WIN REIS FIETSEN ®rs sm.ms.tem Een kanttekening Niet schimmig en uit de verte over God spreken Mclntire keert zich tegen Geref. Oecumenische Synode NAAR DE OLYMPISCHE Kerk zal niet als groot eindigen concern Een woord voor vandaag Lichaam van paus werd in crypte bijgezet 2 VRIJDAG 7 JUNI 1963 VAN TONTINES TOT SPAARKASSEN LORENZO TONT!, een Italiaan die van 1630 tot 1695 leefde, is de gees telijke vader van de tontine. Het is een naam die 99 van de 100 mensen niets zegt, maar het stelsel dat er mee bedoeld wordt, bestaat ook tegen woordig nog. Het heeft zelfs kort geleden door de introductie van een bijzon dere vorm extra aandacht gekregen, al werd de naam tontine daarbij helemaal niet genoemd. De tontine is een kas die door een aantal spaarders wordt gevormd en waar uit telkenjare maar dat systeem bestaat niet meer aan de in leven zijnde deelnemers een bedrag aan rente wordt vergoed. Bij het tweede aysteem wordt na verloop van een aantal jaren het door rente en regelmatige besparingen aangekweekte kapitaal onder de nog in leven zijnde deelnemers uitgekeerd. Het eerste stelsel (wel rentetontine genoemd) wend in de tweede helft van de zeventiende eeuw door enkele steden gebruikt (o.a. Kampen en Middel burg), maar ook kerken maakten van deze lening gebruik. In 1869 gaf de Nederlandse Hervormde kerk te Rotterdaih nog een tontinelening voor de bouw van een kerk uit. Daarna zijn ze voor zover bekend niet meer gesloten. Daarentegen wel de tweede soort tontines, kapitaaltotines geheten, die thans bekendheid genieten onder de naam spaarkassen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de spaarkassen van de N.V. Nationaal Spaarfonds in Den Haag, waarvan dezer dagen het jaarverslag verscheen. Naast dit bedrijf bestaan er nog vijf andere spaarkasondernemingen, maar ook enkele levensverzekerings maatschappijen sluiten spaarkasovereenkomsten. Elk jaar wordt een spaarkas gevormd. De deelnemers leggen gedurende een aantal jaren (vaak 14 jaar) een bedrag in, hoewel het totaal ook vooruit in eens gestort kan worden. Het kapitaal groeit hierdoor geleidelijk, ook door dat de rente in kas blijft. Na afloop van de termijn van 14 jaar wordt het totale bedrag dat in de pot is na aftrek van de kosten onder de nog in leven zijnde deelnemers verdeeld. Zijn alle deelnemers nog in leven, dan is de uitkering natuurlijk veel kleiner dan wanneer er veel deelnemers over leden zijn. Hoe de praktijk is, blijkt uit het jaarverslag van de N.V. Nationaal Spaarfonds. De jaarkas 1947 werd in 1962 uitgekeerd. Betaald was door de deel nemers een bedrag van 504,-, waardoor er in 1962 in totaal een bedrag ad 5.679.278,79 in kas zat Elke nog in leven zijnde deelnemer ontving 1683,83 uit de pot In de jaarkas 1946 werd 500 gestort terwijl de in leven zijnde deelnemers in 1961 676,11 in handen kregen. De aanwas bedroeg dus f 180 resp. 176. De spaargelden van de spaarkasondernemingen worden natuurlijk belegd. Eind 1962 was er bij de N.V. Nationaal Spaarfonds een spaartegoed van 55% miljoen. Hiervan werd /303-i miljoen belegd in hypothecaire leningen voor de financiering van de woningbouw terwijl iets meer dan 19 miljoen on dershands werd geleend, voornamelijk ter financiering van de scholenbouw. Er was ook nog een klein bedrag (iets meer dan 1 miljoen) in effecten belegd, maar dit waren voornamelijk obligaties. Wij zeggen dit laatste met nadruk, omdat er kort geleden een spaarkas is geïntroduceerd N.V. Algemeen Beleggings Consortium die de spaar gelden, behalve in hypothecaire leningen, ondershandse leningen, obligaties en onroerend goed ook in aandelen wil beleggen. Bij deze spaarkasonderneming, die gelieerd is aan een levensverzekerings maatschappij, kan voor een termijn van 15 en 20 jaar gespaard worden. Het minimum-spaarbedrag is 60 per jaar. Maar men kan ook met 90,-, 120,- en meer per jaar sparen. Overigens is het systeem gelijk, want aan het eind van