ZIEKENHUIS Structuurverandering van de Kerk is hard nodig 11/ Joodse gemeenschap blijft levensvatbaar Een woord voor vandaag Europees protestantisme voor grootse taken J. R. Bouma te Rotterdam aan V.U. gepromoveerd J ZATERDAG 13 JULI 1963 Conclusie voor Nederland: Nadat sedert de bevrijding in!'1™" ;lch !n dc Mbijheid voltijen xt j i j i j Ook anderzijds blijkt dat* bij een goede joods Nederland alom de mening >jdtol ..r^ods Ncdcrloiid dc a'u.tie werd verkondigd, dat binnenin deze gemeenschap lang niet zo zorg-i afzienbare tijd de joodse gemeen.i"'»™^ tort "1* "SSSLmon. dat schap van Nederland ZOU ver- de joodse jeugd die niet in een joodse i dwijnen hetzy door emigratie jeugdvereniging!vas aangesloten in fei- a te voor de joodse gemeenschap afge-1 hetzij door assimilatie ls de laat- ,hreï„ fa™ worden. Vooral voor dit ste tijd in deze mening een keer .vat wel genoemd werd ..ongrijpbare" gekomen. Het zijn voornamelijk i™«d t">d. werd boem van jj dit jaar een gemeenschapshuis geopend, joodse jongeren die tegen deze verwecfeonaen rijn daarover ver mening stelling nemen. Zij WOI"-! overtroffen. Ruim vijfhonderd joodse den daarbij gesteund door ge- K"««™« alleen reeda bu .to Inloop- v»r-* i 13 periode van dit tehuis betrokken bij gevens van het Centraal Bureau M der ,euViteiten die in het «e- voor de Statistiek en de uitkom-nieenschapshuis plaatsvinden, sten van de volkstelling van 1960. 2de^jJ«JS Een interpretatie van deze cijfers dan voor de oorlog toen de joodse ge- toont aan, dat de joodse gemeen- xr i i j t i i naast ontvangen over het gehele land SChap Van Nederland kleiner zal n02 enige duizenden joodse kinderen worden, maar levensvatbaar zal joods onderwijs na schooltijd. Een punt van discussie ls echter of het joodse on- Olljven. derwijs wat wordt verstrekt voldoende joodse kennis bijbrengt. Hoewel gevreesd werd dat juist jeugd de joodse gemeenschap de rug v..*»™ zou toekeren blijkt zij voor het over do, M-n Kli deel positief tegenover de joodse mm. geringer Jan bij ^rek"kf£ gemeenschap te staan. Tot zelfs het lükUailiaiyen. Van de naar schattmg aantal Rcm€njtde huwelijken, is aan- tn hf. vnlki^lliïiff^n 1^ 14 303 merke,iik «erin8er dan w«rd aangeno- ï2_bU.^f.,VSïï,'iïïr,J7t.I!5L,™ïï-S «con «wrti, preccnt Is gemiddelde van acht jaar is dit Experiment MOET worden gewaagd i ofwel 72 pet. op te behoren tot der drie joodse kerkgenootschap pen. Dat een zo groot percentage joden zichzelf rekent te behoren tot een jood se gemeente, kan als een verrassing worden beschouwd. Verrassend blijkt ook het gemiddelde geboortecijfer over de laatste acht ja ren. Dit is vijftig procent hoger dan werd aangenomen Voornamelijk de ouderen en leidinggevenden in de jood se gemeenschap waren de mening toe gedaan. dat de na de oorlog weerge keerde resten zich niet in stand zouden kunnen houden. Deze houding was ove rigens begrijpelijk, daar voor hen. die de bijna 150 000 zielen tellende bloeien de joodse gemeenschap van Nederland hadden gekend, emotioneel nog in het verleden voortleefden en zich met kon den indenken dat een gemeenschap die zo was gereduceerd nog een zelfstandig bestaan kon gaan leiden. Defaitisme nocg gelijk aan voor de oorlog en dal terwijl de keus van huwelijkspartners door de omvang van de gemeenschap aanmerkelijk geringer Geboortecijfer De joodse gemeenschap van Neder land zal overigens in de toekomst nog kleiner worden als gevolg van de Duit se vervolging Nog steeds is de leeftijds piramide ongezond. Er zijn veelal ou deren en bejaarden overgebleven. Hier door overtreft het sterftecijfer aanmer kelijk dat van de geboorten. Terwijl het gemiddelde geboortecijfers 120 is. is het gemiddelde sterftecijfer 200. Dat zal ech ter een tijdelijk verschijnsel