Uw probleem is het onze Geboden Gods gaan voor de menselijke rechten Bakkersbedrijf staat niet hoog aangeschreven ASPIRIN® l* Op enkele departementen heerst vijandige geest Broederschap Baptisten Voorgangers 40 jaar Een woord voor vandaag Werknemers niet gebaat met aandeel in leiding FELIX fc'i WOENSDAG 12 JUNI 1961 Somber geluid op jaarvergadering (Van onze soc.-econ. redactie) ,,De bakkerij staat op het ogen blik bij het publiek niet hoog aan geschreven. De opvatting schijnt te bestaan, dat je pas bakker wordt als je nergens anders voor deugt". Dit sombere geluid klonk vanmorgen uit de mond van de voorzitter van de Bond van chris telijke bakkerspatroons, de heer S. W. Huizinga uit Arnhem, bij de bespreking van het bestuurs beleid in de algemene vergade ring der organisatie te Emmen. Eén van de gevolgen hiervan is, aldus de heer Huizinga, dat het bakkersbedrijf te kampen heeft met gebrek aan personeel, vooral aan leidinggevend personeel. De bondsvoorzitter noemde het I dan ook noodzakelijk, dat de voor lichting aan het publiek over het bakkersbedrijf verbeterd wordt. Er moet openhartig over de mogelijk- I heden in deze branche gesproken worden en „de bakkerij" moet pro- f beren de jonger/ van 1314 jaar en hun ouders daarvoor te interesse- ren. „Er zijn talrijke bedrijven, die als voorbeeld kunnen dienen. Mooie bedrijven onder goede leiding met een behoorlijk loinstcijfer. Er zijn echter nog vele zaken, die door hun optreden naar buiten geen aantrek kingskracht op de jonge mensen en hun ouders uitoefenen, waardoor er een crisis ontstaat ten aanzien van de opvolging", aldus de heer Hui zinga. de arbeidsvoorwaarden. Er moet gestreefd worden om met technische hulpmiddelen de arbeid op zaterdagen «n de dagen vóór de feestdagen zoveel mogelijk te bekorten, terwijl extra ar beid op deze dagen extra beloond moet worden. De gevolgen hiervan zullen te allen tijde moeten worden doorberekend, zo verklaarde de bondsvoorzitter, die ook wees op de noodzaak van goede sociale voorzieningen, waarvan het be drijfspensioenfonds en het onderling waarborgfonds voor ongevallenuitkering reeds redenen tot vreugde geven. Sprekend over de positie van het bak kersbedrijf zei de heer Huizinga er voor te vrezen, dat vele bakkers-onderne mers de zaak, financieel gezien, volko men uit de hand loopt. De ontwikkeling van het grootbedrijf is zo stormachtig geweest en de Investeringen zo groot, dat het evenwicht van vreemd kapitaal en eigen kapitaal is verstoon!. Daardoor zijn vele bedrijven in andere handen overgegaan. Concentratie, samenwer king en gebrek aan produktlepersoneel noodzaken de grotere bedrijven, tot vol ledige automatisering over te gaan. De kapitalen, die hiermee gemoeid zijn, kag de bakkerij zelf niet opbrengen. „De fout van het bakkersbedrijf is Jeweest dat het na 1945 steeds onder e drang heeft geleefd om de brood prijs laag te houden, waardoor voor „Europese school" naar Bergen (N.H.) De zogenaamde „Europese school" voor de kinderen van Euratom-personeel dat gaat werken in het thans in aan bouw zijnde Euratom-centrum te Petten zal nu definitief worden gebouwd in Ber gen (N.H.). De plannen voor de bouw van 390 wo ningen voor Euratom-personeel zijn thans in een eerste fase van uitvoering gekomen. Een project, omvattende de bouw van 89 woningen zullen worden gebouwd in de gemeenten Bergen. Schoorl en in Zijpe. De verdeling van dit aantal van driehonderd woningen over