Kerk heilsinstituut en drager van heilsmiddelen! GEESTELIJK RUSSISCHE u/f op geboortedag van Lenin KERK STELT ZICH LOYAAL ACHTER COMMUNISTISCH REGIME DEZE WEEK IN EE :N V LIG E RE LD m&z-. Rode vlag Zo waren alle de dagen.... ZONDAGSBLAD ZATERDAG 11 MEI 1963 Leven Op weg naar de generale synode van de Gerefor meerde Kerken te Groningen passeerden wij vorige week de plaats waar juist voor ons twee zware vrachtwagens in volle snelheid op elkaar waren in gereden. Ambulancewagens reden net weg. Eén ta kelwagen was bezig de weg vrij te maken. De wrakstukken lieten er geen twijfel aan bestaan dat de dood langs de weg weer eens had toegeslagen. Diezelfde avond sprak de Amsterdamse predikant ds. P. G. Kunst over Leven met een hoofdletter 1, over het Leven dat Christus ons wil geven. Tijdens de dienst kwam steeds weer dat beeld van die twee geheel vernielde wagens voor de ogen. Wij menen vaak dat wij dat leven van Christus niet nodig hebben. We leven immers. We zijn gelukkig, in ieder geval betrekkelijk gelukkig, maar wat wil je meer in deze wereld? Hoogstens denken wij bij de belofte van het eeuwige leven aan de Hemel en de hemelse gelukzaligheid. En we hopen dat we dit leven eens zullen inwisselen voor die heerlijke toe komst. We hopen dan op een leven na dit leven. Het is zo'n veel gebruikte uitdrukking: leven na dit leven. En we beseffen niet dat die door en door onbijbels is. Daar gaat het Christus helemaal niet om. Want als wij het zo stellen dan zeggen we eigenlijk dat dit leven nog niet zo slecht is, maar nu ja, het moet nu eenmaal eindigen en hebben we een ander leven nodig. Dan volgt het ene leven het andere leven. Dan volgt op het aardse leven het hemelse leven, als, menen velen, we tenminste goed geleefd hebben. Maar wat is dat ,,goed leven"? Zegt misschien iemand aan ons graf dat we nooit een vlieg kwaad gedaan hebben. Maar dan leven we toch niet goed meer, omdat de dood ons te machtig was. Juist die dood maakt ons leven niet goed. Juist daarom wil Christus ons geen leven na dit le ven geven. Hij wil ons een leven in dit leven ge ven. een leven van overvloed, dat wil zeggen een leven dat altijd weer blijft overstromen, dat nim mer uitdroogt, afgesneden wordt of afgedankt kan worden, eeuwig leven. En dat eeuwige leven begint niet bij de laatste ademtocht, maar op het moment dat we beseffen dat ons leven niet goed is. voos ia, en gedoemd is onder te gaan en we uit de door boorde handen van Christus zijn Leven willen ont vangen. WAT GAAT HET VATICAANS CONCILIE ZEGGEN? Meedenken met zoekende rooms-katholieken -fa zins bepalend zijn voor wat straks in het rapport zal staan. Het is bekend dat er intussen van vier verschillende kanten een rapport is opgesteld dat 'door de commissie zou kunnen worden overgenomen of verwerkt. Zo is er een Duits rapport met negen hoofdstukken, dat zeer waardevol is, maar niet bruikbaar om zon der meer aan het concilie te wor den voorgelegd. De Fransman, monseigneur Philips, heeft echter een rapport opgesteld dat wel bruikbaar is. Vooral de Belgische Terwijl voorshands van protes- gen die genomen zullen worden kardinaal Suenens had grote be- tantse zijde nog altijd gevraagd ten opzichte van de twee laat- langstelling voor dit werkstuk, wordt, als bepalend voor de hou- ste onderwerpen hebben theologi- ding die men ten opzichte van Ro- sche consequenties, die uiteinde- me zal innemen, wat doet het con- lijk veel dieper zullen gaan. (Van onze kerkredactie) ,,Wat gaat het komend concilie doen en zeggen?" Dat is een vraag die vele rooms-katholieken in de wereld ernstig bezig houdt. De eerste zitting heeft aangetoond dat de bisschoppen be slist niet van plan zijn de visies van de Romeinse curie een voudig te slikken. Het is duidelijk geworden dat men wel niet terug wil naar vóór de tijd van het concilie van Trente, maar men ook beslist huiverig is om