de rit wordt de pot weer onder de nog levenden verdeeld. Het verschil zit dus afgezien van enkele details vooral in de belegging der gelden. Huizen en aandelen schommelen in waarde. Hoewel het de be doeling is, dat de deelnemers zullen profiteren van een waardevermeerde ring, is een waardeverlies niet uitgesloten. Het principe van de spaarkas is, dat het spaargeld van de overleden deelne mers aan de overlevenden ten goede komt. Om te voorkomen dat spaarders hierdoor afgeschrikt zouden worden, kan iedere spaarder zich tegen een klein bedrag verzekeren. Overlijdt hij, dan wordt aan de nabestaanden toch een uitkering gedaan en wel ter grootte van de stortingen plus de rente. Deze uitkering komt dus niet ten laste van de spaarkas maar van de ver zekering. Het aantal spaarkassen in ons land is wij zeiden het al bescheiden. Uit het jaarverslag van de Verzekeringskamer over 1961 blijkt, dat er eind 1961 een totaal spaartegoed was van bijna 273 miljoen en dat er 865.635 inschrij vingen waren. Hieruit blijkt, dat de spaarkassen beslist niet tot een nationaal instituut zijn uitgegroeid, maar dat zij anderzijds toch tal van Nederlanders hebben weten te trekken. Geref. evangelisatie-conferentie (Van een onzer verslaggevers) De traditie wil dat op de avond van de jeugddag der driedaagse conferentie van de Evangelisatie commissies in de Gereformeerde Kerken op „Woudschoten" één onzer professoren refereert. Aldus de leider van deze dag, ds. H. H, Grosheide, die zich verheugde dat 'hij prof. dr. J. T. Bakker uit Kampen mocht verwelkomen, Deze ving zijn betoog aan met de opmerking dat de titel van zijn referaat: ,,Hoe spreek je met de buitenkerkelijke mens over God?" wat schools klinkt, alsof God een „onderwerp" zou zijn waar over wij zouden kunnen discus sieren of inlichtingen verstrekken. Wij mogen deze vraag nooit isoleren uit het geheel van het missionair-zijn van de gemeente. Ons evangeliserend spreken kan al leen geschieden uit ons evangelisch- zijn. Toch ligt hier het centraal punt en de spits van de evangelisatie. Die meer beoogt dan een verbetering of vermen selijking dezer wereld maar die getuige wil zijn van God, zij het in gesprek- Achter onze aarzeling tot dit gesprek zit niet maar de moeilijkheid „tegen woordig" om over God te spreken of de zwaarte van de taak an-sich iets God te zeggen en te „verduidelij- wij zijn zélf niet weinig ver vreemd! Omdat in ons eigen beleven van Gods boodschap een breuk kwam. On ze „leefwereld" en die van het geloof dekken elkaar zo weinig. Het zijn twee feitelijk gescheiden werelden. Maar het is een zware aanklacht als de mensen ons zo „gewoon" vinden, nor male mensen, behalve dan dat geloof. Bestaan wij wel als mensen met wie God als de Immanuël leven kan? Wie hier zijn verwantschap met de ongelo vigen ziet. boekt winst. Want hij ziet die „vervreemde" niet langer als een vreemd dier in Artis, en gaat met nieu we oren luisteren naar hetgeen de bijbel zegt over God. Hij ontdekt dat de bijbel geen tenswaardigheden van een ergens-be- staande vreemde en 'verre God over draagt of informaties geeft aan belang stellenden, maar dat alles staat in zeei concreet verband. Dat er een verbond is tussen God en mens. Daarom bren gen al die noties 'die wij met de buiten kerkelijken samen hebben over God, ons niets verder. Doorvertellen Evangeliseren is primair het door vertellen van de daden van God met en voor de mens dat onze gewone gc. dachfengang „hoe God is of zijn moet" doorkruist. God heeft ln de bijbel een bepaald „gezicht", b.v. als Hij Israël verkiest, Jezus zendt. Dat is het grote verhaal van God met de mens en wij kennen geen andere God dan de Vader van onze Here Jezus Christus. De Va der van heel deze wereld, óók van de mens met wie wij te maken hebben. Bulten dat verhaal van de Schrift om weten wij niets van God. Daarom zullen we concreet en per soonlijk van God vertellen en niét schim mig uit