deze drie gemeenten is nog niet definitief bekend. (Advertentie) handig doosje 20 tabletten daar staat BAYER achter servering geen ruimte overbleef, worden van alle zijden kapitalen gedragen om de lekken van het schip te stoppen of te repareren; als hier voor alle reserves zijn gebruikt, wordt meestal besloten tot de bouw van een nieuw schip met een nieuwe eigenaar, een.... naamloze vennootschap", aldus de heer Huizinga, die verwachtte dat het aantal bakkerijen nog verder zal te ruglopen, ook nu het saneringsfonds is opgeheven. Strijd gaat door Hij verzekerde zijn gehoor, dat de strijd om de broodprijs, die vorig jaar zo hoog oplaaide, zal worden voort gezet totdat het bakkersbedrijf zélf zijn prijs kan bepalen, al zal het dan zijn onder toezicht van het ministe- „Thans zijn er grote onbillikheden" zo zei de bondsvoorzitter. „Zij, die ir. het verleden zich altijd hebben gehou den aan de prijsvoorschriften, worden nu gedupeerd, terwijl degenen, die voor 1 juni 1962 een prijscorrectie hebben toegepast, op rozen zitten. In het alge meen gesproken kan geen enkele Neder lander verplicht worden iets beneden de kostprijs te verkopen. Als verhoging in dergelijke gevallen (zoals in het bak kersbedrijf voorkomt) niet mogelijk is, moet men de fabrikage van die artike len stoppen". In zijn eerder uitgesproken openings woord had de voorzitter de leden aan gespoord de „slachtoffers van de wel- vaartstijd" te helpen. ontmoetingssamenkomst gehouden, ge volgd door een dagsluiting door ds H. v. d. Weij, gereformeerd predikant te Emmen. Vanmiddag namen de leden en hun dames deel aan een oriëntatierit, die eindigde in Hoogeveen. Catechismusfeest in Heidelberg Prof. dr. Erik Wolf, een van de weinige echt gereformeerde (of hervormde) hoogleraren, die Duitsland nog bezit, begon waar dr. Niesel de vorige dag ophield. „Ordnung der Liebe" was het thema van het referaat dat hij hield tijdens het jubileumfeest van de Heidelbergse Catechismus in het oude stadje aan de Neckar, Heidelberg, de geboorteplaats van de catechismus, die na 400 jaar nog steeds jong blijkt te zijn. Hij had zijn referaat de ondertitel meegegeven: De geboden Gods en het recht der mensen. Het was een direct antwoord aan hen die veel spreken over de rechten van de mens, maar deze los gemaakt hebben van de verhouding tot God. Een mooi cadeau voor vader... CONSTANT gouden zegel- en monogramrlngen ctwSTAj Levering ran Je producten Jtr Constant fabrieken uitsluitend v Voorzitter christelijke slagers: een typerend voorbeeld van irreëel be- ?eid*>or „grotere „kennis..van ga- ken*iran (enrnag) een slager wél gros sier zijn, doch dit betekent nog niet, dat een grossier ook slager kan zijn. „De overheid zou wel kunnen menen, dat de tijd van Kerst tot Nieuwjaar even lang isals de tijd van Nieuwjaar naar Kerst", aldus de heer De Mooy, die zei (Van onze soc.-econ. redactie) /VP sommige 'departérrtettterr vilt V-' een groeiende geest van be- drijfsvijandigheid waar te nemen. Men doet het dikwijls voorkomen alsof de belangen van de detaillist xvciav amus ae neer ue mooy, aie zei in lijnrechte tegenstelling staan vin.d€n. dat, de overheid j j T j i -maar beslist zonder werleg te plegen tot die van de consument, zodat - - als het ware uit twee soorten be langen gekozen moet worden. Niemand in Nederland kan ech ter één bedrijfstak aanwijzen, die als een parasiet zichzelf bevoor deelt ten koste van de consument. Aldus sprak de