tolk BEROEPINGSBRIEF voor predikanten uit Nederland GEESTELIJK LEVEN.. WÊH b%\ ^BaLa i: m.MMS'K'SÏ DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD - ,->i zondagsblad ZATERDAG 1 JUNI 1963 Synode evangelische kerk van Kameroen geeft: Hervormde zendingspredikanten, die in Kameroen arriveren, krijgen daar van het moderamen der Synode van de Evangelische Kerk een beroepingsbrief met instructies. Het is buitengewoon interes, sant om in deze brief te lezen hoezeer de kerk van Kameroen zich verantwoordelijk weet voor de hervormde zendingsarbeiders in haar midden, maar tevens hoezeer de Synode daar hen bindt aan haar gezag op een wijze, die een hervormde dominee in Nederland zich niet gemakkelijk zou laten welgevallen! arbeiders dankbaar in haar mid- Nederland ..met het oog op het de Evangelische Kerk U beroept, roepingsbrief van de kerk in Ka den ontvangt, toch de leiding van welzijn van de Evangelische het is de Federale Republiek van meroen, hoezeer het ons mis- het werk zeer beslist in eigen Kerk" deelgenoot maken van hun Kameroen, die U toestemmnig schien wat moeilijk valt te accep- hand wenst te houden. Het moet gevoelens. ..Laat Uw getuigenis geeft op haar grondgebied te teren, dat zij deze buitenlandse j positief zijn!" Maar zo gaat verblijven. U zult dus uw opwach- predikanten zo sterk bindt aan van baar synode. Toch 0_mr_.ik. dat het goed is, dat zij de Kerk eigenmachtig in Nederland aller- blijft, zodra ge zijt aangekomen, dat doet, niet alleen i Kameroen. Dat het samenwerken van een Neder landse zendingsarbeider met een kerk in Afrika op een andere wijze geschiedt dan in Azië moge blijken uit dit arti kel van ds. P. J. Mackaay, dat geba seerd is op de beroepingsbrief, die voor de Evangelische Kerk van Kameroen door ds. Kotto is opgesteld, en die de zendingspredikanten bij aankomst in Afrika ter hand wordt gesteld. Ds. Mackaay zegt zelf over de brief: „Ik meen dat we deze beroepingsbrief met zijn scherp omlijnde instructies moe ten zien als een brief, die geschreven is door een man die zich, zo nodig, met zijn leven verantwoordelijk weet voor het welzijn van zijn buitenlandse medewerkers. Het moet goed zijn on der zo'n leiding te mogen werken." werkelijk een leider van Christus, die ir heeft ,.de meeste van U zal dienaar zijn", maar het kan eens moeilijk worden wanneer zo'n voorzitter meer de allures ..Wij brengen U iW heeft van een chef. zoals die in herinnering: alleen de kerk heeft macht de Zending de Kameroenese maatschappij de bevoegdheid te werken n°S maar al te veel gevonden beroep te doen, Na vermeld te hebben dat de Evangelische Kerk een beroep deed op de Raad om met haar samen te in het werk van de Heei meroen. gaat de brief verder: ..Op het moment dat U aa komt in Kameroen om er U.. ambt te gaan bekleden, roept de moet begev Evangelische Kerk U een broe derlijk welkom toe door deze deze wijze allerlei vrijbuiterij van meet af te verhinderen, maar ook omdat zij op deze wijze zeer duidelijk stelt, dat zij U zult met de autoriteiten het het land hoffelijke betrekkingen onderhouden en U zult hun de eerbied betonen, die hun toe- ding in komt. Velen onder hen die de zich verantwoordelijk rk heeft macht in handen hebben, zijn le- deze buitenlanders n speciaal den van de kerken en zij zullen den. Laten wij nie. s voor het dikwijls een kostbare steun kun- deze Kameroenese broeders zich beslissen nen zijn voor uw werk. Maar wij ook voor 01 ^B- het kerke- vragen U. in uw contacten met woordelijk wMPWRL. i iedere keer dat ge U lijk werk in Kameroen. Wat ge deze autoriteiten met voorzichtig- de revolutie, die nog steeds woedt gemeente of district ook nodig