blijven. Zo zijn na de oorlog 34S1. nog in Ne- (Van een onzer redacteuren) Wie zich enigermate wil trach ten te realiseren hoe de Kerk er in de wereld van vandaag èn morgen uit behoord te zien, dient uil te gaan van het bijbelse feit dat de Kerk er is voor, dat wil zeggen: ten behoeve van, de we reld. Evenals het Christus nooit om Zichzelf ging, mag het de Kerk nimmer om zichzelf gaan de Kerk kan zichzelf alleen behouden door zichzelf te willen verliezen Men denke het zich in wat een consequenties dat voor de Kerk moet hebben in een wereld waarvan het enig onveranderlijke de veranderlijkheid is. In een wereld waar ..morgen" al .van daag" betekent en waarin het eigen lijk niet meer mogelijk is (en nog min- terwijl althans tot 1961 2492 Ut derland verblijvende, kinderen geboren Mijl alth f dan 65 jaar Ook de emigratie vooral naar Israël «rt opb^iipeii* d.« jj,«r. tsr-irJs^ srtulgd, '•tefckT <l7"Z«r i ich OJa*JSSlrf°V"r™«r "hrt "ndïnd. tolö.&ilNn.t hcDbcr. 3, „ulijlcrktc van dc joodvc gemeenschap niet alleen bepalend Ls. In tegenstelling tot de verwachting van na de oorlog groeit er in Nederland weer jood» geslacht op dat het jodendom journalist, alle drie gekeerd en bete dat ook al is de joodse gemeenschap klein het einde nog lang niet m zicht is. Wellicht kun nen zij de situatie objectiever overzien >mdat de grot* m bmiaende joods- |a£n gemeenschap van voor de oorlog niet hebben g*en± Overigens is het op merkelijk dat als een van de redenen voor de ondergang van de joodse ge meenschap wordt opgegeven, dat in Ne derland geen toevloed van joden van el ders meer mogelijk is en dat het aan de stroom Oost- en Middeneuropese jo den die in de vooroorlogse jaren Neder land binnenkwamen te danken is. dat deze gemeenschap toen voor assimila tie behoed bleef. Desondanks was in het vooroorlogse Amsterdam het percen tage religieuze joden ten hoogste vijf. Dat kan worden opgemaakt uit het aan tal plaatsen dat de gezamenlijke syna gogen toen bezaten. Dit percentage is thans aanmerkelijk hoger, omdat enige synagogen van voor de oorlog en bere kend op de toenmalige joodse bevol king thans nog in gebruflc zijn. zet er zijn dan zelfs al onder de*7eugd neemt de joodse gods- j°vereenstemming c dienst toe Anderzijds is mede onder in- "Nieuw Ruimzicht -vloed van het bestaan van de staat Is- leiding ontworpen. Jt tekort. Voor- Theologische studie op „Nw. Ruimzicht" het Prof. Hoekendijk sof commentaar W oudtchotenbeweging genoemd. ..Een veranderde kerk in een veranderde wereld." Het i* een ronferenlie van leden der Geref. Kerken „die stuwend werkzaam willen zijn in hel toerusten van de g« lieden toekomst", zoals prof. dr. W. F. de Gaay Fortman liet dezer dagen nog eens omschreef. Dit ouder het motto van de stichting: ver dieping, vernieuwing, dienst. Het ging op de conferentie over de vraag of de traditionele vor men van kerkelijk leven in staat zijn de mens van deze tijd op te vangen en toe te rusten voor zijn taak in de wereld. Prof. dr. J. C. Hoekendijk, hoogleraar uan de rijksuniversiteit te Utrecht bracht al* ..materiaal" voor grocp-dis- cussie zijn gedachten over dit diepgaande probleem naar voren. Hij -lacht daarbij uiteraard niet aan een bepaald kcrkgenool.rliap maar aan dc Kerk. Omdat h. i ons van belang leek riaal" ook in onze lei denking geven, geven we in bijgaand artikel enkele hoofdlijnen van zijn visio weer. Gedachten, die helemaal geen ..er mee eens zijn" verlangen, doch alleen tot mee denken en mce-doen willen no den Méér vormen Bij een structuurverandering van de i Kerk zal om te beginnen rekening ge houden moeten worden met het feit dat j in een complexe maatschappij als i waarin we leven en nog minder in de toekomstige samenleving met één structuur kan worden volstaan. Er zóu ruimte moeten komen voor een hele reeks van kerkelijke vormen: el ke groep van mensen zou in beginsel op haar eigen wijze haar gehoor zaamheid in het geloof moeten kun nen uitdrukken in haar eigen vorm. Het merkwaardige feit doet zich voor dat de zending dit altijd gewild en ook vaak toegepast heeft. Maar waarom zou het in Nieuw-Guinea dan wel en in onze stad niet mogen? Is het per se nodig dat we er eerst een oceaan voor oversteken? ..Daarom verliezen wij de moed niet.