voorzitter van de Bond van christelijke slagers patroons, de heer H. de Mooy uit Rijnsburg, gisteren in de jaar vergadering dezer organisatie. De bondsvoorzitter leverde een flinke dosis kritiek op het overheids beleid met betrekking tot het mid den- en kleinbedrijf. Hij miste hierin een vaste lijn, aan de hand waarvan de ondernemers een doel bewust eigen beleid kunnen voeren. Een sprekend voorbeeld noemde de de heer De Mooy de sulfietstrijd. Het gebruik van sulfiet is indertijd door een socialistischè minister op de valreep van zijn ambtsperiode verboden. Nu, jaren later, geeft de E.E.G. te kennen, dat er tegen ge bruik van sulfiet geen enkel be zwaar is. IRREËEL Ook het standpunt van de overheid, dat een grossier zónder slagersdiploma slager mag zijn. noemde de voorzitter Conferentie op „De Vinkenhof Op het Nederlandse baptisten centrum ,,De Vinkenhof" te Bosch en Duin is gisteren de 40ste con ferentie van de Broederschap van Baptisten Voorgangers begonnen. Onder de aanwezigen bevonden zich naast vele predikanten in Nederland ook enkele ambtgeno ten uit België. Ds. J. W. Weenink, emeritus-predikant te Haarlem, mede-oprichter van de Broeder schap en eerste voorzitter van 1923 tot 1948, woonde deze confe rentie ook bij De voorzitter van de broederschap, ds. W. Veenstra, uit Musselkanaal, gaf in zijn openingstoespraak uiting aan zijn dankbaarheid jegens de initiatief nemers. die in 1923 de stoot gaven tot oprchting van de broederschap. Uitgaande van Efeze 4:1-14 kwam ds. Veenstra tot het thema van zijn toespraak „Groei naar de volwassen heid waarin de „toerusting tot dienst- de voorname taken genoemd, aoor Pau „mannelijke rijpheid" genoemd - is niet pas bereikbaar in het Koninkrijk der Hemelen, maar houdt ook een dracht voor hier en nu m en geldt gehele gemeente van Christus", aldus ds. Veenstra. Volwassenheid Kenmerkend voor onvolwassenheid achtte hij; angst voor het onbekende, zweven tussen ja en neen, anderen dwingen tot onze zienswijze, het mis sen van mildheid, kritiek zonder zelf kritiek. Daarentegen is de volwassen heid gekenmerkt door ruimheid var. visie, luisteren voor 't zelf spreken. Doör het groeiproces in de gemeente krijgt Christus meer gestalte in deze wereld. De voorgangers hebben hierin Iangrijk aandeel en het vertrouwen, dat zij genieten, moet hen zorgzaam maken in de omgang met elkaar met de gemeenten. Gedurende de beide conferentiedagen zullen de baptisten predikanten een hele reeks onderwerpen behandelen, zowel theologische als van practische ds. Th. van der Laan. te Noord- bergum. secretaris der broederschap, die periodiek aftredend is. Voor Reformierte Seminarium 50.000 DM. (Telefonisch van onze kerk redacteur) „Knap" zeiden na afloop enkele hoog leraren tegen ons. „bijzonder knap". Maar de inhoud ging toch over de hoof den van de meeste aanwezigen heen. Dat kwam misschien omdat de akoes tiek in de zaal niet bijster goed was, en omdat de Duitse televisiemensen hun schijnwerpers zo opgesteld hadden, dat ze het publiek recht in de ogen sche nen, zodat deze pijn gingen doen. Het kwam ook omdat dr. Wolf geen rede hield, maar een artikel voorlas, met veel komma's en weinig punten, waarin hij strooide met bijvoeglijke naam woorden en bijzinnen. Terwijl misschien vele dames en een voudige gemeenteleden de woorden stroom (de grote zaal was geheel vol) lijdzaam over zich heen lieten gaan, bleek na afloop dat vele theologisch ge- interesseerden