GARNALEN
iflZEl
Kerken in Indonesië op
vele terreinen actief
een solide
gezinsdekking
voor de Driis
ge
Nauwere samenwerking van
chr. onderwijsorganisaties
„Stuur kinderen niet met
kluit in (hemelse) riet'!
Niet voor onszelf leven
geldt ook in bedrijf
I jiiiMi
Een kanttekening
IN HOLLAND STAAT EEN HUIS
Prof. Verkuyl voor r.k. studenten
MAAL
VEILIG
Europese jeugdraad
Vertraagt ziekte
van de paus het
conciliewerk?
Overeenkomst tussen
Boedapest en
liet Vatieaan
Reis
Een woord voor vandaag
VAKANTIEREIZEN
l?a&tang.e£s
en
Huidverzorging
ZATERDAG 25 MEI 1963
^LS EEN POLITIEKE alchemist heeft prof. Romme zich op Hemelvaartsdag
in zijn werkkamer thuis opgesloten om te trachten de steen der wijzen
te vinden. Slaagt hij erin, de basis te leggen voor een vijf-partijen-kabinet,
dan kan men concluderen dat hij die steen gevonden heeft. Want socialisme
en liberalisme mogen dan vruchten van dezelfde boom zijn, de actuele
opvattingen van P.v.d.A. en V.V.iD. laten zich, dachten we, net zo moeilijk
binden als de elementen der Griekse wijsgeren vuur en water, aarde en
lucht die in de oudste alchemistische geschriften zo'n grote rol spelen.
De informateur moge dan nog zo befaamd zijn om zijn politieke vindingrijkheid
en om zijn vermogen compromissen te scheppen, vooralsnog zien we niet hoe
hij deze (heksen) toer volbrengen moet.
Spreiden we de partijprogramma's op ons bureau uit, dan blijken zij niet als
kaarten van een kwartetspel bij elkaar te passen. Laten we er eens één kaart
uitlichten: de woningbouw.
De V.VJ). stelt krachtige ontplooiing van de particuliere woningbouw voorop.
Op deze wijze, betogen de liberalen, krijg je goede huizen voor hen, die uit
eigen middelen hun woning kunnen bekostigen. De goedkope oudere woningen
die zij achterlaten kunnen dan door de minsldraagkrachtigen worden betrokken.
De partij van de heer Toxopeus beseft echter wel dat hiermee de woningnood
niet is opgelost dat het zonder gesubsidieerde woningwetbouw nog niet
kan. Daarom bepleit zij overheidsbijdragen voor huizen voor mensen met lage
inkomens. Zodoende bekomen ook zij het „voor hen vereiste minimum-
woongerief'. Maar dat is in de V.V.D.-liederenscbat vers twee.
De liberalen zouden bij de anti-revolutionairen en bij de K.V.P.-ers wel
gehoor vinden als de woningsituatie maar niet zo abnormaal was. A.R.P. en
K.VJP. willen in principe ook wel het accent verleggen naar de particuliere
woningbouw en naar een huurniveau, dat een rendabele exploitatie van de
nieuwbouw mogelijk maakt. •'Zij verbinden er evenwel een „maar" aan, dat
hen vermoedelijk dichter in de buurt van de P.v.d.A. dan van de V.V.D. brengt.
Beide partijen leggen de nadruk op de bouw van woningen, die ook voor
bescheiden loontrekkenden betaalbaar zijn. Wanneer het voor dit doel nood
zakelijk is, moet het aantal te subsidiëren woningen hetzij In de woningwet-
hetzij in de premiesector worden vergroot, betoogt de A.R.P. De K.V.P.
■preekt van 45.000 tot 50.000 woningwetwoningen per jaar en de informateur congres van^dc KathoHeke^Uatkundi-
(Van een onzer redacteuren)
HET aantal protestanten in In
donesië wordt geschat op vier
miljoen en het aantal rooms-ka-
tholieken op ruim anderhalf mil
joen. Voor in Toradjaland en op
Timor breidt het christendom zich
bijzonder snel uit; het komt voor
dat op een zondag duizend Torad-
ja's bij de gemeente worden in
gelijfd.
Het bovenstaande deelde prof. dr. J.