(2 Qorinthe 4:16). Een woord, geschreven voor miljoenen mensen. De eeuwen door zijn er mensen geweestdie de moed hebben verloren. Ik zie geen uitkomst meer, alles wordt me te zwaar, ik heb geen moed meer. Een spreekwoord zegt: Moed verloren, alles verloren. Een mens, die geen moed meer heeft, is feitelijk nergens. Hij laat alles over zich heen komen. Hij zegt toonloos: Het komt zo het komt. Tot hem zegt Paulus: Daarom verliezen wij de moed niet en ook: Daarom zijn wij te allen tijde vol goede moed Daarom! Waarom? Omdat de mens nooit alleen staat. Paulus wijst met het .daarom" naar Hem, Die de Here Jezus heeft opgewekt, Die wij onze Vader in de hemelen mogen noemen. Naar Hem, Die aan het einde van de weg staat en ons op wacht. Waarom? Omdat het laatste woord in ons leven aan niemand anders is dan aan God, Die Zijn Zoon gegeven heeft voor ons. Mensen, die geloven verliezen de moed nooit. Hoe hun levens- iveg ook gaat, hoe hun leven ook reilt en zeilt, zij weten, God is ons nabij. Hoe het er op het ogenblik ook voor ons uitziet, wij hebben een toekomst in Jezus Christus, onze Here. Moed verloren, alles verloren. We kunnen het ook anders zeggen. Wie de moed verliest heeft geen kennis aan Hem, Die hemel en aarde in Zijn hand houdt. Wie de moed verliest, zoekt de kracht in zichzelf en komt bedrogen uit. Maar Gods kinderen weten beter. Zij weten op Wie zij hun vertrouwen en hun hoop mogen stellen. Zij weten, dat zij worden geleid, al gaat de weg ook door diepe dalen en is het rondom heil duisternis. Daarom verliezen zij de moed niet kwarteeuw geleden is begonnen en dat een toenemende fundamentele onze kerheid met zich brengt, dient de kerk structuur óók beweeglijk, flexibel t< zijn. Als de Kerk de wereld van mor gen wenst binnen te gaan. dan zal z« ook gedecideerd vóór morgen (en zt nodig tegen vandaag) moeten kiezen en dat even geruisloos als jonge men sen die het ouderlijk huis verlaten om elders een nieuw leven te beginnen. Want we leven en gaan al meer le ven in wat wel genoemd wordt een uittocht-cultuur. En het zou wel eens kunnen zijn dat In die uittocht-sfeer géén kathedralen maar alleen tenten passen, tenten, waarmee men weer verder kan trekken zonder dat men sen. geld en belangen worden geïn vesteerd op een stabiele plaats. Bevolkingstoenamen van nu en mor gen zullen voorts de numerieke ver houding tussen christenen en niet- christenen ingrijpend gaan verande ren. Onmiskenbaar is. dat de christen heid een relatief steeds kleiner wor- dende minderheid gaat vormen, niel i„cn: hij komt tot de ontdekking dat alleen in wereld-, maar ook in lokaal kerkelijk leven inde steden met verband. In dit opzicht is het reëel om Zomer conferentie van C.S.F.T benodigde informatie kan ig ykwd raël de identificatie niet godsdienstig zijn ingesteld met het jodendom groot. Tekenend is dat uit het westen vnn Nederland waar een ac tief joods leven bestaat een zuigkracht wordt uitgeoefend op die joodse gezin nen die in kleine joodse gemeenten in overige delen van het land wonen. der mogelijk wordt) en weloverwogen te werk v Het bestuur v»n het Hervormd tater- ^o**?1!. omd" Ctet taCCr tijdi, naat ..Nieuw Ruimzicht" tc Doorn heeft besloten met ingang van 1 september 1963 