vast van plan zijn dit re feraat nog eens te lezen als het straks uitkomt. Theologisch de echte mens. de wedergeboren mens. die in Christus God ontmoet heeft, kan zijn naaste weer echt ontmoeten. Juist daarom plaatst de Heidelbergse Cate chismus de tien geboden niet aan hel begin, maar pas nadat eerst aandachl is geschonken aan geloof en rechtvaar- digmaking. Uitleven Dat betekent dat er geen sprake kan zijn van een „goedkope genade", maar evenmin van een „dure genade". Niet de „menselijke rechten" kunnen dan ook voorop staan. De „Ordnung der Liebe", aldus prof. Wolf bouwt op de geboden Gods. Maar juist daarom is een geestelijk begon nen sociale ordening een mogelijkheid en kan de christelijke gemeente, zonder tegelijkertijd burgerlijke gemeente te zijn, deze geboden in de wereld uitle- Het referaat bestond uit twee delen. In het laatste deel liet dr. Wolf zien hoe practisch en prachtig de uitleg van de Heidelbergse Catechismus van de tien geboden en het Onze Vader ook nu nog is. Alleen dit gedeelte van het referaat was zo gecomprimeerd dat het stof vol doende bevat voor misschien een boek en mogelijk twee. Het eerste gedeelte was een theologi sche uiteenzetting van de basis die de Heidelbergse Catechismus aangeeft voor het dagelijks leven van de gelovigen. Prof. Wolf wilde deze niet zien als een uitsluitend gereformeerd maar als een echt oecumenische uiteenzetting. De grondgedachte van deze catechis mus is dat er geen tegenstelling Is tus sen wet en evangelie. Op dit punt richt te hij zich duidelijk tot de Lutheranen. Zelf vertelde hij ons na de bijeenkomst, dat juist deze gereformeerde gedachte op de achtergrond Is gekomen en hij haar daarom duidelijk had willen on derstrepen. De wet waaronder leder christen staat, zo zei hij, Is tegelijker tijd de liefde. Het gericht Is tegelijker tijd genade. Maar ook de menselijke ge meenschap staat onder zowel Gods ge rechtigheid als onder de liefde var Christus. Verantwoordelijk De mens is persoonlijk d#iiWoor>iÉl^eb^en Godvmaa&^c 1 uitverKorerf-'genibeitTe wordt'nan tev'erisv verantwoordelijk voor de wereld. Zo wordt de gemeente weer een christocra- tie. Daarin is ieder de ander volkomen gelijk maar toch heeft ieder ook weer een eigen taak. De christen heeft dus persoonlijke en soiidarische plichten. Maar dan volgt daaruit dat de Heidel- bergse Catechismus onze verhouding tot met de daartoe geëigende organen. Met de naaste niet ziet als een soort filan- een gerust hart durf ik zeggen, dat de tropie, als een ideologische plicht die overheid de p.b.o. negeert", zo voegde we nu eenmaal verdragen moeten. Pas hij hieraan toe. De voorzitter meende voorts, dat het! overheidsbeleid de positie van de be-1 drijfstak op deze manier ondermijnt. „We zitten met een leerlingenstelsel van drie jaren en straks kan iemand na drie, maanden studie (voor het grossiersdi ploma) slager zijn". Hij drong er op aan het hoofd niet in de schoot te leg- gen, maar daarentegen het slagerson-i derwijs nóg beter en gedegener te ma- ken, omdat de slagers hun kracht moe-j ten zoeken in kwaliteit en vakman-j schap, iets, waarnaar de consument steeds meer gaat uitzien. Wie denkt dat] ondernemer-zijn gemakkelijker wordt naarmate de welvaart stijgt heeft het falikant mis. „Nimmer zijn zoveel zaken opgeheven als in deze tijd". TE ZWARE LAST? Met het oog hierop wees de heer De Mooy op de toeneming van het aantal problemen in zo sterke mate, dat er