de verte en „vrijblijvend" var Hem spreken. Wij zullen dat evangelie verhaal dienen voort te zetten! God „bewijzen" doet de bijbel nergens. En wij komen geen stap verder door uit de peripheric „waarover we het dan wel eens zijn" te trachten naar de kern te komen. Het gaat in de bijbel over God en Israël en Bethlehem. Dat betekent dat God die tegensprekende mens in Zijn raadsplan heeft opgenomen. En dat hebben we te vertellen. Dan is die mens meteen reëel bij betrokken. Centrum Deze grondgedachte bepaalt ook me thodisch de gang van het gesprek. Waarbij we niet op het gemakkelijke gemeenschappelijke podium van het „we zijn ten slotte geen heidenen" mo gen blijven maar beginnen bij het cen trum. En het eerste gedeelte daarvan is ons luisteren. Waarbij wij bedenken mogen dat heel dat vervreemd-zijn van die ander meespeelt in zijn levensver haal enin de worsteling van God met deze mens. De vraag: Waar is het punt waar God in dit leven wil inha ken kan moeilijk zijn en als wij spre ken mag dit nooit een éénvormig evan gelieverhaal worden maar moet dat een bepaald adres hebben. Waarbij te be- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Gaast c.a. (toez.); B. Ja ger, vicaris te Amstelveen. GEREF. KERKEN Beroepen te St. Annaparochie: A Prins, te Wormerveer. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Kantens: D. J. van Stel ten. kand. te Kampen. UNIE VAN BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen te Vrieschelo: J. C. Loot, kand. te Coevorden. Prof. H. Bremekamp overleden Op 83-jarige leeftijd is te Delft over leden prof. dr. H. Bremekamp, oud- hoogleraar aan de Technische Hoge school aldaar. De crematie zal plaats hebben op maandag 10 juni. na aan komst van de trein van 13.31 te Drie huis We ster veld. H. Bremekamp werd in 1880 te Dor drecht geboren. Hij studeerde te Leiden te Leeuwarden. Daarna was hij nog le raar aan het gymnasium te Winschoten en aan het Gymnasium, de m.m.s. en de adspirantenschool van de Marine te Dordrecht. Op 11 september 1919 werd hij be noemd tot hoogleraar aan de Technische Hogeschool te Delft in de afdeling zui vere en toegepaste wiskunde en de mechanica. In 1905 promoveerde de heer Bremekamp te Leiden tot dr. in de wis- en natuurkunde. (Advertentie) 2-PERS O ONS WINTERSPELEN 1964 TE INNSBRUCK TER WAARDE VAN f1000.. door mi xo'n sportieve Stokvis-fiets te kopen (reeds v.a. 153.50 compleetmet gratis wedstrijd - grammofoonplaatje (10 Innsbruck-reizen en 40 troostprij zen van 50.-). LETOP 'T RAAMBILJET lelaar - horken- uunblljct - weet 'FIETSEN FANTASTISCHE IS juni i Knip deze Sundrop zegel tjes uit en plak ze op de spaarkaart. Ze helpen U op 1 KG GRATIS SUNDROP BANANEN Bedenk echter wel dat de volgeplakte spaarkaarten uiterlijk 15 juni bij Uw leverancier ingeleverd moeten worden. SMUL VOLOP VAN Christ. Geref. predikantenconferentie Statistiek niet belangrijkst (Van een onzer medewerkers) De Chr. Geref. Predikanten vereniging hield zich woensdag middag in haar jaarlijkse confe- jrentie, die opnieuw in Uchelen jwerd gehouden, bezig met het boeiende en actuele onderwerp |,,De Kerk in de wereld". De jUtrechtse predikant, ds. W. van 't Spijker, refereerde over dit on derwerp en maakte de tongen van zijn collega's los. Referaat en be spreking bewezen dat de Chr. Geref. predikanten zich terdege bezinnen op de theologische en jpractische vragen, die vandaag aan de orde zijn. De conferentie werd door de voorzit- I ter. prof. W. Kremer, geopend. In zijn openingswoord wees de hoogleraar op de betekenis van de geloofsvisie op de kerk. Vele moeilijkheden in de ambte lijke praktijk hangen samen met het ontbreken van deze visie. Het klein- menselijke, dat het kerkelijke leven kenmerkt, doet zo gemakkelijk vergeten dat de kerk tempel des Geestes is. In de kerk moet men zich niet laten be heersen door statistische cijers. Men moet niet leven bij wat men van de kerk ziet. Als Christus dat