de lijnen van Trente in ijzige con sequentie door te trekken. Voorlopig kunnen wij als protestanten de conclusie trekken dat Rome niet anders wil spreken dan zij gedaan heeft, maar wel meer genuanceerd wil spreken. Hoofdstukken „Duizenden trekken per dag langs het ge balsemde lijk van de tot mythe geworden Lenin-figuur godsdienstvrijheid (tolerantie), met het gemengde huwelijk en met Maria, zal men met niet minder aandacht moe ten volgen wat het concilie zal doen met de twee grote vragen die in de komende zitting opge lost zullen moeten worden, name lijk „Hoe ziet Rome de bronnen en Qe traditie, van de openbaring?" en „Hoe gezocht naar ziet Rome de kerk?" De beslis singen ten opzichte van de eerste drie onderwerpen hebben practi- sche consequenties voor de toe komstige verhouding tussen "Rome en Reformatie, maar de beslissin- Sola Scriptura Het is duidelijk geworden het concilie af wil van de gedach te. dat de bronnen van openba ring te vinden zijn in de Schrift J Er wordt ijverig nieuwe uitspraak het schijnt dat de twee kar- Ter voorlichting van de Fran se bisschoppen is nu een serie studies gepubliceerd met mede dat werking van monseigneur Phi lips, waarin gebruik gemaakt is van het ontwerp van Philips. Zo is prof. dr. J. C. Groot, de rooms-katholieke theoloog die als waarnemer indertijd de derde assemblee van de Wereldraad van dinalen Bea en Ottaviani elkaar Kerken in New Delhi bijwoonde, gevonden hebben in de formule lot de conclusie gekomen dat op Sola Scriptura in ore ecclesia", het ogenblik Rome gewerkt Alleen de Schrift ïn dè mond wordt'aan een rapport dat geba- der kerk". We hebben er reeds seerd is op het schema van Phi- op gewezen in de bespreking van lips en vier hoofdstukken zou be- het proefschrift van de Zuidafri- vatten: kaan dr. H. W. Rossouw, dat de ze formule toch afwijkt van wat de reformatoren hebben gesteld met hun „sola Scriptura". Rome doet eigenlijk in deze nieuwe formule een poging om haar traditie in te passen in de Schrift. Maar als zij haar inzicht loslaat van de traditie als (door gaande) bron van openbaring en deze dus geheel wil gaan base ren op de Schrift dan konden ve len in deze kerk wel eens tot d< ontdekking komen dat het protes tantisme gelijk heeft als het zegt dat deze boom veel te groot is voor haar wortels. Het gevaar 1. Het mysterie der kerk (waar bij ook vragen omtrent het lid maatschap der kerk, omtrent haar heilsnoodzakelijkheid en omtrent haar functie In de wereld ter sprake komen). 2. Over het bisschopsambt. 3. Over de plaats van de leken in de kerk. 4. Over de „heilige maagd" en (naar alle waarschijnlijkheid) \f* haar positie ln het heilsplan van d€ God. Tendens Over de beide laatste hoofd voor Rome van deze formule lijkt stukken is nog in het'geheel niets In een boekwinkel vraag ik jaar geïllustreerd materiaal, waarmee de godsdienstbestrij- ding wordt bedreven. Ik krijg een uitgave in handen waarin dikbuikige geestelijken kaarsen branden, zich aan goede maal tijden verzadigen, terwijl arme vrouwtjes het toezien hebben, en de kerk wordt voorgesteld als een melkkoe, die ijverig ge ëxploiteerd wordt door degenen, die daarmee hun eigen belan gen kunnen versterken. D# uitgave is nog betrekkelijk re cent, 1992, en ik moet daaruit dus wel concluderen, dat dit soort lectuur altijd nog troef is. Ter wijl de kerk voor miljoenen vol strekt buiten het gezichtsveld is, roept zij bij vele anderen altijd nog weer de weerstanden op en wordt haar bestaan met veel ran cune verwerkt. Het is niet de be doeling van dit artikel daarvan de oorzaken na te gaan. Daarvoor zouden we een te diepe duik moe ten nemen in de geschiedenis van de kerk van Rusland, een ge schiedenis, die nauw verbonden was met die van het Tsarenregi- me en toen dit laatste kwam te vallen keerde de woede zich ook tegen de kerk. Bordjes verhangen De bordjes zijn nu totaal ver