Samenwerking AJV.V.V.
en V.V.V. bepleit
Buber daagt christendom
uit tot zelfonderzoek
Mindszenty toch voor
conclaaf uitgenodigd
Alles in Rome
vrijwel klaar
voor stemming
Energie in evenwicht
Een woord voor vandaag
Verlaging belastingdrul
voor de middengroepei
Actie „Open het Dorp"
opende ook onze ogen
Problemen in de bouw
niet op te lossen"
Vo.etang.eês
Propaganda-acties voor 7,2.5 miljoen
Van alle Europeanen reisden er in
1962 ongeveer 28 miljoen in het bui
tenland. In 1969 zullen dat er waar
schijnlijk 50 miljoen zijn.
Het verschijnsel van de verschuivin
gen in de toeristische belangstelling
brengt z.i.. voor de toeristenindustrie
grote, vaak niet te voorziene noch te
controleren gevaren met zich.
In het toerisme is het typisch een ba
lanceren geworden tussen een stijgen
de sociale, menselijke winst en een da
lend financieel rendement, als we al
leen maar op de kwantiteit en niet op
de kwaliteit van de bezoekers letten, dan
voorzie ik dat wij hier in het dichtbe
volkte Nederland in luttele jaren zelf
eerst het veld zullen moeten ruimen om
overtollige gasten te kunnen her-
helaas nu reeds re<
deze procedure als
TOERISTEN VERWACHT
IN 1969 50 MILJOEN
Op de jaarvergadering vkn de
Algemene Nederlandse Vereni
ging voor Vreemdelingenverkeer,
die in Krasnapolsky in Amster
dam is gehouden, heeft de vice-
voorzitter mr. H. Vlug gepleit
voor meer coördinatie van Neder
landse activiteiten in het buiten
land en van de activiteiten van de
A.N.V.V. en de plaatselijke
V.V.V.-. Hij toonde zich zwr Vair
verheugd over de verhoging van,maai wordt beschouwd.
"LV.V
en over de inhoud van de
«chenen nota inzake het toerisme.
In samenwerking met het bedrijfs
leven sijn inmiddels propaganda-
acties gerealiseerd voor 1,25 miljoen
gatden, waarbij het bedrijfsleven
voor 50 percent in de kosten bij
droeg. Hij sprak de hoop uit, dat
een nog uitgebreider groep van ge-
interesseerden in de nabije toekomst
bet grote belang van gebundelde ac
tiviteiten gaat inzien.
Mr. Vlug constateerde met genoegen
dat er tegenwoordig duidelijke afspra
ken bestaan tussen de ministeries van
economische zaken en van buitenlandse
taken en de centrale kamer van hai
delsbevordering en de A.N.V.V.
De verdere groei van het toeris
me brengt volgens de vice-voorzitter
van de A.N.V.V. de noodzaak mee
tot verbetering van de toeristische
infrastructuur, waarvoor echter z.i.
rog niet voldoende middelen be
schikbaar zijn. Da-t de financiën
voor een goede aanpak in vele ge
meenten onvoldoende zijn, heeft de
A.N.V.V. aan de regering kenbaar
gemaakt.
Als
be-
50 MILJOEN
De voorzitter van het genootschap
voor reclame, tevens voorzitter van de
commissie buitenlandse zaken van de
A.N.V.V., jhr. W. van Andrlnga de
Kempenaer, hield vervolgens een toe
spraak over verkoopbevordering
ons vreemdelingenverkeer, wa
hij berekende dat de komende
wel gezegd worden dat de 690 miljoen
(deviezen inkomsten 1962) ons niet zon
der meer in de schoot vallen", aldus de
heer Van Andringa de Kempenaer.
Geografische spreiding en spreiding
in de tijd kunnen hier z.i. een verbe.
tering brengen.
Dr. F. de Graaff over dialoog met jodendom
Naam bekend en trad mens tegemoet.
Daarom kan de mens Gods liefde door
tegenlicfde beantwoorden. God en de
mens komen dan in liefde tegenover el
kaar te staan, het ls een persoonlijke
verhouding door de band van de liefde.
I Het gevolg van de gnostiek is dat deze
1 persoonlijke verhouding zoek geraakt is.
Wij ko-
i niet
i tegei
(Van onze kerkredactie)
Opmerkelijk hoog was gister
avond het percentage jongere
mensen toen de hoogst gelegen
zaalu van het Groothandelsge
bouw te Rotterdam zich vulde.
