Duizenden slaven in Suriname A. EEN EEUW GELEDEN KWAM DE VRIJHEID GEOFFERD OP HET ALTAAR SUIKER TOEKOMST IS AAN DE «JEUGD DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 13 JULI 1963 (Van ome kerkredactie) Het was begin juli honderd Jaar geleden dat ds. Van Cal- ker ln de grote stadskerk van de Broedergemeente in Para maribo preekte over de tekst Johannes 3:16 „Indien dan de Zoon u sal hebben vrijge maakt. zo zult ge waarlijk vrij aijn." De kerk was overvol. De predikant zag van de kansel een zee van glimmende zwarte gezichten, met slechts hier en daar als de stukjes wit spek in de bloedworst het gelaat van een blanke. Er werd gedankt voor de vrijheid, want die dag waren alleen al in Suriname 33.621 slaven vrijgelaten. In het gehele West-Indië dat onder Nederlands bestuur stond wa ren er maar liefst 45.000. Een beetje laat volgde ons land het voorbeeld van vele andere Euro pese landen. Engeland had als eerste de vrijheid voor de sla ven geproclameerd in 1834. Frankrijk volgde in 1848, De nemarken in datzelfde Jaar. Nederland had de slaven in Oost-Indié reeds vrijgelaten in 1860. En de burgeroorlog die van 18611865 in Noord-Ameri- ka woedde, zal zeker een rol hebben gespeeld bij de afschaf fing der slavernij in onze West in 1863. Tragisch is de geschiedenis van de slavernij, cn nog tragischer misschien wel het feit dat de kerk weinig tegen deze misdaad BB Maar Rome kende een vijfdaagse werkweek voor de slaven hun geloof en hun doop in de dood van Jezus in een nieuwe stand gekomen: de slaaf werd vrije en de vrije werd slaaf. Bei den in Christus. De nieuwe orde z?1 die Christus geeft, raakt ook de maatschappelijke t> zn. jin toch blijft voorlopig nog de oude orde met zijn stan den bestaan. Het komt bij het verstaan van deze voor ons moei- verteren passage er op dat het wicht ziet. dat Paulus hecht aan de gekomen vrijheid in Christus. Die vrijheid in Christus zal een einde maken aan de oude gedaan te. het oude schema van deze wereld en de wereldse ordenin gen. Christus heeft in Zien een eenheid van alle gemeenteleden gegeven, van Joden en Grieken, slaven en vrijen, mannen en vrouwen, die alle nog enige tijd bestaande, maar voorbijgaande verschillen van volk, en stand en geslacht transcendeert. Wie dat niet voor alles laat gelden en de aflopende, maar nog bestaande maatschappelijke ordeningen niet meer erkent, maakt zich nu juist weer 9laaf, omdat de werkelijk heid van de heerschappij van Christus voor hen niet het hoog- wel in het godsdienstig recht en vandaar uit vond de slaaf be scherming tegen willekeur. Nog lang werden de slaven „sub co rona'. dat is met een krans op het hoofd, verkocht en zij bleven die krans dragen. Daarmee werd aangeduid, dat zij als krijgsge vangenen aan de goden waren gewijd en eigenlijk geofferd moesten worden. Door afkoop en wijding aan de huisgoden konden denst voor huis of veld gesteld worden. Zolang de herinneiuig, c- jven c.fecii.ijK hei e.nt-.iCiom van de goden-van-de-haard wa ren. levend bleef, hadden de sla ven een min of meer bescherm de posiLe met eigen voorrechten Maar toen de hulsgoden verge ten werden en de keizers zich zelf tot god uitriepen, toen de grote landgoederen ontstonden in de periode tnssen de eerste eeuw voor en de eerste na Chris tus begon de ellende. Toen brak een tijd aan waarin het leven een slaaf weinig of niet tel- kerk die eens de deuren van haar gebouwen openzette opdat iedere slaaf daar zijn toevlucht kon vin den. En het concilie van Gangres stelde reeds in 324 een vervloeking op tegen de