Richard Wagner Religie is ook de basis voor kunst van negers 150 JAAR GELEDEN GEBOREN INDO-AZIATISCHE SCULPTUREN }Het oog der wet" in Haags gemeentemuseum ZONDAGSBLAD ZATERDAG 1 JUNI 1963 Dit Jaar herdenkt men alom de 150ste geboortedag van Richard Wagner en dit betekent een hernieuwde confrontatie met een figuur die tijdens zijn leven tot in onze tijd vele con troversen opwerpt. Nog steeds zal men aan de ene kant een totale verguizing vinden, en aan de andere kant een ware verafgoding. Want één ding is zeker: men kan niet langs hem heen komen zonder door hem te worden geraakt. Hij dwingt tot positie kiezen, of men wil of niet. Elke componist vanaf de tweede helft der 19de eeuw tot heden toe moet zich met hem bezighouden en bij elkeen laat hij sporen achter deze „tovenaar van Bayreuth". Daarom is het goed, dat hij herdacht wordt. Misschien is na 150 jaar de tijd gekomen om tot een zuiverder waardebepa ling te geraken. l de schoenen schuh wat men van hem in het Hitler- Duitsland gemaakt heeft, n.l. de profeet van het germanendom, en Jodenhater bij uitstek. Zeker, hij heeft zich in zijn geschrift ,,Das Judentum in der Musik" betreu renswaardig en onvergeeflijk uit gelaten over de Joden, maar men kan toch niet veron derstellen. dat hij kon voorzien, wat er in de jaren 1933 zou ge beuren. Dat zijn muziek zo door en door Duits is, kan men na tuurlijk niet ontkennen. Maar dit moet men zien tegen de histori sche achtergrond. Tijdens zijn le ven werd Duitsland een wereld- mogendheid en het jaar 1383 be tekent een van de hoogtepunten in Bismarck's wereldpolitiek. Kan men het een Duitser kwalijk nemen, als hij trots is op de ont- versmelting van tekst, muziek en toneel tot het „Gesamtkunstwerk", de unendliche Melodie, die in te genstelling staat met de afgeron de aria-vorm. En dan hoe ge- de instrumentatie aj. Of RICHARD W AGNER Voortgezet Deze lijnen worden voortgezet in de Tannhauser en in de Lohen grin. Ook hierin kan men het pro cédé van alle latere Wagner-wer- ken al opmerken. Wagner, die zijn teksten immers zelf maakte, om dat dan pas de volmaakte een heid tussen woord en muziek kon ontstaan, trekt de stof in en kele taferelen samen, voert de taferelen van hoogtepunt tot hoog tepunt en staat bij het psycholo gische knooppunt uitvoerig stil om uitgebreid de gevoelens en stem mingen van de personages te ontleden in de muziek. Wagner is een meesterlijk psycholoog ge weest die de meest verborgen gemoedsaandoeningen kon opspo ren en in de muziek vastleggen. Daarvoor gebruikte hij de Leit- motive, die hij steeds varieerde al naar gelang de verschillende stem. mingen. Wie de Leitmotive kent, weet precies wat er gebeurt. Een an der element, dat men in deze ge opera's al vindt, de verlossing. Senta ZWARTE MENS MAAKT GEEN AFGODSBEELDEN De gastvrije en deskundige paters, die in Berg en Dal bij Nijmegen met veel succes hun Afrika-Museum verzorgen, hebben met een nieuwe tentoonstelling willen demonstreren hoezeer het leven van de Afrikaanse mens doordrenkt was (en nog is?) van religieus besef. Ze zijn in hun opzet geslaagd en zeker niet slechts voor wat betreft het voorlichtende element in de expositie. De zwarte mens spreekt hier en onvervalst. De voorwerpen, die zijn hele leven hebben gevuld, dwingen de westerse mens tot nadenken over al hetgeen Afrika thans zo heftig in beweging brengt. Om dit levenskracht schenkende beeld meer kracht te geven, heeft de negerkunstenaar de „kop" men is zijn wereldbeschouwing en gebonden daaraan zijn ook de dingen die hij maakt. n aeze vroe Afrika