Kan Evangelie door film worden uitgebeeld? DE BLAUWE TREIN! COOPER Waalse t.v. privé met Europees Magazine INTERFILMCONGRES IN STOCKHOLM Opmerkelijke filmprestatie van jonge Zweedse predikant Vlaggen zijn op zondag soms aanvaardbaar Vrouw dood in put gevonden Vlot door Europa met (£SSO)AUTOKAARTEN NTS is hoogst verbaasd ZATERDAG 18 MEI 1963 INTERFILM de overkoepelende internationale organisatie van oecu menische filmorganisaties, heeft ditmaal zijn achtste driedaagse jaar congres in Zweden gehouden als gast van Stiftelsen Kyrkliga Filmhyran, de filmorganisatie van de Zweedse kerk. Het centrale thema van dit jaar was gewijd aan „Kerk en Filmproduktie", maar dit onderwerp benaderde men niet van de theoretische kant (er werd maar één referaat gehouden), maar veeleer van de praktische. Belangrijk waren dan ook een viertal films, die ieder op hun manier iets van de Bijbelse boodschap in filmvorm trachtten uit te drukken. Daar was allereerst een Franse in- sending van een drietal Bijbelse films, waarvan er om wille van de tijd één werd vertoond: „Ruth, la Moabite", ver vaardigd door de Franse pater Miehei Hayaux du Tilly. In afwijking van de gebruikelijke (vnl. En gels-Amerikaan se) Bijbelse film had men hierin niet gestreefd naar een zg. Bijbels toneel stukje met gebruikelijke verkleedpar tijen (aangeplakte baarden en wijde gewaden), maar men had getracht een Bijbels verhaal te situeren in een reële, nog bestaande Oosterse omgeving. De ze was gevonden in een oud-Joodse ne derzetting in Marokko waar nog ge leefd wordt, zoals voor tientallen eeuwen terug. Het voordeel hierbij is uiteraard het natuurlijke milieu, maar het nadeel dat aan een documentaire over dit milieu spelelementen werden toegevoegd om het Bijbelverhaal te vertellen kon ook door deze Franse regisseur niet Minister-president De Quay ant woordt op vragen van het Tweede- Kamerlid mr. W. Aantjes (a.r.) over bet uitsteken van de nationale drie kleur op zondag, dat het niet juist is dat de regering tot nu toe steeds als regel heeft aanvaard, dat, indien een feit ter gelegenheid waarvan de na tionale driekleur wordt uitgestoken op een zondag valt, op de maandag daaraanvolgend, dient te worden ge vlagd. Indien gebeurtenissen in het Konink lijk Huis aanleiding geven tot het uit steken van de nationale driekleur op zondag laat de regering van de rijks gebouwen op maandag vlaggen. In an dere gevallen beslist zij incidenteel. In 1957 werd bijvoorbeeld toen de Ko- ninkrijksdag op zondag viel de zaterdag (14 december) daaraan voorafgaaandc gevlagd. Op zondag 5 mei hebben de Rijks diensten op een aanwijzing van rege ringswege gevlagd. Aanleiding hiertoe was de beslissing, in 1957 genomen, met betrekking tot de viering van de natio nale bevrijdingsdag. Uit een gedachten- wisseling met de Tweede zowel als Eer ste Kamer kwam toen duidelijk tot uiting, dat een waardige herdenking van de bevrijding op zondag aanvaard baar werd geacht, al zou de feestviering een enigszins ander karakter dragen dan op een werkdag. Geheel in de lijn leek het verant woord dit jaar op zondag de Nederland se vlag van de rijksgebouwen uit te steken, aldus de premier. Donderdagavond is de 78-jarige we duwe A. Ifennekam-Baken dood ge vonden in de leemput nabü haar wo ning bü het Noordbrabantse plaatsje Schyf. Men neemt aan dat de vrouw, toen ze hout aan het sprokkelen was. in de put is gevallen. (Vervolg van pagina 1) Premier Chroesjtajef heeft president Kennedy een telegram gestuurd, waarin hij de Amerikaanse staatsman gelukwenst met Coopers succesvolle vlucht, die een nieuwe bijdrage was voor het onderzoek van de uitgestrektheid van het univer sum. „Het Russische volk stuurt zijn felicitaties en de beste wensen aan de moedige Amerikaanse astronaut Gordon Cooper zo besloot de Sowjetpremier. Ook op de ontwapeningsconferentie in Genève hebben de Russische