Een toeter voor HERMAN STOK: EEN MIDDAG IN SINGER.. "Ruimte voor ons. De jury van de laatste uitzending f if* Nu we tegenwoordig naar het strand gaan, ver gezeld van draagbare radiotoestellen, ons in bermen laten zakken met zo'n jukebox erbij en binnenkort de bossen bevolken met, ook al draagbare, televisie toestellen, bestaat er misschien wel enige reden het accent eens te leggen op de huidige communicatie middelen. Daar we „Ruimte" zijn (en blijven) denken we daarbij in het bijzonder aan de jeugdrubrieken. Wat betreft de radioprogramma's: hierop komen we op de volgende pagina terug. Uit het kader van de televisie hebben we het populaire „Top of flop" ge licht. Yolanda de Vries en Rolf Hoekstra zi|n hiervoor naar de Singer Concertzaal in Laren geweest. Rob Collette gaf zijn objektieve fotovisie „zo van de beeld buis". Verder op deze aflevering een „Zo Maar" van Cees van Dop. ZATERDAG 11 MEI 196* voor ons het absolute einde KIJK NOU 'S Gewoontjes Arthur en Eva heet de uit het Amerikaans overgezet zijnde te levisie-strip van de N.C.R.V. De namen hebben nergens iets mee te maken, er is bijna geen reclame en de hoofdrollen wor den gespeeld door Paul Cam- mermans en Kitty Janssen. De strip behandelt de alledaagse nou ja, alledaagse avon turen van een gewoon nou ja, gewoon echtpaar. De echtgenoot schreeuwt daarbij doorgaans erg hard en erg Vlaams en zijn eega glimlacht lic'jes en doet de domme din gen. Zoals we al zeiden een ty pisch gewoon echtpaar. De bewerking van deze verha- lenreeks door Luisa Treves is wel een aparte vermelding ,...nou ik vind het een leuk plaatje.leuk plaatje, maar ik kon geen woord verstaan van wat die jongen zingt....leuk plaatje, nee ik heb de tekst ook niet verstaan.... een leuk plaatje, maar geeft dat nou van die tekst Cornelli, die hier een t.v.-gezicht krijgt: Vijl-minuten- gespiek met „...en dan Is hier de enige ech te nozem in dit programma: Herman Stok" zegt de verwelko- mer (zie het andere stuk). Er wordt hard geapplaudisseerd door de vette kuifjes en de kunstige vogelnestjes als hij vlot uit de coulissen het toneel oprent, met 'n achteloos handgebaar de zaai groet, achter de toonbank plaats neemt. Terwijl hij de repetitie voor het programma één plaatje met jury en stemmen van de zaal afwerkt, pro beer ik hem te taxeren. Gerou tineerd; zelfvertrouwen; ge sneden koek; hij weet het wel. De uitlatingen van de jury rekt hij of kapt hij. Een dubieuze stemming van de zaal bombar deert hij snel de drummer van de bewuste plaat zit er bij tot top. Ik kijk naar het blousje van Annie Palmen; wat voor kleur wordt dat nou vanavond don ker? lichtgrijs? probeer een paar vragen te verzinnen. Er zal weinig tijd zijn zo meteen. Hij heeft haast, wij hebben haast. De zaal stroomt leeg langs de gemoedelijke N.T.S.-suppoosten. Voorin worden door de juryleden nog handtekeningen gezet op de kwitanties van de N.T.S. en in de autogrammenboekjes van de fans. Struikelend over verraderlijke ka bels, telkens uitleggend dat we van de krant zijn. komen we bij de catacombe-achtige ingang van de kleedkamers. Potige mannen breken de toonbank af. De stoelen worden verpakt in jute met 'n nummertje er op. Met 'n her haaldelijk „pasterop" of ,,mag ik even passeren" wordt alles in een enorme grijze auto getild. Net als we beginnen te denken dat we bij de verkeerde trap staan te wachten, duikt hij op, een plat te zwarte