een opleiding in te stellen voor hen die na het einddiploma h.b.s.. kweekschool of h.ts. toegang zoeken tot de theologische studie, krachtens de nieuwe regeling die onlangs door de Staten-Generaal is aanvaard. Gebleken is. dat de theologische fa culteiten voornemens zijn van deze kan didaten bij een beperkter toclatingspro- „jf de (industriële) wereld en daardoor gram een gedegen kennis van het van men,en uit de Kerk. Want de Kerk Grieks cn Latijn te blijven ciacn. Inheefl lich vervreemd van de wereld ereenstemming daarmee is voor omdat «e er in feite helemaal niet tweejarige op- ,meer) mee rekent. zijtr parochiestelsel, zijn ochtendkerk dienst (tussen de eerste en tweede vee- voedcring! een dorpse, agrarische al- lure heeft en in zo goed als geen 1 i?. kel opzicht reflecteert op on industriële maatschappij. Is derenbundel van een kerk waarin spra- fabrieken. sociale gerechtig- huidige één lie- worden beschikt. Kort cn goed: in wereld die elke dag alleen kerder wordt. -conci lie laas moet geconstateerd worden dat de Kerk die consequenties niet ge trokken. en nog minder daarnaar ge handeld heeft. Dat zich bij haar nog steeds een proces van emigratie vol trekt. een uittocht. Niet zozeer van ultdc Kcr* ik wel v»n dc Kerk „idoorta, hter heid. loonvorming en vrije tijdsbeste ding? Nergens wordt iets gemerkt van de concrete vragen anno 1963 waar de I Bleven pogingen één kerk in de verstrooiing te gaan rekenen, met een z.g. diaspora- situatie, waarbij ,,het kerkvolk" als achterban waarop terug zou kunnen worden gevallen een illusie zal blijken te zijn. Ook dit is een factor die bij een structuurverandering van de Kerk len. De kleine groep Weliswaar zijn i in Engeland, Frankrijk en Duitsland een aantal po gingen gedaan om tot Zijn het de tenten in plaats van de kathedralen en iS het de gemeente-in- verstroollng die samen al In de rich ting van kleinere kerkelijke gemeen schappen wijzen, ook de behoefte jm De C.S.F.R. heeft haar zomer- konferentie, die onder grote be langstelling gehouden werd, be sloten. Op de voorlaatste dag hield de heer T. Knecht een lezing over: „De situatie van het protestan tisme en communisme in Oost- Europa". Hij begon met te ontkennen dat we het beeld van Oost-Europa in haar verscheidenheid van natio naliteiten kunnen karakteriseren als een monolitisch geheel, zoals in het Westen vaak wordt ge dacht. De houding van kerk en staat, als mede hun onderlinge relatie, wordt na melijk niet alleen bepaald door de heer sende ideologie, maar ook spelen fac toren als de positie van de confessio nele groeperingen in de samenleving vroeger en nu een belangrijke rol. Het bestaan en de toekomst van de kerk in Oost-Europa hangt alleen af van d< trouw aan haar boodschap en de vita liteit in de beleving daarvan. Als voor beeld hierbij noemde dc spreker Rus land, waar de Secten", zoals Baptis ten, Adventisten, en Pinkstergroepen, in tegenstelling tot de piet dc overheid coöpererende Orthodoxe kerk, een gro te bloei ondervinden. Velen aanvaarden hun positie binnen het communistisch regiem als het ver diende oordeel Gods, daar ze vroeger hun taak hebben verwaarloosd, en wil len nu nog slechts getuigend en dienend midden in het volk staan, ongeacht de aldaar aanwezige maatschappelijke or de. Aan de Westerse kerken wordt de vraag gesteld of deze wél vrijheid ge nieten. dan wel of ook zij zijn ingekap seld in een systeem, namelijk het ka pitalistische. Overigens moet van beide zijden een open gesprek steeds moge lijk zijn op grond van de alles over spannende gemeenschap der Heiligen. Als tweede referent trad prof. mr. dr. I. A. Diepenhorst op, die sprak over het gereformeerd-protesta/itisme in een eenwordend Europa. De steeds groeiende onderlinge