afgevaar digden de Amerikanen hulde gebracht en gelukgewenst met de geslaagde vlucht van Cooper. De „Osservatore Romano" achtte de ruimtereis een bijdrage om te komen tot broederschap onder de mensen. „Voor één dag heeft de gehele wereld zich ge mobiliseerd om door middel van de ge voelens tussen de mensen en de techno logische instrumenten een ruimtevaarder ti: de ruimte te volgen en te gidsen, een man, die in naam van alle mensen een nieuwe overwinning behaalde in de strijd om de ruimte. Is het geen symbool en les"? Wanneer de mensheid bij edele doelen komt, is zij eendrachtiger spreekt de broederschap meer." Kir Bernard Lovell. directeur van het britse radio-astronomisch station 'odrell Bank, noemde de vlucht van (ooper „een heldhaftige daad van een mens en een geweldige wetenschappelij ke prestatie die niets anders dan de gunstigste invloed kan hebben op het ruimteprogram van het westen." Zondag zal Cooper met zijn gezin van Hawaii naar Cape Canaveral terugkeren en op de basis hoopt hU tijdens een pers conferentie over zyn ervaringen te ver tellen worden opgeheven. Althans de Neder landse en Duitse deelnemers wezen deze werkwijze in grote meerderheid af. De Nederlandse inzending (mede na mens Engeland) was gewijd aan het werk van de Interkerkelijke Hulpverle ning onder de vluchtelingen in Hong kong. ..Rennie's Mill" heette deze door Raymond Kinsley vervaardigde film en bracht een reportage van het misera bele leven der vluchtelingen en wat er door Interchurch Aid voor hen gedaan wordt. Een buitengewoon goede docu mentaire, die zeer zeker de daadwerke lijke boodschap van het Evangelie voor de lijdende mensheid op een treffende wijze wist uit te dragen. Zeker een film. die op gemeente-avonden goed dienst kan doen. Met name de afschu welijke gevolgen van de heroïne-ver- slaving (Alleen in Hongkong 200.00 slachtoffers) werden op indrukwekken de wijze duidelijk gemaakt. Men zou Rennie's Mill" het bewogen antwoord van de kerk kunnen noemen op de ro mantische Amerikaanse showfilm „The world of Suzy Wong". Noorwegen. een zendingsland bij Uitstek bracht een zendingsfilm uit, gemaakt door Olaf Solberg: ..Where the witehdoctor rules". De film, die opgenomen was in het Mahlabatini-dis- trict in Zuid-Afrika stelde de strijd van het Evangelie met de nog veelvuldig aangehangen praktijken van de medi cijnmannen aan de orde. De maker had getracht iets weer te geven van de kracht van het Evangelie in deze in bijgeloof en duisternis wandelende sa menleving. Naar mijn mening was hij daarin voor een groot deel geslaagd en ik vond het ontroerend een primitief Zoeloe-meisje te horen zingen: „Welk een vriend is onze Jezus", maar naar veler oordeel was deze film als zen dingsfilm. d.i. als film. die de bood schap van het Evangelie weet duide lijk te maken, niet geslaagd. Een gelijkenis De grote verrassing kwam evenwel uit Zweden. Een jong predikant. Per Söderberg, de schoonzoon van dr. OIov Hartman, de directeur van Sigtuna- Stlftelscn, had geheel alleen een film vervaardigd, die werkelijk in alle op zichten aan het gestelde thema voldeed. „Andermans last" had hy zijn korte film genoemd en hjj beeldde er het plaatsvervangende lijden van de Hei land in uit In de vorm van een mo derne gelijkenis. In een korte toespraak gaf hU zijn film de tekst 1 Pterus 2:24 mee: die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wü. aan de zonden afgestorvenen, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen. - (vgl. Jes 53). De gelijkenis, die hij in de film uit beeldde was ontleend aan het moder ne leven in een grote stad. Men moet aan dit beeld even wennen, maar als men de diepe zin van de gelijkenis tot zich heeft laten doordringen kan men het volkomen begrijpen. Ds. Söderberg vergeleek in zijn film het Koninkrijk der Hemelen met een vuilnisman, au 's morgens vroeg uitgaat om in een dag van