tas in de ene hand en het suède vest van voor de ca mera's over de andere arm. We drinken (al gauw) een cola en nemen een sigaret van hem met een witte filter. Ik probeer onleesbaar in m'n blocnote te schrijven, omdat hij naast me zit en ik het gevoel heb dat hij mee leest. „Levensbeschrijving? Och, heb ik al zo vaak gegeven, kun je net zo goed een paar kran tenknipsels lezen." Daarom pra ten we maar wat over „Top of flop". Hij vertelt van het suc cesvolle Engelse programma „Jukebox-Jury", waarvan top of flop is afgeleid, van de brieven (soms van mensen in de tachtig), van het kiezen van de jury (doe ik zelf, mensen van de radio, die waard. De vrouwenemancipatie is hier ten slotte nog niet zo ver gevorderd als in de Vere nigde Staten, om van het aan passen van een Amerikaanse keuken met automatische af was- aardappelschil- en babysit machine aan een Hollandse met de gootsteen op de verkeerde plaats en over een lekkende warmwaterkraan maar te zwij gen. De gebruikelijke reclame is vervangen door magnifieke lied jes van Jelle de Vries, eigenlijk het leukste deel van de uitzen ding. Meer valt er van dit programma in feite niet te zeggen. Ze is een beetje onbeduidend, en heel af en toe een beetje leuk. De N.C.R.V. heeft er in ieder ge val wel mee bewezen dat het mogelijk is om een Amerikaans programma op Hollandse leest te schoeien en daar kan de moe der, waarom altijd alles draait een voorbeeld aan nemen. Of niet? HANS KREUZEN. de enige echte nozem We herkennen de Jeugd die voor de dichte deuren van do Singer Concertzaal staat. Het Is een ordelijke queue. De meisjes rijn naar de kapper geweest. In het gelakte en hoog getoupeerde haar steekt nonchalant een bloem. De jongens vormen de minderheid en blinken uit In on verschilligheid. Net of zij het niet Interessant vinden om op de beeldbuis te komen. We kennen deze jongeren wel. Het is de be kende jeugd. Er ls al zoveel over geschreven. De jeugd met de te korte rokken en de te hoge hak ken. De jeugd van „geef mij maar Cliff". De jeugd, die je nemen moét, zoals ze is. Jeugd, die je jong doet voelen, als je jong bent. Jeugd, die je oud doet voe len, wanneer je oud bent. Jeugd met zonnebrillen en kauwgum- monden. Jeugd, die uiteindelijk toch niet lekker losgeslagen wil wezen. Jeugd, die overal tussen in hangt. De ongevaarlijke jeugd. De jeugd zonder pretenties, zon der kritiek. De jeugd, die dom weg teenager heet, omdat nie mand weet waarom. We herken nen de teenager in zijn vrije tijd, in zijn derde milieu. Het is te genwoordig mode over milieu te spreken. Een logisch gevolg van de vijfdaagse werkweek en de a.s. vijfdaagse schoolweek. De ouderen zijn ijverig aan het re kenen geslagen. En ze kwamen er uit. Hier volgt de conclusie: Sommetje De jongeren brengen een be perkt aantal uren slapende thuis door. Dit noemen we het eerste milieu. Vervolgens zijn zij ver scheidene uren op school of op hun werk. Dit heet dan het twee de milieu. Telt men het eerste milieu bij het tweede op en trekt men vervolgens de verkre gen som af van de 168 uren die een week telt. dan blijft het der de milieu over. Heel eenvoudig, maar je moet er op komen. Een gevaarlijk milieu, zeggen de ouderen. In dit derde milieu is nl. ruimte te over voor het oor kussen van de duivel. De opvoe dende macht is bang voor een destructieve vrijetijdsbesteding. Men organiseert geleide en mili tante jeugdbewegingen. "Een