Verkuyl, secretaris van de Nederland
se zendingsraad gisteren, mee op het
Molukken en in de Minahassa, de oud
ste papieren heeft. Reeds vóór de komst
van de V.O.C. werkten daar Portugese
missionarissen. Na de laatste oorlog leef
de aan protestantse zijde wel de grief
dat de missie haar activiteiten ook richt
te op gebieden, waar het protestantisme
:eds lang gevestigd was. Noodzakelij
kerwijze moest de protestantse gemeen
ten worden bijgebracht welke de ver
schillen zijn tussen Rome en Reforma
tie. doch intussen heeft ook in Indone
sië het conflict met Rome (Berkhouwer)
ter nog een achterstand, maar spr. had
hoop dat het ook ginds zal komen tot
een vorm van samenleving en samen
werking.
zal tot zijn genoegen hebben vastgesteld dat het laatste aantal zij het met
de toevoeging „tenminste" ook in het program van de P.v.d.A. wordt
genoemd.
ge studiegroepenfederatie op het kasteel-
gemeentehuis van Dussen, waarvoor hij
sprak over de situatie der prot. chris
telijke kerken in Indonesië.
ia-katholieken, anti-revolutionairen en aocUliaten ""ionen ook met elkaar „^^„fkariKn 'toiï£nïa«°'ffii In
praten ais het gaat over planning in de woningbouw, al heeft dit woord eenliq50 iejddc tot de oprichting van een
socialistisch tintje. De K.V.P. heeft zich uitgesproken voor een goed gericht raad van kerken, De meeste tot deze
onderzoek naar de woningbehoefte, waarvan de uitkomst basia kan zijn voor raad toegetreden kerken zijn ook aange-
oon merrjarig bouwprogram. Do A.R.P, oronrt al er.n».r_m.or-jir,n-pro- "ha""
gramma's, terwijl prof. Vondeling planning voor een periode van drie jaar
verlangt
Wanneer deze partijen het hebben over bouw van woningen met redelijke
huren (A.R.P.), betaalde huren (K.V.P.)) of met huren binnen de grenzen
van de koopkracht der verdiende lonén (P.v.d.A.), knikt de C.1I.U. van harte
instemmend. De Unie vond dat zij in haar verkiezingsmanifest over de op
heffing van de woningnood kort kon zijn. Voor baar staat het vaat, dat er
vooral behoefte bestaat aan woningen voor de mensen met de laagste in
komens; derhalve moet aan de woningwetbouw voorrang worden gegeven.
Wanneer men een wonlngbóuwbeleid wil voeren als de V.V.D. voorstaat, is
samenwerking voor de P.v.d.A. volkomen uitgesloten, heeft prof. Vondeling
(vóór de verkiezingen) gezegd. Hy behoeft echter voor een liberaal woning
bouwbeleid niet bang te zijn. Het vindt bij de andere partijen althans in
de huidige woningsituatie, die door ernstige schaarste wordt gekenmerkt
geen weerklank.
De liberalen zijn van oordeel dat de thans demissionaire regering haar voor
nemen om de woningbouw meer vrij te laten niet heeft kunnen uitvoeren
door de tegenkanting, die minister Van Aartsen van zijn eigen geestverwan
ten heeft ondervonden. De P.v.d.A. is daarentegen de mening toegedaan dat
het gevoerde beleid al te vrij was. Wanneer het zou moeten worden voort-
geset, dan maar zonder ons, aldus prof. Vondeling. (Maar ook dat zei hij vóór
de verkleslngen.)
Hoe nu prof. Romme? Mr. Toxopeus sprak een wijs woord toen hij zei samen
werking van P.v.d.A. en V.V.D. in één kabinet „bijna ondenkbaar" te achten.
Blijft over de vraag: wie valt af? Gelet op de nadruk, die de christen-demo
cratische partijen leggen op de bouw van goedkope woningen is men geneigd
U veronderstellen dat de lijn terdar iete zal worden omgebogen naar de kant
van de P.v.d.A. dan naar de sijde in de V.V.D. Ook in confessionele kring
is men niet onverdeeld gelukkig met de gevoerde woningbouwpolitiek, al
heeft men In de verkiezingsstrijd de betrokken minister de hand boven bet
hoofd gehouden.
Doet de P.v.d.A. nog een extra-scheur water In de rode wijn waardoor
b v huurblokkering en een nationaal woningbouwbedrijf worden wegge
snoeid dan «ouden de socialisten het voor een periode van vier jaar het op
dit punt wel met de christen-democratische partijen eens kunnen worden,
dachten we. Evenwel: or zijn nog zoveel andere belangrijke punten. Men
behoeft maar te denken aan de sociaal-economische vraagstukken, die by de
kabinetsformatie een grotere rol spelen. Op dit terrein wil de P.v.d.A. een
heel andere weg gaan dan de huidige regeringspartijen. Prof. Romme is met
te benijden.
lijk. De Indonesische kerken leveren een
belangrijke bijdrage aan de South East
Asia Conference en in de personeels-
sector zal deze bijdrage nog belngrij-
ker worden als het Engels de tweede
taal in Indonesië is. Het Engels is snel
op weg om dit te worden.