meningen van hen. die op radicale maatregelen ten behoeve van de slaven aandrong. „Christen worden," zei deze syno de. „sluit voor de slaven geen recht op vrijlating in." En nog la ter toen de kerk in het bezit van vele landerijen kwam werd de grootte van een parochie afgele zen niet uit het aantal leden van die plaatselijke gemeente, maar uit het aantal slaven. Een paro chie met tien slaven ontving een eigen priester, kleinere parochies moesten combineren. Toen kon een slaaf al lang Onesimus, over wie Paulus zich ontfermde in zijn brief aan de heer van deze slaaf. Filemon, niet meer als voorbeeld proberen na te volgen. Onesimus werd bisschop, maar in de vroege middeleeuwen sprak de kerk uit, dat niemand in slaielijke toestand tot de ambten kon worden toegela- voudige christocentrische belij denis en belevenis van het evan gelie voor de slaven." Maar in diezelfde negentiende eeuw klonken de stemmen van protest luid. Langzamerhand drong het tot het wereldgeweten door. dat de slaven hun vrijheid zouden moeten krijgen. Het begon met romans en gedichten, het ver zet werd voortgezet in redevoerin gen en pamfletten. Hand in hand Haag tot het doorvoeren der felRgipi predikant als dr. W. emancipatie aan te zetten, schrijft s juist de Zeister broeder gemeen- En juist daarom verblijden wij geweest vanwaaruit in sterke mate de impulsen kwamen om de aarzelende kringen in Den dergemeente, dit boek dat hij als rector minarium der Evangelische Broe- opdracht Heren, slaven, broeders. Mo menten nit de geschiedenis der slavernij", door prof. dr. J. M. van der Linde. Uitgave G. F. Callenbach N.V., NUkerk. Op deze oude prent is de ver koping van slaven in Suriname in beeld gebracht. De tekening dateert van omstreeks 1830. Sen de mens geageerd heeft. Het leef in de loop der eeuwen steeds bij individuele stemmen, die vrijwel in iedere eeuw van de kerkgeschiedenis klonken. Pas eigenlijk de schreeuw van de Franse revolutie om vrijheid, ge lijkheid en broederschap opende werkelijk de weg tot de afschaf fing van de handel in mensenvlees. Harde woorden Er zijn wel eens harde woor den gezegd over het feit. dat de bijbel in wezen het houden van slaven niet verbiedt of afkeurt. Christus heeft nimmer gesproken over het recht van de vrijheid. Maar Hij heeft ook nooit gespro ken over 't recht op bezit, 't recht op een Inkomen waarvan men le ven kan. het recht van menings uiting, of een van de andere mensenrechten, waarover wij te genwoordig de mond vol hebben. De bijbel spreekt niet over men senrechten, maar over het recht Gods. En als de bijbel dan spreekt over heren en slaven en hun ver houding tot elkaar, dan is het vanuit dat recht Gods op zowel de heer als de slaaf De b.jbel geeft geen ideologie voor een be tere wereld, maar brengt de boodschap van een verloste we reld. De bijbel laat zien. dat zo wel heren als slaven de verlos sing nodig hebben, zij vinden beiden in Christus de werkelijke vrijheid en worden in Christus tot broeders. Vrijheid in Christus Tot een dergelijke conclusie Is ook prof. dr. J. M. van der Lin de gekomen, die zojnlat een be knopte geschiedenis van de sla vernij heeft uitgegeven als een soort Jubileumuitgave om het feil dat honderd jaar geleden de sla vernij ln West-Indle werd afge- achaft te vieren. ken dat de vrijheid meer is dan de burgerlijke vrij heid. Slaven en vrijen zijn door nij nog een kwaad en niet het enige. Maar geduld, aan de ver der eeuwen dwijning wordt gewerkt. Christus komt terug en dan is er het ein de voor al deze onderscheidingen en