harde arbeid het vuil uit het le ven der mensen weg te dragen. Een jon ge vrouw uit een of ander hoog Stock- holms flatgebouw brengt haar vuilnis emmertje naar de grote gemeenschap pelijke vuilnisemmer: vindt deze vol en deponeert haar afval maar naast de grote bak. Even later geeft zij listig de vuilnisman, die met zijn auto naderbij komt tot antwoord, dat iemand anders dit heeft gedaan. Tussen haar afval zitten de scherven van een gebroken bloemenvaas. Deze soherven vertellen, dat zü nog meer te verbergen heeft: zij zijn het resultaat van een echtelijke ruzie. De vrouw heeft haar huishoud boekje vervalst en tijdens een woorden wisseling met haar man heeft deze haar geslagen, waarbij de vaas op de grond is 6tuk gevallen. Beelden uit een kerkdienst laten zien. dat man en vrouw elkander weer vinden onder de schuld bekentenis, die de predikant voor het altaar uitspreekt. De scherven zijn uit hun leven weggedaan opdat wij. aan de zonden afgestorven voor de gerech tigheid zouden leven In de film worden slechts de woorden van de schuldbelijdenis gesproken, ter wijl hij muzikaal geïllustreerd is met Bacns cantate: „Christ lag in Todes- banden." Reeds eerder had het bestuur van Interfilm ds. Söderberg onderscheiden met een aanbeveling (voor zyn film: „Schetsen over de atoomeeuw"), maar ditmaal werd besloten hem dc Inter- film-award 1963 voor de korte film toe te kennen. Naar men weet ging deze prjjs het vorig jaar naar dr. J. Huls- kcr voor zün film: „Erasmus, de stem van de rede." Het is te hopen, dat dc film van ds. Söderberg spoedig in ons land zal wor den uitgebracht. Geen keus Het is gebruikelijk, dat Interfilm ook ieder jaar een award toekent aan een speelfilm (het vorig jaar was dit „Ques tion Seven") maar ditmaal heeft men tot zo'n toekenning niet kunnen beslui ten. Na ampele discussies waren als kan didaten overgebleven de Japanse film „Hel naakte eiland" en de Amerikaan se film „The miracle-worker (over He len Keiler) maar beide films konden het niet tot de vereiste meerderheid brengen. De Franse deelnemers hadden bovendien nog voorgesteld de Italiaanse films ..Banditi i Orgosolo" en „II Pos- to". maar deze films bleken door de deelnemers uit Duitsland en de Scandi navische landen niet gezien te zijn, zo dat zij van de voordracht werden af gevoerd. Naast de gebruikelijke Interfilmprjj- zen zal er in de toekomst ook een spe ciale Interfilmfestivalprijs komen, want op uitnodiging van de Berlynse filmweek beeft het bestuur besloten tot instelling van een festivalprjjs voor „films, die dc echt menselijke betrekkingen in beeld brengen en de christelijke boodschap het dichtst benaderen". De prys zal bestaan in een gouden Lutherroos en een inter nationale jury werd daartoe door het be stuur aangewezen. Film als wapen Het referaat, dat op dit congres ge houden werd en dat gewijd was aan het onderwerp: Kerk en filmproduktie. werd tijdens een bezoek aan de Raosundastu- dios' van de Svensk Filmindustrie door dr. Bertil Lauritzer gehouden. Dr. Lau ritzer is directeur voor de afdeling on derwijs- en opdrachtfilms van de Svensk Filmindustri en een van de oprichters van het Kerkelijk Filmbureau Zweedse Kerk. Hij schetste in het kort, hoe de ver houding in Zweden tussen Kerk en Film is gegroeid. De Svensk Filmindustri da teert reeds van 1919 en aanvankelijk be stond er in kringen van de Zweedse kerk aarzeling ten aanzien van het nieu we medium, dat men maar al te veel vereenzelvigde met bioscoop en amuse ment. Tegenwoordig echter heeft de kerk begrepen, dat zij zich zeer wel van dit medium kan bedienen en het Kerkelijk Filmbureau onder directie van 1 de heer Lars Sundh beschikt dan ook J Over een zeer uitgebreide filmotheek, die zich in een intensief gebruik mag J verheugen. Toch zijn er naar de mening van dr. Lauritzer nog' veel te weinig 1 kerkelijke films. Juist in deze tijd, waax- in