lof felijk streven. Geen tuintjes meer aanharken, geen bood schappen doen of vloeren schrob ben, geen boek meer lezen maar doen aan verantwoorde vrije tijdsbesteding. De meest infor mele vorm van het uitbuiten der vrije uren is echter het creatieve nietsdoen. De progressieve tele visie heeft het belang van dit creatieve nietsdoen ingezien. Het duivelse oorkussen wordt opge schud, de zendtijd wordt inge krompen en we hebben ruimte voor de jeugdprogramma's. En daar staat staat nu de jeugd in zondagse kledij voor de deu ren van de Singer concertzaal. Netjes op een rijtje, de toe gangskaarten in de hand. Pas wanneer de deuren opengaan be ginnen ze te dringen. We laten de jeugd voor wat ze is. Leuke vent Langs het rubberen spoor van de televisiekabels komen we via de achteringang op het podium van de concertzaal. Onder de felle lampen maken de drie tele visiecamera's en al de mensen die daarbij schijnen te horen een rommelige indruk. Rond de Iuke-box, de enige en mar- :ante persoonlijkheid van het njramma en het scorebord is men bezig de overige attributen van „top of flop" in elkaar te zetten. Zó dom Om het wachten te doden klinkt uit de luidsprekers mu ziek. Mooi voor wie het mooi wil vinden. We gaan ergens zit ten. Het wachten duurt lang. Een leuke vent heet ons ten slot te van harte welkom. Het plaat je wat hij vervolgens houdt, is niet om aan te horen. „Goede middagjongens en meisjes, we gaan nu een re- petitietje houden. Wanneer het plaatje in de juke-box begint te draaien gaan de camera's de zaal in kijken. Nu moeten jullie niet in de camera's gaan kijken. Dat is het domste wat je doen kunt. Dat is het minst leuke van het hele programma. Dan kun je vanavond zien hoe dom je geweest bent. Maar je mag wel je toestemming of afkeuring tonen. Je mag oofc „HOE" roepen en met je voe ten stampen als je het niet eens bent met de mening van de jury. Dat vinden we erg leuk. En nu nog de verrassing. Op de vierde stoel gaat straks een meisje uit de zaal zitten. Wie zou graag op die stoel willen zitten? Oh, dat zijn er niet zoveel. Jij daar, dat meis je met die bril. Hoe heet dit wat we voor de televisie bren gen? Een voorstelling, goed. Jn een voetbalwedstrijd, heet dat ook een voorstelling? Nee? Hoe heet dat dan? En jij, kun jij de liedjes van Johnny Hal- lyday verstaan? Parlez vous Trangais? Aha. Dat meisje met i at witte blousje, hoe oud ben jij? Oh... Als straks iemand van jullie uitgekozen wordt, moet zij spontaan haar mening zeggen. Dat is altijd goed. En dan gaan w nu be ginnen. Als eerste mag ik jul lie aankondigen de enige en echte nozem van dit program ma: Herman Stok." Applaus. Absolute einde Op deze manier wordt men verwelkomd. Jammer dat dit niet uitgezonden wordt. De kij ker zou gekonfronteerd worden met de werkelijke noden van de hedendaagse jeugd. Nog steeds wordt de teenager als achtergebleven gebied be schouwd. Bovendien is het ver nederend Herman Stok de echte en enige nozetn van het pro gramma te noemen. Hij kan het nu wel zijn. Maar mag de teen ager zich geen nozem voelen? Het gras wordt voor de voeten weggemaaid. Ik ben voor de emancipatie van de jeugd, op welk gebied dan ook. Verschei dene mensen in de zaal zullen zich gepasseerd voelen. Ik kijk om me heen. Ik zie de hand- klappende jongeren, hun geest drift, de spanning in hun ogen. Mijn mond sluit zich voor ver dere kritiek. Kritiek is hier