Karajan, Monteux en de Falstaff HOLLAND FESTIVAL 1963 Foto's: VRIJDAG 14 JUVI 1963 NIEUWE LEIDSE COURANT i Ziellier een overzicht van wat het Holland Festival te bieden heeft. Enkele hoog tepunten steken bij een eerste blik onmiddellijk uit, zoals de concerten van de Berliner Philharnioniker onder Herbert von Karajan, andere uitvoeringen trek ken de aandacht door interessante programmakeuze, zoals het New York Pro Musica ensemble, dat muziek rond 1600 zal geven. Het aandeel, dat het toneel dit keer ge kregen heeft, is groter dan in de vorige jaren: drie Nederlandse voorstellingen, tegenover drie buitenlandse. Het Nederlands Dans Theater staat voor het eerst naast het Nationaal Ballet. Natuurlijk komen als vaste rustpunten in het wervelend ge heel de Elckerlyc in Delft en de koorconcerten in de mooie, oude kerken te Naar- den, Gouda en Delft. En dan is er het unieke orgelimprovisatieconcours op het prachtige Christiaan MüIIerorgel in Haarlem's St. Bavokerk. Het Holland Festival opent met een nieuwe opera: Monsieur dè Pourceaug- nac van Frank Martin. De Zwitserse componist Frank Martin is hier niet onbekend. Hij woonde lange tijd in Amsterdam en zijn werken worden geregeld uitgevoerd. In Genève werd de première gegeven onder lei ding van Paul Sacher, maar deze diri gent is ziek geworden. Daarom zullen de Holland Feativalvoorstellmgen on der leiding staan van de componist. (15 en 21 juni in A'dam, 18 juni in Den Haag). Wat doet Herbert Wij denken wel, dat de twee concerten, die Herbert von Karajan met de Berliner Philharmoniker zullen geven (op 26 juni in Scheveningen en op 27 juni in A'dam) de nodige sensatie zullen wekken. Herbert von Karajan staat al jaren in het nieuws en hoe men over zijn opvattingen mag denken, zeker is, dat men hem tot de grootste dirigenten van onze tijd kan rekenen. Hij is afkomstig uit de Mozart- stad Salzburg, viel in zijn jeugd al op door zijn muzikaliteit, bekwaamde zich tot pianist, maar ging op aanraden van Bernard Paumgartner voor dirigent stu deren. Op 19-jarige leeftijd nam hij in eens een uitvoering van Beethovens opera Fidelio over en dit werd een enorm suc ces. Zo begon zijn loopbaan en nu heeft hij zowel de Wiener Philharmoniker als de Berliner Philharmoniker alsook de Wiener Staatsoper in handen, terwijl hij in de Salzburger Festspiele de hoofdrol speelt. En dit op 54-jarige leeftijd! Een ware „Magiër des Taktstocks", zoals men hem pleegt te noemen. In Scheveningen dirigeert hij Bach, Mozart en Brahms, in Amsterdam Strawinsky en Beethoven. Pierre Monteux Zal voor menigeen de figuur van Karajan een eerste kennismaking be tekenen, Pierre Monteux kent ieder een. Deze hoogbejaarde, maar wonder- Birgit Nilsson zingt Wagner (links boven). De Zwitserse componist Frank Mar tin (links midden). Pantomime-theater uit Praag (links onder). Joegoslavisch folkloristisch Ensem ble „Kolo" (midden onder). Herbert von Karajan dirigeert de Berliner Philharmoniker (rechts boven) Teatro Stabile uit Genua met „De twee Venetiaanse tweelingen" (rechts midden). eer/gebouworkest lijk vitale dirigent leidt het Concert gebouworkest in een Wagner-pro- gramma, waarin de Zweedse sopraan Birgit Nilsson zal optreden. Een con cert van de allereerste orde (29 juni in A'dam en 1 juli in Scheveningen). Gré als Senta Wagners 150ste geboortejaar wordt ook gevierd met de opvoering van „Der flie- gende Hollander" door de Ned. Opera onder Bernard Haitink en dan zal men weer eens de gelegenheid krijgen Gré Brouwenstijn als Senta te horen. Verder brengt de Ned. Opera een heel mooi en fijngevoelig sprookje ten tonele, n.l. de opera Rusalka van Dvorak (op 24 juni in Den Haag en op 2 juli in Rotterdam). Dit wordt een bijna volkomen Tsjechische aangelegenheid, die onder leiding staat van Jaroslav Krombholc. Het verhaal gaat over een schone waternimf en een prins, die haar wreed in de steek laat en terlijke muziek, die natuurlijk doorweven is van het nationale Tsjechische idioom. Daarom wordt ook in het Tsjechisch ge zongen. Als vierde werk biedt de Ned. Opera Haydns pas ontdekte „L'Infedelta delusa", dat Alberto Erede zal dirigeren (op 29 juni in Den Haag en op 13 juli in Rotterdam). De Holland Festival Opera viert het 150ste geboortejaar van Italië's grootste operacomponist Verdi met een steropvoe ring van de „Falstaff'. Carlo Maria Giu- lini dirigeert, het Concertgebouworkest zit in de bak en onder de vele grote inter nationale vocalisten telt men Fernando Corena in de titelrol, Mirella Freni, Luigi Alva, Renato Capecchi (20 juni in Den Haag, 27 juni in Rotterdam). Veel te beleven Ook in de toneelsector is veel te be leven- Het Wiener Burgtheater ver toont „Der Talisman" een blijspel van Johann Nestroy. (Den Haag op 2 juli, Rotterdam op 9 juli. Dit blijspel komt in de plaats van Stellavan Goethe< waarin Paula Wessely een hoofdrol zou vervullen. Paula is echter ernstig ziek. De Compagnie Roger Planchon komt met Molire's George Dandin, waaruit de bittere zinsnede „Vous l'avez voulu, George Dandin" 'n alom gebruikt ge zegde is geworden. Planchon telt tot de toneelver nieuwers en komt uit de school van Jean Vilar (op 19 juni in Den Haag). Drie Nederlandse toneelgezelschappen participeren in het Holland Festival. De Nieuwe Komedie herhaalt in Carré te Amsterdam de opvoering van Aischy- los-„De Perzen". Studio presenteert een stuk van Bert Schierbeek „Een qroot dood dier", waarvoor Karei Appel de decors maakte (op 20 juni in Rot terdam en op 24 juni in Scheveningen). En de Nederlandse Toneelmanifestatie koos „Uitkomst" van Heijermans (15 juni in Den Haag en 17 juni in Rotter dam), een stuk vol fantasie, maar ook met een scherpe sociale aanklacht. Ten slotte een specialiteit: Goldoni's I due gemelli Veneziani (De twee Venetiaan se tweelingen) gespeeld door het Teatro Stabile uit Genua: Italiaanser kan het niet (op 11 juli in Den Haag). Geen buitenlanders Bij de dansgezelschappen zijn dit keer buitenlandse aanwezig. Zowel het Natio naal Ballet als het Nederlands Dans Theater komen met goede programma's (Nat. Ballet op 23 juni in Rotterdam en op 27 juni in Den Haag), Ned. Dans Theater op 5 juli in Den Haag en op 11 juli in Rotterdam). Verder is daar het Praagse Pantomime Theater onder Ladis- law Fialka.'dat een heel goede naam bezit en in Praag in een eeuwenoud gebouw- optreedt (23 juni in Den Haag, 4 juli in Rotterdam). En het Joegoslavisch Folklo ristisch Ensemble „Kolo" toont vurige kostuums (6 juli in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 3