kwaden." Gespaard.... zelfs humanitaire kant. latijnse woord voor slaaf is „ser- wand aan „servari" dat ge spaard worden betekent. Een slaaf was een man of vrouw die gespaard werd in een van die wrede oorlogen van de oudheid, waarbij de een er op uit was de stamkracht van de ander te ver zwakken. of geheel weg te ne men. Een servus is een gespaar de krijgsgevangene die als dank voor zijn leven de overwinnaar mag dienen. En lang niet altijd hadden de ze slaven wat wij nu noemen een slavenleven. In het Romeinse bur gerrecht was voor de slaven nog wel geen plaats ingeruimd, ver telt prof. Van der Linde, maar de. Het christendom bracht wel niet de bevrijding, maar wel lotsverbe tering voor de slaven. Zo werd bijvoorbeeld in een apostolische constitutie, in de vierde eeuw door Clemens van Rome verza meld, naar een bewerking van een geschrift uit de derde eeuw. als wil van de apostelen geschreven, dat de slaven godsdienstig onder richt moesten ontvangen. Een vijf daagse werkweek werd door de apostolische traditie voorgeschre ven. Zij moesten vrij zijn op de sab- bathdag en de Dag des Heren. Op de sabbath vanwege de schepping op de zondag vanwege dc op- mding. Bovendien moesten zijook vrij zijn in de stille week (voor Goede Vrijdag) en in de paas week. Bovendien moesten zij op de grote feestdagen van het ker kelijk jaar vrij zijn. Zelf slavenhoudsfer Zo zocht de jonge kerk wel niet de afschaffing van de slavernij, maar wees wel een weg. waarin het leven voor hen dragelijk zou kunnen zijn. Maar toen de kerk groeide, rechten kreeg, bezittingen verwierf, toen had de kerk zelf al spoedig behoefte aan goedkope werkkrachten. Er zijn tijden ge weest dat de kerk zelf slavenhoud- ster is geworden. Zo verwerd de Falen De geschiedenis van de slaver nij is eigenlijk tegelijkertijd de geschiedenis van het falen van de christelijke kerk. telkens opnieuw. Er klonken wel steeds weer stem men die Gods recht ook voor sla ven predikten, maar er waren al tijd ook weer reactionaire voor beelden. Zo'n falende kerk was ook de handelskerk op Curacao. En dat was mogelijk omdat deze kerk eigenlijk geen gemeente in bijbelse zin was waarin alle klas sen en rangen en standen gevon den werden. Deze kerk was een kerk van heren, met alle gevolgen van dien. De tegenstem ontbrak en Juist deze kerk heeft dat op een gegeven ogenblik in de ge schiedenis ook moeten erkennen. Toen er een nieuwe wind ging waaien bleken de Nederlandse predikanten van deze kerk niet in staat het evangelie rnder slaven te prediken. Er werd naar Neder land geschreven om een paar bra ve zendelingen, het liefste van de Hernhutters. Letterlijk schreven zij dat er „geen betere godsdienst voor de slavenstand ls uit te den ken dan die welke geleerd wordt naar de eenvoudige en bevattelij ke wijze der Hernbutterse broe dergemeente." Prof. Van der Linde voegt er aan toe: „Zo kan er ook onder scheid blijven. De verlichte religié voor de verlichte beren, de een- Moeilijkheden en mogelijkheden in Indonesië Een advertentie. u-aarin de slavin Francina en haar als koopwaar worden aan- gebodt n. de »n. ir- d. ;n. an m. 1 SALOMONS zal Maandag den öden dezer op Vendu verkoopen een familie Slaven bestaande uit de Slavin Frakcika met hare Kinderen Accuba Aktjb, Dora, Heintje Pri*o Catjujntjb en Adriaan, waaronder geschikte Wasch- meidenHuisvolk en Voetebooijsaan komende den lieer C. LION'AKONS. Eerst iets over de moeilijkhe den. Over de economische situa tie behoef ik u geen inlichtingen te verschaffen. U bent daarvan op de hoogte door de