met name de t.v. voor tal van nieu- we opgaven stelt moet men zich er op J toeleggen Het Woord ook met het film- beeld te prediken. Men moet de film niet alleen zien als amusement, onderricht, drama, kunst enz., maar ook als een wapen. Daarom J moeten we ons terdege bezinnen op on- ze houding t.a.v. de mogelijkheden van de film. Dr. Lauritzer voerde de congressisten J vervolgens door de studio's van Svensk a Filmindustri, waar men o.m. bezig was met het opbouwen van de (Marokkaan- J se) decors voor een nieuwe film van Ingmar Bergman, ditmaal een filmko- J medie in de vorm van een show, ge- heten: „And what about all these wo- 1 men?" Een vrolijke film in de geest van een „Glimlach van een zomer- nacht". Daarnaast was men ook druk J aan het afbreken van de decors van Bergmans zojuist gereedgekomen film: „De stilte", de derde en de afsluiting in de reeks „Als in een donkere spie- Unieke wegengids van Europa: 72 pagina's vol wetenswaardigheden over 70.000 km van Europa's belangrijkste routes. Ideale gids om plannen mee tc maken! Inclusief wegenkaart van Eu ropa en routestift f 2,50. Europa-kaart apart f 1,25 Perfecte autokaarten van 15 landen! Voor hen die vlot willen reizen, veel willen weten en veel willen zien. Een schat van informaties op de achterkant. Handig formaat f 1,25 Nieuwste kaart van Parijs en omgeving! Feilloze gids door deze wereldstad. Wegwijzer naar Chartres, Fontainebleau, enz. f 1,25 Speciale autokaart van Nederland Aangevuld met plaatsnamenregister, afstandstabel, routes door steden, interessante uitstapjes, enz. f 0,90 Véle honderden Esso dealers hebben al deze kaarten in voorraad. MET ESSO BENT U BETER UIT Overal in West-Europa vindt U Esso stations met dit embleem. Wenst U adressen van hotels? U bent er welkom. Andere wen sen Ga er heen. Dc Esso dealer is speciaal op toeristen ingesteld. De kerk in Centraal Afrika, lezing 14.00 V d kinderen 14.30 Radiophilharm aextot: klass en moderne muz '.5.15 Thee met bab belaars. vera progr voor bejaarden 15.55 De hand aan de ploeg, lezing 16.00 Sport- rubrlek 16.30 Vespers. 1KOR: 17.00 Bitjf zitten waar Je zit. radio drlve-in voor Jonge mensen 17.15 Zingt het voorbedach te lied 17.45 Mensen lezing 13.00 Heit Ge- Hilversum I, 402 m. 19.00 Nws '.9.10 laden SchLp, kritieken 13.3o De kerk aaa Actualiteiten 19 22 Sportperiscoop 19.30 De het werk: actualiteiten van liet kerkelijk Oelewappers, licht progr 20.00 Radiofilh erf 18.40 Uitdaging aan India, klankbeeld. k]ass T - vanavoiitf (Van onze radio- en tv-redactie) Het is wel een merkwaardige toe stand, dat de Waalse televisie gis teravond als enige Europese televi- siedienst een uitzending van het nog niet eens op poten staande „Europees Magazine" op haar progTamma had. Het was een uitzending die niet in Eurovisie ging en anderhalf uur duurde. Algemeen wordt aangenomen, dat de Waalse televisie hiervan een privé- aangelegenheid heeft gemaakt en een voudig een aantal reportages van de Franse, Zwitserse, Italiaanse, Duitse (2e programma) en eigen televisie gel" en „Avondmaalsgasten". Dene film beeB samengevoegd, daarmee vooruit- van Bergman speelt In een volkomen lofende een weri denkbeeldig land. waar de mensen ook programm>i dat nog een volkomen onbekende taal spreken. f Zij dragen dan ook vreemde namen. We zagen bijv. de naam „L. X. Yxikowa" staan, die als telefoon nr. had: „Kodi: 12356" Dus wel volkomen anders dan J anders. Helaas kon Ingmar Bergman zelf door ziekte niet aanwezig zijn om persoonlijk i een toelichting te geven op zijn visie en werk. Het Interfilmcongres werd des zon- dagmorgens besloten met een dienst in J de zeer moderne Markus-kyrkan,- de kerk van de gemeente Skarpnack, gele- gen in Björkhagen, een van de zuidelij- ke voorsteden van groot-Stockholm. Het volgend jaar hoopt men het In- J terfilmcongres in Londen te kunnen hou- den, waar het