gedaan had, had Hij Zijn kruisgang nooit gemaakt. Al beheersend is de geloofsbelijdenis: Ik geloof een heilige, algemene christelijke kerk. De kerk is klein begonnen en za1 niet als een groot concern eindigen. De huishoudelijke zaken werden vlo afgedaan. De aftredende penningmees' ter, ds. D. Henstra, werd herkozen. In de vacature-ds. Toorman werd als secre taris gekozen dr. W. H. Velema te Lei- Functic I alle nadruk gelegd op de functie, de taak. die de kerk heeft in de wereld. De kerk is er alleen terwille van haar die gericht is op de wereld. De ze opvattingen vormen de achtergrond van de missionaire activiteiten, zoals die verdedigd zijn door de zendingsman prof. dr. H. Kraemer. Ze rekenen met de gevolgen van een totale secularisa tie. zoals prof. Hoekendijk uit Utrecht beklemtoont. Ze vormden mee een sti mulans in de vernieuwing van het na oorlogse hervormd kerkelijk leven. In dit verband werd gewezen op de nieuwe Kerkorde, waarin over het Apostolaat gesproken wordt vóór de fundamenten der kerk aan de orde komen. De zwakheid van deze theorieën blijkt echter, aldus de referent, uit het ont breken van voldoende exegetische fun dering. Het missionair, apostolisch ka rakter van de gemeente volgens het N.T. dwingt beslist niet tot deze opvat tingen. De verhouding van kerk en we reld, zoals die getekend is bv. in de brief aan Efeze laat voor deze opvat ting geen ruimte, zoals door steeds meerderen wordt ingezien. Bovendien komen kerkhistorisohe. dogmatische en kerkrechtelijke samenhangen op deze wijze niet tot hun re«i«t. Dienstbetoon (Van onze kerkredactie) In het laatste nummer van de „Christian Beacon" het blad van dr.. C^rl ,McIntix,e, voorzitter van de Internationale Raad van Chris telijke Kerken (I.C.C.C.) wordt uiteengezet waarom dit blad wei gert samen te werken met de Gereformeerde Oecumenische Synode. Deze synode van gere formeerde kerken, van verschil lende landen komt in augustus bijeen in Grand Rapids. Het blad van dr. Mclntire be-schuldigt deze synode er van geen duidelijke lijn te trekken tussen de aange sloten kerken en de Wereldraad van Kerken. In het artikel wordt in de eerste plaats bezwaar gemaakt tegen de naam „synode." Dat woord geeft de indruk dat het hier gaat om het hoogste hof van een kerk. Er zijn volgens het blad leden die streven naar één internationa^ ie Gereformeerde Kerk. In de tweede plaats schrijft het blad dat deze synode een oecumenische actie is die de verschillende gereformeerde kerken bijeen wil brengen. „De synode is langzaam op gang gekomen en heeft weinig bereikt, en hij heeft zich niet ge worpen op activiteiten die een halt wil len toeroepen aan oecumenische bewe gingen als de Wereldraad van Kerken." Niet-afgescheiden Het grootste bezwaar tegen de Gere formeerde Oecumenische Synode komt in het derde punt van het artikel. Deze synode heeft kerken als Hd aanvaard, die ook zijn aangesloten bij de Wereld raad van Kerken. Hij weigert een „af gescheiden positie" in te nemen en de zijde te kiezen van de Internationale Raad van Christelijke Kerken. „Om de ze reden kunnen w>J ons er niet bij aansluiten of aanbevelen dat waarlijk gereformeerde en christelijke kerken zich er mee verenigen." Het blad een wijziging aan te brengen hebben gefaald.'/ In de i.Christian Beacon" wordt er dan verder op gewezen dat er een eigen or ganisatie is gesticht die zich wel stelt achter het standpunt van de I.C.C.C., namelijk de Word Presbyterian As- Oproep Het artikel besluit: „Het is ons ern stig gebed dat deze kwestie duidelijk ge- douw aer Kern. afgescheiden positie innemen ten be de reinheid van de kerk bouw der kerk. De kerk bewijst de wereld een grote dienst als de Woordbediening voorop blijft staan als bediening der verzoe ning. waarin de gehele Christus dient gepredikt te worden en de betekenis van het Kruis naar alle zijden moet belicht worden. Het Woord Gods moet gestal te krijgen in het leven