Uiv probleem is het onze Afschaffing slavernij met liefdemaal herdacht OPGAVE VAKANTIEADRES Paus Paulus belooft te streven naar eenheid BOEKENHOEK Een woord voor vandaag Nieuw type universiteit „Loonsverhoging gezien conjunctuur te krap" Ned. studenten richten vakbeweging op Groei verpleegcapaciteit voor geesteszwakke jeugd 2 MAANDAG 1 JULI 196S ANDERZIJDS BIJZONDERE GELEGENHEID Te Amsterdam-Z hebben de hervormden en gereformeerden op de le Pinksterdag een ge meenschappelijke kerkdienst ge houden. Ds. Y. K. Vellenga, gere formeerd predikant te Meppel, trekt in het Gereformeerd Kerk blad voor Drente en Overijssel in twijfel of het houden van dergelij ke gemeenschappelijke diensten strookt met het besluit en de be doeling van de synode. Ds. Vellen ga zegt hierover: T"\E SYNODE heeft uitgesproken. Wat zijn „bijzondere gelegenhe den"? In de toelichting die van sy nodewegen bij het besluit aangaan de de gemeenschappelijke diensten verstrekt is, lezen wij: bij Bijzon dere gelegenheden kan gedacht wor den aan de herdenking van de gro te heilsfeiten, van gebeurtenissen in het leven van kerk en volk, ook om niet meer te noemen aan een gezamenlijk te ondernemen of ondernomen zaaiweek. Maar het blijven toch bijzondere gelegenhe- Indien de herdenking van de gro te heilsfeiten onder de „bijzonde re gelegenheden" te rubriceren is en naar rechte verklaring het Rink-sterfeit hieronder valt, dan val- >n er ook de geboorte van de Here Jezus, zijn sterven, opstanding en hemelvaart onder. Dan kan men er overal waar men er lust toe heeft in het vervolg op de „grote re feestdagen" gemeenschappelijke diensten beleggen. Zo zullen ze voor velen wellicht wel heel grote feest dagen worden. En zo moet men na de verheffing van het feestelijk sa menzijn op de grote feestdagen, zich op de volgende zondagen weer kerkelijk samenzijn. Ds. Vellenga ziet dit alles als een bron van onrust. Hij is er van overtuigd dat dit niet de weg is, die de synode heeft willen wij zen. De deur staat, naar zijn me ning, op een kier, niet verder. Hij vervolgt: De synode was zich volgens el- gen verklaring bewust, dat het hou den van gemeenschappelijke diens ten „het kwaad van de kerkelijke verdeeldheid kan helpen bestrij den", maar ook. dat dit „het ge vaar met zich brengt, dat aan be paalde duidelijk aanwijsbare oorza ken van dit kwaad te gemakkelijk wordt voorbijgegaan en daarom niet zonder meer in de vrijheid der kerken kan worden toegela ten". Vandaar de stipulaties. Ais het moet, laat het dan bij „bijzon dere gelegenheden" gebeuren. Mis schien waren tot deze gelegenheden hier en daar de bid- of dankstond voor het gewas te rekenen. Voor velen moet zo'n bid- of dankstond inderdaad een „bijzondere gelegen heid" zijn. Zij doen er zelden of nooit aan mee. Maar om nu uitgezocht de „gro te feestdagen" als geschikt voor het houden van gemeenschappelij ke diensten te zien, schijnt mij on juist Om bij pinksteren te blij ven is op pinksteren de kerk niet voor de dag geroepen? Pinksteren is wel het feest om de puntjes op de kerkelijke i's te zetten. Maar wat, indien dit in een gemeenschap pelijke dienst gebeurt? En overi gens, waarom zijn de „grote feest dagen" als „bijzondere gelegenhe den" aan te merken? Wordt er iets anders verkondigd dan elke zon dag behoort verkondigd te worden? En waar is dan het „bijzondere" van de „gelegenheid". Door Zeister broedergemeente (Van een onzer medewerkers) ,,1863 Te so fara masra bin tjari wi 1963" (tot hiertoe heeft de Here ons geleid). Deze Suri naamse woorden aangebracht boven de preekstoel in de kerk van de Evang. Broedergemeente in Zeist, maakten duidelijk waar om op deze zondagmiddag een ..liefdemaal" werd gehouden, n.l. ter gelegenheid van de 100-jarige herdenking der slaven-emanci- patie. Een liefdemaal, want zoals liturg, ds. A. C. Prinsen van de broedergemeente in zijn