afhan kelijkheid der volkeren maakt het nood zakelijk tot een internationale militaire en economische integratie te komen. In tegenstelling tot de vooroorlogse neutra liteitspolitiek is net thans niet meer mo gelijk zich in isolement afzijdig te hou den. Dit vereist een hernieuwde bezin ning op het internationale recht Synagoges Ook b ki Amsterdam bewezen dat in gewijzigde omstandigheden de eeuwen oude stelregel nog van toepassing is. Reeds eeuwen lang was een der eerste daden die joodae gezinnen verrichtten als zij zich :n een nieuwe stad vestig den het stichten van een synagoge. Thans blijkt dat als in nieuwe buurten i een synagoge wordt gebouwd joodse ge- l waarin ook enige rui mie 13 voor cultuurgeschiedenis en Hebreeuws. De opleiding wordt gegeven in inter- naatsverband. In beperkte mate zal het mogelijk zijn de cursus als externe leerling te volgen. Advertentie Naast die uittocht van de Kerk uit de wereld moet gesignaleerd worden een uithollingsproces van kerkelijke vormen, die wel correct en goed ortho dox mogen heten, alleen, ze pakken veelal niet; ze zijn in vele gevallen niet relevant. Te weinig vraagt men zich af het is slechts een willekeu rige greep op welke manier gemeenschap waarin bezig kan zijn met elementaire ge- radicaïe loofsvragen zo als: Wat betekent het structuurverandering van het kerke- christen-zijn voor mij als student in lijk leven te komen, waarmee men dus Utrecht, als administrateur op een de- het Evangelie in het leven van alledag partement, als ploegbaas op het werk? volledig wilde laten functioneren, maarwjjzen 1 méér dan restauratiepogingen 1 dezelfde richting. De rich- vau uiecr _._melljk van de kleine groep, kerkelijke toch Reen sprake- i„ feite xltten we waarmee bij een structuurverandering "r» daardoor nog steeds met een kerkelijk van de Kerk rekening zal moeten betekenis kan worden gehouden. 1 inkrimpende Feit is, dat de preektrant in de „gro te" kerkdienst vaak zó algemeen moet met worden geacht, dat deze vragen op welke manier er nu Vraag: vanwaar die onmacht eigenlijk gepreekt moet worden, ster- de veranderende wereld mee te ver- meer ,,uit" komen; andere gezegd: dat eigenlijk nog wel gepreekt anderen? Die onmacht is het resultaat het Evangelie niet meer „in kleine van een stijl van denken binnen de munt wordt uitbetaald" He', opkomen Kerk die uitgaat van het onbijbelse van huisgemeenten moge in dit opzicht standpunt dat nieuwe wijn in oude le- verblijdend zijn, het is ook een teken pre- moet worden, want het feit ken is bepaald niet canoniek, ker geen wet van Meden er. Perzen. De vraag kan gesteld worden: wat herinnert ide Kerk is er immers ten behoeve van de wereld?) er bijvoor beeld in het kerkelik leven aan onze OPGAVE VAKANTIEADRES Dringend verzoek uw vakantie adres via de uit de krant geknip te bon, die wij regelmatig op de advertentiepagina plaatsen, zo vroeg mogelijk op te geven. Indien deze schriftelijke opgave niet MINSTENS ÉÉN WEEK voor dat u met vakantie gaat in ons bezit is, kan de toezending ern stig worden vertraagd. DE DIRECTIE. Crisis deren zakken Een st 1 bepaaldi worden be- larbij Op de laatste dag sprak ds. L. Kie viet over het onderwerp: De crisis der Reformatie. In een de mens overweldigende we reld wordt de vraag vanuit een gevoel Dit gevoel van onbehagen kan ver lammend werken, wanneer we de pro blemen gaan zoeken, terwijl zich toch reeds voldoende vraagstukken aan ons opdringen. In de eerste plaats zien we het rooms-katholicisme in onze tijd in de belangstelling staan. Rome van van daag is wel anders dan het Rome van Trente. maar toch verstaat het nog niet de diepste intentie van de Reformatie, met name als het gaat om het Solus I Christus en het Sola Scriptura. Zelfs dreigt in