kerkelijk filmwerk zich J voortdurend uitbreidt. Het tweede lus- trum van Interfilm hoopt men dan in 1965 in Parijs te kunnen houden, waar dc organisatie in 1955 ook werd opge- i richt. Opnieuw is ook in Stockholm geble- ken, hoe noodzakelijk het is, dat het J kerkelijk filmwerk komt tot internatio- nale samenwerking en uitwisseling, want dat het Evangelie ook door de J film kan worden uitgebeeld heeft „An- dras Bördor" van Pastor Söderberg wel J bewezen. Voor zulke ontdekkingen zijn internationale contacten broodnodig. De J volken van Europa vullen elkander vaak een verrassende wijze aan. Ev. Grolle. lofiende op een werkelijk gezamenlijk voorbereiding Dit is des te opvallender, omdat Ne derland en de Nederlands sprekende Vlaamse televisie er eenvoudig buiten zijn gelaten, terwijl deze toch ook be horen tot de in het oorspronkelijke plan genoemde deelnemers Van Vlaamse zijde is men zeer boos over het geval: men verwijt de Euro pese initiatiefnemers gebrek aan wer kelijk gevoel voor saamhorigheid en zegt dat een Belgische reportage, ge presenteerd „onder Waalse visie" niet echt en volledig Belgisch kan zijn. Niets bekend Onze informatie bü de NTS lever de niets dan verbaasde antwoorden op. Men had helemaal niets gehoord van de overigens uitsluitend door de Waalse televisie geprogrammeer de uitzending en men wist niet be ter. of de oorspronkelüke opzet van start in het najaar zou worden ge volgd. Trouwens, op 22 mei a.s. zal in Londen pas de oriënterende verga dering met de televisiediensten van de bü de EEG aangesloten landen worden gehouden. Voor Nederland zal de heer J. Cas- telijns, adjunct-directeur van de KRO, aan deze vergadering deelnemen. Meer dan één uitnodiging daartoe heeft d# NTS nog niet ontvangen. Het plan voor het regelmatig samen stellen van een „Journal de l'Europe" is afkomstig van de Franse televisie presentator Pierre Desgraupes. Het heeft ten doel via het Eurovisienet een maandelijks reportageprogramma met bijdragen van alle bij de Eurpoese Ge meenschappen betrokken landen uit te zenden, en het staat du6 los van het tweede intiatief om eenmaal per twee maanden een door een van de EEG- landen gemaakte documentaire uit te zenden. Naast elkaar Wij herinneren nog even aan ons be richt van enkele dagen geleden, vol gens hetwelk Jan van Hillo voor Ne derland een documentaire over het toerisme in de EEG-landen zal maken. Naast deie serie documentaires is dus bet naar men hoopt blijvend maandelijks magazine gepland. Hier mee hoopt men in oktober a.s. te kunnen starten. En het is dus met dit plan op het programma, dat er op 22 mei as. in Londen wordt ver gaderd. Dit Europese journaal zal ongeveer het karakter dragen van de rubriek „Brandpunt" van de KRO en dus ge commentarieerde internationale onder werpen van actueel belang nader toe lichten. In Duits sprekende landen zal de titel „Europaisches Tagebuch" zijn, in het Frans wordt het „Journal de l'Eu rope", in het Italiaans „Diaro d'Europe" en in het Nederlands dus „Europees Magazine". Uit dit alles blijkt nu wel duidelijk, dat de Waalse televisie voor een eigen orkest en solist: klass muz 21.00 Tiere lantijnen: gevar progr 2200 Licht instru mentaal ensemble 22.20 7?? 22.25 Boekbe spreking 22.30 Nws 22.40 Wij lulden de zondag in 23 00 Nieuwe klass gram met comm 23.55—24.00 Nwi Hilversum II, 298 m 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Schotland tussen schemeruur en middernacht, lezing 19.45 Klass gram 19.55 Deze week, praatje. VARA; 20.00 Nws 20 05 Disco-Festival 2115 Socialistisch comm 21.35 Onbewoond NCRV: 19.00 Nws uit de kerken Vocaal ensemble en orgel: gewijde mus 19.3o Gesprekken over de Hcidelberger. lezing. KRO: :9.43 Nws 20.00 'n Glimlach ls genoeg, hoorspel 21.05 Strijkkwartet: klass muz 21.30 Wissewasje rtllciht progr 21.50 Kinderkoren en licht instru mentaal ensemble 22.20 22.25 Boek