nauwelijks meer een „omlijning" te ont dekken valt, en -vrarvan een „verwar ring der geesten" het gevolg is. Eén van deze vraagstukken is bijv. het toe nemende complex van sociale voor zieningen, waarvan de lasten in hoofd zaak gedragen worden door de groepen met inkomens rondom 10.000. Ruim 80 procent van het midden- en klein bedrijf valt in de inkomensgroep van 9.000 tot 13.000. Van 9.000 wordt nu al 20 procent aan sociale lasten en in- ng uitgegeven en als de de A.O.W.. de kinderbij slag. de Arbeidsongeschiktheidsverzeke ring en de verzekering voor zware ge neeskundige risico's worden vervuld, komt hier nog een 10 procent bij. „Nie mand kan tegen sociale voorzieningen zijn. maar we moeten ons eens^rnstig bezinnen op de vraag of de lasten hier van niet teveel op de middengroepen worden gelegd, die b®halve leven ook nog moeten investeren", aldus de bonds voorzitter. die van een vrije zaterdag middag of een vijfdaagse werkweek voorlopig nog niets zag komen. Deze rede poot tientallen gedachten om dieper door te denken. Het was dan ook geen wonder dat ook de gedachten van de aanwezige theologen nog weieens tijdens de rede op eigen paden verder gingen, zoals prof. v. d. Berg ons be leed. Een van de gevolgen van deze her denking van de Heidelbergse Catechis mus zal zeker zijn dat velen in en bui ten de gereformeerde wereld zich nog weieens zullen bezinnen op de vraag, wat deze catechismus ons nu nog in on ze huidige tijd voor onze ethiek te zeg gen heeft. Vruchten Altijd blijft de vraag wat een derge lijk feest voor vruchten zal opleveren. Duidelijk is hier in Heidelberg evenwel gebleken dat de belangstelling voor de ze catechismus weer opnieuw opleeft, ook al is het dan misschien meer voor de Heidelbergse Catechismus als belij denisgeschrift dan als leerboek waaruit gepreekt en gecatechetiseerd wordt. Maar toch heeft dit feest de gere formeerde theologie een hart onder de riem gestoken, ook in Duitsland. Al was het maar alleen door de ges te van de Duitse evangelische kerk. Haar prases dr. Kurt Scharf, deelde tijdens zijn felicitatietoespraak in de grote openbare samenkomst op zon dagmiddag, mede dat het de gewoon te bij een verjaardag is om een ge schenk mee te brengen als men komt feliciteren. Ook hij had een ge schenk. De Duitse evangelische kerk had besloten 50.000 Mark te geven aan het Reformierte Seminarium in het Roergebied, waaraan prof. dr. W. Niesel als hoogleraar verbonden is. ■>J Dit bedrag zal düs direct teil goede komen aan de opleiding van de gere formeerde (hervormde) predikanten voor Duitsland. Tijdens een onweersbui is maandag de bliksem ingeslagen in een oude boer derij aan de Langstraat te Nisteirode, bewoond door de gemeentearbeider M. van Dijk. zijn vrouw cn twee kinderen en zijn broer P. van Dijk. De woning is afgebrand, terwijl de gehele inboe del verloren is gegaan. Als de omstanders zien wat er met de lamme aan de Schone- poort is gebeurd, kunnen zij hun ogen niet geloven. „Zij werden met verbazing en ontzetting vervuld" (Handelingen 3:10). Men stelle het zich maar eens voor: een man, die nooit heeft kunnen lopen, altijd naar de plaats, waar hij dagelijks zit om een aalmoes te vragen, is gedragen nu ineens „lopende en springende en God lovende". Het heeft een grote indruk op hen gemaakt, en ze weten feitelijk niet wat ze ervan moeten denken. Verbaasd zijn. ze i in de eerste plaats, maar ook ontzet. Ze werden vervuld met ontzetting. In