Zij kwamen voor een lezing van
de hervormde predikant van Rot
terdam-Centrum, dr. F. de Graaff
die de achtergronden belichtte
van Bubers gesprek met het
christendom.
Dr. De Graff stelde in zijn rede
onder meer dat een van de be-
persoon, de Gij, maar tegen*
I persoonlijke, het het''
I il*nlrKAAlil Ha maHat
langrijkste oecumenische
sprekken, die gevoerd moet wor-|dc srond
den, het gesprek tussen christen
dom en jodendom is.
De lezing werd georganiseerd door Dr D Graaff was van oordeel dat
boekhandel Donner. in het kader ur' ue oraa" was van 00raeel aat
ordt
denkbeeld, de medemens als iets
kunnen gebruiken, een geval. Dat is
het hedendaagse nihllis-
Zui vering
juist op dit punt Martin Buber het chris
tendom bijzonder veel te zeggen heeft.
Er is wel gezegd dat Buber uit res
sentiment tegen het christendom pro
beert het jodendom de boventoon te la
ten voeren. Zo verstaat men zijn bedoe
ling volledig verkeerd. Het is juist Bu
bers bedoeling in het christendom de
gnostische invloeden te signaleren, op
dat re een zuivering kan plaats vinden.
Hij zoekt die zuivering van zowel chris-
„i. tendom als jodendom, opdat de
verouderd instituut als „de tinB h„t OPV^rH kan
lezing georganiseerd door een boekver
hun tentoonstelling van hedendaagse
boeken op het gebied van wijsbegeer
te en theologie. In de zaak aan de Lijn
baan zijn meer dan tweeduizend boeken
collectie van Nederlandse werken
zowel protestantse als rooms-katholieke
auteurs. Maar bovendien zijn een zeer
groot aantal buitenlandse werken geëe-
poseerd.
„Gemeentetoerusting"
benoemt ds. Delleman
tot secretaris
dikant te Groningen, benoemd tot
taris in volledige dienst van de stichting.
Ds. Delleman heeft deze benoeming in
principe aangenomen. Van de samen
werkende kerken in Groningen, in wier
dienst ds. Delleman is. werd hericht
ontvaftgen dat geen bezwaar bestaat
•hem voor twee jaar uit te lenen
'de stichting.
- Het ligt in de bedoeling dat de
we secretaris alreeds enig werk op zich
zal nemen met betrekking tot retraite,
enige conferenties en enkele
Na de gisteren door de kardi
nalen, die het conclaaf voorbe
reiden, gehouden vergadering, is
in een communique bekend ge
maakt, dat dit college banneling
kardinaal Mindszenty, prmaiat
waarin! van Hongarije, rechtstreeks in
.kennis heeft gesteld van datum
'en uur van de opening van het
conclaaf ter verkiezing van een
nieuwe paus.
Vaticaanse zegslieden deelden
mede, dat dit niet aan een spe
ciale boodschap, is geweest maar
dezelfde, die naar alle kardinalen
is uitgegaan. Het melding maken
ervan in een communique was
echter iets ongebruikelijke.
Volgens Vaticaanse zegslieden had
deze vermelding niet ten doel, druk op
Mindszenty uit te oefenen om zijn toe
vluchtsoord te verlaten in de Ameri
kaanse legatie te Boedapest, maar was
zij alleen bedoeld als tegensprak,
ty geen kennis zou lijn /egèv#n
het conclaaf. Hoe de boodschap
Mindwenty isk faaondq*-is nier bekend
gemaakt.
Inmiddels werd vandaag het werk
aan de inrichting van de conclaaf
ruimten voortgezet. Op de ledikanten
zijn matrassen van schuimrubber ge
legd. Hierdoor zullen de kardinalen
waarschijnlijk gerieflijker slapen dan
ooit gedurende een conclaaf het geval
geweest.
Het conclaaf voor de pauskeuze dat
woensdag a.s. wordt geopend heeft
voorlopig de beschikking over een par
tij van zes duizend stembiljetten en
wat dat betreft zou het conclaaf, met
vier stemmingen per dag, achttien da
gen kunnen voortduren. Het is name
lijk de bedoeling dat, voorzover nodig,"
tweemaal des ochtends en tweemaal
des middags wordt gestemd. Tweemaal
per dag. te elf uur des ochtends en te
17.30 uur is er een „fumate", een
rookwolk boven het dak van de Sixtijn-
kapel. Als de rook wit is, kan hier
uit worden opgemaakt dat er een paus
is gekozen.