hebt, verdubbeling van heid te handelen wat betreft de in hun land. gevaren zouden be- iedere actie i idingspost, werkmiddelen, H verstaan met de (inheemse) pre- U moet het ons vragen. Wij zul- betuigt U dikant, die verantwoordelijk is len beslissen of deze vraag tot familiezaken haar erken- voor die gemeente of dat district. Nederland moet worden gericht", zouden worden, telïjkheid. U bent hier temidden Wat 8e ook onderneemt, doe het De synode eist van de zendings- Afrikaanse of Europese broe- -endige zaken van de kerk. Zo dreigen. Juist dan verwacht zij in als ge zoudt wensen, dat uw van onze zendingspredikanten. derden verteld dat zij zich strikt aan de instruc- zult ge ties der synode zullen houden. Dit gaat nog verder. Toen enige jaren ders, die U in éénzelfde kring ontvangen en U vragen, zich er thuis te willen voelen, en tegelijk U te schikken naar de regels van het geheel, ter wille van het wei- het huis". wel eens overkomen, dat U het ge- rr voel hebt. het meest juiste inzicht zjjds omdat de 'zendeling „moet te hebben. Tracht dan te overtui- beseffen" dat zijn mening niet al gen. maar vermijdt het dat ge- tijd samenvalt met die van de zichtspunt op te leggen. Dit zou leiding der kerk! o_Imoeten toelaten, 'dat dingen. .HiJ beiders zich aan deze richtlijn kunnen schaden aan de zaak of geleden een zendingsarbeider houden, enerzijds „uit eerbied de reputatie der kerk naar buiten ds. Kotto. de man die bovenstaan- het kerkelijk gezag", ander- bekend worden". H door het onrustige U «.v,„-„p het moment, dat gé fSSfrSA In de laatste alinea van deze - v..^ de kerk verantwoorde- „beroepingsbrief" handelt de sy- de Nederlandse zendingspre- 'fj^ z'in- ia zdfs van neokolonia- node over de wijze waarop de lisme of bevoogding. In de mate. Nederlandse zendeling zich moet waarin ge Uw collega's zult we- gedragen ten aanzien van het respecteren en lief te heb- Kameroenese Gouvernement. „Zo al men U zelf ontvangen, U luisteren en U liefheb- fggg'ggggg"ggggggggggggggggg*gMfftS. gezegd wat die regels zijn naar de Nederlandse zendings dikant zich te schikken heeft. Hij is afhankelijk van de alge mene leiding der Evangelische EEN NIEUW GELOOF... EEN OUDE KETTERIJ Kerk. die „U beroept. U plaatst, Ken, za* U uw salaris overmaakt (dit sa- naar laris moet de Raad voor de Zen ding daartoe zenden aan de pen ningmeester der K< Kerk! P.J.M.). beslist verlof, of U weer ter beschikking de brief heeft opgesteld, per „Dit zijn de richtlijnen, die wij pPn .de auto zit ten; zelf nam hij plaats naast de chauffeur. Toen de zendingsar beider ds. Kotto later vroeg waar om hij niet naast hem was ko men zitten, luidde het antwoord: „Als de terroristen schieten doen ze dat altijd van voren. Voor dit goed stuk, deze be- geval wenste ik voor U te zitten!" Gezag stelt de Raad voor de Zen wrijvingen komen tussen de Nederlandse en de Franse zen delingen die werken in de Evan- ding der Nederlandse Hervormde «elische Kerk De verschillen Kerk". Dit laatste betekent dus. "u dat de kerk ginds zich het recht ressort is gesteld en dat hij in dat ressort afhankelijk is van, laat ik maar zeggen, het mode- ramen der classicale vergade- „Als eerste stap moet U con- A1 deze punten zijn duidelijk de tact opnemen met de voorzitter Botsing (Van onze kerkredactie) Op 21 april 1863 maakte de Pers Bah'u'llah ln de tuinen van Bagdad bekend: „Do belofte aller tljden is thans vervuld." Hij ver kondigde de vervulling te zijn van .Ue openbaringen v.n h« ala« «P verleden. Zijn volgelingen de ba- ha'is zeggen sindsdien dat het tijdperk van eenheid en samen werking ls aangebroken tussen HPH alle volken. Op dc wortel van het door de oorspronkelijke