Binnen de Indonesische raad van ker-
ken doen zich wel allerlei spanningen
voor, zo moet eerlijk worden toegege
ven. Er is een stroming, die zo spoedig
logeliik wil komen tot de vorming
van éen protestantse kerk. terwijl een
andere stroming niet verder wil gaan
dan de vorming van een federatie. Voor
de federatie-gedachte worden pastoralen
missionaire redenen aangevoerd, ver
band houdend met het feit dat het In
donesische volk is opgebouwd uit zoveel
verschillende talen sprekende stammen.
Prof. Verkuyl was voor deze argumen
tatie niet ongevoelig, doch principieel-
theologisch is het natuurlijk nooit te
verantwoorden zo voegde hij er aan
toe dat men kerken naast elkaar laat
functioneren. Verschil in kerkinrichting
presbyterale kerken naast episcopale
kerken speelt hierbij ook een rol; in
elk geval zal het nog wel lang duren
voordat er een beslissing valt.
Rooms-katholicisme
Prof. Verkuyl schonk ook aandacht
aan de missie-activiteit, die na de twee
de wereldoorlog sterk vergroot is. De
r.k, kerk laat niet na er op te wijzen
dat zij in Indonesië, met name in de
(Advertentie)
Reumatiek
Griep
Migraine
Menstruatiepijn
Verkouden
Hoofdpijn
Spit
TOG AL HELPT
TOGAL HELPT
TOG Al HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
ilaats gemaakt voor het gesprek met
lome. Bij West-Europa vergeleken be
staat er in Indonesië in dit opzicht ech-
Secten
Groot is in Indonesië ook de activi
teit van de diverse secten. Vroeger
werkten zij sterk in China, doch sinds
dit land voor hen gesloten is. hebben
zij hun actieradius uitgestrekt tot Korea,
Thailand en Indonesië. De aantrek
kingskracht van de Pinkstergroepen valt
te verklaren uit het feit dat het echte
lekenbewegingen zijn en alles in het
werk stellen om de lagere sociale groe
pen te bereiken. Dit zijn positieve din
gen: in een zo geweldig groot gebied als
Indonesië is de inschakeling van de
leek in het zendingswerk beslist nood
zakelijk. En van de protestantse kerken
moet helaas worden gezegd dat zij in
het algemeen middenstandskerken zijn.
Enkele maanden geleden hebben 33
Pinkstergemeenten het lidmaatschap
van de Indonesische raad van kerken
aangevraagd.
In het laatste gedeelte van zijn voor
dracht wees prof. Verkuyl er op/ dat de
Indonesische kerken volledig participe
ren in de vormgeving van het moderne
leven. Als alle Afrikaanse en Aziati
sche landen staat Indonesië voor een ge
weldige uitdaging, die moet leiden tot
ombouw van mens en maatschappij.
De kerken werken daar van harte
aan mee; zo zelfs dat het gevaar dreigt
dat zij zich met het volksleven te veel
identificeren. Ook in Indonesië is het
voor de kerk moeilijk om op de berg-!
kam te blijven, die tassen de ravijnen
wereldmijdlng en verwereldlijking door
loopt.
Vele christen-docenten werken mee aan
de opbouw van het hoger onderwijs
door les te geven aan staatsuniversitei
ten. Daarnaast zijn drie prot. christelij
ke universiteiten opgericht. De christe-
1U ggggg
- g"-- -,
richting van vormingsinstituten, de pol
tieke activiteit van vele christenen, zo
wel in de Parkinde als in andere politie
ke partijen en laat but not least de
lectuurvoorziening. In twaalf jaar tijd
publiceerde de interkerkelijke lectuur-
dienst ongeveer 400 boeken en brochu
res. Aan geschriften, die evangelische
wegwijzers zijn in de alledaagse proble
matiek. bestaat een schreeuwende be
hoefte.
Jfarl
lijke studentenbeweging telt 15000 leden.
Voorts moet worden gereleveerd de op-
f Advertentie)
M
Proeftijd van drie jaar:
EENSTE J|. MEDÈRIANOSCHE
Medt op initiatief van de Nederlandse
Jeugd Gemeenschap is dezer dagen in
Londen de Europese jeugdraad ge
sticht, waarbij 15 landen in Europa met
hun nationale overkoepelingen van het
jeugd- en jongerenwerk zijn aangeslo-
Dr. Tilanus nam
afscheid C.V.O.