Stemming
Volgens de desbetreffende apostoli
sche constitutie zijn er drie manieren
van stemmen mogelijk: bij inspiratie,
bij compromis en normaal. Van stem
ming bij inspiratie is sprake wanneer
de kardinalen, vertrouwend op voorlich
ting door de Heilige Geest, eenstem-
besluiten een der leden van het
ege tot paus uit te roepen. Onder
„eenstemmig" zijn dan ook beg:
pen de eventueel zieke kardinalen die
hun cel niet kunnen verlaten voor de
stemming in de Sixtijnse kapel. Aan
dergelijke stemming mogen geen be
sprekingen voorafgegaan zijn.
In de praktijk kan het zo gaan, dat
tegelijk op de eerste bijeenkomst der
kardinalen een van hen meedeelt:
Gezien de uitzonderlijke geschiktheid
van zijne excellentie. ben ik van oor
deel dat hij tot paus gekozen nwet
worden en, wat mij betreft, ik kies
ring met verheffing van stem op hun
beurt verklaren ,.Ik kies hem." Een
kardinaal die niet 'kan spreken kan
schriftelijk zijn instemming betuigen.
Voor mensen die kwaliteit verlangen!
koper", kreeg gisteravond
inhoud en een nieuw cachet door de
bijeenkomst in het Groothandelsgebouw.
Met intense aandacht volgden de aan
wezigen een uiteenzetting van de gedach-
tenwereld door dr. De Graaff van wat
wij wel kunnen noemen nu de grootste
hedendaagse joodse theoloog en denker
Martin Buber. Volgens deze hervorm
de predikant zoekt Buber naar de meest
elementaire dingen waaruit het bestaan
a onze cultuur zijn voortgekomen.
In deze tijd waarin de uitwerking van
het christelijk geloof afneemt en de er
varing van God gaat verdwijnen zoekt
ook de kerk weer naar haar grondsla
gen. Dat zoeken van beide kanten
het christendom mogelijk.
Buber meent ook een boodschap te
hebben voor de christelijke wereld. Hij
meent dat het christendom in 2000 jaar
de openbaringsbron niet volledig heeft
kunnn uitputten. Hij waarschuwt voor
al tegen genostische invloeden die in het
christendom zijn gaan overheersen. De
gnostiek meent dat het mogelijk is om
tot kennis te kunnen komen, God te
kunnen kennen. Dan komt men tot een
dat-geloof", wat door Buber wordt
aangevallen. Met dat dat-geloof" be
doelt hij uitspraken als: Ik geloof dat
Jezus God is, dat Hij is opgestaan, dat
ij is opgevaren enz.
Daartegenover stelt Buber, terugke
rende naar de bron van het Oude Tes
tament, dat geloof In de bijbel steeds
een „vertrouwen op de trouw van God
ls. Het gaat hem om de ontmoeting van
God met de mens. God maakte Zijn
Compromis
1136). De aarde ontvangt haar ener
gie voor verreweg het grootste deel
van de zon. Ware deze energiebron
er niet, dan zou het leven op onze
planeet uitgesloten zijn, althans in
de vorm waarin we het thans ken
nen. Van deze wijsheid ls iedereen
volkomen overtnigd.
Een lichaam, waaraan steeds
warmte wordt toegevoerd, moet ech
ter ook warmte afgeven, wil het
niet te heet worden, en bijgevolg
moet ook de aarde weer energie af
staan om te ontkomen aan het lot
een kokende bol te worden. Dat
klinkt eenvoudig, maar bij deze
warmte-afgifte doen zich toch ver
schillende mogelijkheden voor die
we niet zonder
het
TOCH IS
HET ZO!
hoofd kunnen zien.
In de eerste plaats
zou de aarde de
energie die zij van
de zon krijgt- niet
dezelfde snelheid
kunnen afgeven als
zij werd ontvangen.
Van enig voordeel
Is ln dat geval geen sprake en on
ze planeet zou even kil en onbewoon
baar zijn als met verscheidene an
dere soortgenoten ln het zonnestel
sel het geval Is. Een andere moge
lijkheid zou zijn, dat de aarde ener
gie uitstraalt In een hoger tempo
dan zij energie ontvangt. In zo'n ge
val zou er voortdurend energiever
lies plaats vinden en het zon hier
koeler en koeler worden,- tot alles
ln een Ijzige kou zou zijn verstard.
