Theologie moet antwoord
geven op actuele vragen
Uw probleem is het onze
WWMWIÏI
F.Q.I.-congres over
lichamelijkheid
Baptisteiigemeenten uit
de Wereldraad getreden
Uitgestoken hand van de
industrie niet afwijzen
Vaticaan zond diplomaat
naar Boedapest
Een woord voor vandaag
Slotzitting synode
Evang. Luth. Kerk
„Lekkere"honger? Neem een KitKat!
Gauw en goed verdiend, mevrouwl
TZhcVi
Kippen
bouillon
Waarschuwing van
radio-Vaticaan
tegen communisme
VRIJDAG 10 MEI 196*
Unie zal wel
waarnemers
zenden
De Unie van Baptistengemeen
ten treedt uit de Wereldraad van
Kerken en de Nederlandse Oecu
menische Raad. Zij trekt zich
echter niet geheel terug, want de
Uniecommissie (het moderamer»)
zal wel waarnemers benoemen die
als gastlid de vergaderingen van
de Raad zullen kunnen bijwonen.
Dit besluit werd genomen op de
algemene vergadering, die deze
week in Sneek werd gehouden.
De Unie van Baptistengemeenten zal
dus in het vervolg in dezelfde verhou
ding tot de Oecumenische- en Wereld
raad staan als de Bond van Vrije Evan
gelische Gemeenten. Deze bond zal even
eens dit jaar, op de komende jaarlijkse
bondsvergadering van 2 en 3 juli. zijn
verhouding tot de oecumenische bewe
ging opnieuw bepalen.
De unievergadering moest voorstellen
van de gemeenten van Leiden en Hoo-
gezand behandelen waarin verzocht werd
uit de Wereldraad te treden. Er was
een voorstel ingediend door de Uniecom
missie om wel uit te treden als Unie,
maar om de gemeenten die zich wel
willen aansluiten te laten vertegenwoor
digen door het moderamen.
In een brief had de secretaris-gene.
raai van de Wereldraad van Kerken, dr.
W. A. Visser 't Hooft, intussen mede.
gedeeld dat deze vorm van lidmaatschap
nog onbekend was in de Wereldraad.
Deze brief liet kennelijk de uitslag door
slaan in de richting van een volledig
uittreden.
Amendement
Er kwamen amendementen van ge
meenten die voorstelden om het lid
maatschap om te zetten In een waar
nemerschap. Nadat door dc verg2«lering
was uitgesproken, dat men, hoe de be
slissing over deze voorstellen ook zou
uitvallen, dc broederlijke eenheid in
leder geval zou bewaren, en het voor
stel van de Uniecommissie op grond van
de brief van dr. Visser 't Hooft was
Ingetrokken, werden de voorstellen van
Leiden en Hoogezand met een kleine
meerderheid aangenomen. Met grote
meerderheid werd vervolgens het be
sluit genomen om waarnemers te zen
den naar de vergaderingen.
Tot nieuw lid van de Uniecommissie
werd gekozen ds. F. E. Huizinga van
Hengelo Ov., in de Uniezendingscommis-
sie ds. G. van 'tWout van Muntendam,
die als zendeling werkzaam geweest
is in de Kongo, in de evangelisatiecom
missie, ds. W. Veenstra te Musselkanaal
in de commissie voor de opleiding wer
den gekozen ds. H. Th. Plevier uit Nieu-
we-Pekela en de heer E. Schalkwijk uit
Zutphen.
(Van een onzer medewerkers)
Op haar laatste zittingsdag hield de
lutherse synode zich bezig met de fi
nanciën. De pensioenen van emeriti en
predikantsweduwen worden met ingang
van 1 januari 1963 verhoogd. De basis
van de betaling der pensioenen wordt
verlegd naar het omslagstelsel; polis
sen zullen niet meer worden afgesloten.
Er wordt gepleit voor het geven van
studieverlof aan de predikanten. De
verkiezing van synodeleden zal anders
geregeld worden. Trad tot nu toe ieder
jaar één vierde der synodeleden af, in
de toekomst zal eenmaal in de vier jaar
een geheel nieuwe synode gekozen wor
den. De leeftijdsgrens voor de verkies
baarheid als synodelid wordt op 70 jaar
gesteld.