(Van onze onderwysredactie)
Het feit dat op 23 mei 1963 een
begin werd gemaakt met daad
werkelijke samenwerking van de
drie christelijke onderwijsorgani
saties zal waarschijnlijk niet in de
jaartallenboekjes worden opgeno,
men. Toch is dat een datum van
belang voor het christelijk onder
wijs. Gistermiddag hebben de
verenigingen „Christelijk Natio
naal Schoolonderwijs", „Het Ge.
reformeerd Schoolverband" er
„Christelijk Nationaal Schoolon
derwijs" voor het eerst als proef
in Utrecht een deel van hun jaar
vergadering gezamenlijk gehou
den. 'e Morgens behandelden de
drie verenigingen afzonderlijk de
huishoudelijke aangelegenheden.
Bij het C.V.O. werd toen afscheid
genomen van dr. H. W. Tilanus
als voorzitter.
Deze proeve van nauwere samenwer
king zal drie jaar duren. Dr. W. H. Ve-
lema. uit Leiden, die de gezamenlijke
vergadering leidde, memoreerde dat het
initiatief van dit samengaan is uitge-
taan van het Christelijk Nationaal
choolonderwijs. In de morgenvergade
ring van het G.S.V. had dr. Velema en
kele bezwaren geuit, maar die waren
voor de vereniging niet van doorslag
gevende aard geweest. Het G.S.V. zei
geen nee. „uit roeping niet", aldus dr.
Velema.
Tijdens de morgenvergadering van
het C.V.O. Is de scheidende voorzitter
dr. Tilanus onder meer toegesproken
door dr. J. W. van Hulst. Deze prees
vooral de verzoenende houding
heer Tilanus en diens positief
lijke levenshouding. De heer Tilanus is
thans tot erevoorzitter van C.V.O. be-
noemd. Als stoffelijk blijk van waarde
ring overhandigde men de de heer Ti
lanus een televisietoestel.
Ook prof. dr. H. Smitskamp, voorzit
ter van het C.N.S. sprak zich positief
uit voor het samengaan. Er Js een on
miskenbare toenadering aan de gang,
Hoe dit precies geconcretiseerd gaat
worden is nog niet geheel duidel
dus prof. Smitskamp.
Zoals gezegd waren er In de kring
van het Gereformeerd Schoolverband
enkele bezwaren ten opzichte van het
samengaan. Maar men zag hier een
missionaire taak voor het G.S.V., onder
meer om bijvoorbeeld het C.V.O. zich
zelf te laten ontdekken. Ten aanzien
van de Commissie van Uitvoering stelde
prof. dr. K. Dijk nadrukkelijk dat die
geen koepelorganisatie wil vormen en
zodoende een concurrent van de School
raad zijn. We zullen deze proef tot sa
mengaan eerlijk moeten nemen, opdat
we ons meer bewust worden van ei
gen roeping, aldus prof. Dijk.
Advertentie
De ziekte van de paus schijnt reeds
vertraging gebracht te hebben in de
werkzaamheden ter voorbereiding van
de tweede zittingsperide van het con
cilie. Ia welingelichte kringen in Rome
stelt men zich reeds de vraag of de
tweede zitting wel op 8 september zal
kunnen beginnen en medio december be
sloten worden. De paus heeft wel enige
van de 17 rapporten voor de tweede
zittingsperiode goedgekeurd en deze
zijn reeds verzonden. Andere rapporten
echter moeten wachten tot de paus vol
doende is opgeknapt en dit zijn juist
de rapporten die de moeilijkste kwes
ties behandelen, namelijk de kerk, de
oecumene, het huwelijk, de missie, het
beroemde rapport 17 over de taak der
kerk in de wereld, alsmede het rapport
over het bestuur der bisdommen, dat
o.m. de verhouding der bisschoppen te
genover de curie regelt.
Het Vatieaan en de Hongaarse rege-,
ring hebben „een algemene overeen
komst over de godiidnestkwestle" be
reikt, zo meldt het Italiaanse persbu
reau Ansa. De details van het akkoord
zullen in juni worden geregeld! Van di
plomatieke zijde te Washington heeft
Ansa vernomen, dat iemand van de
Hongaarse ambassade in Rome zal op-
treden als middelaar tussen het Vati
eaan en de regering van Hongarije.