openings toespraak het uitdrukte: vreugde om het samen herdenken mét de broeders en zusters uit Suri name. Met beschaamdheid voor de schandelijke praktijken die onze voorouders destijds hebben bedreven. Dringend verzoek uw vakantie- adres, vla de uit de krant geknipte bon, die wi] regelmatig ep de ad- vertentiepagine plaatsen, ze vroeg mogelijk op te geven. i vertraagd. Do Directie Premier Pengel in rede Bevrijding van slavernij kost zelfoverwinning Minister-president gel van Suriname heeft gis teren ter gelegenheid van de af schaffing van de slavernij, nu honderd jaar geleden, eeii rede uitgesproken getiteld Honderd jaar menswaardig leven". Ds. D. Rustige overleden Na langdurige ziekte is op 74-jarige leeftijd in Hierden overleden ds. D. Rustige. De thans overledene, die aan de Theologische Hogeschool in Apel doorn heeft gestudeerd, diende de vrij gereformeerde kerken van Leerdam en van Hierden. Op woensdagmiddag 3 juli vindt in de vrije gereformeerde kerk van Hierden een herdenkingsdienst plaats, waarna de begrafenis geschieden zal op het kerkhof van deze gemeente. Ds. Rusti ge verwierf onder meer bekendheid door het schrijven van enige preken bundels. die ook in het buitenland zijn uitgegeven. „Het heeft" zo zei de premier, „veel strijd en de Nederlanders veel zelfoverwinning gekost om de eigen vrijheid, die ze in zo menige oorlog dapper wisten te verdedi gen ook toe te kennen aan dege nen die door een historisch lot ge doemd waren van generatie op generatie als slaven dienstbaar te zijn aan de kolonisatie van deze landen en aan de verrijking van hun meesters". Alles wat zich vandaag in Suriname creool noemt, stamt geheel of gedeel telijk af van de geëmancipeerde slaven. D1t eeuwfeest is, aldus de Tieer Pengel dan ook bij uitstek een herdenkingsdag voor alle creolen van Suriname. „Suriname zou echter Suriname niet zijn. wanneer we niet ook het innige be sef hadden in een grote familie te leven". Vervolgens gaf de Surinaamse bewinds man een uitgebreid overzicht van de geschiedenis van Suriname in de afge lopen 100 jaar. Hoewel de afschaffing van de slavernij pas veel later geschied-1 Het Niet alleen liederen uit de bundel de Broedergemeente, maar ook Suri naamse teksten die door de hele ge meente werden meegezongen: leden van de gemeente uit Zeist, Amsterdam. Rot terdam en de Haag waren voor deze dienst in de bakermat van de Hernhut terzending bijeen. De kerk was daar toe feestelijk versierd: veel groen, oran je linten en niet te vergeten vele ge drapeerde Surinaamse hoofddoeken ga- en een extra vriendelijk accent aan et van binnen geheel witte kerkje. Medewerking verleenden o.m. het eigen kerkkoor van de Zeister gemeen- en de Surinam Gospelsingers die i. enkele negro-spirituals ten geho- brachten, waarvan enkele refreinen door de gehele gemeente werd meege zongen. Op verzoek genootschap het Zeister Zendings- dr. J. F. Einaar, di recteur van het kabinet van de gevol machtigde minister van Suriname land, tevens historicus reid gevonden be- Pen- de dan i" de Britse landen, ware slaven niet voldoende op de vrijmaking voorbereid. De geestelijk en vaak ook lichamelijk verwaarloosde staat in zij verkeerden was echter niet hun schuld, aldus de minister-president. „Niet zonder bewondering mogen wij, enige generaties later, constateren, dat zij, gezien de uitermate slechte om standigheden, waaronder zij de vrijheid kregen, er nog zoveel van gemaakt hebben." Rede tijdens kroningsplechtigheid Met de pracht en praal van een middeleeuws kijkspel is de aarts bisschop van Milaan, kardinaal Montini gisteravond tot paus Paulus VI gekroond. Voor het eerst in de geschiedenis vond de kroning plaats voor de St. Pieter op het grote plein, waar zich naar schatting een half miljoen mensen verdrongen om iets van de plechtigheid op te vangen. Nifeuw was de rede die de nieuwe paus