verkeert i tevoren gekende de gedachte De ncger«wil ontl suprematie van de blanken, i Pater Tempels zei: „Heidense Bantoes staan dichter btf het Christen- De neger ervaart het bestaan I dan het christelijke an het Hoogste Wezen. Overeen- 1 Europa. God-en-Schepper behalve de aarde ook het water, de lucht en het vuur begrepen. Aan de elementen, die hij voor zijn bestaan onmisbaar weet, ver bindt de Afrikaan zijn gehele leef wereld en als er iets mis gaat, be seft hij afhankelijk te zijn van hulp die niet van deze wereld is. Deze vreemde mens en zijn religie vinden wij weerspiegeld in de boeiend ingerichte expositieza len van het Afrika-Museum Wie de voorwerpen, waarmee de ne- -.j.. Daarom ook zijn over geheel ger zjjn bestaan mogelijk maakt, het echter dat het gepaard Schepper een beeld te maken. De Afrika de vruchtbaarheidsriten slechts beschouwt als exotische vele meestal denigrerend gebezigde gebaseerd op het magisch-religieu- kunst (die de modernist van het ic ze prestige van de vrouw, waar- westen thans naar het uiterlijk aan mede muziek, dans en kunst nabootst) blijft vreemd staan te- zijn ontsproten. genover het wezenlijke van de In de filosofie van de neger is zwarte mens. ric suprematie van ue uiaiweu, maai en Ndumba geheten) doorgegeven wfitTt daarbij imiteert hij het Westen, gébod, heeft nimmer een neger Hollander, de Tannhauser wordt winst 'kan 2lj„ de'el zijn Even «et - - door de reine liefde beth verlost Maar Wagner ziet zal gaan met verlies de verlossing alleen m de dood. oeroude waarden, die menige uitspraak Men moet de oorzaak van deze christen ten onrechte rang gedachte in Wagner zelf zoeken, schikt onder het begrip „heiden- Wagner was een enorm gespan- dom". nen mens, die altijd snakte naar Van de Afrika-kenner Placide rust en harmonie, maar die dit nooit kon vinden krachtens zijn ia eigen hem voortdrijvende natuur. Bantoes staan dichter bij het bovennatuurlijke krachten. En de rust in Christus heeft hij christendom dan het christelijke nooit gezocht. Europa". Dit slaat op de negers die nog niet ten kwade door het Wagner is in dit opzicht de ty- Westen' 2ijn betavioed. Al pische 19de eeuwse mens, die wel doen kan filosoferen over problemen neger van leven en dood, maar die de ankerde religi ze normen is zijn gehele bestaan rechtstreekse en eenvoudigste ingericht, gebonden aan deze nor- weg naar evenwicht niet kan vin- Dat de vrouwen in Afrika zaaien planten is niet een symptoom m ondergeschikt zijn aan de jan, maar spruit al eveneens laten van de onaangetaste voort uit het godsdienstige. God gebonden aan diep ver- gaf het zaad en in goede aarde Op de- brengt het vrucht voort. Zo ook de rigens Wagner de portée marck's politiek doorzien heeft, is zeer de vraaig. Daarom moet men Wagner los zien van de la tere politieke gebeurtenissen. In de loop van deze kenschets zul len wij dan trachten aan te to nen, wat in Wagner's kunst bo ven de tijd uitsteekt en wat eigen tijds is gebleven. In Leipzig geboren Wilhelm Richard Wagner werd op 22 mei 1813 in Leipzig gebo ren dus midden in de slotfase van de Napoleontische oorlogen. Mis schien is dit tijdstip wel symbo lisch geweest voor het verloop i Wagner's leven, dat zo bitter rust gekend heeft. Zijn - De natuur iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini Nog een punt van overeenkomst met later werk vinden wij in de ze trits. n.l. de grandioze natuur beschrijvingen. Wagner hield fer vent van de natuur en zijn Ring der Nibelungen is doortrokken van de Zwitserse Alpen, zo sterk zelfs, conflict ontstond, dat