*4ste UNIECOLLECTE, JA ARC O LLC TE
VOOR DE SCHOLEN MET DEN BIJBEL
LIJST 25
Transport lijst 24 1962 413.993,34, Leek
416, Onstwedde II 293,-, Thesinge 193.-. Uit
huizen 414,-, Rljperkerk 441,-. Schettens 190,46,
Surhulzum 181,25, Coevorden 1.146.55, Gassel-
tcr-NiJveen 289,75, Nieuweroord II 330.50,
Nleuweroord (Nieuw-Ballnge) 168.60, Rulner-
wold 203,50, Enter >1.282.50, Ommerkanaal 106,-
Zegvald 21031, Zeist .1.950.57. Vijfhuizen 312.55
Heerjansdam 809,—, Hendrik Ido Ambacht I
805,95, Moordrecht 723.08, Rotterdam VII
J76.80. Valkenburg 292.50, Sluiskil 179,50,
hessen 886.—, Sprang (Waalwijk) 53,47. To
taal van 625 lokale comlté's 425.749.18
378.372.14, vorig jaar).
Advertentie
MOEDERDAG - 12 MEI
Zeg het
7 7 met
bloemen
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Leerbroek: J. C. Terlouw,
te Lage Vuursche.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Haulerwijk: C. A. Ver
hoog, te Winsum (Fr.); te Diemen ta.t.
vac. Chr. W. J. Teeuwen).
Beroepbaarstclling: W. E. Hoekstra,
Schouwweg 101, Wassenaar; G. J. Ter-
laak, Badhuisstraat 128, Schevenlngen.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Beroepen te Amersfoort (2e beroep,
3e pred.pl.): J. Kok, te Enschede-Z.
Beroepbaars tellingD. J. van Stelten,
Apeldoornsestraat 77 I, Kampen.
CRHIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Papendrecht: M. Vlietstra,
te IJmuiden; te Arnhem: J. Keuning,
te Veenendaal.
Feestelijke Theol.-Hogeschool-dag in Kampen
(Van onze kerkredactie)
Vol was de Burgwalkerk te
Kampen gisteren. En toch. on
danks het eeuwfeest van het Kam
per studentencorps, iets minder
vol dan we gewend zijn. Ondanks
de feestelijke bijeenkomsten van
deze Theologische Hogeschool
dag lag er toch een vleugje van
bezorgdheid over het samenzijn.
In de eerste plaats wel door de
(Advertentie)
Een ven de meest verkochte
chocoladerepen ter wereld
De nieuwe.romige, Engelse choco
ladereep met vers-knisperende
wafelvulling, mmm... wat V^l;/
een heerlijke combinatiel x
Neem een Kitkatl
twee-staaf reep C
A ROWNTREE PRODUCT
Discussie over geneesmiddelen:
Het „softenon-drama" hoewel
niet met name genoemd stond
mede op de achtergrond van de
inleidingen, gistermiddag gehou
den op de „Nepropharm-voorlich
tingsbij eenkomst" die gewijd was
aan de veiligheid van nieuwe ge
neesmiddelen. In deze bijeenkomst
werd o.m. gepleit voor meer sa
menwerking tussen de medici en
de geneesmiddelenindustrie. „Re
cente dramatische gebeurtenissen
bewijzen de noodzaak van een in
nige samenwerking, overleg en
uitwisseling van ervaring en on-
derzoekmethodieken", aldus werd
opgemerkt.
Het gemeenschappelijk de hand
aan de ploeg slaan werd de plicht
genoemd van een ieder, die zich ern
stig met het welzijn van de mens en
primair van de zieke mens bezig
houdt en daarin een levensopgave
ziet.
De heer J. W. Noorduyn, vice-voorzit-
ter van de „Nepropharm" (de Neder
landse vereniging van fabrikanten van
Rharmaceutische producten) sprak de
oop uit, dat „de hand, die de indus
trie uitsteekt, zal worden gegrepen door
hen, wier levensopgave het welzijn
van de zieke mens is".