hield. Daarin zei hij geïnspi reerd te willen worden door de apostel Paulus, wiens naam hij heeft aangenomen, om te streven naar nauwere christelijke con tacten „met alleen al wapens, waarheid en gerechtigheid". De paus begon zijn rede in het La tijn, ging daarna achtereenvolgens over in het Italiaans en Frans en besloot zijn rede met aparte boodschappen in het Engels. Duits, Spaans. Portugees. Pools en Russisch. In de laatste vier talen las hij echter slechts enkel een aantal vooruitgang van wetenschap en techno logie. bedwelmd door spectaculaire suc cessen op tot nog toe niet verkende ge bieden. scfhijnt hij zijn eigen macht te hebben vergoddelijkt en God voorbij te willen streven." Maar achter deze grandiose facade zijn, aldus paus Paulus, -gemakke lijk de stem van de Heilige Geest en de genade te onderkennen in deze mo derne wereld, die haakt naar recht vaardiging, vooruitgang vrede die zigheid keren or maar die tenslotte menwerking in een sfeer van weder zijds vertrouwen kan mogelijk maken. „Vrijwording Is echter een langzaam voortwerkend proces". „De ware be vrijding is zelfbevrijding, zij wordt niet geschonken, alleen mogelijk ge maakt. Ze geschiedt stap voor stap: bevrijding van de ondeugden en vai de onverantwoordelijkheid, bevrijding van de voordelen en van de dwaling, de bevrijding van de slaaf in van de geketende engel, die een ieder meedraagt in zijn ziel". Trouwen.... met wie?', door Werner Hofmann. Uitgave Zomer en Keu- ning, Wageningen. Het behoeft nauwelijks gezegd te wor- den. dat de keuze van een levenspartner I van het grootste belang is. Vele huwe- i lijksmoeilijkheden vinden hierin hun oorsprong, dat de twee mensen niet tot een trouwdag hadden moeten komen. Daarom is voorlichting een eerste be hoefte. Nu ontbreekt het wel eens aan een gids die èn wetenschappelijk verant woord èn voor ieder verstaanbaar is. Met dit boekje heeft de predikant Hofmann. die door zijn pastorale praktijk een rij ke ervaring verwierf, in dit gemis wil len voorzien. Van een theoretiserende benadering van de vragen heeft hij af gezien. Geen vraag gaat hij uit de weg; hij stelt ze kort. zakelijk en radicaal aan de orde. Ook deinst hij niet terug voor radicale oplossingen. Zijn adviezen geven verliefden, verloofden, ouders en opvoeders dan ook een stevig houvast. Toch bedoelt deze behandeling de partners te bewegen zichzelf en de an der zo duidelijk mogelijk te leren ken nen. De schrijver schept een situatie waarin zijn opmerkingen kunnen door werken en waarin het zin heeft, stof tot zelf nadenken te geven. De beslissing blijft bij hen die zijn raad op prijs stel len. 6,toespraak te houden. De andere spreker, prof. dr. J. M. v. d. Linden was door ziekte verhinderd. Dank Dr. Einaar. oud-lid van de Neder landse delegatie bij de Verenigde Na ties in New York. liet er geen twijfel over bestaan dat dank zij de contacten die de Moravische Broedergemeente reeds lang in Suriname had, de vrijla ting in 1863 niet heeft geleid tot bloed baden zoals dit is voorgekomen in Ja maica en andere Britse gebieden. Want door hun bemoeiingen met de slaven waren deze reeds voorbereid, niet al leen op een materiële verlossing, maar eveneens op een geestelijke vrijmaking. Deze vrijmaking heeft langzaam ge voerd tot een opbouw van het land. tot welke resultaten de Moravische Broe dergemeente in eerste instantie de ba sis heeft gelegd door o.m. het stichten van scholen. Van groot belang achtte dr. Einaar het dat deze zendingsmensen niet de fout hebben gemaakt van andere cor poraties die vaak het cultuureigene er de taal van de landen (streken) waai zij werkten, hebben vernietigd: daar voor ook moeten wij de Broederge meente dankbaar blijven. Aan het slot van deze dienst, die de werd bijgewoond door burgemeester nr. A. P. Korthals Altes en wethouder r. N. Verhoef, werd besloten met het