HAAST US Opdat allen één zijn - film over het concilie Subliem cellist I.S.C.M.-concert Heel ons land wordt in Amsterdam nagebouwd Menselijke paus overwint het roomse Rome Variatie in optreden j Nationaal Ballet I VRIJDAG 14 JUNI 1961 itTET ONDERZOEK naar wat er in de eigentijdse muziek gaande is, icerd gisteravond voortgezet in de kleine zaal van het Amsterdamse Con certgebouw. Daarbij stak één werk boven de andere uit, een tweede viel jp door zijn opgewektheid en een der- je trok de aandacht door de heldere Aormgeving. Een gering resultaat? Ach genieën groeien niet in een jergelijk tal als bladeren aan een .Jioom en wat ons betreft, wij zullen erg blij zijn als wij op dit gehele fes tival een enkel geniaal werk ontdek ken of zelfs maar een werk. dat veel alent toont. Immers wat weet men af van de luziek, die niet ter uitvoering is uit- ekozen door de jury. Of die helemaal liet ingezonden is. Veel cliclié's Maar wij bepalen ons tot dit kamer- .uziekconcert. Wat wij totaal niet kon waarderen, was het trio voor viool, larinet en piano van de Amerikaan Do- ;ald Martino. Hierin vond men alle lliché's van de seriele muziek bij elkaar m na enkele tellen wist men het ver- Ier wel. Jammer van al de moeite, die lena Scholtens. Piet Honingh en Theo trains zich gaven. Hupse serenade Serenade voor fluit, klarinet en van Alojz Srebotjnak uit Joego- Lavië bleek een hups en opgeruimd werk e zijn een soort „lachend lineair con- rapunt". Het had niet veel om het lijf, r men amuseerde zich ermee. En dit bepaald niet van alle muziek gezegd irorden. Want de seriële componist en net name de jeugdige seriële componist oont weinig humor en vrolijkheid in zijn ïerk. Ro' ert Suter's Vier Etudes voor blaas- iwintet leverde een heldere vormgeving p. Deze Zwitser buitte klank- en ritme- nogelükheden heel muzikaal uit zonder n uitersten te vervallen. Een „beschaafd" n kundig stuk, dat bet Dauzi-kwlntet ijjzonder voordelig speelde. Dat er ook nog geschreven wordt iet traditionele stelsel, bewees het Zesde Itrijkkwartet van de Deen Vagn Holm- »e. En waarom zouden er geen mc irerken geschreven kunnen worden le oude, vertrouwde taal? Maar hoe goed iet „Koppel-kwartet" speelde, het werk ion toch niet gered worden uit de nette rerveling. Interessant verveeld raakte men geen mo- nent bij de Sonate voor cello solo van Duitser Bernd Alois Zimmermann lij Schreef hier een overigens typisch Ndtse „bekentenismuziek" in se laar hij had inderdaad wat resents mee te delen. Weliswaar spreekt jj' in zijn toelichting een geheimtaal, die filosofisch aandoet, maar gelukkig is zijn muziek muziek gebleven. Alleen zij Is honds moeilijk, omdat Zimmermann sllerlei totaal nieuwe speeleffecten be denkt, soms in de trant van John Cage. !n het vergt een cellist van buitenge- formaat om dit te kunnen spelen. !o'n cellist was Siegfried Palm, die de jehele zaal in groot enthousiasme bracht loor zijn fenomenaal spel. Een wat mager resultaat van deze svond? Wij waren er toch tevreden Dra. H. E. Kokeevan den Berge. Voor tientallen miljoenen guldens Goede oriëntatie in enkele uren HET roomse Rome in zijn volle glorie, dat is het wat de laai ende kleurenfilm over de plechtige opening van het Oecumenisch Con cilie op 11 oktober 1962 wereldwijd uitbazuint. Italiaanse filmmensen hebben onder regie van Antonio Petrrucci een avondvullende docu mentaire samengesteld, waarvan vriend en vijand zullen (moeten) er kennen, dat zij nog nooit zo schoon,; zo overdadigd rijk en indrukwekkend roomse Rome hebben aan schouwd. Hier is heel het barokke Rome in een prachtig, felkleurig, dynamisch