berichtge ving langs de normale kanalen. Al schijnt het, dat de prijzen van sommige goederen aan het dalen zijn, de inflatie heeft ook op het kerkelijk leven een bijna cata strofale invloed. Men loopt aan alle kanten vast. Men weet bijna niet. hoe men In het leven moet blijven. Is het een wonder, dat sommige onderwijzers de christe lijke school verlaten om bij het gouvernementsonderwijs te gaan dienen, als ze zien, hoe hun kin deren niet genoeg te eten krijgen? Maar is het niet een even groot wonder, als andere chris ten-onderwijzers toch blijven door werken met het zij zonder over drijven gezegd een hongerloon- tje? We hebben daarover ontstel lende cijfers gehoord. Onderwij zers aan niet door de regering gesubsidieerde scholen verdienen soms R 200.-- per maand! Dit is zoveel als 4 liter rijst of 5 pakjes sigaretten! Je weet eenvoudig niet hoe je moet kijken, als je dergelijke dingen hoort. Je denkt dan met een zekere verontwaar- diging aan mensen in Nederland, die zeggen, dat de zending niet zoveel mag kosten; al geef ik dan direct toe. dat een dergelijk ge zegde vaak berust op het feit. dat men niet op de hoogte is van de werkelijke situatie. Nu. dat waren wij tot voor kort ook niet. Ook in ander opzicht heeft de Inflatie van de roepiah een ver woestende werking op de op bouw van het kerkelijk leven. In sommige gemeenten heeft men soms met inspanning van alle krachten R 250.000 bijeenge bracht voor de noodzakelijke kerkbouw. Men moet nu onge veer Wi miljoen roepiah neertel len om een kerk te laten bouwen Wat moet dat ontmoedigend wer ken. En is het te verwonderen, dat ons bij herhaling gevraagd werd om geld voor kerkbouw, omdat zoals iemand het eens zei „het kerkgebouw de uit- valspoort voor het evangelie is' Je vraagt je vaak af, hoe de mensen in leven blijven. Waar ze het geld vandaan halen om elke dag voor zichzelf en de kinderen toch weer eten op tafel te zetten. Natuurlijk wordt door de moei lijke economische situatie hst uit werken van reeds lang be-taan- de plannen opgeschort of nelemaai te niet gedaan. Mogelijkheden En dit, terwijl er zoveel moge- liikheden voor de kerken in In donesië zijn. Ik noem er eer. school tot lessen in godsdienst - worden gegeven. Dit heeft dus ook betrekking op de gouverne- mentsscholen. Wat een enorme kans ligt hierin voor de cvange- Ue-prediking. Tot voor kort waren de christe lijke lagere scholen het kanaal waarlangs men de jeugd van In donesië kon bereiken. Nu komen daar opeens alle andere scuoien bij. Met spoed worden nu oplei dingsscholen voor godsdienston derwijzers opgericht, die drukkerij ge vraagd. Ook in de sector van net jeugdwerk zijn er mogelijkheden te over. Hoevele malen men ons niet heeft gevraagd om te helpen bij het oprichten van internaten, is haast niet meer tellen. De omstandigheden, waaronder de jeugd moet leven, zijn niet te be schrijven. Veel jongeren gaan te gronde, omdat er niemand voor hen zorgt. Vooral in de grote steden is dit het geval. Ik heb nog maar een paar mo- groeiende behoefte aan dergelijke gelijkheden genoemd. Ik krachten op korte termijn moe- ten voldoen. Zolang deze krachten nog niet klaar zijn met hun stu die. moet dit werk gedaan wor den door de predikanten, die het toch al zo druk hebben met hun gemeentewerk naireUtaak. Een andere mogelijkheid: Het aantal studenten aan de ontelbaar scholen in In donesië loopt in de tienduizen den en nog eens tienduizenden. Ik heb ïgeen officiële cijfers gezien, n I nesië vertoeft, schetst hij de moeilijkheden maar vooral i I ook dc mogelijkheden