van vandaag. De bijbel kent geen incognito van de chris ten in de wereld, die louter dienend te genover de naaste staat zonder het getui genis van het evangelie. Het komt de wereld ten goede wanneer alle nadruk vandaag valt op een met nauwkeurig heid behartigde zielzorg. Verschraling van het geestelijk leven in de gemeen te gaat ten koste van een levende re latie met de wereld. In de avondvergadering hield de ex- hoofdvlootpredikant ds. J. H. Sillevis Smitt een interessante causerie, waarin hij zijn ervaringen vertelde als predi kant in Laren en Semarang; als vloot- predikant en als voorzitter van het Ne derlands Bijbelgenootschap. In allerlei situaties is de kracht van het Woord Gods enorm groot, zoals met treffende voorbeelden werd aangetoond. de reinheid van het evangelie. De Ge reformeerde Oecumenische Synode is een dergelijk lichaam niet en wil dat niet zijn." De „Christian Beacon" is een uitgave van de „20th Century Reformation Hour", de radiouitzending van dr. Car] denken valt dat de bijbel nooit „goe-J dig" is maar zelfs het evangelie-bren-j gen met strengheid kan gepaard gaan, waarbij sprake is van schuld en tekort, ongeloof en camouflage en uit-zijn-ver- band-halerij. Bepaalde tegenwerpingen were men niet af, maar late men tot hun recht komen. Vragen moeten functione ren als handwijzers naar het centrum. Wie er van overtuigd is dat het gaat om het verhaal van God met de mens moet niet denken dat hij er met een enkel gesprek af-komt. Want het is een enorme moeilijkheid om over te scha kelen van „algemene voorstellingen" tot het verhaal van God met deze we reld. Goede catechese is hier levens noodzakelijk! Verstaanbaar en verantwoord kunnen we alleen spreken wanneer onze bood schap voortkomt uit de gehele mens. Anders verliest ons woord zijn geloof waardigheid. Het handelen en zijn der gemeente vormt de klankbodem voor het Woord Gods. Dat ook nu nog in ons leven vlees wil worden. Dit leven met God en met die mens naast-ons brengt ons in de positie van het tussen-schakel zijn tussen God en wereld. Daarom kunnen wij er alleen over spreken als we naar beide kanten verankerd zijn. Nadat in de verdere avonduren dis cussiegroepen verschillende vragen had den geformuleerd werden deze donder dagmorgen door een forum, voorgezeten door prof. Bakker, doorgesproken. De middag werd nuttig besteed met het ledigen van de vragenbus. waarna ds. Lange van Deventer in de kapel Mevr. Van Dijk mee naar Celebes Nu het vaststaat dat de hervormde predikant, ds. D. J. van Dijk, voorma lig predikant te St. Annaland binnenkort naar Celebes vertrekt, zou ook graag zijn vrouw meewillen. Daar hiervoor echter het geld ont breekt, wil men in de vorige standplaat sen van de predikant te weten Nieuwer- kerk aan de IJssel en St. Annaland gel den bijeenbrengen, teneinde het moge lijk te maken dat mevrouw Van Dijk haar man kan vergezellen. De actie loopt zaterdag 8 juni af. Na hevig aartlringen van Britse zij de zou president Kennedy hebben be sloten, aan het einde van deze maand tijdens zijn Europese reis een gesprek te hebben met minister president Ha- old Macmillan. Verwacht wordt dat dit nieuws een der eerstkomende dagen of ficieel zal u«Jen. Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht. Dit zijn de woor den waarmee Petrus zijn toespraak besluit, opgetekend in Handelingen 2:40. Laat u behouden. De Heilige Geest moet op die morgen wel krachtig hebben gewerkt: ongeveer drie duizend mensen lieten zich dopen. Drieduizend mensen, die in een ondeelbaar ogenblik hun eigen ellendig leven helder voor ogen zagen. Die in een flits al het verkeerde in hun denken en in hun handelingen ontdekten. Mensenrijk en arm, die het ineens wisten: zo kan het niet langer. Die de strohalm grepen, die hen kon redden. Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht. Zij wendden zich af van hun oude leven, dat zo bekoorlijk scheen, maar dat in wezen niets anders was dan een schijnleven, wat een leven zonder God toch is. Zij wendden zich af van de duisternis en richtten hun blik op het licht. Laat u behouden. Vandaag de dag nog heeft deze smeekbede van Petrus niets aan waarde ingeboet. Het is de smeekbede van de mens, die de heerlijkheid Gods heeft gezien en daar' anderen van deelachtig wil maken. Die weet en uit erva-i ring dat niet de wereld de verlossing kan brengen, maar"?1 Hij, Die daar troont in de hoge. En die daarom met het oude*.( leven heeft gebroken en zich helemaal heeft gegeven aan de^ Zaligmaker, Die ook hij gekruisigd had, wetende, dat ook, hem eens het eeuwige leven zou wachten. Laat u behouden®af uit dit verkeerde geslacht. f" KI Vil Paus Johannes XXIII rust sinds gisteravond 7 uur in de crypte van de St. Pieter. Waarschijnlijk echter niet voor altijd, want in zijn testament heeft hij de wens uitgesproken dat hij uiteindelijk zijn laatste rustplaats zal vinden in de Sint Jan van Lateranen. Het lichaam van paus Johannes is bijgezet recht tegenover dat van paus Pius XII. Voor de laatste plechtigheid van de bijzetting werd het lichaam eerst nog naar Nog eenmaal kon gisteren het stoffelijk overschot van paus Johannes gefotografeerd wor den. juist voor het in de drie kisten verzegeld werd en bijge zet in de crypte onder de Sint Pieter. het plein voor de St. Pieter ge-*ee dragen, opdat de menigte noge i een laatste blik kon werpen opeci wat misschien wel de populairsteest paus van eeuwen was. Meer dan een miljoen mensen heb-sn ben in de afgelopen twee dagen langs jjjd de baar gedefileerd. En nog was de lan-re& St. Pieter gesloten werden. Meer danF*1 32 uur had de processie geduurd langs'in de baar en nog stonden er honderddui-aar zenden buiten. j Er volgde na het sluiten van de deu-1®. ren een ongewone plechtigheid op ver-Shs zoek van de overledene zelf. Nog eenluli maal werd zijn stoffelijk overschot uit>g J" u—Jde opeen-jng D( de basiliek gedragen gepakte menigte getoond. Velen konden hun tranen niet bedwingen. Om zer uur hadden de dragers dejg j baar weer in de St. Pieter geplaatst, sth« in het midden van het priesterkoor. ege In een grote kring stelden de geeste-e\g lijken zich er om heen op en in con centrische cirkels de diplomaten die waren uitgenodigd om de plechtigheid* bij te wonen. Onder de genodigden be- vonden zich ook de twee Russisch-or- thodoxe waarnemers, die de eerster, zitting van hét concilie hebben bijge-r1 woond en namens patriarch Alexis de begrafenis kwamen bijwonen. Di Testament irin Eer de kist gesloten werd (er zijn erippi drie die in elkaar passen) werd het ,,ro-( gito" gelezen, het perkamenten stuk dat[ de belangrijkste daden van de overle-K dene bevat. Het' was voorzien van del r handtekening van Masella, die de kerk"*- tijdelijk bestuurd, evenals na de dood van paus Pius XII. Vervolgens werd heli „eulogium"- gelezen, een document dat l herinnerde aan zijn toewijding voor de zaak der christelijke eenheid. Dit was fo in zoverre ongebruikelijk dat er in op-.., gemerkt werd dat paus Johannes in ge-, lijke mate hield van rooms-katholieken als van niet-rooms-katholieken. hl" Ook werd tijdens de plechtigheid nogl« het testament van paus Johannes voor-Ie t gelezen. Daarin schreef paus Johannes: - ..Mocht het plan dat ik zelf voorgesteld, en aangemoedigd heb om van het pa-*n leis van Lateranen de definitieve zetel aar van het Romeinse vicariaat te maken fiier tnt goed einde worden gebracht... R moeten worden. Bijgezet Sociologisch Instituut Convent van de grond "LJET Sociologische Instituut van het 11 Convent der christelijk-sociale or ganisaties heeft de periode der kin derziekten thans achter de rug, zo blijkt uit het verslag van de werk zaamheden van het instituut in de jaren 1960-1962. Er werd een korps van ruim honderd ervaren enquê teurs met ca. zestig reserve-enquê teurs opgebouwd, het verwerken van massale enquêtes werd op moderne