filmbeeld gevangen. Alle protestantse bezwaren tegen de pracht en praal van Rome vinden hier als het ware hun onverbeterlijke filmi sche illustratie, en toch is er uit dit Concilie reeds veel goeds voortgekomen. Reeds is het aanschijn van Rome, al thans wat wij sinds Trente voor Rome gehouden hebben, enorm veranderd. Er i gesprek op gang gekomen met de de Heilige Stoel gescheiden broe ders". Het Rome, dat sinds eeuwen zijn kracht en sterkte vindt in het keurslijf Trente, blijkt open te zyn gegaan tal van vernieuwingen. Zeker, het .Concilie is nog niet beëindigd, en veel r afhangen van de nieuwe Paus. met vele vooruitstrevende katholie ken mag men nu reeds vertrouwen, dat er geen terug zal zijn op de nu ingesla gen weg. Als men deze grootse documentaire aanschouwt, is men geneigd te zeggen- „En dit ondanks de pracht en praal, die hier wordt tentoongesteld". Vóór alles rooms Prof. Bronkhorst heeft geschreven dat Paus Johannes XXIII vóór alles toch wel echt „rooms" is geweest. Hij wor telde met al zijn vezelen in de uitbundige Italiaanse volksvroomheid; hij was vóór alles een kind van het roomse Rome. Dat vindt men in deze documentaire telkens bevestigd Als het Concilie in aantocht is en van overal ter wereld de bisschoppen en prelaten zich Rome waarts spoeden: per vliegtuig, per schio en per trein; comfortabel en eerste klas, zoals men vindt, dat hoort bij hun „hoge staat", begeeft de kleine Paus in hoogheerlijk rood gekleed, zich met zijn eigen trein naar Loreto, "waar men zegt dat de engelen het huis van Maria uit Nazareth zouden hebben overge bracht, om daar de zegen van de moe der Gods af te smeken voor het welsla gen van het Concilie en daar het eeuwen oude Mariabeeld te kronen met een gouden kroon: een grote voor Maria en een kleintje voor de kleine Jezus Tn Löreto is alles op de been: de gendar mes ih hun mooiste uniformen, soldaten met presenterende geweren, hoogwaar digheidsbekleders en volk, veel volk, dat de Paus in zijn glanzende limousine met handgeklap en gejuich uitbundig ontvangt Kan het roomser? Een pro testant houdt zijn hart vast bij zoveel uiterlijke devotie. Wat moet daar voor goeds uit groeien? De film laat in een overdadige opsom ming de eeuwenoude kerken zien, Rome rijk is, de meeste met de meest wonderlijke overleveringen, ter herin nering aan de vreemdste mirakelen Men voelt zich voortdurend onwenniger in deze wel zeer „heilige" wereld. De bisschoppen en kardinalen komen m in de „eeuwige stad". Bij al hun vrolijke kout laten de vele plichtplegin- de toeschouwers er niet over in het ongewisse, dat het hier toch wel om hooggeplaatsten gaat. Trou- ;m van de Nederlandse com- Fred Ladenius, verzekert voortdurend, dat alles erg „heilig" is. Menig nuchtere protestant zal er krie belig van worden en zal er eerder een „heilige kermis" in zien. Dan eindelijk is de grote dag aange broken: 11 oktober van het vorig jaar, de dag van een plechtige hoogmis in de Sint Pieter, opgedragen door kardinaal De Tisserant, de dag, waarop Paus Jo hannes XXIII het zozeer als een verras sing, plotseling ge-organiseerde Concilie zal openen. Reeds bij het krieken va dageraad hebben vele bisschoppen zich het Vaticaan begeven om zich "- de fraai ingerichte en aangeklede v trekken, temidden van eeuwenoude kunstschatten van vaak onschatbare waarde, in het plechtige habijt te steken, dat de Concilievaders past. Zij helpen elkaar collegiaal met de stola's en fc strikjes en het opzetten vaa gloednieuwe witte Conciliemijter. Het Pietersplein is inmiddels volgelopen zwart van het uitbundige Romeinse