jezamenlijk zingen van het volkslied van Juriname: „God zij met ons Suriname, Hij verheff ons heerlijk land. In Roergebied Het is een jaar geleden sinds aan de rand van Bochum, mid-j den in het Roergebied de eerste steen gelegd werd voor het eerste gebouw var. de toekomstige Roer-j universiteit. Deze stichting is be-! doeld als begin van de uitbreiding; van het Duitse hogeschool-onder wijs overeenkomstig de enorme aandrang van studenten en moet tegelijkertijd de verandering van stijl van de Duitse universiteit aangeven. Deze en andere stich tingen zijn noodzakelijk omdat de bestaande universiteiten in West- Duitsland niet onbeperkt uitge breid kunnen worden. Belangrijk is daarbij, dat de univer siteit van Bochum bedoeld is als een ge sloten organisatie en instelling. Daar voor bestaat een belangrijke reden: de vakgebieden en faculteiten van de tra ditionele Duitse universiteiten hebben zich steeds meer van elkaar geïsoleerd. Zo dreigt het principe „universiteit" uit elkaar te vallen en wordt de coöperatie van wetenschappelijk onderzoek in ge vaar gebracht. In Bochum worden nieuwe wegen ge baand, zonder echter te beginnen bij het nulpunt dat een breuk met de univer sitaire traditie zou betekenen. In de uiterlijke en innerlijke geslotenheid de nieuwe universiteit is het de bedoe ling dat bouwwijze, organisatie vensvorm de leraren en leerlingen in nauwer contact met elkaar brengt tegelijkertijd een vaste basis vormt een samenwerking van de wetenschap pelijke disciplines in onderzoek en leer. Eenheid Grote waarde wordt er aan gehecht door ruimtelijke eenheid en gesloten heid de uiterlijke voorwaarden te ver vullen voor de verwezenlijking innerlijke eenheid. De Duitse universiteiten hebben steeds meer aan eenheid ingeboet. Vele studen ten leggen zozeer de nadruk op hun spe ciale interesse, dat zij hun blikveld be perken en de algemene eenheid van de wetenschappen of van de universiteit he lemaal niet meer kunnen 3 Overeenkomstig het advies de Duitse Wetenschapsraad, moeten de creatie van nieuwe hogescholen we tenschappelijke afdelingen worden inge steld die met elkaar samenhangende vakken verenigen en de plaats van de faculteit gaan innemen. In Bochum zul len 18 van die afdelingen ingesteld wor den. Deze afdelingen gelden als faculteit en worden ook overeenkomstig genoemd. Zo zullen bijvoorbeeld in plaats van de gebruikelijke filosofische faculteit drie aparte afdelingen komen. De eerste voor filosofie, psychologie en pedagogie, de tweede voor geschiedenis en de derde voor taal- on literatuur wetenschappen. In de grondstrutuut van de iniversi- te't die in Bochum verrijst komt de Beverwijk '3e pred - jioofdgedachte van ee-n alzijdige coöpe- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Rhenen (vac. J. Dijkstra) (toez.): A. Westra. te Scharnegoutum. Aangenomen naar Loenen (Veluwe): D. J. Spaling, te Hoogersmilde; de benoe ming tot bijstand in pastoraat te Vlijmen c.a.: dr. J. C. Fritzsche, J pel, die bedankte voc noeming te Maarn GEREF. KERKEN Aangenomen naar Beverwijk pl.)Joh. Heule, te Rotterdam-Z. UNIE VAN BAPTISTEN GEM. Bedankt voor Utrecht: W. Harkema.i 's-Gravenhage. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Dordrecht: J. Karens, kand. te Zoetermeer en A. W. Verhoef, kand. i te Capelle a. d. IJssel. Priesterwijding voor ex-predikant Ds. J. Loos voormalig hervormd pre-| dikant te Hilversum, die in 1955 eervol j ontslag kreeg als predikant, wegens zijn overgang naar de Rooms Katholieke Kerk, zal de priesterwijding kunnen ontvangen. Mgr. P. A. Nierman, bis schop van Groningen, heeft toestemming gekregen drs. J. Loos tot het priester schap toe te laten. Drs. Loos, in 1908 geboren, werd in 1933 predikant, Hij stond achtereenvol gens te Oudega, Arnhem, Workum en Hilversum. onderzoek en leer tot uitdruk- Here, leer ons bidden (Lucas 11:1). Er zullen