hangen. De kerk, zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en ook van de grenzen, waarbin nen die in een atheïstische staat ftestalte krijgen kan, heeft zich oyaal achter het communistische regime gesteld. Als wij een be zoek brengen aan de buitenland se afdeling van het Patriarchaat hangt de rode vlag uit. Het is vandaag de geboortedag van Le nin. Was het trouwens niet pa triarch Alexis zelf, die om zijn moedig gedrag in de oorlog tij dens het beleg van Leningrad, dat Dr. A. Dronkers, her vormd predikant te Utrecht, vervolgt zijn serie van drie artikelen, naar aanleiding van zijn reis naar Rusland met „Antigodsdienstigheid". Het eerste artikel over de paasviering ln Rusland werd vorige week zaterdag ge plaatst ke gebruiken mogen ons opval len, maar we mogen er niet al te veel consequenties mee verbinden, evenmin als we dat bijvoorbeeld mogen doen met de Palmpasen ons te zijn dat zij daardoor dwongen wordt te bewijzen dendaagse denken over de vra gen van mens en wereld en God. Is het daarom niet belangrijk r om van dit museum, dat in 1935 van mening dat Rome m staat stukken werd geopend nota te nemen? 15 dergelijk bewijs te leveren. bekend, maar wel kan naar gro- lat te waarschijnlijkheid reeds wor- haar traditie niet in strijd is met den aangegeven wat de tendens de Schrift. Weinig protestanten zal zijn van beide eerste hoofd- orthodoxe kerk het visuele als zo danig reeds een grote plaats in neemt. Hoe vol hangen de ker ken met ikonen, maar ook hoe wezenlijk blijken deze te fungeren in het geheel van de eredienst. Men zou nog wel een stap ver der kunnen gaan, en kunnen zeg gen, dat zelfs de atheïst zich zijn ikonen heeft geschapen. In het grote metrostation, waar het mar mer zeer kunstig is verwerkt, zijn mozaïeken aangebracht waarin de hele geschiedenis van het Russi sche volk is verbeeld. Men is er trots op. Ze vervullen een bijna Maar ik zie groepen van jeugd rondgeleid worden en ik bedenk dat aan de jongste generatie dag in dag uit deze voorlichting wordt gegeven in onderwijs en opvoe ding en dat daarmee iedere keer weer opnieuw wordt gesuggereerd, dat het geloof een overwonnen De kerk Even belangrijk als de In het verleden heeft men in rooms-katholieke kring de kerk wel eens heel eenzijdig gezien als het „Lichaam van Christus", als dus een incarnatie. Het ziet er rragen naar uit dat dit komend rapport rondom Schrift en traditie zijn de niet zo eenzijdig zal spreken.' vragen rondom de leer van de dat ook naar voren schijnt te ko- ba-l. W-, U.I nJ1 J- - u«b HCb «IWJ. een «verwonnen kerk' Wat gaat he,1 concilie daar- men de verhouding tussen de «PtSÜJf'.Jf overbodigheid. SST "«R SHSTX: S.^ Zoon en Veel is er. wat voor ons on doorzichtig blijft in de verhoudin gen tussen kerk en staat, of waar bij een Westerse zienswijze ge neigd is de dingen anders te stel len en te beoordelen. Principieel is sinds 1936 de godsdienst toe- gestaan en wordt het bestaan van cultische 'functie, omdat de staat de kerk door de grondwet er- en de zegeningen van het com- kend, zonder dat dit ook maar munisme er in worden verheer- enigszins een wijziging betekent in lijkt. Ze vormen het encadrement de principiële atheïstische grond- voor de tot mythe geworden Le- die feitelijk alleen maar een rem HBSdfvorminjTvan 'de.kerk, dekerk betekent od het Beloof in de voort- ld enmen koortsachtig bezig als uitverkoren volk van God, als gang van^ntwikkeüng en Tech- i'Jea nieuw raP*ort te stel" koninklijk priesterdom als leven- niek. En ik realiseer me welk de temPel en als bruid van Chris- een daad van moed het moet be- In welke richting gaat het den- 1Ook hier dus het streven tekenen, om bij dat oude geloof ken? Dat is een vraag die vele "aar een meer genuanceerd spre- te willen blijven, dwars tegen de rooms-katholieken zich ook stel- ken. slag van de staat. Atheïsme Het is voor een reiziger in