volk. Onder het beieren der klokken, onder de het orgel der Sint Pieter, af gewisseld met massaal koorgezang, be geven de honderden Concilievaders zich eindeloze stoet naar de Sint Pieter, waar speciaal voor hen aange brachte zetels in lange rijen reeds staan te wachten. Men kent de beelden al de t.v., maar nu ziet men ze haast levensecht in kleuren weer. Het is overweldigend gezicht en als straks ook de Paus, gezeten op de sedes gestatoria het plein naar de kerk wordt ge dragen, groeit het gejuich en het hand geklap der menigte aan als een orkaan. Het geheim Men volgt de dienst op de voet. De kleine Paus geknield aan het altaar boven het graf van Petrus; het gebed de Heilige Geest; de gezangen var de Mis; het af- en aandragen van Evan- gelia; het zwaaien der wierookvaten; de toespraak van de Paus en zijn heldere, duidelijke stem, waarmee hij het Con cilie opent. Het is er allemaal: uitbundig, overdadig, triomfaal, pompeus; het is het roomse Rome in al zijn glorie. Men heeft ogen tekort om alles in zich op te nemen: de prachtige Sint Pieter, fraai geïllumineerd; de rijke kerkgewaden, Er bestaan plannen volgend jaar te beginnen met de .aanleg van een recrea tiegebied in Amsterdam genaamd „Hol land Promenade". Een terrein in de van Nederland, waar bezienswaar digheden en att-acties uit alle provincies op ware grootte zullen worden nage bouwd. Voor de verwezenlijking van dit project, die vier jaar in beslag zal ne men. zullen tientallen miljoenen guldens nodig zijn. Inmiddels is men bezig met de oprichting van een N V. Holland Pro menade met een beginkapitaal van een miljoen gulden De initiatiefnemer, de Amsterdammer Joop Geesink, heeft gis teren een toelichting op zyn plan ge- :n W. van Amsterdam hebben zich bereid verkl&ard de raad voor te stellen dat de gemeente de kosten van verwer ving, gereedmaken en ontsluiting var een terrein van 15 tot 35 ha in het ge bied Over-Amstel (tussen de Utrec'ntse- weg en de Amstei) voor haar rekening zal nemen. Volgens de heei Geesink is het de bedoeling dat „Heiland Promenade" eer drie-dimensionale reisgids voor Neder land wordt, zodat men binnen enkele uren met alle sVeken van ons land kar kennis maken He- idee heeft hij opge daan tijdens een bezoek aan het Ameri kaanse Disney-Land. Het project zal zakenlieden de gelegenheid bieden zich te oriënteren in provincie-paviljoens voor de industrie, waar tevens de provinciale VW's ruimte kunnen krijgen Een trein tje zal de verbinding onderhouden tus sen de paviljoens. Volgens de heei Geesink zullen de Euromarkt partners hier op overzichte lijke wijze een indruk krijgen van wat Nederland te bieden heeft, de etalage V3n Nederland" Amusementspark Volgens het ontwerp-plan zal „Holland Promenade" worden omgeven door brede strook water Voorts worden gemaakt: het IJsselmeer het Noordzee kanaal en de De'tawerken Er zullen populair - wetenschappelijke gegevens ons land worden verstrekt en er :n tevens wisselende tentoonstellin gen van hedendaagse kunstuitingen. Er komt een stukje gracht uit Amsterdam, met draaiorgel en carillon. Op het na- maak-IJsselmer (dertig cm diep) zal de jeugd kunnen varen. Voorts komt er een Volendams huis en luchtvaart expositie, een Scheveningse haringlogger, een Gel derse kudde schapen, Valkenburgse grot- Drente hunebedden, Giethoomse punters, een skelterbaan enz. Dit amu sementspark, dat het gehele jaar geopend zal blijven, biedt mogelijkheden gerichte reclame. „Het wordt de uniformen der Pauselijke wachten; het is één pracht en praal. En van dit barokke Rome zou er iets nieuws te verwachten zijn voor de Kerk