Hongarije heeft onder meer de benoe
ming van een „apostolisch administra
teur" voorgesteld Dit zou eventueel
bisschop Endre Hamvas kunnen wor
den. Verwacht wordt, aldus Ansa, dat
bisschop Hamvas aan het hoofd zal staan
van een missie, die in Rome de details
van het akkoord zal regelen.
Opgericht is de Vereniging van Aca
demici bij het Wetenschappelijk Onder
wijs (V.A.W.O.) waarvan alle hooglera
ren lectoren en stafleden aan de Ne
derlandse universiteiten «n hogescho
len lid kunnen worden. De V.A.W.O.
stelt zich ten doel de belangen van de
leden van het zogeheten „wetenschap
pelijk corps" te behartigen, door on
der meer aandacht te besteden aan de
positie van dit corps als geheel, aan
de maatschappelijke- en rechtspositie
van zijn individuele leden, zowel als aan
de onderlinge verhoudingen tussen de
leden en geledingen van het wetenschap-
pelijk corps. De V.A.W.0i wil onder
meer optreden als vereniging vat
ambtenaren in de zin van de wet op
het wetenschappelijk onderwijs, en ook
deelnemen aan het bestaande internatio
nale overleg.
naar
Djakarta
Zoals gezegd is het congres in Dus
sen georganiseerd door de K.S.S.F.
Evenals de Nederlandse staatkundige
studentenfederatie (N.S.S.F.) heeft de
r.k. federatie contacten gelegd met in
Europa studerende Indonesische studen
ten. van wie er verscheidene aan het
congres deelnemen. Zij heeft een spe
ciale werkgroep-Indonesië gevormd, die
een bijdrage wil leveren tot de norma
lisatie van7 de betrekkingen tussen Ne
derland en Indonesië op universitair ni
veau. Een aantal Nijmeegse studenten
bereiden een reis naar Djakarta voor,
waar zij contact met de studentenwe
reld willen opnemen. De lezing van
prof. Verkuyl was er een uit een reeks,
die tot doel had om kennis over de hui
dige situatie in Indonesië te verwerven.
Ook studenten van de V.U. ontmoetten
we In Dussen.
Op sobere wijze brengt de apostel Petrus verslag uit van de
geslaagde zelfmoordpoging van Judas, de verrader van der
Meester. Verteerd door wroeging heeft hij er een eind aanw
gemaaktNiets wordt gezegd over een laatste poging met Godu
in het reine te komen. Als Petrus in de bovenzaal te Jeruza-%
lem de trieste geschiedenis vertelt, kan hij erop wijzen, datjj
met de dood van Judas het schriftwoord in vervulling isfi
gegaan: „Zijn plaats worde woest en er zij niemand, die erop
woont". Kort voor zijn dood heeft Judas de dertig zïlverlinger
(het loon van zijn ongerechtigheid) in de tempel gesmeten
Tot de overpriesters en de oudsten van het volk heeft hij
geroepen: „Ik heb gezondigd, onschuldig bloed verraden"
Het antwoord heeft aan duidelijkheid niet te wensen over
gelaten: „Wat gaat ons dit aan? Gij moet zelf maar zien wat
ervan komt!" De overpriesters en oudsten hebben bereikt wat
zij wilden en de rest blijft hun verder onverschillig. Maar op
de voorschriften zullen zij, ojidanks alles, letten: het geld maa
niet in de offerkist. Zij kopen voor de zilverlingen, voor dm
bloedgeld, het land van de pottenbakker als begraafplaat!
voor vreemdelingen. In het vervolg heet dit stuk land: Bloed
akker. Zo krijgt dit geld zijn bestemming. Heel Jeruzalem
is er binnen zeer korte tijd van op de hoogte. En als strak!
een vreemdeling zijn laatste rustplaats krijgt in deze Bloefo
akker, gaan de gedachten terug naar de rol, die Judas free/fj
gespeeld in het verraad van de Man, Die uit het graf verreeg
en in een wolk naar de hemel voer. is
b
Nederl. Zondagsschoolvereniging: j
In de Stadsgehoorzaal te Lei
den is vrijdagmorgen de twee
daagse jaarvergadering van de
Nederlandse Zondagsschoolver
eniging begonnen. Als themajyoor
zijn jaarrede had d». J. ter
Schegget, voorzitter van de
N.Z.V. deze maal de vraag: „Wie
is Jezus voor de kinderen" geno
men. Hierbij stelde hij centraal,
dat het antwoord op deze vraag
vooral zal afhangen van de ma
nier waarop de zondagsschool
arbeiders Jezus aan de. kinderen
laten zien. Er rust op hen daarom
ook een zeer grote verantwoorde
lijkheid.