niet op zijn plaats. Misplaatst! „Top of flop" is het absolute einde. Een pretentieloos einde weliswaar, maar absoluut. Zo is-de jeugd. Herman Stok zit inmiddels achter zijn floptoeter. Hij kon digt de juryleden aan. Het gaat op leeftijd. Eerst verschijnt Harry Heeren. de zestienjarige drummer van Rob de Nijs. Dan volgt Annie Palmen. Na het Songfestivel is zij met het echt- waar-gebeurde sprookje „De Speeldoos" zeer populair gewor den. Daarom: Onze Annie in de kijkdoos. Als derde zien we Skip Voogd. In het meinummer van een be- .kend muziekblad heeft hij een fantastisch stuk over „Top of Flop" geschreven. Hulde. Nu het vierde jurylid. Het meisje uit de zaal. Wie gaat dat wor den? De doodse stilte in de zaal wordt verbroken door angstaan jagend gehoest Een verdwaald kauwgummetje. De camera's kijken de jeugd in het gezicht. De lange armen van Herman wijzen door de ruimte. „Ja, jij. dat meisje met die blauwe jurk en dat witte kraagje". Terwijl de tieners alleen bij stem ken nen, mensen die in de belangstel ling staan, niet van hé, m'n chef scheldt altijd zo op top of flop, neemt u die nou eens). Hij ver telt, ook van plankenkoorts ach, 't went wel natuurlijk, top of flop loopt nu al anderhalf jaar, kwestie van routine, maar toch is er spanning, je hebt elke keer een andere jury. Hij trekt z'n ene been onder zich op de bank, suède, ronde donkerbruine schoenen. Soms maakt hij een wijzend gebaar, de handen in elkaar, een duim om hoog. Ook nu houdt hij zijn hoofd een beetje scheef, blonde twen- kuif, ronde ogen, iets vlezig in het gezicht dat in geen enkele lijn week is. De kleur is alsof hij nog schmink op heeft, maar dat is schijn. Nou, in m'n vrije tijd platen luisteren om bij te blijven. Luxemburg. Hij weet haarfijn uit te leggen waarom de platen die ze op Luxemburg draaien, zo laat op de Nederlandse markt zijn. Businessman, die heel goed weet aan welke kant zijn boterham ge smeerd is, namelijk aan de an dere kant van de twintig: Kop- spijkertjes, Multiplex, Tijd voor Teenagers (ik spreek ook com mentaar bi/j filmpjes, voor de Verrekijker en voor Expeditie 's zaterdagsmiddags). Twen ik ben zevenentwintig met bruin gestreept over hemd, smal dasje in dezelfde kieur bruin, zwarte open sport wagen. Er is maar één gebaar dat er niet bij past: als hij luis tert draait hij zijn sigaret recht op tussen de drie voorste vingers van beide handen rond, langzaam, heel langzaam, zodat een dun blauw spiraaltje als wierook bo ven zijn korte handen opstijgt. YOLANDA DE VRIES Het telefoonnummer, waarop men inlichtingen kan krijgen over het Rotterdamse drinkwater is sinds kort gewijzigd. Nu kan men tenminste op een ander nummer horen, dat het drinkwater zelf ongewijzigd is geble ven. In Rotterdam gebeurt nog eens iets. Het hoogste militaire gezag heeft te elfder ure de feestelijkheden af gelast, die op 4 mei in Tiel gehou den zouden worden. Aanleiding tot dat besluit waren perspublikaties. Uit zichzelf zouden de chefs van staven er dus nooit achter gekomen zijn, dat men geen feest kon vieren op een rouwdag, waarop o.ni. vele gesneuvelde militairen herdacht wor den. Een Zuidafrikaans meisje van ge mengd bloed is in Durban tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld, omdat zij gepoogd zou hebben sek suele betrekkingen met een Neder landse zeeman aan ta knopen. Te zelfdertijd kreeg een twintigjarige blanke boer in de Kaapprovincie 