Gods?. Maar dan is er plotseling iets, dat men als het geheim van het Concilie zou kunnen schetsen. Eén voor komen de Concilievaders en de hoofden van orden en kerkelijke instellingen de trappen op om aan de Paus hun trouw te betuigen. Zy doen dit allen zeer nauw gezet, als de dood zo bang om iets ver keerds te doen, om inbreuk te maken op de etiquette. Een lange negerbisschop knielt devoot om de obligate kus te geven aan de Petrusring, maar plotse ling buigt de Paus naar voren en klopt hem gemoedelijk op de schouder. Er wordt vast iets geestigs gezegd, want het jonge negergezicht straalt van vreugde en dan is het ijs gebroken. De Paus heeft voor ieder wel een woordje, hij schudt handen, heft olijk zijn vinger op en heel de kerk heeft een ander ge zicht gekregen. In het bolwerk var eeuwenoude plechtige praal is door deze joviale Paus een bres geschoten. Bij de voortgang van dit Concilie zal de con servatieve kardinaal Ottaviani zijn be hoedzaam opgesteld program in duigen zien vallen. Dat zal de grote verrassing van het Concilie blyken te zijn. Uw broeder De film wordt besloten met een groot se fakkeloptocht. Voor de verlichte ven ster houdt de Paus een toespraak, zo hartelijk, zo ontroerend, zo deemoedig, als er gedurende het gehele pausdom wellicht nog nooit één is gehouden. Hier spreekt eèn diep bewogen pastoraal hart; de stem van een „heilige vader", maar voegt de Paus eraan toe: eigenlijk ben ik uw broeder, slechts door God ben ik tot een vader verkoren Het geheim van het Concilie is deze Paus geweest, die op zijn moedig sterf bed met een volkomen overgave, gerust in de Heer is gestorven. Het Concilie nog niet voltooid, maar Paus Johannes heeft de weg reeds aangewezen: slech ting van eeuwenoude grenzen, die, on zaliger gedachtenis, christenen var christenen onoverkoombaar gescheiden hielden. Zoals deze Paus de barrière de pracht en praal in de Sint Pieter doorbrak, zo heeft hij ook andere gren zen overschreden. Deze documentaire van de plechtige opening van het Concilie is my dierbaar geworden door het levendige portret, dat zij van deze Paus gegeven heeft. „Opdat zij allen één zijn" heeft men deze documentaire genoemd. Deze eenheid zal nooit verwerkelijkt worden door dit roomse Rome, maar wellicht is er een weg door een gesprek van mens tot mens, een gesprek, waarin deze Paus voorgegaan. De Conciliefilm zal 20 juni in Den Haag in première gaan in Rex, en zelfde dag in Rotterdam in Studie Ev. Grolle „Lekkere" honger? Neem een KitKat! De nieuwe romige, Engelse choco ladereep met vers-knisperende wafelvulling, mmm... wat TSSW& een heerlijke combinatiel Neem een Kitkat! V twee-staaf reep A ROWNTREE PRODUCT let; Vragen van drs. Roemers CAO's te laat in Staatscourant Het Tweede Kamerlid drs. D. Roe riers (PvdA) heeft aan de ministers ■an sociale zaken en volksgezondheid n van binnenlandse zaken schriftelijk vragen gesteld over de publikatie van de verbindendverklaring van collectieve arbeidsovereenkomsten in de Staats courant. Hij vraagt of het juist is, dat dieze publikatie aanmerkeijke vertra ging ondervindt door onvoldoende druk- capaciteit. Als dit het geval is, zijn de ministers dan niet van oordeel, dat het zeer on bevredigend is dat verbindendverkla- ing geruime tijd achterwege blijft uit sluitend omdat de Staatscourant geen mogelijkheid geeft tot publikatie. aldus de heer Roemers. Hij wil voorts ver in welke maatregelen de ministers denken te nemen om deze situatie op te heffen. Kamerlid vraagt Bouw kruitfabriek ergens anders Na de ontploffing in het springstoffen- magazyn van de munitiefabriek „De Krijgsman" by Muiden heeft het Twee de-Kamerlid J. G. Suurhof (soc.) de mi nisters van defensie en van sociale zaken en volksgezondheid gevraagd of zy wil len nagaan of optimale veiligheidsmaat regelen zijn getroffen en of alle voorge- schreven maatregelen nauwkeurig zijn nageleefd. i Hij wil ook weten of ooit is overwo- gen déze fabriek en die nabij Ouderkerk 1 aandeAmstel uit een van de dichtstbe- J volkte centra van het land te verplaat- sen naar een der weinig bevolkte stre- J Gevangenisstraf van 1 jaar geëist i Een jaar gevangenisstraf onvoorwaar- delijk en vijf jaar intrekking van de rijbevoegdheid is gisteren voor de recht- bank te Breda geëist tegen de 40-jarige leerlooier C. G. uit Dongen, die op 1 J oktober 1961 onder drankinvloed op de Ringbaanweg in Tilburg met zijn motor J een bromfietser had aangereden. De i bromfietser overleed later. De verdachte J zelf werd zo ernstig gewond, dat de po- litie hem maandenlang niet kon verho- ;n. Thans is hij nog invalide Van hêt gebeurde kon hy zich niets i leer herinneren. Samen met zijn broer J beide mannen stonden blijkens het proces-verbaal in Dongen bekend als drinkebroers had hy op de motor i gezeten. Vier getuigen verklaarden voor J de rechtbank, dat de verdachte stom- dronken was geweest. Hij was op de 1 linkerweghelft van de rijbaan gaan rij- den. i De officier van justitie betreurde het, jj it de wet niet de mogelijkheid biedt, i m dit soort verdachten de rij bevoegd- J heid levenslang te ontnemen. Hij be- perkteJzi*ch'rtot een eis van een jaar, J omdat de verdachte zelf ook slachtoffer de aanrijding is geworden en daar- 1 door reeds flink gestraft is. De recht- bank zal op 27 juni uitspraak doen. Met ingang van 17 juni is aan Mon- seigneur J. F. M. de Sain op diens ver- J zoek eervol ontslag verleend als hoofd- vlootaalmoezeniera Zijn opvolger is dr. L. A. M. Goossens. Ter gelegenheid hiervan wordt maan- 1 dag 17 juni in het Katholieke Militaire Tehuis in Den Haag een receptie ge- houden. Camera's rijden in Nieuwpoort rond Een „lichtvoetige reportage uit Nieuw poort aan de Lek" staat voor woensdag 19 juni a.s. op het programma dat de KRO dan op de beeldbuis brengt Ge rekend naar oppervlakte is Nieuwpoort de kleinste gemeente van Nederland, want zij meet slechts 59 ha. Verder telt men 960 inwoners en dus mag men ge redelijk aannemen, dat Nieuwpoort zo'n stadje is, waar iedereen elkaar kent alles van elkaar weet maar ook alles voor elkaar over heeft, aldus de op vatting van de KRO-televisiemedewer- ker Karl van de Ploeg, die de reporta ge maakte, want zij staat reeds op de In Nieuwpoort heeft men bekende mensen „onder schot" genomen, o.a. burgemeester J. Brouwers, die al sinds juni 1939 hoofd van de gemeen te is, de nieuwe dominee Baart en de gemeentewerkman Renes, die tal van functies vervult Ook hoort en ziet men iets van het bloeiend verenigingsleven in Nieuw poort waarbij ook inwoners uit andere gemeenten welkom zijn, kortom, wie kijkt krijgt een goede indruk van de prettige sfeer die in Nieuwpoort heerst en van de wijze, waarop men in dit lieflijk gelegen oude Lekstadje het evenwicht weet te bewaren tussen de „goede oude" en de moderne tijd. Zondagmiddag concert uit België De violist A. Michlin, die de Koningin Elisabeth viool-wedstrijd 1963 -won (er namen 45 violisten uit 19 landen deel) verleent donderdagavond medewerking aan een galaconcert dat het Belgisch Nationaal Orkest geeft onder leiding van André Cluytens. Hij speelt dan het vioolconcert van Sjostakovitch. De Vlaamse televisie, die dit in het Paleis voor Schone Kunsten te