Prof. dr. S. E. de Jong (Leiden), die
sprak over de mogelijkheden en be
grenzingen van het farmacologisch on
derzoek, achtte het „Softenon-drama"
een karakteristiek voorbeeld van een
diep teleurstellende ervaring uit de
dische praktijk, die de vinger legde op
een schadekans waaraan tevoren niet
was gedacht. „De mogelijkheid, dat
een medicament, indien toegediend in
een vroege periode van de zwanger
schap, rampzalige invloeden kan heb
ben op de ontwikkeling van de vrucht,
is begrijpelijkerwijze a priori niet on
der het oog gezien", zo stelde hij. De
hoogleraar meende, dat na de gebeur
tenissen, die zich in dit opzicht met het
slaapmiddel hebben afgespeeld, dit ver
zuim zodanig in het tegendeel dreigt
om te slaan, dat z.i. van een over
schatting kan worden gesproken. „De
houding die de industrie thans terecht
inneemt is deze, dat het uitsluiten van
dergelijke kwade kansen voor elk in de
toekomst op de markt te brengen medi
cament dure plicht is."
Prof. De Jongh, die o.m. had gezegd,
dat de eis tot het aantonen van abso
lute onschadelijkheid niet kan worden
gesteld, noemde het voorbarig uit de
grote stroom van nieuwe, bijzonder
machtige farmaca af te leiden dat men
bij het invoeren van een nieuw genees
middel lichtvaardiger te werk gaat dan
voorheen. „Eerder het tegendeel is
waar."
(Advertentie)
Profiteer van de tijdelijke, extra voordelige aanbieding:
3 dubbeltabletten Knorr vleesbouillon voor slechts f. 1,-
2 dubbeltabletten Knorr kippenbouillon voor slechts 75ct
Krachtige Knorr bouillon als smaakver-
fijner van Uw soepen, Uw groente- en
vleesgerechten, Uw sausen. Ontdek zélf
hoe lekker! Ook als drlnkbouillon smaakt
t heerlijk.
TZhcVi
IWiMGflkM
bouillon is kracht bouillon
ernstige ziekte van de voorzitter
van het curatorium, ds. P. D.
Kuiper van Sassenheim maar ook
om het veel te lage aantal ze
ven nieuwe studenten.
Juist daarom zei de rector, prof. dr.
J. T. Bakker waarschuwend: „Het is
niet nodig om bijvoorbeeld naar Oost-
Duitsland te gaan of naar een andere
faculteit om te zwaaien om met de
mens in aanraking te komen Kerk,
student en hogeschool zijn elkaar deze
dienst schuldig." Hij bedoelde dat het
juist in de theologie moet gaan om de
ontmoeting met de mens.
Met grote nadruk stelde hij dan ook
dat de theologie contact moet hebben
met de werkelijkheid. Zij moet een
antwoord geven op de vragen, die aan
de orde zijn. Met Karl Barth zei hij
dat deze theologie open vensters moet
hebben naar het haar omgevende le
ven van kerk en wereld, maar ook een
bovenlicht dat open is naar de hemel,
naar het Woord van God
Prof. Zuidema
Was prof. dr. S. U. Zuidema woens
dagmiddag de hoofdreferent van de
Bond van Gereformeerde Mannenver-
enlgingen, gisteren was hU de referent
van de ochtendbijeenkomst van deze
Theologische Hogeschool-dag. HU had
als onderwerp gekozen „Maar de tekst
blUft staan." Deze titel Is een variant
op de bekende uitspraak van Luther: Ze
zullen het Woord laten staan.
Sprak Luther over het geheel van
de openbaring, het werd al spoedig dui
delijk dat Zuidema met „tekst" de
„teksten" van de bijbel bedoelde. In een
toespraak waarin zijn thema veelvul
dig werd herhaald gaf hij als zijn me
ning te kennen dat de tekst het begin
is en dat bij dit begin het beginsel
hoort dat God bij die tekst staat
Daarin ligt het gezag van de Schrift,
die in zichzelf duidelijk is. want „het
Woord is een licht op mijn pad, zegt
de bijbel, en daar behoeft geen licht
meer bij, aldus prof. Zuidema. In die
Schrift gaat God ons iets zeggen, wat
we anders niet geweten zouden hebben
en daarom vraagt de Schrift om ge
loofsgehoorzaamheid. Die tekst, waar
God bij staat, is een uitdaging aan ons,
die zegt: Nou u!