die er voor de kerken in Indone sië zijn. De mogelijkheden I I ook wat betreft de toekomst Indonesië. Ds. Richters' °de nog wel tien kunnen opsommen. Al deze mogelijkheden kunnen worden uitgevoerd, als men maar voldoende personeel en geld heeft. Dat men hierbij telkens weer een beroep op ons deed. was niet te verwonderen. Men weet dat men in Neder- dient dan een bedrag, gelijk staande aan 5 pakjes sigaret ten of 4 kg rijst. Men is ingelicht over de kapitale bedragen, die verschillende In dit tweede artikel, van met de daar vergaarde kennis dienen ze hun land. Opmerkelijk is. dat men nog zoveel Neder lands verstaat. Vaak ook spreekt. Men excuseert zich dan, omdat het wel niet volmaakt zal zijn. Maar men blijkt dan foutloos te spreken. Veel vergaderingen wer den in het Nederlands gehouden. En èls het om de een of ande re reden wenselijk was het Indo nesisch te gebruiken, dan waren er wel altijd een paar tolken om het gesprokene in vloeiend Ne derlands te vertalen. Op de scho len heeft het Nederlands uiter aard geen plaats meer. Het En gels is ervoor in ae plaats geko men. Jongemens-io groete.i je vaak met grote spontaniteit in het Env-'is. Het spreekt vanzelf, dat voor a! die scho ngaande jongens en meis jes schoolgebouwen beschikbaar moeten zijn. Dat is ?ang niet al tijd het geval. De accommodatie voldoet^vaak niet aar. elementaire bouw mag stellen. En nieuwbouw is in de huidige sAuatie onbetaal baar. Men is m een handomdraai enkele miljoenen kwijt En die lig gen niet voor het grijpen. Universiteiten a niet v Kerken voor al lerlei doelein den hebben bij eengebracht. de als wonderen, het aantal stu denten tegen de honderdduizend vraagt, i: Dat liep Deze studenten, onder godsdienst. Men het te verwonderen, dat i bij herhaling vroeg: „help ons toch bij de organisatie van het werk onder de studenten. We kunnen de mogelijkheden niet aan." Lectuur Over de mogelijkheid andere zaak. Als vraagt, dan doet men dit, omdat men de vele mogelijkhe den zo graag zou willen aanvat ten. Omdat het gaat om de komst van het rijk van Christus in Indo nesië. En wie zou daar niet alles voor over hebben! Jeugd Het krioelt in Indonesië van jeugd. Je ziet ze langs de wegen lopen met hun dure! boeke-i en schriften. Het aantal jongelui, dat de scholen bezoekt, is enorm groot. De universiteiten rijzen als paddestoelen uit de grond. Elke stad van standing heeft christelijke lectuurverspreiding behoef ik niet veel te schrijven, "-a,"cn „Brood voor het hart" heeft het u wel duidelijk gemaakt en mee is hier - in Indonesië erg dank baar voor de hulp. die uit deze actie Indonesië binnenkort zal kunnen bereiken. Papiergebrek en (lebrek aan zetruimte remmen de ectuurdiensten in de realisering van de plannen om tientallen Djakarta alleen al 26. Het kan best zijn dat er sinds dien weer een of meer bij geko men zijn. Of ze alle van even goede kwaliteit zijn. is een andere vraag. Velen van de huidige leiders in Indonesië hebben hun opleiding gehad op de christelijke scholen. Ook hebben velen gestudeerd aan buitenlandse universiteiten. En Gesprek in Moskou over kernstopverdrag hjiet los te maken van niet-aanvalspact? IS er een serieuze kans. dat I de kernslopbesprekinsen. die a.s. maandag ln Moskou moeten begtnncn. tot een ak koord leiden? De Verenljrde Sta ten menen van wel. ZIJ beschik ken volgens onderminister van buitenlandse laken. Averell Har- riman. over aanwijzingen als zou de Sow jetunie bereid aijn te onderhandelen over een (gedeel telijk) akkoord met betrekking tot het verbieden van