Brus sel te geven concert uitzendt maakt er een opname van voor de NTS. Deze zal de opname zondagmiddag as. tus sen 5.15 en 6 uur op het Nederlandse scherm brengen. >0*£lctf vanavond I, 403 m. 19.00 Nws en weer- ber 19.10 Metropole-orkest. solisten en koor: muziek, uit musicals 19.30 Radio krant 19.50 Lichte ork mui (gr) 20.00 Pa tience. opera 21.45 Mtfnheer de voorzit terforum 22.10 Geestelijke liederen 22.30 Nws en SOS-berichten 22.4o Wijd als de wereld, lezing 23 00 Zuid-Ameri kaanse klanken 23.15 Lichte gram 23.55 24.00 Nws. Hilversum II, 298 m. 19.00 V d kinderen 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30 Musical melodieën (gr) 19.50 Ddsirompraatje 20.0o Nws literair pro Vlaandei Wiener 20.20 Moderne ork mui (gr) en is vlakbij, lezing. VARA: Bonbons, dertig minuten sfeer 21.30 Geproken por tret Sr.w ue arie do6cotiere: lichte gram 22.30 Nws. VPRO: 22.40 Medeburgers, klankbeeld. VARA: 230o Socialistisch nws in Esperanto 23.10 Weerklank, muziek- Holland Festival Ballet in het Holland Festival opvoert, is met opzet veelzijdig ge houden, aldus de directrice Sonia Gaskell op een persconferentie in het Amsterdamse I.C.C. Want daarmee wil het een beeld leveren van de wijze, waarop het algehele reper toire opgebouwd wordt. 18 Maar „de ouwe" kon het niet appreciëren en snauwde hem een beetje af Tussen de knokige beeflhancljes van moedertje Kuinders ritselde het papier van louter opwin ding en bange vreze voor het lot van haar jon gen, die daar tussen een zeeroversbende terecht was gekomen. Van nervositeit wist ze niet of ze verder moest lezen of maar eerst het einde van de brief moest verslinden om te zien of hij wel veilig was. Op het ogenblik., realiseerde ze zich niet, dat de brief in haar handen het meest overtuigende bewijs was dat haar Simon niets as overkomen. Maar toen zijn oudje het las, was Simon Kuin ders het hachelijke avontuur al weer bijna ver geten. Maanden lagen er tussen en sindsdien had hij meer avonturen beleefd dan hij ooit in zijn gehele leven had verwacht. Niettemin was het een vreemde ervaring ge weest. De kluwen zeiLprauwen, die dreigend als even zo vele wespen op hen kwamen aange stormd en waaruit het gegil der halve wilden luider en luider opklonk; en daarnaast een kleine snelle motorboot, wit en sierlijk als een duif, met een klein felwapperend vlaggetje in de En gelse kleuren, die langzaam maar zeker op de zeilprauwen scheen te winnen en een goede kans had als eerste de finish, de „Katrynsveen" te bereiken. Beunders liet zijn kijker zakken abrupt, als was hij door een wesp gestoken. „Rinus", zei hij, terwijl hij zijn kijker aan de „eerste" overgaf, „kijk me dat 's aan. Er zit een Europeaan in; een vent met een witte zon- nehelm en voorop staat een mitrailleur' Over Sinbad de Zeeman gesproken." Westra tuurde door de kijker, maar eigenlijk was het al niet meer nodig voor iemand met zeemansogen. Het witte stipje van een poppetje, gedekt met de zonne-champignon, die in een open motorboot onmisbaar was, kon je zelfs met 't blote oog al onderscheiden. Even goed als de halfnaakte wilden, die als bezetenen hun kara bijnen boven hun hoofd zwaaiden, terwijl ze een geschreeuw deden o.pgieren, waardoor het bloed ONDER VALSE VLAG je in de aderen stolde. Op de plecht van het aan stormende motorbootje toverde de felle zon hard blauwe stralen, die telkens even glansden als was het een diep geheim, waarvan ze slechts even de sluier wilden oplichten. En dan achterop dat onwaarschijnlijke vlaggetje, dat uitdagend wapperde. Een lapje stof van een paar vierkan te decimeters, dat