In zijn uitvoerig betoog gaf prof. Zui
dema te kennen, dat noch de nood en
de moeite van dit leven, noch onze on
gehoorzaamheid noch onze exegese en
studie de tekst mogen of kunnen aan
tasten. De tekst roept wel om uitleg,
maar niet omdat de tekst onduidelijk is,
die uitleg en exegese moeten aantonen
hoe duidelijk de tekst tot ons spreekt.
Daarom mogen wij de tekst niet naar
onze hand zetten, maar moeten we onze
hand naar de tekst zetten.
Gloriekroon
In de middagbijeenkomst sprak nog
ds. H. Torenbeek van Den Ham over
„Waar gloriekronen breken. Hij liet
zien dat de dominee en zelfs al de kan
didaat mannen van gewicht zijn en het
licht van de kerkelijke belangstelling
op hen valt. Maar die gloriekroon begmt
al spoedig stoffig te worden
Het gevaar is groot bovendien dat de
dominee zich meer "he,er,"
„dienaar" gaat voelen. Juist dat laatste
moet hij echter zijn. Door het zondige
en betrekkelijke te gaan zien van eigen
werk kan men leren dat dit soort glo
riekroon wel blinken kan, maar niet
van zuiver goud is. Dan kan men de
weg vinden om dienaar te worden.
Volmaakte rust geeft de DRAKACEL matras
Nieuwe toekomst voor Mindszenty?
De Hongaarse kardinaal Minds- kardinaal Koenlg van Wenen.aan Minds
zenty is indertijd gemakkelijker de
Amerikaanse legatie in Boedapest
binnengekomen, dan hij er nu uit
komt. Maar zijn vrienden en het
Vaticaan geven het niet op. Op
nieuw worden diplomatieke pogin
gen ondernomen om hem uit Hon
garije weg te krijgen. Een verte
genwoordiger van het Vaticaan,
Agostino Casaroli vertrok enige
dagen geleden met een geheime
zending naar Hongarije. Inmiddels
is algemeen bekend geworden dat
hij bezig is contact op te nemen
met de communistische regering,
om Mindszenty vrij te krijgen.
Het eerste doel van Casaroli schijnt
te zijn om een garantie van de Hon
gaarse regering te verkrijgen tot vrije
uitoefening van de rooms-katholieke
godsdienst. Dit is de enige voorwaarde
waaraan kardinaal Mindszenty zijn per
soonlijk lot ondergeschikt wil maken.
Twee punten, die bij de besprekingen
vooral op de voorgrond treden zijn een
ongeschonden benoemingsrecht van het
Vaticaan ten aanzien van bisschoppen
en van de bisschoppen ten aanzien van
de lagere geestelijkheid, alsmede niet-
inmenging van de staat in kerkelijke
zaken. Kardinaal Mindszenty schijnt al
lerminst tegen een regeling van de ver
houding tussen kerk en staat in Honga
rije te zijn, doch hij verlangt zekerheid
dat de eigen rechten der kerk worden
erkend.
Vrijheid
Casaroli heeft contact opgenomen met
zowel kardinaal Mindszenty als dc Hon-
gaarse regering. Hij heeft urenlange be
sprekingen gevoerd met belde partijen.
Casaroli bracht zijn bezoek aan Boeda-
j pest toen een week na het bezoek van
Prof. dr. J. Ariens Kappers: benoemd
tot buitengewoon hoogleraar aan de
Universiteit van Amsterdam om on-
I derwijs te geven in de neuro-anato-
mle.
Vac, die respectievelijk zes en tien jaar
naar Nejce verbannen waren geweest,
weer vrijheid van beweging hadden ver
kregen,
Later bleek dat ook de hulpbisschop
pen van Eger en Kalocsa weer volle
vrijheid van beweging ontvingen, nadat
zij enkele jaren lang onder huisarrest
hadden moeten leven. Het is echter no)
niet bekend of zij hun geestelijk werl
weer mogen verrichten van de staat.