dit woord zit iets van vrees. Ze worden bang. Waarom? Omdat die lamme weer kan lopen? Omdat hij gelijk is geworden aan. hen? Of omdat ze tot de ontdekking komen, dat er een Macht is die mogelijk maakt wat zij altijd voor onmogelijk hebben gehouden? De mens, die wordt geconfronteerd met .de kracht Gods en op hetzelfde ogenblik zijn eigen onmacht moet erkennen, zijn eigen nietigheid, wordt ontzet. Als in een flits ziet hij zijn eigen onbelangrijkheid, zijn zonde, zijn naaktheid, zijn ellende. Ontzet. Maar op die ontzetting volgt de vreugde. De vreugde over die grote zaligheid, dat God in Zijn ontfermende liefde zo grenzeloos groot is, dat Hij mensen, die niets meer hadden te verwachten, naar het scheen, uitkomst geeft. Werkgeveis over CNV-program: (Van onze soc.-econ. redactie) „Het is een utopie te menen dat de werknemers het gevoel zullen krijgen, dat hun belangen beter behartigd zullen worden doordat zij vertegenwoordigers in een raad van commissarissen of een raad van toezicht zullen hebben". Dit schrijft „De Onderneming", het orgaan van het Centraal So ciaal Werkgevers Verbond, in een bespreking van het hoofdstuk over „onderneming en medezeg genschap" in het sociaal-politiek program 1963 van het C.N.V. In dit program pleit het Chr. Na tionaal Vakverbond, zoals bekend mag worden verondersteld, voor een zodanige herziening van de onderne mingsstructuur, dat de directie niet alleen verantwoording schuldig .is aan de raad van commissarissen, maar aan een lichaam, waarin ook door het personeel aangewezen per sonen zitting hebben. „De Onderneming" betwijfelt of de factor arbeid met een andere rechts vorm van de onderneming gebaat zou zijn. Het blad acht de situatie, waarin de leiding van een bedrijf verantwoor ding schuldig zou zijn aan een door het C.N.V. bedoeld lichaam onwerkbaar. „En hoe staat het met de gezagsver houdingen in een dergelijke onderne- mine?'T Volgens het orgaan van het V. wordt'de erkenning van de ter gewaarborgd door een modern e.n fèrantwóqrd per .bedachte juridl Geen taak Het blad kan zich overigens met de andere wensen van het C.N.V. zeer wel verenigen, uitgezonderd nog een ander belangrijk punt, nl. het betrekken de vakbeweging bij het scholings- vormingswerk in bedrijfstakken en dernemingen. „Als de ondernemer dit (Advertentie) Zeg jongelui, I schuif eens op. j FELIX is niet alleen voor jullie, j maar ook voor mijj LJ I I I mmm I I mmm 1 i (vlees of vis) en voor de hond is er BONZO werk naar eigen overtuiging goed doel, heeft de vakbeweging hier geen taak", aldus het C.S.W.V. „Zij behartigt be langen, maar is er niet om op faits et gestes van de ondernemer controle uit te oefenen. Wij horen in deze passage van het program een echo uit het ver leden, toen de vakbeweging zich op wierp als beschermster van onmondige arbeiders. De tijd, dat de arbeiders on mondig waren, is echter gelukkig voorbij". Wat het verlenen van betaald extra verlof voor het deelnemen aan bestuursactiviteiten, scholings- en vor mingswerk van de vakbeweging schrijft het blad, dat „in de meeste ondernemin gen deze dingen op bevredigende wijze geregeld zijn". Kerken uit Afrika en Azië lid van Luth. Wereldbond Vijf Afrikaanse kerken en een Azi atische hebben toetreding verzocht tot de Lutherse Wereldbond. Hierover zal de Algemene Vergadering van deze Bond in augustus moeten beslissen. Zo als bekend wordt dit jaar de bijeen komst, de vierde, in Helsinki