r vader stierf kort na zijn geboor- eigen gedachtenwereld moet vin- te, waarna zijn moeder hertrouw- den. Hij trouwt ook in deze tijd. de met een toneelspeler Ludwig met Minna Planer, een vrouw. Geyer. Het feit, dat in de grote die hem :n de harde, bittere ja- familiekring (er waren negen ren terzijde stond, maar die niet Iw kinderen) veel aan toneel en mu- geestelijk met hem^ meegroeide. de Zwitserse Alpen, chards ontwikkeling wel vloed geweest. WÊÊ^M Maar van het begin af werd Ri- met vrouw en hond vlucht rem m uc x ^ail UUIUC^C1I. chard als door een magneet naar schuldeisers uit Riga naar Parijs En deze schitterende illustraties het toneel getrokken en zijn kunst de lange stormachtige zeereis kan hij c0mp0neren door zijn ge- heeft zich dan ook op het toneel Seeït hem het mee van zijn eer- niale beheersing van het orkest, geconcentreerd. Hij is het groot- „°Pera "Der Flie" dat hij tal van nieuwe kleuringen Dat hieruit een conflict ontstond. dat men in het w0este. oergeberg- laat zich denken. Dan breken de te van de passen boven Kander- beslissende jaren aan: Wagner sjeg decor van de godenwe- de Ring kan ontdekken. jgeini. ae iï»ue eeuw geweest, en mio- z 7 1 V I schien wel van alle tijden. In zijn te worden hetg jeugd maakt» hij keirni, met We- ¥]elïtïUine &r". opera-S. met Te vermaar- schonk. Hier dus treft men de religieuze aspecten elementen geride Hollander". In Parijs hoopt Richard be roemd te worden, hetgeen op volle uitbuit. Waaaaf "kj? Maar wij vergeten toch ook wuncimuie ideeën nl hef conceot^v^r de niet de nationale tendens, die in ^er Tannhduser de ^henerTtv-el de Lohengrin zo sterk leeft Daar- Rijke verzameling van Duits echtpaar Hoogst interessnt is het, de ning .i'tJIlir'J" gerkunst te vergelijken met de Uitloopt, meesterwerken ten expressies andere volkeren. jvih^g,0lll IIC111 11CC11 JO gelegenheid doet g jngverbreking daarvan zou het het Museum voor goddelijk levensbeginsel, de kos- 1 1 J_ verstoren. Shiva vermorzelt Een zich voor Land en Volkenkunde te Rot- Het Sartriaans Inferno spel hem tot voorbeeld gediend heeft, alsook met de symfonieën ]atpre Waoner-stiil voorsnipeelen 1 Beethoven. En vooral de Ne- Deze oper|-s WOrden in Dresden te verwonderen. Wagner deed vu- tische sculpturen is te zien. Ktp maaktp ovprwaWicanriP in. geschreven, waarnaar Wagner r'S mee aan de revolutie in Dres- reist bij het bericht dat zijn eer- deP- waar hij de Russische anar- Museumdirecteuren en andere ste grote opera" de Rienzi er chist Michael Bakoenin leerde deskundigen heeft het verrast, en uitgevoerd zal worden. kennen en bewonderen. Hij 00k wel jaloers gemaakt, dat het rhi!fi"de Hij krijgt daar de functie schreef zelfs revolutionaire arti- a^ iiitim,,». Poha.t veihLiiiueiiue gende maakte overweldigende druk op hem ccn indruk, hij zijn leven lang behouden heeft. Studententijd kennen en bewonderen. jtuj ikiijBu ucttu ue BSSS van schreef zelfs revolutionaire arti- de uitgever Robert Gedon uit koninklijk Saksisch kapelmeester, kelen waarin hij opkwam voor het München binnen amper tien jaar cobra in de hand onder zijn rech ter voet ligt. In de geheven rech terhand heeft Shiva een klein mo del van een keteltrom. Het Hindoeïsme kent Shiva in de verschijningsvor- als de afschrikwekken de Bhairava, die met een krans van schedels omhangen is en vlammen rondom het hoofd heeft. Bij De Bezige Bij verscheen de vertaling, verricht door C. N. Lij- sen, van Huls Clos, ste toneelstukken van Jean-Panl Sartre. Het tekent een aardse hel, die, volgens de schrijver, hierin beetaat te