Er Is nog een andere mogelijkheid,
nl. dat van de energiewinst, waarbij
dus steeds tets minder energie wordt
afgedragen dan aan warmte ls ont
vangen. Dan zon de temperatuur ge
leidelijk stijgen en we zouden ten
slotte gekookt worden, zodat ook de
ze oplossing voor de voortzetting van
het leven op aarde weinig bevorder
lijk ls.
Gelukkig ls er bij al deze kwade
kansen nog een laatste mogelijkheid,
en wel deze, dat de aarde juist zo
veel energie afgeeft als zij van de
zon ontvangt. Dan kan alles blijven
zoals het ls en behoeft niemand zich
ongerust te maken, althans niet wat
deze kwestie betreft.
We vinden het allen zo vanzelfspre
kend dat de levensomstandigheden
met de nodige schommelingen
uiteraard door alle eeuwen en
duizenden van Jaren heen, ongeveer
dezelfde blijven, maar bij dieper na
denken en ernstig overwegen van de
kwade kansen die we hierboven heb
ben opgesomd, ls de gelijkmatig
heid van de aardse temperatuur een
allermerkwaardigst fenomeen. Want
de energiebalans is precies in even
wicht, zodat we geen vrees behoe
ven te koesteren in
kookhitte of ln diep
vries te belanden.
Onderzoekers, die
sich graag reken
schap geven van de
verschijnselen
z«n
ian het reke-
geslagen en
hebben becijferd,
hoeveel gramcalorieën de atmos
feer gemiddeld jaarlijks dlrekt van
de zon ontvangt: hierbij werd de
uitstrallngswarmte van de aarde
gevoegd, evenals de gelcidlngswarm-
tc en verdamplngswarmte, alsmede
enige posten van minder betekenis.
Dit waren de debetposten van de ba
lans. Aan de kredltzljde werd de uit
straling van de atmosfeer geplaatst,
waarna bleek dat de gemiddelde In
komsten en uitgaven elkaar prach
tig dekten. „Dat moet ook wel", zal
een nuchterllng opmerken, „anders
zou het op den duur warmer of kou
der moeten worden".
Inderdaad. Maar die nuchterllng
zal dan toch tevens moeten toegeven,
dat de zaak toch weer bijzonder
goed in elkaar zit.
Dat komt door de Ideale Isolatie
die de atmosfeer vormt.
het gesprek gevoerd kan worden.
Uitvoerig ging dr. De Graaf nog in
op de visie van Buber op Jezus Chris
tus. die hij ..Zijn grote broeder" heeft
genoemd, in wie Hij de Messiaanse op
dracht erkent. Alleen stelt hij dat de
fout van het christendom is dat dit Je
zus tot de Messias geproclameerd heeft.
Dat had niet mogen gebeuren, want dat
kan pas bij de volledige verlossing, bij
de komst van het Rijk Gods.
Door vooruit te grijpen op de komen
de verlossing, zegt Buber heeft het
beeld van Jezus van Nazareth verte
kend. Juist daarom ziet Buber in het
vroege christendom, maar ook zelfs
reeds in het Nieuwe Testament, bij
voorbeeld bij Paulus gnostische invloe
den.
vraag is of hij hier gelijk heeft, maar
meent wel dat in onze interpretatie van
het Nieuwe Testament deze niet chris
telijke gedachtenwereld binnengestroomd
is. Hij wilde dan ook met een open
hart en een open oog naar Buber luis
teren, met hem spreken. Dit gesprek
is eigenlijk nog maar pas op gang.
Buber vraagt op deze dingen van ons
een antwoord. Niet een apologie, een
verdeding van het christendom Is hier
noodzakelijk, maar een hernieuwd on
derzoek, waarin wij de bijbel weer la
ten spreken en ons af gaan vragen of
Buber gelijk heeft als hij in zijn grond
stelling zegt dat de ontmoeting en dia
loog tussen God en Zijn uitverkorenen
ZATERDAG 15 JUNI 1%
Wat wilt gij, dat Ik u doen zal? Een vreemde vraag. Daar,
zitten ze dan, twee blinden, langs de weg. Ze moeten hefj
hebben van de royaliteit van de voorbijgangers. En hun oreif,
zijn zo gespitst op het horen van voetgangers, dat er geem
voorbijganger aan hun aandacht ontsnapt.