gehouden. Waarschijnlijk zullen de lutherse ker ken van Estland en Letland ook een verzoek tot toetreding indienen. Op het ogenblik zijn 63 kerken aan gesloten bij de Wereldbond. Uit Europa zijn dit er 34, uit Afrika 9. uit Azië 12, uit Australië 1, uit Noord-Amerika 3 en 4 uit Zuid-Amerika. De Lutherse Wereldbond verenigt in deze 63 aangesloten kerken 50.2 miljoen Lutheranen. De Bond geldt dan ook oecumenisch als de grootste protestant se confessionele groep. Over de gehele wereld zijn er ongeveer 72.5 miljoen lu theranen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te 't Harde: J. H. Cirkel te Huizen (NH); te Tholen: K. Schipper te Ederveen. Aangenomen naar Leiden: W. van Her pen te Kinderdijk. Bedankt voor Zuilichem-Nieuwaal: J. v. d. Haar te St. Maartensdijk. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Delft, 7de p.p.: G. Oppe- dijk te Dokkum; te Rilland Bath-Wyckel en te Zoutkamp: P. van den Berg, kand. te 's-Gravenhage, die geen verdere be roepen in overweging kan nemen. Aangenomen naar Apeldoorn (vac. J, P. Haspels): H. van Benthem te Leeu- j warden. UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN J Beroepen te Utrecht: W. Harkema te 's-Gravenhage. NED. PROT. BOND Benoemd tot voorganger van de af- deling Wassenaar: D. A. Wemer, voor- ganger va'ft- de afdeling Huizen (NH), die j deze benoeming ook aannam. Rijbewijs in België komt dichterbij Met 107 'stemmen voor, 4 tegen en 12 onthoudingen heeft de Belgische Senaat I dinsdag het wetsontwerp goedgekeurd ropese landen, waar iedereen achter het stuur kon gaan zitten zonder Voorafgaand examen. Daar het praktisch niet uitvoer- I baar is om alle automobilisten examen te laten doen, zal het rijbewijs direct worden verstrekt aan meerderjarige automobilisten, mits zij een verklaring tekenen waarin staat dat zij fysiek in staat zijn om een auto te besturen en dat zij de nodige praktische kennis hiervoor bezitten. Het wetsontwerp moet nog door de kamer van volksvertegenwoordiger» Vraag: Kunt over het leven iD- H- Wester, schrijver van hét boek: - AFSr.HF.TD Lusten en lasten van alcohol? Leiden. J I Antwoord: Prof. dr. D. H. Wester ke artikelen gepubliceerd en vele" pó- werd 10 april 1885 te Hoogezand ge- pulaire wetenschappelijke boeken ge- „[-"c deeehoudenV^n8av?aardineen narn!boren' studeerde pharmacic'te Gronln- schreven, de heer J. van Andel uit Monster af- igen en te Bern' blj dc bekende phar- Vraag: Een bejaarde broer scheid als hoofdbestuurslid. Hij ~|de bond der oprichters ste voorzitter. De heer De Mooy sprak de heer Van Andel zeer waarderend toe en bood hem namens de organisatie een boekenbon aan. In zijn plaats werd ge kozen de heer S. J. Kok te Zeist, voor zitter van de provinciale afdeling Utrecht. Een voorstel van de afdeling Fries land om in federatief verband er bij de landelijke vleeskeuringsdienst op aan te dringen het vlees, afkomstig van noodslachtingen, uitsluitend vrij te ge ve® voor verwerking In fabrieken en niet meer via de zgn. vrijbanken te doen verkopen, ral door het hoofdbe stuur bij de federatie aanhangig wor den gemaakt. MIDDAG Aan het diner werd veel over osselapjes gesproken, maar ze werden niet gegeten, omdat ze door kippebout van de menu kaart waren verdrongen. Dr. J. M. van i Vloten van de Veterinaire hoofdinspectie wijdde vriendelijke woorden aan het adres van de jubilerende bond en zijn voorzitter. In de koninklijke onderschei ding, die aan de heer De