leider stoelende cultuur. Het gevolg is waardevol raadsman zijn, mohammadanismc stoelde een aangewezen als zijn opvolger, dat het noch mohammadaans, „i,(„ „,„,„1,1 i,„i maar z*jn broer Bahaoellah over- noch christelijk is. Het wil een nieuwe sekte, die de wereld het vleugelde hem al spoedig. Hij synthese van godsdiensten zijn antwoord zou gaan geven op alle werkte de leer van de Bab waarbij Zoroaster, Boeddhi 'oorbehoudt een predikant na" zijn kunnen zekere moeilijkheden verlof niet terug te vragen. nnr","'n Het moderamen der s_ alle deelt dan mee dat de zendingspre- Deze dikant ter beschikking Molla Husein. Deze werd bloedig onderdrukt ook al omdat de op stand gepaard ging met een aan- Perzië. Dui- r zenden babisten en ook de Bab idealen van het slot van de vori- van dit moderamen. Met hem ge eeuw. Baha isme is dan ook z»jn medewerkers moet U de de- zelf werden vermoord. nauwelijks meer dan een vonk, tails van Uw werk regelen. Hij Twee broers, leerlingen van de ontstaan door de botsing van de zal U inlichten over de bijzonder- kan doen komen. Stel niet het scbrijv Nederlandse gezichtspunt tegen- Geref. predikant wa over het Franse. Wij zijn ka, een werelddeel, waar de grootste moeilijkheden De doop met de Heilige Geest, kan een hoog door ds. D. G. Molenaar. Uit- reikt, Jac. 1 s. gave J. H. Kok N.V., Kampen. Grens is vloeiend zelf i slaagde er in zich- Christus. Mohammed De baha'is hebben hun eeuw feest niet onopgemerkt voorbij la ten gaan. In sommige delen van het land hebben alle eigenaars van een telefoonnummer een bro- Bab, Deze brochure is een mengel moes van negentiende eeuws op timisme, en twintigste eeuws pu- blicisme. Hij propageert een treem syncretisme, een u— van religies, maar heeft onze moderne tijd niets te zeggen, Gods. Hij verkondigde dat gezet. Zij zijn allemaal grote pro- eF genoeg op wijzen, dat de Bab slechts een voorloper was, feten en God openbaarde Zich Z1m°et hoeden voor voor- maar hij zelf de proteet, die mei door hen. Het is duidelijk dat oordelen, die zouden kunnen lel- openbaring kwam. Niet de daarmee het evangelie in het hart d?n. tot. ontijdige initiatieven, die ,„,n wordt aangetast. De brochure kan wel zeggen: de"streelt" „Baha'u'llah verheerlijkt Jezus Christus op talrijke plaatsen in Zijn geschriften", maar die hoofd- huVuXo"t Kreid door zijn zoon Abdtl"l-Bao*a letter „Z" v,„ „Zijn" is veel- wezen (18441921), omdat zijn vader zeggend'. Deze man erkent Chris- De zoon Deze religie werd vooral DE DOOP MET DE HEILIGE GEEST Een serieus geschrift dat goed nieuws kan brengen worden be- stige ervaringen zijn veel meêr algemeen-menselijk dan men vroeger dacht", zegt hij. Wat Rümke zegt over religieuze over- zijn leven w,s,,a ,a gave, levert bijvoorbeeld materi- Alr'f de verdedigt in dit tek'tot'dê ond"s\hé!dehnevanadede.faveen de" "htinï'va'n'"^!?er^ftourt als komen tot evangelische gehoor- Geest hij wedergeboorte en be- die gaven behore„ ook het spre- TSlS SÏÏ' zaamheid is het stambewustzijn. kering. ken in tongen en de profetie. Ve- dez®.1~1(^e Laat U niet gaan in een soort Pinksteren was een uniek heils- lc christenen, zegt ds. Molenaar, ul, ,!