proeven me* kernwapens. Harrmun \<t- tegenwoordigt president Kenne dy bij bedoelde Amerikaans- Brits-RassLs.hr besprekingen en men dient dus groot belang te hechten aan aijn verklaringen. Aan de andere kant moet men zich ook realiseren, dat verkla ringen als die van Harriman met een speciale bedoeling wor den a/gelegd. En dat UJkt ook nu bet geval te aijn. len uitlopen Officieel leen de kernproeven op de agen da en Chroesjtsjef heeft in Ooit' Berlijn loten weten, dat hij be reid is een akkoord te tekenen over het verbieden van alle kernproeven, de ondergrond.-c uitgezonderd Formeel heelt Harriman slechts met deze uit spraak te maken en niet me', de voorwaarde, die de Russisch" premier aan zijn oereidheid heeft verbonden. Deze /on waarde is niet minder dan het sluiten van een niet-aanvals-ver drag tussen de Navo en hei Warschaupact Luisteren Harriman mag mei de Rus sen (en Britten i alleen onder handelen over de ondertekening van een kernstop-overeenkomst Als er gesproken word', over een n et-aanvals-verdrag tussen het Sowjetblok en de Navolanden. mag hij slechts luisteren en zo nodig discussiëren, maar in geer qcval onderhandelen. En dat Harriman niet verwacht, dat al les van een leien dakje zal gaan blijkt ten overvloede uit z:jr mededeling, dat bij een misluk king van de besprekingen mo gelijk acht Hij sluit nl. de mogelijkheid niet uit. dat de onderhandelin gen door Chroesjtsjef orden af gebroken om op demonstratieve wijae zijn „hardheid" te laten rlen en de Chinese beschuldi gingen van de afgelopen maan den te logenstraffen. Vragen Er doen zich dus allerlei mo gelijkheden voor. De Sowjetunie kan na alles wat er gezegd is. toch bereid blijken te zijn. een kernstopverdrag te sluiten, zon der dat daaraan dc regeling van andere prob emen word' gekoppeld. De grote vraag is dan. wat de drie landen, die hel akkoord moeten ondertekenen oesluiten met betrekking tot eventuele proefnemingen met kernwapens, die binnen afzien bare tijd ongetwijfeld ook dooi communistisch China en Frank rijk zullen worden gehouden. Za' een dergelijk akkoord slecht.' van kracht zijn voor de Sow jetunie. Amerika en Engeland zal het alleen maar gelden voor de landen van de Navo en het Warschaupact, of zal men het akkoord beschouwen als een :n- 'ernationalc overeenkomst paald probleem voor het grijpen ligt. In de huidige situatie heeft het er veel van weg, dat zij een akkoord over een kernstop verdrag (zij het met uitsluiting Chroesjtsjef heeft In Oost-Ber- lijn gezegd bereid te zijn, een (gedeeltelijk) akkoord over een kernstopverdrag te onderteke nen. mits de westelijke mo gendheden willen instemmen met een niet-aanvals-verdrag tussen de Navo en het War schaupact. En de Russische vi- ce-premler Mikojan heeft des gevraagd in Moskou geant woord. dat deze voorstellen in derdaad als een geheel dienen te worden gezien. acht gebonden te zijn? ziet. dat hier nogal wat voet angels en klemmen liggen. Ook voor Chroesjtsjef. Dc ervaring heeft geleerd dat de Russische leiders vaak nieu we moeilijkheden veroorzaken, als een regeling van een be- De Navo de week in deze houding blij ven volharden, dan is het dui delijk. dat geen overstemming kan worden bereikt, harriman mag alleen onderna.adeien over een kernstopverdrag. Hij heeft >ok toestemming van president Kennedy om andere problemen te onderzoeken on te bespreken maar daar houdt alles mee op. De houding, die de Britse dele gatie met betrekkin? tot he ioor Chroesjtsjef voorgestel de niet-aanvals-verdrag aan neemt, zal daar geen invloed op