leven onder de blik van anderen, afhankelijk van hun oordeel, dus onvrij, terwijl het mens-zijn ligt ln de vrijheid zichzelf te verwezenlijken naar de grondgegevens van zijn persoon lijkheid. Drie doden. schijn-levenden, zijn samengebracht in een salon achtig vertrek; een betekenisvol le bijzonderheid is dat een spie gel. in welke vorm dan ook, ont breekt; de opgeslotenen kunnen zichzelf alleen zien in, d.w.z. door de ogen der andere. Ze beginnen met het voornemen uit te spreken elkander vrij te laten. Al spoedig evenwel ontstaat contact in leu gens en bluf en weldra ontlokt de een de ander confessies over het voorbije leven. Garcin, schrijver-journalist, was een pacifistisch voorman. Hij wilde een held zijn en desnoods sterven voor zijn beginsel. Maar zijn aangeboren lafheid zat hem in de weg. Hij vluchtte toen de oorlog uitbrak, werd gearresteerd als volksopruier en kwam voor het vuurpeloton. De lichtzinnige Estelle heeft haar kind, waarvan haar minnaar de vader was, ver dronken en heeft indirect de dood van de jonge man, die ging en wanhoop 1 Tijdens zijn studententijd in Maar de Fliegende Hollander algemeen kiesrecht, voor vrijheid is gelukt een ongemeen rijke Leipzig kwam hij in aanraking vindt er geen goede ontvangst, en gelijkheid. Natuurlijk werd hij zameling van ruim tweehonderd viammen r0naom nei met de politieke en literaire ba- omdat het publiek weinig be- ontslagen en dan moet hij zelfs kunstwerken bijeen te brengen. Qedon bezit hiervan weging van ,,Das junge Deutsch- greep van de nieuwe stijl. Im- vluchten. Het zal tien jaar du- Robert en Anne Barbara Gedon - land", een van de vele stromingen mers hier begint Wagner op ren> voordat hij naar Duitsland maakten daartoe vijf grote die in het door Oostenrijks Met- eigen benen te staan, en de kie- ma8 terugkeren, ternich overheerste Duitsland de men van het latere „muziekdra- Dra. H. E. KOKEE- v.d. BERGE nationalistische en de liberale ge- ma" zijn al aanwezig, het Leitmo- 122 - dachten propageerden. Wagner, tiv, dat de persoon, of de hande met zijn felle aard. werd hartstochtelijk aanhanger. Maar hij vergat zijn roeping niet en bekwaamde zich in compositie bij de Thomaskantor Weinlig een dringende noodzaak bij de onge remde en ongebonden natuur van Wagner. In deze tijd ontstond zijn enige symfonie, die in C-dur, die hij later als dierbare jeugdherin nering eens voor zijn vrouw Cosi- ma dirigeerde. Maar operacom ponist wilde hij worden en tal van wereldbestormende ideeën stonden hem toen al vaag voor de ogen. Het vak moest hij dus leren en zo werd hij in 1833 koordirecteur aan het theater in Würzburg, een jaar later in Maagdenburg werd hij dirigent, waarvoor hij buiten gewone aanleg bleek te hebben. Zijn eerste opera's ontstaan „Die Feen" en „Das Liebesverbot", waarin hij zich aan de invloed van Weber, Beethoven, van de eigentijdse Franse. Duitse en Ita liaanse opera's optrekt. ling karakteriseert, de vrij sterke hoge stenen sculptuur uit de der- Uit de vroege Voor-indische de motieven, kunst is in de verzameling één antwoord beeldhouwwerk aanwezig, maar *"1 10k een schitterend verheven expressie. geen kinderen". Ergo: voor een Het is een Bodhisattva (toekom- Leerjaren door Zuid-Azlë. Gevraagd naar gaf het echtpaar <111111111111'' dat een diep-menselijke achter- dat is dan ook grond onthulde: ,,Wij hebben exempel 1 I I geen kinderen". Ergo: voor een Het is e I oenten in Joegoslavië als gemis gevoelde omstandigheid Stige boeddha) uit het Gandhara i<= compensatie gezocht in schoon- (in het noorden van het huidige