bespreking 22.30 Nws 22.40 Avondgebed 22.59 Volksmuz met comm 23.20 Spiegel van de hedendaagse muz 23.5524.00 Nws. Hilversum II, 298 m. VARA: 8 00 Nws. gram en Interview 22.15 Sportnwe 22 30 postduivenberichtcn en socialistisch strtjd- Nws 22.40 Als de klok dertien slaat, hoor- lied 8.18 Weer of geen weer. gevar progr spel 23.10 Dansmuz 23.40 Klass gram 23.55 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: —24.00 Nws. 1000 Zondagshalfuur voor de kinderen. IKOR: 10.30 Kerkdienst II.3o Vraag en TELEVISIE antwoord. VPRO: 11.45 Flitsen: nieuws van eigen erf. AVRO: 12 00 Muziek voor NCRV: 15 00 Verhalen van Dickens, film allen: amus muz (gr) 13.00 Nws en even ts.23 Filatelistisch allerlei 14.40 't Schot tueel postduivenberichtcn 13.10 Pianospel: ts te boord, documentaire film 16.00 Vis- lichte muz 13 20 Zo maar..... licht mu- poort iJmulden. reportage uit IJmulden ziekprogr 13.55 Boekbespreking 14.05 JJra- t.g.v. de dag van de Nederlandse zeevis- bants orkest en een vrouwenkoor: klass aery 17.00—17.45 V d kinderen 19.30 Las- en moderne muz. In de pauze: ±14.30— sie, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weer- 15.00 Het meisje dat iedereen kende, hoor- ©veralcht NGRV: 20.20 Muziek voor u spei 15.45 De jeugd tussen licht en klas- 20:50 Een hondcleven, deel 8 van het 6ick, lezing 16.00 Dansork en zangsolisten TV-feullleton Arthur en Eva 21.20 Memo 16 30 Sportrcvue. VPRO: 17.00 Gesprekken en Morgen ls het zondag 21.35 Eurovisie: met luisteraars, lezing 17.15 Stad cn land. Gala Variété 1963 te Cannes. NTS: 22.40— gesprek. VARA: 17.00 V d Jeugd 17.50 Nws. 22.45 Journaal. sportuitslagen en sportjournaal 16.30 Sa lonorkest en zangsolist l9.0o Bij nader In- Pivnnramma vnnr Tnrtrlan zien- J°tirnaIieter£orum 19.35 Een boeketje rrogramma voor zonaag romantiek, iiedj«. avro: 20.00 nws 2003 Orkestenparade 20.45 Kolder Keuken, ca» Hilversum I, 402 m. NCRV: 8.00 Nws en baret 21.15 Combo-klanken 22.00 Pianore- weeroverzicht 8.15 Orgelconcert: gewtjde cltal: klass en moderne muziek 22.30 Nwe muziek 8.30 Morgenwijding 9.15 Gewijde 22.4o Actualiteiten 23.00 Nieuwe gram uit muz. KRO: 9 30 Nws 9.45 Pianorecital (gr) Frankrijk 23.30 Lichte muz 23.55—24.00 klass muz 9.55 Inleiding hoogmis 10.00 Nws. 12.05 Klein beraad; vragenbeantwoording 12:15 Metropole ork en zangsollst 12.50 Bulten'ands comm 13.0 Nws en meded 13.10 Bel-cantoprogr TELEVISIE NTS: programma ontijdig de titel voor een nog komende serie heeft gevoerd en dat de BRT wat te vlug de schuld van „gebrek aan saamhorigheid" op de rug van de initiatiefnemers voor het Euro pese programma heeft geschoven. Dit is dan weer voortgekomen uit de felle concurrentiestrijd, welke tussen beide Belgische omroepen woedt. Dat het een privé-aangelegenheid was blijkt ook wel uit het feit dat geen van de landen die .reportages hebben gele verd" het Waalse programma hebben uitgezonden. •uw* »n mnun 135 Eurovisie: reportage tïSii-h?in« van d<? beklimming van de Aiguille du toelichting 13.43 Midi bi) Chamonlx 14.50 Eurovisie: Weena Filharmonisch orkest: Moderne muziek. Gezamenlijk programma AVRO, KRO, VARA en VPRO: 15.40 Bergsport: inter view 16.00 Bergsport: Voortzetting van de beklimming van de Aiguille du Midi 16.15 Kunstzwemmen te Utrecht: Neder landse kampioenschappen 17.1517,40 Bergsport: aankomst op de top van 'de Aiguille du Midi. NTS: 19.30 Weefcjour- naal 20.00 Sport Inb eeld. VARA: 20.30 K-wartaal, cabaret 21.10 Achter het nwe NTS: 21.55 De Zaak Kovacs, TV-spel 22.4022.45 Journaal. Programma voor maandag Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Nws 7 '.0 Dagopening 7 20 Oude kamermuziek (gr) 7.35 Sportuitslagen van zaterdag 7a45 Radiokrant 8.00 Nws 3.15 Gewijde muz 8.3o Lichte gram 9 00 V d zieken 9.35 Waterstanden 9.4o V d vrouw 1010 Oude kamermuz (gr) 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleergang 11.03 