uitoefenen. Dit laatste ligt voor de hand: Amerika en Engeland kunnen onmogelijk een besluit nemen over een zaak. waarbij alle vijf tien Navolanden rechtstreeks betrokken zijn. Zij kunnen de Sowjetunie hoogstens de toezeg ging doen, dat zij het Russische Duitsers Zouden Amerika en Engeland er inderdaad iets voor voelen, het sluiten van een niet-aanvals- verdrag met de landen van het Warschaupact in overweging te nemen, dan zullen zij ongetwij feld op verzet stuiten, als zij deze kwestie in de Navo ran- hangig maken. In het bijzonder de Westduitsers en de Fransen kunnen moeilijkheden verooi za ken. De ondertekening van een non-agressie-pact tussen Oost en West zou neerkomen op een fei telijke erkenning van het com munistische regiem in de Sjw- jetzone van Duitsland, van een afzonderlijke Duitse staat, die men de naam Deutsche Demo- kratische Republik hoeft gege ven. Zij houdt in. dat de sta tus quo in Europa zal worden gehandhaafd en maakt »en eind aan de nog steeds in Duitsland levende herenigings:i.usic. Voorts sluit zij de mogelijkheid uit van een ten vai brengen van het communistische regiem in de Sowjetzone. Vertrouwen Ook president De Gaulle zou niet enthousiast zijn, nl was het alleen maar. omdat hij overai buiten gehouden werd. Met een kernstopakkoord zal hij zich ze ker niet verenigen. En wat hel non-agressie-pact betreft zal hij zeker de gelegenheid te baat ne men, zich achter de nezwaren van West-Duitsland te scharen Zo ziet men. hoe gecompliceerd de internationale situatie is, hof alles in elkaar grijDt en hoe licht de betrekkingen tussen de westelijke landen kunnen wor ien vertroebeld. ten. Het resultaat van het ge sprek tussen Adenauer en De GauUc is er om aan te tonen, dat de woorden van Kennedy niet tevergeefs waren gespro ken. Het zou bijzonder jammer zijn als Chroesjtsjef er met zijn aan elkaar gekoppelde voorstel len In zou slagen, dit weer on gedaan te maken. Labour Het is niet onmogelijk, dat dit laatste het geval zal zijn. ook al zouden de Verenigde Staten en Engeland er niets voor voe len op de suggesties van Chroesjtsjef in te gaan. De Brit se Labourpartij zal ongetwijfeld bij monde van haar nieuwe lei der. Harold Wilson, aanvaarding van Chroesjtsjefs voorstellen be pleiten. Wilson bracht kort gele den nog een bezoek aan de Sow jetunie, waar hij langdurig be sprekingen met de Russische premier heeft gevoerd. Merk waardigerwijs heeft hij toen hij nog in Moskou was al ver klaard niet optimistisch te zijn over de mogelijkheid van een akkoord over het verbieden van kernproeven. Zou hij toen reeds hebben vermoed, dat Chroesj tsjef een dergelijke overeen komst niet cadeau zou geven? Bovendien is Paul Henri Spaak, de Belgische minister van bui tenlandse zaken vorige week in de Sowjetunie geweest om met de Russische premier te spreken over het niet-aanvalsverdrag. Bij zijn terugkeer in Brussel bleek hij optimistisch gestemd Bedoeling Een kernstopverdrag en een niet-aanvals-pact hebben De Gaulle gezaaide wantrouv uit dc gedachten van zijn ande re Europese bondgenoten te pra- Harriman. de Amerikaanse di plomaat, die president Kennedy in Moskou vertegenwoordigt. van het houden van proefnemin gen in de ruimte, in de atmos feer en onder water. Zolang de Sowjetunie niet tot hervatting van hun „bovengrondse" proe ven overgaan, heeft men in het Kremlin reeds de zekerheid, dat er geen proeven meer genomen zullen worden. In gelijke mate geldt dit ten aanzien van een niet-aanvals-verdrag. Chroesj tsjef weet ook zonder een der gelijke overeenkomst wel. dat