niettemin een wereldrijk re presenteerde. Van beide zijden stormde het na der; elk ogenblik bespeurde het oog meer. „Ja er zit een Europeaan in die launch", beaamde Rinus Westra. „Wat kan dat voor een goser zijn? Een patronenbandelier om en een zware Colt in zyn handen. Er zit ook een vent achter die mitrailleur en verder nog drie ke rels ook gewapend. Hebben ze hier blanke zeerovers ookDat kan een mooi feest worden. Hoe slaan we eigenlijk met de ammuni tie?" „Voor drie revolvers mag het geen naam heb ben", mompelde de kapitein. „Als het op vech ten aankomt, zijn we gauw uitgepraat. Ik zou maar een paar handspaken onder bereik houden, maar tegen een mitrailleur begin je niet veel." „Kyk's", riep de stuurman, terwijl hij naar de prauwen wees. „Het lijkt wel of ze afzwaaien. In ieder geval ruimen ze. Wat kan dat nou weer betekenen?" „Misschien willen ze van stuurboord èn van bakboord tegelijk aanvallen. Ik zou onze manne tjes maar waarschuwen. Als ze midscheeps gaan staan, een beetje verdekt, dan kunnen we ze van hier dirigeren naar waar het meeste gevaar dreigt". Westra ging naar beneden en gaf zijn orders aan Kuinders, die ook een revolver van de kapi tein had gekregen. „Als dié zwarte apen aan boord weten te klau wen, zijn we nog niet happy", zei Simon. „As ze met d'r kokoskop boven de verschansing uitkomen, sla je d'r harsens in als een lege eierdop." „Niet zo optimistisch. Dirk", zei de meester. ..Ik heb d'r zo tussen de 50 en 60 geteld en het zijn net luizen. Let op. wat ik je zeg. Als ze enteren, dan enteren ze van alle kanten tegelijk en waar blijf je dan met dat handjevol mensen, dat wij hebben?" De scheepsjongen hing over de verschansing, alsof hij in de bioscoop naar een spannende Wild-Westfilm zat te kijken. Zijn ogen puilden uit zijn kop. In zijn wildste dromen had hij niet kunnen denken, dat hij nog eens zo'n prachit van een avontuur zou mogen meemaken. Stel je 3 wat ie de jongens uit de straat zou kunnen tellen, wanneer hij terug was. Moet je weten, dat ie op de ambaohtsschool had kunnen zitten als ie zijn moeder niet zo gepest had, dat ze einde lijk had gezegd, dat ie naar zee kon gaan. Zee rovers. net zoals je wel's in die boekjes las Zijn hand omklemde een bonk ijzer van bijna helft van zijn eigen gewicht. „Flikker niet overboord, as je probeert dat endje pijp op te lichten", waarsohuwde Dirk minachtend. „Je mot niet denken, dat we naar je gaan dreggen". Wildnijdig keek het. jooh de bootsman aan. Hij was door het dolle heen en met zijn schriele stemmetje gilde hij: „Laat ze's opkomme, as ze het lef hebbe. Ik slaan die vuile zwarte ape zó de harses in", maar Dirk liet hem door een welgemikte schop onder zijn nog niet volgroeide achterste een schuiver maken, waardoor het stuk ijzer klette rend op het dek viel. „Flikker op, snotneus, of ik laat de spuit op je zette. Zonder jou zullen we het zaakje heus wel klare." Men vindt dan op het programma een werk van Balanchine, n.L zijn choreo- grafie op de Symfonie van Bizet en John Taras, balletmeester van het New York City Ballet (de groep van Balan- J chine dus), studeert hier de oorspron- kelijke versie in. Tot nog toe werd de „zetting" van de Parijse Opera gebruikt, J die aanzienlijk afwijkt en die Balanchine ook niet als de zijne wil erkennen. Van John Taras zelf komt ten tonele „Area- J de", ontworpen voor twaalf dansers en één danseres op het Concert voor piano i i blazers van Strawinsky. Europese première In New York werd deze choreografie ten doop gehouden en de Holland Festi- val-voorstelling wordt de Europese pre- mière. Witaly Osins, de