maar dat Hij bovendien, en dat is mi»;
schien nog veel belangrijker, dicht bf.
hen leeft. y
Ook ds. J. Langenbach, jeugdpredta
kant te Amsterdam, bracht dit laatsta
punt sterk naar voren in zijn referair
„Is ons geloven geloofwaardig voor
kinderen?" Zijn antwoord op deze vraaT
was een krachtig „neen". Een neen, <L
overigens ook niet zo belangrijk is, onf*
dat het in wezen de kern van het gelo(£
niet zozeer raakt. r<
Voordat ds. Ter Scheget zijn reeg uit
sprak. werd een fragment vertoond van
de film „De Vreemdeling". In deze film
wordt de vraag gesteld wat de mens
heid zal doen wanneer Jezus ineens weer
op aarde verscheen. Niet zoals beschre
ven is. om de aarde te richten, maar zo
maar ineens, om tussen ons. mensen van
de twintigste eeuw, te leven. De voor
zitter van de N.Z.V. betrok in zijn rede
"het probleem dat in de film wordt ge
steld. Hij drukte de zondagsschoolarbei
ders op het hart de kinderen voor te
houden dat Jezus nog waarachtig leeft,
Chr. hoger personeel bijeen:
(Van onze soc.-econom. redactie)
„Ons bestaansrecht als vereni
ging van hoger personeel zullen
we in de komende jaren slechts
waar kunnen maken als we niet
alleen voor ons zelf leven". Deze
variatie op een uitspraak van Prin
ses Beatrixses Beatrix in haar on-'
langs gehouden rede t.g.v. de na
tionale herdenking 1813-1963 heeft
de tweede voorzitter van de Ne
derlandse Christelijke Vereniging
van Hoger Personeel, ir. B. van
der Lugt uit Eindhoven, heden
morgen in Lunteren van toepas
sing verklaard op de toekomstige
taak der (elf jaren) ojnge ver-
empjng
Ir. v*n der Lugt, die voor de alge
mene vergadering van deze organisatie
het openingswoord voerde, omdat de
voorzitter, de heer H. T. Wolda. door
ziekte niet aanwezig kon zijn, noemde
de ultapraak van de prinses richtingge
vend en beginselvast. De gedachte, die
hierin ligt, om ons leven In dienst te
stellen van de ander, moet ook ultgangs-
Advertentie)
per autocar of per trein door geheel Europa;
uitstekende maal tijd verzorging, geen lunch-
pakketten; desgewenst hotel!
Ikamers met
i. Reisbureau* Groene vel!
ijzen, Vrasg
issgewensc hoi
éigen bed en toilet; matige
mmal963.Reiabureai
loot 52, Rotterdam tel.112535
punt zijn voor het maatschappelijk le
ven en het leven binnen de onderneming.
De vice-voorzitter zei dat het hoger
personeel daaraan stellig een construc
tieve bijdrage moet levereh. „Het gaat
er uiteindelijk om hoe elk hoger perso
neelslid praktisch, in zijn eigen bedrijf,
een bijdrage levert aan verbetering van
de verhoudingen en een gunstig klimaat
schept voor een ruimere samenwerking",
aldus ir. van der Lugt. Dit vraagt ech
ter een totale aanpak van hoog niveau,
het soms voorbij zien van eigen belang
en het vraagt een actief zijn ten be
hoeve vari de ander, die in schulden of
in zorgen zit. De heer Van der Lugt
wees er daarbij op, dat de sociaal-eco
nomische ontwikkeling er toe moet lei
den dat het gehele personeel, van hoog
tot laag, betrokken wordt bij het onder-
nemlngsgebeuren. Hier ligt z.i. een be
langrijk vraagstuk, vooral ook voor het
hoger personeel.