zeker mensen zijn, die als zij dit lezen, eveneens zeggen: Ja, Here, leer ons bidden. Het gebed is belangrijk. Het gebed is een gesprek met God. En hoe spreekt men met God? De discipel zei: Here, leer ons bidden, en in dit verzoek ligt een bewijs van eigen onmacht. Hoe moeten we bidden? De eeuwen door is de vraag gesteld. Gesteld door mensen die door de nood van hun leven geen uitkomst meer zagen, die hun hele leven in brokken en stukken in handen hadden liggen en ten slotte één ding wisten: Niemand kan mij meer helpen dan God alleen, mensen, die begrepen, dat het ogenblik was aangebroken, waarop zij het gesprek met God moesten beginnen, met de Here, Die zij voorheen wellicht schouderophalend waren voorbij gegaan. Hoe moeten wij bidden? Het gebed heeft altijd een persoon lijke inslag. Het moet opwellen uit het hart, het moet een noodkreet zijn, een angstschreeuw van de mens tot zijn Verlosser. Here, leer ons bidden. God vertel ons asjeblieft hoe wij ons tot U moeten wenden als ons hart naar U verlangt. Hoe moeten wij bidden? Hoe beginnen wij het gesprek met God? Zo door gewoon met eigen woorden zonder omhaal onze nood voor Hem neer te leggen. NKV-voorzitter Middelhuis meent: meer aantrekken EZIEN de arbeidsschaarste in eigen land en de hoge lonen in het buitenland zijn de uitgangs punten van de Nederlandse loon politiek voor 1963 toch wel aan de schaarse kant. De 2,7 procent werd, is samengesteld uit 1,2 pro cent werkelijk verantwoorde loonsverhoging en 1,5 procent wel ke gezien de spanningen van de economie toelaatbaar geacht kon worden. Tegenover het loonniveau hier steekt dat percentage van 2,7 wel schril af, vooral als moet geconstateerd dat de hoogcon junctuur nog steeds aanhoudt. Tot deze conclusie kwam de voor zitter van het Nederlands Katholiek Vakverbond (voorheen K.A.B.), de heer J. A. Middelhuis, vanmorgen in Utrecht in zijn rede ter opening van de verbondsraadsvergadering van het N.K.V. Volgens de heer' Middelhuis heeft de gehele ontwikkeling ons ge leerd, dat wij de komende jaren bij de uitgangspunten van het loonbeleid, zo als deze worden neergelegd in de halfjaarlijkse rapporten van de S.E.R., niet meer moeten werken met het noemen van bepaalde percentages en zeker niet met cijfers achter de kom ma. Wanneer dit achterwege wordt gelaten kan er, volgens hem, een zeke re mate van werkelijke vrijheid in de loonvorming ontstaan en rekening worden gehouden met de grote ver scheidenheid in behoefte welke bij de praktische loonvorming nu eenmaal een grote rol speelt. tot „hen die, zonder tot de Rooms-Ka tholieke Kerk te behoren, met ons ver enigd zijn door de machtige band van geloof in en liefde tot Jezus en getekend zijn door het zegel van de ene doop." Hij zei zich tot hen te richten met een eerbied, die wordt verdubbeld door een onmetelijk verlangen. Een verlan gen dat velen onder hen ook reeds zo lang bezielt om de gezegende dag te bespoedigen, waarop na eeuwen van on gelukkige scheiding, de volmaakte ver wezenlijking zal geschieden van de dringende bede van Christus aan de vooravond van Zijn dood: „Opdat zij Wij beschouwen het als een plicht en eer, vervolgde hij, om de verwachting die paus Johannes XXIII opgeroepen hseft om te komen tot grotere eenheid, niet te beschamen. Dialoog De paus beloofde: „Met behulp van God en het voorbeeld van onze voor gangers zullen wij de mensheid van thans onvermoeid het geneesmiddel voor haar kwalen blijven aanbieden, het antwoord op haar smekingen: Christus en Zijn onvoorstelbare rijkdommen. „Zal onze stem gehoord worden?" vroeg j hij zich af. Zoals de laatste jaren gebruikelijk ontbrak een zinsnede over de we reldvrede niet: „Evenals onze ge'éer- oorgangers willen wij ons wijden aanmoediging tot groter weder zijds begrip, liefde en vrede tussen de volkeren, de vrede die onze Heer ons heeft gelaten en die de