„S van blank stambewustzijn, dat U f.e,t- °P e.e]1 JlIn 1Jet de schepping Vjnden het spreken in talen of ton- zou doen spreken over ..zij uit der wereld en de vleeswording gen iets vreemds en bijna weer- j}*n»"f1 Parijs" en „wij uit HoUaud". des Woords Toch spreekt de zi„wekkends. Als men het ziet als Je auteur ijl dit verband, dat ook Het beste middel om iedere on- Schrift ook buitendien over dopen lofprijzing met het ganse hart, als ^5, aangename spanning te vergeten met de Heilige Geest, over ont- een jn aanbidding verslonden zijn, iYnn mtt Lfli is te vereeten dat. wii Kameroe- vangen van de Heilige Geest, over 7a] men dit teken niet meer ver- li"®1 dat de doop met de Heilige nezen. Zwitsers, Nederlanders of met Hem vervuld worden we le- achten. meent hij. Hij merkt op p®1 hjtgPar?nv vo^rtkom^fif^een Fransen ziin en ons uitsluitend zen dat ,.de Heilige Geest viel op dat het sDreken in talen" om en bekering, voortkomt uit een fransen zijn en ons uitsluitend 8 Jo te zeggS de meest Gei^éto™ veel dieper liggende weerstand en Deze nieuwe uitstortingen i^ dfe zich laat "V^ldicï^ herhaling, maar denken. Gedachtig aan de spreuk ™or de radicale overgave Men - Pinksteren, zegt van raiviin Soli Deo Gloria" De ,cbnsten zijn en toch te- ,J1C. - - -de Evan- ds. Molenaar. kerk van het Nieuwe Verbond rugschrikken voor de laatste con- ',vis gelische Kerk met éénzelfde Wat is het meerdere dat bij de mag, beheerst door de Geest, ont- va^, r „L j.i opdracht': het getuigenis temidden doop met de Heilige Geest wordt zaglijke hoogten van aanbidding GoddienstpsychoLogie en paiapsy- van het volk van Kameroen". ontvangen boven wedergeboorte en beklimmen. De schrijver staat uit- chologie zullen volgens de schrij- bekering? Geen willekeurig toe- voerig stil bij de kentering die hij ver verder het inzicht in religi- voegsel, maar een plus dat orga- in de nieuwe Geref. theologie na fuz? verschijnselen, de charisma- LOnidCl nisch er mee samenhangt. Niet Bavinck en Kuyper konstateert bij 'a inbegrepen, verdiepen. Maar maar iets van de werking van de de beoordeling van de Geestesga- dit doet niet tekort aan de waar- Wat betreft het contact dat de Heilige Geest ondervinden, maar ven. de ervan. Die wordt bepaald door hervormde zendingspredikanten Hem zelf ontvangen in zijn pink- Dhun inll0Ud, en oorsprong. Hier moeten onderhouden met de kerk stervolheid. Daardoor wordt men BeYeStiging komt een bovenaardse werkelijk- in Nederland, ook daarover heeft een volwassen en rijp christen. heid in zicht, die men zelf moet Uit dergelijke zinsneden wordt de Kameroenese synode haar me- Moet perfectionisme worden afge- ziet een bevestiging ei duidelijk, dat deze kerk, hoe- ning kenbaar gemaakt. Onze zen- wezen, imperfectionisme zij de buitenlandse zendings- dingsmensen moeten ons hier "-* *- U i Uw verblijf, als U de inwo ners van het land nog vrijwel niet kent, zijn reacties noch zijn die de Heer is van de ganse z'ïn zo aarde, ons onderworpen te weten voortzetting één gezag, dat t Leiding te Akka in Palestina Toch kent d'it nieuwe geloof zijn waar hij in 1892 stierf. De zoon martelaars. Nog maar enkele slaagde er in zich weer iets van maanden geleden publiceerden het licht van zijn vader toe te ei- wij vanuit Marokko het bericht genen. Zelfs i nog wordt brochure gezegd „De baha'is beschouwen de oudste zoon van de stichter van hun geloof, 'Abdu'l-Baha, als het volmaakte tus als een groot profeet, maakt zich tot .Zijns gelijke" en juist daarom „ver-heer-lijkt" hij Hem niet, omdat hij Hem niet als Heer erkent. zich door te la- weseii. iiiiu(»-x«cuuiiiwii« i» ou«. Keldering voor zijn overtuiging in ten zegenen en leiden, aldus ds. niet Schriftuurlijk. In de heiliging n3r nHT1. Lange rij Ene pOOrt- aantal aanhangers deze sekte ter dood was veroor deeld. Van alle 'kanten is toen ge- ue owc-uier van ntui gciuui, - i «-m i probeerd om een beroep te doen 'AbduT-Baha, als het volmaakte Tcr van dit ep„.vfpei;t Vrijheid. Genade. Lot. Chris- op de regering van dat land op- voorbeeld dat lij in hun leven wordt blJ Frank(orl in Duitsiabd <»s d' geschriften van P.u- dat deze daad van mohamma- nastreven. Abdu 1-Baha is als