Maar nu is er toch wel iets bijzonders aan de hand. Ze horeic
een geroezemoes van stemmen, dat steeds dichterbij komth
Wat is er?, vragen ze nieuwsgierig als de eerste voetstappen:
vlak bij hen zijn. Wat er is? O, daar komt Jezus. Jezus? I*'
dat niet dieJa zeker, Hij is die Man over Wie iedereeir
spreekt. Hij geneest zieken en
Die twee daar aan de weg zullen wel niet verder hebben geL
luisterd. Hier ligt hun kans. En zij beginnen te roepen: „Herefa
heb medelijden met ons, Zoon van David!" (Mattheus 20 30)P-
En dan die merkwaardige vraag. Wat wilt gij, dat Ik u doe if,
zal? Het antwoord is recht op het doel af. Here, dat onze ogetL
geopend worden. En Jezus, met ontferming bewogen, raaktw
hun ogen aan en terstond werden zij ziende.
Van blind ziende worden. We kunnen het ook anders zeggem«
Verlost worden uit een nood, genezen worden van een zeem
Het is mogelijk voor allen, wier leven, door wat ook, is rerfc
scheurd, die geen uitkomst meer zien, geen hoop meer hcbbcnT
Het is mogelijk. Maar het begint bij die ene vraag, die ent€
kreet: „Here, heb medelijden met ons, Zoon van David!" E
Punt één op verlanglijstje C.M.B.:
(Van onze soc.-econom. redactie)
Verlaging van de totale belas
tingdruk voor de middengroepen,
mede gezien de stijgende premie
lasten van de verplichte sociale
verzekering. Ziehier één der ver
langens, die de Christelijke Mid
denstandsbond op de werktafel
van de kabinetsformateur heeft
gelegd als eerste van een tiental,
het midden- en kleinbedrijf ra
kende onderwerpen, welke naar
het oordeel van de C.M.B. de bij
zondere aandacht van de nieuwe
regering zullen moeten hebben.
,Dit i
i ernstig punt", aldus de
ef uiteindelijk op gericht moet zijn op bond. „De regering zal er een open
de verlossing van de wereld, en niet m£d.
Dr. Klompé in Dennenoord
Bij de stemming bij compromis dra
gen de leden van het college r~
tal van hen op om ln hun r
verkiezing te verrichten. De aangewezen
„commissie" van drie, vijf of z
moet zelf de bijzonderheden der
kiezingsprocedure vaststellen.
Bij de derde, gewone manier
stemmen is thans tweederde van
aantal stemmen voor verkiezing nodig
ingeval het aantal kardinalen door drie
deelbaar is, en anders twee-derden plus
^Kardinaal Montlnl. de 65-j*rige aarts
bisschop van Milaan, geeft men nog
steeds de meeste kansen en na hem
worden o.a. genoemd de kardinalen
Lercaro, Marella, Confalonleri en Urba-
nl. Overigens verzuchtte een kardinaal
bij het doorbladeren van de kranten
dezer dagen: „Gelukkig wordt de paus
niet door de journalisten gekozen."
Conferentie te Berlijn
van protest, politici
Van 20 tot 23 juni zal te Berlijn de
zesde Protestantenconferentie yvorden
gehouden.
Het „gesprekscentrum voor Jonge
protestantse politici uit Europa", dat
op de vorige conferentie te Rotterdam
werd opgericht, organiseert deze
ferentie.
Op eenentwintig juni refereert het
West-Duitse parlementslid, de heer D.
Rollmann uit Hamburg over „Duitsland
en Berlijn in het Oost-West konflikt".
Vrijdagsmiddags refereert prof. dr. G.
Kuypers, hoogleraar in de politikologie
aan de Vrije Universiteit in Amster
dam over „Christendom. Demokratie
i kommunisme".
Ook voor zaterdag staan twee refe
raten op het programma. Rear Admiral
Sir Anthony Buzzard uit Londen re
fereert over „Het Protestantisme en de
verdediging van Europa", en dr. Arnfinn
Sarensen uit Oslo over „Het protestan
tisme en de ontwikkelingslanden".
Tussen de bedrijven door zullen de
deelnemers door de Berlijnse senaat
worden ontvangen en door de minister
voor „Gesamtdeutsche Fragen". Voor
de zondag staat een gemeenschappelij
ke kerkdienst op het programma en een
gesprek met enkele vooraanstaande
kerkelijke leiders.