Welingelichte kringen in Wenen nemen
aan dat er toch nog geen beslissing op
zeer korte termijn is te verwachten. De
besprekingen op hoog niveau tussen Boe
dapest en het Vaticaan zullen zeker nog
enige weken in beslag nemen.
(Advertentie)
(Ingezonden mededeling)
een gezonde smakelijke af
wisseling bij elke maaltijd.
Alle soorten'
machinaal gesneden, verpakt
en gesteriliseerd.
fa. GEBR. TEN HOEVE DEN HAAG
Ds. A. M. van den Berg
overleden
In de ouderdom van ruim 85 jaar is
te Woerden overleden ds. A. M. v. d.
Berg, emeritus-predikant van de Gere
formeerde Kerken.
Ds. Adrianus Martinus van den Berg
werd 26 augustus 1877 te Delft geboren.
Hij bezocht het stedelijk gymnasium
te Delft en studeerde aan de Vrije Uni
versiteit theologie om in februari 1905
kandidaat te worden.
22 oktober 1905 werd ds. v. d. Berg
bevestigd in zijn eerste gemeente te
Moordrecht. In 1910 vertrok ds. v. d.
Berg naar Landsmeer om in 1916 te
Overdoes intrede te doen. In 1921 kwam
hij in Nieuwerkerk a. d. IJssel en 20
september 1925 verbond ds. v. d. Berg
zich aan zijn laatste gemeente te Vrees
wijk waar hij werkzaam was tot aan zijn
emeritaat op 21 oktober 1945. Hij
vestigde zich daarop te Woerden waar
hij de kerk als hulpprediker heeft ge
diend.
Ds. v. d. Berg was in zijn eerste ge
meente deputaat voor de zending, voor
zitter van de Chr. school en bestuurs
lid van het Groene Kruis. Ook in zijn
andere standplaatsen is hij zendings-
deputaat geweest. Gedurende zijn ver
blijf in Vreeswijk was ds. v. d. Berg
kerkvisitator van de classis Utrecht. In
de Goudsche Kerkbode zijn van zijn
hand tal van bijdragen verschenen. De
begrafenis zal plaats vinden zaterdag 11
mei op de Algemene Begraafplaats te
Woerden. Vertrek van ihet sterfhuis
n.m. 1.-30 uur.
Zendingsf eestdag
o
te Doorn
Op Hemelvaartsdag wordt op de
terreinen en in de gebouwen van het
conferentiecentrum ,,'t Brandpunt" te
Doorn een zendings-feestdag gehouden
waaraan zendelingen van onder andere
de Africa Inland Mission, de China In
land Mission, de Evangelische Unie van
Zuid-Amerika, de Dorothea zending uit
Zuid-Afrika, de Europese Evangelische
Zending, de Wereldwijde Evangelisatie
Kruistocht zullen meewerken.
Een grote tent voor de samenkomsten,
die om 10 uur, 2 uur en 5 uur plaats
hebben, wordt vóór deze gelegenhed op
geslagen. De gastspreker is ds. A.H.
van Gent, evangelist van Radio Luxem
burg. Algemeen leider is de heer J. Kits,
directeur van 't Brandpunt.
Prof. dr. J. Kok: benoemd tot rector
magnificus van de Universiteit van
Amsterdam voor het studiejaar 1963-
1964. Prof. Kok gaat hiermee zijn
vijfde rectoraatsjaar tegemoet.
Een ander evangelie is niet hèt Evangelie. In de gemeenten
van Galatië waren er mensen, die de christenen in verwarring
brachten en het Evangelie van Christus wilden verdraaien.