Rus land niet onmiddellijk duidelijk te zien, welke plaats de gods dienst practisch in het geheel van het leven inneemt. Over de vol- ninfiguur. langs wiens gebalsemde lijk in het mausoleum iedere dag weer opnieuw een schare van duizenden trekt. In het museum In Leningrad is een speciaal mu seum der godsdiensten, ondorge- le kerken schreef ik reeds, maar bracht in een vroegere kerk. de daarop moet men zich natuurlijk Kazankathedraal. Practisch fun- niet verkijken, ook omdat het geert het als museum van het aantal kerken klein is, en vele atheïsme, want de wijze waarop kerkgebouwen gesloten werden, de gegevens bijeen zijn gebracht, of tot museum zijn ingericht. Wie suggereert dat de godsdienst een zijn oog over de kerkhoven laat overwonnen zaak is. Ik word gaan, ziet dat op de meeste gra- vriendelijk geleid door een Engels ven een kruis staat, een bewijs, sprekende gids die mij duidelijk dat de relaties met de kerk wil maken, dat met Darwinisme niet verbroken werden. en evolutie de laatste geheimen Het is moeilijk na te gaan in zijn onthuld. Aan het eind van hoeverre een godsdienstige adat de tentoonstelling hangt trouwens is blijven voortbestaan. Op die een plaat van de ruimtevaarder bewuste stille zaterdag zagen wij Gagarin, die immers kon vertel- bijvoorbeeld honderden naar het len in de ruimte nergens een plein van een bekend klooster in spoor van God te hebben kunnen Moskou komen, waar de Paasin- vinden. Het geheel doet allemaal grediënten zoals tulband en eie- wat ouderwets en vulgair aan. ren werden gezegend en bespren- meer 19e eeuws dan afgestemd keld door de wijwaterkwast. Zul- op de ontwikkelingen in het be heersende opinie op dit terrein in. Indifferentisme Maar dat ls dan tegelijk het bij na beschamende in de ontdek king. die men als Westers chris ten hierbij doet. Een baptistendo minee vertelt ons, dat de situa tie in Rusland nu voor de chris tenen betekent, dat de tijd van het indifferentisme, de geestelij ke onverschilligheid, voorbij is. Geloven nu houdt in: voor een beslissing gesteld worden. En met een schok realiseer je je, dat wij in het Westen misschien veel meer dan hier geconfronteerd worden met een practisch atheïs me, dat het geestelijk klimaat bij ons heeft gestempeld, omdat men vervreemd is geraakt van kerk en geloof, terwijl men no minaal nog tot de kerk bleef be horen. Is in Rusland een geeste lijk louteringsproces aan de gang, waar wij in het Westen nauwelijks een vermoeden van hebben? En past ons daarom eigenlijk niet een grote mate van bescheiden heid, juist als wij zien, met welk een felheid en hartstocht door een minderheid de trouw aan Chris tus wordt beleden? Een reis naar Rusland in de Paastijd betekent een ontdekkingstocht, die ons na thuiskomst voldoende stof biedt tot veel overdenking! Hoewel er nog geen enkel officieel gegeven over het komend rapport bekendgemaakt is, zoekt men naar aanwijzingen, die enigs- Instrument Maar de kerk wordt niet alleen gezien als vrucht van Gods heils- HEL IS GEVAARLIJK om te schrijven over rapporten die nog niet zijn gepubliceerd en nog niet zijn bespro ken. Dat wij toch nu reeds een artikel publiceren over een rapport dat ter sprake zal komen op de volgende zit ting van het Vaticaans concilie, wil niet zeggen dat wij vooruit willen grijpen op wat dit concilie straks zal uit spreken. Er wordt in rooms-katholieke kring over deze dingen echter gedacht. Men zoekt een weg uit de nieuwe problemen die op het rooms-katholieke pad zijn gekomen. Wij schreven dit artikel dan ook niet om af te breken wat men moeizaam bezig is op te bouwen, maar om als protestant mee te denken, over een onderwerp waar wij niet buiten staan. handelen, maar ook als instru ment of sacrament van dit han delen Gods. Zo is zij toegerust met de volheid van genademiddelen. „Sprekend over de kerk als heilsinstituut." aldus vatte prof. Groot