een gesprek met Rome het gevaar, dat de centrale vraag uit de Reformatie: „Hoe wordt ik rechtvaar dig voor God, overwoekerd wordt door de ontmoeting in de medemenselijkheid. In hoeverre geeft het Gereformeerd Protestantisme een antwoord op de pro blemen van deze tijd? We moeten er kennen, dat de prediking veelal tekort schiet en wij met oogkleppen op door het leven van deze tijd gaan. Maar r de (Van r verslaggevers) DAGELIJKS van I juli tot half sept. AFVAART 9 uur WILLEMSPLEIN Berocpingswerk NED. HERV. KERK DE heer J. R. Bouma, die werk zaam is ais anaesthesist aan het ziekenhuis „Eudokia" te Rot terdam, is gistermiddag aan de Vrije Universiteit te Amsterdam gepromoveerd tot doctor in de geneeskunde op een proefschrift, waarvan de titel luidt „Narcose en intracraniële druk". Dr. Bouma heeft in deze studie gegaan, welke methoden het meest geschikt zijn om een stijging van de intracraniële druk te voorkomen welke methoden toegepast mogen worden om deze druk te doen dalen, indien zij vóór de operatie reeds ver hoogd was. Dit onderwerp ciaal van belang voor de algemene narcose tijdens hersenoperaties. Promotor was prof. dr. Joh. Booy, die uiting gaf aan zijn bewondering voor deze studie, nadat de heer Bou ma het proefschrift had verdedigd tegen bedenkingen van de V.U hoogleraren G. A. Lindeboom, J. A Folkerts en G. den Otter en van prof. dr. J. F. Crul uit Nijmegen. GEREF. KERKEN CHRIST. GEREF. KERKEN Amsterdam is tegen schoolvrije zaterdag of gestalte voor consequentie daarvan aandurft zal een normatief houdt zonder daarbij te be- andere kerkelijke structuur ook zoiets denken dat deze historisch bepaald is. mogelijk moeten maken lis een aan- Zo kan dan weer een achterdocht tegen passing van de kerkelijke aan de nieuve dingen ontstaan: de mentali- maatschappelijke kalender. En niet teit volgens welke u-* de (histo- andersom, want als de Kerk het recht rische bepaalde) toestand meer gewicht meent te hebben haar kalender op te noEV gaat toekennen dan aan de toekomst, leggen aan de maatschappij, dan IS Daar komt als volgende factor bij, dat ze geen Kerk voor de wereld. Neen élk menselijke instituut dus ook het kèr- het zal moeten gaan om een evangeli- verandering der Kerk niet prograi 'isch gewerkt zal kunnen worden, j Kelfs geen programmatisch begin tan worden gemaakt, omdat immers immers, bestaat er wel een tegenstel- D ome mutechappy >1 sterker «al ling ,usscn de vraag naar het heil en Ci^ive?j J1 j onverander- de vragen van deze tijd? De prediking ljkheld de VERanderliJkheid ts. Er zal van de Nadere Reformatie heeft deze in g.^f&0.nr d'e l'id nauw met elkaar verbonden. We -t njet jcuxinen overigens niet zonder Als paranimfen fungeerden de he rn F. Gevers te Rotterdam, een col lega van de promovendus, en Tj. Schmidt te Den Dolder, een vriend dr. Bouma. nieuwe doctor studeerde medi cijnen aan de rijksuniversiteit te Lei- den en aan de Stichting voor Klinisch i Hoger Onderwijs in Rotterdam, waarna hij zich te Utrecht speciali seerde. Groepsmigratie van 15.000 mogelijk maken (Van onze sociaal-economische redaktie) Van de naar schatting 120.000 arbeids plaatsen m het agrarisch bedrijf, die vóór 1980 zullen verdwijnen, worden er ca 50.000 bezet door bedrijfshoofden. Hiervan zal ongeveer een kwart willen emigreren. De bevoegde instanties zou den voor deze mensen wat kunnen doen door goed opgezette migraties in groeps verband mogelijk te maken. Deze mening is gistermorgen kenbaar gemaakt door de heer W. van der Mast uit Haren (Gr. bij de verdediging van zijn proegschrift „Praktijk en patroon van recente Nederlandse groepsmigra- ties". waarop hij aan de V.U. promo veerde tot doctor in de econom schc we tenschappen. Het was dr. G. Beijer uit Den Haag. werkzaam