De apostel Paulus waarschuwt zeer ernstig daartegen. In hei
lige boosheid bezweert hij de gemeenten: „Ook al zouden wij,
of een engel uit de hemel, u een evangelie verkondigenaf
wijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij ver
vloekt!" Wij zijn tegenwoordig zo vlug geneigd te zeggen (als
wij het niet met elkaar eens zijn of eronder uit willen komen,
omdat het Evangelie ons niet in het gevlij komt), dat het een
kivestie van interpretatie is en dat er ook nog zoiets bestaat
als christelijke vrijheid in dit opzicht. Nu kan men met inter
preteren inderdaad een heel eind komen en er is vaak zelfs
weinig fantasie voor nodig om naar zichzelf toe te interpre
teren. Maar dan moeten wij wél bedenken, dat de grens naar
de verdraaiing, waarover Paulus het heeft, vlug is overschre
den. Heeft elke ketter niet zijn letter? Het Evangelie van
Christus, zoals Paulus dat verkondigde en zoals dat de eeuwen
door werd en wordt gepredikt, is in wezen een eenvoudige,
maar ook gevaarlijke zaak. Eenvoudig, omdat het de mens
oproept afstand te doen van zichzelf en zich met zijn gehele
bestaan over te geven aan Christus. Gevaarlijk, omdat de mens
zichzelf voorgoed de pas afsnijdt, als hij het verwerpt of pro
beert het pasklaar te maken voor eigen opvattingen en manier
van leven.
(Advertentie)
U rust echt uit op een DRAKACEL matras
Ter gelegenheid van eeuivfeest
In het forum «wamen enkele saillante
punten uit de referaten aan de orde.
Dr. Esser wees op het merkwaardige
dat we de trekken van het menszijn
juist leren kennen uit de pathologische
overdrijving van ü,et i.ormale. Dr. Kwant
ging uitvoerig in op de vertiouding theo-
logie-filosofie, hij sprak liever van de
verhouding christen-filosoof.
Als christen-filosoof \varen bepaalde
conclusies voor hem persé afgesloten.
Bv. de ontkenning /an God door Sartre
en Karl Marx. Dr. Kuitert gaf als zijn
mening te kennen dat de theologie al
tijd even sterk betrokken is op de ver
kondiging.
Prof. Ridderbos zat met het probleem
hoe je vanuit de filosofische mensleer
moet spreken over het begin van de ge
schiedenis. Hij zat met de moeilijkheid
wat je aanmoet met b.v. de zondeval.
De verschillende forumleden gaven ook
nog hun visie op de stelling van dr.
Esser dat de mens meer is dan de
mens-in-relatie. Hij wees op de strijd om
zelfstandigheid in de puberteit. De prae-
ses van de lustrumcommissie, de heer
P. C. Moleveld sloot na het forum het
congres.
(Van een onzer medewerkers)
Bij een lustrum hoort een con
gres, en zeker bij een studenten
lustrum, dat heeft althans ook de
honderdjarige Fides Quaerit In-
tellectum, het corps van Kamper
theologische studenten, gedacht.
Wie echter zou verwachten dat
het zou gaan over geest en ziel,
kwam bedrogen uit. Het thema
was juist de beleving van de
lichamelijkheid. Het corps had
verschillende studenten van de
Vrije Universiteit en van enkele
rooms-katholieke seminaries uit
genodigd.
Het onderwerp werd door dr. H. P.
Esser belicht vanuit de psychologie, door
prof. dr. R. C. Kwant vanuit de filo
sofie en door dr. H. M. Kuitert vanuit
de theologie. Het congres werd besloten
met een forum onder leiding van prof.
dr. J. T. Bakker.
Dr. Esser poneerde de stelling dat de
gezonde mens zijn lichaam niet beleeft.
De beleving van het lichaam komt pas
in het centrum als er sprake is van
een stoornis en als de mens in bepaal
de leeftijdsfasen verkeert, nl. de puber
teit en de middelbare leeftijd.
Op grond van de belevingen in deze
leeftijdsfasen stelde dr. Esser dat er
sprake is van een empirisch dualisme,
d.w.z. dat de mens positie kan kiezen
tegenover zijn lichaam.
Onderscheid
Dr. Kwant vroeg zich af hoe de mens
er toch toe komt om in zijn bestaan
onderscheid te maken tussen lichaam en
ziel. Hij vond de aanzet hiertoe in de
ervaring dat er verschillende lagen
zijn in de beleving van de werkelijk
heid. Hij stelde dat in onze tijd twijfel
bestaat aan de juistheid van de schei
ding tussen lichaam en ziel en gaf daar
drie redenen voor op.
a. De herontdekking van het mysterie
in de materie.
b: De ontdekking dat de vitale krach-
ten aan de materie gebonden zijn. i
c: De overeenkomst tussen de ver- t
schillende soorten organismen.