Mooy werd toe gekend, zag hij vooral ook een erkenning van het belangrijke werk van de bond Na hem sprak mr. M. G. van der Kaa', directeur van de Chr. Middenstandsbond. Deze wees er in een geestige toespraak op, dat de heer Dc Mooy niet alleen aan de slagers toebehoort, omdat hij ook voorzitter van de Chr. Middenstandsbond is. Nadat de voorzitter van de Vlaarding- se afdeling, de heer Van der Vlis, zijn gelukwensen had aangeboden, en ieder een verzadigd was, werd de reis naar Rotterdam aanvaard voor een rondvaart door de havens. Teruggekeerd in Vlaar- dingen kregen de slagers en hun vrouwen een hartige hap in de vorm van haring en wittebrood. De Vlaardingse Ned. herv. predikant J. van Noort beëindigde daar- wordt. ziin beiden voordeliger uit, om dat zij dan eveneens A.O.W.-uitkering ongehuwden krijgt en twee uit- nstaanden zijn sa- gehuwdenuitkering. Vraag: We hebben langs de noord- westzijde van ons huis een strook grond van vijftig cm breedte. Dan volgt een zijpad van 1,50 m zijn vrouw leeft nog. Een dat pad grenst een gedeelte die niet onderling met elkaar in verband staan, moeien in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. overlijden kan dan de langstlevende kormt dan tuurlijk i lanspraak maken op alles, wat de der nalaat? Móet dit door een notaris worden besohreven? Antwoord: Hiervoor zijn twee testa menten nodig. De notaris kan raad ge ven en alles in orde maken. Als er meer broers en zusters in leven zijn, en» als er kinderen van overleden broers en zusters zijn, wordt de erfe nis tussen deze verdeeld (tenzij er een testament Hierbij treden de kin deren van overledenen in de plaats van elke overledene. De vrouw van een vooroverleden broer erft niets. Vraag: Een broef en een zuster Ie- De broer krijgt A.O.W. den? Antwoord: De broer kan geen spraak maken op A.O.W.-uitkering Sehuwden.- Op het ogenblik is dit -rTïi v elig, maar als de zuster later 65 jaar krentenboom"* (amèïanchierL huis. Het is dus heesters plant, kunt u In de luwte liier- j..* van mi,sschien wej wat een- en tweejarige of overblijvende planten door de wind. We hadden daar helian- ter af te sluiten met afrikaantjes geplant. Wat daar een redelijke kans hebben? Antwoord: Het door u genoemde ge val is zeer lastig, daar bijna alle een- en tweejarige en vaste planten het daar niet houden zullen. zal dus in hoofdzaak uw toevlucht moeten nemen tot meer houtachtige gewassen. Coni feren kunnen het daar ook niet houden, daar die ook een hekel aan wind heb ben. De edeldistel (eryngium) sterk, misschien is die te plant.. nogal breedgroeiende Tamarisk vroeg bloeiend met fijn loof) „t goed zei grond. Verder kunt met mahonia aquifolium en de sneeuw bes (symphoricarpus racemosusL Ver- H HHHj IIie, der de heesters hazelaar ^(hazelnoot), tolische overeenstemmen. Kent i v schien de officiële Franse naam? •ng of glaswand? Vraag: Kunt u mij iets vertellen over het ontstaan en de belijdenis van de Keltische apostolische kerk? Ik meen te weten dat men deze gemeenschap ook wel de orthodoxe kerk van Bretag- ne noemt. Er schijnt ook een klooster van deze niet-roomskatholieke kerk in Saint Dolay (Morbihan) in Frankrijk te ziin. Antwoord: Wij kunnen er niet ach- lezers. d:e ons helpen kunnen. In de officiële lectuur zijn er onge veer dertig apostolische kerken ge noemd en er zijn voorts verschillende Bretonse kerken, die niet met de apos- mi*.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2