Aan de conferentie nemen jongeren
deel uit Oostenrijk, Zwitserland, Zwe
den. Noorwegen. IJsland, Duitsland en
Nederland.
Tevens werden uitnodigingen verzon
den naar Franse. Finse en Deense jon
geren, maar van hen werd tot
geen reaktie ontvangen.
Vanuit Nederland zullen 10 personen
aan de conferentie deelnemen. Deze
personen worden aangewezen door dc
Nationale Organisatie van ARJOS en de
FCHJG.
Dc twee laatst genoemde organisaties
zijn aangesloten bij het Gesprekscen-
Benoeming
Dr. G. J. Leppink: benoemd aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht tot ge
woon hoogleraar in de faculteit der
wiskunde en natuurwetenschappen
om onderwijs te geven in de mathe
matische statistiek.
Het Vatikaan heeft drie speciale post
zegels ter gelegenheid van de „sede va
cante" de periode tussen de dood van
Joannes de 23ste en de verkiezing van
een nieuwe paus uitgegeven. De ze-
jgels hebben een frankeerwaarde van resp.
110. 40 en 100 lire.
„De actie „Open het Dorp"
heef{ nietaïleën dit dorp geopend,
aar opk onze ogen. Wij. hebben
cfdor ontdekt, dat in ons vólk
leeft dat de gehandicapte in onze
maatschappij schromelijk is te
kort gekomen en dat dit niet lan
ger aanvaardbaar is. De televisie
mag nog zo'n machtig medium
zijn, de organisatoren en mede
werkers van de gevoerde actie
mogen nog zo bekwaam en sym
pathiek zijn, een resultaat als
thans bereikt was nimmer tot
stand gekomen als niet geappel
leerd was aan diepe gevoelens in
ons volk."
Dat zei de minister van maatschap
pelijk werk, mej. dr. M. A. M. Klom
pé, gisteren bij de officiële opening
van het vakantiehuis „Dennenoord" te
Bennekom van de prot. chr. vereni
ging van ouders en vrienden van het
gehandicapte kind „Philadelphia".
Sprekende over de verdiensten van
de Ouderverenigingen voor het afwij
kende kind noemde minister Klompé
als de meest essentiële betekenis van
deze verenigingen, dat zij zich inzet
ten voor de emancipatie van de ge
handicapten.
Vroeger, zo zeide de minister, heb
ben we enkele grote emancipatiebe
wegingen gehad en alle tekenen wij
zen er op dat thans de emancipatie
van de gehandicapte aan de beurt
„Het ziet er naar uit, dat deze
snellere vaart zal hebben dan vr
gere emancipatiebewegingen", aldus
mej. dr. Klompé.
In het vervolg van haar rede schonk
zij aandacht aan hetgeen we, als volk
van Nederland, met elkaar moeten
doen om de gehandicapte zijn recht
matige plaats in ons midden te ge
ven. „Wij weten, dat wij allen
waar wij ook staan de plicht heb
ben mede te werken aan de leniging
van hun nood." Zij zei het onmoge-
in een handomdraai te
maande tot voorzichtig
schuwde tegen ongecoöri
oog voor moeten hebben, dat mede
als gevolg van het gevoerde prijsbe
leid de premies van de sociale ver
zekering sneller stijgen dan het in
komen van menige zelfstandige". De
bond wijst er op, dat 95 pet.
het niet-agrarische bedrijfsleven tot
het midden- en kleinbedrijf behoort
en dat meer dan één miljoen perso
nen van onze beroepsbevolking in
deze sector werk en brood vinden.
„Daarom moet de nieuwe regering
bij de vaststelling van de hoofdlij
nen van het toekomstig beleid
sociaal, economisch en fiscaal
met dc positie van deze grote groep
volledig rekening houden",'
subsidiëring 'door de overheid
Als roer niet omgaat
Geen doelen voor
ondernemers
Indien het roer ten aanzien van
het nationale bouwprobleem niet
radicaal wordt omgegooid, moet
het vraagstuk van de huidige si
tuatie in de bouw als onoplosbaar
worden beschouwd.