500 gulden boete en een voorwaar delijke gevangenisstraf, omdat hij een neger heeft neergeslagen. Aan dit Zuid-Afrika levert Nederland nu politiehonden. Politierechters zouden beter op hun plaats zijn geweest. De N.T.S. is bezig te onderzoeken welk tijdstip gaschikt is voor uit zendingen voor de kleuters. En wij maar denken, dat er reeds elke avond voor de kleuters werd uitgezonden. Generaal Heimcl, die enige tijd geleden in het nieuws kwam door garnizoenscommandanten „kneusjes" to noemen, is overgeplaatst. We hebben er nog eens over na gedacht en zijn tot die conclusie ge komen: Kneusjes zijn oorspronkelijk gaaf geweest, maar door voortduren de druk of door aanraking met iets dat niet deugde, een rotte plek gaan vertonen. Een kneusje? Maar dan door invloed van buitenaf. H In het programma „Top of flop" vond Skip Voogd Rob de Nijs zin gen met het enthousiasme van een Heilssoldaat. Goed zo, Skip. Het ronummer is 420000. het meisje op de haar zo benij de stoel gaat zitten wordt het eerste plaatje gedraaid. Einde lijk wordt er wat aan cultuur fedaan. De muziek doet de hoof- en deinen. Er wordt „goed hè" en „het einde" geknikt. Close- ups worden uit de zaal gelicht. Ogen blikken losjes langs de ca mera's. Wanneer de muziek weg ebt barst de kritiek los. En wat voor kritiek. De jury Harry: „Nou, ik vind het een leuk plaatje. Ja, het was wel goed hoor". Let wel, dit is de persoonlij ke mening van Harry. Annie: „Een fijne melodie, maar ik kon er geen woord van verstaan wat die jongen zingt". We grinneken fijntjes. We heb ben niet allemaal spraakles ge had. Skip: „Een leuk plaatje. Nee, ik heb de tekst ook niet ver staan maar dat is juist de char me van deze soort muziek." Dit behoeft geen commentaar. De grote onbekende blijkt het Surinaamse meisje Cornelli Or- na te zijn. „Kun jij iets van het plaatje zeggen Cornelli?" „Ja, ik heb het gehoord. Een heel leuk plaatje. Maar ik hou erg van rock and roll. Nee, ik heb ook niets van de tekst ver staan. Maar dat vind ik juist erg leuk dat geschreeuw en zo". De goede opmerker heeft het inmiddels al gehoord. Het gaat er om spannen. Een top of een flop? Op het scorebord flitsen de lichtjes. Een top. Een flop. Een top. Cornelli vergeet op het knopje te drukken. Een top. EEN TOP. juicht Herman Stok. Alarmerend rinkelt het belletje. Fijn belletje. Fijn programma. Toch wordt „Top of Flop" een populair programma ge noemd. Niet dat het daarmee geprezen ls. Integendeel. „Po pulair is een algemeen en de- kadent verschijnsel. Het regent wanneer ik met een paraplu loop. De kleren die ik draag zijn mode. Toch is mijn paraplu en zijn mijn kleren niet populair. Populariteit Impliceert massa. Waarom vindt de massa dit programma leuk? Is het de ju- ke-box? Het fijne plaatje? Her man Stok? Onwaarschijnlijk. Aldus geabstraheerd, dan hou den wij de zaal over. En niet ten onrechte ls men verzot op die aparte typen. Pretendeert de v.a.r.a. de hedendaagse jeugd op het scherm te brengen? In dat geval staan de jongeren te kijk. Want wat zijn wij? Wij willen ons niet dlstanclëren. Voor het laatst klinkt het na sale geproest van de floptoeter. We voelen ons geflopt. ROLF HOEKSTRA. de kans van je leven tenslotte „niet in de camera's kijken, anders kun je vanavond zelf zien hoe dom je wel bent geweest" If you wanna be happy ...het absolute einde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 18