„h rr\r\a iTno T - - 1 r luxe auto's, diners me' champagne. Laat je •kïiïï. «"s;' doai^'^urioudX^^ i mijnheer Woudmeyer, wat heb ik eigenlijk met die hele geschiedenis te maken? Ik ben (en slotte zeeman en geen cathechiseermeester." „Ze wil met u mee", zei hij kort. Het was of ik een forse „u'pper-cut" te incasseren kreeg. „Met mij mee stamelde ik. „Zyn jullie stapelgek geworden? Wat heb ik ermee te maken of je een potje van je huwelijk wilt ma ken. Maar in ieder geval kun je da: rustig uit je kop zetten. Mijn rol is vol. tenzij ze als tweede scheepsjongen wil monsteren en vooruit bij het volk wil slapen Zo'n waanzin heb ik van m'n leven niet gehoord!" Woudmeyer zweeg, terwijl ik als een briesen de leeuw door mijn hut ysbeerde. „Zeg dan 's wat", brulde ik midden in zijn gezicht. „Denk je, dat je mij met de brokken, die jullie gemaakt hebt, kan opschepen. Ik heb die vrouw van je in weet ik hoeveel jaren niet gezien en in evenveel jaren heb ik niet meer aan haar gedacht. Nogmaals zeg ik je, dat ik er niks mee te maken wil hebben." Woudmeyer zuchtte diep en zei na een poosje: .Maar ik zit er maar mee. Kan u me dan niet zeggen wat me te doen staat?" Verwonderd en ten dele gekalmeerd keek ik de stakker aan. „Is dat mi>n zaak Maar als je met alle geweld raad van rnjj moet hebben, die je toch niet op zult volgen, zal ik je die we! geven Die ophakkerij hier ligt je niet Dat heb je daarnet gezegd. Is dat werkelijk zo?" „Ja, dat is zo „Gooi hel dan overboord. Ruim die hele boel ry verkopen en een dozijn huishoudschortj een gasfornuis kopen om je potje op te koken Stel je niet aan en zet niet zo'n zuur gezicht, maar ga eerlyk naar je vrouw toe; zeg haat wat een kaffer en een snob je ben' geweest. Lach tegen haar en geef haar desnoods een or dinaire tik op d'r achterste, als ze niet terug laoht. En bovenal: laat je kind niet vernassi-en; sleur ze uit de slendang van je baboe en plant het op je eigen schoot. Leer dat kind dat het een vader en een moeder heeft in plaats van twee 'deftig opgeprikte mensen, die elkaar altyd met een nijdige snuit aankijken. Zie je, mijnheer de makelaar, dat is wat je te doen slaat als je de brokken van je huwelyk wilt lijmen. En wanneer ze daar niks voor voélt, red dan je Z eigen leven en doe het in je eentje, want dan is ze het zout in de pap niet waard en je hele leven uit een gebarsten kommetje drinken is ook niet alles Ga nou maar, want meer kan ik niet voor jc doen, omdat ik nu een maal niet van twecdehandsgoed houd en ik bui tendien niet in veelwijverij geloof In de sampan terug, heb je ruim de tijd om er eens valt is de geweldige ruimte heldenfeiten die altyd met 'gevechten gepaard gaan. de zgn. westerns e.d. Alles tezamen zijn de Engelsen niet ontevreden over hun televisie en vr achten het vanzelfsprekend, dat hun be minde «meestal Amerikaanse') strips en serie ook op het beeldscherm In an dere landen komen. Van programmakritiek ln de dagbla den weten zU niet veel af: het ziln voornamelijk de weekbladen, die zich daarmee bezighouden en men besteedt zeker Reen aandacht aan alle ultzendin- |H geen beginnen aan zyn programma's lopen van avonds door. gen: daar i want de s morgens tot 'i VEEL RUIMTE i te denken. te zegen dat de Engelse te levisie beter of minder is dan de Ne derlandse tk zou het niet kunnen Het Engelse programma ls drukker, dat weL En wat bij studio-opvoeringen op- c geweldige ruimte, waarover - -- m beschikt en die dc shows non Zwijgend drukte hy me dc hand. Toen mom- grootsere aanblik kunnen verlenen. pelde hij: Aan do nnrlnm U-1* j!_ „U bent nog niet eens zo'n gekke biecht- vader Misschien is het de manier Hier is het toch maar een tam soort gekkenhuis". 1 Buiten was de tropennacht gevallen. Aan de i gitawarte hemel fonkelden de sterren zo helder en rein, alsof ze door een kririalprisrr.c geiou- terd waren. Zacht klonk het klotsen van het water tegen de wegwrikkende sampan stilte op. Kleine vurige linten van het fosfores- i de studio Aan dc andere kant wordt die ruimte ook weer niet altijd Rebruikt; bij vraag- gesprekken bijvoorbeeld ls i als bij ons op een hoekje i aangewezen. Soms wordt er gewerkt met bijzonde- re cn lichteffecten, soms is dc net 51 u u v?rzor#4n« van een ultzen- n«l ding ook heel matig. ae En voor wie nieuwsgierig is naar de lekkend wit vuur dropen van de spaan, elke allecn-i keer dat ze uit het water gelicht werden. be: (Wordt vervolgd) vriendelijke, overdag heb- ben zij gewone Jurkjes aan cn 's avonds - een heel mooie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 7