De leden der vereniging, bijeen in het
conferentieoord „De Blije Werelt", heb
ben gisteravond een aantal huishoude
lijke zaken afgedaan. Uit hel jaarver
slag bleek, dat het verwachte aantal le
den van 500 net niet kon worden be
reikt. Dit aantal steeg vorig, jaar van
463 tot 403. De verwachte doorstroming
van leden van de in 1961 bpgerichte
branche-verenigingen is uitgebleven, be
houdens een enkele uitzondering. „Men
heeft zich in die kringen blijkbaar nog
niet met de gedachte vertrouwd, dat
aansluiting bij een landelijke organisa
tie eis van deze tijd is", aldus de se
cretaris, de heer J. Mulder. Van de suc
cesvolle samensprekingen, die zijn ge
houden. is vooral die met enige bestuur
der» van de Katholieke Vereniging van
Hoger Personeel vermeldenswaard. Tot
bestuursleden werden gekozen de heren
J. G. Willemstein te Nijmegen en mr.
G. van Muiden te Nootdorp.
Langenbach was van mening, dil
het niet mogelijk is het zogenaamd
..grotermensen-geloof" bij de kinderen r
in te gieten. Zij staan immers heel ar
ders tegenover Jezus, die ze door de vetj
halen uit de Bijbel meestal slechts hel
ben leren kennen als een God van li<u
de. Natuurlijk is Hij dat ook, aldus di
Langenbach, maar probeer nu mar.
eens met in de handen een foto vé°
uitgehongerd kind te zeggen: „Gp
is liefde". De ouderen kunnen dan ntt
wel via theologische antwoorden op dgi
ze moeilijke vraag een antwoord vinden
maar voor de ongecompliceerde kinds
ziel is dit te veel. Wat wij de kinderu
moeten bijbrengen, is een geloof d
iets concreets heeft.
Wij moeten ze vooral laten zien, d.
Jezus niet alleen een man is die deó
tljds op de wereld is geweest en die ba
in de hemel is. Het is veel belangrijk
de kinderen er op te wijzen, dat Hij ofe
nu nog steeds op aarde aanwezig
Dat de ellende der mensheid Hem i.
mens nog steeds ter harte gaat.
Ook het referaat van dr, J. U. Ve
Beusekom, Hervormd predikant
Amsterdam, leidde ongeveer in de
zelfde richting. Het sprak over het
den van kinderen tot Jezus. Ei
vreugde is het, aldus dr. Van Beui
kom, dat wij niet Jezus tot de kind<
ren behoeven te brengen. Wij beh<P
ven de kinderen gelukkig niet te u*t
tellen over een vreemd man, die te
gens boven in d,e hemel is, maar oi?i
een nabije en wezenlijke God.
Van Beusekom haakte in op p
De etalages van een groot warenhuis zijn ver-
leide(ijke en artistieke blikvangers, die noden om
binnen te komen. Ben je eenmaal door de draai
deur gegleden dan los je op tot een onpersoonlijk
wezen, dat meeschuift in de gonzende massa. Op
dat moment begint in mij altijd een kleine kater
te grommen. O, zeker, alle luxe en fleur van de
etalages vind je ook binnen, maar alles is zó op
geborgen in een cocon van afgewerkte adem, dat
je langzaam maar zeker benauwd en hoofdpijn
achtig wordt. Ze mogen dan in onze grote waren
huizen het woord luchtverversing vervangen heb
ben door air-conditioning, de lucht loopt nergens
zo over van ozon dat je zegt: hé, even lekker diep
inademen.
Ik houd eigenlijk niet van een warenhuis, ook
al omdat ik nooit eens een gezellige verkoopster
tref. De wazige blik in hun ogen van is-het-nog-
geen-vijf-uur? verkreukelt meestal mijn kooplust.
Nee, warenhuizen en supermarkten, niets voor
mij. Het is natuurlijk erg practisch om in één
galop een kaartje stopwol. een soepbeen en een
lippestift te kopen, dat wel, maar tic vind het zo
efficiënt dat er geen kruimel persoonlijkheid en
romantiek meer bij overschiet. Ik houd meer van
kleine winkeltjes, waar de baas nog weet welke
kaas ik vorige week kocht en belangstellend
vraagt of mijn man die ook lekker vond. Ik vind
het prettig als ik weet, dat het dochtertje van
de groenteman is geopereerd. Dan begrijp ik ook
waarom hij knorrig doet als mijn zoon om een
appeltje vraagt. Ik zie achter de sla en de ra-
dijs t
een mens. Kom daar eens om in een
graag e
supermarkt.
Het zal best onpractlsch zijn, maar er komen
aan onze deur allerlei merkwaardige figuren. Van
de eierman b.u. weet ik, dat hij vroeger graag
naar zee heeft gewild, maar niet mocht van zijn
vader. Hij heeft op een of andere geheimzinnige
manier wel het nonchalante, verweerde gezicht
gekregen van een zeeman, maar hij is verzoend
met zijn kippen, hij praat over ze alsof het kin
deren zijn. Wekelijks stalt hij de eieren op mijn
aanrecht uit. Mijn schilleman is een artiest en de
kinderen harrewarren om de bakker te mogen
helpen. WaaromAlleen omdat hij consequent
iedere dag zegt: „Dag, fijne bul, smakelijk eten".