een njeuwe tempel gebouwd Hij ,us en Johannes, belde door R. daans fanatisme geen doorgang het ware dé mens van het nieuwe zal een bezienswaardigheid 'wor- Guardini. Uitgave Paul Brand. den.,zoals de tempel.bij Chicago „ilvmnm Antwen>„. Twee boeken van Guardini het Christusbeeld van Johan- s ook dat in de sinoptische B onderzoeken heeft heersen zoals de Molenaar, wijsbegeerte der wetsidee dat han teert. In dat ontsluitingsproces ligt ook de mogelijkheid van het wonder. Met instemming geeft hij Bijzonder boeiend is ook de weer hoe dit door wijlen d)J. tweede helft van het boek, waar- H. Diemer werd ontwikkeld. Vol- in een lange rij historische illus- gens deze worden bij de wonde- traties wordt geboden, om te la ren geen nieuwe structuren ge- ten zien hoe allerlei figuren uit schapen doch de oorspronkelijke de kerkgeschiedenis sinds de Re- orde wordt hersteld. Geen ophef- formatie, de doop met de Heili- aa u.-p. Geest hebben ondergaan. De werd met bloed gevierd, zoals een, volkomen vrij i bezienswaardigheid is. Enke- Scheuring godgetrouwe denker en altijd vol bewondering CC11 uctucl Gods schepping in het groot de indruk blicistisch werk tot geweldige om vang uitgegroeid. Van Guardini heeft men terecht gezegd dat hij evangeliën één van de weinige universele ge- de auteur tot i leerden is, die zich in deze aan realiseren. Maar ook zonder dit specialismen zo rijke tijd heeft laatste biedt het boek rijke stof. zich laten geschieden "van wonder- dénken i „„Vgummin v- tekenen. De mogelijkheid van het We ontmoeten zendéiingVn.'" daarmee van het won- gers, Rooms-Katholieken, Luther- de^ ontvankelijk- sen, Methodisten, Hervormden, physische wetten heeft o_ o plaats doch een souverein be- schrijver geeft vele citaten rsen van deze wetten. Het ge- aan te tonen dat deze doop een toe niet Kunnen i00f ,js onmisbaar voor het doen ingrijpende ervaring is, met een wondertekenen en het aan volheid en overvloed, die doen de tijd der apostelen. bezig gehouden met de totaliteit Ook voor Protestanten is het zon- bX.„.v.„wl van het geestelijke leven. Hij is der meer leesbaar, omdat de wonder - - ----- - sterk door Plato beïnvloed en trok auteur telkens aanknoopt bij Bij- derteken""liet J ufe godsdienst ee")' zien van de rooms-katholieke theo- de lijn door via Augustinus naar belteksten die ons vanouds ver- heid van het natuurlijk geschape- Caïidin Monod _bJezo,ek..„We k*ame_n_ onder loog Romano Guardini m een Ne- Bonaventura. trouwd zijn. Echt rooms-katholie- nevoor de leidingdoorhetge- mina, prof Undrtoom? en zeer het prachtige derlandse vertaling van Hans Wa- Eigenlijk is het baha'is oorspronkelijk. Het is een scheu ring van een andere, en al lang De nieuwe godsdienst is vergeten sekte, het bahbisme. De- ^^joeSE ins'a'l'D'e «r,'te ze sekte vormde zich rond Sajjid loofsuitspraak is dat het alle Ali Mohammed die in 1844 in de sen en alle godsdiensten bouwwerk met zijn beton, fili- gemans. Hij veronderstelt bij de boek gaat de schrijver gingen toch lezer bekendheid met deze ze fenomenen zich voordoen i met verdriet in het hart een huis, want voor ons was die tem- een pel een aanslag op de unieke ge- plaats die God Zijn Zoon, Jezus as- Christus gegeven heeft. Baha'i wil wereldeenheid Protestantse directe ervaring Mohammadaanse wereld een nieu- maakt® harmonie wil verenigen, rechtigheid, maar wil deze een- dogmatische theologie en hoogle- iMr Hi- Het streeft naar wereldregering heid baseren op een synthese van raar in de Katholieke levensbe- we ïeer oegon ie preaiKen. nij en wjj dat oorlogvoeren wordt godsdiensten, in plaats van op schouwing en godsdienstwijsbe- proclameerde zichzelf als een afgeschaft