Dit is de zienswijze van drs. J. de
Vries, president-directeur van de
Verenigde Bedrijven Bredero N.V.
te Utrecht. In het jongste nummer
„Maatschappijbelangen" van de Ne-
derlandsche Maatschappij voor Nij
verheid en Handel stelt de heer De
Vries o.m., dat wanneer sociaal-poli
tieke overwegingen de beleidstech-
niek in de bouw blijven beheersen, de
hoop op de zo bitter nodig hogere
produktie z.i. moet worden opgege
ven.
Naar het oordeel van de heer De
Vries is het beleid in ons land ach
tergebleven bij het klimaat, waaronder
z.i. zowel de kleinere bedrijven als de
grote-internationaal georiënteerde bouw
ondernemingen echt aan de produktie
kunnen komen. „Het huidige beleids-
klimaat moet in een produktieklimaat
I worden getransformeerd".
zelve aan een gesprek over haar taak
nauwelijks is toegekomen, dat techni
sche research op een aan deze taak
aangepaste schaal en niveau ternauwer
nood een punt van discussie is en dal
economische research z.i. niet verder
komt dan ondergeschikte punten. „Niet
alleen het beleid, ook het gesprek tus
sen de ondernemers ligt nog uit zijn
voegen. De allesbeheersende vraag: hoe
vergroten we op korte termijn de nr
tionale produktiecapacitei/t wordt in zi;
totaliteit nergens aan de. orde gesteld'
GEEN DOELEN
De produktietechnlek, aldus de heer
De Vries, komt niet van de grond om-
geen doelen zijn, waarop een on
derneming van formaat zich kan rich
ten, zoals bijvoorbeeld h~t ontwerp en
de bouw van een gehele stadswijk en
groepje van 43 woningen,
- - redenen van goedkeu-
rlngsbeleid nog 25 naar een volgend
jaar moeten worden verschoven.
Dit is, naar de mening van de heer
De Vries, een van de oorzaken
„vlucht" van de produktiecapaciteit
naar buiten. Een andere oorzaak van
deze „vlucht" is het t-werken in de
bouw van het marktmechanisme. „Acht
men om redenen van nationaal belang
in de bouwnijverheid de huidige strak
ke distributie-techniek noodzakelijk, dan
is het zeker, dat de woningnood in N<
derland voorlopig niet wordt opgelost'
aldus de heer De Vries in Maatschap
pijbelangen.
de bedrijfseconomische
technische voorlichting
den- en kleinbedrijf;
i instelling van een staatscommisslc-
tot onderzoek van de mogelijkheden
ener algemene wettelijke regeling td®
gen de oneerlijke concurrentie;
zodanige hantering
leveren, waartoe hij reëel in staat is;V
versoepeling en vereenvoudigin
van de overlegprocedure inzake
prijsbeleid, met name ten aanzien
de artikelen melk, brood en brandstof
fen. (De C.M.B. noemt het onhoudbaaj
dat deze drie branches, waarva
eerstgenoemde twee zelfs een
publiekrechtelijk orgaan hebben,
prijsbeleid in een uitzonderingsposit»
zijn geplaatst);
alle»
voortdurend worden aangepast aan <T
behoeften van het ogenblik, mai
waarbij ook mogelijkheden ontstaat
voor eerste kapitaalvorming door i
spirant-ondernemers;
t vertegenwoordiging van het NedeU
lands midden- en kleinbedrijf
Sociaal en Economisch Comité
Brussel;
1 definitieve
sitie van huurai
in geval van onteigening e.d." op bas»
van volledige schadeloosstelling;
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
D. J. Spaling te Hoogersmilde; te Mas^
tenbroek: A. Noordergraaf te Daarle, Ov{,
Aangenomen naar Amsterdam-Watery,
graafsmeer (vac. J. ter Schegget):
Stautener te Pijnacker; naar Zwarte!
broek: W. van Hennekeler te Vreeswij
Bedankt voor Nieuw-Leusen: J. G. Huey
:ink te Mildwolda; voor Nieuw-Stadska*
aaal: A. Westra te Scharnegoutum, Fr.
Dor Wormeveer: A. P. Peschar te Balf
im en Hollum op Ameland.
Aangenomen de benoeming tot hulpP
prediker te Zoelmond: J. F. Rotl|
emeritus-predikant en voorganger
ie herv. evangelisatie te Ruurlo.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Hilversum-Oost: J. Broni
te Bunschoten.
Aangenomen naar Sliedrecht, gemeentje
Middeldiepstraat: N. Brandsma te Nieu'
Amsterdam, die bedankte voor
werve en Papendrecht.