deze gedachten onlangs op een persconferentie samen, „kan de Rooms Katholieke Kerk niet anders doen dan blijven verkon digen. dat zij. en zij alleen, de gestalte is van het instrument, dat de Heer uitverkoren heeft tot op bouw van zijn volk." Hij voegt daar echter aan toe: „Door men selijk toedoen kan deze volheid van saamhorige heilsmiddelen te gen de bedoeling van Christus in uiteen gerukt worden. Dan wordt het mogelijk, een groter of klei ner gedeelte der gegeven heils middelen ook te vinden buiten het ene door Christus ingestelde, heilsinstituut." Hier wellen de vragen op. In wezen wordt dus erkend dat ook de afgescheiden kerken beschik ken over heilsmiddelen. Wij zou den misschien als protestanten liever zeggen: genademiddelen. Door deze genademiddelen, als de verkondiging van het evangelie en de sacramenten van doop en avondmaal, kunnen mensen dus buiten de Rooms Katholieke Kerk deel krijgen aan het heil van God. De oude uitspraak dat er buiten de kerk geen verlossing, geen heil is, in de zin van buiten de Rooms Katholieke Kerk, wordt dus wezenlijk verzacht. Maar het bezit van deze midde len, maakt de afgescheiden groe pen niet tot kerk in de zin waar in, volgens de rooms-katholieken althans, de Rooms Katholieke Kerk zelf kertc is. De Rooms Ka tholieke Kerk is het ene heilsinsti tuut, het instrument, (lees heils middel), dat de Heer verkoren heeft tot de opbouw van Zijn volk. Terwijl de afgescheidenen dus enkele of hooguit enkel de heilsmiddelen hebben, is de Rooms Katholieke Kerk zelf heils middel. Bezwaren Als deze conclusie, die wij trok ken op grond van de summiere gegevens die ons op het ogenblik ter beschikking staan, juist is, dan is het grote verschil tussen Rome en Reformatie gebleven. Het be zwaar immers is van protestantse zijde steeds weer geweest dat Rome van de kerk een goddelijke incarnatie maakt, en in die zin de uitdrukking „Lichaam van Christus" verstaat en daarom het heil kan uitreiken aan wie tot haar komt. Tegen dit inzicht hebben de her vormers protest aangetekend. Voor hen Is niet de kerk heils middel, maar heeft God in han den van dé menselijke kerk de heilsmiddelen gelegd. Het heil wordt niet door de kerk gegeven aan wie tot haar komt. maar wie door de genademiddelen bet heil ontvangen heeft, komt tot de kerk. Als Paulus in Galaten 4:26 schrijft: „Het hemelse Jeruzalem is vrij; en dat is onze moeder," wil hij niet zeggen dat de gelo vigen uit de kerk als moeder ge boren zijn, Petrus geeft een to taal ander heilsmiddel aan al» hij schrijft (1 Petrus 1:23): „als wedergeborenen, en niet uit ver gankelijk, maar uit onverganke lijk zaad. door het levende en blij vende Woord van God." Respect' Prof. Groot zei van dit ont werp rapport: „Het is vol res pect voor de christelijke rijkdom men bij de afgescheiden mede christenen en daarom uitgespro ken oecumenisch." Dat is juist. Wij verheugen ons dat de Rooms Katholieke Kerk wil inzien dat er buiten Rome ook genademid delen zijn. Maar het grootste be zwaar van protestantse zijde was niet dat zij dat niet wilde erken nen, maar dat zij zichzelf tot heilsinstrument proclameerde. Daartegen richt zich de speer punt van het protestantse be zwaar. en zal het zich. als dit rapport dus inderdaad zo ter ta fel komt en wordt aangenomen, moeten blijven richten, Want de kerk als heilsinstituut neemt dan de middelaarspositie in die rech tens alleen aan Christus toekomt. De wet van God in de opvoeding De wet van God In de opvoeding, door prof. dr. J. Waterink. Uit gave J. H. Kok N.V. Kampen. Professor Waterink, van wiens hand reeds een opmerkelijk aan tal boeken en artikelen over op voeding het licht zag. is nog steeds niet „uitgeschreven". Opnieuw heeft deze bekende pedagoog zich aan een omvangrijk werkstuk ge zet, dat gestalte krijgt in een reeks pedagogische monografieën over de praktijk van de opvoe ding. Van