en dat alle internatio- God die de wereld oproept Hem geerte te Berlijn, Breslau en na goddelijke manifestatie onder de nale verschillen door een hof van te dienen en die Zijn Zoon gaf de oorlog tevens in de godsdienst- □i>m Bab poert), omdat hij jjt zei dat hij de toegangspoort tot 'n nieuwe openbaring. Er v onmiddellijk belangstelling vc deze nieuwe leer, die tevens e fociale inslag had, zodat de ov te dienen zullen worden veref- als de enige poort tot God. Als wijsbegeerte in Tübingen dus het al vrijwel christenen geloven wij in de ver- München. Hij heeft vergeten ideaal dat het vulling van de idealen van he vloed uitgeoefend op de r.k. hannes. Paulus heeft met Vredespaleis van Den Haag Baha'isme, maar niet langs de jeugd van Duitsland - bouwde, een ideaal dat strandde weg van dit nieuwe geloof, dat te verkondiger In het eerste bovengenoemde ke dogma's komen niet of !- welijks ter sprake. e Het is alleen zeer jammer dat orde der natuur. Onder de leiding de correctie niet beter is uitge- van het geloof worden bepaalde We kunnen ons niet voorstellen e voerd. Wij kwamen zinnen tegen vermogens en krachten ontsloten, dat wie meer wil weten over de dat Guardini één der vrucht- zegt. Wie dit boek leest kan niet twee woorden nog niet begrijpelijk ten en wier*behèersmfTin 'het*ge- loof de oorspronkelijke macht schreef het nVvS en zond het naar de drukker twee oliaai llcl vei- weken voor z'jn heengaan. Hij Gods heilige leven. „Wie het deze grijsaard heeft het contact leden, hebben wij het voor het he- was erva" overtuigd dat iets werd kruis aantast sluit.de wereld op in met de hedendaagse wereld zou den krachteloos in ons leven ge- verwaarloosd dat essentieel is voor bewaard dat hij in de goe- maakt en worden er zo weinig te- de gemeente. Een manco dat als het woord „modern" kenen gezien. Men bedenke ech- normaal wordt aanvaard, wordt schrijvers is, gespecialiseerd in de komen van wat" Guardini over het dini op lot schrijft. De Christen is terecht voor de moderne gekomen binnen het gebied yan staanbaar zou zijn. integendeel, der verlegd hebben i- Christusbeeld de f dan een oude kette- persoonlijkheidsideaal op typisch ervaring van Guardini, dat onbegrijpelijkheid". Het tweede werk geeft het de o .Paulus en Jo- is gebleven. ter dat"het geloof waardoor shii- door'hVm^alT'abnrmTaT'eeriena- In deze enkele regels kunnen merende krachten en vermogens wh L worden ontsloten, een sterk geloof i.eeKrdLt "?cteen beroep op de zijn." achrift. Lezing v" auteur oproept. Kennismaking Ten slotte geeft ds. Molenaar schrift kan velen, in verschillend """-v *- een psychologische belichting, opzicht, nieuws, goed nieuws „Allerlei merkwaardige godsdien- brengen. 1 de moeite Het gaat Nasser niet voor de wind Syrië en Irak gooien roet in het imperialistische eten DE ZAKEN in het Midden oosten pakken anders uit, dan Nasser, dc president van Egypte, heeft gedroomd. Hij had grootscheepse plannen, op korte en op wat langere ter mijn. En hij heeft die naar alle waarschijnlijkheid nog. Maar de verwezenlijking ervan lijkt steeds meer een onmogelijke zaak te zullen worden. Het is geen geheim, dat Nasser droomt van een groot rijk. dat zich uitstrekt over grote gebie den in Azië en Afrika en waar van Cairo het centrum zou moe ten zijn. Van dit rijk zouden niet alleen de zogenaamde Ara bische landen (Egypte, Syrië, Irak, Jordanië. Saoedl-Arabic, Jemen etc.) deel moeten uit maken. Op langere termijn zou den ook Perzië. Turkije, Alge rije. Tunesië, Marokko en ande re mohammedaanse landen in Azië en Afrika er toe moeten behoren. Niet vanzelf Nu zal het iedereen duidelijk zijn, dat het stichten van een dergelijk