Gisteren wandelde door de regen een nieuwe
relatie de tuin in. Een vrouwdit keer. Een vrouw
als een gedicht. Zij kwam uit Katwijk en schom
melde wiegend in al haar rokken over het grint.
Een grote zwarte druipende paraplui bescherm
de haar witte kap en de mand met wis. Haar
ogen waren blauw als de zee en haar garnalen
waren roser en schoner dan waar ook ter we
reld. We raakten aan de praat en ik hoorde van
een leven, dat aan elkaar geregen was door zorg
en verdriet, met op de achtergrond de zee als
grote kwelgeest.' Zij besloot haar verhaal: „Ik
weet niet of u een gelovig mens bent, maar neemt
u maar van mij aan dat de Here de zijnen niet
vergeet".
En laat nu niemand het wagen om dit een dood
doener of een cliché te noemen. Voor menigeen
is „de Heer vergeet de zijnen niet" inderdaad
een clichéuitdrukking geworden. Maar niet voor
deze vrouw. Wat ze zei lééfde. Onbewust heeft ze
mij die dag, alleen door die simpele ontmoeting,
over een paar problemen heengetild. Dat kon zij,
maar zij loopt dan ook door het leven als een ge
dicht.
In een supermarkt kun je ook garnalen kopen.
Ze liggen gekoeld te wachten om door onper
soonlijke handen verpakt te worden in hygiënisch
plastic.
Mij niet gezien. Geef mij maar garnalen van
het Katwijkse vrouwtje. Ze heeft ze zelf gekookt
en gepeld en ze verpakt ze in een stukje evange
lie.
MINK VAN RIJSDIJK
Liefde
Dr,
voorgaande spreker toen hij zei, dat
volwassenen het geloof anders benar
ren dan de kinderen, omdat de eer&l
zich het geloof meer bewust zijn. Vei
de zondagsschoolarbeiders zit daar efe
ter het grote gevaar in, dat zij hun ta
min of meer gaan zien als een goedvi
lig idealisme. Dat zij de kinderen ga
vertellen hoe zij, die ouderen dus, hd
God zien. ,r
Positief
Met betrekking tot het beantwoord,
van de soms moeilijke vragen der 1U
deren nam dr. Van Beusekom een <r
delijk standpunt in. De zondagsschool
beiders moeten er ernstig voor waP
de kinderen met een stichtelijk klug
in het hemelse riet te sturen. Dat is
negatief standpunt. Positiever is, L
men ze op Hem die vlak bij staat wil
In de avonduren werd de film „Tj
Vreemdeling" in zijn geheel v,
toond. Het is de geschiedenis van
aantal kinderen, die in een zweru
Jezus menen te herkennen. Zij v
zorgen de man en werken op die n
nier de overheid eigenlijk tegen.
gezien nog van de verfilming hiervn
heeft het verhaal zelf ook een z^,
boeiende achtergrond waartegen
besprokene van deze eerste dag e
duidelijker aftekening kreeg.
Vandaag is de vergadering van1'
N.Z.V. ,voortgezet, om vanavond te vf1
den besloten met een avondwijd
waarin ds. P. W. Spruyt, voormta
Jeugdpredikant te Leiden, zal voorga
Ji
(Advertentie)
zacht-zuiver-gezond t
Puistjes drogefnnme^PÜrolparr
Beroepingswertf
NED. HERV. KERK
Beroepen te Maarssen: C. v. d. Be
te Polsbroek.
Beroepen te Papendreeht: J. Jon
den te Bruchem en Kerkwijk; te U
denberg (vac. J. C. Stenwagen): C.
den Bergh te Polsbroek.
Aangenomen naar Nieuwenh(?i
(toez.): H. P. Venema. vicarisiij
Utrecht.
GEREF. KERKEN
li:
Beroepen te Ede (5e pred.pl.):
Banga, te Leiderdorp.
Beroepen te Wicrum Fr. (bij aeft
L. Hartholt, kand. te Grootegastj
Oudewater: J. A. A. de Boer te Sc!h<
monnikoog.
Aangenomen naar Hoogvliet, diii
pred.pl.: H. Riezebos te Luttelg<
Kuinre. 1n
Bedankt voor Dlemen: W. Dekko9
Noordwijk.
GEREFORMEERDE GEMEENTIfo,
Beroepen te Waardertburg: W. C
Bosschaart te Slikkerveer.