deze serie, die be schouwd kan worden als een ver volg op Waterink's „Theorie der opvoeding", is nu het eerste deel verschenen, getiteld „De wet van God in de opvoeding". Langs de lijn van vele prakti sche aanknopingspunten uit het (gezins)leven-van-alle-dag geeft prof. Waterink zijn visie op de be tekenis van o.m. de tien geboden voor de opvoeding. Hij gaat daar bij uit van de constatering, dat er zich in de opvoedingspraktijk een grote verandering aan het voltrekken is, terwijl ook daar. waar men nog vasthoudt aan de meer belijnde opvoeding, van een dreigende ontaarding moet wor den gesproken zowel van het ka rakter der opvoeding als van het ervaren en het doen ervaren van Gods liefde. Dit komt, omdat er volgens de schrijver veel te wei nig besef is van wat de geboden Gods voor de pedagogische prak tijk inhouden. Hoewel over de opvoedingsprak tijk zeer vele meningen voor de hand liggen, alleen al omdat geen twee kinderen aan elkaar ge lijk zijn, zullen vele ouders in dit boek steun kunnen vinden. voeger e Kazan-kathedraal te Leningrad. Thans atheïstisch museum. Hij kan, berustend in zijn stoel gezeten oud bot dat breekt, komt niet zo gauw meer goed zijn kind'ren aanzien met dezelfde gloed van vroeger, zuiver in het vaste weten. Zijn vingers blad'ren -nog door de profeten die, kort verklaard, hem zeggen hoe het moet. De dag loopt leeg, terwijl zijn geest zich voedt met 't eeuwig woord dat hij niet kan vergeten. En ik zie ons, gerangschikt op de hoek van het buffet, zoals we eertijds waren: Op school, getrouivd en later in new look - Hij zingt een psalm, gebogen over 't Boek, terwijl ik tracht de kruimels te vergaren van 't Levend Brood ten dis bij elk bezoek. D. VAN BOXEL O rn LXJ Israël voelt zich meer dan ooit bedreigd - Ameri kaanse waarschuwing kan preventief werken - Enge land houdt zich liever op de vlakte. ISRAEL VERWACHT een aan- J val van de VAR de Ver enigde Arabische Republiek, die Egypte, Syrië en Irak, zij het dan ook op een voorlopige basis, verenigt. Het baseert zich hier bij voornamelijk op de tekst van het verdrag tussen deze drie Arabische landen en de verkla ringen van leidende Arabieren, dte „de bevrijding van Palesti na" beloven. En het is dus niet zozeer de angst voor een onmid dellijke aanval, die premier Ben Goerion er toe bracht, zijn alar merende redevoering in het Isra ëlische parlement te houden, dan wel het feit, dat er van nu af aan meer dan ooit met een der gelijke aanval rekening moet worden gehouden, ja, dat een Arabische Invasie met het tot standkomen van de Verenigde Arabische Republiek wellicht on vermijdelijk zal worden. Daar om la Israël gealarmeerd. Het kan sich eenvoudig niet veroor loven, met de handen In de schoot af te wachten, of het bin nen niet al te lange tijd nog eens gelijk zal krijgen. WH het een aanval voorkomen, dan moet het ■leb op een oorlog voorbereiden en wat nor belangrijker Is: dan moet het zich nu verzekeren van de steun van alle krachten ter wereld, die gebaat zijn bij liet behoud van de vrede ln het Mid denoosten en de rest van de we reld. Raketten Er is de laatste tijd veel te doen geweest over pogingen van de Israëlische geheime agenten, Duitse deskundigen te dwingen hun werk voor de ontwikkeling van Egyptische raketten te sta ken. Het zijn deze raketten, die de verhoudingen in het Midden- Oosten drastisch kunnen versto ren. Weliswaar is het zo. dat ook Israël de beschikking over soort gelijke raketten kan krijgen. Is raël is echter zo klein en zo kwetsbaar, dat het de vraag is, of het een onverhoedse aanval met raketwapens zou kunnen overleven. Zolang de strijd met conventionele middelen gestre den moest worden, hadden de Israëli's betrekkelijk weinig van de Arabieren te vrezen. Nu ra ketten waar op zulk een kor te afstand weinig tegen te doen valt een woordje mee gaan spreken, is er van een totale om mekeer