rijk zo het al tot de mogelijkheden behoort niet langs dc weg van een geleide lijke ontwikkeling kan geschie den. Vanzelfsprekend is het niet uitgesloten, dat zich in sommige van de hierboven genoemde ge bieden belangrijke wijzigingen voltrekken, waardoor een toena dering tot het Egypte van Nas ser mogelijk zou worden. Daar staat echter tegenover, dat de leiders van landen als Jorda nië. Saoedi-Arabië, Perzië, Tur kije, Tunesië. Marokko en zelfs die van Syrië. Irak en Algerije er weinig voor voelen, aan de leiband van Nasser te lopen. Niet alleen vinden zij Egypte niet het aangewezen land om leiding te geven aan zo'n groot gezelschap doch ook voelen zij er niets voor hun nationale zelf standigheid zo maar overboord te gooien. Twee wegen zijn doel te bereiken, daarbij geholpen door de krachtigste radiozenders, die in het Midden oosten te vinden zijn. Enerzijds tracht hij andere landen tot een zo nauw mogelijke samenwer king te bewegen, doch ander zijds doet hij tegelijkertijd po gingen om in die landen figu ren aan de macht te doen bren gen, die er geen bezwaar tegen hebben zich met huid en haar aan de Egyptische president te verkopen. Zo sloot hij met Sy rië en Irak een akkoord over een nieuw te vormen Verenigde Arabische Republiek, maar liet hij onmiddellijk daarna maatre gelen nemen om de regeringen van die landen ten val te la ten brengen en te doen vervan gen door lieden, die hun land aan hem willen uitleveren. Deze opzet is tot dusver mis lukt en de kansen op verwezen lijking van de nieuwe V.A.B. zijn als gevolg daarvan opnieuw afgenomen. Minderheid Zowel in Syrië als in Irak heeft de «socialistische) Baath- partij het heft in handen. De regeringen van beide landen hebben een opmerkelijke eens gezindheid aan de dag gelegd wat betreft de houding, die zij tegenover de expansiedrift van Nasser moeten aannemen. De arrestaties, die in de afgelopen weken onder Nasser-aanhangers in Irak plaatsvonden, hebben beide landen nog dichter bij el kaar gebracht. In Syrië hebben de volgelingen van Nasser het al wat langer zwaar te verdu ren gehad. Als Nasser er mee instemt, de Verenigde Arabi sche Republiek tegen de streef datum van september te laten ingaan en indien de Baathpar- tijen in beide landen tot zo lang aan de leiding kunnen blijven, zou het Egypte van Nasser in de nieuwe door hem verlangde statenbond in de minderheid Dat is iets, wat hij zich niet kan veroorloven. Daar staat te genover. dat hij zijn reputatie kan schaden, als hij zelf de nieuwe V.A.R. op de klippen Iaat lopen. De beoogde federatie zou in september moeten beginnen met een aanlooptermijn van twintig maanden, waarbij het opperste orgaan een presidentiële raad van achttien man zou zijn on der een president (vrijwel zeker Nasser). Als de Baathregerin- gen zouden aanblijven in Syrië en Irak, zouden evenwel twaalf leden van de raad Baathisten zijn en alleen de overige zes zouden Nassergezinde Egyptena- ren zijn. Nasser heeft moeten zwijgen, toen de revolutionaire raad onlangs vele van zijn aan hangers liet arresteren, zowel burgers als officieren en open lijk verklaarde, dat aanhangers van de Egyptische president de regering omver hadden willen werpen en Irak in bloed had den willen dompelen. Tegelijkertijd herhaalde zo wel Irak als Syrië echter, dat zij vastbesloten waren om met Egypte samen te blijven gaan. Daarbij Is dan weer van groot belang, dat zij die samenwer king op hun eigen voorwaarden willen. Vrijblijvend President Nasser samen met keizer Haile Selassie tijdens de Afrikaanse conferentie, die in de Ethiopische hoofdstad Ad dis Abeba werd gehouden. dus meer oneens te zijn dan ooit. De regeringsbladen