het Sowjetblok niet door de lan den van de Navo za! worden aangevallen. Daarom heeft hij er een he- loeling mee. die ons tc denken moet geven. Enerzijds wil hij idoor voor te geven, voor e«n kernstopverdrag tc zijn) grond Teven aan het vermoeden, dat hij toenadering tot het Westen loekt. nu hij moeilijkheden nut China heeft. Anderzijds tracht hij door het non-agressie-pact 1 het kernstopverdrag f In Djakarta bezochten w Universitas Kristen Indones: de wandeling U.K.I. genoemd. Ik zal maar niet proberen om te beschrijven, hoe de gebouwen er- het plafond. De als men hem zo mag noemen was slechts door een gevloch ten wand gescheiden van de „col legezaal". Beter is de christelij ke universiteit in Salatiga eraan toe. Daaraan is buitenlands kapi taal niet vreemd. Maar men komt alweer ruimte te kort. Men (houdt er al rekening mee, dat het hui dige aantal van 616 studenten bin nen niet al te lange tijd zal uit groeien tot 1.800 a 2.000. Bepaald indrukwekkend zijn de gebouwen van de staatsuniversi teit „Gadjah Mada" in Jogjakar ta. Een aantal van 20.000 studen ten noodzaakte de bouw van ver schillende gebouwen, die uiter aard bijzonder modern van opzet zijn. Aan de top is alles dus redelijk goed. Maar de desa-scholen leg gen het loodje. Men vroeg om „een tweede ACSIS". U zult zich die actie wel herinneren, die be doelde ongeveer 8 jaar geleden de christenen in Indonesië aan nieu we gebouwen te helpen. De „Ac tie voor Christelijke Scholen ;n Indonesië en Suriname" bracht indertijd ongeveer 750.000 op Men zou er nu heel wat scho len van kunnen bouwen of be staande scholen van kunnen uit breiden. Helaas ziet men geen kans om het aantal scholen uit te breiden. De gelden ontbreken ervoor. En dit, terwijl er op dc christelijke scholen zulke enorme kansen voor het evangelie liggen In doorsnee is 90 pet. van de leer lingen niet-christen. Wat het be tekent. als deze jongens en meis jes gedurende vele jaren onder de beademing van het evangelie liggen, behoeft geen nadere toe lichting. Kinderbijbels In dit verband wil ik ook me moreren de grote invloed, die van de kinderbijbels uitgaat. Bij verschillende gelegenheden wer den voorbeelden genoemd, waar uit bleek, dat door het lezen van de kinderbijbels niet alleen de kinderen, maar ook hun ouders tot Christus waren gekomen. He laas is de Indonesische vertaling practisch uitverkocht. In Indo nesië drukken stuit op allerlei practische moeilijkheden, o.a. om dat men papiergebrek heeft. Van de Javaanse vertaling zijn nog vol doende exemplaren in voorraad Wat zal er van de jeugd in In- donesie worden? Op welke wijze zal in de toekomst de Indones; sche staat geleid en bestuurd wor den? Wat zullen de dan vader en moeder geworden jongens en meisjes aan hun kinderen door- S.-ven als de bron van alle leven? et deze vraag worstelt de chris tenheid van Indonesië. De worste ling is zwaar, omdat het materi aal meestal ontbreekt. Is het een wonder, dat men hoopvol zijn blikken richt naar de christenen in Nederland, aan wie men zich nog steeds verbonden voelt? Dc christenen in Indonesië heb ben hun plannen. Als ze maar uit te voeren zijn. Toen ik op een samenkomst in Semarang sprak waar ouderen en Jongeren, man nen cn vrouwen uitgenodigd wa ren, vroeg men mij me speciaal tot dc Jeugd te richten. Dc reac tie was verblijdend: „We zullen «Uner tijd de verantwoorde lijkheid overnemen", zei onge veer de voorzitter van de jeugd vereniging. Wc mogen deze men sen niet alleen laten worstelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 14