Dr. Kuitert wees op het opvallende
in het Oude Testament dat de gehele
mens daar aangeduid wordt door een t -- -
typerend deel of een orgaan, bijv. stof, materie, en
vjees en ziel. Hij concludeerde dat voor
de bijbelschrijvers de mens altijd de Bestrijding van het communisme uit-
concreet-functionerende mens is. en f,1"?*™1 °P economisch gebied in een
dat deze concreet-functionerende mensi^.00^ 0T de hoogste levensstandaard,
zijn geheim niet in zichzelf heeft. De
onderscheiding van lichaam en ziel lo-
caliseert het geheim van de méns juist
in hem zelf.
Radio-Vaticaan heeft deze week een
waarschuwing doen horen tegen het
communisme, dat „als dogma onecht,
en ln zijn praktische toepassing anti-
menselijk Is".
Radio-Vaticaan verklaarde: „Het is
nodig te zeggen, te herhalen en de men
sen ervan te overtuigen, dat het com
munisme niet is wat het de mensen wil
doen geloven: de paladijn van de onder
drukten, de ridder van de onafhanke
lijkheid van volkeren, de verdediger van
de vrede. Het is nodig te zeggen, te
herhalen en de mensen ervan te over
tuigen, dat de communistische ideologie
in haar beginselen absurd is, als dogma
onecht, anti-menselijk in haar toe
passing".
Bovenal is het communisme «en ideo-
gie en niet louter een economische aan
gelegenheid, een levensopvatting en niet
een „maecenas van hogere lonen", aldus
radio-Vaticaan. „Het is een religie, wel-
Advertentie)
betekent de verspreiding, in elk geval
indirect, van de gedachte aan deugde
lijkheid van zijn materialistische con
ceptie omtrent de mens en zijn be
stemming.
Het laten afhangen van de uitslag van
de strijd tegen het communisme van
eenvoudige concurrentie op het gebied
van produktie en distributie van mate
riële goederen leidt tot de twijfelachtige
opvatting, dat de bezieling van de ideo
logieën uitsluitend kan worden afgeme
ten naar de hoeveelheid aardse goederen
die zij in omloop kunnen brengen al
dus radio-Vaticaan.
Op zaterdag 15 en zondag 16 juni zal
op Woudschoten de jaarlijkse landelijke
conferentie van „Kerk en Vrede" ge
houden worden. De bijeenkomst staat
onder leiding van de voorzitter van
Kerk en Vrede prof. dr. J. de Graaf.
Het thema zal zijn: Op weg naar de
vrede. Hoe komen we verder?
De inleidingen van mr. A. H. Hee-
ring en W. A. de Pree handelen over:
De dynamiek van weerbare geweld
loosheid.
Nadere bijzonderheden zijn te ver
krijgen bij het algemeen-secretariaat
Oud-Ehrenstein 18, te Amsterdam.
Vraag: Ons hondje is wel eens on
zindelijk binnenshuis. Op vloerbedek
king worden de daardoor veroorzaak
te vlekken geel en op cocosmatten
blijven ze lang nat. Ik heb daartegen
al verschillende middelen geprobeerd.
Wat is het beste middel?
Antwoord: Dergelijke vlekken kunt u
verwijderen met citroensap. Dit sap
moet u op de vlek druppelen, laten in
trekken en nabehandelen met schoon
water of zo nodig met sop van een
synthetisch wasmiddel. Eerst moet u
op een onopvallend plekje proberen of
de kleur er wel tegen kan.
Vraag: In mijn bezit is een oude ko
peren munt, iets groter dan de tegen
woordige cent. Het opschrift is „India
Bata 1808". Kan u ook zeggen wat voor
munt dit is.
Antwoord: Dit is een munt van
„Bataafsch Indië", zoals men het la
tere Nederlands-Indië noemde ten tij
de van de Bataafse republiek.
Raad van lezer: Onlangs las ik in
uw rubriek over wagenziekte. Een pro
baat middel is wat klein gesneden zu
re augurkjes mee te nemen en dan nu
en dan eens een stukje in te nemen.