balletpedagoog J van het Kon. Conservatorium, schiep op i de Orkestvariaties van Kees van Baaren klein ballet, dat hij noemde „Les Variations Dodecaphoniques". Hiervoor heeft hij alleen twaalf danseressen nodig en zijn ballet volgt de structuur van de J muziek op de voet- Een soort „contra- puntisch ballet" zou dit dan dus worden. Naast deze balletten op klassieke ba- sis staat een werk uit de school van Marta Graham. De ontwerpster zelf Peari I Lang is het hier aan het instuderen en i zy danst daarin de titelrol. Marianne Hilarides en Irene de Vos zullen haar in enkele voorstellingen vervangen. „Zwanenmeer" Over het komend seizoen deelde Sonia Gaskell het een en ander mee. Het plan avondvullend ballet te geven en J de keuze is gevallen op het „Zwanen- i meer", waarvoor een balletmeester van het Bolsjoi-Theater in Moskou zal over- 1 komen. „Daphnis et Chloe" is definitief afgevoerd, omdat de uitvoeringsmoei- lijkheden te groot bleken. Rudi van Dan- J zig en Philip Kaesen werken elk aan een ballet (regeringsopdracht). Iris Schmitt en Leonie Kramer zijn ook met een ont- werp bezig. Dan zal mettertijd een nieu- we choreografie van hert ballet in Gou- nod's opera Faust komen en in Borodin's 1 opera Prins Igor wordt het dansgedeelta grdöte aangepakt i Verder maakt het Nationaal Ballet een tournee naar Salzburg en naar Genève i en er zijn vergevorderde besprekingen 1 over een tournee door Noord-Amerika. ,Er zyn ook uitnodigingen gekomen uit i (Wordt vervolgd) Japan i vanavond AVRO: 19.30 Liedjes van verlangen, vers jes met kleine en grote wensen. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: - 20.30 Hartewensconcert: 22.00 Ik wou dat ik iem een TV-ballade 22.35 Meer dan muziek: Geestelijke liederen. NTS: 22.50 Journaal 22.55—23.30 Europese kampioenschappen Programma voor morgen Hilversum I, 402 m. KRO: 7.00 Nws 7.10 Morgengebed 7.15 Oude kamermuz (gr) "Uö Geestelijke liederen 7.55 Overweging over de radio Rally 1963) 12.30 Meded ten behoeve van land- en tuinbouw 12.33 Radio Rally '.963 12.36 Popul gram 12.55 Katho- adlo Rally 1963 J V d jeugd 15.00 Metropole-ot ■olist 15.30 Radio Rally 1963: Vera progr d deelnemers 16.30 Als de dag van gis- eren. klankbeeld 17 Oo Lichte gram 17.15 Jouden Platen Kabinet 17.30 Boekbespre- imentaal Octet 18 Roulette, licht d V d kleuters. Hilversum II, 298 m. VARA: 7.00 Nws 7 1o Ochtendgym 7.2o Socialistisch strijd lied 7.23 Lichte gram 7.45 Orgelspeli: lich te muz 8.00 Nws en socialistisch strijdlied 8.18 Lichte gram 3.50 Wegwijzer: tips voor lagen 9.0 dgym vc 9.10 Vocaal vrouwen-ensemble 9.30 Klass strijkkwartet (gr) 9 45 Buitenlands wcek- VPRO, ;0 0o samen tliuis, praat - postduivenberichten 12.34 Ac -> .3.00 Nws 13.15 VARA-Varia wintigei naar Mars, documentaire 16.3o Dier in "t vizier: maandelijks progr over dieren 17 00 —17.45 V d kinderen 19.30 Lassie. TV-film NTS. 20.00 Journaal en weerovera. NCRV: 20.20 Memo 20.30 Naspel op Nederhorst. GRAMMOFOONPLATEN PROGR A MM A DRAADOMROEP (over de 4e lijn) Vrijdag 14 Juni 1963 van 18—20 uur: I. Richard Strauss: „Ariadne auf Naxos" Elisabeth Schwarzkopf. Rita Strelch, Lisa Otto. Anny Felbermayer. sopraan; Grace Hoffman, alt: Rudolf Schock. Gerhard lin ger. Helmut Krcbs. tenor: Hermann Prev bariton; Fritz Ollendorff, bas: Phllharmo- nia Orkest Dirigent: Herbert von Kara- Jan II. Richard Wagner: 1. uit Tann- höuser": Venusbergmuzlek, Philharmonla °£.kest o l.v. Herbert von Karajan. 2. uit «m ?.erdvmmei2nf!": S'fglried-e Rijnvaart Württembergs Staatsorkest, Stuttgar, o.l.v.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 9