plastieken is deze bronzen Nataraja de ng. Vanzelfsprekend is dit meesterwerk d artikel meer bijzonderheden zijn te vinden 1 de collectie-Gedon, die in het Rotterdamse r Landen Volkenkunde is te zien. via Oostenrijk heidsbeleving de kunst uit de Indische cultuur- tweede i West-Pakistan) van omstreeks de Tochten in Joegoslavië Oostenrijk, door Th. Muller Al- de landen feld, Uitgave G. J. A. Ruys te door politieke Amsterdam. factoren ook is, de religie evenals in Afrika en elders f ,Dit is geen boekje^ dat men in Zuid-Azië de bindende kracht. f m ui^eest- is een De collectie-Cedon omvat daar- Thailand (prettig geschreven) reisgids, die van voorbeelden uit Voor-Indië, digd. Sterk aansprekend men kan raadplegen voordat men Tibet en Nepal, Thailand, Kam- contemplatieve karakter besluit naar Joegoslavië te gaan, bodja, Birma en Indonesië, h maar die toch meer van pas komt als men eenmaal op reis is en zich wil laten voorlichten over de mogelijkheden die het land biedt en de moeilijkheden, die men on- In tegenstelling met de schrift- weergeven bij zijn bezoek getwijfeld op zijn weg zal vinden, loze cultuur van Afrika, die geen hel, terwijl hij neerziet op ae tevoren op godenbeelden mocht voortbren- rampzaligen die volgens de legen- deze cultuursfeer dingen (zittend en staand) van de economische godin Parvati, Shiva s echtgeno- ta''.De bro"zen flankeren het top- Goed gedocumenteerd boek over misdaadbestrijding stuk van de tentoonstelling. a De boeddhistische kunst van boeiend vertegenwoor- Godenbeelden Nagenoeg zonder ophouden rol- Na een drukke dag kunnen zij het len elke dag weer boekjes van de een uitnemend middeltje vormen deze persen, waarin breedgeschouder- om even de zinnen te verzetten, werken. Interessant vanwege de de privé-detectives al dan niet Maar een beeld van de ware mis ten bijgestaan door aantrekk«lijke, daadbestrijding geven deze boek- gedachtegang die de-eeuwse bronzen (no. 198), die de monnik Pra Malai ken tot de Ev Van de laatste honderd jaar da- berekend is We hebben nog on- gen. was in het Indische gebied dc 80.000 jaar langs een Zondagsbladpagina ge- het uitbeelden van goden al vroeg moeten koken, wijd aan de toeristische mogelijk- een van de belangrijkste expres heden van Joegoslavië. Voor de- sies. Het mooiste en meest waar genen die van plan zijn, dit jaar devolle bewijsstuk daarvan nog een kijkje te gaan r dit wonderschone land, reisgids van Ruys in ^verschillen- Shiva^ tonend in zijn kosmische man^e'^peel'goedf'iguren.1 grondslag ligt, zijn de negentien- liefst roodharige secretaresjes jes beslist niet. Voor wie toch J UT 3 leest onoplosbare moordza- wel eens prettig geïnformeerd wil en goed einde brengen, worden omtrent de ware gang itelbaar is het aantal van zaken bij de huidige misdaad- verkjes met een barse commis- bestrijding en voor wie eens iets .aris en het zo nu en dan nog meer wil weten van de geschie de helleketel een foutje makende, maar bijzon- denis van de politie in de verschil der ambitieuze inspecteurtje. He- lende landen en dat zonder een cu. cc- gangstersbenden worden zo op- echt wetenschappelijk werk te be- >sacraie"Toorwerpën ?er°ld en de schurken eindigen hoeven raadplegen, kan terecht teren de veelal tot de volkskunst ®f een spannend vuurgevecht, bij Frank Arnau's Het oog der of ze gaan op de laatste blad- wet. zijde zwaar geboeid voor zeer lang de cel in. Als ontspannings- TON HYDRA B o_ In boek ,,Het oog der wet' icctuur zijn deze pennevruchten êeeft de auteur hier en daar soms voortreffelijk. zijn revol- aanleg, heeft een