Fluit en plano 11.40 Lichte gram 12.25 Voor boer en tuinder 12.33 Uw gift 58 „Ja, ik zal u alles verklaren. Het begon met het ene punt dat me bezighield: het verminkte gezicht van de vermoorde vrouw De eerste vraag was die naar de indentiteit. Was die vrouw inderdaad mevrouw Kettering? Maar dit leidde tol niets, want de getuigenis van made moiselle Grey was positief en liet geen plaats voor twijfel. De dode vrouw was inderdaad Ruth Kettering." „Wanneer begon u het meisje te wantrouwen?" „Pas onlangs. Maar een onbelangrijk feit ves tigde mijn aandacht op haar. De sigarettenko ker die in de wagen werd gevonden was volgens haar door madame Kettering aan haar man ge geven. Nu was dat, in de bekende omstandighe den, hoogst onwaarschijnlijk. Dit deed mij twijfe len aan de waarde van Ada Masons beweningen. Dan was er verder de verdachte omstandigheid dat ze sieohts twee maanden in dienst van haar meesteres was geweest. Het leek natuurlijk alsof ze niets met het misdrijf uitstaande had. omdat ze te Parijs was achtergebleven en madame Kettering later door verschillende personen nog levend was gezien, maar" hij wachtte „maar ik ben een goed detective. Ik ben wan trouwend. Ik geloof niets wat mij verteld wordt. Ik zei tot mezelf: „Hoe weten we dat Ada Ma son te Parys achterbleef?" En op het eerste ge zicht leek het antwoord op die vraag volkomen afdoende. Daar was de verklaring van uw secre taris, majoor Knighton, een buitenstaander, wiens getuigenis volkomen onpartijdig scheen, en daar waren de woorden van de gedode vrouw tot de conducteur. Maar ik zette dat laatste een poosje uit mijn hoofd, omdat een zeer eigenaar dige gedachte een gedachte, misschien fan tast isah en onmogelijk bij mij post vatte. „Ik concentreerde mij op het grote struikelblok van mijn theorie, majoor Knightons bewering dat hij Ada Mason gezien had in het Ritzhotel, nadat de blauwe trein Parijs verlaten had. Toen ik de feiten nauwkeurig naging, ontdekte ik twee eigenaardige dingen. In de eerste plaats dat door een bijzonder toeval, hy evenals Ada Mason pas twee maanden in dienst was. In de tweede plaats was de beginletter van zijn naam een „K." Ver- Het geheim van door AGATHA CHRISTIE onderstel dat het nu eens zijn sigarettenkoker was die in de wagen was gevonden! Als hij sa menwerkte met Ada Mason en zij de ko-ker her kende toen we haar die lieten zien, zou ze dan niet precies doen zoals ze deed? Eerst toen ze ondervraagd werd bedacht ze snel een verkla ring die wees op Ketterings schuld. Maar dat was niet de oorspronkelijke afspraak geweest. Graaf de la Roche moest de zondenbok zijn, zo dat Ada niet al te positief mocht beweren hem te herkennen, omdat hij misschien een alibi zou kunnen aanvoeren. ,A-ls u nu nog eens aan die tijd terugdenkt, zult u zich iets opmerkelijks herinneren. Ik sug gereerde Ada Mason dat de man die ae gezien had niet graaf de la Roche geweest was, maar Derek Kettering. Ze scheen eerst onzeker, maar nadat ik in mijn hotel was teruggekeerd, belde u mij op en vertelde mij dat ze bij u was geko men en gezegd had dat ze over de zaak had nagedacht en nu overtuigd was dat de man die zc gezien had mr. Kettering was geweest. Ik had iets dergelijks verwacht. Er kon slechts één ver klaring bestaan voor deze plotselinge verande ring: na mijn vertrek uit het hotel moest zij tijd hebben gehad met iemand overleg te plegen en instructies te ontvangen. Wie had haar deze instructies gegeven? Majoor Knighton. En er was nóg een detail, dat misschien niets, maar ook heel veel kon betekenen. In de loop van een toevallig gesprek met mademoiselle Grey had Knighton het gehad over een juwelendiefstal Hoogstwaarschijnlijk hebben we te maken met een iets te ver door gevoerde vooruitstrevendheid op wat twijfelachtige basis, waar achteraf tegen gift. lezing 12 40 Triptiek, een maar niet te zwaar aan moet worden