We hebben er veel baat bij gehad
met een persoon, die steeds last van de
ziekte had, maar nu in het geheel
niet meer nu zij van dit middel ge
bruik maakt.
Vraag: Hoe zijn instellingen als het
Rode en Groene Kruis ontstaan, en
welke diploma's zijn er en welke
kruisjes?
Antwoord: Men moet onderscheiden
tussen het Rode Kruis en de verschil
lende kruisverenigingen. Het interna
tionale Rode Kruis, waarbij het Ne-
derlandsche Roodc Kruis is aangeslo
ten. is opgericht op aansporing van
Henri Dunant die zag hoe na de slag
bij Solferino tienduizenden gewonden
onverzorgd bleven liggen. Op 26 okto
ber 1863 riep de Zwitserse regering
een internationale conferentie bijeen
en op 22 augustus 1864 werd het Land-
Rode-Kruisverdrag gesloten. Het Rode
Kruis is een internationaal erkende in
stelling en het teken van het Rode
Kruis moet internationaal geëerbiedigd
worden. Behalve voor de gewonden in
oorlogen, verricht het Rode Kruis een
veelzijdig internationaal werk o.a. voor
krijgsgevangenen en bij natuurrampen,
enz. Het Nederlandsche Roode Kruis
is opgericht bij koninklijk besluit van
19 juli 1867 staatsblad 210.
De kruisverenigingen zijn instellin
gen voor gezondheidszorg. In 1875
volgde op de wet op de besmettelijke
ziekten de oprichting door de inspec
teur van de volksgezondheid in Noord
holland van het Witte kruis, in 1900
>n Zuid-Holland die van het Groene
Kruis, welk voorbeeld binnen 10 jaar
in alle andere provincies gevolgd
werd. Het overkoepelend orgaan werd
in 1911 de Algemeene Nederlandsche
Vereeniging het Groene Kruis. Hierbij
zijn 1.3 miljoen gezinnen aangesloten.
Er zijn bijna 1600 wijkverpleegsters in
dienst. Cursusopleidingen worden ge
geven in Utrecht, Groningen, Deven
ter en Rotterdam.
In 1925 volgt de oprichting van de
rooms katholieke Nationale federatie
„Het Wit-Gele Kruis" met ongeveer
700.000 leden en 1200 wijkverpleegsters.
In 1938 werd besloten tot bundeling
van alle protestants-christelijke ver
enigingen voor wijkverpleging, welke
tot toen toe door de diaconessenhuizen
werd verzorgd. De bond nam in 1948
het teken van het Oranje-Groene Kruis.
Aangesloten zijn 300.000 leden. Samen
bestrijken deze drie organisaties onge
veer 10 miljoen mensen.
Hiernaast bestaan nog eigen specia
le verenigingen, zoals het Oranjekvuis
van de Koninklijke Nationale Bond
voor het Reddingswezen en eerste hulp
bij ongelukken (niet de bekende
E.H.B.O.) en verder het Ivoren Kruis
voor mond- en tandhygiëne.
helmhouding Is verzekerd. Vragen,
die niet onderling met elkaar ln
verband staan, moeten in afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan post
zegels te worden Ingesloten.
Wanneer u in verpleging wilt gaan,
dient u eerst het diploma verpleegster
te halen (3 jaar). Een verdere uitbrei
ding is kraamverpleegster (1 jaar). U
ontvangt dan een ooievaar op de ver-
pleegsterspeld, wijkverpleging, kinder
verpleging en als zwaarste opleiding
zwarte kruis, waarmee u verpleegster
in inrichtingen voor geestezieken kan
worden.
Vraag: Waar is het secretariaat ge
vestigd van de Vereniging ..Philadel
phia", ik meen een christelijke ver
eniging voor ouders van onvolwaardi
ge kinderen?
Antwoord: Het kantoor van de pro
testants christelijke vereniging van
ouders en vrienden van het afwijkend
kind ..Philadelphia" is Sarphatikade 17.
Amsterdam, tel. 34123. Driemaal in
het jaar wordt een contactblad uitge
geven,