bij dc European kelijke. onvoorwaardelijke aansluiting sche kalender (God heeft tijd van zijn leden vraagt. Met andere mensen), die afgestemd is op het woorden: deelname aan het institutaire mentele maatscha kerkelijke leven laat weinig ruimte voor een ,,uit de pas lopen", voor ver andering, vernieuwing. Ziedaar in zeer ruwe lijnen de si tuatie waar de Kerk zich in bevindt Hoe daar verandering in te brengen? Getracht kan worden enige gezichts punten te noemen, die bepaald geen blauwdruk vormen voor „hoe het moet Daarbij moge dan in ernstige overweging genomen worden dat ppijpatrooni inclusief wanneer de angst van het schis- zijn verkorte werkweek en langere va. ma binnen <je kerk ons mocht kanties; inclusief zijn afbeidssector cn zijn vrije tijdssector. weerhouden om dit experiment Geen program te wagen, we in feite een scheu ring voltrekken die veel ernsti ger is: het volledige schisma met de wereld! nietrug grijpen op de Nadere Reformatie, omdat de vragen relatief moeilijker zijn geworden. De geestelijke kracht ervan heeft echter ook nu nog een stuwende werking. In de wetenschappelijke bezin ning komt de mens steeds meer in het blikveld. Dit mag echter niet tot gevolg hebben, dat God naar de rand van het bestaan verwezen wordt en het Chris tendom opgaat in een vorm van mede menselijkheid. De mens is niet auto noom. maar God is souverein, waarin de menselijke vrijheid verankerd ligt. Het Gereformeerd Protestantisme heeft hierin een bevrijdend antwoord, nL van uit de Verbonds-gedachte. „Is dat nu een ziekenhuisvroeg mijn zoontje, toen hij beverig voor wat komen ging aan mijn hand de polikliniek binnenstapte, ,,'t Lijkt wel een station." Hij had gelijk. Een zuster duwde een brancard door de gang alsof ze een Ako-jon- gen was, die probeerde van zijn kranten af te komen. Op de brancard lag overigens een vrouw. De wachtkamer, die wij binnengingen had iets van een bagagedepot. Op de smalle houten ban ken lagen tassen en mantels met hier en daar wat paraplu's. Allemaal haastig achtergelaten voorwerpen van mensen, die „aan de beurt" wa ren. Ze hadden er eigenlijk nauwelijks meer op gerekend. Zolang had het geduurd. Honderden mensen hebben het al ondervonden en daarom is het afgezaagd om te zeggen, maar het blijft een feit. dat er iets wonderlijks met je gebeurt zodra je de ziekenhuisdrempel over bent. Iets lugubers eigenlijk, want je verandert van iemand tot iets, tot ..geval". Een onnatuurlijke metamorfose in een omgeving, die er toch eigenlijk uitsluitend is om de mensheid te dienen. Vanzelfsprekend moet iedere arts en iedere verpleegster zich kunnen distantiëren van teveel leed. Zij kunnen het zich tuurlijk niet veroorloven kapot te zijn Het wachten duurde lang, mijn zoontje werd rusteloos en gedrukt. Er werd een man binnenge reden op een rolstoel, hij droeg een vale overall. Zijn ene voet hing er nogal vreemd bij. De man keek naar die voet, alsof het niet zijn eigen voet was en hij het ook niet allemaal begrijpen kon. Je kon zien dat hij pijn had, langzaam trok alle kleur uit hem weg, totdat hij ten slotte zo vaal als zijn overall was. Toen hing hij ook zelf slap en scheef in die stoel. De publieke opinie in het en «'SS.'SSStnS W^otaov«'^',S^rd'?PV^ teto '"9«ch (teOal. U hel altetMta/ den wachllok^l um onverdeeld vóór de rorST 1»S-hW de *hoolvn> zaterdag de mogelijkheden voor landbouwers in 1 noodzakelijkenwjs zo stertel zo koel dat zelfs pen het hele ziekenhuis. De chirurg !n I de door de heer van der Mast in zijnjeen kind het verbaasd opmerkt en over een sta- oer. de zusters waren tanaen. de ba volledig onderwijs. 