leest geschoeid cn diverse onderzoek methoden werden beproefd, zodat thans een modern research-apparaat ter beschikking staat van de bij het convent aangesloten organisaties en de afzonderlijke werknemersbonden. In de verslagperiode kon een aantal belangrijke, sterk sociaal-psychologisch gerichte onderzoekingen worden afge sloten, waarvan het doel was een beter inzicht te verkrijgen in de structuur van de verhouding leiding-leden binnen :n aantal christelijke vakorganisaties. Het instituut werd ook meer betrokken bij de werkzaamheden van de C.B.T.B., waartoe de snelle ontwikkeling van de agrarisch-sociale •■oorlichting veel heeft bijgedragen. Voorts werden de contac ten met de protestants-christelijke onder wijsorganisaties verdiept en verbreed. Hieruit vloeide o.m. een serie opdrach- n voor schoolplanning voort. Gehoopt wordt dat het in de toe komst ook mogelijk zal blijken te zijn aan de afzonderlijke leden van het Ver- bpnd van prot.-christelijke werkgevers adviezen te geven op bedrijfs-sociolo- gisch en bedrijfsorganisatorisch gebied en dat een bijdrage kan worden gele verd, waarvan nu reeds de noodzaak ge constateerd kan worden in de C.B.T.B. het V.P.C.W. een voorwoord verklaart de voor zitter van het instituut de heer C. J. van Mastrigt, het te betreuren, dat de Chr. Middenstandsbond van de diensten van het S.I. tot dusver vrijwel geen ge bruik heeft gemaakt. Het ziet er naar uit dat niet alle 82 kardinalen aan het conclaaf ter verkie zing van een nieuwe paus zullen deel nemen. Kardinaal Mindszenty. die nu reeds meer dan zes jaar in de Ameri kaanse legatie te Boedapest verblijft, heeft kennelijk besloten in ballingschap te blijven en niet deel te nemen aan het conclaaf te Rome. Van betrouwbare iooms-katholieke zij de werd vernomen dat de kardinaal vastbesloten scheen het voor onbepaal de tijd uit te houden, waarschijnlijk ten minste tot na de verkiezing van "cle nieuwe paus. Wij geloven dat 'Ie kardinaal heeft be sloten, om zijn zelf verkozen ballingschap voort te zetten in plaats "an van de hem geboden gelegenheid gebruik te maken om zijn vrijheid terug te winnen, omdat hij - rijpd Er zijn geruchten als zot de kardt-; naai aan uitzonderlijk hoge bloeddrukI lijden. De Amerikaanse legatie dapest heeft over de toestand kardinaal niets willen meedelen Dat paleis is tot het begin van dit jaar een museum geweest. Paus Johan- L nes heeft toen opdracht gegeven de ten- L toongestelde werken over te brengen? naar het Vaticaanse museum, zodat een f- begin gemaakt kon worden met de ver- |c bouwing. jj Nadat de menigte de St. Pieter had verlaten werd het lichaam van de paus bijgezet in de crypte. Zelfs de meeste kardinalen werden bij deze laatste han-'J deling geweerd. Slechts een 25-tal men- 1 sen keken toe. De drie bejaarde broers j van de paus waren niet aanwezig. Zij I waren reeds naar hun geboortedorp te ruggekeerd. De zuster van de paus was wel aanwezig. Vatikaanse munten en postzegels i D.e k,ar>di??len van de rooms katholle- il ke kerk hebben vandaag tijdens een bij- a eenkomst in het apostolische paleis be sloten om postzegels, munten en me- t dailies uit te geven ter herinnering aan t het huidige interregnum in het Vatikaan.. De uitgifte van postzegels, munten en s medailles in de periode tussen de dood van een paus en de verkiezing van zijn f opvolger is normaal, maar niet ver- f plicht. Munten en postzegel^ uit het pausdom van paus Johannes zijn nog geldig. t Vatikaanse munten zijn even groot als de Italiaanse en zij worden in Italië 1 als betaalmiddel geaccepteerd. Documentaire over concilie Binnenkort zal in Amsterdam. Den fi Haag en Rotterdam in vertoning wo. den I gebracht een documentaire film in kleu- ren over het Vaticaans concilie 1962. het i concilie dat paus Johannes als een van zijn belangrijkste taken heeft beschouwd. Importeur: Zeva (Holland

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2