wereld zonder Hem niet kan geven." Chr. stichting voor beroepsvoorlichting in Brabant en Limburg Na enkele voorbereidende vergaderin gen in verschilende plaatsen in het zui den des lands is onlangs opgericht de Protestants Christelijke Stichting voor school- en beroepskeuzevoorlichting in Noord-Brabant en Limburg. Tot voorzitter werd benoemd de heer J. F. C. M. Guillaume. conrector bij 't te Heerlen en tot secretaris de heer J. Beukema te "s-Hertogenbosch. voorzitter van de vereniging voor protes tants christelijk onderwijs aldaar. Gelijktijdig is een overeenkomstige stichting voor beroeoenvoorlichting op gericht. waardoor ook het voorbereiden de werk bij ouders en jeugd ter hand kan worden genomen Maar de paus richtte zich ook tot hen die buiten het christendom staan. H:j vervolgde: „Maar achter de grenzen van het christendom is nog een dialoog gaande, waarbij de kerk tegenwoordig betrokken is. het gesprek met de mo derne wereld. Oppervlakkig beschouwd kan het schijnen alsof de mens van van- ---------- daag steeds vreemder staat tegenover pelende organisaties de Christelijke Psy- alles wat op godsdienstig en geestelijk chologische centrale voor school gebied ligt. Zich bewust van de grote roep aangesloten. Het bestuur, bestaande uit 24 leden, is afkomstig uit vele maatschappelijke groeperingen in Brabant en Limburg. Het secretariaat is gevestigd te 's- Hertogenbosch. Citaldellaan 85. De stichting heeft zich bij de overkoe- Mensa-motie aangenomen De Vereniging tot Opvoeding en Verpleging van Geesteszwakke Kinderen heeft te Ermelo haar jaarvergadering gehouden. Van deze vereniging gaan uit de in richtingen 's Heeren Loo-Lozen- oord te Ermelo, Groot-Emaus te Ermelo, de Dr. mr. Willem van den Berh-stichting te Noordwijk- Binnen, het Van Arkel-instituut te Soestdijk, Groot-Schuylenburg te Apeldoorn, het tehuis De Gemzen- sprong te Rotterdam en het tehuis Saxenheem te Almelo, ipcre. maar kwalitatief inferieure alter- De voorzitter, de heer H. M. Oldenhof. natlevcn met nadelige gevolgen voor hun j memoreerde wat de vereniging sinds gezondheid. De studentenvakbeweging 1940 heeft gedaan om tegemoet te ko- jzegt van mening te zijn dat de subsi-1 men aan de behoefte aan verpleegge- r zwakzinnigen. Het Jaarvergadering te Ermelo Twee nieuwe inrichtingen i zijn rede buitenlandse "arbeidskrachten. Hij vroeg zich af of de systematjshe werving van arbeiders uit het buitenland door werkgevers en overheid wel helemaal verantwoord is. Wil men buitenlanders in ons land laten werken, dan moet ook de mogelijkheid worden geschapen om de gezinnen van die werknemers te laten overkomen. Doet men dit niet, dan moe ten moeilijkheden gevreesd worden, die zich inmiddels bepaald wel voorgedaan hebben. Aan de overbrenging van deze gezinnen zijn echter weer andere grote nadelen verbonden, bijvoorbeeld de aan spraak die op woonruimte wordt ge maakt. Daarom acht de heer Middelhuis het juister de werving van buiten landers stop te zetten, temeer daar zij ondanks allerlei garanties het eerste slachtoffer dreigen te worden van een eventuele teruggang. De heer Middelhuis kon zich niet aan de in druk onttrekken, dat de werkgevers en de overheid voor de moeilijkheid van schaarste van werkkrachten op lossingen zoeken, die sociaal gezien niet geheel verantwoord zijn en waar voor de rekening in de toekomst dreigt te worden gepresenteerd bij de bui tenlandse werknemers zelf. PROGRAM Over het gezamenlijke actieprogram van N.V.V. en N.K.V. zei de heer Mid delhuis nog. dat het klimaat in Neder land voor sociale vooruitgang niet alleen in materiële zin maar ook voor wat betreft de gehele plaats en betekenis van de arbeid in het maatschappelijk bestel volop in discussie is. Zij die r dat, er van mening: dies minstens op het huidige peil ge- legenheden handhaafd dienen te blijven. tal plaatsen de