1 studie bepleitte Paoendrecht- G Bijkerk dr P. J. Koets, gisteren op een laatste sale groepsmigratie. (In ons blad van U raadsvergadering voor het zomerreces ?:steren schonken we daaraan reeds neegedeeld. mede naar aanleiding van aandacht). ■en ingekomen adres van de afdeling i Andere opponenten waren prut. dr. P I \msterdam der Nederlandse Onderwijs- te Abhouford IBC. Cn vervn.flyen ™a,*imterdm« B. I): 1. 1 Arnold, te Amn «ourdrrtSood In do odrown word vor- kand te Zaandam GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Ref. Church): GEREF. GEMEENTEN zocht alle Ukken va vrije zaterdag HL De protcatantse-christelijkc onderwij zersbond had zich bij het adres van de N.O.V. aangesloten. hoogleraar aan de rijksuni- te Groningen, en de V L.-hoog leraren H. J. van Suthem 'sinds don derdag buitengewoon hoogleraar» en G. de Jong. De promotor, prof. dr. G. Kuiper Hzn gewaagde van de grote ijver en liefde voor het onderwerp, waarmee dr. V. d. Mast zich van zijn taak heeft gekweten. tion praat? Is het nu echt onvermijdelijk, dat het begrip „barmhartigheid" zo diep begraven en on zichtbaar wordt door haast en efficiency? Vraagt naar den Here en Zijne sterkte" s'jnd in goud-krullerige letters boven onze hooiden: daaronder in een modernere letter „Hcud de Waren het mijn gespannen zenuwen waardoor ik dacht: Vraag naar de Heer en Zijne sterkte, want de staf hier heeft alleen spalken en gips. Sterkte en troost, nee vraag dat maar elders. Maar tussen haakjes: houd de vloer wel rein." en tè- een sla ger de zusters waren tangen, de banken te hard en het was een gruwelijk schandaal, dat je zolang wachten moest. Het gekanker was zowel over dreven als belachelijk, vooral omdat het bij nie mand opkwam iets voor de fUuwgevallen man te doen. Toen hinkelepinkte een forse zeeman op een gipsbeen binnen. Dat hij varensgezel was leidde ik af uit het grote anker, dat hij op zijn pips had getekend: het leek een symbool: Jullie kunnen het me doen, ik ben niét onder de indruk! „Hee", riep hij met een stem, die over iedere branding heen zou galmen „Hee, daar legt er één voor Pampus." Hij bonkte kordaat op een deur, opende die terstond en zijn stentorstem loeide: Assistentie alstublieft voor een manspersoon, die van 2?n eige is gegaan." Op zijn alarm kwamen twee zusters. Eén greep overallmans vakkundig in zijn nek en duwde krachtig zijn bleek-slappe hoofd tussen zijn knieën. Hij knipperde vaag met zijn ogen. „Duw hem nog even dit watje onder zijn neus, dan is hij weer het ventje", gaf ze or ders aan haar collega. Geen woord tegen de man. Hij was ook geen man, hij was een verkreukelde voet. Ineens moest mijn zoontje mee. .Nee blijft u maar hier, ik roep u wel als de dokter klaar is." Dociel ging ik weer zitten. Vraag naar de Heer en zijne sterkte. Houd de vloer rein. Gips. spal ken en gruwelverhalen; en een niet weg te den ken zin in sterke, héél sterke koffie. Eindelijk mocht ik naar binnen, waar mijn spruit witjes stond, met een arm in het gips. Ik kreeg een dor college over de breuk en werd verondersteld niets te vragen of te zeggen en snel weer op te hoepelen. Bij het afscheid zei mijn kleine gebroken pols je: „Dag zuster, dag dokter, en bedankt voor al les." Er gebeurde iets wonderlijks. Het was net of de dokter even wakker schrok. Ineens zag hij een bleek jongetje en niet alleen een bot. Hij leg de zijn hand op mijn zoontjes hoofd: ,Je bent erg dapper geweest. Dag hoor. Volgende patiënt, zuster." Direct was hij weer in de plooi, in zijn eigen koele ziekenhuisplooi. Maar ik zag ook aan myn zoon, dat hy helemaal tevreden was met de ze korte erkenning van zijn flinkheid. En dat was zo belangrijk, dat ik kon denken: „Mijn respect voor het rechtzetten van die pols, maar mijn dank dat je ook even tijd vond om er een méns bij tt MINK VAN R1JSD1JK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2