in de strategische ver houdingen sprake en heeft Israël reden te over. zich ernstige zorgen over zijn toekomst te maken. Engeland Het ligt voor de hand, dat Is raël tracht, de westelijke mo gendheden te doordringen van het gevaar, waardoor het zich bedreigd voelt. Aan de contacten met Frankrijk wordt niet veel ruchtbaarheid gegeven, maar aangenomen mag worden, dal Israël op de stilzwijgende steun van de Fransen kan rekenen. Frankrijk kan zich niet veroor loven, openlijk hulp aan Israël te verlenen vanwege de grote be langen, die het nog In Noord- Afrika heeft. Soortgelijke over wegingen bepalen de houding van Engeland. En de verklaringen van Britse regeringszijde, als zou er geen sprake kunnen zijn van een aanval van de Arabische staten op Israël, moeten dan ook in dit Hcht worden gezien. Als men de situatie Sn het Midden oosten op korte termijn be schouwt, hebben de Britten zeer waarschijnlijk gelijk. Een der gelijke politiek zou echter van kortzichtigheid getuigen, want wat op dit ogenblik nog geen probleem is, kan over enkele maanden al een levensgrote be dreiging vormen. Amerika Israël is dan ook vrijwel uit sluitend aangewezen op de be reidheid van de Verenigde Sta ten. zich garant te verklaren voor het voortbestaan van de Joodse staat. En er zijn geluk kig aanwijzingen dat de Ameri kaanse regering niet aarzelt de ze garantie te geven. We mogen aannemen, dat de Amerikaanse politiek met betrekking tot de si tuatie in het Middenoosten de volgende is: De Verenigde Sta ten zullen niet toestaan, dat Is raël zoals in 1956 onder het motto „De aanval is de bes te verdediging" een preventieve oorlog tegen de Arabische lan den begint. Dit is ook onder Eisenhower de hoeksteen van de buitenlandse politiek van de Ver enigde Staten met betrekking tot het Israëlische probleem ge weest en er zijn geen aanwijzin gen. dat hierin verandering is gekomen. Integendeel. En de Arabische landen behoeven zich dan ook geen enkele zorg te ma ken „Tehuis" In werkelijkheid maken de Arabieren zich ook geen zorgen, of zij nu In Egypte, Syrië, Irak of Jordanië wonen. Zij besef fen terdege, dat er een reële mo gelijkheid bestaat, de een of an dere vorm van vreedzame co- existentie met Israël uit te wer ken. Maar zij willen niet. Nog steeds weigeren zij zich neer te leggen bij het feit, dat de Joden In Palestina een staat hebben gesticht, die zij met succes met hand en tand hebben ver dedigd. Zij gaan van het stand punt uit, dat de Joden zich we derrechtelijk meester hebben ge maakt van een groot deel van Palestina. En zij baseren zich voornamelijk op het feit, dat er na het verdrijven van de Turken slechts weinig Joden in Pales tina woonden en verreweg het grootste deel van de inwoners van de Joodse staat zich na de Tweede Wereldoorlog op Pales tijns gebied heeft gevestigd. Zij is vergeten, dat Engeland in de zgn. Balfourverklaring de Joden een „Nationaal tehuis" in Palestina hadden beloofd, nadat dezen geholpen hadden, de Tur ken te verdrijven. Ook willen zij geen rekening houden met het feit, dat de Verenigde Naties de Joodse staat volledig hebben er kend en dat de Sowjetunie een van de eerste landen was. die tot deze erkenning overging. Aanval De Arabische leiders willen de vernietiging van de staat Israël. Na de nederlaag, die zij in de Palestijnse oorlog hebben gele den is de haat tegen Israël steeds aangewend om de eenheid onder de Arabische volken mogelijk te maken. Het hameren op de ver nietiging van Israël was voor el ke Arabische leider, die zich wil- de handhaven een wet van Me den en Perzen. En zo kon een man als Nasser gebruik maken van de politieke constellatie in het Middenoosten om zich als voorvechter van het Arabische nationalisme op te werpen. De tijd heeft intussen niet stilge staan. Het ziet er thans naar uit. dat Nasser langzaam maar zeker aanstuurt op een beslis sende aanval op