zwakzinnigeninrich tingen werd opgevoerd van 1710 tot 3389 door het stichten van nieuwe verpleeg- paviljoenen. Dit is een stijging van 98 procent. Hét aantal plaatsen in kinder- beschermingsinsrtellingen nam toe van 348 tot 509, een stijging van 46 procent. Ten aanzien van verdere uitbreidings plannen memoreerde de voorzitter dat zowel te Éde als te Monster een nieu we inrichting voor zwakzinnigen, voorlopig bestemd voor 300 verpleegden, zal worden gebouwd, de stichting 's Hee ren Loo-Lozenoord zal worden uitge breid met twee nieuwe paviljoenen, elk bestemd voor 36 verpleegden, en er on derhandelingen gaande zijn om de capa citeit van de stichting Groot-Schuylen burg met 100 plaatsen te verhogen.... Voorts worden besprekingen met de daarbij betrokken zijnde overheidsorga- nengevoerd om de stichting Groot- Emaus. internaat voor heropvoeding van debiele jongens en meisjes, in een geheel nieuw gebouwencomplex onder te brengen. In de bestuursvacature, ontstaan door het overlijden van de heer J. van den Berg. werd voorzien door de benoeming van de heer \V. G. Aldershoff, te Oegst- geest. De periodiek aftredende bestuurs leden. de heren J H. de Goede te Har- denberg en mr. R. M. van Reenen te 's-Gravenhage, werden als bestuurslid In dit opzicht noemde hij de s king van de vakcentralen een gebieden de eis, in het belang van de Nederlandse werknemers. Dc heer Middelhuis zei, dat hij met de encyclieken Mater et Magistra en Pacem in terris in de hand zich met het gezamenlijke actieprogram wel veilig voelde. Tenslotte merkte de heer Middelhuis nog op dat het N.K.V. niet onverschillig is welke regeringscombinatie uit de bus komt. (Zoals bekend voelt het N.K.V. veel voor een samengaan met de P.v.d.A., red.) Maar welke regering dat ook moge z|jn, zij kan rekenen op een loyaal zU het een kritisch N.K.V., dat een op democratische wijze tot stand gekomen regering erkent als de wettige overheid. PSP wil rooms- rode regering De algemeen voorzitter van de PSP, de heer P. A. Burggraaf, heeft zater- dag op de algemene vergadering van de PSP in Den Haag gezegd, dat de PSP een regeringscombinatie rooms-rood voorstaat. Het is gebleken dat de P.v.d. A. en de K.V.P. elkaar bij het program ma al gevonden hebben. De PSP-voorzitter meent dat de con clusie van de Tweede-Kamerverkiezin gen kan zijn dat er weinig behoefte was aan verandering van de grote lijnen van het gangbare beleid. Een radicalisering var. de politieke gedragslijn werd niet gewenst. De vergadering heeft een resolutie aanvaard waarin van de Nederlandse re gering wordt gevraagd de diplomatieke en culturele betrekkingen te verbreken met Zuid-Afrika. De resolutie vraagt voorts een boycot van Zuidafrikaanse goederen en een verbod voor Zuidafri kaanse schepen en vliegtuigen Neder land aan te doen. In de resolutie wordt gesteld, dat Nederland niet langer weer loos mag toezien bij de zich verscher pende situatie in Zuid-Afrika. die het gevolg is van het strikt doorvoeren van de apartheidspolitiek. In Utrecht is zaterdagmiddag! de Nederlandse Studentenvak-{ bondbeweging opgericht. Het be stuur bestaat uit studenten uit Nijmegen, Leiden en Amsterdam. Aan de oprichtingsvergadering namen vertegenwoordigers van acht Nederlandse universiteiten en hogescholen deel. De Groningse hoogleraar, prof. dr. C. an Heringa .sprak op dit congres over de sociale positie van de student. Vol gens prof. Heringa wordt in het alge meen miskend, dat voor de student de adolescentietijd samenvalt met aan hem gestelde zware psychische en vaak ook .ichamelijke eisen. Toch vindt dit feit, aldus prof. Heringa, zijn weerslag in een groot aantal studenten (10 tot 20 procent), dat psychische stoornissen vertoont, Vraag: Deze laatste winter zijn eni ge karpetten, die op ee ben gelegen, tengevolge gedeeltelijk nat geworden. Dit euvel tijd is werd nu pas ontdekt met het