huwelijk uiteengerukt en eveneens de dood anderen bewerkt. Om de Japanner Sengal en zijn legde hij zijn waardigheid kunnen begrijpen gehuld in zwarte vodden, haar beurt Garcin tracht te beha gen. Het komt tot scheldwoorden en handtastelijkheden. Op het eind spreekt Garcin het sleutel woord: Jullie herinnert je wel: zwavel, brandstapel en braadroos ter. Wat een mop! Er is geen braadrooster nodig. De hel, dat zijn de Anderen." Ieder mens is de beul van zijn medemens in de beknotting van zijn vrijheid. Inès in het bijzon der is de geboren folteraarster, het scherpst en ook het scherpzin nigst in haar opmerkingen, het meest de spreekbuis van Sartre, die trouwens ook Garcin tot dat doel gebruikt. Met Les Mains sales is Huis Clos een der meest speelbare stukken van Sartre. Het torst niet het zware dek van filosofische uitspraken, dat de handeling vertraagt en de hoorder in ver warring brengt, zoals de latere spelen dat doen. De vertaling is goed. al zijn en kele nuances niet juist weergege ven. v. d. P. Jean-Panl Sartre. Met geslo ten deuren. Uitgave De Bezige BIJ. L. P. 105. de om de jonge monnik een ste- een enkele voorstelling is sym- vige steun voor zijn voeten te ge- bolisch en vaak doordrenkt van genieten moet men allereerst iets vrijwillige armoede onder het ven. De monnik was buiten zich- een milde humor. Daarnaast weten over de Boeddhistische volk te leven, nadat hem bij Kei- zelf van schaamte, maar Sengai geeft de kunstenaar ook beelden Zen-secte, waartoe hij behoorde, zerlijk decreet het hoge voor- wenste hem vóór alles veilig thuis en voorwerpen uit het dagelijkse [a_ recht verleend was een purperen te zien en droeg hem op, stil leven weer; een eenvoudige lepel de gewaad te gaan dragen: ondanks naar zijn vertrek terug te gaan. is voor hem niet minder belang- het aandringen van de prelaten De legende vertelt verder, dat rijk dan de Zen-patriarch Bohdid- bleef hij weigerachtig dit gewaar- dit verdwaalde schaap later een harma. omdat alles tot een we- deerde eerbewijs te aanvaarden voorbeeldig monnik is geworden, zenlijke belevenis wordt, zodra de en wenste zijn leven als een een- die zijn leermeester steeds dank- voor praktisch gebruik ingevoerde voudige monnik te eindigen. Er baar is gebleven voor diens les. waardebepalingen en benamingen deze magni- wegvallen, h Zen is een richting in het Ma hayana-Boeddhlsme die in d< achtste eeuw in China tot ontwik keling kwam. In de zesde naar China gekomen, kwam vuuuige iiiuuiuii ie trinuigeij. Cii uadi is geu legen- Het werk en cultuur en onderging andering van bijzondere aard. Ten tijde van de Zesde Patriarch. Leholoen Huinéng (gestorven in 1713) had het Zen-Boeddhisme zijn vorm gekregen, die het stempel droeg van de Chinese geest. In de 12de eeuw vond het eerst ingang op Japanse bodem. Chmes^^g^achtenwereld den jn omioop; Eén van de meest fieke tentoonstelling bijeen, (af- „Woorden zijn de vijanden geliefde vertelt, hoe hij eens een komstig uit de rijke collectie zén; Eén beeld zegt meer dan jonger lid van zijn klooster heeft van de heer Sazo Idemitsu) zal duizend woorden." Ook dit is één men in de eerste plaats doortrok- Van de grondgedachten waarin Lpnprirl<s k€n vinden van €en religieus be- dergelijke Oost-Aziatische kunst i-egenae ]even en geeft altijd een w— On een keer ontdekte Semrai spiegeling van Sengai's diep da?Péé» van ÊrlLg» edé in Zen. gewoonte had, het klooster nachts heimelijk te verlaten Ernstige Zddk vroeg in de morgen zachtjes bete- terug te komen. Op een morgen Voor hem was het maken van toen de