Israël. De vor ming van de Verenigde Arabi sche Republiek (die overigens nog niet in kannen en kruiken is) is een heel belangrijke stap op die weg, omdat er drie lan den bij betrokken zijn, die Is raël zo goed als Insluiten. De ontwikkeling van hypermoderne raketten en wat dies meer zij, volgt deze politieke vorderingen als het ware op de voet en la ten geen twijfel bestaan over de plannen, die Nasser er op na houdt. Waarborg Om deze reden is een eenzij dige garantie van de Verenigde Staten, die de Arabische landen gerust kan stellen, niet voldoen de. Van nu af aan vereist de si tuatie, dat de Amerikaanse re gering zonder omwegen te ken nen geeft, dat zij vastbesloten is, de integriteit van Israël te waar borgen. Als dit met grote be slistheid te kennen wordt gege ven, kan er een preventieve wer king van uit gaan. En daar be staat op het ogenblik in het Middenoosten wel de grootste be hoefte aan. Premier David ben Goerion heeft het in het parle ment nog eens met grote nadruk verklaard: „Het gaat er niet om, een oorlog te winnen, maar om deze te voorkomen". En veelbetekenend voegde hij er on middellijk aan toe: „In de tijd, waarin wij thans leven, kan men nooit zeggen, hoever een oorlog zich zal uitbreiden". Het is de taak van de Verenig de Staten, maar ook van de an dere westelijke mogendheden, die menen een taak ln de wereld te hebben, te zorgen dat het niet zo ver behoeft te komen. En daarom 1» het zo jammer, dat in het bijzonder Engeland (dat een grote verantwoordelijkheid draagt voor de situatie in het Middenoosten) zich niet positie ver uitspreekt. Vrijblijvend Wat de Israëlische kwestie be treft neemt Engeland de vrij blijvende houding aan, dat even tuele moeilijkheden tussen Joden en Arabieren een zaak voor de Verenigde Naties is. Het wil zich blijkbaar in geen enkel op zicht compromitteren in de ogen van de leiders van de landen, die bij de in wording zijnde Vere nigde Arabische Republiek zijn betrokken. En het wil in dit op zicht zelfs wellicht zo ver gaan, dat het niet opnieuw bereid zal zijn. troepen te zenden om de Jordaanse monarchie tegen om verwerping te behoeden. Het gaat van het standpunt uit. dat het succes van de nieuwe VAR nog problematisch is en dat er tenminste nog twee jaar nodig zullen zijn om de nieuwe staat behoorlijk te doen functioneren. Men verwacht in Londen niet, dat de problemen in Jordanië en in de olierijkjes aan de Perzi sche Golf een crisis zullen uit lokken. En er worden dan ook geen ingrijpende wijzigingen in de Britse politiek ten aanzien van het Middenoosten overwo gen. Verleiding Nu moeten we de Britten toe geven. dat de Verenigde Arabi sche Republiek van Nasser nog geen succesnummer is. De over eenkomst, die vorige maand tot stand gekomen is, werd getekend nadat Irak gedreigd had, zich te zullen terugtrekken. Het on dertekende stuk is geen grond wet voor een Arabiscne federa tie, doch slechts een gemeen schappelijke verklaring ten aan zien van de beginselen van een grondwet en de hoofdlijnen van de federale politiek. Binnen vijf maanden moet in de drie deel nemende landen een plebisciet worden gehouden over de fede ratie. En als die gunstig voor de VAR uitvalt, dan volgt er nog een overgangsperiode van 20 maanden. Dit is de periode van voorbereiding van een definitie ve federale constitutie, gelijk schakeling van de partijen, schepping van een gemeenschap pelijk militair commando en doorvoering van een zo groot mogelijke economische integra tie. Er zullen twee jaar nodig zijn om de nieuwe staat behoorlijk te doen functioneren, zeggen de Britten. Inderdaad. Maar als er zich nu eens moeilijkheden gaan voordoen in die overgangsperio de. Wat dan? Zal Nasser dan niet in de verleiding komen, de ..eenheid' te herstellen door zich tegen de gemeenschappelijke vij and Israël te keren? •1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 14