gevolg vendien dat de achterzijde uitgeslagen is. H< Bestaat er een afdoend middel ze weervlekken te verwijderen' Antwoord: Het zal niet meevallen dc beginnen daar smelten een lastige de stof na verhitting on teer afkoelt, zodat er geen behoorlijk te werken. Bo- het resultaat niet veel bc- de karpetten ter zijn dan het gat. Beter is het gat tc grote druk de fles kan barsten, eer zit er in. te stoppen maar het beste de zaak de- eens tc bespreken met een stoppage- inrichting of stomerij. Misschien kan nen en voegt er water bij. Door het zwellen van de bonen wordt een flinke druk op de wand uitgeoefend en daar door verdwijnen do deuken. Enige voor- ichtighcid is echter gewenst daar bij willen Brieven, die niet zUn voorzien van naam en adres, kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. daar raad geven of dc zaak tering nog te krijgen is weervlekken te verwijderen De bekte hentellen. De repkrnttemokeltjkheden Antwoord: In 194(1 la oplossing zou zijn, een goede stomerij tc hulp te roepen. Wilt u het zelf pro beren, neem dan de karpetten eerst af moderne kunststoffen zijn beperkt uitgave ooral na verbranding doordat smeltkoek rondom het gat Is t de Wereldbibliotheek met bruto-bedrag aftrekken. Deze groter percentage. m*t een wolwasmiddel en laat de vlek- staan. Alle draden zijn daar samenge- of daar te verkrijgen dat de studie voortijdig afbreekt (20 tot ken daarna weken in water en azijn, smolten voeding t 40 procent). De studentenvakbeweging heeft ook een motie aangenomen naar aanleiding van het voornemen van de regering de directe subsidies op de maaltijden van de studenteneettafels per 1 sèptember af te schaffen. Moeilijk In de motie wordt gesteld, dat de uit de subsidie-afschaffing voorvloeiende prijsstijgingen het vele studenten uiterst moeilijk zal maken geregeld v« voedingswaarde gecontroleerde maaltijden gebruik te blijven maken. j Als de kleur van de wol door de in- leed, is minder zichtbaar worden. Is dus geen weefsel moeden dat het nodig is te zoeken bij kosten van water, licht, nodig bewassing. Men moet dus eerst stuk Vraag: In mijn donkerblauwe regen mantel is een gat ter grootte van een paar centimeter geschroeid. Nu heb ik jn gebruik wel gehoord dat men dit kan dicht- bm smelten. Weet u hoe dat moet? Antwoord: In principe is het natuur lijk mogelijk nylon (we nemen aan dat de stof nylon is) te smelten en daar mede een gat dicht te maken. Niette- antiquariaat. Ook kan eer open weefsel te zoeken naar de werken v; met stoppen kan be- In bibliotheken zal wel een exemplaar ring te vinden zijn. afschrij- Vraag: Een platronde tinnen water fles met schroefdop, die deze winter Vraag: Op mijn vrouv was, deukt langzaam in en een beroep gedaan om t er kan nu nog maar weinig water in liaanse arbeider ln huls worden gedaan. Hoe kan men dit gen een vergoeding van de fles De moeilijkheid is: Wi 'oorkomen en hoe krijgt eer in de oude vorm? Antwoord: Wat de verwijdering de denken betreft, kunnen wij raad hoofd of min raden wij aan daarmede niet te geven. Men vult deze met bruine bo- lasting is dan daar v,ng (geschatte waardevermindering of Tollens, slijtage) van meubilair, beddegoed. misschien ook £ank- en traplopers, enz. De in het de overwinte- kostgeld begrepen vergoeding voor uw arbeid en ongemak moet u als inko men aangeven. De netto-opbrengst .4 --.er(j komt voor de belasting boven op uw overig inkomen en de belasting wordt berekend over het totaal. Het percenta ge is dus niet zo maar op te geven. Indien de hieraan verbonden arbeid door nw vrouw wordt verricht, mag er toepassing worden gevraagd van ds vrouw? Hoeveel be- gedeeltelijke vrijstelling van arbcldsln- erschuldigd? komsten van de gehuwde rouw. jonge Ita- >ns dit fis caal kosten? Wordt dit bedrag be schouwd ais Inkomsten van het gezins-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2