schuldige weer over het deze schilderingen een uiterst hek het klooster binnen klom, til- ernstige zaak; zo kon hij tegen voet er over heen en een vrouw zeggen, die hij betrap- 0_„ tastte naar de steen die hem ge- te dat ze één van zijn werken als stoelt de woonlijk tot opstap diende. Deze pakpapier gebruikte: .Gebruik de kunstenaar Gibon keer voelde de koude, harde niet gedachteloos steen echter zacht en warm aan. waar ze niet voor Veilig aan de andere kant geko i. herkende hij weldra de ge „Zen" is een afkorting Japanse woord „zenna" kent oorspronkelijk „meditatie' ..tot rust brengen..concentre ren" of „zich in de geest tot één de hij één voet voorwerp bepalen". Op deze gees telijke discipline p kunst van de ki Sengai, die leefde van 1750-1837. Reeds op zijn elfde jaar werd Sen gai monnik en van 1790-1811 wa: - wortelt. De uitingen zijn nooit bedoeld om ingelijst te worden. De Wes terse opvatting, dat een tekening of doek geëncadreerd moet zijn met een vast blikpunt of perspec tief, ontbreekt hier geheel. Zwevend onstoffelijkheid te komen. Aan Sengai's uitingen, waarvan be kend is gebleven dat zij dikwijls binnen een kwartier aan het blad toevertrouwd werden (een snel heid als gevolg van het werken met het penseel op het zeer ab sorberende papier) gingen dik wijls dagenlange meditaties voor- Een werk van Gibon Sengai uil de collectie van Sazo Idemitsu. Het kreeg de titel „De lepel". snufje theorie, maar saai wordt het nooit. Trouwens, er zijn vol op ware geschiedenissen in ver weven om dit boek spannend te maken. Authentieke zaken die de wereld op stelten hebben gezet en waarvan de kranten maanden lang vol hebben gestaan worden aldan niet met een achter grondje voortreffelijk behan deld. Voorbeelden? De baby Lind bergh (V.S.), het geval Jaccoud (Zwitserland), de zaak Rosema- rie Nitribitt (Duitsland), de moord van de Franse markiezin de Brinvilliers tegen het einde van de 17e eeuw én niet te vergeten de zaak van de in 1923 bij het stationnetje Giessen-Nieuwkerk neergeslagen baanwachter en de vreemde rol van rechercheur De Jong, die de knapste politieman van Nederland heette te zijn. In „Het oog der wet" wordt trou wens veel aandacht geschonken aan Nederland. Ook over de werk wijze van de schout en zijn rak kers kunt u in dit boek lezen. Dat Interpol, de F.B.I, en Scot land Yard in dit boek niet ontbre ken is vanzelfsprekend. „Het oog der wet" is een vlot geschreven en goed gedocumen teerd boek over de misdaadbe strijding. De uitstekende Neder landse bewerking is van de he ren F. Enkelaar, chef bureau Technische Opsporings- en Her kenningsdienst der Gemeentepoli- '- Gravenhage en D. Ouwen- Het beeld blijft dusdoende vw» dingen vend en vrÜer in het open vlak, af- bedoeld zijn; waardoor het steric aan ruimte- Mijn hart en ziel ligt in alles wat wint. misschien niet I ik maak". De Zen-meesters beperken zich kende kunst, maar wie zich de Haagse Stadho'udersïa'anV Tot' De onderwerpen zijn meestal in hun kleurkeuze tot zwart-wit moeite wil getroosten zich in deze met 22 juni a.s. 1 Zen; om in hun nuancering tot diepere schone calligrafieën van een Ja- Weezei gaf „Het oog der wet' w»sterse ogen een schW nrenTKTrbrenlin' De Te' m° ,VM^é?in?"inhoudS ontleend aan de traditie 1 die bij zijn leven bekend stond c zijn wereld-onthevenheid, een voud en menselijkheid, zal hier en doorbrengen: De ge- a,a"®pril be.staat an de boek verscheden bij W. Gaade" te Den Haag achten wij min der geschikt voor al te jeugdige GIJS KORDING. lezers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 18