in Cai ro hebben duidelijk laten mer ken. dat zij de in april geteken de overeenkomst, waarbij in principe werd besloten tot vor ming van een nieuwe Verenig de Arabische Republiek, waar deloos achten, indien in Syrië en Irak geen nationaal front van partijen wordt gevormd en alleen de Baathpartij aan de macht blijft. De hoofdredacteur van Al Ahram (spreekbuis van Nasser) heeft de nog ongeboren unie een koude douche bezorgd. Hij schreef nl.: „De verkla ring van Cairo van de drie lan den is zelfs nog geen ontwerp- pact voor een unie. Zij is geen unie, doch slechts een ontwerp plan van actie voor uitvoering van de unie". Met andere woor den: Nasser acht het akkoord van april een vrijblijvende zaak, zolang Syrië en Irak niet precies doen wat hij wil. De held De regeringen van Irak en Syrië hebben het intussen ook niet gemakkelijk. Zij kunnen zich zoals gezegd niet ver oorloven, de samenwerking met Nasser op te zeggen. Dat komt omdat er velen in deze landen zijn, die nog altijd met de Egyptische president dwepen als met de man, die de Ara bieren naar een betere toe komst kan leiden. Dat is in Sy rië zo, waar men toch al een V.A.R. „achter de rug" heeft en waar men aan den lijve heeft kunnen ervaren, wat het betekent, door een ander volk overheerst te worden het geldt in gelijke mate voor velen in Irak. die geen oog hebben voor de imperialistische oog merken van Nasser en hem slechts willen zien als de held van de Arabische massa. Met deze mensen, waar Nas ser steeds zijn propaganda op heeft gericht, moeten de lei ders van Syrië en Irak ernstig rekening houden, wanneer zij hun houding bepalen met be trekking tot het streven naar eenheid onder de Arabische lan- Misrekening Nasser heeft steeds terdege beseft, dat zijn onderhande lingspositie hierdoor in belang- werd bepaald. Hij rijke lioeft er altijd gebruik maakt, ook toen in april in Cai ro over de vorming van een nieuwe V.A.R. werd onderhan deld. Heel goed was hij er zich van bewust, dat de Syrische en Iraakse onderhandelaars er een voudig niet aan konden den ken, naar huis te gaan zonder bepaalde overeenstemming was bereikt En toen het akkoord v kend, meende Nasser slissende overwinning ben behaald, omdat hij in de veronderstelling verkeerde dat hij de Baathpartijen in Syrië en Irak wel een toontje lager zou kunnen laten zingen. Nasser heeft er op gerekend, dat zijn aanhangers in genoem de landen er in zouden slagen via een machtsgreep het be wind in handen te nemen, zo dra zij eenmaal deel van de re gering zouden uitmaken. In plaats daarvan werden de nas- scristen uit de regering gezet, zowel in Damascus als in Bag dad en werden maatregelen ge nomen om een staatsgreep on mogelijk te maken. Waf nu Het is nu de grote vraag, wat Nasser gaat doen. Men mag niet aannemen, dat hij de moed al heeft opgegeven. blijven streven, de Syrië regeringen van Irak len val te doen brengen. Dan zijn voor hem de grootste moei- U-k^Hen nnoplos). zjj het dan slechts tijdelijk. Slaagt hij daar echter voor september niet in, dan moet men de mogelijkheid niet uitsluiten dat hij zal trach ten, de zaken op een wat lan gere baan te schuiven, in af wachting van betere tijden. Ook bestaat er dan een kans. dat hij zal trachten, de Arabische wereld in een nieuw avontuur te storten. Hij heeft genoeg pijlen op zijn boog. Nasser kan een nieuwe hetze tegen Israel beginnen. Voorts kan hij een nieuwe zenuwenoor- iog tegen koning Hoessein van Jordanië openen. En last but not least kan hij proberen, het bewind van koning Saoed van Saoedi-Arabië ten val brengen en dit land binnen zijn in vloedssfeer te brengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 14