f3rXN™°r:3 ™Et SelSl. uSTuSC getild. te gram 15.35 Joodse melodieën (gr) 15.43 Klass pianomuz (gr) 16.00 Bijbeloverden- mmmmmmmmmmm m mmm king 16.00 Vocaal ensemble: moderne 1 muziek 17 00 v d kleuters 17.15 V d in Yorkshire in een huis waar hy toen vertoef- Jeugd 17.30 Elektronen klavier (gr): üch- de. Misschien een bloot toeval misschien een J Beursberichten 17 45 Lichte nieuw schakeltje in de keten-" Surname dop?WeJ A „Maar er is eén ding dat ik niet oegryp. mr. J nenga. wetenschappelijk hoofdambtenaar Poirot. Wie was de man in de trein te Parijs? y?" de Rijksuniversiteit te utrecht 18.00 Derek Kettering of graaf de la Roch—*0" u8?^*" 18,30 Mct band cn plaat „Dat is zo eenvoudig aLs iets. Er was geen t Hllvcrsum AVno. man. Merkt u met hoe handig alles elkaar J 7 :0 Ochtendgym 7 20Lichte gram soa was gezet? Wie had verteld, dat er een man was Nws 8.15 Lichte gram 900 De groente- geweest? Alleen Ada Mason. En we geloofden 9P5 K'ass. gram 9.40 Morgenwijding Mason op grond van Knightons mededeling dat ki„:'ïfiSMteu,''»' ze in Parys was achtergelaten. list: klass en moderne muz 12.00 Licht „Maar Rutih zelf zei tegen de conducteur dat J en zangsoliste 12.25 Gram 12.30 zij ihaar meisje had achtergelaten." k *d?.d öehoeve yan land- en tuin- Juist, daar kom ik nu aan. We hebbben hier Lichte "gram 13.0 Nm 13.15 Medéd dus de getuigenis van Ruth Kettering zelf, maar eventueel acti---' -* bouw 12.33 Voor ons platteland 12 40 am '3.0 Nws 13.15 Medéd 0-» -,?t?Pe£1 of *ram I3K Bcura- aan de andere kant hebben we haar getuigenis riiv ,30 Frojnenade-ork: amui mu- niet, omdat een dode geen getuigenis kan afleg- zigCUneriiederenrei4.35 i« er"'"ïS^oS gen. Het is niet haar getuigenis, maar die van vis?, rep 14.30 Kleurrijke klanken: mu- de conducteur van de trein iets heel anders f!ekJevue 15.50 Klass cn moderne roman- fpn clnftA" tlsche muz (gr) 17.15 v d padvinder» ten Slotte. 17.304 Dlxielandmuz 17.50 Mil comm 18 00 „Dus u denkt dat de man loog? Nws :8.15 Politieke lezing 18.25 Lichte „Neen, neen, volstrekt niet. Hij vertelde wat J ork muz 18.30 Openbaar Kunstbezit, hy voor de waarheid hield. Maar de vrouw die televisie tegen hem zei dat ze haar kamenier te Parijs .0,„ had achtergelaten, was niet madame Kettering." openbaar KunMbrêft 'om 'èJS.'.l"el Van AlcLin staarde hem aan. weeroverilcht 20 20 Zendtyd politieke par- „Monsieur Van Aldin, Ruth Kettering was dood ^cn: FSP 20.30 Waarvan Spanjaarden voordat de trein aan het Gare de hyon aan- ,5eT°i,ard!™,K?to gg-BM kwam. Het was Ada Mason, gekleed in het zeer naai. opvallende kostuum van haar meesteres die een 1 diner kocht en die de boodschap aan de conduc- 1 grammofoonplatenprogramma teur gaf." j draadomroep „Onmogelijk!" (over dc HJn) „Neen, neen, monsieur Van Aldin, niet onmo- J Maandag 20 mei :963 van :s—co uur: 1 gelijk. Alle vrouwen lijken tegenwoordig zoveel £eorg Friedrlch Httndel: l. Utrechter Te op elkaar dat men ze beter aan haar kleren >,n Wüfrltd "ïïfr rSS dan aan het gezicht kan herkennen. Ada Mason tenor; Thomas Hcmsicy, bas: Geraint Jo- was even groot als UW dochter. Trouwens, de nc:s Singeers and Orchestra. Dirigent: Cc- conducteur had nog niet eerder met uw dochter °,r8cl en gesproken, naar u zich zult herinneren. Als hij narioe c «t.fcto - AII„)o AdaïS^t S erg intelligent was geweest, zou hij hoogstens bij J cato Allegro Adagio, e staccato - Alie- ziehzelf de opmerking hebben gemaakt dat mees- gro. U3 °®n PCf?1"- Kar' Richter, orgel; "tl5 5n.die"5,tbL" Vee' °P Ilkaar |eleke"; TOMB- JSepbe,H.j"n': cïKïïn mÏÏTI. 8Sta«& zelfs dat heeft hy niet gedaan. En vergeet u a der. sopraan: Marga Hëffgen, alt: Richard niet, Ada Mason was een actrice, ze kon gemak- Holm, tenor: Joscf Grelndl. bas; Anton keltjk haar slem en houding veranderen. g?SS°™pW'd Wordt vervolgd.) Eugen Jochum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 7