LJET WERD later en later. Ze scheen het niet
te merken. Iedereen in huis was allang naar
bed. Bij de buren waren de lichten al uren ge
doofd en de laatste bus was allang weg. 't Was
nacht, maar zij en ik zaten nog in de kamer. En
zij praatte maar. Twee keer had ik haar al een
schone asbak gegeven, want als ze praatte zoals
nu, ongeremd en redeloos, rookte ze aan één
stuk door.
In de loop van de avond was ze gekomen, ge
spannen en nerveus. De manier waarop ze zei:
„Nee dank je, geen koffie, ach laat me maar
ja, wel graag een sigaret", gaf je toch een beet
je een vreemd gevoel. Ze had iets van een ac
trice, die haar rol speelde. Knap, heel knap,
maar net niet helemaal natuurlijk, net niet hele
maal echt. Ze zuchtte en staarde gemelijk voor
zich uit. Hoorde dat ook bij haar rol?
Pas toen we alleen wraen, was ze gaan pra
ten. Ik wist wat me te wachten stond, dit zou
nog uren duren en met het verglijden van de
tijd. zou mijn machteloosheid groeien, want ik
kon haar niet helpen
Klaar staan voor je naasten, zeggen we dan
Er zijn als ze je nodig hebben, luisteren en pro
beren te begrijpen. Wel, ik durf te beweren, dat
ik er geweest ben voor deze vrouw, dat ik ge
luisterd en gepraat heb. Alleen, het grcle wacht'
woord waarop zij wacht heb ik haar nooit kun
nen geven. Alles wat ik te zeggen had, wals ge
zegd. maar steeds toch tevergeefs. Wat deed ze
anders hier? Ik wist immers alles al? En terwijl
en
ze verder praatte, dacht ik: misschien wil ze dat
wachtwoord wel helemaal niet vinden. Misschien
wil ze dit onrustige onevenwichtige leven met
zichzelf als ongelukkig middelpunt niet eens mis
sen. Miaschien cultiveert ze haar eigen onrust
wel. Ik wist het niet meer.
Haar stem kabbelde door in een monotoom rit
me, terwijl haar ogen half dichtgeknepen een
stuk vloerkleed fixeerden. Half verscholen in de
rook van haar sigaret zat ze daar als een vreemd
mysterie. Ze praatte verder, het was niet nodig
om geconcentreerd te blijven luisteren, het was
immers altijd hetzelfde? Mijn gedachten vlogen
weg van wat ze zei en ik probeerde iets te peilen
van hoe ze nu echt was. Speelde ze nu of niet?
Realiseerde ze zich, dat ze tegen mij zat te pra
ten of zei ze alles alleen maar tegen iemand die
er niet was of tegen zichzelf? Het was wel dtrf
delijk dat ze niet gelukkig was. Maar wilde jI
het wel zijn? Had ze wel eens echt haar uuistejf
gebald om te willen winnen? Kende ze ie
een Jacobs-gevecht?
De koekoeksklok in de gang sloeg twee r
was moe en mijn onmachtsgevoel was levenl
groot. Ik wist het wachtwoord niet om haar i
haar cirkel te halen, ook nu weer niet. Haar ifïj
ven was één rusteloze disharmonie van jagen
zoeken. En daarin sleurde ze alles en iedereê'
mee. Iedereen m( est er zijn, iedereen moest Zuif
teren en begrip hebben. Terwijl ze de rook
haar sigaret opzoog dacht ik: „Zo doe je 1.._
ons allemaal, je zuigt ons leeg. En als je er g£e
noeg van hebt, gooi je ons in de asbak. Je neerf
en zuigt en plukt en hebt niets te geven."
,Kan ik hier slapen vannacht?"
„En Frank dan?'
„Frank? Toe nou.
Ik wilde niet nogeens alles overhoop halen i
maakte een bed voor haar op. De volgende m
gen voor he* ontbijt was ze al weg. Er lag
briefje op haar kussen. Bedankt voor het
gies, tot ziens."
We moeten onze naaste liefhebben als onszi
Maar er zijn natten, die als een stoomw
over je heen rijden. Tuitelig besef je dan je
macht en je kunt alleen maar hopen, dat
wals nog eens zal stuiten op het Wachtwoord
als op een stootblok.
MINK VAN RIJSDI